Постанова
від 27.06.2024 по справі 620/3271/23
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2024 року

м. Київ

справа № 620/3271/23

адміністративне провадження № К/990/41747/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Коваленко Н.В., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 620/3271/23

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України (далі - МВС України) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на додаткове рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.06.2023, ухвалене у складі головуючого судді Соломко І.І.

та дві постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 31.10.2023, ухвалені у складі колегії суддів: головуючого судді Кобаля М.І., суддів Бужак Н.П., Костюк Л.О.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 27.03.2023 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:

визнати протиправним рішення МВС України, оформлене в формі відповіді від 11.01.2023 №1240/49-2023, яким позивачу відмовлено у виготовленні довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку його пенсії, станом на 19.11.2019;

зобов`язати МВС України скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області (далі - ГУ ПФУ) довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 , станом на 19.11.2019, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за спеціальним званням, відсоткової надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначив, що оскільки пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - постанова № 103), що стосується перерахунку розміру пенсій, призначених згідно із Законом України від 09.04.1992 № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ) особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського визнано протиправним рішенням суду у справі № 826/12704/18, яке набрало законної сили 19.11.2019, з 01.12.2019 (з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії) він має право на перерахунок пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» (далі - постанова № 988) та наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських» (далі - наказ № 260) відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ. Водночас, позивачем зазначено, що до моменту отримання належної довідки від МВС України у ГУ ПФУ не виникає обов`язку перерахувати йому пенсію.

2. Чернігівський окружний адміністративний суд рішенням від 29.05.2023 задовольнив позовні вимоги.

3. Додатковим рішенням від 19.06.2023 Чернігівський окружний адміністративний суд частково задовольнив заяву ОСОБА_1 про ухвалення додаткового рішення; стягнув за рахунок бюджетних асигнувань МВС України на користь ОСОБА_1 1500, 00 грн (одну тисячу п`ятсот гривень) витрат на правничу (правову) допомогу.

4. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 31.10.2023 скасував рішення суду першої інстанції від 29.05.2023, ухвалив нове судове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.

5. Іншою постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 31.10.2023 скасовано додаткове рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.06.2023, ухвалено нове судове рішення, яким відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про ухвалення додаткового рішення.

6. 07.12.2023 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати дві постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 31.10.2023, рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 29.05.2023 - залишити в силі; скасувати додаткове рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 в частині, якою йому зменшено з 4000, 00 грн до 1500, 00 грн розмір відшкодування судових витрат на правничу допомогу, ухвалити нове рішення, яким компенсувати на його користь за рахунок бюджетних асигнувань МВС України решту розміру витрат на правничу допомогу, яку не стягнув на його користь суд першої інстанції.

7. Верховний Суд ухвалою від 12.02.2024 відкрив касаційне провадження за вказаною вище касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

8. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані позивачем судові рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. У справі, яка розглядається, суди встановили, що ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ України і був звільнений із служби наказом Управління МВС України в Чернігівській області від 06.11.2015 № 415 о/с.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.06.2021 у справі №620/2805/21, яке набрало законної сили, зобов`язано МВС України оформити всі необхідні документи, подання про призначення пенсії, які разом з заявою ОСОБА_1 від 30.07.2020 про призначення пенсії, що адресована ГУ ПФУ, направити до ГУ ПФУ для розгляду та прийняття рішення щодо призначення пенсії.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 29.12.2021 у справі №620/15526/21, яке набрало законної сили, зобов`язано ГУ ПФУ призначити ОСОБА_1 пенсію за вислугу років, відповідно до пункту «а» статті 12 Закону № 2262-XII, починаючи з 30.07.2019.

На виконання вказаного вище рішення суду, у справі №620/15526/21, ГУ ПФУ призначено ОСОБА_1 пенсію за вислугу років, починаючи з 30.07.2019 (день звернення із заявою про призначення пенсії).

Департаментом персоналу МВС України було складено довідку від 30.09.2021 №22/6-5925 про розмір грошового забезпечення, визначеного станом на 01.01.2016, згідно із постановою № 988 за прирівняною посадою поліцейського «дільничний офіцер поліції (управління, відділи (відділення) поліції)» до посади, яку позивач обіймав на день звільнення зі служби - «дільничний інспектор міліції сектору дільничних інспекторів міліції Корюківського районного відділу УМВС», а саме: посадовий оклад - 2400, 00 грн; оклад за спеціальним званням (старший лейтенант поліції) - 1600, 00 грн, надбавка за стаж роботи (40 %) - 1600, 00 грн; премія (0,82 %) - 45, 92 грн.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 22.02.2023 у справі № 620/9113/22, яке набрало законної сили, зобов`язано ГУ ПФУ провести з 30.07.2019 перерахунок та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії із грошового забезпечення, зазначеного в довідці Департаменту персоналу МВС України від 30.09.2021 №22/6-5925, з урахуванням раніше виплачених сум.

06.10.2022 позивач звернувся із заявою до Державної установи (далі - ДУ) «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області» про виготовлення та направлення до ГУ ПФУ довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії, визначеного станом на 19.11.2019, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за спеціальним званням, відсоткової надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, у зв`язку із скасуванням рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.05.2019 у справі № 826/12704/18, яке набрало законної сили, пункту 3 постанови № 103.

ДУ «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області» листом від 25.10.2022 № 33/45-М-600 повідомило позивача, зокрема, про відсутність у нього повноважень на виготовлення та направлення до ГУ ПФУ довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії, оскільки уповноваженим структурним підрозділом в МВС, на який покладено таку функцію є Департамент пенсійних питань та соціального захисту МВС України.

02.12.2022 ОСОБА_1 письмово звернувся до керівника ДУ «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області» та з посиланням на частину третю статті 7 Закону України від 02.10.1996 № 393/96-ВР «Про звернення громадян» висловив прохання, зокрема, невідкладно вжити заходів щодо направлення його звернення від 06.10.2022 належному органу - Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України.

06.12.2022 ДУ «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області» листом № 33/45-2337 направило Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України заяву позивача від 06.10.2022 щодо виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії.

Листом від 11.01.2023 № 1240/49-2023, адресованим ДУ «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області» та позивачу, Департамент пенсійних питань та соціального захисту МВС України повідомив останнього як другого адресата про відсутність підстав для виготовлення довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку його пенсії, визначеного станом на 19.11.2019, у зв`язку з тим, що відомості щодо ОСОБА_1 відсутні у списках осіб, пенсії яких підлягали перерахунку, з 01.01.2016, відповідно до постанови № 103.

Вважаючи таку відмову протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

Суд першої інстанції рішенням від 29.05.2023 задовольнив позовні вимоги ОСОБА_1 .

05.06.2023 ОСОБА_1 подав до Чернігівського окружного адміністративного суду заяву про винесення додаткового рішення у справі № 620/3271/23 про відшкодування судових витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 4 000, 00 грн, оскільки це питання не було вирішено при ухвалені цим судом рішення від 29.05.2023.

На їх підтвердження суду було надано:

договір про надання правової допомоги від 01.02.2023, згідно із яким вартість правової допомоги (гонорар), який ОСОБА_1 зобов`язується сплатити адвокату за цим договором, становить 4000, 00 грн;

акт прийому - передачі виконаних робіт від 11.05.2023 на загальну суму 4000,00 грн.

Додатковим рішенням від 19.06.2023 Чернігівський окружний адміністративний суд частково задовольнив заяву позивача про ухвалення додаткового рішення та стягнув за рахунок бюджетних асигнувань МВС України на користь ОСОБА_1 1500,00 грн (одну тисячу п`ятсот гривень) витрат на правничу (правову) допомогу.

За наслідком апеляційного перегляду рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 29.05.2023 Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 31.10.2023 скасував його, ухвалив нове судове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.

За наслідком апеляційного перегляду додаткового рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 31.10.2023 скасував це додаткове рішення суду першої інстанції, ухвалив нове судове рішення, яким в задоволенні заяви ОСОБА_1 про ухвалення додаткового рішення - відмовив.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив із того, що починаючи з 19.11.2019 - дня набрання чинності судовим рішенням у справі №826/12704/18, виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ, виходячи із розміру грошового забезпечення, визначеного станом на 19.11.2019 за прирівняної посадою поліцейського, яку позивач займав та з якої він був звільнений, проте відповідач всупереч пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок № 45) не вчинив дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій у зв`язку із втратою чинності положеннями пункту 3 постанови №103.

11. Ухвалюючи додаткове рішення про часткове задоволення заяви позивача про ухвалення додаткового рішення та зменшуючи заявлену позивачем суму судових витрат на професійну правничу допомогу з 4000, 00 грн до 1500, 00 грн, яка підлягає відшкодуванню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань МВС України, суд першої інстанції виходив із характеру виконаної адвокатом роботи, принципу співмірності та розумності судових витрат, критерію реальності адвокатських витрат, а також критерію розумності їхнього розміру, конкретних обставин справи, її складності та виконаної адвокатом роботи, критерію необхідності вчинення відповідних дій адвокатом та значимості таких дій у справі, та факту, що справа розглядалась в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами без участі адвоката у судовому засіданні.

12. Суд апеляційної інстанції, сковуючи рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 29.05.2023 виходив із того, що пункт 3 постанови №103 стосувався перерахунку пенсій з 01.01.2016, які призначені згідно із Закону № 2262-ХІІ, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), у той час, як позивач був звільнений саме зі служби у міліції, та пенсія йому призначена після 01.01.2016, відтак встановлення за посадою, з якої звільнився позивач, надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції, а також інших додаткових видів грошового забезпечення, передбачених постановою № 988, не є введенням нового додаткового виду грошового забезпечення для відповідної категорій осіб в розумінні Закону № 2262-ХІІ та, відповідно, не зумовлює виникнення підстав для перерахунку пенсії.

13. Скасовуючи додаткове рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 та ухвалюючи нове судове рішення про відмову в задоволенні заяви ОСОБА_1 про ухвалення додаткового рішення, суд апеляційної інстанції виходив із того, що оскільки, судом апеляційної інстанції скасовано рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 29.05.2023 у цій справі та ухвалено нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову відмовлено, то, враховуючи приписи частини першої статті 139 КАС України, відсутні правові підстави для прийняття додаткового рішення про відшкодування позивачу судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань МВС України, у тому числі і витрат, понесених останнім на професійну правничу допомогу.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

14. Касаційна скарга позивача мотивована тим, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права та порушив норми процесуального права, оскільки в оскаржуваному судовому рішенні застосував норми права без урахування висновків щодо застосування положень статті 43 Закону № 2262-ХІІ у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 12.04.2023 у справі №П/320/122/20 щодо видачі пенсіонеру (колишньому працівнику органів внутрішніх справ) довідки про розмір грошового забезпечення за відповідною посадою (посадами) поліцейського, що враховується для перерахунку пенсій, визначеного станом на 19.11.2019 (день набрання законної сили судового рішення у справі №826/12704/18, яким скасовано пункт 3 постанови №103).

При цьому, скаржник зазначає, що внаслідок помилкового тлумачення норм права та ухвалення судом апеляційної інстанції постанови про відмову у задоволенні позовних вимог, цим же судом прийнято похідну постанову, якою було відмовлено у задоволенні його заяви про ухвалення додаткового рішення про розподіл судових витрат.

ОСОБА_1 , обґрунтовуючи свою незгоду із додатковим рішення суду першої інстанції від 19.06.2023 в частині, якою йому було зменшено судом з 4000, 00 грн до 1500, 00 грн розмір відшкодування судових витрат на професійну правничу допомогу, зазначає, що Чернігівський окружний адміністративний суд в порушення частин шостої та сьомої статті 134 КАС України, у не передбачений законом спосіб перебрав на себе обов`язок відповідача з доведення неспівмірності витрат.

15. У відзиві на касаційну скаргу позивача МВС України вказує на законність та обґрунтованість оскаржуваних судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій, у зв`язку із чим просить залишити цю касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані ОСОБА_1 додаткове рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 та дві постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 31.10.2023 - без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

17. У справі, яка розглядається, спір виник щодо відмови Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України виготовити та направити до ГУ ПФУ довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), визначеного станом на листопад 2019 року, у відповідності до статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ, із врахуванням положень Порядку № 45 та постанови № 988, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати) та премії, для проведення з 01.12.2019 перерахунку пенсії позивача.

18. Так, умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

19. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

20. Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

21. Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V «Обчислення пенсії», тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

22. У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ).

23. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII «Порядок перерахунку пенсій» Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

24. Так, частиною третьою статті 63 Закону № 2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

25. Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).

26. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

27. Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393» затвердив Порядок № 45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.

28. Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

29. Згідно із пунктом 2 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

30. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45 (пункт 3 Порядку № 45).

31. При цьому колегія суддів зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління, затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 № 3-1.

32. Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

33. Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

34. Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що може бути реалізовано двома шляхами:

(1) через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45;

(2) за відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами.

35. Верховний Суд наголошує на тому, що заява пенсіонера та додані до неї документи, які дають право на подальше підвищення пенсії (довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій), є підставою для перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, проте за умови, якщо її видача державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45, обумовлена зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

36. У свою чергу, колегія суддів зазначає, що Кабінет Міністрів України 11.11.2015 прийняв постанову № 988, яка набрала чинності 02.12.2015, якою затверджено схеми окладів за спеціальним званням поліцейських, схеми посадових окладів курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання та схеми посадових окладів поліцейських у розмірах згідно з додатками 3-10.

37. При цьому пунктом 7 постанови № 988 доручено Міністерству внутрішніх справ України за погодженням з Міністерством соціальної політики та Міністерством фінансів затвердити у двотижневий строк порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ із специфічними умовами навчання.

38. Такий порядок було затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських» відповідно до статті 94 Закону № 580-VIII, постанови №988, з метою впорядкування структури та умов грошового забезпечення поліцейських та курсантів вищих навчальних закладів Міністерства внутрішніх справ України із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських, який набрав чинності 27.05.2016.

39. Тобто, у встановлений постановою №988 двотижневий строк уповноваженими особами Міністерства внутрішніх справ України не було затверджено порядку і умов грошового забезпечення поліцейських.

40. Таким чином, у січні 2016 року поліцейські фактично не отримували доплат, додаткових видів грошового забезпечення через неприйняття уповноваженими особами Міністерства внутрішніх справ України відповідного нормативно-правового акта.

41. В подальшому, відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ Уряд ухвалив постанову № 103, яка набрала чинності 24.02.2018.

42. Абзацом першим пункту 3 постанови № 103 було визначено перерахувати з 01.01.2016 пенсії, призначені згідно із Законом № 2262-ХІІ, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови № 988. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

43. Отже, зміст наведеної норми пункту 3 постанови № 103 свідчить про те, що нормотворець пов`язав перерахунок пенсій з 01.01.2016 особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), які отримують пенсію за Законом № 2262-ХІІ із складовими грошового забезпечення діючого поліцейського, у тому числі із щомісячними додатковими видами грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення), які фактично виплачувались діючому поліцейським у січні 2016 року, оскільки пов`язав їх із сплатою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування саме за січень 2016 року.

44. Проте, такі обставини не можуть ставитись у залежність з правом на належний розмір пенсійного забезпечення з урахуванням всіх складових грошового забезпечення, визначених у статті 43 Закону № 2262-ХІІ.

45. При цьому пунктом 2 вказаного вище наказу Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 «Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських» визначено, що він застосовується з дня набрання чинності Законом № 580-VIII, тобто з 07.11.2015.

46. Так, пунктом 3 розділу І Порядку № 260 передбачено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

47. Зокрема, розділом ІІ Порядку № 260 установлено такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (пункт 4); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (пункт 5); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (пункт 6); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (пункт 7); надбавка за почесне звання «заслужений» (пункт 8); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (пункт 9); доплата за учене звання (пункт 10); доплата за службу в нічний час (пункт 11).

48. У свою чергу рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.05.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, в адміністративній справі № 826/12704/18, визнано протиправним та скасовано пункт 3 постанови № 103.

49. Інші нормативні акти, які б надалі обмежували склад та розмір грошового забезпечення осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) для обчислення та перерахунку пенсії, відсутні.

50. Верховний Суд наголошує, що частина третя статті 1-1 Закону № 2262-XII містить безумовне застереження про те, що зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

51. Вказане вище свідчить про суперечність положень пункту 3 постанови № 103 нормам Закону № 2262-ХІІ, про що також, було зазначено й у висновках судів, які розглядали справу № 826/12704/18, наслідком чого було ухвалення рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 14.05.2019, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2019, про визнання протиправним та скасування пункту 3 постанови №103.

52. Водночас, колегія суддів зазначає, що відповідно до статті 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України. У разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

53. Верховний Суд неодноразово наголошував, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи, тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі правові акти (як закони, так і підзаконні акти) не можуть застосовуватися навіть у випадках, коли вони є чинними (постанови від 12.03.2019 у справі № 913/204/18, від 10.03.2020 у справі № 160/1088/19).

54. Отже, з огляду на визначені в частині третій статті 7 КАС України правила, суди у період чинності пункту 3 постанови № 103 у правовідносинах щодо перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, повинні застосовувати Закон № 2262-ХІІ (безвідносно до того, чи скасована ця норма постанови Уряду судом).

55. З урахуванням наведеного, зміна грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсій, які призначені за Законом № 2262-ХІІ особам, які перебували на службі в органах внутрішніх справ на підставі постанови № 988, з урахуванням всіх складових грошового забезпечення, визначеного у статті 43 Закону № 2262-ХІІ та в повному розмірі.

56. Строки перерахунку призначених пенсій регламентуються положеннями статті 51 Закону № 2262-ХІІ, частинами другою та третьою якої визначено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

57. У справі яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ України і був звільнений зі служби 06.11.2015.

58. За таких обставин, позивач має право права на перерахунок його пенсії, призначеної згідно із Законом №2262-ХІІ як особі яка проходила службу в органах внутрішніх справ (міліції), з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою №988, та відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ у зв`язку із введенням для діючих поліцейський надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції, а також інших додаткових видів грошового забезпечення, передбачених постановою № 988.

59. Отже, той факт, що пенсія позивачу як особі, яка перебувала на службі в органах внутрішніх справ була призначена з 30.07.2019 за судовим рішенням, не позбавляє його права на належаний розмір пенсійного забезпечення з урахуванням всіх складових грошового забезпечення, розрахованих згідно з постановою №988, та відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ у зв`язку із виникненням підстави для перерахунку його пенсії, з урахуванням розміру грошового забезпечення за відповідною посадою (посадами) поліцейського, що враховується для перерахунку пенсій, а відтак висновок суду апеляційної інстанції про відсутність у позивача такого права, оскільки він був звільнений зі служби у міліції, є помилковим.

60. З урахуванням наведеного, Верховний Суд, переглянувши оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги відповідно до частини першої статті 341 КАС України, приходить до висновку про необхідність скасування постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 31.10.2023, якою було скасовано рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 29.05.2023.

61. Разом з цим, колегія суддів звертає увагу на те, що ОСОБА_1 проходив службу в органах внутрішніх справ України і був звільнений із служби наказом Управління МВС України в Чернігівській області від 06.11.2015 № 415/о/с.

62. З наведеного слідує, що позивач проходив службу в територіальному органі МВС України, а не в апараті МВС України. При цьому, ОСОБА_1 до суду першої інстанції звернувся з позовом до МВС України і просив суд зобов`язати саме МВС України скласти та подати до ГУ ПФУ довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку його пенсії.

63. Тобто, у рамках цієї справи необхідно з`ясувати який орган уповноважений на складання довідок про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії позивача.

64. З цього приводу колегія суддів зазначає, що процедуру організації в МВС України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ)), та Національній гвардії України роботи, зокрема, з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом №2262-ХІІ, визначає Інструкція про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та з інших соціальних питань, затверджена наказом МВС України від 17.09.2018 №760 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.10.2018 за №1152/32604 (далі - Інструкція №760).

65. Відповідно до пункту 2 Розділу ІІІ Інструкції №760 при проведенні перерахунку пенсій відповідно до списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, складених головними управліннями Пенсійного фонду України, уповноважений структурний підрозділ готує довідки про розмір грошового забезпечення.

66. Наказом МВС України від 25.02.2019 № 129 «Про визначення в Міністерстві внутрішніх справ України уповноваженого структурного підрозділу з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій» (далі - наказ № 129) визначено в МВС України уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України з покладанням таких функцій на управління координації пенсійних та соціально-гуманітарних питань цього Департаменту.

67. У свою чергу наказом МВС України від 16.04.2021 № 291 були внесені зміни до пункту 1 наказу МВС України № 129, викладені в такій редакції:

« 1. Визначити в Міністерстві внутрішніх справ України: 1) Департамент персоналу уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій з покладанням таких функцій на управління координації пенсійних питань та соціальної роботи цього Департаменту;

2) територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладенням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ».

68. Тобто, уповноваженою установою за видачу довідок про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), які проходили службу не в центральному апараті МВС України, є територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву з покладенням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ.

69. З огляду на наведене вище колегія суддів зазначає наступне.

70. Відповідно до частини третьої статті 48 КАС України якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

71. Згідно з частиною четвертою статті 48 КАС України якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача. У разі відмови у задоволенні позову до такого відповідача понесені позивачем витрати відносяться на рахунок держави.

72. Отже, визначення відповідачів, предмета та підстав спору є правом позивача. Натомість, встановлення обґрунтованості позову, належного відповідача (його заміна, залучення як другого) є обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи. При цьому обов`язком суду є встановлення належності відповідачів та їх заміна у разі необхідності.

73. З цього слідує, що суд за результатами розгляду справи відмовляє в позові до неналежного відповідача та приймає рішення по суті заявлених вимог щодо належного відповідача.

74. Водночас колегія суддів зазначає, що позивач не завжди спроможний правильно визначити відповідача. Звертаючись до суду з адміністративним позовом, позивач зазначає відповідачем особу, яка, на його думку, повинна відповідати за позовом, проте під час розгляду справи він може заявити клопотання про заміну неналежного відповідача належним. Заміна відповідача може відбутися за клопотанням не лише позивача, а й будь-якої іншої особи, яка бере участь у справі, у тому числі й за клопотанням самого відповідача, або навіть за ініціативою суду.

75. Проте суд першої інстанції, розглядаючи спір по суті позовних вимог, не з`ясував якими розпорядчими документами в МВС України врегульовано питання щодо підготовки та направлення до відповідного територіального органу Пенсійного фонду України про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій колишнім працівникам територіальних органів МВС України, не перевірив яка установа є уповноваженим органом на складання та направлення відповідної довідки, та відповідно не вирішував питання про залучення до участі у справі належного відповідача чи співвідповідача, у зв`язку із чим колегія суддів не може визнати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 у цій справі таким, що відповідає закону.

76. З урахуванням наведеного колегія суддів зазначає, що для правильного вирішення спору в цій справі суд першої інстанції має встановити належного відповідача та вирішити питання про залучення його до участі у справі.

76. Згідно з частиною другою статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.

77. Відповідно до пункту 4 частини третьої статті 353 КАС України порушення норм процесуального права є обов`язковою підставою для скасування судових рішень з направленням справи на новий розгляд, якщо суд прийняв рішення про права, свободи, інтереси та (або) обов`язки осіб, які не були залучені до участі у справі.

78. Зважаючи на зазначені вище висновки, як наслідок скасуванню підлягають й додаткове рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 31.10.2023, у зв`язку із скасуванням судових рішень по суті спору та направленням справи на новий розгляд, оскільки в силу вимог статті 139 КАС України відсутні правові підстави для розподілу судових витрат та відповідно й для ухвалення додаткового судового рішення з цього питання.

79. Зважаючи на викладене та приписи статті 353 КАС України, касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, а оскаржувані судові рішення - скасуванню із направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Керуючись статтями 341, 345, 353, 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Скасувати дві постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 31.10.2023 у справі № 620/3271/23.

Скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 29.05.2023 та додаткове рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 у справі № 620/3271/23.

Справу №620/3271/23 за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії, - направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

СуддіА.І. Рибачук Н.В. Коваленко А.Ю. Бучик

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення27.06.2024
Оприлюднено28.06.2024
Номер документу120036105
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —620/3271/23

Рішення від 11.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Василенко Ярослав Миколайович

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Рішення від 16.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Ухвала від 04.09.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Постанова від 27.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні