ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2024 року Справа № 160/9299/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі судді Дєєва М.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНІОН БІЗНЕС ГРУП»
до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
10.04.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНІОН БІЗНЕС ГРУП» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 12.12.2023 року №0375610407 прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНІОН БІЗНЕС ГРУП» (ІКЮО; 39926132) про застосування штрафних санкцій в сумі 22 163,30 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 12.12.2023 року №0375550407 прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНІОН БІЗНЕС ГРУП» (ІКЮО: 39926132) про застосування штрафних санкцій в сумі 241 248,51 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем було проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість, за результатами якої складено акт перевірки №42728/04-36-04-07/39926132 від 20.11.2023 року, на підставі висновків акту було винесено оскаржувані податкові повідомлення-рішення від 12.12.2023 року №0375610407 про застосування штрафних санкцій в сумі 22 163,30 грн та від 12.12.2023 року №0375550407 про застосування штрафних санкцій в сумі 241 248,51 грн. Позивач вважає, що вказані податкові повідомлення-рішення є неправомірними та підлягають скасуванню, оскільки не відповідають чинному законодавству та прийняті на підставі хибних висновків, до яких дійшов відповідач в ході проведення перевірки. Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення строків сплати податків у період з 01.03.2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. З огляду на вищевикладене, позивач просив суд позовні вимоги задовольнити.
17.04.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) сторін.
26.04.2024 року від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого вказано, що відповідачем була проведена перевірка позивача в ході якої встановлені порушення вимог діючого законодавства. За наслідками встановлених порушень відповідачем складено акт перевірки та винесено оскаржувані податкові повідомлення-рішення. Вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються (абзац 17 підпункт 69.2 пункт 69 підрозділ 10 розділ ХХ Кодексу). Відповідач вважає податкові повідомлення-рішення правомірними, та такими, що винесені відповідно до вимог діючого законодавства, у зв`язку з чим, підстави для їх скасування відсутні.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що Головним управління ДПС у Дніпропетровській області було проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість, за результатами якої складено акт перевірки №42728/04-36-04-07/39926132 від 20.11.2023 року (далі акт).
Відповідно до висновків акту перевірки №42728/04-36-04-07/39926132 від 20.11.2023 року встановлено, що дані камеральної перевірки свідчать про порушення ТОВ «ЮНІОН БІЗНЕС ГРУП» вимог підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, пункту 203.2 статті 203, пункту 50.1 статті 50 (у разі порушення термінів сплати по уточнюючим розрахункам), пункту 57.1 статті 57 Кодексу щодо термінів сплати узгоджених сум грошових зобов`язань з податку на додану вартість. Відповідальність платника за порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов`язання передбачена статтею 124 Кодексу.
На підставі висновків акту №42728/04-36-04-07/39926132 від 20.11.2023 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області було винесено оскаржувані податкові повідомлення-рішення від 12.12.2023 року №0375610407 про застосування штрафних санкцій в сумі 22 163,30 грн та від 12.12.2023 року №0375550407 про застосування штрафних санкцій в сумі 241 248,51 грн.
Позивач вважає, що вищевказані податкові повідомлення-рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, що і стало підставою для звернення із цим адміністративним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI (далі -ПК України).
Згідно із п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно пп.75.1.1 п. 75.1 ст.75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки також можуть бути, зокрема: 3) своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Згідно із висновками акту, під час перевірки відповідачем встановлено несвоєчасну сплату Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНІОН БІЗНЕС ГРУП» грошового зобов`язання за податковими деклараціями з податку на додану вартість, а саме:
- податкова декларація з ПДВ від 20.07.2022 року №9134206981, граничний термін сплати 02.08.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 25.08.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 466,66, кількість днів прострочення 24;
- податкова декларація з ПДВ від 22.08.2022 року №9163411325, граничний термін сплати 31.08.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 08.09.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 200000, кількість днів прострочення 9;
- податкова декларація з ПДВ від 22.08.2022 року №9163411325, граничний термін сплати 31.08.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 13.09.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 200000, кількість днів прострочення 14;
- податкова декларація з ПДВ від 22.08.2022 року №9163411325, граничний термін сплати 31.08.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 19.09.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 200000, кількість днів прострочення 20;
- податкова декларація з ПДВ від 22.08.2022 року №9163411325, граничний термін сплати 31.08.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 21.09.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 2100000, кількість днів прострочення 22;
- уточнюючий розрахунок з ПДВ від 07.09.2022 року №9175819035, граничний термін сплати 08.09.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 26.09.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 1191850, кількість днів прострочення 19;
- уточнюючий розрахунок з ПДВ від 07.09.2022 року №9175818121, граничний термін сплати 08.09.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 26.09.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 420116, кількість днів прострочення 19;
- уточнюючий розрахунок з ПДВ від 07.09.2022 року №9175820180, граничний термін сплати 08.09.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 26.09.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 249005, кількість днів прострочення 19;
- податкова декларація з ПДВ від 22.08.2022 року №9163411325, граничний термін сплати 31.08.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 26.09.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 26903, кількість днів прострочення 27;
- податкова декларація з ПДВ від 20.09.2022 року №9188258888, граничний термін сплати 01.10.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 25.10.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 466,66, кількість днів прострочення 25;
- уточнюючий розрахунок з ПДВ від 24.10.2022 року №9218138040, граничний термін сплати 25.10.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 26.10.2022 року, сума податкового боргу, що сплачено 466,66, кількість днів прострочення 2;
- податкова декларація з ПДВ від 20.12.2022 року №9274631148, граничний термін сплати 31.12.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 02.01.2023 року, сума податкового боргу, що сплачено 88852,34, кількість днів прострочення 3;
- податкова декларація з ПДВ від 20.12.2022 року №9274631148, граничний термін сплати 31.12.2022 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 24.01.2023 року, сума податкового боргу, що сплачено 9,66, кількість днів прострочення 25;
- податкова декларація з ПДВ від 20.01.2023 року №9300707660, граничний термін сплати 31.01.2023 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 31.01.2023 року, сума податкового боргу, що сплачено 67000, кількість днів прострочення 1;
- податкова декларація з ПДВ від 20.02.2023 року №9029395800, граничний термін сплати 03.03.2023 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 04.04.2023 року, сума податкового боргу, що сплачено 221633, кількість днів прострочення 33;
- податкова декларація з ПДВ від 20.03.2023 року №9055143187, граничний термін сплати 31.03.2023 року, дата фактичної сплати суми податку/грошового зобов`язання 04.04.2023 року, сума податкового боргу, що сплачено 80301, кількість днів прострочення 5.
Перевіркою встановлено порушення ТОВ «ЮНІОН БІЗНЕС ГРУП» вимог підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, пункту 203.2 статті 203, пункту 50.1 статті 50 (у разі порушення термінів сплати по уточнюючим розрахункам), пункту 57.1 статті 57 Кодексу щодо термінів сплати узгоджених сум грошових зобов`язань з податку на додану вартість. Відповідальність платника за порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов`язання передбачена статтею 124 Кодексу.
Позивачем не заперечується факт пропуску терміну сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з ПДВ за податковими деклараціями з податку на додану вартість. Разом з тим позивач вважає, що до нього не можуть бути застосовані штрафні санкції, передбачені п.124.1 ст.124 ПК України за пропуск терміну сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з ПДВ, оскільки під час їх прийняття діяв карантин.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 р. №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» установлено з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 19 грудня 2020 до 30 червня 2023 на території України карантин, від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», від 20 травня 2020 №392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARSCoV- 2 та від 22 липня 2020 №641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Відповідно до п.52 прим.1 підрозд.10 «Інші перехідні положення» розд.XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами- лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Отже, нормами цієї статті передбачені санкції за порушення сплати податку на додану вартість.
Як видно з матеріалів справи, відповідачем застосовані штрафні санкції за порушення термінів сплати узгоджених сум податку на додану вартість на підставі статті 124 ПК України. Вказана стаття має назву «Порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов`язання», що, на думку суду, кореспондується із визначенням «порушення сплати податку».
Тому, виходячи з наведеного, норми Податкового кодексу України, з урахуванням деяких обмежень щодо застосування штрафних санкцій у період дії карантину, передбачають штраф за порушення термінів сплати податку на додану вартість у період дії карантину.
Отже, доводи позивача щодо порушення відповідачем п.52-1 підрозд.10 «Інші перехідні положення» розд.XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, є безпідставними.
Водночас, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України (у редакції Закону України від 12.05.2022 р. №2260-ІХ) було введено у дію нове правило, згідно із яким платники податків, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Так, згідно із підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України у редакції Закону України від 12.05.2022 року №2260-ІХ, з 27.05.2022 року був відновлений перебіг строків подання звітності та строків сплати податків та зборів.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України був затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 (далі - Порядок №225).
Згідно із пунктами 3, 4, 6 та 7 Порядку №225 процедурою набуття особою правового статусу платника податків, у якого відсутня можливість виконання податкового обов`язку, у якості обов`язкової передумови визначено подання платником податків до контролюючого органу відповідної заяви в довільній формі та документів у підтвердження викладених у цій заяві фактів, а у разі невчинення платником означеного діяння такий платник у силу застереження пункту 7 Порядку №225 вважається таким, що має можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Податковим кодексом України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази звернення позивача до податкового органу із заявою довільної форми щодо відсутності можливості виконання податкового обов`язку. Таких доказів відповідачем суду також не надано.
Таким чином, встановлені під час розгляду справи обставини свідчать про правомірність накладення на платника податку штрафних санкцій у розмірах, визначених п.124.1 ст.124 ПК України, та, відповідно, відсутність підстав для скасування податкових повідомлень-рішень від 12.12.2023 року №0375610407 про застосування штрафних санкцій в сумі 22 163,30 грн та від 12.12.2023 року №0375550407 про застосування штрафних санкцій в сумі 241 248,51 грн.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову.
У зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог, питання щодо розподілу судових витрат відповідно до вимог ст. 139 КАС України, не вирішується.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНІОН БІЗНЕС ГРУП» (49044, м.Дніпро, вул.Шевченка, буд.37, офіс 617, код ЄДРПОУ 39926132) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, 17-А, код ЄДРПОУ ВП 44118658) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст. ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.В. Дєєв
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2024 |
Оприлюднено | 04.07.2024 |
Номер документу | 120122101 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні