П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 липня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/27696/23
Головуючий в 1 інстанції: Токмілова Л.М. Дата і місце ухвалення: 15.02.2024р., м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду
у складі:
головуючого Ступакової І.Г.
суддів Бітова А.І.
Лук`янчук О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року по справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, зобов`язання виключити з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, -
В С Т А Н О В И Л А :
В жовтні 2023 року товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №102300 від 14 вересня 2023 року, яке прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області;
- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято спірне рішення про відповідність ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» п.8 Критеріїв ризиковості платника податку не за наслідками подання товариством податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, чим не дотримано передбаченої Порядком №1165 послідовності прийняття рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку. При цьому, контролюючим органом не зазначено ні податкову інформацію, яка стала підставою для включення позивача до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, ні переліку документів, які останньому необхідно надати на розгляд податкового органу для прийняття ним рішення про невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку, чим поставлено товариство у стан правової невизначеності.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку №102300 від 14.09.2023р., яке прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області.
Зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області виключити ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» судовий збір у розмірі 2684,00 грн.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, не повне з`ясування обставин справи просить скасувати рішення від 15.02.2024р. з ухваленням по справі нового судового рішення - про відмову в задоволенні позову ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ».
В своїй скарзі апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не враховано, що дії контролюючого органу щодо внесення інформації до електронної бази даних, незалежно від джерела її отримання, мають характер службової діяльності з інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органу. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів для виконання покладених на них функцій та завдань з метою здійснення відповідних прав та обов`язків. А відтак, при вирішенні спору суд першої інстанції проігнорував мету здійснення податкового контролю відповідно до п.62.2 ст.62 ПК України, яка в подальшому відобразилася у рішенні про відповідність ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку відповідно до Постанови №1165.
Справу розглянуто судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження на підставі п.1 ч.1 ст.311 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» є юридичною особою, зареєстрованою 05.10.2018р. Основним видом діяльності позивача є оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами (КВЕД 46.33).
10.01.2022р. комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області винесено рішення №142811 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. В графі «податкова інформація» рішення зазначено: «недостатня кількість трудових ресурсів та основних засобів для проведення діяльності».
01.11.2022р., на виконання приписів п. 6 Порядку №1165, товариство подало до контролюючого органу повідомлення №1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
08.11.2022р. Комісією винесено рішення №218487 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. В графі «податкова інформація» зазначено: «подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості».
14.12.2022р. ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» подало до контролюючого органу повідомлення №1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
20.12.2022р. Комісією відносно позивача винесено рішення №24074 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. В графі «податкова інформація» зазначено: «подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості».
На виконання приписів абз.8 п.6 Порядку №1165 ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» 11.09.2023р. подало повідомлення №1 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
В якості підтверджуючих документів позивачем направлено разом з повідомленням: договір оренди від 02.01.2021р.; наказ №14 від 04.09.2023р.; штатний розпис; договір найму (оренди) транспортного засобу від 12.01.2022р.; договір найму (оренди) транспортного засобу від 28.12.2022р.; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_1 ; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 ; договір оренди №21/10-21 від 01.01.2021р. із актом прийому-передачі; договір поставки №1/06 від 01.06.2019р.; реєстр господарських операцій із ФОП ОСОБА_1 ; лист за вих. №01/09/2023 від 05.09.2023р.; реєстр господарських операцій із Одеським національним медичним університетом; договір поставки №01/12 від 01.12.2019р.; реєстр господарських операцій із ФОП ОСОБА_2 ; реєстр господарських операцій із ПП «ПРОВІАНТ СЕРВІС»; реєстр господарських операцій із ПП «РАЦІОН ГРУП»; договір поставки №012/11/2019 від 29.11.2019р.; реєстр отриманих ПН; договір поставки від 25.09.2019р.; реєстр господарських операцій із ТОВ «АЙСКОМПАНІ»; договір поставки №0104 від 01.04.2020р.; реєстр господарських операцій з Ізмаїльським морським торгівельним портом; додаткова угода №1 від 11.11.2021р. до Договору №131 від 06.07.2021р.; договір на закупівлю продуктів харчування за державні кошти №131 від 06.07.2021р. із додатками; договір поставки від 25.09.2019р.
14.09.2023р. Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №102300 про відповідність платника податку ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданих контролюючих органів звітності).
У графі «інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» вказано наступне: тип операції придбання; період здійснення господарської операції - з 19.03.2023р. по 14.09.2023р.; код УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 0207; податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 42524578; дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку - 23.12.2021р. Також, вказано про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
В графі «документи» зазначено, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості. Придбання олії соняшникової у ризикового СГ в період з 05.01.2021р. по 23.08.2023р., ТОВ «Л Д КОМПАНІ» (40640673).
Не погоджуючись з правомірністю вказаного рішення ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» оскаржило його в судовому порядку.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов товариства, виходив з того, що комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість безвідносно до конкретної господарської операції, зазначеної у поданій для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, а за результатами проведеного моніторингу реєстрації податкових/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних інформаційних ресурсів та на основі баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, що поставило позивача у стан правової невизначеності щодо підстав визнання відповідності критеріям ризиковості та документів, які необхідно подати на підтвердження невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. Оскаржуване рішення Комісії не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, як і не містить жодної конкретизації щодо переліку первинних документів, які не були надані позивачем, що не відповідає вимогам Порядку №1165. Суд зазначив, що при розгляді питання про виключення платника податку з переліку платників на підставі поданої інформації та копій документів контролюючий орган не може здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165.
Зокрема, цим Порядком визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1), повноваження комісії контролюючого органу, яка приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, порядок прийняття рішення комісією тощо.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Критерії ризиковості платника податку наведені у додатку 1 до Порядку №1165.
Пунктом 8 до Критеріїв ризиковості платника податку віднесено наступне: «у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування».
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі установлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої установлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Разом з цим, у затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме:
- у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, або
- з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від … р. №.
Тобто, законодавцем установлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Так, рішенню Комісії щодо відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
При цьому, установленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
З огляду на викладене, питання відповідності ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
Висновки колегії суддів відповідають правовій позиції Верховного Суду, яка викладена, зокрема, у постановах від 23.06.2022р. у справі №640/6130/20, від 14.03.2023р. по справі №908/41/22.
У спірному рішенні про відповідність ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» критеріям ризиковості платника податків не зазначено інформації під час моніторингу та перевірки якої саме ПН/РК Комісія дійшла висновку щодо відповідності позивача, як платника ПДВ, критеріям ризиковості.
За таких обставин, колегія суддів вважає обґрунтованими доводи позивача про порушення податковим органом вимог Порядку №1165 в частині встановленої послідовності прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, якому має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, за наслідками чого здійснюється моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування. У випадку, якщо під час проведення аналізу господарських операцій, зазначених в поданих на реєстрацію податкових накладних/розрахунках коригування будуть виявлені ризикові операції платник податків може бути віднесений до ризикових, а реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування призупиняється.
Підставою для прийняття комісією регіонального рівня ГУ ДПС в Одеській області рішень про відповідність ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість слугував факт наявності у контролюючого органу податкової інформації без будь-якого тлумачення такої інформації, або зазначення посилань на службові документи, які містять таку інформацію.
Контролюючим органом вказано: «придбання у період з 19.03.2023р. по 14.09.2023р. продукції та послуг по коду « 02.07»; в графі контрагентів, які на думку податкового органу приймають участь в удаваних операціях, зазначено податковий номер позивача.
При цьому, у графі «документи» вже йдеться про придбання у період з 05.01.2021р. по 23.08.2023р. олії соняшникової у ризикового СГ ТОВ «Л Д КОМПАНІ».
Під час розгляду справи в суді першої та апеляційної інстанцій відповідачем не надано жодного доказу, який би досліджувався в ході засідання Комісії, і який слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
У п. 70 рішення Європейського суду з прав людини від 20 жовтня 2011 року у справі «Рисовський проти України» суд зазначив, що принцип «належного урядування», зокрема передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовний спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків.
Прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Апелянт зазначає, що дії контролюючого органу щодо внесення інформації до електронної бази даних, незалежно від джерела її отримання, мають характер службової діяльності з інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органу, не порушують прав позивача, які підлягають захисту в судовому порядку.
Колегія суддів не приймає до уваги такі посилання апелянта, оскільки внесення платника податків до переліку ризикових платників на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку фактично є підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН в подальшому всіх складених платником податку податкових накладних/розрахунків коригування.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відповідність ТОВ «ТОРГОВА КОМПАНІЯ АБСОЛЮТ» критеріям ризиковості платника податків №102300 від 14 вересня 2023 року є протиправним та підлягає скасуванню.
Колегія суддів також погоджується з висновком суду першої інстанції, що належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, що узгоджується з положеннями п.6 Порядку №1165.
Доводи апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області правильність висновків суду не спростовують, а тому підстав для задоволення апеляційної скарги відповідача та скасування рішення суду першої інстанції колегія суддів не вбачає.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2024 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлений 02 липня 2024 року.
Головуючий: І.Г. Ступакова
Судді: А.І. Бітов
О.В. Лук`янчук
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2024 |
Оприлюднено | 04.07.2024 |
Номер документу | 120130377 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Ступакова І.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні