Рішення
від 28.06.2024 по справі 520/10708/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

28 червня 2024 року № 520/10708/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Білової О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ТЕК" (пр. Ландау Льва, буд. 155-Б, офіс 202, м. Харків, 61060, код ЄДРПОУ 44868675) до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495), Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ТЕК" з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, Державної податкової служби України, в якому просить суд:

- скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782627/44868675 та зобов`язати ДЕРЖАВНУ ПОДАТКОВУ СЛУЖБУ УКРАЇНИ зареєструвати податкову накладну № 3 від 06.02.2024;

- скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782625/44868675 та зобов`язати ДЕРЖАВНУ ПОДАТКОВУ СЛУЖБУ УКРАЇНИ зареєструвати податкову накладну № 4 від 08.02.2024;

- скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782626/44868675 та зобов`язати ДЕРЖАВНУ ПОДАТКОВУ СЛУЖБУ УКРАЇНИ зареєструвати податкову накладну № 5 від 10.02.2024.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в результаті господарської операції 01.02.2024 Позивачем було виставлено рахунок на оплату № 01/02 від 01.02.2024 за надання транспортно-експедиційних послуг по відвантаженню сої із ст. Мена, Південної залізниці до ст. Одеса-порт (експ.) Одеської залізниці на суму 2 432 430,00 грн. Послугу згідно Додаткової угоди № 1 від 01.02.2024 до Договору ТЕО № 01/02/2024-2 від 01.02.2024 було надано в повному обсягу, що підтверджується Актами наданих послуг: - № 06/02 від 06.02.2024 загальною вартістю 1 179 347,40 грн, на підставі якого було складено та відправлено на реєстрацію податкову накладну № 3 від 06.02.2024; № 08/02 від 08.02.2024 загальною вартістю 455 231,70 грн, на підставі якого було складено та відправлено на реєстрацію податкову накладну № 4 від 08.02.2024; - № 10/02 від 10.02.2024 загальною вартістю 814 482,90 грн, на підставі якого було складено та відправлено на реєстрацію податкову накладну № 5 від 10.02.2024, реєстрація яких була зупинена. Позивачем було подано до ГУ ДПС у Харківській області Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, від 12.03.2024 № 2. За результатом розгляду повідомлення Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації були прийняті: Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782627/44868675, № 10782625/44868675, № 10782626/44868675, якими відмовлено в реєстрації спірних податкових накладних. На вищевказані рішення Позивачем було подано скарги, за результатами розгляду яких ДПС України були прийняті рішення про відмову в їх задоволенні. Позивач вважає прийняті рішення протиправними, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

1.2. Процесуальні дії суду

Ухвалою судді від 29.04.24 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Копію ухвали доставлено в електронний кабінет електронного суду та на офіційну електронну адресу відповідачів 29.04.2024.

Ухвалою суду від 13.05.2024 клопотання представника Головного управління ДПС у Харківській області та ДПС України про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін залишено без задоволення.

1.3. Короткий зміст відзиву на позов.

Представниця відповідачів не погодилась з позовними вимогами та направила до суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначила, що ГУ ДПС у Харківській області (далі Відповідач 1) були прийняті рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Харківській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної. Підставою відмови у реєстрації спірних податкових накладних стало ненадання платником податку копій документів. Враховуючи той факт, що TOB "ЗЕРНО ТЕК" не надало первинних документів, які контролюючим органом було перелічено у надісланих повідомленнях, рішення Комісії є правомірними та прийнятими з дотриманням процедури, що встановлена Порядком №1165 та 520. Просила вважати відзив загальною думкою Відповідачів.

Позивач не погодився з доводами відзиву та направив до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що позивачем було подано до ГУ ДПС у Харківській області Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, від 12.03.2024 № 2. До цього повідомлення Позивачем було додано Пояснення з переліком додатків (копія міститься у справі), а також самі первинні документи, зокрема, платіжні документи, про які зазначав відповідач ГУ ДПС у Харківській області. Всупереч твердженню Відповідача 1 у повторних Повідомленнях від 18.03.2024 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, не було зазначено, яких саме розрахункових документів/банківських виписок та за якими саме господарськими операціями (конкретними договорами) не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Про ту обставину, які ж саме розрахункові документи/банківські виписки має на увазі Відповідач 1, Позивачу стало відомо лише зі змісту поданого Відповідачем 1 відзиву на позовну заяву.

2. ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ

ТОВ «ЗЕРНО ТЕК» зареєстроване у встановленому законодавством порядку як юридична особа, за адресою: 61060, м. Харків, просп. Льва Ландау, буд. 155-Б, офіс 202, податковий номер 44868675, індивідуальний податковий номер 448686720371, що підтверджується Інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, як платник податків, зборів (обов`язкових платежів) знаходиться на обліку в Індустріальній ДПІ (Немишлянський район) Головного управління ДПС у Харківській області.

Позивач здійснює наступні види діяльності за такими КВЕД: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (основний); 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів.

Предметом діяльності підприємства є здійснення транспортно-експедиційного обслуговування перевезень залізничним транспортом вантажу - зернових культур, зі станції відправлення до станції призначення за кошти та в інтересах замовників.

В цілях співробітництва з метою надання транспортно-експедиційного обслуговування (далі - ТЕО), пов`язаного з навантаженням, сертифікацією, митним оформленням, організацією перевезень зернових, залізничним транспортом при здійсненні перевезень по Україні та/або на експорт (імпорт) між Позивачем та ТОВ «АГРОВЄРА» (код ЄДРПОУ 40387868) укладено Договір на транспортно- експедиційне обслуговування № 01/02/2024-2 від 01.02.2024.

Відповідно до умов договору сторони погодили, що:

1.1. Експедитор зобов`язується за плату та за рахунок Замовника надати Замовнику послуги з транспортно-експедиційного обслуговування (далі - ТЕО), пов`язаного з навантаженням, сертифікацією, митним оформленням, організацією перевезення зернових, зернобобових, олійних культур і продуктів їх переробки (надалі по тексту «Вантаж»), залізничним транспортом при здійсненні перевезень всередині України та / або на експорт (імпорт), за реквізитами Замовника. Платою Експедитора є кошти, сплачені Замовни ком Експедитору за належне виконання Договору. У плату (винагороду) Експедитору не включаються витрати Експедитора на оплату послуг (робіт) інших осіб, залучених до виконання договору транспортного експедирування, на оплату зборів (обов`язкових платежів), що сплачуються при виконанні договору транспортного експедирування.

1.2. Умови транспортно-експедиційного обслуговування оговорюються Сторонами в Заявках - транспортних інструкціях щодо заповнення залізничних накладних (додаток №1), і Додаткових угодах. Заявка - транспортна інструкція щодо заповнення залізничних накладних та Додаткова угода є невід`ємними частинами цього Договору. Допускається отримання Заявки транспортної - інструкції щодо заповнення залізничних накладних та Додаткової угоди по факсимільному зв`язку або електронною поштою (E-mail) з обов`язковим подальшим обміном оригіналами таких документів підписаними уповноваженими особами Замовника.

4.1. Вартість послуг Експедитора визначається в додатковій угоді на кожне відвантаження, що є невід`ємною частиною Договору і включає в себе обгрунтовані комплексні ставки на перевезення 1 вагона І тонни Вантажу по кожній партії товару.

4.3. Оплата Замовником здійснюється на розрахунковий рахунок Експедитора в такій пропорції: 90% в якості передоплати згідно виставленого рахунку Експедитора, протягом 5 (п`яти) банківських днів, але в будь-якому випадку не пізніше, ніж за 1 (один) календарний день до дати початку перевезень за даним Договором. Друга частина 10 % згідно виставленого рахунку в день подання Експедитором залізничних вагонів під навантаження. Оформлення залізничних накладних на завантажені вагони відбувається тільки за умови повної (100 відсоткової) оплати Замовником всіх рахунків, що були виставлені Експедитором.

4.8. Загальна договірна сума за Договором не є фіксованою. її розмір визначається за видами і обсягами наданих транспортно-експедиційних послуг, що оформляється відповідними додатковими угодами і Актами виконаних робіт за цим Договором.

Відповідно до умов додаткової угоди № 1 до договору ТЕО № 01/02/2024-2 від 01.02.2024 сторони погодили наступне:

Замовник доручає, а Експедитор приймає на себе повноваження за рахунок Замовника організувати транспортно-експедиційне обслуговування перевезення по Укрзалізниці вантажу сої, що перевозиться в вагонах зерновозах власного парку.

Вартість послуг за перевезення 1 метричної тони сої зі ст. Мена (326605) Півд-Зах залізниці, з СТОВ «Олстас-Льон» до ст. Одеса-порт (експ.). (400409) Одеської Залізниці, одержувач вантажу - Адміністрація Одеського морського порту код 4400, становить 1386,00 грн (Одна тисяча триста вісімдесят шість грн., 00 коп) з ПДВ, в т.ч. ПДВ 231,00 грн.

Ставка дійсна для партії 26-27 вагонів, і середньої ваги 65т/ваг.

Акт виконаних робіт підписується сторонами по факту оформлення залізничних накладних на відвантажені вагони.

Вартість оренди вагонів при понаднормовому простої складає 1500грн/ваг за добу з ПДВ.

На підставі Додаткової угоди № 1 від 01.02.2024 до Договору ТЕО №01/02/2024-2 від 01.02.2024 Позивачем було виставлено рахунок на оплату № 01/02 від 01.02.2024 за надання транспортно-експедиційних послуг по відвантаженню сої із ст. Мена, Південної залізниці до ст. Одеса-порт (експ.) Одеської залізниці на суму 2 432 430,00 грн.

Послугу згідно Додаткової угоди № 1 від 01.02.2024 до Договору ТЕО № 01/02/2024-2 від 01.02.2024 було надано в повному обсягу, що підтверджується Актами наданих послуг.

ТОВ «АГРОВЄРА» за Додатковою угодою № 1 від 01.02.2024 до Договору ТЕО № 01/02/2024-2 від 01.02.2024 сплатило за отримані послуги в повному обсязі:

- 09.02.2024 сумі 1 600 000,00 грн, що підтверджено меморіальним ордером № 82 від 09.02.2024;

- 20.02.2024 сумі 849 062,00 грн, що підтверджено меморіальним ордером № 122 від 20.02.2024.

На підставі актів наданих послуг за першою подією надання послуг було складено та подано на реєстрацію наступні податкові накладні:

- № 06/02 від 06.02.2024 загальною вартістю 1 179 347,40 грн, на підставі якого було складено та відправлено на реєстрацію податкову накладну № 3 від 06.02.2024 на суму 1 179 347,40 грн (в т.ч. ПДВ 20% - 196 557,90 грн), реєстрація якої була зупинена;

- № 08/02 від 08.02.2024 загальною вартістю 455 231,70 грн, на підставі якого було складено та відправлено на реєстрацію податкову накладну № 4 від 08.02.2024 на суму 455 231,70 грн (в т.ч. ПДВ 20% - 75 871,95 грн), реєстрація якої була зупинена;

- № 10/02 від 10.02.2024 загальною вартістю 814 482,90 грн, на підставі якого було складено та відправлено на реєстрацію податкову накладну № 5 від 10.02.2024 на суму 814 482,90 грн (в т.ч. ПДВ 20%-135747,15 грн), реєстрація якої була зупинена.

До вказаних податкових накладних було отримано квитанції про зупинення реєстрації № 9047307447; №9047252532; №9047267582, згідно яких: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від № 3 від 06.02.2024 , №4 від 08.02.2024 та №5 від 10.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток З Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D'-8152%, "Рпоточ"=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З метою розблокування податкових накладних позивачем було подано до ГУ ДПС у Харківській області Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 12.03.2024 № 2, до якого додано наступні документи:

1. Договір оренди нежитлового приміщення №06/10/22 від 06.10.2022

2. Договір приєднання (оферти) № 99-44868675/2022-0001 від 10.11.2022

3. Договір ТЕО №03ТЕО/23 від 03.01.2023

4. Договір про надання експедиторських послуг №12/01-23 від 12.01.2023

5. Договір ТЕО №01/02/2024-2 від 01.02.2024

6. Додаткова угода N21 від 01.02.2024

7. Рахунок на оплату №01/02 від 01.02.2024

8. Акт наданих послуг №06/02 від 06.02.2024

9. Акт наданих послуг №08/02 від 08.02.2024

10. Акт наданих послуг №10/02 від 10.02.2024

11. Меморіальний ордер №82 від 09.02.2024

12. Меморіальний ордер №122 від 20.02.2024

13. Додаткова угода №10 від 02.02.2024

14. Акт №12 від 29.02.2024

15. Додаток №1 до акту №12 від 29.02.2024

16. Платіжна інструкція №699 від 22.02.2024

17. Заявка-додаток N928 від 01.02.2024

18. Акт надання послуг № БТ-0000270 від 16.02.2024

19. Рахунок на оплату № БТ-0000270 від 16.02.2024

20. Платіжна інструкція №692 від 19.02.2024

21. Залізнична накладна N234460972 від 06.02.2024

22. Залізнична накладна №34460956 від 06.02.2024

23. Залізнична накладна №34479634 від 08.02.2024

24. Залізнична накладна N234489930 від 10.02.2024

25. Перелік витрат N° 20240206 від 06.02.2024

26. Перелік витрат № 20240208 від 08.02.2024

27. Перелік витрат № 20240209 від 09.02.2024

28. Перелік витрат № 20240210 від 10.02.2024

29. Перелік витрат № 20240212 від 12.02.2024

30. Виписка банку за період 09.02.2024 - 22.02.2024

31. Пояснення.

За результатом розгляду поданих позивачем документів Відповідачем 1 направлено повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.03.2024 №0735170/44868675, в якому Відповідач 1 просив надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У зв`язку з ненаданням позивачем / частковим ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів Відповідачем 1 було прийнято:

- Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782627/44868675, яким було відмовлено в реєстрації Податкової накладної № 3 від 06.02.2024;

- Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782625/44868675, яким було відмовлено в реєстрації Податкової накладної № 4 від 08.02.2024;

- Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782626/44868675, яким було відмовлено в реєстрації Податкової накладної № 5 від 10.02.2024.

Додаткова інформація (конкретні документи) у вказаних рішеннях не зазначено.

На вищевказані рішення позивачем подано скарги, за результатами розгляду яких ДПС України прийняті рішення від 16.04.2024: № 23720/44868675/2; № 23724/44868675/2; № 23738/44868675/2 про відмову в задоволенні скарг з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Позивач не погоджується з рішеннями відповідача у зв`язку з чим звернувся до суду за даним позовом.

3. ПОЗИЦІЯ СУДУ

3.1. Оцінка доводів учасників справи і поданих до суду доказів

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам сторін, суд зазначає про таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до змісту частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною першою статті 6 КАС України закріплено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно з частиною другою наведеної статті, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (надалі ЄСПЛ).

Спеціальним законодавчим актом, який регулює спірні правовідносини, є Податковий кодекс України (надалі ПК України).

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Вимоги щодо оформлення податкових накладних, їх видачі та внесення до ЄРПН встановлені ст. 201 Податкового Кодексу України.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПКУ на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Так, згідно п. 201.10 ст. 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платника податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з п.201.16. ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

11 грудня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Підпунктами 2, 3 пункту 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Пунктами 4,5,6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованого в МЮУ 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (далі Порядок №520) визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Платник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з п. 7 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги»..

Згідно з п.п. 9-11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, затверджені Постановою КМУ № 1165 твід 11.12.2019.

Так, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних була відповідність ПН/РК п.1 «Критерiiв ризиковостi здiйснення операцій», відповідно до якого: Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Суд зазначає, що оскаржуване рішення Комісії ДПС є актом індивідуальної дії.

Правовий акт індивідуальної дії, виданий суб`єктом владних повноважень - документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований. Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржуване рішення органу ДПС не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником додатків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Зазначений висновок узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини, рішення якого відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 року є джерелом права.

У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі «Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови» Європейський суд з прав людини зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку.

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", п. 74).

Судом встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації спірних податкових накладних не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття рішень про їх реєстрацію.

Разом з тим, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрації податкових накладних, напряму залежить від чіткого формулювання податковим органом позиції про те, під який саме критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, та які саме документи мають бути подані для усунення перешкод в реєстрації податкової накладної.

Відповідачем, ГУ ДПС у Харківській області на адресу позивача направлено повідомлення про необхідність надання відповідних пояснень та/або документів від 18.03.2024 №0735170/44868675, в якому відповідач 1 просив надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація не заповнена.

Водночас, як вбачається з матеріалів справи, на розблокування податкових накладних позивачем було надано копії договорів та первинних документів, на підтвердження здійснення операцій з надання послуг, в тому числі документи про оплату за надані послуги, а саме: Меморіальний ордер №82 від 09.02.2024; Меморіальний ордер №122 від 20.02.2024.

Крім того, Відповідачу 1 були надані копії договорів та первинних документів про їх виконання, в тому числі платіжні документи по взаємовідносинах з контрагентами ТОВ «Домметалла» (код ЄДРПОУ 43473389), АТ «Укрзалізниця» (код ЄДРПОУ 40075815), ТОВ «ПІЛЛАР ЛОДЖИСТІКС» (код ЄДРПОУ 43956964),ТОВ «БЄЛ-ТРАНС» (код ЄДРПОУ 37136296), які мали відношення до фактичного виконання господарських зобов`язань позивачем за договором ТЕО № 01/02/2024-2 від 01.02.2024 з ТОВ «АГРОВЄРА» (код ЄДРПОУ 40387868).

Подання вказаних документів до податкового органу відповідачами не спростовано.

Відтак, оплата за надані послуги як за договором з ТОВ «АГРОВЄРА», так і за договорами, які мали відношення до фактичного виконання господарських зобов`язань позивача за договором ТЕО № 01/02/2024-2 від 01.02.2024 з ТОВ «АГРОВЄРА» (код ЄДРПОУ 40387868), були підтверджені позивачем.

Крім того, направлене на адресу позивача повідомлення не містило конкретизації зазначених документів, зокрема, не було визначено за якими саме договорами з урахуванням наданих позивачем документів необхідно було подати розрахункові документи або банківські виписки з особових рахунків.

У спірних рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних відмова у реєстрації поданих податкових накладних вмотивована ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

При цьому у додаткових відомостях вказаних рішень інформація не зазначена.

Жодних зауважень чи претензій до правоздатності і дієздатності юридичних осіб, які є сторонами правочину, відповідності правочину вимогам закону контролюючим органом не пред`являлось.

На час укладання та виконання договору позивач та його контрагент були зареєстровані як юридичні особи та були платниками ПДВ. Відповідачами не надано до суду доказів того, що укладені між позивачем та контрагентами у вказаних правовідносинах договори в судовому порядку оспорювався, рішень суду з приводу визнання вищевказаних договорів недійсними, що набули законної сили, до матеріалів справи не надано.

З огляду на встановлені в ході судового розгляду справи обставини, суд приходить до висновку про недоведеність відповідачем - ГУ ДПС у Харківській області правомірності прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782627/44868675, яким було відмовлено в реєстрації Податкової накладної № 3 від 06.02.2024, № 10782625/44868675, яким було відмовлено в реєстрації Податкової накладної № 4 від 08.02.2024, № 10782626/44868675, яким було відмовлено в реєстрації Податкової накладної № 5 від 10.02.2024.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкової накладної № 3 від 06.02.2024, № 4 від 08.02.2024, № 5 від 10.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом встановлено наступне.

Відповідно до п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

3.2. Висновки за результатами розгляду справи

Виходячи з правової оцінки встановлених в ході розгляду справи обставин та доводів сторін, суд з метою ефективного захисту прав та інтересів позивача від порушень з боку суб`єкта владних повноважень приходить до висновку, що оскаржувані рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованими, оскільки платником податків - позивачем надано необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено, а тому є такими, що підлягають скасуванню, а позовні вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3 від 06.02.2024, № 4 від 08.02.2024, № 5 від 10.02.2024, як похідні вимоги, є також обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Таким чином, позов належить задовольнити.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до приписів ч. 1 ст. 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ТЕК" задовольнити.

Скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782627/44868675.

Зобов`язати ДЕРЖАВНУ ПОДАТКОВУ СЛУЖБУ УКРАЇНИ зареєструвати податкову накладну № 3 від 06.02.2024.

Скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782625/44868675.

Зобов`язати ДЕРЖАВНУ ПОДАТКОВУ СЛУЖБУ УКРАЇНИ зареєструвати податкову накладну № 4 від 08.02.2024.

Скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.03.2024 № 10782626/44868675.

Зобов`язати ДЕРЖАВНУ ПОДАТКОВУ СЛУЖБУ УКРАЇНИ зареєструвати податкову накладну № 5 від 10.02.2024.

Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ ВП 43983495) за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ТЕК" (пр. Ландау Льва, буд. 155-Б, офіс 202, м. Харків, 61060, код ЄДРПОУ 44868675) у розмірі 3633,60 грн (три тисячі шістсот тридцять три гривні 60 копійок).

Стягнути з Державної податкової служби України (Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕРНО ТЕК" (пр. Ландау Льва, буд. 155-Б, офіс 202, м. Харків, 61060, код ЄДРПОУ 44868675) у розмірі 3633,60 грн (три тисячі шістсот тридцять три гривні 60 копійок).

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення складено 28.06.2024.

Суддя Білова О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.06.2024
Оприлюднено01.07.2024
Номер документу120063180
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —520/10708/24

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

Рішення від 28.06.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні