Рішення
від 01.07.2024 по справі 908/604/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 34/46/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.07.2024 Справа № 908/604/24

м.Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О.,

при секретареві судового засідання Концур Г.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 908/604/24

за позовом: Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (пр-т Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Фірми Діловий дім, ідентифікаційний код юридичної особи 39490125 (вул. Кірова, буд. 107, м. Запоріжжя, 69063)

про стягнення 432 355 грн 26 коп.

за участю уповноважених представників сторін:

від позивача: Масалов К.О., посвідчення № 1404 від 17.10.2023;

від відповідача: Білицький Є.М., адвокат, посвідчення № 4013 від 14.09.2011, ордер АН № 1432812 від 12.06.2024

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області через систему Електронний суд 11.03.2024 надійшла позовна заява Запорізької міської ради про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Фірми Діловий дім заборгованість за договором оренди землі № 201501000100158 від 28.05.2015 (зі змінами) за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 432 355, 26 грн та 5 188 грн. 27 коп. судового збору.

Позовні вимоги мотивовані тим, що орендар за спірний період не виконав свої зобов`язання за договором оренди землі, подав декларації до податкового органу, однак лише частково здійснив оплату орендної плати за земельну ділянку. Наявність заборгованості з орендної плати, а саме факт часткової оплати за вищевказаний період, підтверджена департаментом фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради. Виходячи із змісту норм права, на Відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельної ділянкою за договором. Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 14.02.2024 за № 06.1-14/250 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, Товариством з обмеженою відповідальністю Фірма «Діловий ДІМ» (код ЄДРПОУ 39490125): - протягом 2022 року в цілому сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» = 316 743,79грн.; - протягом 2023 року до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» сплата не здійснювалась. Таким чином, оскільки Відповідач у 2022 році орендну плату за користування земельною ділянкою сплатив не в повному обсязі та у 2023 році не сплачував взагалі, заборгованість, що підлягає стягненню за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 становить: 31 674,37 грн. + 400 680,89 грн. = 432 355, 26 грн.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.03.2024 справу 908/604/24 визначено для розгляду судді Науменку А.О.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 11.03.2024 у справі № 908/604/24 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи).

25.03.2024 до суду від відповідача надійшла заява про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Згідно ч. 6 ст. 250 ГПК України, якщо суд вирішив розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження, але в подальшому за власною ініціативою або за клопотанням учасника справи постановив ухвалу про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, розгляд справи починається зі стадії відкриття провадження у справі. У такому випадку повернення до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження не допускається.

Відповідно п. 2 ч. 3 ст. 12 ГПК України загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.

Враховуючи поданий відзив, клопотання відповідача, суд визнав за необхідне перейти від спрощеного позовного провадження до розгляду даної справи за правилами загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження у справі.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 01.04.2024 у справі № 908/604/24 призначено підготовче засідання на 22.04.2024 о 11 год. 20 хв.

В судовому засіданні 22.04.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Суд відкрив судове засідання з розгляду справи № 908/604/24.

Суд з`ясував про відводи. Відводів не заявлено.

Відповідач в судове засідання не з`явився, причини неявки суду не повідомив.

25.03.2024 через канцелярію суду від відповідача надійшли: відзив; клопотання про закриття провадження у справі; клопотання про долучення доказів до матеріалів справи.

Відзив та клопотання про закриття провадження у справі мотивовані тим, що позивач навмисно приховав від Господарського суду Запорізької області інформацію про відсутність заборгованості зі сплати орендної плати за Договором оренди землі № 201501000100158 від 28.05.2015 (зі змінами), що підтверджується листом Головного управління ДПС у Запорізькій області № 5243/6/08-0104-97 від 06.02.2024 року. Із введенням на території України воєнного стану, на підставі відповідних законодавчих актів, законодавцем внесено зміни до податкового кодексу України, якими звільнено платників від сплати земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками, розташованими на території активних бойових дій, а також посилається на лист торгово-промислової палати України від 28.02.2022, яким підтверджено настання форс-мажорних обставин. 06 травня 2023 року набув чинності Закон України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (Закон № 3050) та відповідно до Закону № 3050 внесені зміни до Податкового кодексу України, підпункт 69.14. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідних положень». Відповідно до п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у наступному пункті. (Абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022). Відповідно до Постанови Кабінету міністрів України від 06 грудня 2022 року за №1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій. Наказом від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, додатком (Переліком) до якого, актуалізованим станом на 10.03.2023, у п. 1.3 «Запорізька область» зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м. Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій можливих бойових дій. Відповідач подав уточнюючу податкову декларацію з орендної плати за землю за 2022 рік, де вказав про відсутність податкових зобов`язань з квітня по грудень 2022 року включно, посилаючись на Закон України від 11.04.2023 за № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно», яким внесено зміни до Податкового кодексу України з урахуванням Наказу від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, яким затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. У 2022 році було нараховано орендної плати за Договором оренди землі у розмірі 87 104,55 (вісімдесят сім тисяч сто чотири гривні 55 копійок), а фактично сплачено 316 743,79 (триста шістнадцять тисяч сімсот сорок три гривні 79 копійок) тобто переплата за оренду землі склала 229 639,24 (двісті двадцять дев`ять тисяч шістсот тридцять дев`ять гривень 24 копійки). 19.01.2024 року відповідачем була здійсненна оплата оренди землі за 2023 рік у розмірі 197 436,92 (сто дев`яносто сім тисяч чотириста тридцять шість гривень 92 копійки), що підтвержується листом Головного управління ДПС у Запорізькій області № 5243/6/08-0104-97 від 06.02.2024 року та платіжним документом № 14 від 19.01.2024 року виданим ПАТ «Укрсиббанк» на зазначену суму. Згідно простої арифметичної дії шляхом складання: 197 436,92 грн. + 229 639,24 грн. (сума переплати) = 427 076,16 (чотириста двадцять сім тисяч сімдесят шість гривень 16 копійок) (сума орендної плати за землю).

01.04.2024 через підсистему Електронний суд від позивача надійшли: заперечення на клопотання відповідача про закриття провадження у справі та відповідь на відзив.

Вищеперелічені документи прийняті судом до розгляду та долучені до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 22.04.2024 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, підготовче засідання відкладено на 12.06.2024 о 12 год. 00 хв.

11.06.2024 в підсистему Електронний суд від представника позивача надійшла заява про проведення судового засідання без участі представника. У поданій заяві представник просив закрити підготовче провадження по справі № 908/630/24 та призначити справу до розгляду по суті, а також відмовити у задоволенні клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі у зв`язку із відсутністю предмета спору.

В судовому засіданні представник відповідача клопотання про закриття провадження у справі у зв`язку із відсутністю предмета спору підтримав. Не заперечував проти задоволення заяви представника позивача про закриття підготовчого провадження по справі № 908/630/24 та призначення справи до розгляду по суті.

Представник відповідача у судовому засіданні надав пояснення по суті спору, просив долучити до матеріалів справи оригінал розрахунку № 10 від 26.03.2024.

Суд прийняв та долучив до матеріалів справи оригінал розрахунку № 10 від 26.03.2024 наданий відповідачем.

За наслідками судового засідання, суд, на підставі ст. 185 Господарського процесуального кодексу України, постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 01.07.2024 о 11 год.00 хв.

В судовому засіданні 01.07.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав вимоги позовної заяви, просив її задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив задовольнити клопотання про закриття ппровадження у справі за відсутності предмета спору або у задоволенні позову відмовити.

В судовому засіданні 01.07.2024 судом прийнято рішення, проголошено його вступну та резолютивну частини.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

28.05.2015 між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Фірма «Діловий дім» (орендар) було укладено договір оренди землі № 201501000100158, право оренди зареєстровано в Реєстраційній службі Запорізького міського управління юстиції Запорізької області, про що у Державному реєстрі речових прав здійснено запис від 19.06.2015 № 10179104 (далі Договір).

Додатковим договором №201501001100620 від 14.12.2015 до договору оренди землі від 28.05.2015 № 201501000100158 було внесено зміни, а саме: до пункту 1 та 18 і по тексту Договору у зв`язку зі зміною функціонального використання відповідно до рішення п`ятдесят восьмої сесії шостого скликання Запорізької міської ради від 07.10.2015 №58/167 «Про надання в користування на умовах оренди (зміна функціонального використання) ТОВ ФІРМІ «Діловий ДІМ», земельної ділянки по вул. Кірова, 107 для розташування адміністративно-торгового будинку», та щодо пункту 12 Договору, яким передбачено розмір орендної плати.

Згідно із п. 1 Договору орендодавець, відповідно до рішень п`ятдесят сьомої сесії шостого скликання Запорізької міської ради №85/169 від 25 березня 2015 р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування адміністративно-торгового будинку, що знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Кірова, 107. Власником земельної ділянки загальною площею 0,2796 га, кадастровий номер 2310100000:01:014:0081 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кірова, 107 (далі земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер інформаційної довідки 367775270 від 28.02.2024.

Згідно із інформаційною довідкою з Державного реєстру прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 367543650 від 27.02.2024 об`єкти нерухомого майна за адресою м. Запоріжжя, вулиця Академіка Амосова (Кірова), будинок 107 належать відповідачу на праві власності, про що у Державному реєстрі речових прав вчинено записи № 37275383 від 09.07.2020, № 21980845 від 19.08.2017, № 8299717 від 11.12.2014, № 12932715 від 16.12.2015.

Відповідно до Рішення Запорізької міської ради від 19.02.2016 №69 вулиця Кірова була перейменована на вулицю Академіка Амосова. Відповідно до п. 11 договору, договір укладено до 20 січня 2052 року.

Згідно із Додатковим договором №201501001100620 від 14.12.2015 до Договору пункт 12 договору (щодо розміру орендної плати) було викладено в новій редакції. Пунктом 6 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 6 950 800 грн. 08 коп. (шість мільйонів дев`ятсот п`ятдесят тисяч вісімсот грн. вісім коп.), в цінах 2015 року. Відповідно до п. 12 договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 208 524 грн. 00 коп. (двісті вісім тисяч п`ятсот двадцять чотири грн. 00 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2015 року.

Відповідно до п. 14 договору орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок Управління Державної казначейської служби України в Жовтневому районі м. Запоріжжя 33219812700003 отримувач: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 38025409, код 18010600.

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки б/н, що згідно з прикінцевими положеннями Договору (п.50) є невід`ємною частиною Договору, Запорізька міська рада як орендодавець повністю виконала покладені на неї зобов`язання передбачені договором, та передала орендарю земельну ділянку загальною площею 0,2796 га, кадастровий номер 2310100000:01:014:0081 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кірова, 107, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду.

За таких умов, у орендаря за результатами підписання договору виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату. Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 14.02.2024 за № 06.1-14/250 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, Товариством з обмеженою відповідальністю Фірма «Діловий ДІМ» (код ЄДРПОУ 39490125): - протягом 2022 року в цілому сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» = 316 743,79грн.; - протягом 2023 року до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» сплата не здійснювалась.

Заборгованість відповідача за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 становить: 31 674,37 грн. + 400 680,89 грн. = 432 355, 26 грн, яка заявлена до стягнення в межах даної справи.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, заслухавши представників сторін, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з такого.

Обставини справи свідчать, що спірні правовідносини сторін врегульовані договором оренди землі № 201501000100158 від 28.05.2015.

Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України Про оренду землі, Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ Податок на майно) об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до вимог статті 124 Земельного кодексу України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.

Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі -це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 21 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За положеннями статті 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Тож, згідно положень ст. 21 Закону України Про оренду землі та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Цивільні зобов`язання виникають з підстав, передбачених ст. 11 ЦК України, зокрема з договорів та інших правочинів.

У відповідності до ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України, в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, яка кореспондується з приписами ст. 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Згідно з ч. 1 статті 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

За приписами пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).

За змістом ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтями 525, 526 ЦК України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Відповідно до приписів ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Виходячи із змісту вищенаведених норм права, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою за договором, а саме: обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

Відповідно до п. 34.6. Договору орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.

28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення №26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» (повний текст рішення знаходиться у відкритому доступі на офіційному сайту Запорізької міської ради за посиланням: https://zp.gov.ua/uk/documents/item/33564). Зазначеним рішення Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).

Згідно із ст. 289 Податкового Кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до п. 34.6. Договору орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.

Відповідно до даних з офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України (далі Кодекс) листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222- 275/2-22 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки (по тексту - НГО) земель і земельних ділянок за 1996-2021 роки.

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2015-2021 роки (2015 рік 1,433; 2016 рік 1,06; 2017 рік 1,0, 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0,; 2021 рік 1,1) = 1,670878.

Таким чином, розмір річної орендної плати за 2022 рік, відповідно до умов Договору становить: 6 950 800, 08 грн. (НГО2015) * 1.1 (К2015-2021) * 3% = 11 613 938,93 грн. (НГО(2022)) * 3% = 348 418 грн. 16 коп.

Тож, враховуючи значення коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок, який за 2015-2021 дорівнював 1,670878, розмір річної орендної плати за 2022 рік, відповідно до умов Договору становить суму 348 418 грн. 16 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2022 року.

Позивач, враховуючи повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 14.02.2024 за № 06.1-14/250, розраховує розмір заборгованості орендної плати за 2022 рік, відповідно до умов Договору наступним чином: 348 418 грн. 16 коп. 316 743,79 грн (сума сплачена орендарем до місцевого бюджету м. Запоріжжя за період з 01.01.2022 р. по 31.12.2022 р.) = 31 674,37 грн.

Враховуючи відомості щодо внесення за 2021 та за 2022 рік відповідачем орендної плати в однаковому розмірі згідно з повідомленням Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 14.02.2024 за № 06.1-14/250 вбачається факт нездійснення Відповідачем на виконання умов Договору (обов`язку за пунктом 34.6), внаслідок чого за 2022 рік у відповідача виникла заборгованість за договором у сумі 31 674,37 грн.

Відповідно до даних з офіційного сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (https://land.gov.ua/pro-indeksatsiiu-normatyvnoi-hroshovoi otsinky-zemel-za-2022-rik/) значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь) 1,15. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить 1,15, тому розмір річної орендної плати за 2023 рік, відповідно до умов Договору становить: 11 613 938,93 грн.(НГО2022) * 1,15 (К2022) * 3% = 13 356 029,76 грн (НГО2023) * 3% = 400 680,89 грн.

В той же час, 19.01.2024 року відповідачем була здійсненна оплата оренди землі за 2023 рік у розмірі 197 436,92 грн, що підтвержується листом Головного управління ДПС у Запорізькій області № 5243/6/08-0104-97 від 06.02.2024 року та платіжною інструкцією № 14 від 19.01.2024 ПАТ «Укрсиббанк».

Таким чином, заборгованість відповідача з внесення платежів по оренді землі за 2022-2023 роки складає 234918,34 грн (31 674,37 грн + 400 680,89 грн - 197 436,92).

Судом відхиляються доводи позивача з приводу зарахування часткової оплати у заборгованість за 2024 рік в порядку п. 14 договору оренди, оскільки відповідно до платіжної інструкції № 14 від 19.01.2024 чітко визначено призначення платежу: «оренда землі за 2023 рік», а п. 14 договору лише визначає строки сплати чергових платежів та не надає права орендодавцеві зараховувати платежі за минулі, прострочені, періоди у поточну заборгованість.

З огляду на ті обставини, що частину із заявленої заборгованості сплачено до подачі позову у цій справі (11.03.24), у позові щодо стягнення 197 436,92 грн слід відмовити.

Помилковими є і доводи відповідача з приводу наявності підстав для закриття провадження у справі згідно із п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України, і в частині суми 197 436,92 грн, і в частині 234918,34 грн, з наведених вище та наступних причин.

Оренда плата є одним із основних джерел наповнення міського бюджету, а отже існуюча заборгованість відповідача з орендної плати за землю порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та недоотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.

В пунктах 82, 83, 84 постанови Верховного Суду від 13.10.2021 у справі №910/14176/20 зазначено, що виходячи із системного аналізу норм земельного та податкового законодавства України, орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України "Про оренду землі", п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України), з другого боку, є однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в складі податку на майно нарівні із земельним податком (п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України). Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України). За змістом ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" Податковим кодексом України регулюються виключно строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, тоді як всі інші питання, зокрема, розмір, умови нарахування та внесення орендної плати за землю, порядок та підстави зміни такого розміру, встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, про що також зазначено в п. 288.4 ст. 288 цього Кодексу (аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 925/258/17).

Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

При цьому розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).

Згідно ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.

Крім того, за змістом ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Аналіз наведених положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" та Закону України "Про оренду землі" дає підстави для висновку, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначено в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.

Подібний правовий висновок наведено у постановах Верховного Суду від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 07.10.2019 у справі № 922/3321/18, від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19.

З моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 р. у справі № 1917/1188/2012 (№ 826/1291/17) (провадження № 11-1317апп18)).

За таких обставин, пріоритетність застосування судом норм податкового законодавства у порівнянні з положеннями земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", якими регулюються спірні орендні правовідносини між сторонами у даній справі, є безпідставними, що відповідає правовій позиції Верховного Суду у постановах від 09.06.2020 у справі № 911/2685/18, від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20.

Адже справи у спорах, що виникають із земельних відносин, про невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договорами оренди землі, в тому числі ті, де предметом дослідження є наявність заборгованості з орендної плати або предметом є стягнення заборгованості з орендної плати, розглядаються саме господарськими судами в рамках договірних відносин, а не адміністративними судами в рамках контролюючих відносин, з урахуванням положень земельного законодавства, Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України.

Суд вправі самостійно, за наданими сторонами доказами, досліджуючи умови договору оренди землі у сукупності з наданими доказами, встановлювати наявність або відсутність заборгованості з орендної плати за договором оренди землі та розмір такої заборгованості. Це жодним чином не є підміною функцій органу доходів і зборів, адже предметом розгляду у даній справі є стягнення заборгованості саме з орендної плати за договором оренди землі, тобто у зв`язку з неналежним виконанням договірних зобов`язань Орендарем земельної ділянки перед Орендодавцем.

Висновки щодо належного суб`єкта отримання плати за землю у вигляді орендної плати за земельні ділянки комунальної форми власності, яким виступає міська рада, за позовами про її стягнення з орендаря, були неодноразово підтверджені Верховним Судом у постановах від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20, від 04.05.2023 у справі № 910/15023/21.

Крім того, Верховний Суд в ухвалі від 18.03.2021 у справі № 904/5955/19, закриваючи касаційне провадження вказав, що відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної в постанові від 27.11.2018у справі № 912/1385/17, до правовідносин, які склалися саме між Орендодавцем та Орендарем у межах виконання договору оренди земельної ділянки, підлягають застосуванню норми ст. 2 Закону України "Про оренду землі", відповідно до ч. 1 якої відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Позивачем доведено правомірність заявлених позовних вимог в частині заявлення до стягнення 234 918 грн 34 коп.

Відповідачем доказів сплати вказаної орендної плати у встановленому розмірі не надано, відсутність порушень умов Договору та чинного законодавства не доведено.

При цьому суд враховує, що предметом спору у даній справі є стягнення заборгованості за договором оренди, а не виконання органами доходів і зборів повноважень щодо донарахування і стягнення обов`язкових платежів.

Відповідач не є власником земельної ділянки, а податковий орган не є стороною договору оренди за яким стягується заборгованість, між сторонами існують господарські відносини, то повноваженнями стягувати орендну плату за договором оренди земельної ділянки, укладеним між відповідачем та позивачем у даному спорі, наділена саме Запорізька міська рада як орендодавець та власник земельної ділянки, що є предметом оренди.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України Про оренду землі, пункт 288.1 статті 288 ПК України). У зв`язку з цим та оскільки орендну плату за землю орендар вносить орендодавцеві (стаття 21 Закону України Про оренду землі, стаття 288 ПК України), то право на стягнення заборгованості з орендної плати має орендодавець шляхом звернення до відповідного господарського суду в установленому порядку.

Відповідач у своєму відзиві на позовну заяву зазначає про те, що із введенням на території України воєнного стану, на підставі відповідних законодавчих актів, законодавцем внесено зміни до податкового кодексу України, якими звільнено платників від сплати земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками, розташованими на території активних бойових дій.

Слід зазначити, що спірна земельна ділянка розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади. На території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою.

Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.

Первинно, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: 69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

В умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.

При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року № 457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 р. за № 453/37789) не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року. Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року № 104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 р. за № 554/37890, станом на 27 травня 2022 року.

На той час територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

За приписами ч. 3 ст. 75 ГПК України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 було викладено наступним чином: За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.

До того ж, обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Зміни до Договору оренди земельної ділянки щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 роках сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.

Аналогічні висновки викладені у постановах Центрального апеляційного господарського суду по справах №908/1118/23 від 08.02.2024, №908/1180/23 від 11.12.2023, №908/1435/23 від 08.11.2023.

Враховуючи вищевикладене, відповідачем не надано належних та допустимих доказів щодо відсутності у нього заборгованості в сумі 234918,34 грн зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за 2022-2023 роки, відтак підстави для задоволення клопотання про закриття провадження у справі через відсутність предмету спору відсутні.

На підставі викладеного, позов підлягає частковому задоволенню.

При цьому суд також зазначає, що до спірних правовідносин не застосовується форс-мажор, на якій посилається відповідач, оскільки спірна сума є основним зобов`язанням.

Згідно із положеннями статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на сторони пропорційно задоволеним вимогам.

Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Фірми «Діловий дім», ідентифікаційний код юридичної особи 39490125 (вул. Кірова, буд. 107, м. Запоріжжя, 69063) на користь Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105) заборгованість за договором оренди землі № 201501000100158 від 28.05.2015 в розмірі 234918,34 грн (двісті тридцять чотири тисячі дев`ятсот вісімнадцять грн тридцять чотири коп.) на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600. Видати наказ.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Фірми «Діловий дім», ідентифікаційний код юридичної особи 39490125 (вул. Кірова, буд. 107, м. Запоріжжя, 69063) на користь Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105), судовий збір, сплачений при поданні позовної заяви в розмірі 2819,02 грн (дві тисячі вісімсот дев`ятнадцять грн дві коп.), отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, рахунок: UA058201720344270024000034816, ЄДРПОУ 02140892, банк отримувача: Державна казначейська служба України, м. Київ. Видати наказ.

4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

5. В іншій частині позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 03.07.2024.

Суддя А.О. Науменко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення01.07.2024
Оприлюднено05.07.2024
Номер документу120148980
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/604/24

Судовий наказ від 02.08.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Судовий наказ від 02.08.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Рішення від 01.07.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 12.06.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні