ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
01 липня 2024 року о/об 12 год. 20 хв.Справа № 280/4336/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Махунові В.В., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
до Головного управління ДПС у Запорізькій області (проспект Соборний, буд.166, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69107; код ЄДРПОУ ВП 44118663)
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення у частині,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Дочірнього підприємства «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» (надалі позивач, ДП «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ») до Головного управління ДПС у Запорізькій області (надалі відповідач, ГУ ДПС у Запорізькій області), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 17.04.2024 за №00050290407 в частині застосування штрафу у сумі 1259573,78 грн.
У позовній заяві зазначено наступне: «… Зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги. Головним управлінням Державної податкової служби у Запорізькій області (надалі «Відповідач» та/або «ГУ ДПС у Запорізькій області») 26.03.2024р. проведено камеральну перевірку Дочірнього підприємства «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» (надалі «Позивач» та/або «ДП «ЕСКОРТ - АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» та/або «Підприємство») щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - «ЄРПН») з датою виписки березень, липень 2021 року, жовтень 2022 року (надалі - «Перевірка»). За результатами вищезазначеної Перевірки 26.03.2024р. Відповідачем складено Акт №3018/08-01-04-07/31087228 «Про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахункуів коригування до таких накладних податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ДП «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» (код 31087228)», надалі за текстом - «Акт», що був отриманий Позивачем 28.03.2024р. (копія Акту додасться до позову; позиція №1 переліку документів, що додаються до позову). В Акті Відповідачем встановлено, що згідно даних камеральної перевірки Підприємством порушено граничні терміни реєстрації ПН/РК до ПН в ЄРПН, встановлені п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України (далі - «ПКУ»), п.89 підрозділу 2 розділу XX, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, а саме несвоєчасно зареєстровано в ЄРПН наступні виписані податкові накладні: 1) податкова накладна №26 від 10.03.2021р. на суму ПДВ 1329478,40 грн. (дата реєстрації в ЄРПН 01.07.2022р., надалі - «ПН №26»; копія ПН№26 додається до позову; позиція №2 переліку документів, що додаються до позову); 2) податкова накладна №9 від 23.07.2021р. на суму ПДВ 1570061.80 грн. (дата реєстрації в ЄРПН 07.07.2022р., надалі - «ПН №9»; копія ПН №9 додається до позову; позиція №3 переліку документів, що додаються до позову); 3) податкова накладна №27 від 11.03.2021р. на суму ПДВ 1299039,07 грн. (дата реєстрації в ЄРПН 04.07.2022р., надалі - «ПН №27»; копія ПН №27 додається до позову; позиція №4 переліку документів, що додаються до позову); 4) податкова накладна №3 від 14.10.2022р. на суму ПДВ 20779,44 грн. (дата реєстрації в ЄРПН 24.02.2023р., надалі - «ПН №3»; копія ПН №3 додається до позову; позиція №5 переліку документів, що додаються до позову). На підставі Акта Відповідачем 17.04.2024р. складено податкове повідомлення-рішення №00050290407 (надалі - «Рішення»; копія Рішення додасться до позову; позиція №6 переліку документів, що додаються до позову), яке було отримане Позивачем 30.04.2024р. Відповідно до Рішення за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, визначених ст.201 ПКУ, та згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПКУ, з урахуванням вимог Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ за затримку реєстрації податкових накладних до Підприємства застасовано штраф на загальну суму: один мільйон двісті шістдесят тисяч п`ятсот дев`яносто три грн. 78 коп. Позивач вважає, що висновки Відповідача, викладені в Акті, в частині щодо того, що Підприємством порушено граничні терміни реєстрації в ЄРПН ПН №26, ПН №9 та ПН №27 (надалі разом - «Податкові накладні»), є необгрунтованими, безпідставними та такими, що не грунтуються на нормах податкового законодавства України. Позивач вважає, що Рішення Відповідача, прийняте на підставі викладених в Акті висновків, є протиправним та підлягає скасуванню в частині застосування штрафу у сумі 1259573,78 грн. (один мільйон двісті п`ятдесят дев`ять тисяч п`ятсот сімдесят три грн. 78 коп.). Враховуючи викладене, Позивач звертається до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області від 17.04.2024р. №00050290407 в частині застосування штрафу у сумі 1259573,78 грн. (один мільйон двісті п`ятдесят дев`ять тисяч п`ятсот сімдесят три грн. 78 коп.). Виклад обставин, якими Позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини. … Відповідно до додатку до Рішення «Розрахунок штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН)» сума штрафу за порушення термінів реєстрації Податкових накладних (ПН №26, ПН №9 та ПН №27) становить 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначених в цих Податкових накладних, а саме: 1259573,78 грн. (один мільйон двісті п`ятдесят дев`ять тисяч п`ятсот сімдесят три грн. 78 коп.). Отже, згідно з позицією Відповідача, викладеною в Акті, Податкові накладні зареєстровані з порушенням встановлених ПК України строків і це є підставою для застосування відповідних штрафних санкцій оскільки: 1.Граничним терміном реєстрації в ЄРПН Податкових накладних є 27.05.2022р., а Податкові накладні зареєстровані після цієї дати, зокрема: ПН №26 - 01.07.2022р., ПН №9 - 07.07.2022р. та ПН №27 - 04.07.2022р. 2.Оскільки дата складання Податкових накладних не припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, то не застосовується норма щодо граничного терміну реєстрації в ЄРПН - не пізніше 15 липня 2022 року. 3.Щодо Податкових накладних не застосовуються вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVІD-19). Позивач не погоджується із зазначеними висновками Відповідача, вважає їх необгрунтованими та безпідставними, а накладений штраф за порушення строків реєстрації ПН №26, ПН №9 та ПН №27 в загальному розмірі 1259573,78 грн, (один мільйон двісті п`ятдесят дев`ять тисяч п`ятсот сімдесят три грн. 78 коп.) протиправним та таким, що підлягає скасуванню і огляду на наступне: … ДП «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» вимоги ПКУ щодо складення та реєстрації подактових накладних виконано, а саме: Податкові накладні складені та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних. Щодо строків (термінів) реєстрації Податкових накладних в ЄРПН та порушення їх граничних термінів. Податкові накладні були складені та зареєстровані у наступний період: ПН №26 складено 10.03.2021 та зареєстровано 01.07.2022р., ПН №9 складено 23.07.2021р. та зареєстровано 07.07.2022р. та ПН №27 складено 11.03.2021р. та зареєстровано 04.07.2022р. Отже, загальний період протягом якого існували спірні правовідносини (були складені та зареєєстировані Податкові накладні) - з 10.03.2021р. по 07.07.2022р. (час існування спірних правовідносин). На час існування спірних правовідносин відповідне правове регулювання цих відносин було особливим, зокрема, були особливості правового регулювання, що пов`язані з дією карантинних обмежень у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVІD-19) та введенням воєнного стану в Україні. … На час складення Позивачем Податкових накладних (березень, липень 2021р.) були чинними положення законодавства, які передбачали, що з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не будуть застосовуватися санкції за не реєстрацію (несвоєчасну реєстрацію) податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН. В Акті та Рішенні очевидна позиція Відповідача про те, що всі платники податків, які не зареєстрували до набрання чинності Закону від 12 травня 2022 року №2260-ІХ податкові накладні, складені до 31 січня 2022 року, підлягають відповідальності. Така позиція не враховує динамічність податкового законодавства, що приймалось у той час, як і не враховує відсутності об`єктивної можливості у платників податків зареєструвати відповідні податкові накладні без застосування штрафних санкцій. …».
Позивач підтримав позовну заяву.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне: «… 26.03.2024 року Головним управлінням ДПС у Запорізькій області на підставі пп.20.1.4, п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75 у порядку ст.76 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI (із змінами та доповненнями) (далі за текстом ПКУ), було проведено камеральну перевірку ДП "ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ" (код ЄДРПОУ 31087228), з питань своєчасності реєстрації податкових накладних (далі за текстом ПН) / розрахунків коригування (далі за текстом РК) до ПН в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (далі за текстом ЄРНП) з датою виписки ПН / РК березень, липень 2021 року, жовтень 2022 року. При перевірці використано: АС «Податковий Блок», АС «Архів електронної звітності», у т.ч. Єдиного державного реєстру податкових накладних з датою ПН / РК до ПН березень, липень 2021 року, жовтень 2022 року та баз даних Державної податкової служби України. За результатами камеральної перевірки встановлено, що згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних (далі ЄРПН), ДП "ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ" несвоєчасно зареєстровано виписані податкові накладні в ЄРПН, а саме: … Таким чином, ДП "ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ" порушено терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що є порушенням вимог п.201.10 ст.201 ПКУ, з урахуванням вимог п.89 Підрозділу 2 Розділу XX Перехідних положень ПКУ, п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПКУ, а саме перевищення термінів реєстрації ПН / РК до ПН в ЄРПН. Зазначені порушення відображено в акті камеральної перевірки №3018/08-01-04-07/31087228 від 26.03.2023, який 26.03.2024 направлено платнику поштою з рекомендованим повідомленням про вручення №6900903006720. Відправлення вручено 28.03.2024 року. За результатами акту камеральної перевірки винесено податкове повідомлення-рішення від 17.04.2024 року №00050290407, яке направлено платнику поштою з повідомленням про вручення поштового відправлення 17.04.2024 року №0600910910687 Відправлення вручено 30.04.2024 року. … Починаючи з 25.08.2022 року (дати реєстрації в Міністерстві юстиції України наказу №225) до 26.03.2024 року (дати складання акту камеральної перевірки №3018/08-01-04-07/30187228 від 26.03.2024 року) до Головного управління ДПС у Запорізькій області не надходило від ДП "ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ" (код ЄДРПОУ 31087228) заяви, з відповідними документами, для отримання статусу платника податків, який не має можливості виконувати податкові обов`язки, передбачені ПКУ або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Таким чином, починаючи з 27.05.2022 і на період дії воєнного стану «карантинний» мораторій щодо незастосування штрафних санкцій, зокрема за порушення вимог законодавства в частині нарахування, декларування та сплати податків, зборів, платежів, не застосовується. З 08 лютого 2023 року набрав чинності Закон України від 12 січня 2023 року №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон №2876-ІХ), який опубліковано у газеті «Голос України» від 07.02.2023 №26. Законом №2876-ІХ підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ доповнено пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації ПН/РК до ПН у ЄРПН, встановлені п.201.10 ст.201 ПКУ, та зменшено розміри штрафів за їх порушення, які встановлено п.1201.1 ст. 1201 ПКУ. … Тобто штрафи у розмірах, встановлених п.90 Підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених п.89 Підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПКУ граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року. При цьому порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом №2876-ІХ (тобто застосовується до ПН/РК з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених п.1201.1 ст.1201 Кодексу. … Враховуючи вищевикладене, податкове повідомлення-рішення №00050290407 від 17.04.2024 року залишається без змін, є правомірним та відповідає нормам діючого законодавства України та нормам Податкового кодексу України №2755-VI від 02.12.2010р. (із змінами та доповненнями), а позовна заява ДП "ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ" (код ЄДРПОУ 31087228) не є обґрунтованою. …».
Відповідач проти позовної заяви заперечував.
Судом вивчено відповідь позивача на відзив на позовну заяву.
Ухвалою судді від 20.05.2024 в адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
ГУ ДПС у Запорізькій області проведена камеральна перевірка щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ДП «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» (код ЄДРПОУ 31087228), за результатами якої складено Акт №3018/08-01-04-07/31087228 від 26.03.2024 (надалі Акт камеральної перевірки №3018/08-01-04-07/31087228 від 26.03.2024).
В Акті камеральної перевірки №3018/08-01-04-07/31087228 від 26.03.2024 зазначено: «… ІІІ.Висновок: Дані камеральної перевірки свідчать про порушення граничних термінів реєстрації ПН/РК до ПН в ЄРПН, встановлених п.201.10 ст.201, п.89 підрозділу 2, Розділу ХХ, пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, а саме: несвоєчасно зареєстровано виписані ПН/РК до ПН в ЄРПН. Відповідальність Абзац 1 пункту 120-1.1 статті 120-1 розділу ІІ та п.90 підрозділу 2, розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України: порушення платниками ПДВ граничного строку, передбаченого для реєстрації ПН та/або РК до такої ПН. Сума ПДВ на яку зареєстровано ПН/РК, грн. 4198579,27. Обсяг операцій звільнених від оподаткування, за нульовою ставкою, по ПН складених відповідно п.198.5 ст.198, ст.199 Кодексу, грн. Х. Відповідальність Абзац 2 пункту 120-1.1 статті 120-1 розділу ІІ та п.90 підрозділу 2, розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України: порушення платниками ПДВ граничного строку, передбаченого для реєстрації ПН та/або РК до такої ПН. Сума ПДВ на яку зареєстровано ПН/РК, грн. Х. Обсяг операцій звільнених від оподаткування, за нульовою ставкою, по ПН складених відповідно п.198.5 ст.198, ст.199 Кодексу, грн. 103897,22. …».
Результатом розгляду ГУ ДПС у Запорізькій області Акту камеральної перевірки №3018/08-01-04-07/31087228 від 26.03.2024 стало прийняття відносно ДП «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» податкового повідомлення-рішення №00050290407 від 17.04.2024, яким за платежем «ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (3014060100)» застосовано штраф у сумі 1260593 грн. 78 коп.
Судом досліджено всі документи наявні у матеріалах даної справи.
При вирішенні спору по суті суд виходить з зазначеного вище та викладеного нижче.
Відповідно до п.109.1 ст.109 Податкового кодексу України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом. (…).
За п.109.2 ст.109 Податкового кодексу України порушення податкового законодавства та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України зазначено: «… Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом. …».
Згідно з п.120-1.1 ст.120 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів. У разі порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень, при реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування. У разі реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної до початку проведення перевірки, предметом якої є дотримання вимог цього Кодексу щодо своєчасності реєстрації таких документів в Єдиному реєстрі податкових накладних, штрафні санкції, передбачені пунктом 120-1.2 цієї статті, не застосовуються.
Відповідно до п.52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати. Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 за №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» на всій території України з 12.03.2020 був встановлений карантин.
У п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 за №651 "Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" зазначено про відміну з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023р. на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Указом Президента України від 24.02.2022 за №64/2022 «Про введення воєнного стану» у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації в Україні введений воєнний стан.
У п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено: «69.Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті. 69.1.У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України. Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року; реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року; подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року; строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року); строків сплати грошових зобов`язань, визначених контролюючими органами, граничний строк сплати яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року. У разі звільнення платника податків від відповідальності з підстав, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, податкові повідомлення-рішення, якими були визначені йому штрафні (фінансові) санкції та/або пеня за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, крім сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору, визначених абзацами четвертим - восьмим цього підпункту, вважаються скасованими (відкликаними) з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України". За умови сплати не пізніше 31 грудня 2022 року в повному обсязі податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору із сум доходів, зазначених у податковій звітності, поданій у строк, визначений абзацом шостим цього підпункту, штрафні санкції та пеня за несплату або несвоєчасну сплату податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору із сум таких доходів не застосовуються. Нараховані та сплачені або стягнуті у період з 1 серпня 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування діяльності з торгівлі валютними цінностями у готівковій формі" суми штрафних санкцій та пені за несплату або несвоєчасну сплату податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору із сум доходів, зазначених у податковій звітності, поданій у строк, визначений абзацом шостим цього підпункту, не підлягають поверненню на поточний рахунок платника податків, не спрямовуються на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших податків, зборів. Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків. Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2 відсотки за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки. У разі самостійного виправлення платником податків, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, та пені. Платники податку на додану вартість тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбаченого пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов`язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість. Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Платники податку на прибуток підприємств, які відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" зобов`язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом, звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності за неподання або несвоєчасне подання річної фінансової звітності, яка підлягає оприлюдненню разом з аудиторським звітом, уточнюючого розрахунку до річної податкової декларації з податку на прибуток підприємств, що подається у разі, якщо показники оприлюдненої разом з аудиторським звітом річної фінансової звітності зазнали змін порівняно з показниками звіту про фінансовий стан (баланс) та звіту про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіту про фінансові результати), що подаються разом з податковою декларацією згідно з абзацом другим пункту 46.2 статті 46 цього Кодексу, та такі зміни вплинули на показники раніше поданої річної податкової декларації з податку на прибуток підприємств за відповідний податковий (звітний) період, з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. …».
Як зазначено у п.89 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
За п.90 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Підрозділ 2 розділу XX Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90 згідно із Законом України №2876-IX від 12.01.2023 «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023.
Відповідно до п.11 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).
У ч.1 ст.58 Конституції України зазначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Судом вивчено й інші норми права, які стосуються досліджуваного публічно-правового спору.
За матеріалами справи, податкові накладні позивачем виписувались та частково реєструвались в Єдиному реєстрі податкових накладних до набрання чинності ЗакономУкраїни №2876-IX від 12.01.2023 «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування».
Разом із цим, ГУ ДПС у Запорізькій області складено Акт камеральної перевірки №3018/08-01-04-07/31087228 від 26.03.2024 та прийнято оскаржуване податкове повідомлення-рішення №00050290407 від 17.04.2024 після набрання чинності ЗакономУкраїни №2876-IX від 12.01.2023 «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування».
Судом прийнято до уваги приписи п.52-1, п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.
Також, судом враховано наведене Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 29.01.2024 у справі №280/4484/23 (адміністративне провадження №К/990/42003/23), у тому числі «… З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин колегія суддів Верховного Суду зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року. … Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України. … Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року). …».
При цьому, з Акту камеральної перевірки №3018/08-01-04-07/31087228 від 26.03.2024 та з «Розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) ДП «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» 31087228» вбачається, що: податкова накладна від 10.03.2021 за №26 зареєстрована в ЄРПН 01.07.2023; податкова накладна від 23.07.2021 за №9 зареєстрована в ЄРПН 07.07.2023; податкова накладна від 11.03.2021 за №27 зареєстрована в ЄРПН 04.07.2023; податкова накладна від 14.10.2022 за №3 зареєстрована в ЄРПН 24.02.2023.
З огляду на наведені та інші норми права, обставини справи, вбачається протиправне нарахування контролюючим органом позивачу штрафу у сумі 1259573 грн. 78 коп. щодо реєстрації в ЄРПН податкових накладних: від 10.03.2021 за №26; від 23.07.2021 за №9; від 11.03.2021 за №27.
З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що податкове повідомлення-рішення №00050290407 від 17.04.2024 у частині застосування штрафу у сумі 1259573 грн. 78 коп. прийнято контролюючим органом не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є не правомірним і підлягає скасуванню на дану суму 1259573 грн. 78 коп.
Судом прийнято до уваги, що позивач у позовній заяві просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00050290407 від 17.04.2024 лише у частині застосування штрафу у сумі 1259573 грн. 78 коп.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене вище, позовна заява підлягає задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
Оскільки права та інтереси позивача були порушені ГУ ДПС у Запорізькій області, то за рахунок його бюджетних асигнувань мають бути стягнуті на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 18893 грн. 61 коп.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Дочірнього підприємства «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» (вул.Дніпровські зорі, буд.1-А, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69041; код ЄДРПОУ 31087228) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (проспект Соборний, буд.166, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69107; код ЄДРПОУ ВП 44118663) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення у частині задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області №00050290407 від 17.04.2024 у частині застосування до Дочірнього підприємства «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» за платежем «ПОДАТОК НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (3014060100)» штрафу у сумі 1259573 грн. 78 коп.
Стягнути на користь Дочірнього підприємства «ЕСКОРТ-АГРО З ІНОЗЕМНОЮ ІНВЕСТИЦІЄЮ» (вул.Дніпровські зорі, буд.1-А, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69041; код ЄДРПОУ 31087228) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області (проспект Соборний, буд.166, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69107; код ЄДРПОУ ВП 44118663) судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 18893 грн. 61 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення виготовлено у повному обсязі 01.07.2024.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2024 |
Оприлюднено | 03.07.2024 |
Номер документу | 120090510 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні