Рішення
від 03.07.2024 по справі 300/3611/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" липня 2024 р. справа № 300/3611/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Коломийської державної військової адміністрації, Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації про визнання протиправною відмови у наданні державної допомоги та зобов`язання до вчинення дій

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Коломийської державної військової адміністрації, Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації про визнання протиправною відмови у наданні державної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, передбаченої Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332 та зобов`язання до сплачувати вказану державну допомогу.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач протиправно відмовив позивачу у наданні державної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, передбаченої Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.05.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

03.06.2024 до суду надійшов відзив Коломийської районної державної адміністрації (а.с.23, 24). Згідно відзиву відповідач щодо задоволення позовної заяви заперечив, вказавши, що Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332 повноваження щодо надання державної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам належать виключно структурним підрозділам з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації. В даному випадку - це Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 20558069), яке є окремою юридичною особою публічного права і є належним відповідачем по справі. Коломийська районна державна адміністрація є неналежним відповідачем по даній справі. Відповідач просив суд в задоволенні позову до Коломийської районної державної адміністрації відмовити (а.с.23, 24).

11.06.2024 до суду надійшла відповідь позивача на відзив, відповідно до якої позивач не погоджується з аргументами відповідача (а.с.27, 28).

12.06.2024 до суду надійшов відзив Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації, відповідно до якого представник відповідача вважає позов безпідставним, необґрунтованим та просить в задоволенні вимог позивача відмовити у повному обсязі. Зазначено, що позивач 14.03.2024 звернулася за призначенням допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, про що свідчать подані нею заява та інші документи, що містяться в її особовій справі одержувача допомоги, в тому числі довідка від 10.03.2024 № 2968 про те, що майор ОСОБА_2 перебуває на військовій службі за контрактом у військовій частині НОМЕР_1 з 06.09.2021 по теперішній час. Зазначено, що оскільки позивач не надала документ про те, що ОСОБА_2 брав безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ, у період за який враховуються доходи, до середньомісячного сукупного доходу сім`ї ОСОБА_1 враховано грошове забезпечення її чоловіка. Інших документів, які є підставою, щоб не враховувати грошове забезпечення ОСОБА_2 , при призначені допомоги, позивач у березні 2024 року не надавала. Звертає увагу, що надані позивачем додатки до позову також не підтверджують наявність передбачених Порядком підстав для призначення допомоги з березня 2024 року. Отже, відповідачем правомірно відмовлено позивачу в призначенні та виплаті допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (а.с.29, 30).

Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні) у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 05.02.2023 № 2604-5002558108 перебуває на обліку внутрішньо переміщених осіб із зареєстрованим місцем проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 (а.с.45).

Згідно довідок про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 05.02.2023 №№ 2604-5002558109, 2604-5002558110 діти позивача ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , перебувають на обліку внутрішньо переміщених осіб із зареєстрованим місцем проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 (а.с.58, 62).

Відповідно до довідки Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України від 10.03.2024 № 2968 чоловік позивача ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , перебуває на військовій службі за контрактом у Військовій частині НОМЕР_1 з 06.09.2021, наказ командира Військової частини НОМЕР_1 від 06.09.2021 № 257 (а.с.52).

Згідно розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім`ї за період з жовтня по грудень 2023 року сукупний дохід сім`ї позивача кількістю 4-х осіб складає 389482,06 грн., сукупний середньомісячний дохід сім`ї - 129827,35 грн., середньомісячний дохід члена сім`ї - 32456,84 грн. У тому числі: дохід позивача ОСОБА_1 у період з жовтня по грудень 2023 року становить 10050,00 грн.; дохід її чоловіка ОСОБА_2 у період з жовтня по грудень 2023 року становить 379432,06 грн. У дітей ОСОБА_3 , ОСОБА_4 дохід відсутній (а.с.37, 38).

14.03.2024 позивач звернулася до Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації з заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (Додаток 5 до Порядку від 20.03.2022 № 332), просила призначити допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам передбачену Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332 (а.с.39-41).

За результатом розгляду зави позивача про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам від 14.03.2024, Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації прийняло рішення від 03.04.2024 № 1511706394-2024-2 про відмову у наданні державної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, передбаченої Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332, з обґрунтувань, що не відповідає вимогам п.13.2-13.4 Порядку, оскільки середньомісячний сукупний дохід на одного члена сім`ї перевищує чотири розміри прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (а.с.36).

При вирішенні даного спору суд виходить з наступного нормативно-правового регулювання спірних правовідносин.

Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" № 1706-VII встановлено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

Механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (далі - допомога) визначає Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332.

Допомога призначається для забезпечення соціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб із числа незахищених верств населення та стимулювання до працевлаштування внутрішньо переміщених осіб працездатного віку.

Згідно пункту 13-2 Порядку від 20.03.2022 № 332, для отримувачів допомоги, які не підпадають під дію пункту 13-1, та які перемістилися (повторно перемістилися) з 1 січня 2022 р. з територій, включених до переліку територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, допомога призначається на другий шестимісячний період на підставі подання заяви на осіб із складу членів сім`ї, якщо середньомісячний сукупний дохід на одного отримувача в такій сім`ї протягом тримісячного періоду, за який враховуються доходи на момент продовження виплати допомоги, не перевищує чотирьох розмірів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на 1 січня року, в якому приймається рішення про призначення допомоги.

Відповідно до пункту 14 Порядку від 20.03.2022 № 332 період, за який враховуються доходи, становить один квартал, що передує місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням або продовженням виплати допомоги на другий шестимісячний період, або три місяці, що передують місяцю звернення за допомогою або продовженням виплати допомоги на другий шестимісячний період. Середньомісячний сукупний дохід сім`ї обчислюється відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632 "Деякі питання виплати державної соціальної допомоги".

У відповідності до пункту 8 Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 632 до середньомісячного сукупного доходу осіб, які беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ, не враховуються отримані ними у період безпосередньої участі у зазначених заходах грошове забезпечення та інші виплати і види соціальної допомоги, передбачені законодавством для працівників правоохоронних органів, військовослужбовців і працівників Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, МВС, Національної поліції, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, інших військових формувань, утворених відповідно до закону.

Отже, до середньомісячного сукупного доходу осіб, які беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ, не враховуються отримані ними у період безпосередньої участі у зазначених заходах грошове забезпечення та інші виплати і види соціальної допомоги, передбачені законодавством для військовослужбовців.

Як встановлено, відповідно розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім`ї за період з жовтня по грудень 2023 року сукупний дохід сім`ї позивача кількістю 4-х осіб складає 389482,06 грн., сукупний середньомісячний дохід сім`ї - 129827,35 грн., середньомісячний дохід члена сім`ї - 32456,84 грн. У тому числі: дохід позивача ОСОБА_1 у період з жовтня по грудень 2023 року становить 10050,00 грн.; дохід чоловіка позивача ОСОБА_2 у період з жовтня по грудень 2023 року становить 379432,06 грн. У дітей ОСОБА_3 , ОСОБА_4 дохід відсутній (а.с.37, 38).

Згідно до довідки Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України від 10.03.2024 № 2968 чоловік позивача ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , перебуває на військовій службі за контрактом у Військовій частині НОМЕР_1 з 06.09.2021, наказ командира Військової частини НОМЕР_1 від 06.09.2021 № 257 (а.с.52).

Отже, при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем безпідставно враховано середньомісячний сукупний дохід сім`ї позивача із урахуванням отриманого чоловіком позивача грошового забезпечення, інших виплат у період безпосередньої його участі у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ.

Оскільки при прийнятті оскаржуваного рішення враховано середньомісячний сукупний дохід сім`ї позивача із урахуванням отриманого чоловіком позивача грошового забезпечення, інших виплат у період безпосередньої його участі у заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ, то враховуючи приписи пункту 8 Порядку від 22.07.2020 № 632 та пункту 14 Порядку від 20.03.2022 № 332 рішення від 03.04.2024 № 1511706394-2024-2 прийнято без врахування обставин, що мали значення для прийняття рішення.

Щодо з вимоги про зобов`язання Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації сплачувати позивачу допомогу, передбачену Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332, суд зазначає наступне.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя.

Відповідно до ч. 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

З огляду на встановлені обставини суд дійшов до висновку, позовні вимоги є такими, що підлягають частковому задоволенню. Слід визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації від 03.04.2024 № 1511706394-2024-2 про відмову ОСОБА_1 у наданні державної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, передбаченої Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332 та зобов`язати Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву позивача від 14.03.2024 про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, передбаченої Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332 та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні. В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.

Відповідно до частин 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи наведене, слід стягнути з Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації, за рахунок його бюджетних асигнувань, на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1000,00 гривень.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації від 03.04.2024 № 1511706394-2024-2 про відмову ОСОБА_1 у наданні державної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, передбаченої Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 14.03.2024 про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, передбаченої Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332 та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Коломийської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 20558069, вул І.Франка, 3, м. Коломия, Івано-Франківська обл., 78200) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_3 ) сплачений судовий збір в розмірі 1000 (одна тисяча) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Григорук О.Б.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2024
Оприлюднено05.07.2024
Номер документу120152768
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —300/3611/24

Рішення від 03.07.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні