ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/4421/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Костюкевича С.Ф., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Граммі-Авто» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Граммі-Авто» (далі ТзОВ «Граммі-Авто», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 05.02.2024 №0019580709 про застосування штрафу в сумі 201 955,14 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ ДПС у Волинській області проведено позапланову виїзну документальну перевірку з питань дотримання вимог валютного законодавства за період з 08.03.2023 по 28.12.2023 при здійсненні зовнішньоекономічних операцій платника податку ТзОВ «Граммі-Авто», про що складено відповідний акт про результати позапланової виїзної документальної перевірки, на підставі якого прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 05.02.2024 №0019580709 про застосування штрафу в сумі 201 955,14 грн.
Вказали, що перевіркою своєчасності розрахунків при здійсненні експортних операцій по контракту № 08/03 від 08.03.2023 ТзОВ «Граммі-Авто» встановлено, що валютні кошти в сумі 41 400,00 євро, надійшли в адресу резидента без порушення граничних термінів, а валютні кошти в сумі 35 000,00 євро надійшли з порушенням граничних термінів, а саме: МД № № 23НА205140019316Н1 від 10.03.2023 на суму 76 400,00 євро/2 950 575,64 грн., граничний термін надходження валютної виручки - 05.09.2023, відтак ГУ ДПС у Волинській області встановлено порушення п. 2. ст. 13 Закону України від 21.06.2018 року №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та п. 14-2 постанови Правління НБУ від 07 липня 2022 року №142 «Про внесення змін до Постанови Правління НБУ від 24 лютого 2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» в частині несвоєчасного надходження валютної виручки.
Зазначили, що не погодившись із податковим повідомленням-рішенням від 05.02.2024 №0019580709, Товариством подано скаргу до ДПС України, однак рішенням від 05.04.2024 за результатами розгляду скарги, скаргу було залишено без задоволення, а ППР від 05.02.2024 №0019580709 - без змін.
Позивач вважає зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню, тому звернулося до суду.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду 29.04.2024 відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Представник відповідача у відзиві на позов заперечила позовні вимоги та у їх задоволенні просила відмовити. Зазначила, що у ході перевірки встановлено порушення ТзОВ «Граммі-Авто» п. 2. ст. 13 Закону України від 21.06.2018 року №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» та п.142 постанови Правління НБУ від 07.07.2022 №142 «Про внесення змін до Постанови Правління НБУ від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» в частині несвоєчасного надходження валютної виручки, що відображено в акті перевірки від 10.01.2023 №439/07-09/44174529, на підставі якого прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 05.02.2024 №0019580709 про застосування штрафу в сумі 201 955,14 грн.
Зауважила, що відповідно до п. 5 статті ст. 13 Закону України від 21.06.2018 року №2473-УІІІ «Про валюту і валютні операції» порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3% суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару.
Вказала, що ТзОВ «Граммі-Авто» до перевірки додано лист-пояснення від 02.01.2024 № 02-1 про те, що вони звертались 22.08.2023 до нерезидента "FORTIGA Sp. z. o. o." з проханням здійснити платіж в сумі 35 000,00 євро по контракту № 08/03 від 08.03.2023, на який отримано відповідь про те, що "FORTIGA Sp. z. o. o." не може здійснити оплату в сумі 35 000,00 євро, у зв`язку з тим, що у них заблоковані банківські рахунки, та зобов`язуються сплатити даний борг після розблокування банківських рахунків, тому позивач вважає, що неможливість "FORTIGA Sp. z. o. o." виконати свої зобов`язання по контракту № 08/03 від 08.03.2023 є форс-мажорними обставинами.
Звернула увагу на те, що в ході перевірки ТзОВ «Граммі-Авто» для засвідчення форс-мажорних обставин надала лист ТТП, що є документом загального інформаційного характеру, що не може вважатися сертифікатом ТПП, виданим відповідно до положень статті 14-1 ЗУ «По торгово-промислові палати України».
У відповіді на відзив позивач підтвердив свої доводи, зазначені у позовній заяві та просив у задовольнити його позовні вимоги.
Інших заяв по суті справи не надходило.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення з огляду на наступне.
Судом встановлено, що ТзОВ «Граммі-Авто» зареєстроване 14.05.2021, включене до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України за кодом 44174529, знаходиться за адресою: Україна, 45675, Волинська обл., Луцький р-н, с. Берестечко, вул. Незалежності, 76. Видами діяльності товариства є: 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (основний), 45.11 торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами, 45.19 торгівля іншими автотранспортними засобами та ін.
ТзОВ «Граммі-Авто» укладено контракт № 08/03 від 08.03.2023 з нерезидентом "FORTIGA Sp. z. o. o. ", Польща, предмет контракту - легковий автомобіль, марка ВМШ, модель - Х5 xDrive30d, календарний рік виготовлення: 2022, код товару 8703331900; умови поставки: EXW Луцьк; термін дії контракту - до 31.12.2023.
На виконання умов експортного контракту № 08/03 від 08.03.2023 у період з 08.03.2023 по 28.12.2023 ТзОВ «Граммі-Авто» експортовано товар для "FORTIGA Sp. z. o. o. " на загальну суму 76 400,00 євро, що еквівалентно 2 950 575,64 грн., відповідно до митної декларації: № 23UA205140019316U1 від 10.03.2023 граничний термін надходження валютної виручки - 05.09.2023.
За період з 08.03.2023 по 28.12.2023 на адресу ТзОВ «Граммі-Авто» по контракту № 08/03 від 08.03.2023 надійшли валютні кошти в сумі 76 400,00 євро, що в загальній сумі еквівалентно 2 998 493,10 грн., а саме: банківська виписка від 05.06.2023 № БВ-0000064 на суму 25 000,00 євро/983 650,00 грн.; банківська виписка від 02.08.2023 № БВ-0000101 на суму 16 400,00 євро/65 8197,60 грн.; банківська виписка від 24.10.2023 № БВ-0000119 на суму 35 000,00 євро/1 356 645,50 грн.
Станом на 28.12.2023 по контракту № 08/03 від 08.03.2023 дебіторська та кредиторська заборгованість відсутня (що відповідає даним бухгалтерського обліку платника бал. рах. 362 «Розрахунки з іноземними покупцями»), д-т рах. 312 «Поточні рахунки в іноземній валюті», к-т рах. 362 «Розрахунки з іноземними покупцями».
Перевіркою своєчасності розрахунків при здійсненні експортних операцій по контракту № 08/03 від 08.03.2023 підприємства встановлено, що валютні кошти в сумі 41 400,00 євро, надійшли на адресу резидента без порушення граничних термінів, а валютні кошти в сумі 35 000,00 євро надійшли з порушенням граничних термінів, а саме: МД № № 23НА205140019316Н1 від 10.03.2023 на суму 76 400,00 євро/2 950 575,64 грн., граничний термін надходження валютної виручки - 05.09.2023.
Валютні кошти надійшли: банківська виписка від 05.06.2023 № БВ-0000064 на суму 25 000,00 євро/983 650,00 грн.; банківська виписка від 02.08.2023 № БВ-0000101 на суму 16 400,00 євро/658 197,60 грн.; банківська виписка від 24.10.2023 № БВ-0000119 на суму 35 000,00 євро/1 356 645,50 грн.
Головне управління ДПС у Волинській області отримало інформацію від ДПС про суму незавершених розрахунків, встановлених Національним банком України граничних строків розрахунків суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності станом на 01.10.2023, поданої від ПАТ «Перший Український Міжнародний Акт» (МФО 334851), де ТзОВ «Граммі-Авто» порушено встановлені законодавством терміни розрахунків в іноземній валюті по контракту №08/03 від 08.03.2023.
На підставі направлення від 25.12.2023 №4408, виданого Головним управлінням ДПС у Вінницькій області, ОСОБА_1 - головному державному інспектору територіального відділу перевірок платників управління податкового аудиту Головного управління ДПС у Волинській області, згідно із п.п.78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 року №2755-IV, відповідно до наказу ГУ ДПС у Волинській області від 22.12.2023р. № 2881-п проведено позапланову виїзну документальну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Граммі-Авто» з питань дотримання вимог валютного законодавства за період з 08.03.2023 по 28.12.2023 при здійсненні зовнішньоекономічних операцій.
За результатами перевірки складено акт №439/07-09/44174529 від 10.01.2023, за яким встановлено порушення ТзОВ «Граммі-Авто» вимог п. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VІІ «Про валюту і валютні операції», п. 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» (із змінами та доповненнями) в частині несвоєчасного надходження валютної виручки, в результаті чого допущено порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій по контракту № 08/03 від 08.03.2023 з нерезидентом "FORTIGA Sp. z. o. o.", Польща, зокрема, валютні кошти в сумі 35 000,00 євро надійшли з порушенням граничних термінів (граничний термін надходження валютної виручки - 05.09.2023): банківська виписка від 05.06.2023 № БВ-0000064 на суму 25 000,00 євро/983 650,00 грн.; банківська виписка від 02.08.2023 № БВ-0000101 на суму 16 400,00 євро/658 197,60 грн.; банківська виписка від 24.10.2023 № БВ-0000119 на суму 35 000,00 євро/1 356 645,50 грн.
На підставі акту №439/07-09/44174529 від 10.01.2023 ГУ ДПС у Волинській області винесено податкове повідомлення-рішення від 05.02.2024 №0019580709 за порушення п. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VІІ «Про валюту і валютні операції», п. 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» та застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені, у тому числі за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 201 955,14 грн.
Не погодившись із податковим повідомленням-рішенням від 05.02.2024 №0019580709, Товариством подано скаргу до ДПС України, однак рішенням від 05.04.2024 за результатами розгляду скарги, скаргу було залишено без задоволення, а ППР від 05.02.2024 №0019580709 - без змін.
Вважаючи спірне податкове повідомлення-рішення протиправним та необґрунтованим, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Слід зазначити, що відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків і зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.
Абзацом 1 пп.75.1.2 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України визначено, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом (абз. 4 пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПКУ).
Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу (абз. 6 пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПКУ).
Підстави за наявності яких може бути проведено документальну позапланову виїзну перевірку визначено в п. 78.1 ст. 78 ПКУ.
Перевірку позивача проведено на підставі пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПКУ, а саме отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
Згідно з п. 79.1 ст. 79 ПКУ документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу.
Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.
Також ПКУ визначено строки проведення документальних позапланових невиїзних перевірок, а саме зазначене закріплено в п. 82.2 ст. 82 ПКУ.
Згідно з ч. б) пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, КРІМ:
б) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.2 (в частині контролю за трансфертним ціноутворенням), 78.1.5, 78.1.7, 78.1.8, 78.1.14,78.1.16, 78.1.21 та 78.1.22 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями, та/або документальних позапланових перевірок з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які здійснюють господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України, та/або документальних позапланових перевірок нерезидентів (представництв нерезидентів).
При цьому, правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначає Закон України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII від 21.06.2018.
Особливості встановлення граничних строків розрахунків за операціями, зокрема, з імпорту товарів регламентується відповідно до статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII.
Слід взяти до уваги, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів (ч.1 ст. 13 ЗУ №2473-VIII).
Статтею 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII передбачено, що Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України.
Граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів не застосовуються щодо розрахунків, пов`язаних з договорами про участь у розподілі пропускної спроможності, а також щодо грошового забезпечення (кредитних лімітів) з метою участі в аукціонах з розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів.
Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з експорту товарів грошові кошти підлягають зарахуванню на рахунки резидентів у банках України у строки, зазначені в договорах, але не пізніше строку та в обсязі, встановлених Національним банком України.
Строк виплати заборгованості обчислюється з дня митного оформлення продукції, що експортується, а в разі експорту робіт, послуг, прав інтелектуальної власності та (або) інших немайнових прав - з дня оформлення у письмовій формі (у паперовому або електронному вигляді) акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує їх надання.
У разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).
За окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, приймає рішення про видачу чи відмову у видачі зазначеного висновку протягом десяти робочих днів з дня отримання відповідної заяви. Інформація про виданий висновок оприлюднюється на офіційному веб-сайті цього органу не пізніше наступного робочого дня після видачі висновку.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, протягом п`яти робочих днів з дня видачі висновку, зазначеного в абзаці першому цієї частини, інформує Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, про видачу такого висновку.
Порядок видачі висновку, у тому числі перелік документів, які подаються для видачі висновку, підстави для відмови у видачі висновку або залишення документів без розгляду, включаючи перелік товарів, за якими документи для видачі висновку підлягають залишенню без розгляду, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Видача висновку здійснюється безоплатно.
Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 % суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару).
У разі якщо виконання договору, передбаченого частинами 2 або 3 цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною 1 цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини 5 цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.
Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
Пунктом 21 розділу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 № 5, граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.
Відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 по всій території України запроваджено воєнний стан.
Постановою Правління НБУ від 04 квітня 2022 року №68 «Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року №18» зменшено з 05 квітня 2022 року граничні строки розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами з 365 до 90 днів.
Постановою Правління НБУ від 07 червня 2022 року №113 «Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року №18» змінено з 08 червня 2022 року граничні строки розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами з 90 до 120 днів.
Постановою Правління НБУ від 07 липня 2022 року №142 «Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року №18» змінено з 08 липня 2022 року граничні строки розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами з 120 до 180 днів.
Порушення резидентами строку розрахунків, встановленого згідно із цією статтею, тягне за собою нарахування пені за кожний день прострочення в розмірі 0,3 % суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) у національній валюті (у разі здійснення розрахунків за зовнішньоекономічним договором (контрактом) у національній валюті) або в іноземній валюті, перерахованій у національну валюту за курсом Національного банку України, встановленим на день виникнення заборгованості. Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаних грошових коштів за договором (вартості недопоставленого товару) (ч. 5 ст. 13 ЗУ №2473-VIII).
Матеріалами справи підтверджується, що підставою проведення документальної позапланової невиїзної перевірки позивача став лист ДПС №27629/7/99-00-07-05-01-07 від 03.11.2023 про виявленні факти ненадходження в установлені НБУ граничні строки розрахунків або строки, визначені у висновках, грошових коштів чи товарів.
За результатами проведеної перевірки складено акт №439/07-09/44174529 від 10.01.2023, в акті зроблено висновок про порушення вимог валютного законодавства при здійсненні зовнішньоекономічних операцій, а саме:
п. 2 ст. 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VІІ «Про валюту і валютні операції», п. 14-2 Постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану», в частині дотримання законодавчо встановлених строків розрахунків по експортним контрактам:
- № 08/03 від 08.03.2023, укладеному з нерезидентом "FORTIGA Sp. z. o. o. ", Польща з порушенням граничного строку розрахунків станом на 28.12.2023:
в сумі 35 000,00 євро/1 356 645,50 грн - 115 днів (з 05.09.2023 по 28.12.2023);
На підставі висновків акта перевірки винесено податкове повідомлення-рішення від 05.02.2024 №0019580709 (форма «С»).
Матеріалами справи підтверджується, що позивачем укладено контракт № 08/03 від 08.03.2023 з нерезидентом "FORTIGA Sp. z. o. o.", Польща - покупець.
Предметом контракту є продаж легкового автомобіля, марки ВМШ, моделі - Х5 xDrive30d, календарний рік виготовлення: 2022, код товару 8703331900.
Згідно з укладеним контрактом сторони домовились, що оплата товару здійснюється покупцем в безготівковій формі в сумі 76 400 Євро згідно інвойсу чи інших товаросупровідних документів, які не заборонені законодавством.
На виконання умов експортного контракту № 08/03 від 08.03.2023 у період з 08.03.2023 по 28.12.2023 ТзОВ «Граммі-Авто» експортовано товар для "FORTIGA Sp. z. o. o. ", на загальну суму 76 400,00 євро, що еквівалентно 2 950 575,64 грн., відповідно до митної декларації: № 23UA205140019316U1 від 10.03.2023 граничний термін надходження валютної виручки - 05.09.2023.
Як слідує з матеріалів справи, за період з 08.03.2023 по 28.12.2023 в адресу ТзОВ «Граммі-Авто» по контракту № 08/03 від 08.03.2023 надійшли валютні кошти в сумі 76 400,00 євро, що в загальній сумі еквівалентно 2 998 493,10 грн., а саме: банківська виписка від 05.06.2023 № БВ-0000064 на суму 25 000,00 євро/983 650,00 грн.; банківська виписка від 02.08.2023 № БВ-0000101 на суму 16 400,00 євро/65 8197,60 грн.; банківська виписка від 24.10.2023 № БВ-0000119 на суму 35 000,00 євро/1 356 645,50 грн.
Станом на 28.12.2023 по контракту № 08/03 від 08.03.2023 дебіторська та кредиторська заборгованість відсутня (що відповідає даним бухгалтерського обліку платника бал. рах. 362 «Розрахунки з іноземними покупцями»), д-т рах. 312 «Поточні рахунки в іноземній валюті», к-т рах. 362 «Розрахунки з іноземними покупцями».
Разом із тим, валютна виручка в сумі 35 000,00 євро/1 356 645,50 грн по контракту № 08/03 від 08.03.2023 з нерезидентом FORTIGA Sp. z. o. o." (Польща) станом на 05.09.2023 не надійшла і в бухгалтерському обліку ТзОВ «Граммі-Авто» рахується прострочена дебіторська заборгованість з такими граничними строками погашення: в сумі 35 000,00 євро/1 356 645,50 грн - 05.09.2023.
При цьому, ТзОВ «Граммі-Авто» до перевірки додано лист-пояснення від 02.01.2024 № 02-1 про те, що вони звертались 22.08.2023 до нерезидента "FORTIGA Sp. z. o. o." з проханням здійснити платіж в сумі 35 000,00 євро по контракту № 08/03 від 08.03.2023, на який отримано відповідь від нерезидента про те, що "FORTIGA Sp. z. o. o. " не може здійснити оплату в сумі 35 000,00 євро, у зв`язку з тим, що у них заблоковані банківські рахунки, та зобов`язуються сплатити даний борг після розблокування банківських рахунків, тому позивач вважає, що неможливість "FORTIGA Sp. z. o. o. " виконати свої зобов`язання по контракту № 08/03 від 08.03.2023 є форс-мажорними обставинами.
На думку суду, наявність форс-мажорних обставин є підставою для зупинення перебігу строку розрахунків та нарахування пені.
Згідно з п. 14-2 постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 № 18 (Постанову доповнено новим пунктом 14-2 згідно з Постановою Національного банку № 68 від 04.04.2022 (90 календарних днів); із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 113 від 07.06.2022 (120 календарних днів), № 142 від 07.07.2022 (180 календарних днів)) граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 180 календарних днів та застосовуються до операцій, здійснених з 05 квітня 2022 року.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною 5 цієї статті (ч. 8 ст. 13 ЗУ №2473-VIII).
Частиною 6 статті 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» №2473-VIII передбачено, що у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами 2 або 3 цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною 1 цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини 5 цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин. Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).
В силу вимог статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» №671/97-ВР від 02.12.1997 торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю.
Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
Водночас, форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру, і при їх виникненні скаржник, який посилається на них як на підставу неможливості належного виконання зобов`язання, повинен довести їх наявність не тільки самих по собі, але і те, що вони були форс-мажорними саме для даного конкретного випадку.
При цьому, військова агресія Російської Федерації проти України (24.02.2022), введення воєнного стану підпадають під визначення форс-мажорних обставин.
Суд бере до уваги, що Торгово-промислова палата України (ТПП України) ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), та з метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП з метою підтвердження форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України було розміщено 28.02.2022 загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Отже, Торгово-промисловою палатою України підтверджено, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Матеріали справи містять лист-пояснення ТзОВ «Граммі-Авто» від 02.01.2024 № 02-1 про те, що їх підприємство зверталось 22.08.2023 до нерезидента "FORTIGA Sp. z. o. o." з проханням здійснити платіж в сумі 35 000,00 євро по контракту № 08/03 від 08.03.2023, на який отримано відповідь від нерезидента про те, що "FORTIGA Sp. z. o. o. " не може здійснити оплату в сумі 35 000,00 євро у зв`язку з тим, що у них заблоковані банківські рахунки, та зобов`язуються сплатити даний борг після розблокування банківських рахунків, який підтверджує неможливість "FORTIGA Sp. z. o. o. " виконати свої зобов`язання по контракту № 08/03 від 08.03.2023, що є форс-мажорними обставинами.
Суд вважає, що ТзОВ «Граммі-Авто» було вжито усіх заходів для виконання контракту №08/03 від 08.03.2023, оскільки згідно п.6.1 вказаного «Усі спори, які можуть виникнути за цим договором або у зв`язку з ним, сторони будуть вирішувати шляхом переговорів».
Статтею 112 (п. 112.1.) Податкового кодексу України передбачено, що особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Особа вважається винною у вчиненні правопорушення, якщо буде встановлено, що вона мала можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжила достатніх заходів щодо їх дотримання (п.112.2. ст. 112 ПКУ).
Вжиті платником податків заходи щодо дотримання правил та норм податкового законодавства вважаються достатніми, якщо контролюючий орган не доведе, що, вчиняючи певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
У разі якщо контролюючий орган не доведе, що платник податків мав можливість для дотримання правил та норм, за порушення яких цим Кодексом передбачена відповідальність, проте не вжив достатніх заходів щодо їх дотримання, платник податків не може бути притягнутий до відповідальності за таке порушення. Положення цього пункту застосовуються виключно в разі, якщо умовою притягнення до фінансової відповідальності за податкове правопорушення є наявність вини платника податків (п. 112.7. ст. 112 ПКУ).
Пункт 112.8 статті 112 Податкового кодексу України визначає обставини, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Такими обставинами, відповідно до пп.112.8.9. п.112.8 ст. 112 Податкового кодексу України, зокрема є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
На думку суду аналіз матеріалів справи, обставин справи та вищезазначених норм, дають підстави для висновку, що наявність підтверджених ТПП України форс-мажорних обставин, відповідно до пп.112.8.9. п.112.8 ст. 112 Податкового кодексу України та п. 6 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції», звільняють ТзОВ «Граммі-Авто» від відповідальності за порушення вимог ч. 2 ст. 13 Закону України «Про валюту і валютні операції» від 21.06.2018 №2473-VIII та п. 21 розділу ІІ Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті.
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення не відповідає вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України є протиправним та підлягає скасуванню.
Схожа позиція викладена у постановах Третього апеляційного адміністративного суду від 12.10.2023 у справі № 160/6317/23, Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.11.2023 у справі № 120/3053/23, Другого апеляційного адміністративного суду від 20.02.2024 у справі № 520/16808/23.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
На думку суду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності прийняття оскаржуваного рішення, а тому позовні вимоги є підставними та підлягають задоволенню.
Як визначено частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в сумі 3 028,00 грн., який сплачений квитанцією від 22.04.2024.
Керуючись статтями 241, 242, 243, 245, 246, 262, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС України у Волинській області від 05.02.2024 №0019580709.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Граммі-Авто» судовий збір у сумі 3 028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Граммі-Авто» (45675, Волинська обл., м. Берестечко, вул. Незалежності, 76, ЄДРПОУ 44174529).
Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська обл., м. Луцьк, Київський м-н, 4, код ЄДРПОУ 44106679).
СуддяС.Ф. Костюкевич
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.06.2024 |
Оприлюднено | 03.07.2024 |
Номер документу | 120089485 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Костюкевич Сергій Федорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні