Рішення
від 02.07.2024 по справі 400/4663/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 липня 2024 р. № 400/4663/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Устинова І.А розглянув в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,

до відповідачаГоловного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області, вул. Морехідна, 1,м. Миколаїв,54008,

провизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (далі - відповідач), в якому просить суд:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови в проведенні індексації пенсії позивачу, із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,14, у розмірі 1,197 та у розмірі 1,0796;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу відповідно до частини другоі? статті 42 Закону Украі?ни «Про загальнообов`язкове державне пенсіи?не страхування» No1058-ІV від 09.07.2003 шляхом послідовного збільшення показника середньоі? заробітноі? плати (доходу) в Украі?ні, з якоі? сплачено страхові внески, та якии? враховується для обчислення пенсіі?, в розмірі 9118,81 грн на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,14 з 01.03.2022 відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів Украі?ни від 16.02.2022 No 118 «Про індексацію пенсіи? та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту наи?більш вразливих верств населення у 2022 році», на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,197 з 01.03.2023 відповідно пункту 1 постанови Кабінету Міністрів Украі?ни від 24.02.2023 No 168 «Про індексацію пенсіи?них і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту наи?більш вразливих верств населення у 2023 році», на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,0796 з 01.03.2024 відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів Украі?ни від 24.02.2024 No185 «Про індексацію пенсіи?них і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту наи?більш вразливих верств населення у 2024 році» та у зв`язку з цим провести виплату недоотриманих сум пенсіі?, починаючи з 01.03.2022.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він отримує пенсію за віком з 2021 року відповідно до Закону України 09.07.2003 № 1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». При цьому показник середньої заробітної плати після призначення пенсії за віком на загальних підставах враховувався за 2018, 2019, 2020 роки, що передували року (2021 рік) звернення із заявою про призначенням пенсії за віком згідно з пунктом 3 частини третьої статті 45 Законом № 1058-ІV. Також відповідно до частини другої статті 42 Закону № 1058-ІV для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії. З 01.03.2022 відбулася індексація пенсій відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 118 «Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вр Постанова КМУ № 118). Пунктом 1 Постанова КМУ № 118 передбаченого з 01.03.2022 перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону № 1058-IV, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році», проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,14. З 01.03.2023 відбулася індексація пенсій відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» (надалі Постанова КМУ № 168). Зокрема, пунктом 1 Постанова КМУ № 168 передбачено з 01.03.2023 перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону № 1058-IV», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 № 124 «Питання проведення індексації пенсій у 2019 році», проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,197. А пунктом першим постанови Кабінету Міністрів Украі?ни від 24.02.2024 No185 «Про індексацію пенсіи?них і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту наи?більш вразливих верств населення у 2024 році» (далі по тексту Постанова КМУ No185 ) було установлено, що з 01.03.2024 перерахунок пенсіи? відповідно до частини другоі? статті 42 Закону No1058-ІV та Порядку No 124 проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньоі? заробітноі? плати (доходу) в Украі?ні, з якоі? сплачено страхові внески, та якии? враховується для обчислення пенсіі?, у розмірі 1,0796. Проте позивачу пенсія не була проіндексована на підставі Постанови КМУ № 118, Постанови КМУ № 168 та Постанови КМУ № 185, листом відповідач відмовив у проведенні індексації, тому позивач змушений звернутись з даним позовом до суду, який просить задовольнити у повному обсязі.

Суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження відповідно до ст. 263 КАС України та запропонував відповідачу надати відзив на позовну заяву.

Від відповідача до суду на надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позивних вимог та зазначає, що позивачці призначено пенсію за віком 22.10.2021 і при обчислені середньомісячної заробітної плати було взято показник середньої заробітної плати за три минулі роки. Показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески за 2018, 2019, 2020 роки складає 9118,81 грн. Отже, при обчисленні пенсії Позивача застосовано показник середньої заробітної плати (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, в розмірі 9118,81 грн., який перевищує показники 6186,32 грн. та 7405,03 грн. та 7994,47 грн., які застосовуються при перерахунку пенсії відповідно до Постанови № 118, Постанови № 168 та Постанови № 185 відповідно. Відтак, відсутні правові підстави для проведення перерахунку пенсіі? Позивача з 01.03.2022 відповідно до Постанови No 118, з 01.03.2023 відповідно до Постанови No 168 та з 01.03.2024 відповідно до Постанови No 185. Так, стосовно Позивача для індексаціі? було використано: п.4 Постанови No 118 з 01.03.2022 проведено перерахунок пенсіі? та встановлено щомісячну доплату до пенсіі?? в розмірі 135 грн., п.6 Постанови No 168 з 01.03.2023 проведено перерахунок пенсіі? та встановлено щомісячну доплату до пенсіі? в розмірі 100 грн. , п.6 Постанови No 185 з 01.03.2024 проведено перерахунок пенсіі? та встановлено щомісячну доплату до пенсіі? в розмірі 100 грн. Отже, пенсія позивача розрахована на підставі норм чинного законодавства. Крім того, позивачем порушено строку звернення до суду відповідно до ст. 122 КАС України.

Суд дослідив матеріали справи, встановив наступне.

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Миколаївській області з 22.10.2021 та отримує пенсію за віком відповідно до Закону № 1058.

При призначенні пенсії за віком, застосована середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, а саме: 9118,81 грн за 2018-2020 роки.

Відповідачем стосовно позивача для індексаціі? було використано: п.4 Постанови No 118 з 01.03.2022 проведено перерахунок пенсіі? та встановлено щомісячну доплату до пенсіі? в розмірі 135 грн., п.6 Постанови No 168 з 01.03.2023 проведено перерахунок пенсіі? та встановлено щомісячну доплату до пенсіі? в розмірі 100 грн. , п.6 Постанови No 185 з 01.03.2024 проведено перерахунок пенсіі? та встановлено щомісячну доплату до пенсіі? в розмірі 100 грн.

Позивач через не проведення індексації пенсії відповідно до постанов КМУ № 118, 168, 185 звернувся до відповідача з відповідною заявою.

Листом від 22.04.2023 повідомлено позивача про те, що згідно з Порядком No 124 внаслідок індексаціі? пенсія Позивача не підлягала підвищенню. А тому з 01.03.2022 на підставі пункту четвертого Постанови КМУ No 185 Позивачу встановлено щомісячну доплату до пенсіі? в розмірі 130 грн, з 01.03.2023 на підставі пункту шостого Постанови КМУ No168 щомісячну доплату до пенсіі? в розмірі 100 грн, а з 01.03.2024 відповідно до пункту третього Постанови КМУ No185 також доплату в розмірі 100 гривень.

Позивач вважає дії відповідача щодо відмови в проведенні індексації пенсії із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії, у розмірі 1,14, у розмірі 1,197 та у розмірі 1,0796 протиправними, а тому звернувся з цим позовом до суду.

Суд вирішуючи спір між сторонами, виходить з наступного.

Згідно з частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Пунктом 1 частини першої статті 8 Закону № 1058-IV встановлено, що право на отримання пенсії та соціальних послуг із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідних для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону № 1058-IV в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Згідно з абзацом другим частини першої статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру: пенсії.

Індексація пенсій проводиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до абзаців другого і третього частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (частина п`ята статті 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення").

Частиною 2 статті 42 Закону №1058 визначено, що для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії.

Суд зауважує, що індексація пенсії згідно з цією нормою відбувається не шляхом безпосереднього збільшення її розміру на певний коефіцієнт, а шляхом збільшення показника середньої заробітної плати, який враховується для обчислення пенсії.

Цей показник у відповідності до абз.2 ч.2 ст. 42 Закону №1058 збільшується на коефіцієнт, що відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передували року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

Механізм проведення перерахунку раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії визначений Порядком №124.

Відповідно до пункту 5 Порядку No 124 кожен наступнии? перерахунок у зв`язку із збільшенням показника середньоі? заробітноі? плати (доходу) в Украі?ні, з якоі? сплачено страхові внески, та якии? враховується для обчислення пенсіі?, проводиться з урахуванням збільшеного у попередніх роках показника середньоі? заробітноі? плати (доходу) в Украі?ні, з якоі? сплачені страхові внески, та якии? враховується для обчислення пенсіі?.

Таким чином запроваджений механізм індексації спирається на збільшені у попередніх роках показники середньої заробітної плати. Тому передбачений ст. 42 Закону №1058 перерахунок раніше призначених пенсій здійснюється з використанням спеціально визначеного для цього показника середньої заробітної плати.

Цей показник розраховується саме з метою використання при розрахунку індексації пенсії, що визначає сферу його застосування.

У 2022 році п.1 постанови КМУ від 16 лютого 2022 р. № 118 передбачав коефіцієнт 1,14. Тому розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати становив 6186,32 грн (5426,60 х 1,14).

У 2023 році п.1 постанови КМУ від 24 лютого 2023 р. № 168 передбачений коефіцієнт 1,197. Відтак розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати становив 7 405,03 грн (6186,32 х 1,197).

У 2024 році п. 1 постанови КМУ від 23.02.2023 № 185 передбачений коефіцієнт 1,0796. Відтак розрахований з метою індексації пенсії показник середньої заробітної плати становив 7994,47грн (7405,03 х 1,0796).

Як вже зазначалося, такий розрахунок здійснюється саме з метою використання у механізмі індексації. Автономний характер такого розрахунку обмежує його застосування у інших процедурах, зокрема при призначенні пенсій.

Тому фактично у відносинах пенсійного забезпечення застосовуються два показники середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачені страхові внески та який враховується для обчислення пенсії: розрахований з метою індексації пенсій та визначений для інших цілей, у тому числі для призначення пенсій.

У контексті справи, що розглядається, розрахований з метою індексації пенсії у 2022, 2023 та 2024 роках показники середньої заробітної плати складають показники 6186,32 грн., 7405,03 грн. та 7994,47 грн. У разі його застосування при перерахунку пенсії позивача, розмір останньої не збільшиться, оскільки при призначенні пенсії був застосований більший показник середньої заробітної плати (9118,81 грн).

Таким чином, згідно з Порядком №124 пенсія позивача з 01.03.2022, 01.03.2023 та 01.03.2023 не збільшується. У цьому разі пунктом 4 постанови № 118, пунктом 6 постанови КМУ №168 та пунктом 6 постанови № 185 передбачені виплати щомісячної доплати до пенсії в розмірі 135, 100 та 100 гривень відповідно.

Суд зауважує, що вказані норми постанов № 118, 168 та 185 прямо допускають, що пенсії, призначені за зверненнями, що надійшли до 31 грудня 2022 р., 31 грудня 2023 та 31 грудня 2024 включно, можуть не зазнати підвищення з 1 березня 2022, з 1 березня 2023 р. та з 1 березня 2023 згідно з Порядком №124, що має наслідком доплату до пенсії.

Це спростовує доводи позивача про обов`язкове підвищення пенсії внаслідок проведення індексації відповідно до ст. 42 Закону №1058.

Суд також не приймає до уваги посилання позивача на невідповідність механізму індексації, передбаченого Порядком №124, положенням ч.2 ст. 42 Закону №1058. Останній не містить обмежень щодо періоду після призначення пенсії, впродовж якого індексація пенсії не здійснюється.

Відповідно до частини 2 статті 42 Закону №1058 для забезпечення індексації пенсії щороку з 1 березня проводиться перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, розмір та порядок якого визначаються за рішенням Кабінету Міністрів України.

У такий спосіб законодавець надав уряду повноваження з визначення порядку проведення перерахунку пенсії з метою її індексації.

Статтею 117 Конституції України передбачено, що Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

Позивачем не наведено доводів щодо перевищення Кабінетом Міністрів України наданих йому ст. 42 Закону №1058 повноважень при затвердженні Порядку №124. Цей порядок не визнаний нечинним у встановленому порядку, та може бути застосований судом як обов`язковий для відповідача підзаконний акт.

Зважаючи на це, зазначення у Порядку №124 дати 01.10.2017, на яку визначається показник середньої заробітної плати (доходу) в Україні при індексації пенсій у 2019 році не може вважатися виходом за межі повноважень КМУ.

Суд не вбачає проявів дискриминації осіб за ознакою року виходу на пенсію при проведенні індексації пенсії. Позивачка вірно зазначає, що кожний пенсіонер має значення середнього заробітку, яке залежить від року призначення пенсії. Послідовне щорічне застосування коефіцієнтів підвищення показників середнього заробітку, внаслідок якого з часом таке значення при проведенні індексації зрівняється з іншими, забезпечить рівність осіб в контексті індексації незалежно від року призначення їм пенсії.

Суд не приймає до уваги посилання позивача на протиправне позбавлення її права власності на індексацію пенсії, яке виникло внаслідок її легітимних очікувань застосування Закону №1058 у певний спосіб. Вказані позивачем очікування не можуть вважатися легітимними допоки не буде доведено їх виникнення відповідно до закону або практики правозастосування, що склалася. Судом не встановлена відповідність очікувань позивача положенням Закону №1058 та Порядку №124, який вже був чинним на момент її виходу на пенсію.

Згідно зі ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

З огляду на вищевикладене, суд доходить висновку про відмову у задоволенні позову.

Судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (вул. Морехідна, 1,м. Миколаїв,54008 13844159) , відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.

Суддя І. А. Устинов

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2024
Оприлюднено05.07.2024
Номер документу120153635
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —400/4663/24

Постанова від 28.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 15.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 02.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

Ухвала від 23.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Устинов І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні