Рішення
від 14.06.2024 по справі 160/9124/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2024 рокуСправа №160/9124/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Тулянцевої І.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (в порядку письмового провадження) у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР ТРАНС ХОЛОД» до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

08 квітня 2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР ТРАНС ХОЛОД» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області, в якій позивач просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 006680 від 20.12.2023, винесену начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України на транспорті Дмитром Денчуком.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 27.11.2023 водієм ТОВ «УКР ТРАНС ХОЛОД» ОСОБА_1 в межах України здійснювалось перевезення вантажним автомобілем «MERCEDES-BENZ» реєстраційний номер НОМЕР_1 . В цей же день вказаний транспортний засіб було зупинено співробітниками Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті та після перевірки наявності у водія документів, що передбачені чинним законодавством, було складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №005094 від 27.11.2023 щодо порушення ТОВ «УКР ТРАНС ХОЛОД» абзацу 3 частини першої статті 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт». Зі змісту Акту вбачається, що під час перевірки у водія ОСОБА_1 були відсутні заповнені тахокарти за 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023, 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023 або бланки підтвердження діяльності за вказані дні. Водночас, позивач зазначає, що перед складанням Акту, водій надав співробітникам Укртрансбезпеки усні пояснення, зазначивши, що у вказані дні він не здійснював перевезень, оскільки у нього були вихідні дні, а тому тахокарти за ці дні у нього відсутні. 20.12.2023 року постановою про застосовування адміністративно-господарського штрафу №006680, винесеною начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки Дмитром Денчуком, на ТОВ «УКР ТРАНС ХОЛОД» було накладено штраф у розмірі 17 000 грн. Позивач не згоден із винесеною Постановою, вважає її такою, що не відповідає чинному законодавству, а тому підлягає скасуванню.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження по справі №160/9124/24 та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Цією ж ухвалою встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, які можуть бути направлені на адресу, в тому числі на електронну адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

20 травня 2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» від Державної служби України з безпеки на транспорті надійшов відзив на позовну заяву, в якому просять відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. В обгрунтування своєї позиції зазначили, що 27.11.2023 року уповноваженими особами Державної служби України з безпеки на транспорті здійснювалася рейдова перевірка (перевірка на дорозі) на підставі направлення на рейдову перевірку від 24.11.2023 року №000113 та щотижневого графіка проведення рейдових перевірок Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області. В ході перевірки, проведеної головним спеціалістом Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Слюсаренком Д.М. та старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Лемешевим А.В. відповідно до Порядку № 1567, 27.11.2023 року на автодорозі М 30, 916 км. + 897 м. Стрий Умань Дніпро Ізварине, перевірено транспортний засіб марки «MERCEDES-BENZ» реєстраційний номер НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_2 під керуванням водія ОСОБА_1 . Згідно товарно-транспортної накладної № 270021 від 27.11.2023 року автомобільним перевізником зазначено - Товариство з обмеженою відповідальністю «УКР ТРАНС ХОЛОД», згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу належить ОСОБА_2 . Було виявлено факт порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт при здійсненні внутрішніх вантажних перевезень. Під час перевірки виявлено порушення: статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» перевізник не забезпечив виконання вимог цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері вантажних перевезень, а саме: відсутні заповнені тахокарти водія ОСОБА_1 або бланк підтвердження діяльності водія ОСОБА_1 за період 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023, чим порушено вимоги п. 3.3 наказу МТЗУ № 385 від 24.06.2010 року та п. 6.4 наказу МТЗУ №340 від 07.06.2010 року. У тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» абзац 3 частини 1 перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: відсутні заповнені тахокарти водія ОСОБА_1 за період 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023. Транспортний засіб обладнано аналоговим тахографом. Відповідно до пункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3. За результатами перевірки було складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом № 005094 від 27.11.2023 року. Водій від пояснень відмовився. Статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи. Відповідно до пункту 15 Порядку №1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом. Відсутність усіх необхідних документів, визначених положеннями Закону України «Про автомобільний транспорт», на момент проведення рейдової перевірки, знайшло своє відображення в акті № 005094 від 27.11.2023 року.

Щодо відсутності на момент перевірки у водія реєстраційних листків режиму праці та відпочинку (тахокарт) або бланку підтвердження діяльності, пояснюють, що Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 року № 340 (далі - Положення №340) встановлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку. Так, відповідно до п. 1.3 наведеного Положення № 340 його вимоги поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами. Відповідно до п. 6.1. Положення № 340 автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами. Водії зберігають записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення. Згідно пункту 6.4. Положення № 340 у разі тимчасової непрацездатності водія чи перебування його у відпустці, а також якщо водій не здійснював перевезення пасажирів чи/та вантажів, Перевізник може заповнювати бланк підтвердження діяльності. Водії зберігають бланк підтвердження діяльності протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення. Перевізники зберігають бланк підтвердження діяльності протягом 12 місяців. Форма бланку підтвердження діяльності чітко визначена та передбачена чинним законодавством. Згідно додатку 4 Положення № 340 бланк підтвердження заповнюється перевізником і водієм. Отже, твердження позивача про відсутність перевезень вантажів водієм за період 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023 ніяким чином не позбавляють перевізника обов`язку ведення бланку підтвердження діяльності водія. Зазначають також, що позивач не заперечує, а навпаки підтверджує факт відсутності у водія на момент перевірки реєстраційних листків режиму праці та відпочинку водія (тахокарт).

На розгляд справи згідно акту №005094 від 27.11.2023 року запрошувалось Товариство з обмеженою відповідальністю «УКР ТРАНС ХОЛОД» (автомобільний перевізник згідно ттн) листом повідомленням за вих. №96095/23/24-23 від 07.12.2023 року яким повідомлялось, що 20.12.2023 року в приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області відбудеться розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. На розгляд справи згідно акту №005094 від 27.11.2023 року запрошувався ОСОБА_2 (власник транспортног засобу) листом повідомленням за вих. №96103/23/24-23 від 07.12.2023 року яким повідомлялось, що 20.12.2023 року в приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області відбудеться розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. 19.12.2023 року до Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області надійшла заява-заперечення від ТОВ «УКР ТРАНС ХОЛОД» згідно якої суб`єкт господарювання надав письмові пояснення та просив не притягати до адміністративно-господарської відповідальності. 20.12.2023 року начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області розглянуто справу відповідно до акту № 005094 від 27.11.2023 року та вирішено винести Постанову № 006680 про застосування адміністративно-господарського штрафу на ТОВ «УКР ТРАНС ХОЛОД» за порушення вимог статей 34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» у зв`язку з тим, що відсутні на момент перевірки реєстраційні листки режиму праці та відпочинку (тахокарти) водія ОСОБА_1 за період 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023 та бланк підтвердження діяльності, відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Враховуючи викладене, відповідачем було додержано процедуру розгляду справи згідно Порядку № 1567.

22 травня 2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» від представника позивача Макар`єва К.В. надійшла відповідь на відзив, в якій не погоджуються із висновками відповідача, викладеними у відзиві на позовну заяву, та зазначають, що відповідач не надав до суду із відзивом жодного доказу, який би підтверджував те, що водій ОСОБА_1 не мав при собі тахокарт за дні, коли він керував транспортним засобом та не спростував наведеними ним нормами законодавства неправомірність постанови. За таких обставин спірна постанова є незаконною і підлягає скасування, оскільки в діях позивача відсутній склад будь-якого правопорушення, у зв`язку із чим просять задовольнити позовні вимоги.

Суд зазначає, що в рішенні використовується правильна назва відповідача - Державна служба України з безпеки на транспорті, у відповідності до Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №103 від 11.02.2015 року.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Товариство з обмеженою відповідальністю «УКР ТРАНС ХОЛОД» (код ЄДРПОУ 42378897) зареєстроване як юридична особа 09.08.2018 року, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис №12241020000086610. Серед інших видів діяльності є - вантажний автомобільний транспорт (основний).

Згідно свідоцтва про реєстрацію серії НОМЕР_2 , Товариству з обмеженою відповідальністю «УКР ТРАНС ХОЛОД» належить транспортний засіб марки «MERCEDES-BENZ» реєстраційний номер НОМЕР_1 .

Судом встановлено, що на підставі щотижневого графіка проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), головним спеціалістом Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області ОСОБА_3 та старшим державним інспектором Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Лемешевим А.В., 27.11.2023 року об 12 год. 10 хв. здійснено рейдову перевірку (перевірку на дорозі) на автодорозі М - 30, 916 км. + 897 м. Стрий Умань Дніпро Ізварине, під час проведення якої був перевірений транспортний засіб марки «MERCEDES-BENZ» реєстраційний номер НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 .

За наслідками перевірки складений акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №005094 від 27.11.2023 року, у якому зафіксовано, що під час перевірки виявлені порушення ст. 34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», перевізник не забезпечив виконання вимог цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері вантажних перевезень, а саме: відсутні заповнені тахокарти водія ОСОБА_1 або бланк підтвердження діяльності водія ОСОБА_1 за період 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023, чим порушено вимоги п. 3.3 наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010 року та п. 6.4 наказу МТЗУ №340 від 07.06.2010 року. У тому числі порушення, відповідальність за які передбачена абз.3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: відсутні заповнені тахокарти водія ОСОБА_1 за період 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023. При цьому, в Акті зазначено, що вказаний автомобіль обладнано аналоговим тахографом.

Водій від письмових пояснень відмовився, про що свідчить відповідний запис у акті від 27.11.2023 року.

Листом від 07.12.2023 року за вих. №96095/23/24-23 Відділом Державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті на електронну адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР ТРАНС ХОЛОД» було направлено повідомлення про розгляд справи, у якому зазначено, що 20.12.2023 року (часи прийому з 10:00 до 15:00, перерва з 12:00 до 12:45) у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 24, ІІ поверх, каб. 209 (приймальня), відбудеться розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на підставі акту № 005094 від 27.11.2023 року. У разі неявки справа буде розглянута без участі особи відповідно до пункту 27 Порядку. Додатками до зазначеного повідомлення було надіслано копію акту № 005094 від 27.11.2023 року.

Також, листом від 07.12.2023 року за вих. №96095/23/24-23 Відділом Державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті на електронну адресу ОСОБА_2 (власник транспортного засобу) було направлено повідомлення про розгляд справи, у якому зазначено, що 20.12.2023 року (часи прийому з 10:00 до 15:00, перерва з 12:00 до 12:45) у приміщенні Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 24, ІІ поверх, каб. 209 (приймальня), відбудеться розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на підставі акту № 005094 від 27.11.2023 року. У разі неявки справа буде розглянута без участі особи відповідно до пункту 27 Порядку. Додатками до зазначеного повідомлення було надіслано копію акту № 005094 від 27.11.2023 року.

19.12.2023 року до Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області від ТОВ «УКР ТРАНС ХОЛОД» надійшла заява-заперечення на акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 005094 від 27.11.2023 року, згідно якої зазначено, що перед складанням Акту, водій надав співробітникам Укртрансбезпеки усні пояснення, зазначивши, що у вказані дні він не здійснював перевезень, оскільки у нього були вихідні дні, а тому тахокарти за ці дні у нього відсутні. Співробітники Укртрансбезпеки вказані пояснення до уваги не взяли, у зв`язку із чим, просив не притягувати до адміністративно-господарської відповідальності.

За результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт у відношенні Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР ТРАНС ХОЛОД», 20.12.2023 року начальником Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті Дмитром Дяденчуком було винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 006680, за порушення ст. ст. 34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», та відповідно до абз.3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн.

Не погоджуючись із спірною постановою, вважаючи її протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до положень частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень врегульовано Законом України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 №2344-ІІІ (далі - Закон №2344-ІІІ у редакції на час спірних відносин).

Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами, передбачена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (Порядок №1567).

Згідно з абзацом 4 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 року №442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, Державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті.

Відповідно до ст.1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг (ст.5 Закону України «Про автомобільний транспорт»).

Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України (ст.6 Закону України «Про автомобільний транспорт»).

Частинами 14, 17 статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Процедура проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт, визначена Порядком проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567).

Рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України (пункт 2 Порядку №1567).

Відповідно до пункту 4 Порядку №1567 рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.

Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка (пункт 12 Порядку №1567).

Пунктом 13 Порядку №1567 передбачено, що графік проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) складається та затверджується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

Згідно з пунктом 14 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Відповідно до пункту 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму (п. 20 Порядку № 1567).

Відповідно до пунктів 21, 22 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконання Європейської угоди ставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Пунктом 22 Порядку №1567 передбачено, у разі відмови водія від підписання акта рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу посадова особа (особи), що провела перевірку, вносить про це запис. Відповідно до частин 1, 5, 6 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи.

Згідно із пунктом 25 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Пунктом 26 Порядку №1567 передбачено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

Пунктом 27 Порядку №1567 передбачено, що у разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.

За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Так, з матеріалів справи вбачається, що підставою для прийняття спірної постанови був висновок відповідача щодо відсутності у водія ОСОБА_1 під час проведення рейдової перевірки заповненої тахокарти за період 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023 року або бланку підтвердження діяльності водія ОСОБА_1 за вказаний період, передбаченого Положенням №340.

Отже, по відношенню до позивача було застосовано штраф через відсутність у водія заповнених тахокарт за певні дні.

Відповідно до положень статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Аналіз положень статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» дає підстави для висновку, що законодавцем при визначенні документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів не встановлено їх вичерпний перелік, проте зазначено на необхідність наявності інших документів, передбачених законодавством.

Порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів встановлено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженої Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №385 від 24.06.2010 (далі - Інструкція №385).

Відповідно до п. 1.3. Інструкції №385 ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Відповідно до пункту 1.4 Інструкції №385 контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.

При цьому, тахокарта - це бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР.

Згідно з положеннями пункту 3.3 Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

- своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

- використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

- має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;

- у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

- у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Пунктом 3.5 розділу IІІ Інструкції №385 встановлено, що перевізники забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії.

Відповідно до пункту 3.6 розділу IІІ Інструкції №385 перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами та згідно з вимогами ЄУТР здійснюють періодичні інспекції, які включають перевірку: наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа; строків зберігання відповідної інформації, отриманої за допомогою тахографа, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу та повірки тахографа.

Аналіз вказаних положень Інструкції №385 дає підстави для висновку, що водії транспортних засобів, обладнаних тахографами, зобов`язані мати при собі, зокрема, заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.

Суд враховує, 07.09.2005 року Верховною Радою України прийнято Закон України від №2819-ІV «Про приєднання України до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР)» (норми якого набрали чинності з 11.10.2005 (далі - Закон №2819-ІV), згідно з яким Україна приєдналася до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), укладеної 01.07.1970 в м. Женева.

З 20.12.2010 набула чинності Поправка №6 до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів (ЄУТР), підписаної у Женеві 01.07.1970 в частині надання до контролю реєстраційних листків (тахограм) за поточний день та попередні 28 календарних днів, а в разі відсутності тахокарт надання Бланку підтвердження діяльності, який заповнюється транспортним підприємством та водієм перед рейсом.

Зазначена поправка має на меті приведення ЄУТР у відповідність із законодавством, введеним у дію у Європейському Союзі (Постанова ЄС №561/2006 від 15.03.2006) в частині періодів керування та відпочинку професійних водіїв, з тим щоб забезпечити гармонізацію цих двох систем і правил та безпеку дорожнього руху.

Із наведених вище положень слідує, що водії зобов`язані надавати інспекторам для контролю реєстраційні листки за поточний день та попередні 28 календарних днів, тобто 29 тахокарт. При цьому, факт нездійснення водієм перевезень може бути підтверджений лише Бланком підтвердження діяльності.

Бланк підтвердження діяльності є документом, що оформлюється перевізником у разі, коли водій здійснював роботу, не пов`язану із вантажними перевезеннями, із зазначенням періоду та даних водія.

Непред`явлення вказаних документів під час проведення перевірки свідчить про порушення законодавства про автомобільний транспорт, що має наслідком для застосування санкцій, визначених статтею 60 Закону №2344-III.

Так відповідно до абзацу третього статті 60 Закону №2344-ІІІ за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Судом встановлено, що під час проведення рейдової перевірки (перевірка на дорозі) на автодорозі М - 30, 916 км. + 897 м. Стрий Умань Дніпро Ізварине, був перевірений транспортний засіб марки «MERCEDES-BENZ» реєстраційний номер НОМЕР_1 , серія і номер свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 .

Актом перевірки №005094 від 27.11.2023 року зафіксовано, що перевезення вантажу здійснювалось за відсутності у водія ОСОБА_1 на момент проведення перевірки заповнених тахокарт за період 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023 або бланку підтвердження діяльності водія ОСОБА_1 . При цьому, в Акті зазначено, що вказаний автомобіль обладнано аналоговим тахографом. Водій від письмових пояснень відмовився, про що свідчить відповідний запис у акті від 27.11.2023 року.

Відповідно до Конвенції Міжнародної організації праці 1979 року №153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на дорожньому транспорті, статті 18 Закону № 2344-ІІІ та з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв колісних транспортних засобів наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 №340, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.09.2010 за № 811/18106, затверджено Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі - Положення №340).

Відповідно до п.1.3 Положення №340 вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.

Пунктами 6.1 та 6.3 Положення №340 визначено, що автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами. Водій, що керує транспортним засобом, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3).

Згідно з пунктом 6.4 Положення №340 графік змінності водіїв, відомість обліку робочого часу та відпочинку водіїв зберігаються у Перевізника.

У разі тимчасової непрацездатності водія чи перебування його у відпустці, а також якщо водій не здійснював перевезення пасажирів чи/та вантажів, Перевізник може заповнювати бланк підтвердження діяльності (додаток 4).

Водії зберігають бланк підтвердження діяльності протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.

Перевізники зберігають бланк підтвердження діяльності протягом 12 місяців.

Жодних доказів надання під час перевірки водієм тахокарти або бланку підтвердження діяльності водія ОСОБА_1 за період 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023, матеріали справи не містять.

Позивачем не доведено належними і достатніми доказами відсутність виявленого відповідачем порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Також суд звертає увагу, що законодавець чітко встановив обов`язок водія надати при перевірці відповідному державному органу тахокарти у визначеній кількості (29 штук), (а також Бланки підтвердження діяльності в разі відсутності тахокарт), а перевізників - забезпечити їх наявність у водія.

Доводи позивача про те, що у вказаний період 26.11.2023, 19.11.2023, 16.11.2023 11.11.2023, 08.11.2023, 07.11.2023, 05.11.2023, 04.11.2023, 02.11.2023, 01.11.2023, 30.10.2023 водій ОСОБА_1 не здійснював перевезень, оскільки у нього були вихідні дні, суд оцінює критично, оскільки жодних доказів ні контролюючому органу, ні суду не надано і матеріали справи не містять.

За таких обставин суд визнає обґрунтованими твердження відповідача про те, що позивач здійснював перевезення вантажів без оформлення усіх документів, які передбачені для автомобільного перевізника статтею 48 Закону №2344-ІІІ, а тому допустив порушення законодавства про автомобільний транспорт і до нього правомірно, на підставі абзацу третього частини першої статті 60 Закону №2344-ІІІ, застосована санкція у вигляді штрафу у розмірі 17000,00 грн.

Згідно з частиною 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Надані відповідачем докази у своїй сукупності дають підстави вважати, що оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу № 006680 від 20.12.2023, є правомірна, прийнята обґрунтовано, з дотриманням норм чинного законодавства.

За таких обставин, повно та всебічно розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши у сукупності наявні докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову, підстави для розподілу судових витрат в порядку, передбаченому статтею 139 КАС України, відсутні.

Керуючись статтями 9, 73-78, 90, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, -

УХВАЛИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «УКР ТРАНС ХОЛОД» (49117, м. Дніпро, вул. Дніпробуду, буд. 42, код ЄДРПОУ 42378897) до Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, проспект Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.В. Тулянцева

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.06.2024
Оприлюднено02.07.2024
Номер документу120068689
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —160/9124/24

Рішення від 14.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Тулянцева Інна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні