Рішення
від 26.06.2024 по справі 140/4356/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 червня 2024 року ЛуцькСправа № 140/4356/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,

при секретарі судового засідання Кухтея В.Р.,

за участі представників:

позивача - Веремчука В.В.,

відповідача - Зайченко Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьк, за правилами загального позовного провадження, адміністративну справу за позовом Приватного підприємства Всеукраїнська Газета Вісник + К до Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей про визнання незаконним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство Всеукраїнська Газета Вісник + К звернулося з позовом до Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей про визнання незаконним та скасування рішення №115 від 29 лютого 2024 року Про застосування фінансових санкцій за порушення вимог законодавства про рекламу до Приватного підприємства Всеукраїнська Газета Вісник + К.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що рішенням Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (далі по тексту - КРАІЛ) №115 від 29 лютого 2024 року Про застосування фінансових санкцій за порушення вимог законодавства про рекламу до Приватного Підприємства ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К вирішено застосувати до позивача відповідно до частини першої статті 59 Закону України Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор фінансову санкцію (штраф) в розмірі 2 130 000, 00 грн.

Позивач вказує на незаконність та безпідставність прийнятого КРАІЛ рішення №115 від 29 лютого 2024 року, оскільки у КРАІЛ були відсутні повноваження щодо складення відносно ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К акту №1/2024 від 14 лютого 2024 року та прийняття на підставі нього рішення №115 від 29 лютого 2024 року у зв`язку із тим, що право на складення акту (початок проведення будь - яких дій щодо складення такого акту) виникло у державного органу лише 01 грудня 2023 року, а прийняття процесуального рішення на підставі такого акту виникло 20 грудня 2023 року, тобто після 28 листопада 2023 року (дати вчинення ймовірного правопорушення). Визначений КРАІЛ розмір штрафних санкцій не відповідає вимогам закону, оскільки розрахований станом на 2024 рік, а не на 2023 рік (на час, коли було вчинене ймовірне правопорушення). В акті №1/2024 від 14 лютого 2024 року КРАІЛ та рішенні №115 від 29 лютого 2024 року відсутні докази того, що ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К є власником веб-сайту https://visnyk.Iutsk.na, або реєстрантом відповідного доменного імені для притягнення підприємства до відповідальності за порушення вимог закону про рекламу. Розрахунки за послуги хостингу щодо розміщення веб-сайту: https://visnvk.lutsk.ua в мережі інтернет з 2014 року по 2024 рік проводилися та проводяться гр. ОСОБА_1 , а не ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К. Реєстрантом суб`єкта у сфері онлайн - медіа для сервісу, що надається через мережу Інтернет, з доменним ім`ям: http://visnyk.lutsk.ua/ є фізична особа ОСОБА_2 , а не юридична особа ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К.

Крім того, інформація, яка стала підставою для притягнення позивача до відповідальності ймовірно була поширена ОСОБА_3 , чи іншою, допоки невстановленою органом досудового розслідування особою. При цьому, на рахунки ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К не надходило жодних коштів за розповсюдження інформації, що визначене у посиланні.

У зв`язку із чим, просить позовні вимоги задовольнити в повній мірі.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено судовий розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у даній адміністративній справі на 23 травня 2024 року.

В поданому до суду відзиві від 10.05.2024 на позовну заяву представник відповідача позов не визнала та просила відмовити у його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваного рішення.

Вказує, що повноваження КРАІЛ на складення акту і застосування штрафної санкції за результатами його розгляду були визначені як нормами Закону про рекламу так і Положенням. При цьому, позивач безпідставно посилається на дату вчиненого порушення 28.11.2023, як на обставину, що свідчить про незаконність прийнятого КРАІЛ рішення, співставляючи її з датою набрання чинності Постановою №1243 - 01.12.2023, оскільки документально зафіксовано факт вчиненого порушення було здійснено 14 лютого 2024 року, що підтверджується актом, рішення за результатами розгляду акту було прийнято 29.02.2024, тобто за наявності таких повноважень як визначених в Законі так і в Положенні.

Стосовно самих порушень, виявлених в ході перевірки, зазначає, що згідно листа Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 14.12.2023 №17/4361 розповсюджувачем реклами з умовною назвою Переваги та деталі реєстрації на Parik-24 за посиланням є ПП ВСЕУКРАЇНСЬКА ГАЗЕТА ВІСНИК + К.

У відповідь на лист КРАІЛ, позивачем листом від 27.12.2023 №89 надано письмові пояснення, в яких зазначено, що відповідальна особа за наповнення сайту рекламними матеріалами на цей момент перебуває на службі в Збройних силах України (безпосередньо в зоні ведення бойових дій), а отже отримати необхідні документи тимчасово неможливо.

Також, позивачем повідомлено КРАІЛ, що реклама, яка містить інформацію сумнівного походження із сайту видалена та в подальшому розповсюджувач зобов`язується ретельніше перевіряти матеріали та документи щодо розміщення реклами.

Вказані обставини в повній мірі свідчать про визнання позивачем факту вчинення порушення і його самостійне усунення, що не потребує доказування в силу приписів статті 78 КАС України.

Що стосується висновків позивача, що в акті та оскаржуваному рішенні відсутні докази того, що ПП ВСЕУКРАЇНСЬКА ГАЗЕТА ВІСНИК+К є власником веб-сайту https://visnyk.lutsk.ua, або реєстрантом відповідного доменного імені для застосування штрафної санкції за порушення вимог Закону про рекламу, звертає увагу на те, що позивач листом від 27.12.2023 №89 сам надав інформацію за підписом редактора про те, що особа відповідальна за наповнення сайту рекламними матеріалами перебуває на службі в Збройних силах України. Вся реклама, яка містить інформацію сумнівного походження із сайту видалена та надалі будуть ретельніше перевірятись матеріали та документи щодо розміщення реклами.

Щодо посилань позивача, як на підставу скасування оскаржуваного рішення, на розрахунки за хостінг та реєстрацію 18.01.2024 суб`єкта у сфері онлайн-медіа «Вісник+», то вказані обставини абсолютно не впливають на правомірність прийнятого КРАІЛ рішення, крім того, реєстрація відбулася набагато пізніше після вчиненого порушення, що свідчить про вжиття позивачем заходів з метою уникнення відповідальності за вчинене порушення.

Відтак, за наявності листа від 27.12.2023 №89 на бланку ПП ВСЕУКРАЇНСЬКА ГАЗЕТА ВІСНИК + К з підписом редактора та повідомлення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про розміщення такого повідомлення, у КРАІЛ були наявні достатні докази ким було здійснено розповсюдження такої реклами.

Ухвалою суду від 23.05.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу за адміністративним позовом Приватного підприємства Всеукраїнська Газета Вісник + К до Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей про визнання незаконним та скасування рішення до розгляду по суті на 11:00 04 червня 2024 року в залі судових засідань Волинського окружного адміністративного суду.

В судовому засіданні 26.06.2024 представник позивача позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві, просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні 26.06.2024 проти задоволення позовних вимог заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, з огляду на таке.

Судом встановлено, що 14 грудня 2023 року Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення звернулася до КРАІЛ із листом №17/4361 про надання інформації щодо наявності ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення букмекерської діяльності у суб`єкта господарювання, який використовує бренд Рагік-24, рекламу якого на переконання Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення розповсюджено ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К за посиланням в мережі інтернет: https://visnvk.lutsk.11a/news/anctual/81004-pvervevagi-ta-dvetali-rvevestratsivi-na-paгік-24/.

У відповідності до вимог частини другої статті 26 Закону про рекламу, уповноваженими особами було розпочато реалізацію повноважень щодо державного контролю за дотриманням законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор щодо розповсюдження реклами за посиланням в мережі інтернет: https://visnvk.lutsk.11a/news/anctual/81004-pvervevagi-ta-dvetali-rvevestratsivi-na-paгік-24/, за результатами чого складено акт про порушення вимог законодавства про рекламу №1/2024 від 14.02.2024.

Під час здійснення зазначених повноважень було встановлено, що станом на 18.12.2023 за посиланням в мережі інтернет: https://visnvk.lutsk.11a/news/anctual/81004-pvervevagi-ta-dvetali-rvevestratsivi-na-paгік-24/ реклами з умовною назвою Переваги та деталі реєстрації на Parik-24 відсутня, що підтверджувалося відповідним скриншотом.

Поряд з цим, уповноваженими особами за допомогою цифрового Інтернет-архіву веб-ресурсу Wayback Machine, який доступний за посиланням https://web.archive.org, було отримано доступ до історії веб-сайту https://visnyk.lutsk.ua за 28.11.2023.

Згідно збереженої архівної версії сторінки веб-сайту в зазначеному веб-ресурсі Wayback Machine встановлено, що 28.11.2023 за посиланням в мережі Інтернет: https://visnvk.lutsk.11a/news/anctual/81004-pvervevagi-ta-dvetali-rvevestratsivi-na-paгік-24/ здійснювалось розповсюдження реклами з умовною назвою Переваги та деталі реєстрації на Parik-24.

В рекламі містилося зображення і текст, що пропонував реєстрацію в букмекерській конторі та прийняття участі в азартних іграх.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 1 Закону азартна гра - будь-яка гра, умовою участі в якій є внесення гравцем ставки, що дає право на отримання виграшу (призу), імовірність отримання і розмір якого повністю або частково залежать від випадковості, а також знань і майстерності гравця.

Відповідно до пункту 15 частини першої статті 1 Закону про рекламу, реклама інформація про особу, ідею та/або товар, розповсюджена за грошову чи іншу винагороду або з метою самореклами в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена, щоб сформувати або підтримати у прямий (пряма реклама, телепродаж) або непрямий (спонсорство, розміщення товару (продакт-плейсмент) спосіб обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес щодо таких особи, ідеї та/або товару.

Аналізуючи зміст текстового повідомлення, розповсюдженого за посиланням в мережі Інтернет: https://visnvk.lutsk.11a/news/anctual/81004-pvervevagi-ta-dvetali-rvevestratsivi-na-paгік-24/, а саме реклами з умовною назвою Переваги та деталі реєстрації на Parik-24 встановлено, що текст містить інформацію, яка дає можливість визначати таку інформацію як рекламу, що призначена сформувати та підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес до азартної гри, зокрема, текст містить відомості про сервіс для здійснення ставок на спорт та гарантовані виплати, можливість зробити ставку в процесі події, створення облікового запису, необхідності верифікації для виведення коштів та інші умови участі в азартній грі.

Згідно з інформацією щодо наявності у суб`єкта господарювання права на провадження діяльності з організації та провадження азартних ігор, яка розміщена на офіційному веб-сайті КРАІЛ в розділі Реєстри та переліки (https://www.gc.gov.ua/ua/Reiestry.html), встановлено відсутність відомостей про видачу будь-якого виду ліцензій у сфері діяльності з організації та проведення азартних ігор суб`єкту господарювання, який провадить діяльність під брендом Parik-24.

29 лютого 2024 року КРАІЛ на підставі акту №1/2024 від 14 лютого 2024 року було прийнято рішення №115 від 29 лютого 2024 року, яким відповідно до частини першої статті 59 Закону України Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор вирішено застосувати до ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К фінансову санкцію (штраф), в розмірі 2 130 000, 00 грн.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, правові, економічні, соціальні та організаційні умови функціонування азартних ігор визначає Закон України Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор від 14.07.2020 №768-IX (далі - Закон №768-IX).

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону №768-IX державне регулювання у сфері організації та проведення азартних ігор здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей та іншими органами державної влади в межах їх повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 4 статті 6 Закону №768-IX органом державного регулювання у сфері організації та проведення азартних ігор є Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей (далі - КРАІЛ).

Під час реалізації державної політики у сфері організації та проведення азартних ігор Уповноважений орган має такі повноваження, зокрема взаємодіє з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, громадськими об`єднаннями та іншими організаціями під час здійснення своїх повноважень (п.13 ч.1 ст.8 Закону №768-IX).

Частиною 1 статті 3 Закону №768-IX регламентовано, що законодавство України про азартні ігри складається з Конституції України, Податкового кодексу України, цього Закону та законів України Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, Про запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань, а також прийнятих відповідно до цього Закону інших законів та нормативно-правових актів, що регулюють відносини у зазначеній сфері та відповідних міжнародних договорів України, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України.

Відповідно до пункту 4 частини 5 статті 2 Закону №768-IX до азартних ігор не належать випуск та проведення лотерей.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №891 затверджено Положення про Комісію з регулювання азартних ігор та лотерей (далі - Положення №891), згідно із пунктом 1 якого Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує державне регулювання діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України.

Закон України Про рекламу (далі - Закон) визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами.

Відповідно до частини статті 22-1 Закону про рекламу, реклама азартних ігор, реклама торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри, забороняється:

в лінійних аудіовізуальних та аудіальних медіа з 6 години до 23 години;

у наукових, науково-популярних, навчальних, громадсько-політичних, довідкових, літературно-художніх виданнях, виданнях для дітей та юнацтва та інших виданнях (крім спеціалізованих видань, присвячених азартним іграм);

в усіх друкованих медіа (крім спеціалізованих видань, присвячених азартним іграм);

на зовнішніх та внутрішніх поверхнях транспортних засобів та метрополітену; засобами зовнішньої реклами;

на товарах (у тому числі одязі), призначених переважно для осіб віком до 21-річного віку;

в місцях проведення розважальних, театрально-концертних, спортивних заходів, спортивних змагань та інших заходів для осіб, які не досягли 21-річного віку.

Крім того, частина 6 статті 22-1 Закону визначає, що замовником виготовлення, розміщення, розповсюдження реклами азартних ігор може бути виключно суб`єкт господарювання, який має ліцензію на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.

Згідно з частиною сьомою вказаної статті будь-яка діяльність з рекламування азартних ігор, суб`єктів господарювання, які організовують азартні ігри, торговельних марок, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими здійснюється діяльність з організації та проведення азартних ігор, без наявності у таких суб`єктів господарювання ліцензії на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор забороняється.

Крім того, відповідно до частини восьмої та дев`ятої статті 22-1 Закону реклама азартних ігор має містити достовірну інформацію, не бути хибною, неправдивою або удаваною. Реклама азартних ігор, крім реклами на аудіальних медіа, має містити відомості про ліцензію, номер, дату її видачі та найменування органу, який видав рекламодавцю ліцензію на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор.

Відповідно до частини першої статті 26 Закону про рекламу, контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснюють у межах своїх повноважень: Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей - щодо реклами у сфері організації та проведення азартних ігор.

Частиною 2 статті 26 Закону визначено, що на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, за фактом виявлення такими органами порушення або в ході розгляду повідомлення (звернення, скарги, заяви тощо) третіх осіб про порушення вимог законодавства про рекламу рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов`язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та аудіозаписи, а також іншу інформацію, що стосуються виявленого порушення чи повідомлення про нього та необхідні для здійснення такими органами повноважень щодо державного контролю.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24 листопада 2023 року №1243 Про внесення змін до пункту 4 Положення про Комісію з регулювання азартних ігор та лотерей до пункту 4 Положення були внесені зміни в частині доповнення повноважень КРАІЛ здійснювати контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор.

Зокрема, підпунктом 3 пункту 4 Положення №891 визначено, що КРАІЛ відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: здійснює державний нагляд (контроль) за ринком азартних ігор та у лотерейній сфері шляхом: складання актів перевірок; контролю за дотриманням організаторами азартних ігор вимог законодавства, стандартів та нормативно-правових актів у сфері організації та проведення азартних ігор.

Отже, всі посилання представника Приватного підприємства Всеукраїнська Газета Вісник + К у позовній заяві щодо відсутності у КРАІЛ повноважень на складення акту і застосування штрафної санкції за результатами його розгляду були визначені як нормами Закону так і Положення, а відтак суд вважає їх помилковими та такими, що не віднайшли свого підтвердження в ході розгляду справи.

Водночас, щодо наявності інших підстав для скасування рішення Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей №115 від 29 лютого 2024 року Про застосування фінансових санкцій за порушення вимог законодавства про рекламу до Приватного підприємства Всеукраїнська Газета Вісник + К, судом встановлено наступне.

Статтею 1 Закону України Про авторське право і суміжні права дано визначення, що:

веб-сайт - це сукупність даних, електронної (цифрової) інформації, інших об`єктів авторського права і (або) суміжних прав тощо, пов`язаних між собою і структурованих у межах адреси веб-сайту і (або) облікового запису власника цього веб-сайту, доступ до яких здійснюється через адресу мережі Інтернет, що може складатися з доменного імені, записів про каталоги або. виклики і (або) числової адреси за Інтернет-протоколом;

веб-сторінка складова частина веб-сайту, що може містити дані, електронну (цифрову) інформацію, інші об`єкти авторського права і (або) суміжних прав тощо;

власник веб-сайту це особа, яка є володільцем облікового запису та встановлює порядок і умови використання веб-сайту. За відсутності доказів іншого власником веб-сайту вважається реєстрант відповідного доменного імені, за яким здійснюється доступ до веб-сайту, і (або) отримувач послуг хостиніу;

власник веб-сторінки це особа, яка є володільцем облікового запису, що використовується для розміщення веб-сторінки на веб-сайті, та яка управляє і (або) розміщує електронну (цифрову) інформацію в межах такої веб-сторінки. Власник веб-сайту не є власником веб-сторінки, якщо останній володіє обліковим записом, що дозволяє йому самостійно, незалежно від власника веб-сайту, розміщувати інформацію на веб-сторінці та управляти нею;

доменне ім`я - це ім`я, що використовується для адресації комп`ютерів і ресурсів в Інтернеті.

Відповідно до пункту 23 статті 2 Закону України Про електронні комунікації, домен - це частина ієрархічного адресного простору мережі Інтернет, яка має унікальну назву (доменне ім`я), що її ідентифікує, обслуговується групою серверів доменних імен та централізовано адмініструється.

Згідно пункту 15 статті і Закону України Про авторське право і суміжні права, власником веб-сайту є особа, яка є володільцем облікового запису та встановлює порядок і умови використання веб-сайту. За відсутності доказів іншого власником веб-сайту вважається реєстрант відповідного імені, за яким здійснюється доступ до веб-сайту, і отримувач послуг хостингу.

Частиною 11 статті 56 Закону України Про авторське право і суміжні права передбачено, що власники веб-сайтів та постачальники послуг хостингу, крім фізичних осіб, які не є суб`єктами господарювання, зобов`язані розміщувати у вільному доступі на власних веб-сайтах та (або) в публічних базах даних записів про доменні імена (WHOIS) таку достовірну інформацію про себе: а) повне ім`я або найменування власника веб-сайту та постачальника послуг хостингу; б) повну адресу місця проживання або місцезнаходження власника веб-сайту та постачальника послуг хостингу; в) контактну інформацію власника веб-сайту та постачальника послуг хостингу, у тому числі адресу електронної пошти, номер телефону, за якими з ними можливо оперативно зв`язатися. Фізичні особи, які не є суб`єктами господарювання, розміщують у вільному доступі на веб-сайтах, власниками яких вони є, або в публічних базах даних записів про доменні імена (WHOIS) контактну інформацію власника веб-сайту, передбачену пунктом "в" цієї частини.

Частиною і статті 59 Закону України Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор встановлено, що до рекламодавців, виробників реклами або розповсюджувачів реклами, які порушують вимоги щодо заборони замовлення, виготовлення, розміщення або розповсюдження реклами азартних ігор та/або організаторів азартних ігор, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор з порушенням вимог законодавства про азартні ігри та законодавства про рекламу, застосовується фінансова санкція у розмірі 300 (трьохсот) мінімальних заробітних плат.

Відповідно до пункту 15 частини і статті і Закону України Про рекламу, реклама - інформація про особу, ідею та/або товар, розповсюджена за грошову чи іншу винагороду або з метою самореклами в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена, щоб сформувати або підтримати у прямий (пряма реклама, телепродаж) або непрямий (спонсорство, розміщення товару (продакт-плейсмент) спосіб обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес щодо таких особи, ідеї та/або товару.

Судом встановлено, що в матеріалах складених КРАІЛ за результатами проведеного відносно ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К заходу державного контролю за дотриманням законодавства про рекламу у сфері організації та проведення азартних ігор щодо розповсюдження реклами за посиланням в Інтернеті, відсутні докази того, що ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К є власником веб-сайту https://visnyk.lutsk.ua або реєстрантом відповідного доменного імені.

Також, матеріали перевірки не містять доказів того, що відповідачем вчинялися дії або проводилася перевірка відомостей щодо встановлення власника сайту, реєстранта доменного імені, отримувача послуг хостингу.

Таких доказів не надано відповідачем і в ході розгляду справи судом.

Відтак, в матеріалах справи відсутні докази того, що позивач - ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К у відповідності до зазначених вище норм є, або може вважатися власником сайту, або реєстрантом відповідного доменного імені: https://visnyk.Iutsk.ua/та хостингу.

У свою чергу, як вбачається з наявної в матеріалах справи інформації з публічної бази даних про власників доменних імен сервісу WHOIS (посилання в мережі Інтернет: https: //www.ukraine.com.ua/uk/domains/whois-service/) за допомогою якого можна отримати інформацію про дату реєстрації/звільнення домену, або дізнатися контакти для зв`язку з власником веб-сайту, в останній відсутні відомості про реєстрацію ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К власником веб-сайту: https://visnyk.lutsk.ua, або реєстрантом зазначеного доменного імені, отримувачем послуг хостингу.

Наведені докази, на думку суду, виключають можливість ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К виступати суб`єктом адміністративного правопорушення, що визначене статтею 59 Закону України Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор, тобто розповсюджувачем реклами.

Також, обставини відсутності юридичної відповідальності ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К за інформацію, що розміщена за посиланням в мережі Інтернет: https://visnvk.lutsk.11a/news/anctual/81004-pvervevagi-ta-dvetali-rvevestratsivi-na-paгік-24/, крім того підтверджуються наступним.

Судом встановлено, що розрахунки за послуги хостингу веб-сайту: https: //visnvk.lutsk.ua з 2014 року по 2024 рік проводив і проводить громадянин ОСОБА_1 , що підтверджується виписками по картці/рахунках ОСОБА_1 , як клієнта Акціонерного Товариства Комерційний Банк ПРИВАТБАНК від 15 квітня 2024 року.

З даних виписок вбачається, що останній, починаючи з 26 лютого 2014 року здійснював і здійснює оплату послуг хостингу (розміщення веб-сайту: https://visnyk.lutsk.ua/ у віртуальній мережі Інтернет на сервері з метою можливості його використання) німецькій компанії Hetzner. Такі платежі ОСОБА_1 здійснює до сьогодні.

Отже, оплата послуг хостингу для використання веб-сайту: httр://visnvk.lutsk.ua/ проводиться громадянином ОСОБА_1 , а не позивачем - ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К.

Крім цього, з наданих позивачем письмових доказів вбачається, що суб`єктом у сфері онлайн-медіа, що розміщене в мережі Інтернет з доменним ім`ям: http://visnvk.lutsk.ua/ є фізична особа - ОСОБА_2 .

Згідно пункту 36 частини і статті і Закону України Про медіа, онлайн-медіа - медіа,- що регулярно поширює інформацію у текстовій, аудіо-, аудіовізуальній чи іншій формі в електронному (цифровому) вигляді за допомогою мережі Інтернет на власному веб-сайті, крім медіа, які віднесені цим Законом до аудіовізуальних медіа.

Відповідно до частини 1, 2 статті 16 Закону України "Про медіа, для цілей цього Закону суб`єктом у сфері онлайн-медіа вважається особа, що здійснює редакційний контроль щодо створення або добору, організації та поширення масової інформації у формі онлайн-медіа. Суб`єктами у сфері онлайн-медіа можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які мають місце проживання в Україні, зареєстровані в установленому законодавством порядку юридичні особи України.

Суб`єктом у сфері онлайн-медіа можуть виступати як фізична, так і юридичні особи. Проте, у відповідності до зазначених вище документів, суб`єктом у сфері онлайн-медіа щодо веб-сайту: http://visnvk.lutsk.iia/ є фізична особа ОСОБА_2 , а не юридична особа ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К.

Водночас, суд звертає увагу на те, що ОСОБА_2 зареєстрований суб`єктом у сфері онлайн-медіа для сервісу, що надається через мережу Інтернет, доменне ім`я: http://visnvk.lutsk.ua/ згідно рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №153 від 18 січня 2024 року, що підтверджується також витягом з Реєстру суб`єктів у сфері медіа-реєстрантів.

Тобто, ОСОБА_2 став зареєстрованим власником домену вже після самого факту розміщення реклами, який згідно збереженої архівної версії сторінки веб-сайту, отриманої з веб-ресурсу Wayback Machine відбувся 28.11.2023.

Також, судом встановлено, що на даний час, органом досудового розслідування здійснюються слідчі дії щодо встановлення обставин несанкційного втручання в роботу веб-сайту: http://visnvk.lutsk.ua/, а також осіб, які можуть бути причетні до вказаних протиправних дій.

В межах даного розслідування встановлено, що в листопаді 2023 року ОСОБА_3 , перебуваючи в невстановленому місці, здійснив несанкціоноване втручання в роботу сайту Вісник + К та розмістив на ньому рекламні посилання.

Таким чином, з матеріалів справи вбачається, що наразі органом досудового розслідування провадяться дії щодо встановлення особи (осіб), які вчинили несанкціоноване втручання в роботу веб-сайту: http://visnvk.lutsk.ua/.

Крім того, з досліджених судом виписок із банківських рахунків ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К за період з 01 липня 2023 року по 31 березня 2024 року вбачається, що жодних коштів на свої рахунки від будь-яких суб`єктів за ймовірне розміщення інформації, що визначене у посиланні в мережі Інтернет: https://visnvk.lutsk.11a/news/anctual/81004-pvervevagi-ta-dvetali-rvevestratsivi-na-paгік-24/ не отримувало.

При цьому, суд зазначає, що визначення особи, яка має нести відповідальність за правопорушення лише тому, що її зазначено в акті про порушення вимог законодавства про рекламу №1/2024 від 14.02.2024, суперечить також змісту застосування адміністративно-господарських санкцій, а саме: адміністративно-господарські санкції застосовуються на такій юридичній підставі, як об`єктивні, дійсні протиправні дії або бездіяльність винної особи, за які законом передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій.

До юридичної відповідальності можуть бути притягнені юридична особа або фізична особа в разі наявності сукупних підстав для її застосування. Підстави юридичної відповідальності - це необхідна єдність її фактичних і правових передумов, без яких вона не може бути реалізована. Фактичною підставою юридичної відповідальності є вчинення правопорушення.

Юридичною підставою відповідальності є 1) нормативні приписи, які чітко фіксують елементи складу правопорушення і містять його юридичні ознаки, та 2) правозастосувальний акт, у якому дається юридична кваліфікація вчинку і міститься рішення про накладення покарання.

Принцип законності юридичної відповідальності означає, що діяльність державних органів і посадових осіб по застосуванню юридичної відповідальності ведеться в повній відповідності з вимогами діючого законодавства і не виходить за межі його вимог, змісту і мети. Відповідальність застосовується тільки за скоєне правопорушення, тобто винне протиправне діяння деліктоздатної особи.

Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що при вирішенні питання притягнення до відповідальності та накладання адміністративно-господарського штрафу також необхідно враховувати наявність або відсутність складу адміністративно-господарського правопорушення (об`єкт, об`єктивна сторона, причинно-наслідковий зв`язок між діянням та наслідками, суб`єкт, суб`єктивна сторона (вині дії суб`єкта щодо вчиненого ним правопорушення та його шкідливих наслідків).

Крім розміщення невстановленою особою інформації, що визначена у посиланні в мережі Інтернет: https://visnvk.lutsk.11a/news/anctual/81004-pvervevagi-ta-dvetali-rvevestratsivi-na-paгік-24/ відповідачем не надано жодного доказу на підтвердження того, що позивач - ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К у відповідності до зазначених вище норм є, або може вважатися власником сайту, або реєстрантом відповідного доменного імені: https://visnyk.Iutsk.ua/та хостингу.

Частинами 1 та 2 статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Аналізуючи оскаржувані рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч.2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України» Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи, відповідачем зазначених вище принципів при прийнятті рішень (постанов) дотримано не було.

Суду не надано доказів того, що ПП Всеукраїнська Газета Вісник + К є власником веб-сайту https://visnyk.Iutsk.na, або реєстрантом відповідного доменного імені, що на думку суду, свідчить про необгрунтованість притягнення позивача до відповідальності за порушення вимог закону про рекламу.

Таким чином, беручи до уваги зібрані та досліджені в судовому засіданні докази в їх сукупності, а також враховуючи вимоги статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушених прав позивача є визнання протиправним та скасування рішення Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей №115 від 29 лютого 2024 року Про застосування фінансових санкцій за порушення вимог законодавства про рекламу до Приватного підприємства Всеукраїнська Газета Вісик +К.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 30 280,00 гривень.

Керуючись ст.ст. 241, 242, 243 ч.3, 245, 246, 262, 295, 297, Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей №115 від 29 лютого 2024 року Про застосування фінансових санкцій за порушення вимог законодавства про рекламу до Приватного підприємства Всеукраїнська Газета Вісник + К.

Стягнути на користь Приватного підприємства Всеукраїнська Газета Вісник + К за рахунок бюджетних асигнувань Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 30 280 (тридцять тисяч двісті вісімдесят) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Приватне підприємство Всеукраїнська Газета Вісник +К (код ЄДРПОУ: 36541145; 43005, м. Луцьк, проспект Перемоги,11, кв.52).

Відповідач: Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей (Код ЄДРПОУ: 43892728; 01001, м. Київ, вул. Грінченка Бориса, 3).

Суддя Ю.Ю. Сорока

Повний текст судового рішення складено 03.07.2024.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.06.2024
Оприлюднено05.07.2024
Номер документу120152095
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —140/4356/24

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 24.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Рішення від 26.06.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні