Рішення
від 01.07.2024 по справі 160/11479/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 липня 2024 рокуСправа №160/11479/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Златіна Станіслава Вікторовича

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної у місті ради м.Кривий Ріг про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

02.05.2024р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті ради м.Кривого Рогу, в якому просить:

визнати протиправною відмову Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті ради у виплаті допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам мені, ОСОБА_1 та моїй доньці, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлену Повідомленням від 21.03.2024 року № 20.10-06/1140.

зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті ради здійснити призначення, нарахування та виплату мені, ОСОБА_1 та моїй доньці, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , допомогу на проживання як внутрішньо переміщеним особам, передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 р. № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», на підставі довідок внутрішньо переміщеної особи № 1210-5003156749 від 08.06.2023 року та № 1210- 5003156807 від 08.06.2023 року, починаючи з дати звернення до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті ради, а саме з 08.06.2023 року.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що рішенням суду від 08.01.2024р. в справі № 160/25658/23 зобов`язано Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті Кривий Ріг ради видати довідку внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 та її дитині ОСОБА_2 відповідно до Постанови КМУ № 509 від 01.10.2014 року. Позивач звернулась до відповідача із заявою про поновлення виплати державної допомоги на проживання ВПО. Однак відповідач зазначив, що підстави для поновлення виплат державної допомоги на проживання ВПО відсутні. Наведені обставини стали підставою для звернення до суду.

Ухвалою суду від 03.05.2024р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач правом на подання відзиву не скористався. Ухвала про відкриття провадження у справі була доставлена до електронного кабінету 03.05.2024р.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та відповідні їм правовідносини.

Згідно рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.01.2024р. в справі № 160/25658/23 визнано протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті Кривий Ріг ради, щодо скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 № 1210-7501623824 від 08.06.2023 року та довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 № 1210-7501623824 від 08.06.2023 року.

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті Кривий Ріг ради видати довідку внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_1 та її дитині ОСОБА_2 відповідно до Постанови КМУ № 509 від 01.10.2014 року.

Ухвалою суду від 28 лютого 2024 року в справі №160/25658/23 виправлено у рішенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.01.2024 у справі №160/25658/23, допущені описки зазначено правильний номер довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 «№ НОМЕР_1 », замість помилкового - "№ НОМЕР_2 ".

Згідно довідки від 08.06.2023р. за № 1210-5003156749 ОСОБА_1 є особою взятою на облік як ВПО, зареєстроване місце проживання АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання - АДРЕСА_2 .

Згідно довідки від 08.06.2023р. за № 1210-5003156807 ОСОБА_2 є особою взятою на облік як ВПО, зареєстроване місце проживання АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання - АДРЕСА_2 .

08.06.2023р. позивач звернулась до відповідача із заявою про поновлення виплати державної допомоги на проживання ВПО.

Листом від 21.03.2024р. за №20.10-06/1140 Управлінням праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті ради відмовлено в наданні допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, з підстав того, що в рішенні суду від 08.01.2024р. за № 160/25658/23 не заявлено предмет спору щодо виплати допомоги.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб відповідно до Конституції та законів України встановлює Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 №1706-VII (даліЗакон №1706-VII).

Відповідно до статті 1 Закону №1706-VII, внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.

Факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення (частина 1 та 2 статті 4 Закону №1706-VII).

Частиною 1 статті 5 Закону №1706-VII визначено, що довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.

За змістом статті 2 Закону №1706-VII Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина з інвалідністю та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи (частина друга та третя статті 7 Закону №1706-VII).

За приписами частини 1 статті 9 Закону №1706-VII внутрішньо переміщена особа має право, зокрема, на створення належних умов для її постійного чи тимчасового проживання.

20.03.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №332 Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, якою затверджено Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №332).

Відповідно до пункту 1 Порядку №332 цей Порядок визначає механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога).

Згідно з пунктом 2 Порядку №332 допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «єПідтримка», затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.

Пунктом 3 Порядку №332 передбачено, що допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах:

для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;

для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням.

Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30 квітня 2022 р. включно, надається починаючи з березня 2022 року.

Допомога на проживання призначається автоматично без подання додаткового звернення внутрішньо переміщеним особам, які станом на 1 березня 2022 р. отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг(Офіційний вісник України, 2014 р., № 80, ст. 2271). Виплата допомоги внутрішньо переміщеним особам за місяці, у яких вони отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, не здійснюється.

Допомога не надається внутрішньо переміщеним особам, які були обліковані як внутрішньо переміщені особи до 24 лютого 2022 р. у регіонах, що не включені до переліку, зазначеному в абзаці першому пункту 2 цього Порядку, за винятком осіб, які отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

Починаючи з травня 2022 р. допомога надаєтьсявнутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.

Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), формується в електронній формі відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 562, а у разі відсутності технічної можливості формування такого переліку в електронній формі - затверджується Мінреінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Зміст наведених норм свідчить про те, що пунктом 2 передбачено коло осіб, яким надається допомога на проживання, а пункт 3 містить положення щодо розміру та умов надання чи ненадання такої допомоги за певних обставин.

Так, з пункту 2 Порядку №332 вбачається, що допомога надається, зокрема, особам, які перемістилися з території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми єПідтримка, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 року №204.

З аналізу вказаної норми можна зробити висновок, що особа має право на допомогу, визначену Порядком №332, якщо вона перемістилась з території, яка відповідає двом умовам: на цій території проводяться бойові дії та ця територія визначена в переліку, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 року №204.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309 Покровська селищна територіальна громада відноситься до території, на яких ведуться (велися) бойові дії.

Таким чином, позивачка відноситься до кола внутрішньо переміщених осіб, допомога яким надається.

З огляду на наведене, суд доходить висновку про зобов`язання відповідача здійснити призначення, нарахування та виплату ОСОБА_1 та її доньці, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , допомогу на проживання як внутрішньо переміщеним особам, передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 р. № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», на підставі довідок внутрішньо переміщеної особи № 1210-5003156749 від 08.06.2023 року та № 1210- 5003156807 від 08.06.2023 року, починаючи з дати звернення до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті ради, а саме з 08.06.2023 року.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За викладених обставин, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню.

У зв`язку із звільненням позивача від сплати судового збору, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , код НОМЕР_3 ) до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної у місті ради м.Кривий Ріг (50096, м. Кривий Ріг, вул. Караманиць Федора, 37в, код ЄДРПОУ 03192326) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною відмову Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті ради у виплаті допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, ОСОБА_1 та її доньці, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлену Повідомленням від 21.03.2024 року №20.10-06/1140.

Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті ради здійснити призначення, нарахування та виплату ОСОБА_1 та її доньці, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , допомогу на проживання як внутрішньо переміщеним особам, передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 р. № 332 «Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам», на підставі довідок внутрішньо переміщеної особи № 1210-5003156749 від 08.06.2023 року та № 1210- 5003156807 від 08.06.2023 року, починаючи з дати звернення до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Покровської районної в місті ради, а саме з 08.06.2023 року.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.В. Златін

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2024
Оприлюднено03.07.2024
Номер документу120089494
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб

Судовий реєстр по справі —160/11479/24

Рішення від 01.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні