СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про продовження строку подання звіту про виконання рішення суду
01 липня 2024 року Справа № 480/431/21
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
судді - Кравченка Є.Д.,
за участю секретаря судового засідання - Терехової О.Ю.,
представника Державної податкової служби України - Пономарьова І.О.,
представника Міністерства аграрної політики та продовольства України - Штокмана А.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми клопотання Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" про накладення штрафу на суб`єктів владних повноважень, звіти Державної податкової служби України та Міністерства аграрної політики та продовольства України про виконання рішення у справі за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" до Державної казначейської служби України, Державної податкової служби України, Міністерства аграрної політики та продовольства України про зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 адміністративний позов Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" до Державної казначейської служби України, Державної податкової служби України, Міністерства аграрної політики та продовольства України про зобов`язання вчинити дії задоволено.
Зобов`язано Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04655, ідентифікаційний код 43005393) надіслати до Державної казначейської служби України та Міністерства аграрної політики та продовольства України реєстр, в якому зазначити: інформацію про Товариство з додатковою відповідальністю "Маяк" (код ЄДРПОУ 03779142) як отримувача бюджетної дотації, його податковий номер, індивідуальний податковий номер платника податку, суми бюджетної дотації, які підлягають перерахуванню Товариству з додатковою відповідальністю "Маяк" за серпень 2017 року у розмірі 476 435,30 грн. та за вересень 2017 року у розмірі 461 548,90 грн., реквізити рахунка Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" з дотриманням вимог Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг і Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Зобов`язано Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04655, ідентифікаційний код 43005393) визначити перелік даних інформації щодо сум бюджетної дотації, які підлягають перерахуванню Товариству з додатковою відповідальністю "Маяк", а також, структуру та формат даних, що будуть передаватися та прийматися в порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України та Державної казначейської служби України, у відповідності до положень Порядку надання Державною фіскальною службою та Державною казначейською службою інформації стосовно бюджетної дотації, яка підлягає перерахуванню отримувачам бюджетної дотації, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2017 року за №179, та у відповідності до укладених протоколів.
Зобов`язано Міністерство аграрної політики та продовольства України (вул.Хрещатик, 24, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 37471967) відкрити в Державній казначейській службі України небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи рахунків 375 Інші спеціальні рахунки" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість для сплати Товариству з додатковою відповідальністю "Маяк" (код ЄДРПОУ 03779142) бюджетної дотації за серпень 2017 року у розмірі 476 435,30 грн. та за вересень 2017 року у розмірі 461 548,90 грн. та довести до відома Державної податкової служби України інформацію про його реквізити і помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції".
Стягнуто на користь Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" (вул. ім. Швецова М.Я., буд. 33, с. Боромля, Тростянецький район, Сумська область, 42621, код ЄДРПОУ 03779142) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04655, ідентифікаційний код 43005393) судовий збір у розмірі 4540 (чотири тисячі п`ятсот сорок) грн. 00 коп.
Стягнуто на користь Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" (вул. ім. Швецова М.Я., буд. 33, с. Боромля, Тростянецький район, Сумська область, 42621, код ЄДРПОУ 03779142) за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства аграрної політики та продовольства України (вул. Хрещатик, 24, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 37471967) судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.
Ухвалою суду від 21.03.2023 року, залишеною без змін постановою Другого апеляційного адмінстративного суду від 18.07.2023, задоволено заявуТовариства з додатковою відповідальністю "Маяк" про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення, зокрема зобов`язано Міністерство аграрної політики та продовольства України протягом 60 днів з дня набрання даною ухвалою законної сили подати до Сумського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 року у справі № 480/431/21.
Ухвалою суду від 18.09.2023 у прийнятті звіту Державної податкової служби України про виконання судового рішення від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - відмовлено. Встановлено Державній податковій службі України новий строк для подання до суду звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.
Ухвалою суду від 18.09.2023 заяву Міністерства аграрної політики та продовольства України про продовження строку подання звіту про виконання рішення суду - задоволено. Встановлено Міністерству аграрної політики та продовольства України новий строк для подання звіту про виконання рішення суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21- протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.
Ухвалою суду від 03.10.2023 у задоволенні клопотання Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" про накладення штрафу на керівників суб`єктів владних повноважень у справі № 480/431/21 - відмовлено.
Ухвалою суду від 29.11.2023 у прийнятті звіту Міністерства аграрної політики та продовольства України про виконання судового рішення від 15.04.2021 у справі №480/431/21 - відмовлено. У задоволенні клопотання Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" про накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень у справі № 480/431/21 - відмовлено. Встановлено Міністерству аграрної політики та продовольства України новий строк для подання до суду звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.
Ухвалою суду від 29.11.2023 у прийнятті звіту Державної податкової служби України про виконання судового рішення від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - відмовлено. У задоволенні клопотання Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" про накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень у справі № 480/431/21 - відмовлено. Встановлено Державній податковій службі України новий строк для подання до суду звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.
Ухвалою суду від 08.02.2024 у прийнятті звіту Державної податкової служби України про виконання судового рішення від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - відмовлено. Встановлено Державній податковій службі України новий строк для подання до суду звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили. У прийнятті звіту Міністерства аграрної політики та продовольства України про виконання судового рішення від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - відмовлено. Встановлено Міністерству аграрної політики та продовольства України новий строк для подання до суду звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили. У задоволенні клопотання Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" про накладення штрафу на керівників суб`єктів владних повноважень у справі № 480/431/21 - відмовлено.
Ухвалою суду від 18.04.2024 у прийнятті звіту Державної податкової служби України про виконання судового рішення від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - відмовлено. Встановлено Державній податковій службі України новий строк для подання до суду звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.У прийнятті звіту Міністерства аграрної політики та продовольства України про виконання судового рішення від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - відмовлено. Встановлено Міністерству аграрної політики та продовольства України новий строк для подання до суду звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі №480/431/21 - протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.
Ухвалою суду від 24.04.2024 у задоволенні клопотання Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" про накладення штрафу на керівників суб`єктів владних повноважень у справі № 480/431/21 - відмовлено.
У подальшому, на виконання вимог ухвали суду від 18.04.2024 від представника Державної податкової служби України надійшов звіт про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21, в якому зазначено, ДПС не одноразово виконувались вимоги рішення суду в частині надіслання до Державної казначейської служби України реєстру, в якому зазначалось: інформацію про Товариство з додатковою відповідальністю "Маяк" (код ЄДРПОУ 03779142) як отримувача бюджетної дотації, його податковий номер, індивідуальний податковий номер платника податку, суми бюджетної дотації, які підлягають перерахуванню Товариству з додатковою відповідальністю "Маяк" за серпень 2017 року у розмірі 476 435,30 грн. та за вересень 2017 року у розмірі 461 548,90 грн., реквізити рахунка Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк". На виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 Департаментом оподаткування юридичних осіб ДПС станом на 26.12.2023 визначено перелік даних інформації щодо сум бюджетної дотації, які підлягають перерахуванню Товариству з додатковою відповідальністю «Маяк», а також, структуру та формат даних, що будуть передаватися та прийматися в порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України та Державної казначейської служби України, у відповідності до положень Порядку надання Державною фіскальною службою та Державною казначейською службою інформації стосовно бюджетної дотації, яка підлягає перерахуванню отримувачам бюджетної дотації, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2017 року за № 179, та у відповідності до укладених протоколів.
Департаментом інформаційних технологій ДПС 16 січня 2024 року, на виконання рішення суду від 15.04.2021 було направлено Реєстри отримувачів бюджетних дотацій до Державної казначейської служби України за структурою та формами даних, що передавались та приймались в порядку інформаційної взаємодії ДФС та Казначейства у вигляді електронних повідомлень у форматі ХМL з накладанням кваліфікованих електронних підписів посадових уповноважених осіб та печатки ДПС (унікальний код електронного повідомлення PB_0F11FC7863E50F76E0630A214207670A) та отримано відповідь від Казначейства про результати обробки реєстрів: код помилки 30, «Рахунок за номером 37565037471967 не знайдений» (інформація з баз даних ІКС ДПС додається). Таким чином, направлені Реєстри не було прийнято Казначейством, у зв`язку з відсутністю рахунку Мінагрополітики з якого повинні списуватись кошти, як того вимагає рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021.
Також, представник зауважив, що на виконання вимог ухвали від 18.04.2024 ДПС України листом від 08.04.2024 №4885/5/99-00-04-02-01-05 надіслало інформацію про Товариство з додатковою відповідальністю "Маяк" (код ЄДРПОУ 03779142) як отримувача бюджетної дотації, його податковий номер, індивідуальний податковий номер платника податку, суми бюджетної дотації, які підлягають перерахуванню Товариству з додатковою відповідальністю "Маяк" за серпень 2017 року у розмірі 476 435, 30 грн. та за вересень 2017 року у розмірі 461 548, 90 грн., реквізити рахунка Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" з дотриманням вимог Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг і Закону України "Про електронні довірчі послуги" у вигляді реєстру, як визначено рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 до Міністерства аграрної політики та продовольства України.
З урахуванням викладеного, зважаючи на той факт, що ДПС України вжило всіх передбачених заходів, спрямованих на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021, на переконання представника, правові підстави для застосування штрафу на Голову ДПС відсутні. Відтак, просить прийняти звіт про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 по справі №480/431/21.
На виконання вимог ухвали суду від 18.04.2024 від представника Міністерства аграрної політики та продовольства України надійшов звіт про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21, в якому прекдставник зазначив, що відповідно до додатку № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2017 рік» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» та абзацу другого пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 01 березня 2017 року «Про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті у 2017 році Міністерству аграрної політики та продовольства для фінансової підтримки сільськогосподарських товаровиробників» у 2017 році на виплату бюджетної дотації Мінагрополітики були передбачені бюджетні кошти в обсязі 4,0 млрд. грн., які у повному обсязі спрямовані сільськогосподарським товаровиробникам.
При цьому, представник зауважив, що постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 2017 року № 83 «Про затвердження Порядку розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році» був затверджений порядок розподілу бюджетної дотації на 2017 рік. Так, згідно з підпунктом 1 пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 02.09.2020 № 780 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 8 лютого 2017 р. № 77», у Порядку розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2017 № 83 внесено такі зміни: «у пункті 6 слова і цифри «за балансовим рахунком групи рахунків 375 «Інші спеціальні рахунки» замінено словами і цифрами «за рахунком 38 «Рахунки, відкриті в системі електронного адміністрування податків».
Відповідно до пункту 4 наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2013 № 1203 «Про затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 25.01.2014 за № 161/24938, на сьогодні групи рахунків 375 «Інші спеціальні рахунки» не передбачено.
На виконання рішення суду Мінагрополітики в органах Державної казначейської служби України 26 березня 2024 року відкрито небюджетний рахунок за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам» (що відповідає групі рахунків 3853 "Рахунок для обліку коштів бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам"). Вказує, що рахунок 38 «Рахунки, відкриті в системі електронного адміністрування податків» відкритий Мінагрополітики відповідає групі рахунків 3853 «Рахунок для обліку коштів бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам».
Разом з тим, для забезпечення виконання рішень суду, відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», Міністерству аграрної політики та продовольства України передбачена окрема бюджетна програма за КПКВК 2801410 «Виконання рішень суду» з обсягом бюджетних призначень за рахунок коштів загального фонду 1 000,0 тис. гривень.
Згідно із частиною першою статті 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду. Відповідно до частини першої статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України.
Крім того, представник просить врахувати, що постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 2017 року № 83 «Про затвердження Порядку розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році» був затверджений порядок розподілу бюджетної дотації на 2017 рік. Тобто діяв виключно в межах бюджетного періоду 2017 року та станом на 2024 рік таких бюджетних видатків не передбачено.
Відтак, просить прийняти звіт про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 по справі № 480/431/21.
Також, 21.06.2024 на адресу суду надійшло клопотання Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" про накладення штрафу на суб`єктів владних повноважень відповідальних за виконання рішення суду.
Клопотання мотивоване тим, що рішення суду від 15.04.2021 усправі № 480/431/21 не було виконано, а з набранням законної сили судового рішення минуло більше трьох років.
У відповідь на вказане клопотання, від Державної податкової служби України та Міністерства аграрної політики та продовольства України надійшли заперечення, в яких вказано, що можливість накладення штрафу розглядається не самостійно, а за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або у разі неподання такого звіту. Накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання постанови, штрафу є мірою покарання, а тому можливість суду накласти такий штраф може бути реалізована лише за умови встановлення судом обставин, які свідчать про умисне невиконання рішення суду, недобросовісність у діях суб`єкта владних повноважень, які свідчать про ухилення останнього від виконання рішення суду. З урахуванням викладеного, зважаючи на той факт, що Державна податкова служба України та Міністерство аграрної політики та продовольства України вживають всіх передбачених заходів, спрямованих на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021, правові підстави для застосування штрафу відсутні.
Ухвалою суду від 24.06.2024 призначено до розгляду в судовому засіданні з викликом сторін розгляд звітів Державної податкової служби України, Міністерства аграрної політики та продовольства України про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 та клопотання Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" про накладення штрафу на суб`єктів владних повноважень відповідальних за виконання рішення суду на 01 липня 2024 року.
У судове засідання, призначене на 01 липня 2024 року, представник позивача не з`явився.
Представники Державної податкової служби України, Міністерства аграрної політики та продовольства України просили прийняти звіти про виконання рішення суду з підстав, викладених ними у звітах.
Надаючи оцінку звітам Державної податкової служби України, Міністерства аграрної політики та продовольства України про виконання рішення та вирішуючи питання про наявність підстав для накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень, суд виходить із наступних мотивів.
Згідно із ст. 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України. Суб`єктами, на яких поширюється обов`язковість судових рішень являються всі органи державної влади і органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, посадові чи службові особи та громадяни.
Положеннями ч. 2 ст. 14 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) також передбачено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах передбачений статтею 382 КАС України.
Відповідно до ч. 1 ст. 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ч. 2 ст. 382 КАС України).
Отже, процесуальним законом встановлено порядок виконання судових рішень в адміністративних справах та визначено певну послідовність дій, які необхідно вчинити для того, щоб зобов`язати відповідача належним чином виконати рішення суду.
Зокрема, за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може або встановити новий строк подання звіту, або накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення.
Вищезазначені правові норми КАС України мають на меті забезпечення належного виконання судового рішення. Підставами їх застосування є саме невиконання судового рішення, ухваленого на користь особи-позивача, та обставини, що свідчать про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, пов`язаних з невиконанням судового рішення в цій справі.
Щодо звіту Міністерства аграрної політики та продовольства України, суд зазначає, що рішенням суду від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 зокрема зобов`язано Міністерство аграрної політики та продовольства України (вул. Хрещатик, 24, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 37471967) відкрити в Державній казначейській службі України небюджетний рахунок за балансовим рахунком групи рахунків 375 "Інші спеціальні рахунки" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість для сплати Товариству з додатковою відповідальністю "Маяк" (код ЄДРПОУ 03779142) бюджетної дотації за серпень 2017 року у розмірі 476 435,30 грн. та за вересень 2017 року у розмірі 461 548,90 грн. та довести до відома Державної податкової служби України інформацію про його реквізити і помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції".
Однак, проаналізувавши поданий відповідачем звіт, суд дійшов висновку, що останній не свідчить про виконання судового рішення у справі № 480/431/21.
Так, зокрема пунктом 6 "Порядку розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 83 від 08 лютого 2017 р. (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що для проведення розрахунків з товаровиробниками Мінагрополітики відкриває в Казначействі небюджетний рахунок за рахунком 38 "Рахунки, відкриті в системі електронного адміністрування податків" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та доводить до відома ДПС інформацію про його реквізити і помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції'.
На підтвердження виконання рішення суду представником Міністерства аграрної політики та продовольства України надано копію повідомлення про відкриття в органах Державної казначейської служби України 26 березня 2024 року рахунку (т. 4 а.с.227).
Водночас, представник Державної податкової служби України вказує, що повідомлення про відкриття небюджетного рахунку за напрямом «Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам» (що відповідає групі рахунків 3853 «Рахунок для обліку коштів бюджетної дотації сільськогосподарським товаровиробникам») від Міністерства аграрної політики та продовольства України до ДПС України не надходило.
Доказів доведення до відома Державної податкової служби України інформацію про реквізити вказаного рахунку і помісячний розподіл бюджетних асигнувань за напрямом "Бюджетна дотація сільськогосподарським товаровиробникам для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції" суду не надано.
Разом з тим, неповідомлення Державній податковій службі України інформації щодо реквізитів рахунку Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" унеможливлюють виконання обов`язку Державної податкової служби України надіслати до Державної казначейської служби України Реєстру отримувачів бюджетних дотацій за структурою та формами даних, що передавались та приймались в порядку інформаційної взаємодії ДФС та Казначейства у вигляді електронних повідомлень у форматі ХМL.
Щодо посилань представника на те, що постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 2017 року № 83 «Про затвердження Порядку розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році» був затверджений порядок розподілу бюджетної дотації на 2017 рік, який діяв виключно в межах бюджетного періоду 2017 року та станом на 2024 рік таких бюджетних видатків не передбачено, суд зазначає, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань (рішення ЄСПЛ від 08 листопада 2005 року у справі "Кечко проти України").
Відтак, обмежене фінансування жодним чином не впливає на наявність чи відсутність у позивача права на нарахування бюджетної дотації, що було предметом спору у цій справі.
За наведених обставин, враховуючи факт відсутності в матеріалах справи доказів виконання Міністерством аграрної політики та продовольства України рішення суду, беручи до уваги, що виконання судового рішення є частиною процедури відновлення порушеного права особи в судовому порядку, суд дійшов висновку, що відповідачу необхідно встановити новий строк для подання звіту про виконання даного рішення та зобов`язати подати новий звіт про виконання кожної задоволеної судом позовної вимоги протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.
Щодо звіту Державної податкової служби України, суд зазначає, що рішенням суду від15.04.2021 у справі № 480/431/21 зокрема:
- зобов`язано Державну податкову службу України надіслати до Державної казначейської служби України та Міністерства аграрної політики та продовольства України реєстр, в якому зазначити: інформацію про Товариство з додатковою відповідальністю "Маяк" (код ЄДРПОУ 03779142) як отримувача бюджетної дотації, його податковий номер, індивідуальний податковий номер платника податку, суми бюджетної дотації, які підлягають перерахуванню Товариству з додатковою відповідальністю "Маяк" за серпень 2017 року у розмірі 476 435,30 грн. та за вересень 2017 року у розмірі 461 548,90 грн., реквізити рахунка Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" з дотриманням вимог Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" і Закону України "Про електронні довірчі послуги";
- зобов`язано Державну податкову службу України визначити перелік даних інформації щодо сум бюджетної дотації, які підлягають перерахуванню Товариству з додатковою відповідальністю "Маяк", а також, структуру та формат даних, що будуть передаватися та прийматися в порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України та Державної казначейської служби України, у відповідності до положень Порядку надання Державною фіскальною службою та Державною казначейською службою інформації стосовно бюджетної дотації, яка підлягає перерахуванню отримувачам бюджетної дотації, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2017 року за №179, та у відповідності до укладених протоколів.
Однак, проаналізувавши поданий відповідачем звіт, суд дійшов висновку, що останній не свідчить про виконання судового рішення у справі № 480/431/21 в повному обсязі.
Так, в обгрунтування своєї позиції представник вказує, що на виконання рішення суду від 15.04.2021, ДПС України листом від 08.04.2024 №4885/5199-00-04-02-01-05 (т. 4 а.с. 136-138) було направлено до Міністерства аграрної політики та продовольства України реєстр, в якому зазначено: інформацію про Товариство з додатковою відповідальністю "Маяк" (код ЄДРПОУ 03779142) як отримувача бюджетної дотації, його податковий номер, індивідуальний податковий номер платника податку, суми бюджетної дотації, які підлягають перерахуванню Товариству з додатковою відповідальністю "Маяк" за серпень 2017 року у розмірі 476 435,30 грн. та за вересень 2017 року у розмірі 461 548,90 грн., реквізити рахунка Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк"
Також, вказаний реєстр в електронному вигляді було направлено до Казначейства відповідно протоколів обміну інформації з накладання електронного підпису. Направлені Реєстри не було прийнято Казначейством, у зв`язку з відсутністю рахунку Мінагрополітики, з якого повинні списуватись кошти, як того вимагає рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021.
На підтвердження вказаного представник відповідача долучив копію листа Департаменту інформаційних технологій ДПС України від 18.01.2024 № 161/99-00-20-02-08, зі змісту якого вбачається, що Департаментом інформаційних технологій ДПС України 16.01.2024 було направлено Реєстри отримувачів бюджетних дотацій до Державної казначейської служби України за структурою та формами даних, що передавались та приймались в порядку інформаційної взаємодії ДФС та Казначейства у вигляді електронних повідомлень у форматі ХМL з накладанням кваліфікованих електронних підписів посадових уповноважених осіб та печатки ДПС (унікальний код електронного повідомлення PB 0F11FC7863E50F76E0630A214207670A) та отримано відповідь від Казначейства про результати обробки реєстрів: код помилки 30, «Рахунок за номером 37565037471967 не знайдений» (інформація з баз даних ІКС ДПС) (т.4 а.с.133-134).
Втім, суд критично оцінює зазначений довод, адже відсутність встановленої процедури не може ставитись в провину особі, оскільки невизначення порядку виконання законодавчо закріплених норм не може призводити до порушення чи обмеження прав громадян, які наділені такими правами.
Відтак, враховуючи факт відсутності в матеріалах справи доказів виконання рішення суду у повному обсязі, суд дійшов висновку, що відповідачу необхідно встановити новий строк для подання звіту про виконання даного рішення та зобов`язати подати новий звіт про виконання кожної задоволеної судом позовної вимоги протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили. Відтак, у прийнятті звіту Державної податкової служби України належить відмовити.
У контексті наведеного суд враховує, що обов`язок виконання рішення суду, в тому числі, суб`єктами наділеними владними повноваженнями, покладається Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом України «Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції» від 17.07.1997 року. Отже, її положення є обов`язковими для виконання Україною.
Стаття 6 вказаної Конвенції гарантує неухильність виконання рішення суду громадянами, юридичними особами та всіма органами влади України, до яких відноситься і Міністерство аграрної політики та продовольства України та Державна податкова служби України.
Тобто, рішення суду, яке набрало законної сили, повинно бути виконане, а інші обставини щодо його невиконання суперечать основним принципам права і до уваги судом не беруться. У протилежному випадку буде мати місце порушення принципу юридичної визначеності, що є одним із базових складових принципу верховенства права, визнаного Україною як на рівні Конституції, так і шляхом ратифікації Європейської Конвенції з прав людини.
Відповідно до чіткої й усталеної практики Європейського Суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) право на суд, захищене ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (надалі - Конвенція), було б ілюзорним, якби національні правові системи Договірних держав допускали, щоб остаточні та обов`язкові судові рішення залишалися без виконання на шкоду одній зі сторін (див. рішення від 19 березня 1997 року у справі «Горнсбі проти Греції», п.40). Ефективний доступ до суду включає в себе право на виконання судового рішення без зайвих затримок (див. рішення у справі «Immobiliare Saffi» проти Італії», заява №22774/93, п.66, ECHR 1999-V).
Проблема невиконання остаточних рішень розглядалась у пілотному рішенні ЄСПЛ проти України у справі «Юрій Миколайович Іванов проти України», а також у ряді інших справ проти України, які також розглядались на основі усталеної практики Суду з цього питання.
У п. 53 цього рішення ЄСПЛ зауважив, що держава несе відповідальність за виконання остаточних рішень, якщо чинники, які затримують чи перешкоджають їх повному і вчасному виконанню, перебувають у межах контролю органів влади (див. рішення у справі «Сокур проти України» (Sokur v. Ukraine), №29439/02, від 26.04.2005, і у справі «Крищук проти України» (Kryshchuk v. Ukraine), №1811/06, від 19 02.2009). Основною функцією судового рішення є відновлення порушених прав позивача (стягувача).
Суд вважає за необхідне підкреслити, що Європейський суд з прав людини у рішенні «Юрій Миколайович Іванов проти України» наголосив на тому, що право на суд, захищене статтею 6 Конвенції, було б ілюзорним, якби національна правова система дозволяла, щоб остаточне, обов`язкове для виконання судове рішення залишалося невиконаним на шкоду будь-якій зі сторін. Ефективний доступ до суду включає право на виконання судового рішення без невиправданих затримок.
Відсутність у стягувача можливості домогтися виконання судового рішення, винесеного на його користь, становить втручання у право на мирне володіння майном. Відповідно, необґрунтовано тривала затримка у виконанні обов`язкового для виконання судового рішення може становити порушення Конвенції. Обґрунтованість такої затримки має оцінюватися з урахуванням, зокрема, складності виконавчого провадження, поведінки самого заявника та компетентних органів, а також суми і характеру присудженого судом відшкодування.
Саме на державу покладено обов`язок дбати про те, щоб остаточні рішення, винесені проти її органів, установ чи підприємств, виконувалися відповідно до зазначених вище вимог Конвенції. Держава не може виправдовувати нестачею коштів невиконання судових рішень, винесених проти неї або проти установ чи підприємств, які перебувають в державній власності або контролюються державою. Держава несе відповідальність за виконання остаточних рішень, якщо чинники, які затримують чи перешкоджають їх повному й вчасному виконанню, перебувають у межах контролю органів влади.
Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що у таких категоріях справ, коли державні органи належним чином сповіщені про наявність судового рішення, вони мають вживати всіх належних заходів для його виконання або направлення до іншого органу для виконання. Сама особа, на користь якої ухвалено рішення, не повинна ще займатись ініціюванням виконавчих процедур.
Варто також зауважити, що у справах «Шмалько проти України», «Іммобільяре Саффі проти Італії» ЄСПЛ констатував, що невиконання судового рішення не може бути виправданим внаслідок недоліків законодавства, які унеможливлюють його виконання. Державні органи не можуть посилатися і на відсутність коштів як на підставу невиконання зобов`язань (до прикладу справа «Сук проти України»).
Отже, виконання судового рішення як завершальна стадія судового провадження є невід`ємним елементом права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, складовою права на справедливий суд.
Відповідно до ст. 1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути, позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які, на її думку, є необхідними для здійснення контролю за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
Отже, вищевказана норма гарантує захист права на мирне володіння майном особи, яка законним шляхом, добросовісно набула майно у власність, і в оцінці дотримання «справедливого балансу» в питаннях позбавлення майна мають значення обставини, за яких майно було набуте у власність, поведінка особи, з власності якої майно витребовується.
Крім того, згідно з практикою ЄСПЛ Конвенція призначена для гарантування не теоретичних або примарних прав, а прав практичних та ефективних (рішення від 09.101979 в справі Ейрі (п.24). У розумінні ст.1 Першого протоколу до Конвенції «майном» визнаються активи, включаючи права вимоги, стосовно яких заявник може стверджувати, що він має принаймні «законне сподівання» на отримання можливості ефективно здійснити майнове право (рішення ЄСПЛ у справі «Стретч проти Сполученого Королівства» (п.32)), а також право на певні суми соціальних виплат , у тому числі , у разі їх невиплаті є втручанням у право на мирне володіння майном (п.34. рішення ЄСПЛ по справі «Суханов та Ільченко проти України» (заяви №68385/10 та №71378/10), рішення набуло статусу остаточного від 26.09.2014.
«Законне сподівання» на отримання «активу» також може захищатися ст.1 Першого протоколу. Так, якщо суть вимоги особи пов`язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має «законне сподівання», якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя - наприклад, коли є усталена практика національних судів, якою підтверджується його існування (див. рішення у справі «Копецький проти Словаччини» (Kopecky v. Slovakia) [ВП], заява №44912/98, п.52, ЄСПЛ 2004-IX). Проте не можна стверджувати про наявність законного сподівання, якщо існує спір щодо правильного тлумачення та застосування національного законодавства і вимоги заявника згодом відхиляються національними судами (див. вищенаведене рішення у справі «Копецький проти Словаччини» (Кореску v. Slovakia), п.50; «Anheuser-Busch Inc. проти Португалії» (Anheuser-Busch Inc. v. Portugal) [ВП], заява №73049/01, п.65, ЄСПЛ 2007-І).
Першим і найголовнішим правилом ст.1 Першого протоколу є те, що будь-яке втручання державних органів у право на мирне володіння майном має бути законним і повинно переслідувати легітимну мету «в інтересах суспільства». Будь-яке втручання також повинно бути пропорційним по відношенню до переслідуваної мети. Іншими словами, має бути забезпечено «справедливий баланс» між загальними інтересами суспільства та обов`язком захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідного балансу не буде досягнуто, якщо на відповідну особу або осіб буде покладено особистий та надмірний тягар (див., серед багатьох інших джерел, рішення у справі «Формер Кінг з Греції та інші проти Греції» (Former King of Greece and Others v. Greece) [ВП], заява №25701/94, пп.79 та п.82, ЄСПЛ 2000-XII).
Конституційний Суд України, розглядаючи справу № 1-7/2013 у Рішенні від 26.06.2013 року, звернув увагу, що вже неодноразово вказував на те, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13.12.2012 року № 18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення від 25.04.2012 року № 11-рп/2012).
Якщо адміністративний (виконавчий) орган відмовляється виконувати, не виконує чи затягує виконання судового рішення, то передбачені статтею 6 гарантії, які забезпечуються стороні на етапі судового розгляду справи, фактично втрачають свій сенс (рішення у справі "Піалопулос та інші проти Греції", пункт 68).
У справі «Сорінг проти Об`єднаного Королівства» від 07.07.1989 року Європейський суд визначив, що на державі лежить прямий обов`язок дотримуватися громадянських прав осіб і забезпечувати належне та своєчасне виконання рішення суду, що набрало законної сили. Виконання будь-якого судового рішення є невід`ємною стадією процесу правосуддя, а отже, має відповідати вимогам ст. 6 Конвенції. Поза сумнівом, вирішення справи в суді без невиправданого і необґрунтованого зволікання є запорукою ефективного захисту особою своїх прав. Водночас судовий захист, як і діяльність суду, не може вважатися дієвим, якщо судові рішення не виконуються або виконуються неналежним чином і без контролю суду за їх виконанням, зазначено в Концепції Пункт 1 ст. 6 Конвенції гарантує кожному право на звернення до суду з позовом стосовно його прав та обов`язків цивільного характеру.
За наведених обставин, суд констатує, що станом на дату розгляду звітів відповідачів доказів того, що рішення суду було виконано в повному обсязі та відповідачами вчинено всі дії для його виконання суду не надано.
Щодо накладення штрафу на суб`єктів владних повноважень відповідальних за виконання рішення суду, суд зауважує, що посилення судового контролю за виконанням судових рішень та наділення суду з цією метою правом накладати штрафні санкції визнається заходом для забезпечення конституційного права громадян на судовий захист. Специфіка застосування штрафної санкції, полягає в тому, що вона накладається на керівника суб`єкта владних повноважень, яким не забезпечено виконання судового рішення та який є відповідальним за діяльність державного органу, який він очолює. Накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання постанови, штрафу є мірою покарання, а тому можливість суду накласти такий штраф може бути реалізована лише за умови встановлення судом обставин, які свідчать про умисне невиконання рішення суду, недобросовісність у діях суб`єкта владних повноважень, які свідчать про ухилення останнього від виконання рішення суду. Також, можливість накладення штрафу розглядається не самостійно, а за наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або у разі неподання такого звіту.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23 квітня 2020 року по справі № 560/523/19.
За таких обставин, враховуючи продовження відповідачам строку для подання звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі №480/431/21, з огляду на те, що у діях суб`єктів владних повановажень відсутні ознаки вини та умислу щодо невиконання у повному обсязі судового рішення, як умови притягнення особи до відповідальності, а метою встановлення судового контролю за виконанням судового рішення є кінцевий результат щодо факту його виконання, а не накладення штрафу на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, суд дійшов висновку, що станом на 01.07.2024 у адміністративного суду відсутні підстави для задоволення клопотання позивача про накладення штрафу на керівників суб`єктів владних повноважень, а тому у задоволенні такого клопотання слід відмовити.
Керуючись ст. ст. 248, 256, 295, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
У прийнятті звіту Державної податкової служби України про виконання судового рішення від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - відмовити.
Встановити Державній податковій службі України новий строк для подання до суду звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2021 у справі №480/431/21 - протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.
У прийнятті звіту Міністерства аграрної політики та продовольства України про виконання судового рішення від 15.04.2021 у справі № 480/431/21 - відмовити.
Встановити Міністерству аграрної політики та продовольства України новий строк для подання до суду звіту про виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від15.04.2021 у справі № 480/431/21 - протягом 60 днів з дня набрання цією ухвалою законної сили.
У задоволенні клопотання Товариства з додатковою відповідальністю "Маяк" про накладення штрафу на керівників суб`єктів владних повноважень у справі № 480/431/21 - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.
Суддя Є.Д. Кравченко
Повний текст ухвали складено 02.07.2024.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2024 |
Оприлюднено | 04.07.2024 |
Номер документу | 120126969 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні