Рішення
від 01.07.2024 по справі 160/12051/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 липня 2024 рокуСправа №160/12051/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Голобутовського Р.З.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» про стягнення адміністративно-господарських санкцій,

ВСТАНОВИВ:

09.05.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через систему «Електронний суд» надійшла з позовна заява Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» (далі - відповідач), у якій просить:

- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік у розмірі 120909,73 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем не виконано норматив по працевлаштуванню осіб з інвалідністю та самостійно не сплачено адміністративно-господарські санкції, у зв`язку з чим, за ним рахується заборгованість з адміністративно-господарських санкцій у розмірі 120909,73 грн.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.05.2024 відкрито провадження в адміністративній справі № 160/12051/24 та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом.

17.05.2024 до суду надійшов відзив Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» на позовну заяву, в якому відповідач зазначив, що позовні вимоги не визнає, просить у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача, за рік склала 11 осіб, таким чином середньооблікова чисельність з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 Закону України № 875-ХІІ, повинна складати 1 особу. Відповідачем було працевлаштовано одну особу з інвалідністю, що підтверджується наказом від 22.08.2023, та звільнено за згодою сторін наказом 27.11.2023. У подальшому відповідачем працевлаштовано особу з інвалідністю, що підтверджується наказом від 30.11.2023. Отже, відповідачем фактично виконано норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю, передбаченого статтею № 875-ХІІ. З посиланням на постанову Верховного Суду від 21.11.2022 у справі № 400/3957/21 відповідач зазначив, що в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження того, що до або після формування розрахунку, позивачем надано до територіального органу Держпраці інформацію про порушення відповідачем законодавства щодо дотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, а також доказів того, що територіальним органом Держпраці була проведена перевірка, за результатами якої встановлено факт невиконання відповідачем нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік. Відповідач вважає, що позивач передчасно, не маючи встановлених актом перевірки Держпраці доказів про недотримання відповідачем нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році, звернувся з позовом до суду про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені. З урахуванням того, що відповідачем фактично виконано норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю у спірний період, вимоги позивача про стягнення заявлених сум санкцій безпідставні.

23.05.2024 судом отримано відповідь позивача на відзив, у якій останній зазначив, що відповідач не спростував твердження та аргументи стосовно суті позовних вимог, інформацію щодо виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, Фонд отримує з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, яку передає Пенсійний фонд України. Розрахунок адміністративно-господарських санкцій виконується в автоматичному режимі без втручання працівників Фонду. Середньооблікова чисельність штатних працівників, які працювали у відповідача, за рік склала 11 осіб, таким чином, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, встановленого частиною 1 статті 19 Закону № 875-ХІІ, відповідача повинен складати 1 особу. Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлена інвалідність, у роботодавця склала 0 осіб, що є меншим ніж встановлено нормативом. Частиною 3 статті 18 Закону №875-ХІІ підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. В контексті Закону України «Про зайнятість населення» та затвердженого Порядку подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» на роботодавців покладено обов`язок подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми № 3-ПН лише за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Відповідач зазначає про працевлаштування у 2023 році осіб з інвалідністю у період з 22.08.2023 по 27.11.2023, тобто протягом 3 місяців, та з 30.11.2023. Відповідно до роз`яснень Фонду соціального захисту інвалідів, зазначених у листі від 26.03.2007 №1/6-172 для зарахування особи з інвалідністю в рахунок виконання нормативу необов`язково його працевлаштовувати з початку року та щоб він працював цілий рік. Норматив щодо працевлаштування осіб з інвалідністю вважатиметься виконаним, якщо особа з інвалідністю пропрацювала 6 місяців звітного року. Тобто неможливо вважати виконаним норматив для 1 особи з інвалідністю, яка не пропрацювала у відповідача 6 місяців звітного року. Відповідач не надає жодних доказів на підтвердження того, які заходи для виконання нормативу для працевлаштування осіб з інвалідністю він вчиняв протягом січня-серпня 2023 року. Неподання до центру зайнятості звітів, з подальшим підтвердженням актуальності, неінформування служби зайнятості про наявні вакансії для осіб з інвалідністю позбавило можливості останньому здійснити свої повноваження та направити до відповідача осіб з інвалідністю для працевлаштування у період з січня по серпень 2023 року. Відповідачем не вжито всіх можливих заходів по працевлаштуванню осіб з інвалідністю відповідно до нормативів, встановлених статтею 19 Закону № 875-ХІІ.

Ухвалою суду від 11.06.2024 витребувано від Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони»: докази щодо вжиття заходів для дотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю протягом 2023 року; копії звітів за формою №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії) за 2023 рік» з відміткою про їх прийняття відповідним центром зайнятості; копії звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік за формою №10-ПОІ.

17.06.2024 Товариством з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» подані до суду додаткові пояснення, у яких відповідач зазначив, що станом на 31.12.2023 середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача, за рік склала 11 осіб, таким чином, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 Закону №875-ХІІ, ТОВ «Реактивні Дрони» склала 1 особу в розрахунку за весь 2023 рік. ТОВ «Реактивні Дрони» було працевлаштовано особу з інвалідністю ОСОБА_1 , що підтверджується наказом (розпорядженням) № 3-К від 22.08.2023 про прийняття на роботу, звільнено за згодою сторін, що підтверджується наказом (розпорядженням) №9-К від 27.11.2023 про припинення трудового договору (контракту). У подальшому відповідачем було працевлаштовано особу з інвалідністю ОСОБА_2 , що підтверджується наказом (розпорядженням) №11-К від 30.11.2023 про прийняття на роботу. Отже, відповідачем фактично виконано норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю, передбаченого статтею 19 Закону № 875-ХІІ. На підтвердження вжиття заходів для дотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю протягом 2023 року ТОВ «Реактивні Дрони» разом з відзивом на позовну заяву додано: наказ №3-ОД від 01.09.2023; штатний розклад станом на 01.09.2023; додаток №1 до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, також сум нарахованого єдиного внеску (Д) Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 2 місяць 3 кварталу 2023 року; наказ №1-ОД від 01.01.2024; штатний розклад станом на 01.01.2024; додаток №1 до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, також сум нарахованого єдиного внеску (Д) Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам за 3 місяць 4 кварталу 2023 року. Порядком №316 (до 06.07.2022) та № 827-22 (з 07.07.2022) на роботодавців покладено обов`язок подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми №3-ПН за наявності у роботодавця попиту на робочу силу(вакансії) не пізніше ніж через 3 робочі дні з дати відкриття вакансії. Періодичності подачі звітності за формою №3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію. Ані Закон №5067, ані інші нормативно-правові акти не передбачають фінансових санкцій для роботодавця чи адміністративної відповідальності для посадових осіб за неподання звітності про вакансії. Підприємство не несе відповідальності за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо воно розробило необхідні заходи по створенню для них робочих місць, зокрема, створило робочі місця для таких осіб та своєчасно, достовірно, в повному обсязі проінформувало відповідні установи, але фактично не працевлаштувало осіб з інвалідністю з причин, незалежних від нього: відсутність осіб з інвалідністю, відмова особи з інвалідністю від працевлаштування на підприємство, бездіяльність державних установ, які повинні сприяти працевлаштуванню осіб з інвалідністю. Матеріалами справи підтверджується, що протягом 2023 року у відповідача працювало 1 особа з інвалідністю, що відповідає нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, встановленому статтею 19 Закону № 875-XII. Відповідач самостійно здійснив заходів щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, а саме: створив робоче місце для такої особи; розглянув запит особи з інвалідністю, що звернулася із заявою про працевлаштування; зарахував її до штату підприємства з нарахуванням відповідної заробітної плати згідно штатного розкладу. Отже відповідачем у 2023 році було виконано вимоги Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» щодо вжиття заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, а отже не порушено правил здійснення господарської діяльності (тобто звільнено від адміністративно-господарських санкцій), оскільки ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення. В сукупності слід дійти висновку, що у відповідача була відсутня необхідність подання звіту за формою 3-ПН, оскільки після введення відповідної штатної одиниці для працевлаштування особи з інвалідністю до нього самостійно звернулася відповідна особа, тобто вакансія була закрита. Обов`язку інформувати відповідний центр зайнятості про закриту вакансію в добровільному порядку у роботодавця немає. У матеріалах справи відсутні докази безпідставної відмови особам з інвалідністю, які направлялися до відповідача або самостійно зверталися до відповідача з метою працевлаштування. Законом №2682 скасовано реєстрацію у територіальних відділеннях Фонду та подання звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за формою №10-ПОІ. Тобто, за 2022 рік до 01.03.2023 роботодавцем цей звіт вже не подавався. З урахуванням наданих пояснень відповідач просив у задоволенні позову відмовити.

Згідно з ч.ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» перебуває на обліку в Дніпропетровському обласному відділенні Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.

Позивачем складено розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій за 2023 рік, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Товариством з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони».

Відповідно до вказаного розрахунку: середньооблікова чисельність штатних працівників особового складу за рік - 11 осіб; середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність - 0 особи; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 1; фонд оплати праці штатних працівників 2660014,1 грн; середня річна заробітна плата штатного працівника - 241819,46 грн; кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше - 0 осіб; сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 120909,73 грн.

Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік розміщено в електронному кабінеті роботодавця, на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України, на підтвердження чого надано квитанцію від 07.03.2024.

Вважаючи наявними порушення з боку відповідача, що призвели до застосування до нього адміністративно-господарських санкцій, позивач звернувся до суду з цим позовом про стягнення адміністративно-господарських санкцій.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні визначає Закон України від 21.03.1991 № 875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі - Закон № 875-XII), який гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.

Статтею 17 Закону № 875-XII встановлено, що з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.

Відповідно до частини 3 статті 18 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 статті 19 Закону № 875-XII передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Відповідно до частин 2, 3 та 5 статті 19 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Частиною 1 статті 20 Закону № 875-XII передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Приписи частини другої статті 20 вказаного Закону визначають, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Отже, діючим законодавством встановлюється обов`язковий для підприємств норматив робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, а також передбачається сплата підприємствами адміністративно-господарських санкцій у разі порушення встановлених нормативів щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю.

Разом з тим, законом також передбачено випадки, у яких суб`єкт господарювання звільняється від відповідальності за вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Так, загальні засади відповідальності учасників господарський відносин, зокрема і підстави для звільнення від відповідальності за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що передбачені адміністративно-господарські санкції), регламентовано главою 24 Господарського кодексу України (далі - ГК).

Відповідно до частини першої статті 218 ГК підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною другою наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Зі змісту частини другої статті 218 ГК видно, що вказана норма встановлює підстави для звільнення від відповідальності, як за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання (за що встановлено відповідальність у вигляді відшкодування збитків, штрафні санкції, або оперативно-господарські санкції), так і за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що встановлено відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій).

Отже, суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.

З урахуванням наведеного, у цій справі необхідно перевірити, чи вжив відповідач залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення, яке полягає у не забезпеченні середньооблікової чисельності працюючих інвалідів відповідно до установленого нормативу.

Так, згідно з частиною першою статті 18 Закону № 875-XII забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Відповідно до частини третьої статті 18-1 Закону № 875-XII Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.

Тобто забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування здійснюється двома шляхами: безпосереднє звернення особи з інвалідністю до підприємства або звернення особи з інвалідністю до державної служби зайнятості (з подальшим її направленням на підприємство, на якому є відповідні вакансії).

Стаття 18 Закону № 875-XII не встановлює правил, за якими підприємство було б зобов`язане самостійно здійснювати пошук осіб з інвалідністю для їх працевлаштування на своєму підприємстві (постанова Верховного Суду від 11.08.2021 у справі № 825/1790/18).

Разом з тим, частиною третьою статті 18 вказаного Закону № 875-XII чітко визначені обов`язки підприємства, що використовує найману працю: виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За змістом частини третьої статті 50 Закону України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 № 5067-VІ роботодавці зобов`язані, серед іншого: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Отже, законодавством встановлено обов`язок роботодавця створити робочі місця для осіб з інвалідністю відповідно до нормативу та подавати інформацію про попит на робочу силу (вакансії) до територіального органу Державної служби зайнятості.

Верховний Суд у постанові від 22.10.2020 по справі №1.380.2019.003187 наголосив на тому, що виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавцем полягає рівною мірою у виконанні ним таких активних дій: виділення та створення робочих місць; надання державній службі зайнятості інформації; звітування перед Фондом соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю. Такі активні дії є обов`язком роботодавця, які мають виконуватись у належний спосіб та у строки, встановлені чинним законодавством.

Наведене дає підстави для висновку, що доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для них, є відповідний звіт, поданий державній службі зайнятості.

Тобто, своєчасно та в повному обсязі надавши інформацію про попит на вакансії, підприємство фактично вживає усіх залежних від нього та передбачених законом заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення

Аналогічну позицію висловив Верховний Суд у постанові від 25.07.2022 по справі № 160/4187/19.

Обов`язок підприємств щомісяця подавати центрам зайнятості дані про наявність вакансій для працевлаштування інвалідів був встановлений Законом України «Про зайнятість населення» від 01.03.1991 № 803-XII, який втратив чинність 01.01.2013, а тому з цієї дати 01.01.2013 періодичність подання звітності не регламентована.

Натомість, форму та строки подання звіту врегульовані з прийняттям наказу Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 №316, яким затверджено форму звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та Порядок її подання (далі - Порядок №316)

Так, згідно пунктів 3-5 вказаного Порядку, форма №3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця.

Актуальність зазначених у формі №3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв`язку.

Форма №3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії.

Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

З матеріалів справи видно, що відповідно до розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача, за рік склала 11 осіб, таким чином середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого частиною 1 статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», позивача повинна складати 1 особа.

Доказів стосовно створення робочого місця для особи з інвалідністю з початку 2023 року, подання відповідної звітності для інформування про створення такої вакантної посади, звернення осіб з інвалідністю за працевлаштуванням на підприємстві, або самостійного повідомлення підприємством не було надано.

Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю, з огляду на приписи Порядку подання підприємствами, установами організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 (далі - Порядок № 70), роботодавці подають до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом.

На вимогу суду, викладену в ухвалі від 11.06.2024, щодо надання доказів вжиття заходів для дотримання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю протягом 2023 року, а також копії звітів за формою № 3-ПН за визначений період відповідач суду не надав.

Доводи відповідача зводяться до того, що протягом 2023 року були створені робочі місця для осіб з інвалідністю, а саме в серпні та листопаді 2023 року було працевлаштовано двох осіб з інвалідністю.

Так, наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» від 22.08.2023 №3-К прийнято на роботу з 23.08.2023 ОСОБА_1 на посаду бортового оператора-інструктора автоматизованої системи льотного контролю. Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» від 27.11.2023 № 9-К ОСОБА_1 звільнено на підставі його особистої заяви за власним бажанням.

Згідно довідки серії 12ААГ №262094 ОСОБА_1 з 31.07.2023 встановлена друга група інвалідності.

Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» від 01.09.2023 №3-ОД у зв`язку з виробничою необхідністю внесено з 01.09.2023 в штатний розклад підприємства зміни, введено до штатного розкладу технічного відділу 1 штатну одиницю бортовий оператор-інструктор автоматизованої системи льотного контролю з окладом 10000,00 грн.

Відповідно до затвердженого 01.09.2023 штатного розкладу ТОВ «Реактивні Дрони» на 2023 рік останній включає наступні посади, усього 9,5 од.:

- адміністрація: директор 1 од.; директор комерційний 0,5 од.; головний бухгалтер 1 од.; юрист 1 од.; разом 3,5 од.;

- технічний відділ: інженер з технічного обслуговування, ремонту та діагностики авіаційної техніки 1 од.; бортовий оператор-інструктор автоматизованої системи льотного контролю 1 од.; керівник проектів та програм у сфері матеріального (нематеріального) виробництва 1 од.; фахівець з управління проектами та програмами у сфері матеріального (нематеріального) виробництва 1 од.; технік з автоматизованих систем льотного контролю 1 од.; разом 5 од.;

- КБ: головний інструктор 1 од.

Згідно поданих відповідачем 13.10.2023 Відомостей про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особами за другий місяць 3 кварталу 2023 року, заробітна плата виплачувалась наступним працівникам: 1) ОСОБА_3 , за 31 календарний день; 2) ОСОБА_4 , за 31 календарний день; 3) ОСОБА_5 , за 31 календарний день; 4) ОСОБА_6 , за 31 календарний день; 5) ОСОБА_7 , за 31 календарний день; 6) ОСОБА_8 , за 31 календарний день; 7) ОСОБА_9 , за 31 календарний день; 8) ОСОБА_10 , за 31 календарний день; 9) ОСОБА_1 , за 9 календарних днів; 10) ОСОБА_11 , за 3 календарних дні.

Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» від 30.11.2023 №11-К прийнято на роботу з 01.12.2023 ОСОБА_2 на посаду менеджера (управителя) з транспортно-експедиторської діяльності.

Згідно посвідчення серії НОМЕР_1 ОСОБА_2 встановлена друга група інвалідності.

Наказом Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» від 01.01.2024 № 1-ОД у зв`язку з виробничою необхідністю внесено з 01.01.2024 в штатний розклад підприємства зміни, введено до штатного розкладу технічного відділу 1 штатну одиницю менеджер (управитель) з транспортно-експедиторської діяльності з окладом 10000,00 грн.

Відповідно до затвердженого 01.01.2024 штатного розкладу ТОВ «Реактивні Дрони» на 2024 рік останній включає наступні посади, усього 17,75 од.:

- адміністрація: директор 1 од.; директор комерційний 0,5 од.; головний бухгалтер 1 од.; менеджер (управитель) з транспортно-експедиторської діяльності 1 од.; юрист 1 од.; менеджер (управитель) з адміністративної діяльності 1 од.; разом 5,5 од.;

- технічний відділ: головний конструктор 1 од.; кервник проектів та програм у сфері матеріального (нематеріального) виробництва 1 од.; інженер з автоматизованих систем керування виробництвом 1 од.; інженер з технічного обслуговування, ремонту та діагностики авіаційної техніки 2 од.; інженер із впровадження нової техніки й технологій 1 од.; фахівець з управління проектами та програмами у сфері матеріального (нематеріального) виробництва 1 од.; технік з автоматизованих систем льотного контролю 0,75 од.; інструктор-пілот (льотчик) 0,5 од.; інженер-конструктор (механіка) 1 од.; технік з автоматизованих систем льотного контролю 1 од.; водій автотранспортних засобів 2 од.; разом 12,25 од.

Згідно поданих відповідачем 19.01.2024 Відомостей про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особами за третій місяць 4 кварталу 2023 року, заробітна плата виплачувалась наступним працівникам: 1) ОСОБА_12 , за 31 календарний день; 2) ОСОБА_3 , за 31 календарний день; 3) ОСОБА_4 , за 31 календарний день; 4) ОСОБА_13 , за 13 календарних днів; 5) ОСОБА_5 , за 31 календарний день; 6) ОСОБА_2 , за 31 календарний день; 7) ОСОБА_14 , за 31 календарний день; 8) ОСОБА_7 , за 31 календарний день; 9) ОСОБА_6 , за 31 календарний день; 10) ОСОБА_8 , за 31 календарний день; 11) ОСОБА_15 , за 20 календарних днів; 12) ОСОБА_9 , за 31 календарний день; 13) ОСОБА_16 , за 31 календарний день; 14) ОСОБА_17 , за 31 календарний день; 15) ОСОБА_18 , за 22 календарні дні; 16) ОСОБА_19 , за 6 календарних днів; 17) ОСОБА_20 , за 31 календарний день; 18) ОСОБА_11 , за 31 календарний день; 19) ОСОБА_21 , за 27 календарних днів; 20) ОСОБА_10 , за 31 календарний день.

Суд звертає увагу, що Мінсоцполітики, у листах від 26.03.2017 №1/6-172, від 27.01.2009 №1/6-30/06 зазначило, що норми стосовно працевлаштування осіб з інвалідністю будуть вважатися виконаними, якщо інвалід працював на підприємстві 6 місяців звітного року.

За правилами заокруглення, якщо після коми число 5 і більше, то воно округлюється в бік збільшення. Тому, якщо підприємству потрібна 1 особа з інвалідністю, то такий норматив вважатиметься виконаним, якщо особа з інвалідністю працювала 6 повних місяці звітного року, оскільки 6 (місяців): 12 (місяців) = 0.5 = 1 особа.

Натомість, відповідачем з 23.08.2023 прийнято на посаду ОСОБА_1 , якому встановлено другу групу інвалідності. В статусі особи з інвалідністю ОСОБА_1 пропрацював у відповідача у продовж 2023 року лише 2 місяці.

Також, відповідачем з 01.12.2023 прийнято на посаду ОСОБА_2 , якому встановлено другу групу інвалідності. В статусі особи з інвалідністю ОСОБА_2 пропрацював у відповідача у продовж 2023 року лише 1 місяць.

Отже, з урахуванням правила заокруглення до цілої одиниці, у відповідача фактично у 2023 році працювало осіб з інвалідністю - 0 (3 місяці (фактичний час працевлаштованої особи з інвалідністю) / 12 місяців = 0,25 особи, тобто з урахуванням заокруглення становить 0 осіб).

Таким чином, відповідач не вживав залежні від нього та передбачені законодавством заходи для забезпечення чисельності працюючих осіб з інвалідністю установленим нормативам, тобто не вживав заходів для недопущення правопорушення.

Як передбачено ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Підсумовуючи викладене, суд робить висновок про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову.

У відповідності до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати, які поніс позивач, не підлягають стягненню з відповідача.

Керуючись ст. ст. 139, 242-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Старокозацька, буд. 52, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 25005978) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» (вул. Січеславська Набережна, буд. 1А, офіс 10, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 44032540) про стягнення адміністративно-господарських санкцій задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Реактивні Дрони» на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік у розмірі 120909 (сто двадцять тисяч дев`ятсот дев`ять) грн 73 коп.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2024
Оприлюднено03.07.2024
Номер документу120089844
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —160/12051/24

Рішення від 01.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні