Рішення
від 02.07.2024 по справі 480/4702/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 липня 2024 року Cуми Справа № 480/4702/22

Суддя Сумського окружного адміністративного суду Сидорук А.І., розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ';'Крембудіндустрія''

до відповідачів: 1. Головного управління Державної податкової служби в Сумській області;

2. Державної податкової служби України;

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Суть спору. Позиція сторін. Заяви учасників. Процесулаьні дії суду.

Позивач звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової служби України про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 6964257/36865046 від 27.06.2022 (спірне рішення) про відмову у реєстрації податкової накладної № 61 від 09.06.2022 та зобов`язати ДПС України зареєструвати таку податкову накладну.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що спірне рішення відповідача є необгрунтованим, оскільки при зупиненні реєстрації податкової накладної відповідачем не було вказано в квитанції, які саме документи має надати позивач. Позивачем на власний розсуд було подано документи, які він вважав достатніми для встановлення змісту господарської операції. Тому рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протипраним підлягає скасуванню.

04.08.2022 судом було постновлено ухвалу про прийняття позову до розгляду та відкриття провадження у справі.

26.08.2022 до суду надішли відзиви на позовну заяву відповідачів аналогічного змісту, в яких проти задоволення позовних вимог відповідачі заперечують та просять суд відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відзиви мотивовані тим, що позивачем було направлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну. Реєстрація вказаної податкової накладної зупинена, позивачу у квитанції запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ній. Позивачем були надані не всі необхідні докумекнти, що підтверджують подію 09.06.2022 на суму 213560,77 грн. За результатами розгляду документів, комісією ГУ ДПС у Сумській області було прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, у зв`язку з ненаданням позивачем копій необхідних документів. Більш того, позивачем не дотримано порядок подання документів для комісії, а саме не надано письмові пояснення, стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній. Стосовно позовної вимоги про зобов`язання другого відповідача зареєструвати спірну податкову накладну, то ця вимога не може бути задоволена, оскільки реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями відповідача.

06.09.2022 позивачем було подано відповідь на відзив, в якій зазначено, що платником податку надано документи, що підтверджують типовість господарської операції для товариства та регулярне надання послуг за кодом 49.41 та первинні документи, що підтверджують господарську операцію, за якою зупинено/відмовлено в реєстрації податкової накладної. Посилання відповідачів на те, що платіжні доручення не засвідчені банківською установою, а надані СMR також не засвідчені належним чином, вважає необгрунтованим, оскільки документи подаються в сканованому вигляді через електронний документообіг з накладенням ЕЦП.

Встановлені судом фактичні обставини.

Згідно виписки з Єдиного Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності позивача є вантажний автомобільний транспорт - 49.41 (з.б.а.с.6).

Позивач зазначає, що 27.04.2021 позивачем та ОСОБА_1 було укладено два договори про надання позивачу в оренду транспортних засобів. ТЗ передані позивачу, про що складені акти приймання-передачі (а.с.19-27). Відповідно до договору від 26.04.2022 ТОВ ''АКВА-РОДОС'' доручає позивачу здійснювати перевезення вантажів (а.с.9). 29.04.2022 між позивачем та ТОВ ''АКВА-РОДОС'' було укладено заявку 2 до договору від 26.04.2022 (а.с.8). 02.05.2022 позивач надав ТОВ ''АКВА-РОДОС'' рахунок № 42 на оплату (а.с.13). 03.05.2022 ТОВ ''АКВА-РОДОС'' здійснила позивачу попередню оплату, що підтверджується платіжним дорученням АТ ''Укрсиббанк'' № 801 (а.с.17). На підтвердження цієї події позивачем подано податкову накладну № 47 від 03.05.2022 (а.с.13). Зазначена накладна була зареєстрована, що не заперечується сторонами. 09.06.2022 позивачем було виконано заявку 2 до договору від 26.04.2022 та за результатами доставки товару підписано акт № 49 надання транспортних послуг (а.с.14). На підтвердження цієї події позивачем подано податкову накладну № 61 від 09.06.2022 (а.с.33). 14.06.2022 ТОВ ''АКВА-РОДОС'' здійснила позивачу оплату, що підтверджується платіжним дорученням АТ ''Укрсиббанк'' № 1157 (а.с.18).

Реєстрацію податкової накладної № 61 від 09.06.2022 було зупинено, у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та додатково повідомлено позивача, що показник ''D''=122.6324%, ''P''=0. Зазначене підтверджується квитанцією про зупинення реєстрації податкової накладної від 22.06.2022 (а.с.34).

З метою розблокування зупиненої податкової накладної позивачем 22.06.2022 було подано повідомлення № 17 з копіями документів, а саме подано: договір № 26/04/22-АР-К від 26.04.2022, укладений між позивачем та ТОВ ''АКВА-РОДОС''; заявка 2 до договору від 26.04.2022; свідоцтва про реєстрацію ТЗ ( НОМЕР_1 , НОМЕР_2 ); документи ОСОБА_2 : паспорт гр. України, паспорт гр. України для виїзду за кордон, ІНП, картка водія та посвідчення водія; 2 договори оренди ТЗ ( НОМЕР_1 , ВМ1486ХF з ОСОБА_1 та акти приймання передачі до них; рахунок на оплату № 42 від 02.05.2022; оборотно - сальдова відомість по рахунку 6811 з 29.04.2022 до 03.06.2022; повідомлення про об`єкти оподаткування на об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадить діяльність, форма № 20-ОПП (Volvo НОМЕР_1 та причіп ВМ1486ХF). Факт подання цього повідомлення та доданих документів визнається сторонами.

За результатами розгляду документів комісією відповідача було прийнято рішення № 6964257/36865046 від 27.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 61 від 09.06.2022 на суму 213560,77 грн (а.с.35).

Позивач оскаржив вказане рішення в адміністративному порядку, за результатами чого головою комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН було прийнято рішення від 13.07.2022 за № 20713/36865046/2 про залишення без задоволення скарги (а.с.37)

Позивач не погодився з спірним рішенням про відмову у реєстрації ПН та звернувся до суду з даним позовом.

Висновки суду та їх мотиви.

Отже, основним питанням у справі не є питання стосовно реальності господарської операції, а є питання про те, чи правомірних висновків дійшов відповідач, зупиняючи реєстрацію податкової накладної, а потім відмовляючи в реєстрації та чи дотримався він алгоритму дій та повноти таких дій, які необхідні для гарантування можливості позивачу реалізувати свої права, в тому числі надати конретні пояснення та докази з питань, які є незрозумілими відповідачу. Відповідаючи на вказане питання, то суд зазначає, що ні - не дотримався. Вказаних висновків суд дійшов, з огляду на таке.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

ПДВ - це фактично "непрямий податок", який входить в ціну товарів та сплачується покупцем, проте його облік та перерахування до бюджету здійснює податковий агент.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше, які зазначені у вказаній статті.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Такий Порядок затверджено постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165.

Пункт 7 вказаного Порядку передбачає, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165 в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

За змістом вказаної норми, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, податковий орган зобов`язаний вказати, зокрема, критерій ризиковості, на підставі якого зупинено реєстрацію.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II ПК України.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст.42 гл.1 р.II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст.42 гл.1 р.II Кодексу, за формою згідно додатку 1 до Порядку.

Системний аналіз вказаних норм, дає підстави дійти висновку, що у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних та/або у повідомленні про надання додаткових пояснень, податковий орган зобов`язаний вказувати конкретні обставини, яких мають стосуватися пояснення платника податків та зазначати конкретні документи, які необхідно надати для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою.

Як встановлено судом, пропонуючи надати пояснення та копії документів у квитанції від 22.06.2022 щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання щодо прийняття рішення про її реєстрацію/відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідач не вказав конкретних обставин, з приводу яких необхідно надати пояснення, а також не навів перелік документів, які необхідно надати для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних.

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, що є цілком логічним.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, вони повинні відповідати критерію добросовісності та розумності, що вимагає логічності конкретних вимог, для можливості відреагувати на них та усунути незрозумілі питання між сторонами.

Контролюючим органом не зазначено конкретного переліку документів, які мають бути подані платником податків, а наведено лише загальне найменування з вичерпного переліку без додаткової конкретизації, що позбавляє можливості встановити, які саме документи не надані позивачем.

Не конкретизування податковим органом переліку документів, які необхідно надати позивачу, призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Суд погоджується з аргументами позивача, що здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Крім того, на переконання суду, буде неправомірним обгрунтування спірного рішення тим, що відсутні документи, які фактично відповідач не вимагав, а вважав, що позивач сам повинен їх визначити і подати. Також те, що частина документів, яка подана разом з позовом, не подавалась під час розгляду комісією спірного питання, жодним чином не підтверджує позиції відповідача, оскільки відповідач документи не вимагав, а позивач, з урахуванням зазначеного, подав документи, які вважав за необхідне подати.

Суд ще раз звертає увагу, що на виконання пропозиції, зазначеної у квитанції від 22.06.2022, позивачем на власний розсуд надано документи на підтвердження події (доставки товару), оскільки комісією не зазначено у квитанції конкретних документів, які необхідно надати, в тому числі інвойси, акти наданих послуг, банківські документи про оплату.

Водночас, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної.

Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийнято на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж є протиправним.

Аналогічні висновки містяться в постановах Верховного Суду від 23.02.2023 по справі № 420/9924/20 (пункти 69-75), від 03.10.2023 по справі № 380/4146/22, від 20.04.2023 по справі № 380/4746/22.

Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної № 61 від 09.06.2022 та невідповідності оскаржуваного рішення критеріям, встановленим ч. 2 ст. 2 КАС України, а саме щодо обгрунтованості, добросовісності та розумності такого рішення.

Отже, судом задовольняються позовні вимоги, шляхом визнання протиправним та скасування спірного рішення і зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну датою її подання, оскільки саме такий спосіб захисту буде найбільш ефективним.

Судові витрати.

Берчучи до уваги той факт, що позовні вимоги задоволено у повному обсязі і даний спір виник внаслідок неправомірності рішення комісії ГУ ДПС у Сумській області, суд на підставі норми ст. 139 КАС України стягує з цієї особи судовий збір у сумі 2481 грн.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 287, 295, 297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ';'Крембудіндустрія'' до Головного управління ДПС в Сумській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 6964257/36865046 від 27.06.2022.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) здійснити реєстрацію податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю ';'Крембудіндустрія'' (вул. Петропавлівська, 86, оф. 93, м. Суми, 40000, код ЄДРПОУ 36865046) № 61 від 09.06.2022 датою її фактичного подання.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області (вул. Іллінська, 13, м. Суми, 40009, код ЄДРПОУ ВП 43995469) 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ';'Крембудіндустрія'' (вул. Петропавлівська, 86, оф. 93, м. Суми, 40000, код ЄДРПОУ 36865046) судових витрат зі сплати судового збору.

5. Рішення може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення.

6. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

7. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду складено та підписано суддею 02.07.2024.

Суддя А.І. Сидорук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2024
Оприлюднено04.07.2024
Номер документу120126903
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —480/4702/22

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 25.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні