Справа № 420/13869/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 липня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ТОВ Аркспа до ГУ ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ТОВ Аркспа до ГУ ДПС в Одеській області, в якій позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області 12.04.2024 р. № 15033/15-32-04-06.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що згідно з актом перевірки податковим органом встановлено порушення ТОВ «АРКСПА» граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН. З урахуванням цього податковим органом зроблено висновок про порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 розділу V ПКУ внаслідок несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Але позивач не погоджується з встановленням вказаного порушення, оскільки Законом України від 17.03.2020 р. № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» був введений мораторій на податкові штрафи, який скасовано 01.07.2023 року. Просять задовольнити позовні вимоги та визнати протиправним винесене ППР.
Відповідачем поданий відзив на позовну заяву, відповідно до якого позовні вимоги не визнали та зазначили, що проведеною перевіркою встановлено порушення термінів реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН у зв`язку із чим і було прийнято податкове повідомлення-рішення. Зазначають, що Законом від 12.01.2023 № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» внесено зміни до підр. 2 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та доповнено пунктами 89 та 90 якими встановлені строки реєстрації ПН/РК під час воєнного стану та штрафні санкції за їх порушення. Штрафи у розмірах, встановлених п. 90 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених п. 89 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року. При цьому, порушення платником податку граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Закону № 2876-IX (тобто застосовується до ПН/РК з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених п. 120 1.1 ст. 120 1 ПКУ.
Заява щодо неможливості виконання податкових зобов`язань відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, ТОВ «АРКСПА» до Головного управління ДПС в Одеській області не надавалась. Податкове повідомлення рішення №15033/15-32-04-06 від 12.04.2024 р. прийнято законно та обґрунтовано.
Судом встановлені такі обставини по справі.
ГУ ДПС в Одеській області на підставі пп. 20.1.4 п. 20.1. ст. 20, пп. 75.1.1. п. 75.1. ст. 75 у порядку визначеному ст. 76 розділу ІІ ПК України було проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН ТОВ «АРКСПА», за результатами якої 21.03.2024 р. складено Акт №10551/15-32-04-06/44576990 «Про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до такої податкової накладної ТОВ «АРКСПА»» (далі Акт №10551) та винесено ППР від 12.04.2024 р. №15033/15-32-04-06.
Згідно Акту №10551 податковим органом встановлено порушення строків реєстрації по 435 податковим накладним складеним в період з 16.11.2021 року по 15.03.2023 року та зареєстрованим починаючи з 17.02.2023 та закінчуючи 25.08.2023 року.
Згідно ППР до позивача було застосовано штрафні санкції на суму 1 183 664, 32 гривень відповідно до п.120.1 ст.120 ПКУ за порушення п.201.10ст.201 та п.89, п.90 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абзацу пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України).
В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
З матеріалів справи вбачається та не заперечується сторонами, що ТОВ АРКСПА реєстрацію податкових накладних здійснено з порушенням строків, визначених ПК України.
Разом із тим, позивач вважає, що не підлягає притягненню до відповідальності, оскільки п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України звільняє його від такої відповідальності, а положення абз. 17 п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 ХХ ПК України суперечить п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення й створює неоднозначне тлумачення норм податкового законодавства, тому з урахуванням вимог п. 56.21 ст. 56 ПК України рішення в такій ситуації повинно прийматися на користь платника податків.
Натомість відповідач наполягає на тому, що до спірних правовідносин слід застосовувати
визначені п. 89 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом № 2876-IX (тобто, з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року). Штрафи у розмірах, встановлених п. 90 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених п. 89 підрозд. 2 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року, а ті які припадають на період до дати набрання чинності Закону № 2876-IX (тобто застосовується до ПН/РК з датою складання не пізніше 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених п. 120 1.1 ст. 120 1 ПКУ.
Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX) підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому прийнятий Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX) який набрав чинності 27 травня 2022 і пункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Надаючи оцінку вищенаведеним правовим нормам, а саме п. 52-1 та п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, суд зазначає, що зміни, внесені Законом №2260-ІХ до п. 69.2 ПК України, не звільняють від фінансової відповідальності на період воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, але в той же час ані цим Законом, ані іншими нормативно-правовими актами не скасовано чи/або не зупинено дію положень п. 52-1 ПК України, яким встановлені обмеження щодо тих же фінансових санкцій.
Тобто, на момент прийняття оскаржуваного рішення, положення ПК України містило дві правові норми, які суперечили одна одній, зокрема, положення п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України встановлюють мораторій на застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, тоді як положення п. 69.2 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України вказують на те, що такий мораторій не застосовується.
Втім, положеннями п. 56.21 ст. 56 ПК України визначено, що у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
У постанові Верховного Суду від 10.02.2021 по справі № 380/671/20 вказано, що сама юридична конструкція норми пункту 56.21 статті 56 ПК України дає підстави стверджувати, що презумпція застосовна не лише у ситуації прямої суперечності норм, але й у будь-якій іншій ситуації невизначеності в процесі правозастосування. Для її застосування необхідно і достатньо виявлення двох або більше альтернативних варіантів правомірної поведінки, обравши найвигідніший для себе з яких платник має почуватися захищеним від можливих негативних наслідків як з боку контролюючого органу, так і суду.
Вищенаведеною нормою охоплюються не лише очікування платника почуватися захищеним, а й відповідний таким очікуванням обов`язок вибору визначеного варіанту поведінки і контролюючим органом, і судом. При цьому тягар доведення хибності (відсутності правових підстав) обраного платником варіанту поведінки покладається законом на контролюючий орган.
Таким чином, оскільки вищенаведені положення ПК України дають підстави стверджувати про існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків, а тому слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків.
Враховуючи вище викладене, суд приходить до висновку, що застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в умовах правової невизначеності покладає на позивача додатковий надмірний тягар та суперечить принципу правової визначеності та стабільності.
Крім того, суд зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем було порушено в тому числі й принцип захисту законних очікувань позивача на звільнення від відповідальності, тому що Законом №2260 було скасовано право, яким товариство користувалося до того часу та не було надано часу для вчинення дій щодо своєчасної реєстрації податкових накладних за період карантину без застосування фінансових санкцій.
Постаново КМУ від 27.06.2023 року №651 з 24-00 години 30 червня 2023 року відмінено на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Таким чином така правова невизначеність існувала до скасування карантину, який було введено у 2019 році.
Податковим органом встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних виписаних період з 16.11.2021 року по 15.03.2023 року та зареєстрованим починаючи з 17.02.2023 та закінчуючи 25.08.2023 року, тобто і за період дії на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 без врахування приписів пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України.
Зазначені в акті перевірки та розрахунку штрафних санкцій податкові накладні які зареєстровані з порушенням строків необхідно розділити на дві категорії, це ті які виписані та зареєстровані до дати закінчення карантину та після цієї дати.
Так, судом встановлено, що після скасування карантину з 01.07.2023 року реєстрація податкових накладних позивачем здійснювалась починаючи з 18.08.2023 року, тобто з порушенням строку, а тому у контролюючого органу були наявні підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Такими є наступні податкові накладні (далі номери п/п відповідають номерам зазначеним у розрахунку штрафних санкцій до ППР):
1. № 17 від 17.11.2021 зареєстрована 18.08.2023 на суму 17595.53 гр.
2. №16 від 16.11.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 23221.09,
3. №28 від 22.11.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 15165.79,
4. №29 від 20.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 375,0,
5. №17 від 11.12.2021 зареєстрована 18.08.2023 на суму 573.01,
6. №31 від 21.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 268.25,
7. №4 від 03.12.2021 зареєстрована 18.08.2023 на суму 5219.5,
8. №16 від 10.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 145.1,
9. №28 від 20.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 125.32,
10. №38 від 27.12.2021 зареєстрована 18.08.2023 на суму 50,0,
11. №7 від 5.12.2021 зареєстрована 18.08.2023 на суму 183.28,
12. №27 від 19.12.2021 зареєстрована 18.08.2023 на суму 560.27,
13. №22 від 15.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 423.41,
14. №37 від 26.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 355.97,
15. №39 від 28.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 538.71,
16. №10 від 07.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 733.33,
17. №44 від 30.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 580.59,
18. №8 від 06.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 64.68,
19. №26 від 18.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 238.29,
20. №5 від 03.12.2021 зареєстрована 18.08.2023 на суму 160.76,
21. №46 від 31.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 16.67,
22. №12 від 07.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 267.53,
23. №57 від 31.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 166.67,
24. №34 від 24.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 1073.02,
25. №2 від 02.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 83.65,
26. №15 від 09.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 60,0,
27. №14 від 08.12.2021зареєстрована 18.08.2С23 на суму 36.03,
28. №36 від 25.12.2021зареєстрована 18.08.2С23 на суму 341.43,
29. №64 від 31.12.2021зареєстрована 18.08.2С23 на суму 256.67,
ЗО. №6 від 04.12.2021зареєстрована 18.08.2С23 на суму 432.46,
31. №11 від 07.12.2021зареєстрована 18.08.2С23 на суму 750,0,
32. №24 від 17.12.2021зареєстрована 18.08.2С23 на суму 283.33,
33. №42 від 29.12.2021зареєстрована 18.08.2С23 на суму 372.46,
34. №1 від 01.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 442.7,
35. №23 від 16.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 228.97,
36. №32 від 22.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 214.79,
37. №63 від 31.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 16.67,
38. №21 від 14.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 261.8,
39. №33 від 23.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 39.68,
40. №50 від 31.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 16.66,
41. №19 від 13.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 4300,0
42. №41 від 29.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 16666.67,
43. №18 від 12.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 56.56,
44. №55 від 31.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 83.33,
45. №58 від 31.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 16.67,
46. №35 від 24.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 16666.67,
47. №56 від 31.12.2021зареєстрована 18.08.2023 на суму 833.33,
48. №25 від 19.11.2021зареєстрована 22.08.2023 на суму 26975.54,
49. №22 від 18.11.2021зареєстрована 22.08.2023 на суму 16140.6,
50. №26 від 20.11.2021зареєстрована 22.08.2023 на суму 18951.74,
51. №21 від 17.11.2021зареєстрована 22.08.2023 на суму 6799.33,
52. №27 від 21.11.2021зареєстрована 22.08.2023 на суму 28760.27,
293. №25 від 21.01.2022зареєстрована 24.08.2023 на суму 245.91,
294. №22 від 19.01.2022зареєстрована 24.08.2023 на суму 566.67,
295. №24 від 20.01.2022зареєстрована 24.08.2023 на суму 8349.26,
296. №26 від 22.01.2022зареєстрована 24.08.2023 на суму 526.9,
297. №23 від 19.01.2022зареєстрована 24.08.2023 на суму 14147.61,
298. №17 від 15.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 48354.58,
299. №4 від 04.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 333.51,
300. №12 від 11.01.2022зареєстрована 22.08.2023 н на суму 47160.45,
301. №5 від 04.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 2500,0,
302. №3 від 03.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 559.39,
303. №1 від 01.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 930.55,
304. №9 від 08.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 55974.59,
305. №11 від 10.01.2022зареєстрована 2.08.2023 на суму 21255.17,
306. №7 від 06.01.2022зареєстрована 2.08.2023 на суму 31823.28,
307. №16 від 14.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 29617.51,
308. №8 від 07.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 20424.55,
309. №6 від 05.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 1426.35,
310. №14 від 13.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 43895.7,
311. №2 від 02.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 890.39,
312. №10 від 09.01.2022зареєстрована 22.08.2023 на суму 35415.8
313. №13 від 12.01.2022зареєстрована 2.08.2023 на суму 29232.2,
314. №51 від 31.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 16.67,
315. №35 від 29.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 184.92,
316. №39 від 31.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 16.67,
317. №56 від 31.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 110.32,
318. №48 від 31.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 83.33,
319. №28 від 24.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 275.95,
320. №27 від 23.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 180.95,
321. №29 від 25.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 160.85,
322. №43 від 31.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 16.67,
323. №31 від 27.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 244.07,
324. №53 від 31.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 33333.33,
325. №34 від 28.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 2881.66,
326. №49 від 31.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 833.33,
327. №18 від 16.01.2022зареєстрована 23.08.2023 на суму 30418.43,
328. №20 від 18.01.2022зареєстрована 23.08.2023 на суму 20197.08,
329. №19 від 17.01.2022зареєстрована 23.08.2023 на суму 22530.79,
330. №36 від 30.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 140.87,
331. №50 від 31.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 166.67,
332. №ЗО від 26.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 224.21,
333. №52 від 31.01.2022зареєстрована 25.08.2023 на суму 33333.33.
Відповідно до акту перевірки та розрахунку до ППР, сума штрафних санкцій по вищенаведеним ПН становить 381 168,31грн. яка нарахована у відповідності до приписів ПКУ, що дає підстави для висновку про те, що по цим ПН податковий орган діяв правомірно та обґрунтовано нарахував штрафні санкції.
Всі інші податкові накладні виписані та зареєстровані в межах дії карантину (до 01.07.2023 р) та приписів п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України які встановлюють мораторій на застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у цей період, що дає підстави для висновку про необґрунтоване їх нарахування.
Відповідно, оскаржуване ППР суд визнає частково протиправним на суму штрафних санкцій застосованих до податкових накладних зареєстрованих по 30.06.2023 р. включно, тобто на 802 496,01 грн. (1183664,32 381 168,31).
На підставі вищевикладеного, суд приходить висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а оскаржуване ППР частковому скасуванню відповідно до вищенаведених розрахунків.
Наведені Головним управлінням ДПС в Одеській області доводи не знайшли свого підтвердження, та спростовуються обґрунтуваннями як позивача так і висновками суду.
Щодо судових витрат, суд зазначає, що у відповідності до ст. 139 КАСУ вони підлягають стягненню на користь позивача пропорційно задоволеним позовним вимогам.
Позивачем сплачений судовий збір в сумі 17 754,96 грн, а з урахуванням часткового задоволення позовних вимог стягненню з відповідача підлягає 12 038,18 грн. пропорційно задоволеним позовним вимогам.
Керуючись ст. 242- 246 КАС України, суд
вирішив:
Позовні вимоги ТОВ Аркспа (ЄДРПОУ 44576990) до ГУ ДПС в Одеській області задовольнити частково.
Визнати частково протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області 12.04.2024 р. №15033/15-32-04-06 частково на суму 802 496,01 грн. В іншій частині це податкове повідомлення рішення залишити без змін.
Стягнути з ГУ ДПС в Одеській області (ЄДРПОУ 44069166) на користь ТОВ Аркспа (ЄДРПОУ 44576990, м. Одеса, 65009, вул. Генуезька, 1-а) судовий збір в сумі 12 038,18 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Попов В.Ф.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2024 |
Оприлюднено | 03.07.2024 |
Номер документу | 120091543 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні