ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
02 липня 2024 року м. Дніпросправа № 280/904/24(суддя Татаринов Д.В., м. Запоріжжя)
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чередниченка В.Є. (доповідач),
суддів: Шальєвої В.А., Сафронової С.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08 квітня 2024 року у справі №280/904/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, третя особа - Архівне управління Запорізької міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 30 січня 2024 року звернувся до суду з позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, згідно з яким просить:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області у нездійсненні перерахунку пенсії;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити, починаючи з 10 жовтня 2019 року, перерахунок пенсії ОСОБА_1 прийнявши при визначення розміру пенсії страховий стаж та заробітну плату зазначені в архівних довідках Архівного управління Запорізької міської ради від 03 листопада 2023 року № 04-25/3-1746 та від 03 листопада 2023 року № 3-1745/04-25 з врахуванням розміру заробітної плати (доходу), які зазначені в графі «За даними перевірки» графи «Суми заробітної плати для обчислення пенсії у грошових одиницях, які діяли в той час на території України» Довідки Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 18 червня 2020 року № 2358/1 «Про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради», акта Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 18 червня 2020 року № 2358/1 «Про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради».
Позов обґрунтовано тим, що відповідач протиправно не зарахував до страхового стажу позивача періоди його роботи зазначені в архівних довідках Архівного управління Запорізької міської ради від 03 листопада 2023 року № 04-25/3-1746 та від 03 листопада 2023 року № 3-1745/04-25.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 08 квітня 2024 року позов задоволено частково.
Суд, визнав протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, викладену у листі (повідомленні) від 26 січня 2024 року № 0800-0207-8/7140, провести перерахунок пенсії, ОСОБА_1 за архівними довідками архівного управління Запорізької міської ради про заробітну плату від 03 листопада 2023 року № 04-25/3-1746 та № 3-1745/04-25.
Зобов`язав Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за архівними довідками архівного управління Запорізької міської ради про заробітну плату від 03 листопада 2023 року №04-25/3-1746 та № 3-1745/04-25, для обчислення пенсії, відповідно до визначених сум виплат (доходу), на які нараховувалися внески на державне соціальне страхування відповідно до пункту 2 частини 1 статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з дати надання до пенсійного органу оновлених довідок та з урахуванням раніше виплачених сум. У задоволенні іншої частини відмовив.
Рішення суду мотивовано тим, що позивач не несе відповідальності за правильність складання відповідних довідок, відтак виявлені відповідачем відхилення не можуть мати наслідком відмову у перерахунку призначеної пенсії, виходячи із сум заробітної плати, тому дані архівних довідок про заробітну від 03 листопада 2023 року № 04-25/3-1746 та № 3-1745/04-25 за період роботи ОСОБА_1 за період роботи з січня 1988 року по грудень 1993 року, з січня 1994 року по червень 2000 року повинні бути враховані відповідачем при обчисленні розміру пенсії позивача у відповідності до вимог пункту 2 частини 1 статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач зазначаючи про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що у відповідача відсутні правові підстави для здійснення перерахунку пенсії позивачу відповідно до наданих архівних довідок про заробітну плату, оскільки при їх перевірці виявлено розбіжності.
Згідно з відзивом на апеляційну скаргу, позивач, зазначаючи про законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції з`ясовано та знайшло підтвердження під час апеляційного розгляду справи, що позивач з 10 жовтня 2019 року отримує пенсію за віком відповідно до «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі Закон № 1058-IV).
09 листопада 2023 року позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії відповідно до статті 40 Закону Закон № 1058-IV.
Позивачем для перерахунку пенсії разом із заявою були надані довідки про заробітну плату №04-25/3-1466, №04-25/3-1465 від 27 травня 2019 року, №04-25/3-2881 від 23 жовтня 2019 року, видані Архівним управлінням Запорізької міської ради (а.с.27, 28).
Управлінням контрольно-перевірочної роботи Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснено перевірку вищезазначених довідок.
За результатами перевірки складено акти від 16 листопада 2020 року №144/1, від 18 червня 2020 року №2358/1, від 20 лютого 2020 року №844/1, яким виявлено ряд відхилень (а.с.29-34).
Так, актом відповідача № 10876/1 від 14 листопада 2019 року, за фактом проведення перевірки довідок Архівного управління Запорізької міської ради від 27 травня 2019 року № 04-25/301465 та № 04-25/3-1466, копія якого міститься в матеріалах справи, встановлено, що до довідок зайво враховані суми, на які не нараховано страхові внески (сальдо (40 шифр) борг з виплати заробітної плати, матеріальна допомога (74 та 75 шифр), дивіденди (73 шифр), сальдо дивідендів (79 шифр). Суми лікарняних, період яких складає більше одного місяця, були зазначені у тому місяці у якому нараховані. При перевірці такі суми включені в заробіток в тій частині, яка припадає на даний місяць (а.с.30-32).
Згідно з довідкою від 20 лютого 2020 року № 844/1, відповідачем зроблено висновок про те, що суми заробітної плати, зазначені у довідці від 29 травня 2019 року № 04-25/301465, відповідають даним відомостей про нарахування заробітної плати. Також у довідці вказано про виявлення відхилень під час проведення перевірки вказаної довідки про заробітну плату позивача. До довідки зайво враховані суми, на які не нараховано страхові внески (сальдо (40 шифр), суми допомоги по втраті працездатності (лікарняні), період яких складає більше одного місяця (66 шифр), були зазначені у тому місяці у якому нараховані. При перевірці такі суми включені в заробіток в тій частині, яка припадає на даний місяць (а.с.29-30).
Згідно з довідкою відповідача від 18 червня 2020 року № 2358/1, щодо перевірки довідки Архівного управління Запорізької міської ради від 27 травня 2019 року № 04-25/з№-1466 зроблено висновок про те, що суми заробітної плати, які зазначені у довідках від 17 січня 2020 року № 04-25/К-38 та № 04-25/К39 на ім`я ОСОБА_1 відповідають даним особового рахунку. До довідки зайво враховано суми, на які не нараховано страхові внески (сальдо попереднього року, сальдо попереднього місяця, матеріальна допомога, вихідна допомога) (а.с.32-34).
З урахуванням виявлених відхилень під час перевірки наданих довідок про заробітну плату позивачу запропоновано надати до органу Пенсійного фонду оновлені довідки про заробітну плату.
Так, з метою здійснення перерахунку пенсії, позивач надав до органу Пенсійного фонду оновлені довідки Архівного управління Запорізької міської ради від 03 листопада 2023 року № 04-25/3-1746 та № 3-1745/04-25.
Однак, листом відповідача від 26 січня 2024 року позивачу відмовлено у здійсненні перерахунку пенсії, оскільки оновлені довідки ідентичні вище зазначеним, які містять розбіжності згідно з актами перевірки, а відтак провести перерахунок пенсії відповідно до статті 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» не можливо. При цьому зазначено, що за попереднім розрахунком пенсії з урахуванням наданих довідок можливий розмір пенсії буде 2551,14 грн (а.с.21). Правомірність дій відповідача щодо відмови позивачу у перерахунку пенсії з урахуванням довідок Архівного управління Запорізької міської ради від 03 листопада 2023 року № 04-25/3-1746 та № 3-1745/04-25 є предметом спору переданого на вирішення суду.
Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при ухвалені оскарженого рішення, виходить з наступного.
Згідно приписів статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Статтею 8 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачене право громадян на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Частиною 2 статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Згідно із статтею 20 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Відповідно до статті 106 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» виконавчі органи Пенсійного фонду накладають на посадових осіб, які вчинили правопорушення, адміністративні стягнення у разі, зокрема, несплати або несвоєчасної сплати страхових внесків, у тому числі авансових платежів.
Страхові внески є складовою умовою існування солідарної системи і підлягають обов`язковій сплаті, перерахунок пенсії провадиться з урахуванням часу, коли особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, та за який підприємством, де працює людина, (страхувальником) сплачені щомісячні страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
За змістом вищезазначених норм, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.
Відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.
Фактично, внаслідок невиконання страхувальником обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.
Отже, відсутність інформації про сплату страхових внесків для нарахування пенсії не є підставою для позбавлення позивача права на перерахунок пенсії.
Таким чином, позивач не повинен відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо сплати страхових внесків, а отже, наявність заборгованості підприємства по страховим внескам не може бути підставою для не зарахування до страхового стажу при призначенні пенсії позивачу періодів його роботи.
Вказаний висновок узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постановах від 24 травня 2018 року у справі № 490/12392/16-а, від 01 листопада 2018 року у справі №199/1852/15-а та від 17 липня 2019 року у справі №144/669/17.
Враховуючи зазначене, суд апеляційної інстанції вважає, що до страхового стажу позивача підлягають зарахуванню періоди його роботи зазначені в довідках Архівного управління Запорізької міської ради від 03 листопада 2023 року № 04-25/3-1746 та № 3-1745/04-25, під час яких мала бути сплата страхових внесків, не залежно від того чи виконано підприємством-страхувальником обов`язок щодо належної сплати таких страхових внесків.
На підставі зазначеного, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об`єктивно, повно та всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Керуючись: пунктом 1 частини 1 статті 315, статтями 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області - залишити без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08 квітня 2024 року у справі №280/904/24 без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне судове рішення складено 02 липня 2024 року.
Головуючий - суддяВ.Є. Чередниченко
суддяВ.А. Шальєва
суддяС.В. Сафронова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2024 |
Оприлюднено | 04.07.2024 |
Номер документу | 120129761 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чередниченко В.Є.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні