РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
28 червня 2024 року м. Рівне№460/3747/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді С.М. Дуляницька, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід-Схід-Енерго+" доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -
В С Т А Н О В И В:
ТОВ Захід-Схід-Енерго+ (далі позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі відповідач), в якому просить:
визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №176 від 08.02.2024р. та про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 08.02.2024р. №10522023/41571873 та №10522029/41571873;
зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго+» (код ЄДРПОУ 41571873) із переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку із дати включення.
Позов обґрунтовано тим, що в оспорюваних рішеннях відповідача не наведено обставин, які стали підставою для висновку про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. Відповідні поля про податкову інформацію, які наявні в такому рішенні, мають лише загальне посилання на наявність податкової інформації, без будь-якого тлумачення вказаної інформації, а також зазначення посилань на службові документи, які містять таку інформацію, що безумовно свідчить про дефектність такого рішення. Посилання відповідача у спірному рішенні на те, що відбулась поставка товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання; накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (Сума накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку, є лише припущеннями, які не підтверджені належними та допустимими доказами.
Також рішеннями регіональної комісії від 08.02.2024 року №10522029/41571873 та №10522023/41571873 не враховано Таблиці №7614728/41571873 та №10309211/41571873 даних платника податків, з підстав наявності у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій. Пунктом 19 Порядку №1165 не передбачено підстави неврахування таблиці даних платника - у зв`язку із наявністю у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій. Окрім того, зазначені підстави ризикових операцій є дзеркальними тим, на підставі яких податковий орган відніс позивача до ризикових платників податку, які відповідно не підтверджуються матеріалами справи та є безпідставними. У оскаржуваному рішенні не зазначено, які саме підстави та причини слугували для неврахування таблиць, а також не зазначено, що необхідно зробити платнику для того, аби таблиця була врахована, що також свідчить про невідповідність сформованого оскаржуваного рішенні вимогам визначених законодавством. Спірні рішення контролюючого органу не містять ані посилань на господарську операцію, яка на думку відповідача є ризиковою, ані на підстави, за яких така операція визнана ризиковою, що свідчить про формальність прийнятого рішення. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Водночас, належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання Головного управління ДПС у Рівненській області виключити ТОВ «Захід-Схід-Енерго+» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
За наведених обставин позивача просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою суду від 12.04.2024 залишено позовну заяву без руху.
Ухвалою суду від 19.04.2024 відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідачем подано відзив, згідно з яким позовні вимоги є безпідставними, оскільки дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків. Позивач не наводить аргументів щодо того, які ж права, свободи або законні інтереси позивача було порушено в зв`язку з прийняттям Рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 08.02.2024 №176. Адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 КАС України. Контролюючому органу надано право прийняти рішення у разі наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником, при цьому таке рішення жодним чином не порушило права, свободи або законні інтереси позивача.
Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 08.02.2024 №176 прийнято Комісією Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, а саме: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/ розрахунку коригування.
Відповідно до проведеного аналізу діяльності ТОВ «ЗАХІД-СХІД-ЕНЕРГО+» (код ЄДРПОУ 41571873) встановлено, що СГД здійснює придбання значної кількості пального, однак згідно відомостей податкової та бухгалтерської звітності, основних засобів, які б могли використовувати пальне не встановлено. Підприємство у звіті форми «№20-ОПП» декларує «навантажувач дизельний НС СРСД», який використовується на праві оренди, однак відомості про оплату послуги оренди спецтехніки відсутні.
За результатами проведеного аналізу встановлено, що згідно з даними ЄРПН та ІТС «Аналіз балансу» у ТОВ "ЗАХІД-СХІД-ЕНЕРГО+" (код ЄДРПОУ 41571873) наявні значні залишки товарів, зокрема по кодах УКТЗЕД 2710 та ін. При цьому, в підприємства відсутнє протягом 2023 року, згідно даних ЄРПН, придбання послуг оренди місць для їх зберігання. При цьому СГД здійснює реєстрацію податкових накладних на реалізацію з номенклатурою товару «послуги розпилу лісоматеріалів» за рахунок придбання, в тому числі пального. Зазначене може свідчити про ймовірне проведення ризикових операцій з метою розповсюдження схемного податкового кредиту та мінімізації податкових зобов`язань. Таким чином, вбачаються ознаки ризиковості ведення господарської діяльності ТОВ "ЗАХІД-СХІД-ЕНЕРГО+" (код ЄДРПОУ 41571873) відповідно до Довідника кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого наказом ДПС від 11.01.2023 №17 (далі - Довідник), а саме: постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання (1 код Довідника); накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (11 код Довідника); постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту, у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку (14 код Довідника).
Водночас, позивач не надав до контролюючого органу повного пакету документів, передбачених Порядком №1165, необхідних для виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Також зазначає, що оскільки стосовно платника податку прийнято Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 08.02.2024 №176, відповідно до п.19 Порядку №1165, комісією Головного управління ДПС у Рівненській області прийнято Рішення про неврахування таблиці даних від 08.02.2024 №10522023/41571873 та №10522029/41571873.
Просить у задоволенні позовних вимог відмовити.
Ухвалою суду від 20.05.2024 відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи з викликом сторін.
21.05.2024 надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що відповідач у відзиві на позов не спростував доводи та твердження позивача зазначені у позовній заяві та не надав докази в підтвердження своїх доводів у відзиві на позов. Просить позовні вимоги задовольнити.
Розглянувши позовну заяву та відзив, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
ТОВ Захід-Схід-Енерго+ здійснює свою діяльність відповідно до положень Статуту та чинного законодавства України, є деревообробним підприємство - послуги підряду по розпиловці лісосировини та виробництво інших виробів з деревини (гранули паливної) з березня 2019 року, про що свідчить звітність за 2019-2023 роки, подана до податкового органу.
Відповідно до Класифікація видів економічної діяльності (КВЕД-2010) позивач займається лісопильним та стругальним виробництво (КВЕД 16.10), згідно Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010 код продукції 16.10.21- 10.00 - послуги підряду по розпиловці лісосировини (код згідно ДКПП 16.10.99-00.00). Відповідно до Класифікація видів економічної діяльності (КВЕД-2010) Товариство займається лісопильним та стругальним виробництво (КВЕД 16.10), згідно Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010 код продукції 16.10.23- 03.00 - Стружка чи тріска деревини хвойних порід (в т.ч. гранули паливної) код УКТ ЗЕД продукції значить (зазначається) 4401. Коди виду економічної діяльності товариства співпадають кодам УКТ ЗЕД продукції та ДКПП послуг, які товариство виробляє.
Як зазначає позивач, свою продукцію він реалізує шляхом виставлення рахунків на попередню оплату, з метою отримання коштів для початку виготовлення замовлення (закупівлі сировини та матеріалів), так як позивач є виробником деревообробним підприємством.
Юридична адреса Україна 35680, Рівненська обл., Дубенський р-н, смт.Смига, вул.Заводська,1. Виробництво знаходиться за адресою - 44661, Волинська обл., Луцький р-н., смт. Колки, вул. Центральна, 1.
Платник зареєстрований платником податку на додану вартість з 01.03.2019 р. (ІПН 415718717046). Податкові декларації з ПДВ направляються до органів ДПС у встановленому порядку в рамках зазначеного терміну (в т.ч. за останні з два податкові періоди).
Основним контрагентом/покупцями по наданні послуг переробки є Філії Колківське лісове господарство ДСГП «Ліси України» згідно договору підряду на виробництво продукції з матеріалів замовника 59 від 11.01.2023р. та ТзОВ «ГОРБАЧ» договір №11/23 від 01.11.2023року.
Приміщення для переробки давальницької сировини орендується у Філії Колківське ЛГ згідно договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №1291 від 10.06.2019р., про що було подано 11.06.2019 до податкового органу форму 20-ОПП.
Має у своєму розпорядженні виробничі потужності (договір оренди індивідуально визначеного нерухомого або іншого майна, що належить до державної власності №2 від 08.07.2019 р.): Аспіраційна установка; Верстат брусувальний; Верстат двохвальний багатопильний WD250; Верстат для горбиків; Верстат заточний; Верстат торцювальний ТМ-10; Витягач горбиля WO3000; Заточний верстат для стрічкових пил; Козловий кран ККТ-5; Конвеєр стрічковий; Навантажувач дизельний НС СРСД; Пилорама; Тельфер 5т; Станок ЦМ 1194; Машина ручна розвідна для стрічкових пил DWS-2 2017; Станок торцювальний ПА-40-4К. Цех переробки столярних виробів. Навантажувач маніту.
Штатна кількість працівників складає 37 одиниць (директор , начальник виробництва, верстатники, водії навантажувача, кранівник, стропальники, укладальниці пиломатеріалів та виробів з деревини, підсобні робітники, майстри, заточувальник деревообробного інструменту, слюсар-рементник). Фонд оплати праці складає 282700,00 грн.
Основними контрагентами/постачальниками є: ТОВ фірма «Журавлина»- придбання паливо-мастильних матеріалів; ПП Пилаком послуги по реставрації пил; ТОВ Волинь трейдпак придбання стрічки, скобів, стречу; ПП Українська підшипникова компанія придбання запчастин, мастил; ПП Галпідшипник ТД придбання запчастин, стрічки транспортера; ТОВ Волинькрансервіс придбання строп, канату, шестерні; ТОВ Волинський автоцентр КамаЗ придбання масла, запчастин; ПП Навантажувач сервіс придбання запчастин до навантажувача; ТОВ Волиньобленерго послуги з розподілу електроенергії; ТОВ Волиньелектрозбут придбання активної електроенергії; ФОП ОСОБА_1 - придбання пил дискових; Державна установа "МАНЕВИЦЬКА ВИПРАВНА КОЛОНІЯ (№42)"; ТОВ Вольтех придбання запчастин до навантажувача; Філія «Колківське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» - орендна плата, придбання тирси, кускових відходів.
Позивач зазначає, що вся вищеперерахована інформація відома податковому органу, всі інформація та документи, на які посилається товариство, відомі та наявні регіональній комісії та податковому органу при подані форми 20-ОПП.
ТОВ Захід-Схід-Енерго+» отримано в електронному сервісі ДПС «Електронний кабінет платника податків» рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №10522023/41571873 від 08.02.2024р. (а.с.28-30), №10522029/41571873 від 08.02.2024р. (а.с.41-43) та Рішення №176 від 08.02.2024р.про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (а.с.156-157), відповідно до якого зазначено, що ТОВ «Захід-Схід-Енерго+» відповідає критеріям ризиковості платника податку.
Підставами для прийняття оскаржуваних рішень є одна і та ж причина для трьох рішень - наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що свідчить про здійснення позивачем ризикових операцій, а саме:
- придбання у платника податку задіяного в ризиковій операції ТОВ "ТРАНСОЙЛ ЛТД-1" (код ЄДРПОУ 44438575) товарів із кодом УКТЗЕД 2710194300 (дизельне пальне), який включений 29.09.2023 до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості у період здійснення господарської операції 12.08.2023- 31.12.2023;
- постачання (надання послуг) ТОВ «Захід-Схід-Енерго+» задіяного в ризикових операціях послуг підряду по розпиловці лісосировини із кодом ДКПП 16.10.99-00.00, який включений 08.02.2024 до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості у період здійснення господарської операції 30.11.2023-27.12.2023.
Рішенням Комісії № 176 від 08.02.2024 Товариство з обмеженою відповідальністю`Захід-Схід-Енерго+» визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами:
01 - постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання;
11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (Сума накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.
Не погоджуючись із даними рішеннями позивач надіслав до податкового органу три скарги на оскаржувані рішення, а також первинні документи на підтвердження реальності здійснення та відсутності ризикових господарських операцій у зазначений ризиковий період, в тому числі просив поновити процесуальний строк на оскарження рішень (а.с.31-40, 235).
Вважаючи рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №10522023/41571873 від 08.02.2024р. №10522029/41571873 від 08.02.2024р. та Рішення №176 від 08.02.2024р. про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку протиправними та безпідставними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюються Податковим кодексом України №2755-VI від 02.12.2010 року, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимогЗакону України"Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абз.абз.1-2 п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165(далі - Порядок №1165).
Згідно з визначеннями, наведеними у п.2 цього Порядку:
автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;
ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платникомподаткуна додану вартість (далі - платникподатку) виконання свого податкового обов`язку.
Відповідно до п.5 Порядку №1165, платникподатку,яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідностікритеріям ризиковості платника податку(додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історіяплатника податку(додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операційкритеріям ризиковостіздійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платникподатку,яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критеріюризиковості платника податку,реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідностіплатника податку критеріям ризиковості платника податкурозглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідностіплатника податкухоча б одному з критеріївризиковості платника податкукомісією регіонального рівня приймається рішення про відповідністьплатника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включенняплатника податкудо переліку платників, які відповідаютькритеріям ризиковості платника податку,здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платникподаткуотримує рішення про відповідністькритеріям ризиковості платника податкучерез електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідністьплатника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно зпунктом 8додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно зУКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогампункту 8додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених уподаткових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно зпунктом 8додатка 1 операція, відображена уподатковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів УкраїниПро електронні документи та електронний документообіг,Про електронні довірчі послугитаПорядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогампункту 8додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:
актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимогиабзацу дев`ятогоцього пункту;
інформація щодо операцій, відображених уподатковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимогиабзацу дев`ятогоцього пункту.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначенихабзацомодинадцятимцього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно доабзацу восьмогоцього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:
виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставіпункту 8додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;
відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено Критеріїризиковості платника податкуна додану вартість, зокрема: 8.«У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстраціїподатковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.»
Поряд з тим, додатком 4 до Порядку №1165 затверджено форму рішення провідповідність/невідповідність платника податкуна додану вартістькритеріям ризиковості платника податку.
Так, у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Підставою для прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області оскаржуваного рішення від 08.02.2024 року №176 слугувала відповідність позивача п.8 Критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку із наявністю наступної податкової інформації: Коди 01, 11, 14.
Наказом ДПС України від 11.01.2023 року №17 «Про затвердження довідника кодів податкової інформації» затверджено довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, зокрема:
01 - постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання;
11- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (Сума накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.
Як вбачається з оскарженого рішення, однією з підстав для його прийняття стала наявність у податкового органу інформації щодо придбання позивачем в період з 12.08.2023 по 31.12.2023 у платника податку задіяного в ризиковій операції ТОВ "ТРАНСОЙЛ ЛТД-1" (код ЄДРПОУ 44438575) товарів із кодом УКТЗЕД 2710194300 (дизельне пальне), який включений 29.09.2023 до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
Щодо відносин з ТОВ "ТРАНСОЙЛ ЛТД-1" (код ЄДРПОУ 44438575), то позивач зазначає, що господарських операцій з даним контрагентом за вказаний у оскаржуваному рішенні ДПС за період придбання 12.08.2023-31.12.2023 не було (дана інформація відома та наявна податковому органу і відображена у ЄРПН), в підтвердження даних обставин, позивач долучив докази : - оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 де за вказаний період взаємовідносин із ТОВ "ТРАНСОЙЛ ЛТД-1" (код ЄДРПОУ 44438575) відсутні; виписка із поточного рахунку по вибірці/відфільтрована за ТОВ "ТРАНСОЙЛ ЛТД-1" (код ЄДРПОУ 44438575) за ризиковий період, де оплата коштів на користь ТОВ "ТРАНСОЙЛ ЛТД-1" (код ЄДРПОУ 44438575) також відсутня (а.с.178-179). Іншого відповідачем не доведено.
Щодо постачання (надання послуг) ТОВ «Захід-Схід-Енерго+» задіяного в ризикових операціях послуг підряду по розпиловці лісосировини із кодом ДКПП 16.10.99-00.00, який включений 08.02.2024 до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості у період здійснення господарської операції 30.11.2023-27.12.2023.
Позивач зазначає, що долучив до скарг на оскаржувані рішення підтверджуючі документи на здійснення реальності господарської операції з послуг підряду по розпиловці лісосировини із кодом ДКПП 16.10.99-00.00 у період 30.11.2023-27.12.2023, а саме: - договір підряду на виробництво продукції із матеріалів замовника №59 від 11.01.2023р., укладений між позивачем та Філією Колківське лісове господарство ДСГП «Ліси України»; акти здачі-приймання робіт (надання послуг) №13 від 30.11.2023, №16 від 29.12.2023; копії ТТН на круглий лісоматеріал за період 01.10.2023-31.12.2023; - договір підряду на виробництво продукції із матеріалів замовника №11/23 від 01.11.2023р. укладений між позивачем та ТОВ «Горбач»; акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №14 від 30.11.2023; копії ТТН на круглий лісоматеріал за період 01.10.2023-31.12.2023. Вказані документи позивач надав і до матеріалів справи (а.с.50-117, 131-151, 160-165, 181-198, 210-233 том 1).
Дані аргументи та долучені до скарги на оскаржуване рішення документи та пояснення підтверджують реальність здійснення господарських операцій з надання послуг із розпилювання давальницької лісосировини, що підтверджується як фактично так і документально про реальність господарської операції.
Щодо доводів податкового органу про те, що «ТОВ «ЗАХІД-СХІД-ЕНЕРГО+» (код ЄДРПОУ 41571873) встановлено, що СГД здійснює придбання значної кількості пального, однак згідно відомостей податкової та бухгалтерської звітності, основних засобів, які б могли використовувати пальне не встановлено. Підприємство у звіті форми «№20-ОПП» декларує «навантажувач дизельний НС СРСД», який використовується на праві оренди, однак відомості про оплату послуги оренди спецтехніки відсутні», суд зазначає таке. Як вже зазначалося, податковим органом не спростовано доводів позивача про те, що в період 12.08.2023-31.12.2023 позивач не придбавав пальне у ТОВ "ТРАНСОЙЛ ЛТД-1" (код ЄДРПОУ 44438575). Водночас, факт придбання пального в інших контрагентів не був підставою для прийняття оскаржуваного рішення. Відповідач до відзиву не надав доказів придбання позивачем значної кількості пального. А відтак, вказані доводи відповідача суд вважає не обґрунтованими.
Щодо покликань податкового органу на те, що «за результатами проведеного аналізу встановлено, що згідно з даними ЄРПН та ІТС «Аналіз балансу» у ТОВ "ЗАХІД-СХІД-ЕНЕРГО+" (код ЄДРПОУ 41571873) наявні значні залишки товарів, зокрема по кодах УКТЗЕД 2710 та ін. При цьому, в підприємства відсутнє протягом 2023 року, згідно даних ЄРПН, придбання послуг оренди місць для їх зберігання. При цьому СГД здійснює реєстрацію податкових накладних на реалізацію з номенклатурою товару «послуги розпилу лісоматеріалів» за рахунок придбання, в тому числі пального. Зазначене може свідчити про ймовірне проведення ризикових операцій з метою розповсюдження схемного податкового кредиту та мінімізації податкових зобов`язань» суд зазначає, що приміщення для переробки давальницької сировини орендується у Філії Колківське ЛГ згідно договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності №1291 від 10.06.2019р., про що було подано 11.06.2019 до податкового органу форму 20-ОПП. До матеріалів справи позивач надав: договори оренди майна, додаткові угоди до них (а.с.44-49, 166-177, 180, 199-209 том 1), договори страхування майна (а.с. 118-130, 145-146, том 1).
Суд враховує і те, що поширення на позивача «ризиковості» через відносини з іншим «ризиковими» платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства. Зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.
Поряд з тим, судова практика вирішення податкових спорів виходить з презумпції добросовісності платника, тобто з презумпції економічної виправданості дій платника, що мають своїм наслідком отримання податкової вигоди та достовірність відомостей у бухгалтерській та податковій звітності платника.
Термін «добросовісний платник», який вживається у сфері податкових правовідносинах, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а сам платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентами податкових зобов`язань. А, відтак, платник не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу.
Відсутність конкретизації щодо податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, з боку Комісії, не тільки позбавляє права позивача на обґрунтоване та вмотивоване оскарження вказаних рішень, але і свідчить про недотримання суб`єктом владних повноважень вимог Конституції України щодо обов`язку діяти в межах повноважень, на підставі та у спосіб, встановлені законодавством.
Щодо порядку прийняття спірного рішення, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
З аналізу положень Порядку №1165 слідує, що у ньому передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Зокрема, пункт 5 наведеного Порядку передбачає, що перевірці відповідності критеріям ризиковості платника податку та показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, підлягає лише той платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.
Отже, законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім здійснення моніторингу платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
Водночас встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Таким чином, питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання таким платником для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. При цьому, моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.
Разом з тим, право Комісії регіонального рівня щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку самостійно ініціювати процедуру розгляду вказаного питання лише з підстав наявності податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, Порядком №1165 не передбачено.
Як слідує зі змісту витягу з протоколу від 08.02.2024 №22/17-00-18-00-07, ТОВ "ЗАХІД-СХІД-ЕНЕРГО+" в адресу ТОВ «Горбач» 16.01.2024 подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну, номенклатура поставки послуги з розпилу лісоматеріалів круглих та пиломатеріал обрізний сосна, на суму ПДВ 33,3 тис.грн.
Водночас з витягну з протоколу та рішення не вбачається, що Комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ "ЗАХІД-СХІД-ЕНЕРГО+" п.8 Критеріїв ризиковості платника податку саме за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування, що має передувати моніторингу платника податку, що в свою чергу суперечить положенням Порядку №1165. Так, з витягу з протоколу не вбачається, що Комісія здійснювала аналіз податкової накладної від 16.01.2024, виписаної в адресу ТОВ «Горбач», оскільки в протоколі, окрім констатації факту подання такої податкової накладної на реєстрації, аналізу іншої інформації по вказаній податковій накладній, нема.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Здійснення моніторингу відповідності платника податків критеріям ризиковості є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Крім того, обґрунтовуючи правомірність оскарженого рішення, відповідач в у відзиві вказує на те, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків, а внесення в Реєстр ризикових платників податкової інформації, щодо відповідності платника податків критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань. З цього приводу відповідач посилається на правові позиції Верховного Суду, викладені у постановах від 20.11.2019 року у справі №480/4006/18 та від 03.03.2020 року у справі №240/3665/19.
Суд не враховує вказані посилання відповідача, адже ці правові позиції Верховного Суду стосуються правовідносин, пов`язаних із застосуванням положень Порядку №117 (який втратив чинність з 01.02.2020 року). Разом з тим, спірні правовідносини у цій справі пов`язані із застосуванням положень Порядку №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року.
Додатково необхідно зазначити, що Додатком 4 Порядку №1165 затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яке у своїй резолютивній частині містить право адміністративного та судового оскарження для платника податку.
Отже, приймаючи оскаржене рішення про віднесення позивача до категорії ризикових платників податків, податковий орган не виконав законодавчо встановлених вимог щодо вмотивованості цього рішення, як акта індивідуальної дії.
Недотримання ж податковим органом вимог п.6 Порядку №1165 в частині мотивування оскарженого рішення, суд вважає порушенням, наслідком чого є визнання такого рішення протиправним та його скасування.
В даному випадку, відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області від 08.02.2024 № 176 є протиправними та підлягали скасуванню.
Суд погоджується із обраним позивачем способом захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості. Крім цього, такий спосіб захисту є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Щодо рішень №10522029/41571873 та №10522023/41571873 від 08.02.2024 про неврахування таблиці даних, суд зазначає таке.
Згідно п.2 Порядку №1165 таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно зКласифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно зУКТЗЕДта/або кодів послуг згідно зДержавним класифікатором продукції та послуг(далі - Державний класифікатор), що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Відповідно до пунктів 12-16, 17, 19 Порядку № 1165, платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
У таблиці даних платника податку зазначаються:
види економічної діяльності відповідно доКВЕД;
коди товарів згідно зУКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України;
коди послуг згідно зДержавним класифікатором, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування абоневрахуваннятаблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в електронний кабінет засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексу, Законів УкраїниПро електронні документи та електронний документообігтаПро електронні довірчі послуги(додаток 6).
У рішенні проневрахуваннятаблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такогоневрахування.
У разі прийняття рішення проневрахуваннятаблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою дляневрахуваннятаблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно зУКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісії контролюючих органів приймають рішення проневрахуваннятаблиці даних платника податку (додаток 7), врахованої відповідно допунктів 16та/або18цього Порядку, комісія центрального рівня приймає рішення проневрахуваннятаблиці даних платника податку, врахованої відповідно до рішення про задоволення скарги щодо рішення проневрахуваннятаблиці даних платника податку на додану вартість, що надсилається платнику податку в електронний кабінет засобами електронного зв`язку в електронній формі, з дотриманням вимогКодексу, Законів УкраїниПро електронні документи та електронний документообігтаПро електронні довірчі послуги, якщо:
стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених упунктах 1-5додатка 1;
до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно доКласифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно зУКТЗЕДта/або кодам послуг згідно зДержавним класифікатором, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.
У рішенні проневрахуваннятаблиці даних платника, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою дляневрахуваннятаблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно зУКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Рішення проневрахуваннятаблиці даних платника податку може бути оскаржено:
в адміністративному або судовому порядку у разі прийняття рішення комісією регіонального рівня;
у судовому порядку у разі прийняття рішення комісією центрального рівня.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а саме: таблицю даних платника податку на додану вартість, зареєстровану у контролюючому органі 11.11.2022 за №9238424332 враховано згідно з рішенням комісії від 11.11.2022р. №7614728/41571873 ;
- таблицю даних платника податку на додану вартість, зареєстровану у контролюючому органі 02.01.2024 за №9000063654 враховано згідно з рішенням комісії від 04.01.2024р. №10309211/41571873.
Однак, рішеннями регіональної комісії від 08.02.2024 року №10522029/41571873 та №10522023/41571873 не враховано Таблиці №7614728/41571873 та №10309211/41571873 даних платника податків, з підстав наявності у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
Пунктом 19 Порядку №1165 не передбачено підстави неврахування таблиці даних платника - у зв`язку із наявності у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.
Окрім того, зазначені підстави ризикових операцій є дзеркальними тим, на підставі яких податковий орган відніс позивача до ризикових платників податку, які відповідно не підтверджуються матеріалами справи та є безпідставними. У оскаржуваних рішеннях не зазначено, які саме підстави та причини слугували для неврахування таблиці, а також не зазначено, що необхідно зробити платнику для того, аби таблиця була врахована, що також свідчить про невідповідність сформованого оскаржуваного рішенні вимогам визначеним законодавством. Крім того, разом з таблицею даних платника податку товариство подало контролюючому органу пояснення, в яких описав про здійснення його господарської діяльності. Разом з тим слід зазначити, що ані зі спірного рішення, ані з матеріалів адміністративної справи не можливо встановити, яка податкова інформація була отримана податковим органом у період з 12.08.2023-27.12.2023, та свідчила про здійснення платником податків ризикових операцій. Діяльності товариства співпадають кодам УКТ ЗЕД продукції, яку товариство виробляє та заявлені ним же у таблиці даних платника ПДВ.
У той же час, сама по собі наявність даних інформаційних ресурсів ДПС (податкової інформації) не може бути достатньою самостійною підставою для прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість без обґрунтування невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, та посилань на докази і обставини, що свідчать про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку, та без зазначення, яка саме інформація в таблиці даних є недостовірною.
Із спірних рішень убачається, що вказані рішення таких обґрунтувань, даних та посилань на докази не містять. Такі рішення контролюючого органу не містять ані посилань на господарську операцію, які на думку відповідача є ризиковими, ані на підстави, за яких такі операції визнані ризиковими, що свідчить про формальність прийнятих рішень. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності. Відтак, при складанні оскаржуваних рішень використано необґрунтовані дані, а також суб`єктивні припущення, які не мають підтверджуючих доказів та належного обґрунтування. На переконання суду, податкова інформація, що наявна в інформаційно-аналітичних базах, носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні КАС України.
Щодо доводів відповідача, що підставою для прийняття Рішень про неврахування таблиці даних від 08.02.2024 №10522023/41571873 та №10522029/41571873 стало те, що стосовно платника податку прийнято Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 08.02.2024 №176, суд зазначає таке.
Відповідно до п. 19 порядку № 1165, рішення про неврахування таблиці даних платника податку може бути прийнято комісією якщо: стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених упунктах 1-5додатка 1. В даному ж випадку, стосовно платника податку було прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначеному упункті 8 додатка, а не 1-5 як передбачає пункт 19 Порядку № 1165.
У сукупності викладеного суд дійшов висновку, що спірні рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість не відповідають вимогам частини другої статті 2 КАС України у зв`язку з необґрунтованістю, а тому підлягають визнанню протиправними і скасуванню.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування своєї позиції, не довів правомірності своєї поведінки у спірних правовідносинах, натомість доводи позивача відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судом встановлено, що за подання адміністративного позову позивачем сплачено судовий збір у сумі 7267,20 грн.
Враховуючи те, що позовні вимоги задоволено повністю, судові витрати зі сплати судового збору у зазначеній сумі належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго+» до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №176 від 08.02.2024р. та про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 08.02.2024р. №10522023/41571873 та №10522029/41571873.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго+» із переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку із дати включення.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Захід-Схід-Енерго+» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судові витрати із сплати судового збору в сумі 7267,20 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 28 червня 2024 року
Учасники справи:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Захід-Схід-Енерго+" (вул. Заводська, 1,с-ще Смига,Дубенський р-н, Рівненська обл.,35680, ЄДРПОУ/РНОКПП 41571873)
Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)
Суддя С.М. Дуляницька
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.06.2024 |
Оприлюднено | 01.07.2024 |
Номер документу | 120067109 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
С.М. Дуляницька
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні