ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
УХВАЛА
про відкриття провадження у справі
"01" липня 2024 р.м. ХарківСправа № 922/2201/24
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Калантай М.В.
розглянув матеріали
позовної заяви Керівника Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова, м.Харків, в інтересах держави, в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківській області, м.Харків до Акціонерного товариства "Укртелеком", м.Київ про визнання договору укладеним
ВСТАНОВИВ:
Керівник Немишлянської окружної прокуратури міста Харкова (надалі - прокурор) звернувся до Господарського суду Харківської області в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Харківській області (надалі - позивач) з позовом до Акціонерного товариства "Укртелеком" (надалі - відповідач), в якому просить суд визнати Договір про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) № 77145, укладеним між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Харківській області та Акціонерним товариством "Укртелеком" у редакції, викладеній у позовній заяві.
На підтвердження позовних вимог прокурор зазначає, що захисна споруда цивільного захисту - сховище № 77145 перебуває у державній власності та належить до майна, яке не увійшло до статутного капіталу AT "Укртелеком" при проведенні приватизації (корпоратизації), але перебуває на балансі філії, власником якого є Фонд державного майна України. Натомість відповідач всупереч п. 13 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138, необґрунтовано відмовив позивачу в укладенні договору про безоплатне зберігання вищевказаної захисної споруди цивільного захисту.
Розглянувши матеріали позовної заяви, суд вважає за можливе відкрити провадження у справі.
Згідно з частиною другою статті 176 ГПК України про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі суд постановляє ухвалу.
При цьому суд зазначає, що відповідно до статей 12, 247 ГПК України, з огляду на категорію справи та характер спірних правовідносин, дану справу недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні, а тому вона буде розглядатися в порядку загального позовного провадження.
Також суд зазначає, що прокурором у позові заявлено клопотання про залучення до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області та Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації.
Відповідно до статті 50 ГПК України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.
На підтвердження необхідності залучення третіх осіб прокурор зазначає наступні обставини.
Згідно Положення про єдину державну систему цивільного захисту, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 09.01.2014 № 11, безпосереднє керівництво діяльністю єдиної державної системи цивільного захисту здійснює ДСНС (пункт 5).
Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Відповідно до ч. 15 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 12 «Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138, контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, спільно з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими державними адміністраціями.
Відповідно до п. 16 ч. 2 ст. 17-1 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політику у сфері цивільного захисту реалізує заходи державної політики щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку.
Згідно зі ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до п.п. 6 п. 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням.
Відповідно до п.п. 30 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, затвердженого наказом ДСНС від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНС від 12.11.2018 № 661) (далі - Положення), ГУ ДСНС у Харківській області здійснює державний нагляд (контроль) за вжиттям інженерно-технічних заходів цивільного захисту відповідно до закону.
Згідно з п. 35 Положення, ГУ ДСНС складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Відповідно до п.п. 42 п. 4 Положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за вжиттям інженерно-технічних заходів цивільного захисту відповідно до закону.
Відповідно до ст. 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 1,2 Постанови КМУ № 303 від 13.03.2022 (в редакції від 06.12.2022) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні".
За наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Таким чином, після внесення змін до законодавства повноваження органів ДСНС розширено в частині проведення перевірок щодо стану утримання захисних споруд, оскільки невиконання таких обов`язків має негативний вплив на життя та здоров`я людей, а також звернення до суду з відповідним позовом.
Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 19 КЦЗ України до повноважень місцевих державних адміністрацій належить, серед іншого, організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; визначення потреби фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності; організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду таких споруд.
Пунктом 1 Положення про Департамент цивільного захисту Харківської обласної військової адміністрації, затвердженого 22.12.2016 № 626 визначено, що Департамент є структурним підрозділо*м Харківської обласної державної адміністрації, який є підзвітним та підконтрольним голові обласної державної адміністрації та Державній службі України з надзвичайних ситуацій. Департамент є постійно діючим органом управління цивільного захисту Харківської територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту.
Департамент відповідно до покладених на нього завдань організовує роботу з планування укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту, веде їх облік, бере участь у роботі комісії з питань визначення їх стану (п.п. 19 п. 4 Положення).
Згідно з п. 11 Положення, Департамент є юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.
Враховуючи викладене, Департамент цивільного захисту Харківської обласної (військової) адміністрації також є органом, уповноваженим захищати інтереси держави у вказаних правовідносинах.
Проект договору про безоплатне зберігання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони) затверджено наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 25.08.2009 № 582 "Про затвердження форми Примірного договору про безоплатне зберігання захисних споруд цивільного захисту".
Відповідно до зазначеного вище наказу № 582 від 25.08.2009, після підписання сторонами (органами ФДМ України з одного боку та зберігачем - з іншого), договір зберігання мас бути погоджений територіальним органом ДСНС України та структурним підрозділом з питань надзвичайних ситуацій місцевої державної адміністрації (органу місцевого самоврядування).
Таким чином, хоча безпосередньо договір зберігання не обумовлює виникнення або припинення прав та обов`язків для третіх осіб (Головного управління державної служби надзвичайних ситуацій України у Харківській області, Департаменту цивільного захисту Харківської обласної (військової) адміністрації), проте ці особи є безпосередніми учасниками правовідносин, які виникають при укладення договору зберігання захисної споруди цивільного захисту.
Суд вважає вищевказані доводи прокурора обґрунтованими та такими, що підтверджують необхідність залучення Головного управління Державної служби надзвичайних ситуацій України у Харківській області та Департаменту цивільного захисту Харківської обласної (військової) адміністрації до участі у даній справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.
Керуючись статтями 50, 176, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.
2. Справу розглядати за правилами загального позовного провадження.
3. Залучити до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача:
- Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, 8, м. Харків, 61013, код 38631015);
- Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації (Салтівське Шосе, буд. 73, м. Харків, 61038, код 23000066).
4. Призначити підготовче засідання на 31 липня 2024 року об 11:00.
5. Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду за адресою: 61022, місто Харків, майдан Свободи 5, 8-й під`їзд, 1-й поверх, зал № 128.
6. Встановити відповідачу строк для подання відзиву на позов в п`ятнадцять днів з дня вручення цієї ухвали про відкриття провадження у справі.
7. Встановити, що відповідь на відзив може бути подана позивачем протягом п`яти днів з дня отримання відзиву.
8. Встановити, що заперечення може бути подане відповідачем протягом п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив.
9. Встановити, що письмові пояснення щодо позову або відзиву можуть бути подані третіми особами протягом п`яти днів з дня вручення цієї ухвали про відкриття провадження у справі та копій позовної заяви або відзиву.
10. На підставі частини 7 статті 42 ГПК України повідомити Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації про його обов`язок зареєструвати свій електронний кабінет та про можливість ознайомлення з матеріалами справи через Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему або її окрему підсистему (модуль), що забезпечує обмін документами.
11. Звернути увагу учасників справи на те, що:
- відповідно до вимог ч.5 ст.165, ч.3 ст.166, ч.3 ст.167, ч.3 ст.168 ГПК України копії відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи надсилаються (надаються) одночасно з надсиланням (наданням) відзиву до суду з урахуванням положень статті 42 ГПК України;
- відповідно до ч.7 ст.6 ГПК України особі, яка зареєструвала електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, суд вручає будь-які документи у справах, в яких така особа бере участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення до електронного кабінету такої особи. Дана особа має право отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою;
- учасники справи можуть отримати інформацію щодо даної справи на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою https://hr.arbitr.gov.ua/sud5023/, а також мають можливість ознайомитися з матеріалами справи за допомогою підсистем (модулів) "Електронний суд" та "Електронний кабінет" Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи.
12. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
13.Ухвала оскарженню не підлягає. Заперечення на ухвали, що не підлягають оскарженню окремо від рішення суду, включаються до апеляційної скарги на рішення суду.
14. Ухвалу підписано 01.07.2024.
СуддяМ.В. Калантай
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2024 |
Оприлюднено | 03.07.2024 |
Номер документу | 120088482 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Укладення договорів (правочинів) зберігання |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Калантай М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні