Рішення
від 18.06.2024 по справі 904/1012/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.06.2024м. ДніпроСправа № 904/1012/24Суддя Господарського суду Дніпропетровської області Новікова Р.Г. за участю секретаря судового засідання Барабанова Д.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Культурний центр "Ассоль" с. Єлизаветівка

до Кам`янської міської ради м. Кам`янське

про зобов`язання відповідача надати в користування позивачу земельну ділянку комунальної власності на умовах оренди на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташовану за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9, кадастровий номер 1210400000:01:019:0195, площею 0,1288га для розміщення будівлі клубу

Представники:

від позивача: Рогава Р.Д., керівник;

від відповідача: Тарасюк О.Л., в порядку самопредставництва

СУТЬ СПОРУ: Товариство з обмеженою відповідальністю Культурний центр «Ассоль» звернулось до Кам`янської міської ради з позовом про зобов`язання відповідача надати в користування позивачу земельну ділянку комунальної власності на умовах оренди на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташовану за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9, кадастровий номер 1210400000:01:019:0195, площею 0,1288 га, для розміщення будівлі клубу.

В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на те, що відповідач необґрунтовано залишив без розгляду на пленарному засіданні міської ради клопотання позивача про надання земельної ділянки в користування на умовах оренди на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Позивач вказав, що на підставі рішення Кам`янської міської ради Дніпропетровської області від 29.06.2011 №134-09/VI між сторонами був укладений договір оренди земельної ділянки від 25.10.2011 №11956 площею 0,1288га, що знаходиться за адресою - вул. Квітів, 9, м. Кам`янське, для розміщення будівлі клубу. Строк дії договору до 29.06.2021.

Позивач зазначив, що за результатами розгляду клопотання позивача від 21.01.2021 рішенням Кам`янської міської ради від 23.06.2021 №251-08/VIІІ наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: вул. Квітів, 9, м. Кам`янське, орієнтовною площею 0,1288га, для розміщення будівлі клубу.

Позивач повідомив, що на підставі його замовлення ТОВ «Авалон-Бізнес Консалтинг» був розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення будівлі клубу за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, кадастровий номер 1210400000:01:019:0195, площею 0,1288га. Також виконавець робіт із землеустрою вніс відомості до Державного земельного кадастру про сформовану земельну ділянку та присвоєння їй кадастрового номера 1210400000:01:019:0195.

Позивач зазначив, що в жовтні 2022року та травні 2023року звертався до відповідача через Центр надання адміністративних послуг м. Кам`янське з клопотаннями від 20.10.2022 №27375, від 22.05.2023 №009/23 про надання в користування на умовах оренди земельної ділянки на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташовану за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9, кадастровий номер 1210400000:01:019:0195, площею 0,1288га, для розміщення будівлі клубу. До клопотання додавались проект землеустрою та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6800677822022 від 18.07.2022.

Позивач вказав, що обидва клопотання замість відповідача були розглянуті керівником Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради. Листами від 14.12.2022 №17/360вих, від 04.07.2023 №17/504вих документи позивача повернені без розгляду.

Позивач послався на статтю 123 Земельного кодексу України та вказав, що органи місцевого самоврядування приймають рішення про надання земельної ділянки у користування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Позивач звернув увагу, що стаття 186-1 Земельного кодексу України виключена на підставі Закону України №1423-ІХ від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин». Тому проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не підлягав погодженню Департаментом комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради та Управлінням містобудування та архітектури Кам`янської міської ради.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 12.03.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання на 02.04.2024.

На адресу суду 26.03.2024 надійшов сформований в системі «Електронний суд» відзив відповідача про незгоду із заявленими вимогами.

Відповідач вказав, що підпунктом 11.23 пункту 11 рішення Кам`янської міської ради від 23.06.2021 №251-08/VIІІ «Про набуття(припинення) прав на землю» наданий дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю Культурний центр «Ассоль» на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: м. Кам`янське, вул. Квітів, 9, орієнтовною площею 0,1288га, для розміщення будівлі клубу.

Відповідач послався на частину 2 статті 79-1 Земельного кодексу України (в редакції станом на 24.07.2021) та зазначив, що формування земельних ділянок здійснюється, в тому числі, за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

Відповідач пояснив, що з липня 2021року Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради надає довідки щодо відповідності розташування об`єкту нерухомого майна наявній містобудівній документації.

Відповідач вказав, що:

- в жовтні 2022року позивач подав до Центру надання адміністративних послуг м. Кам`янське клопотання від 20.10.2022 про надання в користування на умовах оренди земельну ділянку. Листом-відповіддю №17/360вих від 14.12.2022 Департамент комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради повернув клопотання позивача та повідомив про необхідність долучення до цього клопотання інформації від Управління містобудування та архітектури міської ради щодо відповідності місця розташування об`єкту нерухомого майна наявній містобудівній документації.

- в квітні 2023року позивач звернувся до Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради із заявою від 05.04.2023 про надання інформації щодо відповідності місця розташування об`єкту нерухомого майна наявній містобудівній документації. Листом-відповіддю від 08.05.2023 Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради повідомило, що конфігурація меж земельної ділянки, позначених на поданих ТОВ КЦ "Ассоль" графічних матеріалах, та її розмір, не відповідають нормам ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій" та ДБН В.2.2-9:2018 "Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення". Тому виконання адміністративної послуги не можливо.

- в травні 2023року позивач повторно подав до Центру надання адміністративних послуг м. Кам`янське клопотання від 22.05.2023 про надання в користування на умовах оренди земельну ділянку. Листом-відповіддю від 04.07.2023 №17/504вих Департамент комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради вказав на відсутність серед додатків до клопотання інформації від Управління містобудування та архітектури міської ради щодо відповідності розташування об`єкту нерухомого майна наявній містобудівній документації. Тому повідомив про неможливість розгляду питання щодо передачі земельної ділянки.

Відповідач звернув увагу, що в підписаних позивачем описах документів, наданих до Центру надання адміністративних послуг м. Кам`янське, зазначався орган, що надаватиме адміністративну послугу «Надання в користування земельної ділянки комунальної власності на умовах оренди». Тому позивачу було відомо, що його клопотання від 20.10.2022, від 22.05.2023 розглядатимуться Департаментом комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради.

Відповідач послався на пункти 2.2, 2.3, 3.30 Положення про Департамент комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради, рішення Кам`янської міської ради від 12.11.2021 №337-11/VIII «Про затвердження переліку адміністративних послуг, які надаються через Центр надання адміністративних послуг м. Кам`янського» та вказав, що до повноважень Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради належить розгляд клопотань, що стосуються користування земельних ділянок, власником яких є територіальна громада.

Відповідач послався на Регламент Кам`янської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 12.11.2021 №326-11/VIII (зі змінами від 19.08.2022 №653-22/VIII) та зазначив, що у разі оформлення позивачем проектної документації згідно з вимогами чинного законодавства, Департамент комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради повинен був підготувати проект рішення. Цей проект рішення підлягав візуванню посадових осіб (стаття 48 Регламенту) та направленню до постійної депутатської комісії (статті 23-26 Регламенту). У разі підтримання проекту рішення комісією, проект був би направлений на нараду голів комісій і після цього виставлений на пленарному засіданні міської ради (статті 33, 41, 45, 47 Регламенту), під час якого відкритим депутатським голосуванням було б остаточно вирішено питання щодо надання позивачу в оренду земельну ділянку.

Відповідач вказав, що надання земельних ділянок у користування на умовах оренди здійснюється виключно на підставі рішення міської ради, прийнятого на пленарному засіданні за наявності кворуму внаслідок депутатського голосування. Відповідний проект рішення готує Департамент комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно, згідно з наданими повноваженнями Положенням. Тому проектна документація позивача потрапляла саме до Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради.

Відповідач наполягав на тому, що позовна вимога про зобов`язання Кам`янської міської ради укласти з позивачем договір оренди без проходження процедури подання відповідного клопотання про надання земельної ділянки у користування є втручанням в дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень.

На адресу суду 29.03.2024 надійшло сформоване в системі «Електронний суд» клопотання відповідача про залишення позовної заяви без розгляду на підставі пункту 3 частини 1 статті 226 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідач повідомив про перебування в провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду справи №160/21491/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Культурний центр «Ассоль» до Кам`янської міської ради, Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради, Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради про:

- визнання бездіяльності Кам`янської міської ради, Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради та Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради протиправною;

- зобов`язання Кам`янської міської ради надати Товариству з обмеженою відповідальністю Культурний центр «Ассоль» у користування земельну ділянку комунальної власності на умовах оренди, розташовану за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9, кадастровий номер 1210400000:01:019:0195, площею 0,1288 га, для розміщення будівлі клубу на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

На адресу суду 29.03.2024 надійшло клопотання позивача про повернення без розгляду відзиву на позовну заяву у справі №904/1012/24.

На думку позивача, відповідач не надав до суду доказів уповноваження підписанта відзиву ( ОСОБА_1 ) на вчинення будь-яких процесуальних дій у справі №904/1012/24 у розумінні Господарського процесуального кодексу України.

У підготовчому засіданні від 02.04.2024 представник позивача заперечив проти задоволення клопотання відповідача про залишення позовної заяви без розгляду та зазначив про намір уточнити позовні вимоги у справі №160/21491/23.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.2024 суд відмовив в задоволенні клопотання позивача про повернення без розгляду відзиву на позовну заяву та оголосив перерву в підготовчому засіданні до 16.04.2024.

На адресу суду 11.04.2024 надійшли заперечення позивача на клопотання відповідача про залишення позову без розгляду. Позивач повідомив про подання до Дніпропетровського окружного адміністративного суду заяви про залишення позову без розгляду у справі №160/21491/23.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 16.04.2024, занесеною до протоколу судового засідання від 16.04.2024, без виходу до нарадчої кімнати суд продовжив строк підготовчого провадження на тридцять днів та оголосив перерву в підготовчому засіданні до 16.05.2024.

На адресу суду 16.04.2024 надійшла відповідь позивача на відзив.

Позивач вказав, що статтею 50 Закону України «Про землеустрій» (в редакції Закону України №1423-IX від 28.04.2021) не передбачено погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, встановленому Земельним кодексом України. Нормами Закону України №1423-IX від 28.04.2021 виключений обов`язок розробника проекту (ТОВ «Авалон Бізнес Консалтинг») подавати проект землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки на погодження до Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради та Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради.

Позивач послався на частину 4 статті 79-1 Земельного кодексу України та вказав, що земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Управлінням надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області 18.07.2022 здійснена державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:01:019:0195, площею земельної ділянки 0,1288га, місце розташування - Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9. Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6800677822022 від 18.07.2022 додавався до клопотань від 20.10.2022 та від 22.05.2023.

Позивач вказав, що з урахуванням частини 14 статті 79-1 Земельного кодексу України інформація в листі Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради від 08.05.2023 про невідповідність нормам ДБН Б.2.2-12 2019, ДБН В.2.-9 2018 конфігурації меж земельної ділянки та її розміру не перешкоджала формуванню земельної ділянки та визначенню її цільового призначення.

Позивач вказав, що у разі настання визначених законодавством умов Кам`янська міська рада зобов`язана вчинити конкретні дії - розглянути клопотання позивача у встановленому законом порядку, а за відповідності клопотання та доданих до нього документів - прийняти рішення про задоволення клопотання. Підставою для відмови у задоволенні клопотання позивача можуть бути лише визначені законом обставини. Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти на власний розсуд - розглянути клопотання або не розглядати; прийняти рішення про задоволення клопотання або рішення про відмову у її задоволенні.

Позивач вказав на помилковість висновку відповідача про те, що позивач просить зобов`язати Кам`янську міську раду укласти договір оренді спірної земельної ділянки. Позивач не звертався до Кам`янської міської ради з клопотаннями від 20.10.2022, від 22.05.2023 про укладання договору оренди спірної земельної ділянки. У позовній заяві відсутні вимоги про зобов`язання відповідача укласти з позивачем договір оренди спірної земельної ділянки.

Позивач наполягав на тому, що відповідач порушив вимоги Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», оскільки залишив клопотання позивача без розгляду на пленарному засіданні Кам`янської міської ради і не вирішив відповідно до закону питання надання у користування позивачу сформованої земельної ділянки комунальної власності на умовах оренди, на підставі розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

На адресу суду 19.04.2024 надійшли сформовані в системі «Електронний суд» заперечення відповідача на відповідь на відзив.

Відповідач вказав, що розроблена на замовлення позивача технічна документація із визначенням розміру земельної ділянки та її меж не відповідає містобудівній документації. Позивач розробив технічну документацію фактично по площі об`єкта нерухомості та не врахував необхідність більшого розміру земельної ділянки для обслуговування будівлі клубу.

Відповідач зазначив, що орган місцевого самоврядування має право відмовити землекористувачу у затверджені технічної документації та як наслідок у наданні в користування/передачу у власність земельної ділянки та така відмова може бути оскаржена в судовому порядку. В даному випадку відповідач фактично не відмовляв позивачу у наданні земельної ділянки, а повернув документи, оскільки вони не відповідали вимогам ДБН.

Відповідач вказав, що надання земельних ділянок у користування на умовах оренди здійснюється виключно на підставі відповідного рішення міської ради, яке прийняте на пленарному засіданні при наявності кворуму внаслідок депутатського голосування. Оскільки відсутнє рішення міської ради щодо надання земельної ділянки в користування, обраний позивачем спосіб захисту не відповідає дійсним обставинам справи та є передчасним, відсутні підстави для задоволення позову.

На адресу суду 13.05.2024 надійшло клопотання позивача про приєднання до матеріалів справи ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.04.2024 у справі №160/21491/23 про задоволення заяви ТОВ Культурний центр «Ассоль» та залишення без розгляду позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Культурний центр «Ассоль» до Кам`янської міської ради, Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради, Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Враховуючи зміст ухвали Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.04.2024 у справі №160/21491/23, у суду відсутні підстави для задоволення клопотання відповідача та залишення позову без розгляду на підставі пункту 3 частини 1 статті 226 Господарського процесуального кодексу України.

Призначене на 16.05.2024 об 11:00год. підготовче засідання не відбулось у зв`язку з оголошенням на території Дніпропетровської області повітряної тривоги.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 16.05.2024 суд призначив підготовче засідання на 28.05.2024.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 28.05.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 18.06.2024.

З`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами в межах заявлених позовних вимог, заслухавши пояснення представників сторін, суд установив таке.

Відповідно до Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно №7648494 від 30.06.2005 Товариство з обмеженою відповідальністю Культурний центр «Ассоль» є власником об`єкту нерухомості - будівлі клубу, розташованої за адресою м. Кам`янське, вул. Квітів, буд. 9.

Рішенням Кам`янської міської ради від 23.06.2021 №251-08/VIІІ Товариству з обмеженою відповідальністю Культурний центр «Ассоль» був наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: вул. Квітів, 9, м. Кам`янське, орієнтовною площею 0,1288га, для розміщення будівлі клубу.

В липні 2022року на виконання замовлення позивача Товариством з обмеженою відповідальністю «Авалон-Бізнес консалтинг» був розроблений «Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ Культурний центр «Ассоль» КВЦПЗ 03.15-для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови для розміщення будівлі клубу за адресою Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9».

Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6800677822022 від 18.07.2022 на підставі розробленого ТОВ «Авалон-Бізнес консалтинг» проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 22.02.2022 Відділом №4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області зареєстрована земельна ділянка площею 0,1288га з кадастровим номером 1210400000:01:019:0195, розташована за адресою Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9. Вид цільового призначення земельної ділянки 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Категорія земель землі житлової та громадської забудови.

В жовтні 2022року позивач подав до Центру надання адміністративних послуг м. Кам`янське клопотання від 20.10.2022 про надання в користування на умовах оренди земельну ділянку площею 0,1288га, розташовану за адресою Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9, для розміщення будівлі клубу. В якості додатків зазначені проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та витяг з Державного земельного кадастру.

Листом-відповіддю №17/360вих від 14.12.2022 Департамент комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради повернув клопотання позивача від 20.10.2022 та повідомив про необхідність долучення до цього клопотання інформації від Управління містобудування та архітектури міської ради щодо відповідності місця розташування об`єкту нерухомого майна наявній містобудівній документації.

В квітні 2023року позивач звернувся до Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради із заявою від 05.04.2023 про надання інформації щодо відповідності місця розташування об`єкту нерухомого майна наявній містобудівній документації.

Листом-відповіддю від 08.05.2023 Управління містобудування та архітектури Кам`янської міської ради повідомило, що конфігурація меж земельної ділянки, позначених на поданих ТОВ КЦ "Ассоль" графічних матеріалах, та її розмір, не відповідають нормам ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій" та ДБН В.2.2-9:2018 "Будинки і споруди. Громадські будинки та споруди. Основні положення". Тому виконання адміністративної послуги не можливо.

В травні 2023року позивач повторно подав до Центру надання адміністративних послуг м. Кам`янське клопотання від 22.05.2023 про надання в користування на умовах оренди земельну ділянку площею 0,1288га, розташовану за адресою Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9, для розміщення будівлі клубу. В якості додатків зазначені проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та витяг з Державного земельного кадастру на земельну ділянку, листи №17/360вих від 14.12.2022, №зам/92 від 08.05.2023.

Листом-відповіддю від 04.07.2023 №17/504вих Департамент комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради вказав на відсутність серед додатків до клопотання позивача інформації від Управління містобудування та архітектури міської ради щодо відповідності розташування об`єкту нерухомого майна наявній містобудівній документації. Тому повідомив про неможливість розгляду питання щодо передачі земельної ділянки.

Позивач звернувся з позовом до суду та просить зобов`язати Кам`янську міську раду надати в користування позивачу земельну ділянку комунальної власності на умовах оренди на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташовану за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9, кадастровий номер 1210400000:01:019:0195, площею 0,1288га для розміщення будівлі клубу.

Згідно зі статтею 12 Земельного кодексу України розпорядження землями територіальних громад, у тому числі надання їх у користування, належить до повноважень міської ради та здійснюється відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до положень частини 1 статті 123 Земельного кодексу України (у редакції, чинній станом на травень 2023року) надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Частиною 6 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Положеннями частини 12 статті 123 Земельного кодексу України визначено, що рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються також: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат лісогосподарського виробництва.

Згідно з частинами 15, 16 статті 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Аналіз наведених норм права свідчить, що ними встановлено підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у користування (оренду) зацікавленим особам та визначено органи, уповноважені розглядати ці питання. Ці норми передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у користування (оренду) зацікавлена особа подає відповідному органу погоджений проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки, за результатами розгляду якого встановлені земельним кодексом органи приймають одне з відповідних рішень. Результатом розгляду вказаного питання може бути як рішення про надання земельної ділянки у користування із затвердженням проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, так і про відмову у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду.

Згідно з частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

З наведеного вбачається, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування шляхом укладення відповідного договору оренди. Тобто прийняття уповноваженим органом місцевого самоврядування рішення про передачу в користування (оренду) земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, є необхідною умовою для передачі такої земельної ділянки в оренду.

За змістом статті 144 Конституції України, статей 12, 122 Земельного кодексу України, статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР до виключної компетенції, зокрема, міських рад належить вирішення питань про надання у користування земельних ділянок із земель комунальної власності відповідних територіальних громад.

Таким чином способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади щодо регулювання земельних відносин, є прийняття сесією відповідного рішення.

Згідно із частинами 2, 4 ст. 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, ратифікованої Законом України від 15.07.1997 №452/97-ВР «Про ратифікацію Європейської хартії місцевого самоврядування», органи місцевого самоврядування в межах закону мають право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу. Повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними. Вони не можуть скасовуватися чи обмежуватися іншим, центральним або регіональним органом, якщо це не передбачене законом.

За положеннями Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Функція розпорядження землями комунальної власності, покладена на органи місцевого самоврядування, які можуть надавати земельні ділянки комунальної власності в користування у порядку, визначеному, зокрема, статтею 124 Земельного кодексу України, з урахуванням всіх юридичних обставин та норм чинного законодавства, які можуть вплинути на таке рішення.

Тому питання надання позивачу в користування на правах оренди спірної земельної ділянки шляхом ухвалення міською радою рішення про це та укладенням на підставі цього рішення відповідного договору оренди, є дискреційними повноваженнями Кам`янської міської ради.

Застосовуючи спосіб захисту, що не суперечить закону і який ефективно захищає права, свободи чи інтереси позивача, на підставі ч. 2 ст. 5 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, враховуючи зміст права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, а також характер його порушення, невизнання або оспорення, у будь-якому разі не може втручатись у дискреційні повноваження органу, оскільки завдання суду при здійсненні його контрольної функції полягає не в тому, щоб підміняти органи влади держави, тобто суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою (рішення Європейського суду з прав людини у справах «Класс та інші проти Німеччини», «Фадеева проти Росії», «Кумпене і Мазере проти Румунії», «Єрузалем проти Австрії», «Реквеньї проти Угорщини»).

Зобов`язання відповідача прийняти певне рішення за відсутності відповідного волевиявлення такого органу є порушенням його виключної, передбаченої Конституцією України компетенції на здійснення права власності та управління землями.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 20.09.2022 у справі №904/7450/21.

Пунктом 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України визначено, що цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до частини 16 статті 123 Земельного кодексу України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Отже, у разі відмови Кам`янської міської ради у наданні спірної земельної ділянки у користування або ж залишення відповідного клопотання без розгляду позивач не позбавлений права оскаржити саме таку відмову або бездіяльність до суду.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2018 у справі №32/563.

Функція розпорядження землями комунальної власності, покладена на органи місцевого самоврядування, які можуть надавати земельні ділянки комунальної власності в користування у порядку, визначеному, зокрема, статтею 124 Земельного кодексу України, з урахуванням всіх юридичних обставин та норм чинного законодавства, які можуть вплинути на таке рішення Тому не належить до компетенції суду позовна вимога про зобов`язання відповідача надати в користування позивачу земельну ділянку комунальної власності на умовах оренди на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташовану за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9, кадастровий номер 1210400000:01:019:0195, площею 0,1288га для розміщення будівлі клубу.

Враховуючи викладене, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати позивача зі сплати судового збору, у зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог покладаються на позивача.

Керуючись нормами Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статтями 2, 3, 4, 13, 20, 41, 42, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 123, 126, 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю Культурний центр "Ассоль" до Кам`янської міської ради про зобов`язання відповідача надати в користування позивачу земельну ділянку комунальної власності на умовах оренди на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташовану за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Квітів, 9, кадастровий номер 1210400000:01:019:0195, площею 0,1288га для розміщення будівлі клубу.

В судовому засіданні 18.06.2024 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення підписаний 28.06.2024

Суддя Р.Г. Новікова

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення18.06.2024
Оприлюднено01.07.2024
Номер документу120058234
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —904/1012/24

Ухвала від 19.12.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Постанова від 13.11.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 23.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 12.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 18.06.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 28.05.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 16.05.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 12.03.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні