Справа № 420/13963/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 липня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Одеської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Позивач звернувся до відповідача із позовною заявою, в якій просить:
-визнати протиправним та скасувати рішення №281 від 10.11.2023 року Міської комісії з розгляду заяв та документів членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України або брали участь у бойових діях на території інших держав, про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення;
- зобов`язати Виконавчий комітет Одеської міської ради (код за ЄДРПОУ 04656919) в особі Міської комісії з розгляду заяв та документів членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України або брали участь у бойових діях на території інших держав, про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення здійснити дії направленні на виконання рішення міської комісії від 07.11.2019 №112, а саме перерахувати розмір грошової компенсації з урахуванням здійснених перерахунків у сумі 3 616 671,25 грн. на особистий рахунок ОСОБА_1 .
Ухвалою суду від 12.06.2024 р. відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про заміну відповідача та про розгляд справи у загальному позовному провадженні.
Цією ж ухвалою, суд залучив до участі у справі співвідповідачем Міську комісію з розгляду заяв та документів членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України або брали участь у бойових діях на території інших держав, про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення (далі Комісія).
Суд запропонував Комісії подати відзив на позовну заяву протягом 15-денного строку з дня вручення копії цієї ухвали, роз`яснив, що відповідно до частини 3, 4 статті 162 КАС України до відзиву мають бути додані документи, що підтверджують надіслання (надання) відзиву і доданих до нього доказів іншим учасникам справи.
Станом на день розгляду від Комісії відзиву, заяв, клопотань не надійшло.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що брав участь у антитерористичній операції та є особою з інвалідністю ІІ групи внаслідок війни. Рішенням міської ради від 07.11.2019 р. №112 було призначено грошову компенсацію на трьох осіб, який в подальшому було перераховано у 2021 році та визначено в сумі 2 581 671,36 грн., а рішенням міської комісії від 04.08.2023 року перераховано на 3 616 671,25 грн. 10.11.2023 року міська комісія прийняла рішення №281 яким скасували рішення 07.11.2019 р. №112 та відмовили у виплаті грошової компенсації, оскільки не надав оновленої довідки до акту медико-соціальної експертної комісії про продовження терміну групи інвалідності, для продовження терміну дії посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни. Таке рішення є протиправним, оскільки в період воєнного стану строк на який припав повторний медичний огляд переноситься на строк після скасування воєнного стану, але не пізніше нести місяців, а тому інвалідність та ступінь втрати працездатності продовжується на вказаний термін. Статусу особи з інвалідністю не втратив, а тому рішення міської комісії є протиправним. Просить задовольнити позовні вимоги.
Позивач зазначив, що 21.08.2022 року виїхав за межі України до США, де проходить реабілітаційні програми.
Виконавчим комітетом Одеської міської ради наданий відзив на позовну заяву, відповідно до якого зазначили, що є неналежними відповідачами по справі, але рішення комісії вважають обґрунтованим та правомірним таким, що відповідає вимогам Порядку № 719 так як у Комісії була відсутня інформація щодо продовження строку дії статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, а доводи ОСОБА_1 є безпідставними. Просять відмовити у задоволенні позовних вимог.
Судом встановлені такі обставини по справі.
01.04.2019 управлінням соціального захисту населення в Малиновському районі ОСОБА_1 встановлено статус особи з інвалідністю внаслідок війни II групи та видано посвідчення серії НОМЕР_1 терміном до 01.04.2020 року.
В подальшому на підставі довідок до акта медико-соціальної експертної комісії від 03.03.2020 року серії 12ААВ № 725223 та від 01.04.2021 року серії 12ААВ № 171054 термін дії вказаного посвідчення неодноразово подовжувався. При цьому, термін відповідного останнього посвідчення ОСОБА_1 закінчувався 01.04.2023 року. (а.с. 23)
Починаючи з 13.09.2019 року і по теперішній час ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку в Хаджибейській районній адміністрації Одеської міської ради (до 19.07.2023 року Малиновська районна адміністрація Одеської міської ради).
Рішенням Комісії від 07.11.2019 року №112 ОСОБА_1 призначено грошову компенсацію на 3 особи у розмірі 1 746 090,28 грн.
Рішенням Комісії від 28.12.2021 року № 208 здійснено перерахунок розміру грошової компенсації, наданої ОСОБА_2 рішенням від 07.11.2019 року №112, у зв`язку зі зміною складу сім`ї. Так, зазначеним рішенням ОСОБА_1 призначено грошову компенсацію у розмірі 2 581 809,36 грн.
Рішенням Комісії від 28.12.2021 № 208 здійснено перерахунок розміру грошової компенсації, наданої ОСОБА_1 рішенням від 07.11.2019 року № 112, у зв`язку з наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 27.07.2023 року № 647 «Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розрахованих станом на 01.07.2023 року)». ОСОБА_1 призначено грошову компенсацію у розмірі 3 616 671,25 грн.
Рішенням Комісії від 10.11.2023 року № 281 скасовано рішення Комісії від 07.11.2019 №112 та відмовлено ОСОБА_1 у виплаті грошової компенсації на підставі п. 35 Порядку № 719, у зв`язку з тим, що термін дії посвідчення про інвалідність закінчувався 01.04.2023 року та заявником не було надано оновленої довідки до акту медико-соціальної експертної комісії про продовження терміну групи інвалідності.
Спірні правовідносини врегульовані Постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року №719 «Питання забезпечення житлом деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей» якою затверджений Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей (далі Порядок №719), приписи якої визначають механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей осіб, визначених пунктами 2-5 частини першої статті 10-1 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, для осіб з інвалідністю I-II групи, яка настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, визначених пунктами 11-14 частини другої статті 7 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, та які потребують поліпшення житлових умов (далі - субвенція) і включені до списків осіб, які користуються правом позачергового (першочергового) одержання жилих приміщень, за місцем проживання відповідно до законодавства за категоріями, встановленими цим пунктом (далі - квартирний облік).
Відповідно до п. 3 Порядку № 719 право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають особи з інвалідністю ІІ групи, інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, визначених пунктами 11-14 частини другої статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», які перебувають на квартирному обліку (далі - особи з інвалідністю).
Згідно з п. 5 Порядку № 719 за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, за рішенням виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації утворюється комісія щодо розгляду заяв членів сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, та осіб з інвалідністю про призначення грошової компенсації.
До складу комісії входять представники виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, структурних підрозділів районних, районних у м. Києві держадміністрацій, на які покладено функції з питань ветеранської політики, з питань соціального захисту населення, економіки, фінансів, квартирного обліку, капітального будівництва, громадських організацій, які об`єднують ветеранів антитерористичної операції (за їх згодою).
Згідно з п. 11 Порядку № 719 комісія протягом п`яти робочих днів з дня надходження подання розглядає його по суті і в присутності заявника (його законного представника чи уповноваженої особи), заявника, який перемістився, приймає рішення щодо призначення (відмови в призначенні/виплаті) грошової компенсації, перегляду рішення, скасування попереднього рішення, надання дозволу на відкриття спеціального рахунка в уповноваженому банку за місцем перебування заявника, який перемістився, на обліку в базі даних, виплати грошової компенсації, яку було призначено і не виплачено на території, на якій ведуться бойові дії, заявнику, який перемістився, за місцем перебування на обліку в базі даних.
Повідомлення про розгляд подання надсилається заявнику (заявнику, який перемістився) на адресу задекларованого (зареєстрованого) місця проживання (перебування) або адресу фактичного місця проживання, яка зазначена в заяві, або за допомогою інших засобів зв`язку.
Відповідно до п. 6 до повноважень комісії (серед іншого) належить проведення перевірки наявності у одержувача грошової компенсації статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, встановленого відповідно до пунктів 2-5 частини першої статті 10-1 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (далі - статус члена сім`ї загиблого), та статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, встановленого відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту (далі - статус особи з інвалідністю внаслідок війни);
Підпунктом 4 пункту 14 визначено, що підставою для відмови Комісією заявнику в призначенні грошової компенсації є серед інших те, що особа з інвалідністю не належить до осіб, визначених у пунктах 11-14 частини другої статті 7 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту.
Відповідно до абз. 21 п. 6 Порядку № 719 до повноважень комісії належить проведення перевірки дотриманням норм, визначених у пункті 35 цього Порядку, під час виплати грошової компенсації (перерахування коштів грошової компенсації на спеціальний рахунок).
Згідно з абз. 1 п. 23 Порядку № 719 у разі змін у майновому стані, у складі сім`ї, втрати статусу члена сім`ї загиблого або особи з інвалідністю внаслідок війни, зняття з квартирного обліку заявник (заявник, який перемістився), якому призначено грошову компенсацію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів поінформувати у письмовій Формі орган соціального захисту населення або уповноважений орган про такі зміни (набуття заявником (заявником, який перемістився) та членами його сім`ї, на яких розраховано грошову компенсацію, майнових прав на житло чи права власності на житлове приміщення, після призначення грошової компенсації, державної реєстрації народження або смерті члена сім`ї, державної реєстрації шлюбу/ розірвання шлюбу, включення до складу сім`ї нових членів сім`ї тощо) та надати копії відповідних підтвердних документів.
Відповідно до абз. 2 п. 23 Порядку № 719 у такому разі рішення про призначення грошової компенсації підлягає перегляду комісією, якщо у день подання заяви та документів грошова компенсація не виплачена чи виплачена не в повному обсязі.
Пунктом 35 Порядку №719 передбачені підстави для відмови у виплаті грошової компенсації серед яких є - втрата заявником (заявником, який перемістився) статусу члена сім`ї загиблого або особи з інвалідністю внаслідок війни.
Системний наліз вищенаведених приписів Порядку №719 дає підстави для висновку, що належним відповідачем по справі є Комісія як уповноважениий орган щодо розгляду заяв осіб щодо призначення та виплати грошової компенсації, яка і приймала оскаржуване у справі рішення.
Виконавчий комітет Одеської міської ради як колегіальний орган з власними окремими повноваженнями, не є належним відповідачем у цій справі щодо вирішення питання про виплату грошової компенсації ОСОБА_1 , оскільки жодних рішень щодо позивача він не приймав, а тому суд не може його зобов`язувати вчиняти дії, що віднесені до компетенції Комісії.
В той же час, Виконавчий комітет, заперечуючи свою належність до відповідачів у цій справі, надали суду такі заперечення у відзиві, які свідчать про його обізнаність та участь представників структурних підрозділів виконавчого комітету у засіданнях комісії та прийнятті відповідних рішень, як і передбачено Порядком №719.
Виходячи з цього, суд вважає за необхідне давати оцінку правомірності оскаржуваного рішення Комісії враховуючи ці заперечення, оскільки Комісією жодних письмових заяв до суду не надано.
Як встановлено судом і не оспорюється Виконавчим комітетом Одеської міської ради ОСОБА_1 безпосередньо приймав участь в антитерористичній операції, має статус особи з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи.
Відповідно до акта медико-соціальної експертної Комісії від 01.04.2021 року серії 12ААВ №171054 ОСОБА_1 встановлена ІІ група інвалідності «Захворювання пов`язане із захистом Батьківщини», дата чергового переогляду 31.03.2023 року. (а.с. 23)
Оскільки позивач не оновлював довідку до акту медико-соціальної комісії про продовження терміну групи інвалідності, для продовження терміну дії посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни, то Комісія прийняла рішення про відмову у виплаті грошової компенсації відповідно до абз. 2 п. 35 Порядку №719 та скасувала рішення Комісії від 07.11.2019 року № 112 яким ОСОБА_1 та членам сім`ї призначено грошову компенсацію.
Дослідивши позиції сторін у цій справі, оцінивши надані письмові докази та враховуючи приписи діючого законодавства, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають повному задоволенню виходячи з наступного.
Суд зазначає, що Комісією у відповідності до Порядку №719 при прийнятті оскаржуваного рішення не враховані приписи п.3 Постанови Кабінету Міністрів України від 8 березня 2022 р. №225 «Деякі питання порядку проведення медико-соціальної експертизи на період дії воєнного стану на території України», відповідно до яких повторний огляд, строк якого припав на період дії воєнного стану на території України, переноситься на строк після припинення або скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців після його припинення або скасування … .
При цьому інвалідність та ступінь втрати професійної працездатності (у відсотках) продовжується до останнього числа шостого місяця після припинення або скасування періоду дії воєнного стану, якщо раніше не буде проведено повторний огляд.
Суд погоджується з позицією позивача, що він не втратив статусу особи з інвалідністю ІІ групи, в силу положень законодавства України під час воєнного стану, а отже, і посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни є продовженим та дійсним.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що рішення №281 від 10.11.2023 року Місбкої комісії з розгляду заяв та документів членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України або брали участь у бойових діях на території інших держав, про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення є протиправним та підлягає скасуванню.
Суд зазначає, що комісія зобов`язана в період дії воєнного стану в Україні врахувати довідку акта медико-соціальної експертної Комісії від 01.04.2021 року серії 12ААВ №171054, якою ОСОБА_1 встановлена ІІ група інвалідності «Захворювання пов`язане із захистом Батьківщини» та вчинити дії по нарахуванню та виплаті йому грошової компенсації.
Оскільки єдиною підставою для відмови у виплаті грошової компенсації Комісією було зазначено лише не оновлення довідки до акту медико-соціальної комісії про продовження терміну групи інвалідності, яке визнано судом протиправним, а інші підстави відсутні, то у Комісії немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями тому зазначені повноваження не є дискреційними.
З огляду на це, саме зобов`язання Комісію прийняти рішенню про виплату ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення в сумі 3 616 671,25 грн. є найбільш ефективним способом захисту порушеного права.
У відповідності до ч. 1. ст. 77 КАС України позивачем доведені ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.
В той же час, відповідач не надав суду належні та допустимі докази, не виклав правові обґрунтування правомірності прийнятого рішення, яке на думку суду не відповідає вимогам зазначеним у ч. 2 ст. 2 КАС України.
Керуючись ст. 242- 246 КАС України, суд
вирішив:
Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення №281 від 10.11.2023 року Міської комісії Виконавчого комітету Одеської міської ради з розгляду заяв та документів членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України або брали участь у бойових діях на території інших держав, про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення.
Зобов`язати Міську комісію Виконавчого комітету Одеської міської ради з розгляду заяв та документів членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України або брали участь у бойових діях на території інших держав, про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення прийняти рішення про виплату ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) на виконання рішення міської комісії від 07.11.2019 №112 грошову компенсацію з урахуванням здійснених перерахунків у сумі 3 616 671,25 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Попов В.Ф.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2024 |
Оприлюднено | 04.07.2024 |
Номер документу | 120125772 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні