Постанова
від 02.07.2024 по справі 420/32580/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 липня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/32580/23

Категорія:109020000Головуючий в 1 інстанції: Харченко Ю.В.

Місце ухвалення: м. Одеса

Дата складання повного тексту: 13.03.2024р.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого Бітова А.І.

суддів Лук`янчук О.В.

Ступакової І.Г.

у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), справа розглянута згідно п.3 ч.1 ст. 311 КАС України,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Міністерства оборони України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2024 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Міністерства оборони України, про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И Л А :

У листопаді 2023 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, третя особа: Міністерство оборони України про:

-визнання протиправними дій Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області від 01 серпня 2023 року, щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 в Державному земельному кадастрі, що полягають у вжитті заходів щодо земельної ділянки з кадастровим номером перенесення 5110136900:46:002:0117 до архівного шару програмного забезпечення Державного земельного кадастру;

-зобов`язання Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області вчинити дії щодо відновлення державної реєстрації земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117 в Державному земельному кадастрі, шляхом: поновлення у Поземельній книзі запису щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117 внесенням до Державного земельного кадастру відомостей про його поновлення;

-вилучення з архівного шару даних Державного земельного кадастру, відомостей (запису) про земельну ділянку з кадастровим 5110136900:46:002:0117 з одночасним поновленням в Державному земельному кадастрі відомостей (запису) про земельну ділянку з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказував, що вчинення дій Головним Управлінням Держгеокадастру в Одеській області зі скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, що полягає у вжитті заходів щодо перенесення земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117 до архівного шару програмного забезпечення Державного земельного кадастру, є протиправними, оскільки в діях позивача відсутня вина щодо порушення строків, наданих для реєстрації речового права на земельну ділянку, адже пропущення строків відбулось внаслідок обставин, які не залежали від позивача, а саме: відсутність надання згоди відповідними органами виконавчої влади місцевого самоврядування для затвердження проекту землеустрою, необхідність виправити недоліки у проекті землеустрою, виявлені Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради при поданні заяви для затвердження проекту землеустрою щодо земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 . Також, позивачем наголошено, що вчинені дії Головним Управлінням Держгеокадастру в Одеській області, щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки, що полягають у вжитті заходів щодо перенесення земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117 до архівного шару програмного забезпечення Державного земельного кадастру, з підстав наявності в третіх осіб права користування на вказану земельну ділянку та/або перебування вказаної земельної ділянки у державній формі власності, є протиправними, оскільки не передбачені нормами діючого законодавства України, що має наслідком порушення прав та інтересів ОСОБА_1 , який добросовісно та у встановленому законом порядку, розраховував на відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідач позов не визнав, вказуючи, що реєстрація спірної земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117 проведена у Державному земельному кадастрі 18 жовтня 2017 року, однак, до 01 серпня 2023 року до Державного земельного кадастру не надійшла інформація про зареєстроване речове право на неї. Тобто, речове право на спірну земельну ділянку не було зареєстровано протягом більше п`яти років. Враховуючи зазначене, у Головного управління, відповідно ч.10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613-VI (далі Закон №3613-VI), та ч.13 ст. 79-1 ЗК України, були наявні всі законодавчі підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117. Крім того, відповідачем наголошено, що до Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру надійшов лист Головного управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України від 30 травня 2023 року №407/1302 стосовно скасування реєстрації земельних ділянок, в тому числі спірної земельної ділянки. До вказаного листа додано державний акт на право користування землею площею 286 га, серії Б №056875, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право користування землею за №7-б-90 в 1990 році, виданий Квартирно-експлуатаційній частині Херсонського району для державних потреб. Зазначене вище, на думку відповідача, є ще однією беззаперечною підставою для скасування Головним управлінням державної реєстрації спірної земельної ділянки.

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2024 року позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Міністерства оборони України, про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, задоволено.

Визнано протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області від 01 серпня 2023 року, щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 в Державному земельному кадастрі, шляхом вжиття заходів щодо перенесення земельної ділянки з кадастровим номером перенесення 5110136900:46:002:0117 до архівного шару програмного забезпечення Державного земельного кадастру

Зобов`язано Головне Управління Держгеокадастру в Одеській області вчинити дії щодо відновлення державної реєстрації земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117 в Державному земельному кадастрі, шляхом: поновлення у Поземельній книзі запису щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його поновлення, а також вилучення з архівного шару даних Державного земельного кадастру відомостей (запису) про земельну ділянку з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у сумі 1 073,60 грн.

В апеляційній скарзі Міністерства оборони України ставиться питання про скасування судового рішення в зв`язку з тим, що воно постановлено з неправильним застосуванням норм матеріального права, з порушенням норм процесуального права, та з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи.

Доводи апеляційної скарги:

-апелянт звертає увагу на те, що речове право на спірну земельну ділянку не було зареєстровано протягом більше п`яти років, а тому у відповідача, відповідно ч.10 ст. 24 Закону №3613-VI та ч.13 ст. 79-1 ЗК України, були наявні всі законодавчі підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117;

-апелянт зазначає, що фактично Головним управлінням здійснювалось скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117, однак, програмним забезпеченням ведення Державного земельного кадастру передбачена можливість скасування реєстрації земельної ділянки лише шляхом формування заяви про виправлення помилки. Таким чином, враховуючи, що в даному випадку не відбувалось виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру не підлягають застосуванню норми Порядку щодо оформлення протоколу про виправлення помилки;

-апелянт наголошує, що у випадку закриття Поземельної книги поновлення запису є неможливим в силу двох обставин; в силу того, що відновлення кадастрового номеру земельної ділянки нормами чинного законодавства не передбачено, оскільки він набув архівного статусу, а законодавчо закріплена процедура відновлення земельної ділянки з конкретним кадастровим номером відсутня, а також в силу того, що ведення Державного земельного кадастру здійснюється на основі автоматизованої Національної кадастрової системи, функціонал якої залежить від повноважень державного кадастрового реєстратора, визначених законом. Якщо законом не передбачено поновлення запису у закритій поземельній книзі, то і функціонал такої опції не має;

-апелянт звертає увагу, що Одеська міська рада, незважаючи на зареєстроване військовою частиною право користування на вищевказану земельну ділянку за №7-б-90 від 1990 року, 08 лютого 2017 року прийняла неправомірне рішення №1652-VII "Про надання дозволу громадянам на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", а саме ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,0800 га. за адресою: АДРЕСА_1 для індивідуального дачного будівництва.

У відзиві Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області на апеляційну скаргу вказується, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм чинного законодавства, в тому апеляційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення скасуванню, з ухваленням нового судового рішення про відмову ОСОБА_1 у задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги Міністерства оборони України, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлені, судом апеляційної інстанції підтверджені, учасниками апеляційного провадження неоспорені наступні обставини.

Рішенням Одеської міської ради від 08 лютого 2017 року №1625-VII було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 для індивідуального дачного будівництва площею 0,0800 га.

04 квітня 2017 року між ОСОБА_1 та ТОВ "Земельно-Кадастрове бюро" укладено Договір на виконання робіт №069 щодо виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , загальною площею 0,0800 га, для індивідуального дачного будівництва за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно з даними Державного земельного кадастру, 18 жовтня 2017 року у Державному земельному кадастрі зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117, загальною площею 0,0800 га, цільове призначення для індивідуального дачного будівництва, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Державна реєстрація здійснена на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, який розроблено ТОВ "Земельне кадастрове бюро", відповідно до рішення Одеської міської ради від 08 лютого 2017 року №1625-VII.

15 лютого 2018 року, за результатами готовності проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для індивідуального дачного будівництва за адресою: АДРЕСА_1 , ОСОБА_1 до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради було подано на затвердження проект землеустрою.

25 червня 2021 року, у зв`язку з не розглядом Департаментом комунальної власності Одеської міської ради поданого проекту землеустрою, позивачем повторно подано до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для індивідуального дачного будівництва, загальною площею 0,0800 га за адресою: АДРЕСА_1 .

16 серпня 2021 року ОСОБА_1 отримано відмову Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, мотивовану необхідністю в доопрацюванні проекту.

01 вересня 2021 року, за результатами доопрацювання проекту, виконаного "Земельно-Кадастровим бюро", позивачем повторно до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради було подано заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для індивідуального дачного будівництва, загальною площею 0,0800 га за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, 125. Втім, відповіді на вищеозначене звернення позивач не отримав.

06 липня 2023 року позивач ОСОБА_1 знов звертався до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для індивідуального дачного будівництва, загальною площею 0,0800 га за адресою: АДРЕСА_1 .

Не отримавши жодної відповіді, 27 вересня 2023 року повноважний представник позивача звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області з відповідним адвокатським запитом, щодо надання інформації чи приймались будь-які рішення та/або розпорядження та/або накази тощо Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області щодо земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , призначеної для індивідуального дачного будівництва, загальною площею 0,08 га, кадастровий номер 5110136900:46:002:0117.

Листом від 04 жовтня 2023 року Головне управління Держгеокадастру в Одеській області на вказаний запит повідомило, що до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру надійшов лист Головного управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України від 30 травня 2023 року №407/1302 стосовно скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5110136900:46:002:0117, 5110136900:46:002:0116. До вказаного листа Головного управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України додано державний акт на право користування землею серії Б №056875, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право користування землею за №7-6-90 в 1990 році, виданий Квартирно-експлуатаційній частині Херсонського району на площу 2860 га. Також, з 18 жовтня 2017 року в порядку інформаційного обміну від органу державної реєстрації прав не надходили відомості про реєстрацію права власності (користування) на вище зазначені земельні ділянки. Враховуючи вищенаведене, вжиті заходи щодо перенесення земельних ділянок з кадастровими номерами 5110136900:46:002:0117, 5110136900:46:002:0116 до архівного шару програмного забезпечення ведення Державного земельного кадастру.

10 жовтня 2023 року представником позивача до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області подано адвокатський запит щодо надання інформації на підставі якого документа (розпорядження, рішення, наказу тощо) було вжито заходи щодо перенесення земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117 до архівного шару програмного забезпечення ведення Державного земельного реєстру, та вказати дату, коли були здійсненні дії (заходи) щодо перенесення земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117 до архівного шару програмного забезпечення ведення Державного земельного реєстру.

Листом від 16 жовтня 2023 року Головне управління Держгеокадастру в Одеській області повідомило, що з 18 жовтня 2017 року в порядку інформаційного обміну від органу державної реєстрації прав не надходили відомості про реєстрацію права власності (користування) на вище зазначені земельні ділянки. Враховуючи вищенаведене, 01 серпня 2023 року вжиті заходи щодо перенесення земельних ділянок з кадастровими номерами 5110136900:46:002:0117, 5110136900:46:002:0116 до архівного шару програмного забезпечення ведення Державного земельного кадастру.

Не погоджуючись з діями Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, 125 в Державному земельному кадастрі, що полягають у вжитті заходів щодо перенесення земельної ділянки з кадастровим номером перенесення 5110136900:46:002:0117 до архівного шару програмного забезпечення Державного земельного кадастру, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Вирішуючи справу, суд першої інстанції виходив з того, що при формуванні Протоколу №8490453 про виправлення помилки, та перенесення земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117, до архівного шару програмного забезпечення Державного земельного кадастру, Головне управління Держгеокадастру у Одеській області діяло протиправно, за відсутності підстав, визначених ст.ст. 78, 79-1 ЗК України, ст.ст. 24, 37 Закону №3613-VI, та всупереч процедурі та вимогам щодо ведення Державного земельного кадастру, визначених Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051 (далі - Порядок №1051), а відтак, порушене право позивача має бути ефективно поновленим у спосіб, зокрема, шляхом зобов`язання Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області вчинити дії щодо відновлення державної реєстрації земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117 в Державному земельному кадастрі, шляхом: поновлення у Поземельній книзі запису щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117, внесенням до Державного земельного кадастру відомостей про його поновлення; вилучення з архівного шару даних Державного земельного кадастру, відомостей (запису) про земельну ділянку з кадастровим 5110136900:46:002:0117, адже саме такий спосіб відновлення порушеного права у даному випадку є повним, ефективним та доцільним за наведених обставин.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 6-12, 77 КАС України, ст. 79-1 ЗК України, ст. 1, ч.ч.1, 4, 6, 8 ст. 9, ч.10, ст.ст.16, 24, ч.4 ст. 25, ст. 37 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613-VI, п.п.57, 114, 138, 145, 156-2 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051.

Колегія суддів не приймає до уваги доводи апелянта, виходячи з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі:

поділу або об`єднання земельних ділянок;

скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації;

якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Статтею 1 Закону №3613-VI передбачено, що Державний земельний кадастр єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Кадастровий номер земельної ділянки індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Частинами 1, 4 ст. 9 Закону №3613-VI передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Згідно ч.ч.6, 8 ст. 9 Закону №3613-VI Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій. Державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).

Статтею 16 Закону №3613-VI передбачено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.

Частинами 1, 2, 10, 11 ст. 24 Закону №3613-VI передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

-поділу чи об`єднання земельних ділянок;

-якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;

-ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

У разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених в абзацах третьому і четвертому частини десятої, державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї суб`єктів таких прав.

Відповідно ч.4 ст. 25 Закону №3613-VI поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Пунктом 114 Порядку №1051 встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

1) поділу чи об`єднання земельних ділянок на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;

2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру;

3) ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації:

-набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора;

-відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи;

-зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями.

Також, п.п.57, 114 Порядку №1051 передбачено, що поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених п.114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до п.156-2 цього Порядку.

Статтею 37 Закону №3613-VI передбачено, що у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб. Повідомлення про виявлення помилки може бути надіслано також в електронному вигляді з Державного аграрного реєстру через Єдиний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

Згідно п.138 Порядку №1051, помилками у Державному земельному кадастрі є:

1) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру;

2) технічна помилка (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущена не з вини органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру (в тому числі технічна помилка у документах, на підставі яких внесені відомості до Державного земельного кадастру);

3) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель (в тому числі виявлена після перенесення інформації про земельні ділянки з державного реєстру земель та відомостей про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженій та переданій до 01 січня 2013 року до Державного фонду документації із землеустрою);

4) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру, внесених до нього з інших кадастрів та інформаційних систем у порядку інформаційної взаємодії;

5) технічна помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, яка не була зареєстрована в державному реєстрі земель;

6) помилка, допущена у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки;

7) помилка у застосуванні систем координат для земельних ділянок, які були зареєстровані до 01 січня 2013 року та перенесені до Державного земельного кадастру.

За загальним визначенням помилка це невідповідність між двома групами об`єктів, один з яких є еталоном (граматичне правило, правильну відповідь на завдання, рішення, яке призвело б до бажаного результату), а другий чимось, що має місце в дійсності.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Одеської міської ради від 08 лютого 2017 року №1625-VII було надано ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 для індивідуального дачного будівництва площею 0,0800 га.

На підставі вказаного рішення Одеської міської ради 18 жовтня 2017 року у Державному земельному кадастрі зареєстрована земельна ділянка з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117, загальною площею 0,0800 га, цільове призначення для індивідуального дачного будівництва, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 . Державна реєстрація здійснена на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, який розроблено ТОВ "Земельне кадастрове бюро".

Позивачем неодноразово (15 лютого 2018 року, 25 червня 2021 року, 01 вересня 2021 року, 06 липня 2023 року) звертався до Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 для індивідуального дачного будівництва, загальною площею 0,0800 га за адресою: АДРЕСА_1 .

Також, 06 липня 2023 року, з метою уникнення порушення прав та інтересів, ОСОБА_1 звертався до Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області із проханням не скасовувати державну реєстрацію земельної ділянки, кадастровий номер 5110136900:46:002:0117.

Втім, відповіді на вищенаведене звернення позивачем не отримано, що, у тому числі, жодним доказом не спростовано відповідачем.

Разом з тим, в подальшому, за наслідками адвокатських запитів №1-61 ДТ від 27 вересня 2023 року та №2-61 ДТ від 10 жовтня 2023 року, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області листами від 04 жовтня 2023 року №29-15-0.82-4503/2-23 та від 16 жовтня 2023 року №29-15-0.82-4676/2-23 повідомлено адвоката позивача ОСОБА_2 , серед іншого, про те, що з 18 жовтня 2017 року в порядку інформаційного обміну від органу державної реєстрації прав не надходили відомості про реєстрацію права власності (користування) на вище зазначені земельні ділянки.

При цьому, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області вказано про отримання від Головного управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України від 30 травня 2023 року №407/1302 листа стосовно скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 5110136900:46:002:0117, 5110136900:46:002:0116. До вказаного листа Головного управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України додано державний акт на право користування землею серії Б № 056875, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право користування землею за №7-6-90 в 1990 році, виданий Квартирно-експлуатаційній частині Херсонського району на площу 2860 га.

Враховуючи вищенаведене, відповідачем вжиті заходи щодо перенесення земельних ділянок з кадастровими номерами 5110136900:46:002:0117, 5110136900:46:002:0116 до архівного шару програмного забезпечення ведення Державного земельного кадастру.

На підтвердження викладеного Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області долучено до матеріалів справи Протокол №8490453 від 01 серпня 2023 року "Про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру або внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, які не були зареєстровані в державному реєстрі земель" у якому зазначено "відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру Державним кадастровим реєстратором Відділ №5 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру в Одеській області здійснено виправлення помилки у відомостях Державного земельного кадастру: допущеної під час державної реєстрації земельної ділянки". На підставі виявлених помилок та відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру відомості про Поземельну книгу за номером 5110136900460020117 закрито (за необхідності).

Тобто, скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117 за адресою: АДРЕСА_1 в Державному земельному кадастрі, з перенесенням її до архівного шару програмного забезпечення Державного земельного кадастру відбулося, згідно Протоколу №8490453 від 01 серпня 2023 року "Про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру або внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, які не були зареєстровані в державному реєстрі земель", з підстав:

-відсутності реєстрації права власності (користування) на вказану земельну ділянку;

-наявності листа Головного управління земель оборони та фондів Міністерства оборони України від 30 травня 2023 року №407/1302 про наявність державного акта на право користування землею серії Б №056875, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право користування землею за №7-6-90 в 1990 році, виданого Квартирно-експлуатаційній частині Херсонського району на площу 2860 га.

Так, згідно п.156-2 Порядку №1051 виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки, можливе для тих земельних ділянок, на які у Державному земельному кадастрі відсутні актуальні відомості про речові права, зареєстровані у Державному реєстрі речових прав з 01 січня 2013 року.

Відповідно положень ч.4 ст. 24 Закону №3613-VI та п.57 Порядку №1051 у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених п.114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно п.156-2 цього Порядку закривається поземельна книга.

Зокрема, пунктом 145 Порядку №1051 передбачено, що у протоколі про виправлення помилки зазначаються:

1) дата та номер протоколу;

2) реєстраційний номер повідомлення про виявлення технічних помилок (за наявності);

3) відомості про документ, в якому виявлено технічну помилку (витяг, довідку з Державного земельного кадастру, викопіювання з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру), а саме: назва, реєстраційний номер та дата видачі;

4) відомості про особу, яка звернулася з повідомленням про виявлення технічної помилки (за наявності), зазначені у пп.3 п.72 цього Порядку;

5) суть виявлених помилок;

6) відомості про Державного кадастрового реєстратора, який здійснив виправлення технічної помилки;

7) дані про об`єкт Державного земельного кадастру, у відомостях щодо якого виявлено технічну помилку.

На протокол виправлення помилки накладається кваліфікований електронний підпис Державного кадастрового реєстратора.

Втім, дослідивши Протокол №8490453 від 01 серпня 2023 року "Про виправлення помилки, що виникла під час державної реєстрації земельної ділянки з порушенням вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру або внаслідок перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, які не були зареєстровані в державному реєстрі земель", колегією суддів встановлено, що він взагалі не містить відомостей про документ, в якому виявлено технічну помилку (витяг, довідку з Державного земельного кадастру, викопіювання з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру), а саме: назва, реєстраційний номер та дата видачі; суть виявлених помилок; дані про об`єкт Державного земельного кадастру, у відомостях щодо якого виявлено технічну помилку, як і не містить жодного посилання на спірну земельну ділянку з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117, зокрема, щодо якої виправлено помилки у відомостях Державного земельного кадастру.

Тобто, відповідачем, який є суб`єктом владних повноважень, не дотримано законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості складеного ним Акта (Протоколу №8490453 від 01 серпня 2023 року), що призводить до його протиправності.

При цьому, ч.11 ст. 24 Закону №3613-VI передбачено, що у разі скасування державної реєстрації з підстав, зазначених в абз.абз.3, 4 ч.10, державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї суб`єктів таких прав.

Натомість, колегія суддів наголошує, що матеріали справи не містять доказів того, що ОСОБА_1 , у законодавчо встановленому порядку, було повідомлено державним кадастровим реєстратором щодо факту скасування державної реєстрації земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , призначеної для індивідуального дачного будівництва, загальною площею 0,0800 га, кадастровий номер 5110136900:46:002:0117.

Колегія суддів також акцентує увагу на тому, що станом на дату скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117, складення відповідачем Протоколу №8490453 від 01 серпня 2023 року, так і станом на дату розгляду даної справи в судах першої та апеляційної інстанцій, рішення Одеської міської ради від 08 лютого 2017 року №1625-VII "Про надання дозволу громадянам на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки для індивідуального дачного будівництва, не скасовано, тобто є чинним.

До того ж, згідно листа Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеса Міністерства оборони України від 11 грудня 2017 року за вих.№ 4288, за підписом Начальника квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеса полковника О.П. Шило, на відповідне звернення ОСОБА_1 , повідомлено, що Квартирно-експлуатаційним відділом м. Одеса погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , для індивідуального дачного будівництва, загальною площею 0,0800 га, дозвіл на розробку якого надано рішенням Одеської міської ради від 08 лютого 2017 року №1625-VII, та не заперечує щодо приватизації вказаної земельної ділянки.

Також, колегія суддів враховує, що ОСОБА_1 неодноразово звертався до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, з метою затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для індивідуального дачного будівництва, загальною площею 0,0800 га за адресою: АДРЕСА_1 , з кадастровим номером 5110136900:46:002:0117.

При цьому, Закон України "Про Державний земельний кадастр" та Порядок ведення Державного земельного кадастру не розкривають значення терміну "вина", вжитого у цих актах законодавства, однак загальнотеоретичне значення вини, як правової категорії, юридичною наукою охарактеризовано як невжиття особою всіх залежних від неї заходів для належного виконання зобов`язання або для запобігання заподіянню шкоди. Дане визначення вини позбавлене суб`єктивної характеристики, воно ґрунтується на зовнішніх, об`єктивних критеріях визначення. Вживання всіх залежних від особи заходів є формою поведінки особи, а не її психічного ставлення. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачиться на її користь (ст. 62 Конституції України).

Вина це безпосередній вияв психічного ставлення до вчиненої шкідливої дії (або бездіяльності) та її негативних наслідків. Вина виражається у формі умислу або у формі бездіяльності.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що речове право на спірну земельну ділянку не було зареєстровано протягом року, як того вимагають відповідні законодавчі положення, у жодному разі не з вини позивача, позаяк останнім вчинялися усі залежні від нього дії/намагання у цьому напрямку, та окрім того, 06 липня 2023 року, з метою уникнення порушення прав та інтересів, ОСОБА_1 подано звернення до Головного Управління Держгеокадастру в Одеській області із проханням не скасовувати кадастровий номер земельної ділянки 5110136900:46:002:0117, натомість відповідачем передчасно було скасовано державну реєстрації земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, 125 в Державному земельному кадастрі, не дослідивши та не надавши належної правової оцінки діям позивача, як особи, зацікавленої у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність.

Окрім того, колегія суддів наголошує, що вищевказані норми чинного законодавства мають вичерпний перелік підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки, серед якого відсутня така підстава як "наявність у третіх осіб права користування на вказану земельну ділянку", таким чином відповідач скасовуючи реєстрацію земельної ділянки вийшов за межі своїх повноважень.

Частинами 1, 2 ст. 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи наведене та обставини справи, колегія суддів вважає, що Головним Управлінням Держгеокадастру в Одеській області при скасуванні державної реєстрації вказаної земельної ділянки, діяло не за правилами ст. 2 КАС України.

При цьому колегія суддів акцентує увагу, що Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області, як суб`єктом владних повноважень, на виконання вимог ч.2 ст.77 КАС України, не доведено належними, достатніми, юридично спроможними доказами правомірність вчинення дій щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 в Державному земельному кадастрі, та, як наслідок, перенесення земельної ділянки з кадастровим номером перенесення 5110136900:46:002:0117, до архівного шару програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову ОСОБА_1 .

При цьому, колегія суддів вважає необґрунтованим посилання апелянта на те, що ані чинним законодавством, ані програмним забезпеченням ведення Державного земельного кадастру, не передбачено можливості поновлення державної реєстрації, поновлення відомостей про земельну ділянку у Державному земельному кадастрі, поновлення записів у поземельній книзі щодо земельних ділянок, реєстрація яких була скасована та які перенесені до архівного шару Державного земельного кадастру, позаяк будь-яка прогалина у нормативному механізмі не може бути перешкодою у можливості реалізації особою на відновлення її порушеного права.

Враховуючи все вищевикладене, колегія судів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Колегія суддів не змінює розподіл судових витрат відповідно ст. 139 КАС України.

Оскільки дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, постанова суду апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст. 328 КАС України в касаційному порядку оскарженню не підлягає.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, ч.5 ст. 328 КАС України, колегія суддів,

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Міністерства оборони України залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 березня 2024 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків передбачених п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 02 липня 2024 року.

Головуючий: Бітов А.І.

Суддя: Лук`янчук О.В.

Суддя: Ступакова І.Г.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2024
Оприлюднено04.07.2024
Номер документу120130238
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —420/32580/23

Ухвала від 25.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 18.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 02.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні