Рішення
від 01.07.2024 по справі 340/2785/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 липня 2024 року справа № 340/2785/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши в м.Кропивницький в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (в порядку письмового провадження) адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області (далі Управління) про визнання протиправною бездіяльності і зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернулася до суду зі заявою до Управління про визнання протиправною бездіяльності стосовно індексації пенсії у 2023-2024 роках.

Водночас просила суд зобов`язати відповідача перерахувати пенсію і виплатити заборгованість з 01 березня 2023 року.

Пояснила, що пенсію не індексували, а щороку взамін неї виплачували доплати.

Зазначила, що пенсію не індексували, так як не збільшували показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, і який враховували для обчислення пенсії вперше.

Управління заперечило щодо задоволення позову, подавши відзив на нього (а.с.150-153).

Зазначило, що, індексуючи пенсію, керувалось приписами нормативно-правового акту Уряду України.

У 2023-2024 роках під час індексації пенсії не збільшився показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у порівнянні з таким же показником, котрий врахували при призначенні пенсії вперше.

Індексація пенсії не збільшила її суми, тому призначили щомісячні доплати.

30 квітня 2024 року суд відкрив спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.147-148).

21 травня 2024 року суд залишив без розгляду вимогу позову про перерахунок пенсії за період до 28 жовтня 2023 року (а.с.200-202).

Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про задоволення позову з таких підстав.

Встановлені судом обставини і факти, що стали підставами звернення до суду.

Так, з 16 квітня 2022 року позивачу виплачують пенсію за віком за Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон) (а.с.150-153).

При обчисленні пенсії врахували показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2019-2021 роки (а.с.150-153).

Такий показник становив 10846,37 грн.

Індексацію пенсії проводили з 01 березня 2023 року і 01 березня 2024 року.

Коефіцієнти збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, були такими: 1,197; 1,0796 (а.с.150-153).

За розрахунками Управління індексація не збільшила суми пенсії (а.с.150-153).

Тому кожного року (2023-2024 роки) призначали щомісячні доплати у сумі 100 грн (а.с.36-38).

Позов подано до суду 28 квітня 2024 року (а.с.1-9).

Юридична оцінка, встановлених судом, обставин і фактів справи.

Перш за все, приписами абзацу 1 частини 2 статті 42 Закону встановлено, що для забезпечення індексації пенсії щороку з 01 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Приписами частини 1 статті 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» (далі Закон 2) визначено, що індексація грошових доходів населення встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Отже, мета індексації збільшення грошових доходів населення.

Тому індексація пенсії має збільшити її суму.

Такої мети досягають, якщо збільшують якийсь складовий, що врахували при призначенні пенсії.

Проаналізувавши у сукупності згадані приписи Закону і Закону 2, суд зробив висновок, що при індексації пенсії повинні збільшити показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, і який врахували для обчислення пенсії вперше.

Такий висновок узгоджується зі сутнісним змістом приписів абзацу 2 частини 2 статті 42 Закону.

Цією нормою права встановлено, що показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для обчислення пенсії, щороку збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

Приписами пункту 1 постанови Уряду України від 24 лютого 2023 року №168 встановлено, що з 01 березня 2023 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. №124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році» (Офіційний вісник України, 2019 р., №19, ст.663), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

Приписами пункту 1 постанови Уряду України від 23 лютого 2024 року №185 встановлено, що з 01 березня 2024 р. перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. №124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році» (Офіційний вісник України, 2019 р., №19, ст.663), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,0796.

Отже, в Управління виник обов`язок з 01 березня 2023 року і 01 березня 2024 року індексувати пенсію позивача шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, і який врахували для обчислення її пенсії вперше.

Ним є 10846,37 грн (показник за 2019-2021 роки).

Управління таких дій не вчинило, чим допустило протиправну бездіяльність.

Відповідач у 2023 році збільшував показник у 6186,32 грн, а у 2024 році 7405,03 грн.

Управління керувалось приписами постанови Уряду України від 20 лютого 2019 року №124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році», якою затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Порядок).

Приписами абзаців 1 і 2 пункту 5 Порядку передбачено, що у 2019 році перерахунок пенсій у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховувався для обчислення пенсії, станом на 1 жовтня 2017 р. на коефіцієнт, визначений згідно з абзацом першим пункту 4 цього Порядку.

Кожен наступний перерахунок у зв`язку із збільшенням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Індексуючи у 2019 році пенсії осіб, які вийшли на відпочинок у 2018 році, Уряд України зобов`язав врахувати збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за 2014-2016 роки, а не за 2015-2017 роки (показник, котрий врахували при обчисленні пенсії цим особам вперше).

Приписи абзацу 1 пункту 5 Порядку суперечать сукупності приписів абзаців 1-2 частини 2 статті 42 Закону і частини 1 статті 1 Закону 2.

Приписи абзацу 2 пункту 5 Порядку похідні від приписів абзацу 1 пункту 5 Порядку.

Приписами частини 3 статті 7 КАС України встановлено, що у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Тому суд не застосовує до спірних правовідносин приписи абзаців 1-2 пункту 5 Порядку, якими керувався відповідач.

Підсумовуючи, суд зробив висновок про задоволення позову.

Судові витрати складаються зі сплати судового збору у сумі 968,96 грн (а.с.29).

Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Задовільнити позов.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області стосовно індексації пенсії ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області з 28 жовтня 2023 року перерахувати пенсію ОСОБА_1 і виплатити додаткові кошти, проіндексувавши її з урахуванням збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) у 10846,37 грн, що врахували при призначенні пенсії, на 1,197, а з 01 березня 2024 року з урахуванням збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) у 10846,37 грн, що врахували при призначенні пенсії, на 1,197, 1,0796.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на користь ОСОБА_1 судові витрати у сумі 968,96 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.07.2024
Оприлюднено04.07.2024
Номер документу120124681
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —340/2785/24

Ухвала від 27.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 22.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 01.07.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні