Рішення
від 01.07.2024 по справі 200/3251/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 липня 2024 року Справа№200/3251/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1

до відповідача: Управління соціального захисту населення Волноваської районної державної адміністрації

про: визнання протиправною бездіяльність щодо невиплати державної допомоги на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яким встановлено опіку, зобов`язання розрахувати та виплатити державну допомогу на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яким встановлено опіку, з урахуванням виплачених сум,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління соціального захисту населення Волноваської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення № 057350008197 від 15.05.2024 року про визнання протиправною бездіяльність щодо невиплати державної допомоги на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яким встановлено опіку, зобов`язання розрахувати та виплатити державну допомогу на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яким встановлено опіку, з урахуванням виплачених сум.

Позивач зазначає, що є опікуном дитини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

З 01.03.2020 року йому встановлено державну допомогу на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування (далі - державна допомога) на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Зазначає, що у 2022-2023 роках державна допомога нарахована не була.

З листа Донецької обласної державної адміністрації від 26.04.2024 позивач дізнався, що спірна допомога йому призначалась, але нараховувалась не в повному розмірі.

Вважає бездіяльність відповідача щодо ненарахування спірної допомоги протиправною.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Відповідач не погодившись з доводами позивача, викладеними у позовній заяві надав до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечував проти позову та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог з наступних підстав.

ОСОБА_1 перебував на обліку в управлінні з 01.03.2020 року по 29.02.2024 року.

Позивач отримував державну допомогу на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , дата встановлення опіки - 30.03.2020 рік.

Державну допомогу позивачеві було призначено відповідно до вимог Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 № 2811-XII (далі - Закон) та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» від 27 грудня 2001 року № 1751.

ОСОБА_1 згідно його заяви від 30.03.2020 року призначено та виплачено державну допомогу у розмірі: з 01.03.2020 по 30.06.2020 - 5545 грн.; з 01.07.2020 по 30.11.2020 - 5795 грн.; з 01.12.2020 по 28.02.2021 - 5987,50 грн. Згідно заяви позивача від 15.03.2021 року ОСОБА_1 призначено та виплачено державну допомогу у розмірі: з 01.03.2021 по 30.06.2021 - 5987,50 грн.; з 01.07.2021 по 30.11.2021 - 6275 грн.; з 01.12.2021 по 28.02.2022 - 6545 грн. В період з 01.03.2022 року по 29.02.2024 року державна допомога виплачувалася ОСОБА_1 в раніше призначеному розмірі - 6545 грн. згідно вимог постанови Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 214 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану».

Відповідно до Постанови КМУ № 214 строк виплати допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, які було призначено раніше, продовжується особам, які проживають на територіях територіальних громад, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією відповідно до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій. Державна соціальна допомога продовжує виплачуватися до місяця, що настає за місяцем завершення на відповідній території бойових дій, припинення можливості бойових дій або завершення тимчасової окупації (включно). При цьому Постановою КМУ № 214 не передбачено проведення перерахунку державної допомоги у зв`язку із збільшенням розміру прожиткового мінімуму.

Згідно відомостей з Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб громадянин ОСОБА_1 з 05.04.2022 року по 26.01.2024 рік перебував на обліку як внутрішньо переміщена особа в Кропивницькому районі Кіровоградської області.

Вказує, що в інтересах дитини ОСОБА_2 позивач мав можливість звернутися до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення для призначення та виплати державної соціальної допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування у новому розмірі відповідно до поданих заяви та документів за місцем свого перебування, але цього не зробив.

Згідно запиту Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради № 6/4-216 від 12.02.2024 року виплату державної допомоги було припинено з 01.03.2024 року, особовий рахунок знятий з обліку управління, електронна особова справа та довідка-атестат надіслана листом управління № 01-375 від 14.02.2024 року.

Відповідач зазначає, що спеціалістами управління неодноразово надавалися роз`яснення позивачу про порядок призначення державної допомоги, умов виплати в період введення воєнного стану та пропонувалося звернутися із заявою про її призначення за місцем фактичного проживання.

Доводи позивача, викладені в позовній заяві про те, що допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування була надана частково, а за 2022- 2023 роки нарахована не була є такими, що не відповідають дійсності. Рішення про припинення державної допомоги ОСОБА_1 за вказаний період не приймалось.

Враховуючи викладене, відповідач просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянином України, що підтверджується паспортом № НОМЕР_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 .

Рішенням Голови районної державної адміністрації від 30.03.2020 року № 165 позивача призначено опікуном над малолітнім ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Вказана обставина сторонами не заперечується.

29.02.2024 року позивач звернувся до Донецької обласної державної адміністрації із заявою, у якій просив позитивно вирішити питання щодо доплати невиплаченої державної допомоги ОСОБА_2 , передбаченою Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» з 01.03.2020 року, провести відповідне службове розслідування з приводу невиплати державної допомоги ОСОБА_2 з 01.03.2020 року, передбаченої Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та притягнути винних осіб до передбаченої законом відповідальності.

У вказаній заяві позивач зазначив, що спірну допомогу було надано частково, за деякі місяці 2023-2024 років.

Посилаючись на довідку б/н, позивач зазначив, що спірна допомога була нарахована лише за вересень-лютий 2023-2024 років.

Суд зазначає, що вказаної довідки позивачем до матеріалів справи не додано.

Вважав рішення про припинення йому спірної допомоги з 01.03.2020 року протиправним.

Суд зазначає, що сторонами до матеріалів справи не надано жодного рішення про припинення позивачеві спірної допомоги: ані з 01.03.2020, ані за період 2022-2023 роки, який є спірним у цій справі.

Як встановлено судом з листа Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 26.04.2024 року № К-0638-50-1.4.1-806, позивачеві призначалась спірна допомога у наступних розмірах: по заяві від 30.03.2020 - у період з 01.03.2020 по 30.06.2020 - 5545 грн., з 01.07.2020 по 30.11.2020 - 5795 грн., з 01.12.2020 по 28.02.2021 - 5987,50 грн.; по заяві від 15.03.2021 - у період з 01.03.2021 по 30.06.2021 - 5987,50 грн., з 01.07.2021 по 30.11.2021 - 6275 грн. з 01.12.2021 по 28.02.2022 - 6545 грн.

З 01.03.2022 по 29.02.2024 позивачеві продовжено виплату спірної допомоги на підставі положень постанови Кабінету Міністрів України від 07 березня 2022 року № 214 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану».

Зазначено, що вказаною постановою не передбачено проведення перерахунку спірної допомоги у зв`язку із збільшенням прожиткового мінімуму.

Виплату допомоги припинено з 01.03.2024 року на підставі запиту Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 12.02.2024 № 6/4-216, електронна справа та довідка-атестат 14.02.2024 надіслані Управлінням соціального захисту населення Волноваської райдержадміністрації за місцем вимоги.

Суд зазначає, що розмір нарахованої та виплаченої позивачеві спірної допомоги у розмірі 6545 грн. за період січень 2022 року - грудень 2023 року підтверджено наданою відповідачем до матеріалів справи довідкою про суми нарахованої та виплаченої допомоги.

Довідкою відповідача від 03.06.2024 № 01-1474 підтверджено нарахування та виплата позивачеві спірної допомоги з березня 2020 року по лютий 2024 року у розмірах, зазначених у листі Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації від 26.04.2024 року № К-0638-50-1.4.1-806.

Відповідно до довідки-атестату від 14.02.2024 року № 01-375, позивач перебував на обліку в Управлінні соціального захисту населення Волноваської райдержадміністрації та йому було призначено та виплачено допомогу на дітей, які знаходяться під опікою або піклуванням з 01.03.2020 по 29.02.2024.

Особовий рахунок з обліку знято з 01.03.2024.

Відповідно до довідки Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради про отримання (неотримання) допомоги, позивачеві з 01.02.2024 року по 31.08.2024 року призначено спірну допомогу.

Вказаною довідкою визначено розмір спірної допомоги за період лютий-квітень 2024 року - 7990 грн.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд застосовує джерела правового регулювання у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, та зважає на наступне.

Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Спірні правовідносини врегульовані, зокрема, Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21 листопада 1992 року № 2811-XII (далі - Закон 2811-ХІІ).

Статтею 16 Закону № 2811-ХІІ визначено, що допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається особам, призначеним в установленому законом порядку опікунами чи піклувальниками дітей, які позбавлені батьківського піклування. Така допомога вважається власністю дитини.

Відповідно до ст. 17 Закону № 2811-ХІІ допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається на підставі рішення про встановлення опіки чи піклування.

Статтею 18 Закону № 2811-ХІІ визначено, що допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, надається у розмірі, що становить 2,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, на дітей з інвалідністю, над якими встановлено опіку чи піклування, - 3,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

У разі якщо на дитину (на дитину з інвалідністю) виплачуються призначені у встановленому порядку пенсія, аліменти, стипендія, державна допомога (крім державної соціальної допомоги, що виплачується на дітей з інвалідністю відповідно до законодавства), розмір допомоги на дитину, над якою встановлено опіку чи піклування, визначається як різниця між 2,5 розміру прожиткового мінімуму (для дитини з інвалідністю, над якою встановлено опіку чи піклування, - 3,5 розміру прожиткового мінімуму) для дитини відповідного віку та розміром призначених пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2021 року № 1751 затверджено Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми (Далі - Порядок № 1751).

Пунктом 27 Порядку № 1751 визначено, що для одержання допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, до заяви подаються такі документи:

1) заява опікуна чи піклувальника про призначення допомоги, яка складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

2) копія рішення органу опіки та піклування або суду про встановлення опіки чи піклування над дитиною-сиротою або дитиною, позбавленою батьківського піклування;

3) копія свідоцтва про народження дитини;

4) довідка про реєстрацію місця проживання опікуна (піклувальника) та дитини (для дітей, над якими встановлено опіку чи піклування і які є вихованцями дитячих навчальних закладів, що фінансуються не за рахунок бюджетних коштів, - видана органом реєстрації довідка, в якій зазначено статус дитячого навчального закладу та за які кошти він фінансується, а також підтверджено факт перебування в ньому дітей);

5) довідки про місячні розміри пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги, що одержує на дитину опікун чи піклувальник (у разі одержання пенсії на дитину органи соціального захисту населення використовують відомості про розмір пенсії, що надійшли від органів Пенсійного фонду України на електронних носіях інформації);

6) медичний висновок про дитину з інвалідністю віком до 18 років, виданий в установленому МОЗ порядку.

У разі неможливості одержання довідки про розмір аліментів від органів державної виконавчої служби, розташованих на тимчасово окупованій території України та в районі проведення антитерористичної операції, державна допомога призначається на підставі письмової заяви опікуна чи піклувальника про одержання (неодержання) аліментів.

Відповідальність за достовірність наданої органу соціального захисту населення інформації щодо неодержання аліментів або щодо їх розміру покладається на опікунів чи піклувальників.

У разі поновлення виплати аліментів опікуни чи піклувальники зобов`язані в триденний строк письмово повідомити про це органу соціального захисту населення для проведення відповідного перерахунку розміру раніше призначеної допомоги.

У разі коли батьки, місце перебування яких відоме, не сплачують аліменти, орган соціального захисту населення призначає допомогу без урахування їх суми. При цьому зазначений орган протягом десяти днів після подання опікуном чи піклувальником заяви про призначення допомоги повідомляє службі у справах дітей про неодержання опікуном чи піклувальником аліментів.

Служба у справах дітей щороку до 31 грудня поточного року інформує орган соціального захисту населення про факти одержання (неодержання) опікуном чи піклувальником аліментів на дітей.

Пунктом 28 Порядку № 1751 визначено, що допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається на дванадцять місяців. Питання про продовження виплати допомоги вирішується на підставі заяви та довідок про місячні розміри пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги, що одержує опікун чи піклувальник на дитину.

Питання виплати допомоги у разі несвоєчасного звернення опікуна чи піклувальника з поважних причин за продовженням її виплати (поважними причинами є перебування на лікуванні, причини, через які фізично неможливо своєчасно подати заяву, або наявність об`єктивних обставин, коли опікун чи піклувальник не могли звернутися із заявою, та інші причини, визначені комісією з питань захисту прав дитини (далі - комісія) вирішується на підставі рішення органу опіки та піклування з урахуванням рекомендацій комісії. Виплата допомоги за минулий період здійснюється не більш як за 12 місяців з місяця закінчення виплати.

Допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається з місяця, в якому була подана заява з усіма необхідними документами та/або відомостями, та виплачується щомісяця до місяця досягнення дитиною 18-річного віку включно (пункт 29 Порядку № 1751).

Відповідно до п. 30 Порядку № 1751, підставою для припинення виплати допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, є:

звільнення від виконання обов`язків опікуна чи піклувальника;

працевлаштування або взяття шлюбу дитиною до досягнення нею 18-річного віку;

усиновлення дитини, передача дитини батькам;

досягнення дитиною 18-річного віку;

надання неповнолітній особі повної цивільної дієздатності, якщо вона записана матір`ю або батьком дитини;

влаштування дитини на повне державне утримання.

У разі виникнення обставин, внаслідок яких може бути припинена виплата зазначеної допомоги, її одержувачі, служба у справах дітей, виконавчий комітет сільської (селищної) ради або уповноважена особа, визначена виконавчим органом ради об`єднаної територіальної громади, зобов`язані у десятиденний строк повідомити про це органи соціального захисту населення, які виплачують допомогу.

Виплата допомоги припиняється за рішенням органу соціального захисту населення з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли відповідні обставини.

З аналізу зазначених норм суд доходить до висновку, що допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування призначається строком на 12 місяців за заявою опікуна чи піклувальника та наданням документів, які останній повинен надати до уповноваженого органу соціального захисту населення.

Суд зазначає, що такої заяви позивача за спірний період матеріали справи не містять.

В свою чергу у заяві від 29.02.2024 року позивач, у якій просив Донецьку обласну державну адміністрацію позитивно вирішити питання щодо доплати невиплаченої державної допомоги ОСОБА_2 , передбаченою Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» з 01.03.2020 року.

Разом з тим, матеріали справи не містять відомостей невиплати позивачеві спірної допомоги за будь-який період з моменту її призначення.

Також сторонами не надано рішення про припинення такої допомогу.

В свою чергу відповідач прямо зазначив у відзиві, що таке рішення ним не приймалось.

Разом з тим, суд вважає за необхідне зазначити, що спірна допомога є допомогою самій дитині та є її власністю.

Враховуючи наведене, з метою повного та всебічного розгляду справи, суд вважає за необхідне дослідити питання правомірності визначення відповідачем розміру спірної допомоги за 2022-2023 роки та січень-лютий 2024 року (час перебування позивача на обліку у період введення в Україні військового стану).

Суд зазначає, що як встановлено з матеріалів справи, позивачеві було призначено спірну допомогу на підставі його заяви від 15.03.2021.

Відомості щодо подальшого звернення позивача з відповідною заявою до відповідача матеріали справи та пояснення сторін не містять.

Враховуючи наведене, позивач мав повторно звернутись із заявою про призначення спірної допомоги у березні 2022 року.

Відповідно до п.п. 1 п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану» від 07 березня 2022 року № 214 (Далі - Постанова № 214) в редакції, чинній на виникнення у позивача обов`язку звернення до відповідача із відповідною заявою, було передбачено, що, зокрема, строк виплати державної соціальної допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, яку було призначено раніше, продовжується на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування і виплачується за повний місяць без звернення особи до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських рад міст обласного значення, районних у містах (у разі їх утворення) рад (редакція від 07.03.2022 року, від 12.03.2022 року, 23.09.2022 року).

Разом з тим, підпункт перший пункту 1 Постанови № 214 в редакції від 30.11.2022 року викладено у наступній редакції:

«строк виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дітей одиноким матерям, допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, допомоги на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність, щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю (далі - державна соціальна допомога) та пільг, які було призначено раніше, продовжується особам, які проживають на території територіальних громад, включених до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) (далі - перелік).

Перелік формується в електронній формі відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 2022 р. № 562 (Офіційний вісник України, 2022 р., № 41, ст. 2217), а у разі відсутності технічної можливості формування такого переліку в електронній формі - затверджується Мінреінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Особам, які не проживають на території територіальних громад, включених до переліку, строк виплати державної соціальної допомоги та пільг продовжується до 31 грудня 2022 р. (включно).

У разі виключення територіальної громади із переліку державна соціальна допомога та пільги продовжують виплачуватися протягом місяця, в якому територіальну громаду виключено з переліку, та протягом наступного місяця після її виключення».

У разі коли отримувачі державної соціальної допомоги у період введення воєнного стану подають заяву з необхідними документами та/або відомостями для проведення перерахунку державної соціальної допомоги, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад визначають право на отримання такої допомоги і проводять розрахунок її розміру. Виплата державної соціальної допомоги проводиться у новому розмірі відповідно до поданих заяви та документів та/або відомостей (п.п. 2 п. 1 Постанови № 214 в редакції від 30.11.2022).

Пунктом 1-1 Постанови № 214 (у редакції від 11.07.2023 року та редакції, чинній на момент розгляду справи) установлено, що строк виплати допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, допомоги на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність, тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, які було призначено раніше, продовжується на період воєнного стану та протягом одного місяця після його припинення чи скасування і така виплата здійснюється за повний місяць без звернення особи до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних (військових) адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.

Підпунктом 2 пункту 1 Постанови № 214 визначено, що у разі коли отримувачі державної соціальної допомоги у період введення воєнного стану подають заяву з необхідними документами та/або відомостями для проведення перерахунку державної соціальної допомоги, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад визначають право на отримання такої допомоги і проводять розрахунок її розміру. Виплата державної соціальної допомоги проводиться у новому розмірі відповідно до поданих заяви та документів та/або відомостей.

При цьому кошти державної соціальної допомоги, виплачені отримувачам під час воєнного стану до моменту подання ними нових заяви та документів, не підлягають поверненню.

Таким чином Постановою № 214 було передбачено продовження спірної допомоги на час запровадження в Україні воєнного стану без надання відповідної заяви, особам, яким було призначено таку допомогу, проте перерахунок розміру такої допомоги мав проводитись лише за наявності звернення особи, якій таку допомогу було призначено.

Матеріали справи не містять доказів того, що позивач звертався з відповідними заявами.

Враховуючи наведене, суд доходить до висновку, що відповідач не мав законних підстав на перерахунок спірної допомоги за період 01.03.2022 року по 29.02.2024 року (останній день місяця перебування позивача на обліку відповідача як отримувача допомоги) до отримання відповідної заяви від позивача.

Таким чином, суд зазначає, що відповідач діяв у спосіб та порядок, передбачений чинним законодавством України, та немає підстав визнавати протиправною бездіяльність щодо невиплати державної допомоги на дитину над якою встановлено опіку.

Оскільки позовні вимоги про зобов`язання розрахувати та виплатити державну допомогу на дитину над якою встановлено опіку, з урахуванням виплачених сум є похідними від визнання протиправної бездіяльності, вони таж не підлягають задоволення.

Відповідно до ст. 19 Конституції України Відповідно суд, як орган державної влади, зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами.

Згідно ч. 1, 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи, вищевикладене суд дійшов висновку про відмовленні в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Волноваської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність щодо невиплати державної допомоги на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яким встановлено опіку, зобов`язання розрахувати та виплатити державну допомогу на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яким встановлено опіку, з урахуванням виплачених сум.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Нормами Кодексу адміністративного судочинства України не передбачено розподіл судового збору у разі відмови у задоволенні позову.

Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Волноваської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність щодо невиплати державної допомоги на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яким встановлено опіку, зобов`язання розрахувати та виплатити державну допомогу на дитину - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на яким встановлено опіку, з урахуванням виплачених сум - відмовити.

Повний текст рішення складено та підписано 01 липня 2024 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.В. Олішевська

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2024
Оприлюднено03.07.2024
Номер документу120089936
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —200/3251/24

Рішення від 01.07.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні