Рішення
від 03.07.2024 по справі 440/434/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/434/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бойка С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" (надалі позивач, ТОВ "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі відповідач 1, ГУ ДПС у Полтавській області), Державної податкової служби України (надалі відповідач 2, ДПС України), в якій просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 24.11.2023 №10009027/45216344 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №2 від 31.10.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ТОВ "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" податкову накладну № 2 від 31.10.2023 датою її первинного подання платником податку на реєстрацію - 14.11.2023.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що рішення Комісії є необґрунтованим, за змістом не вбачаються дійсні та об`єктивні підстави для відмови у реєстрації податкової накладної. За доводами позивача ним правомірно складено податкову накладну №2 від 31.10.2023 відповідно до правила «перша подія», якою в даному випадку є дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. На думку позивача, відповідачами проігноровано пояснення та подані документи в процесі досудового адміністративного оскарження.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

У відзиві на позов відповідач 1 просив у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що до спірної податкової накладної позивачем не надано первинні документи , які підтверджують факт оплати з ФОП ОСОБА_1 та акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом покупцем з моменту дії договору на поточну дату, згідно з податковою декларацією з ПДВ за жовтень 2023 року платником не відображено придбання товарів/ послуг та необоротних активів на митній території України з нульовою ставкою та/або без податку на додану вартість. Через що Комісією прийнято рішення про необхідність надання позивачем додаткових документів. Отримавши від позивача пояснення та додаткові документи, Комісія встановила, що позивачем до спірної податкової накладної не надано первинні документи, які підтверджують оплату чи заборгованість за придбаний та реалізований товар, не відображено придбання товару від неплатників ПДВ у податковій звітності, а саме у рядку податкової декларації з ПДВ за жовтень року. Звертали увагу, що додаткова угода від 30.11.2023 №1 до договору купівлі продажу від 02.10.2023 № 2/10-23, якою було змінено строк оплати за придбаний товар від 31.12.2023 не була надана платником до контролюючого органу та не була предметом розгляду Комісії ГУ ДПС у Полтавській області.

Справа розглядається у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження на підставі частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.

ТОВ "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" (код ЄДРПОУ 45216344) зареєстровано як юридична особа 11.08.2023 номер запису 1 005 887 780 001 019 781, є платником податку на додану вартість з 01.09.2023.

02.10.2023 між ФОП ОСОБА_1 (продавець) та ТОВ "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" (покупець) укладено договір купівлі продажу № 2/10-2023, за умовами якого продавець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, передати у власність покупця товар, визначений у специфікаціях, які є невід`ємною частиною Договору, а покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, прийняти та оплатити вартість товару (пункт 1.1. пункту 1.).

Відповідно до пункту 2 договору купівлі продажу № 2/10-2023 від 02.10.2023 ціна та вартість товару визначається у Специфікаціях та накладних. Загальна вартість Договору визначається сумою вартості товару по усім специфікаціям та накладним до даного Договору, яка є невід`ємною частиною Договору. Розрахунки за цим Договором здійснюються шляхом перерахування покупцем грошових коштів на поточний рахунок продавця, у національній валюті, на підставі виставленого продавцем рахунку фактури. Оплата вартості товару, визначеного у Специфікації, здійснюється на умовах 100% попередньої оплати, якщо інше не визначено сторонами у Специфікації.

За змістом специфікації , яка є Додатком № 1 до договору купівлі продажу № 2/10-2023 від 02.10.2023 продавець зобов`язується , а покупець прийняти та оплатити наступний товар: гвинтовий вибійний двигун 120 мм з регулятором кута перекосу (1 шт., вартість товару без ПДВ 312 456,00 грн), гвинтовий вибійний двигун 172 мм з регулятором кута перекосу (1 шт., вартість товару без ПДВ 480 900,00 грн), гвинтовий вибійний двигун 203 мм з регулятором кута перекосу (1 шт., вартість товару без ПДВ 626 724,00 грн).

За умовами специфікації від 02.10.2023 оплата здійснюється протягом 60 днів після отримання товару.

На виконання договору купівлі продажу № 2/10-2023 від 02.10.2023 складено накладну № 04-10 від 04.10.2023, рахунок № 04-10 від 04.10.2023.

Далі між ТОВ "ДЕНІМЕКС ЮКРЕЙН" (орендар) та ТОВ "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" (орендодавець) укладено договір оренди бурового обладнання № 021023 від 02.10.2023.

Відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 Договору орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування бурове обладнання (далі за текстом «майно, що передається в оренду»).

Комплектність (перелік) майна, що передається в оренду визначається у відповідності до Додатку/ів (Специфікації/й) «Перелік майна, що передається в оренду та розмір орендної плати», який /і є невід`ємною/ими частиною/нами Даного Договору. Майно, яке є предметом цього Договору, належить Орендодавцю на праві власності (підпункти 1.2., 1.6. пункту 1. Договору).

Передача майна, що передається в оренду, здійснюється за актом приймання передачі на умовах завозу орендодавцем на склад орендаря. Обов`язок по складанню акту приймання передачі покладається на сторону, яка передає майно іншій стороні Договору (підпункти 2.1. 2.2, 2.5. пункту 2. Договору)

Відповідно до Договору строк оренди починається з моменту прийняття майна згідно акту прийому - передачі, який є невід`ємною частиною даного Договору, і діє до дати підписання сторонами акту прийому передачі майна з оренди. Розмір орендної плати за майно, що орендується, визначається за згодою сторін у відповідних Додатках (Специфікаціях) до даного Договору, яка є невід`ємною частиною (підпункт 3.1. пункту 3., підпункт 4.1. пункту 4 Договору).

Згідно з Додатком № 1 до Договору оренди бурового обладнання № 021023 від 02.10.2023 в оренду передано обладнання: гвинтовий вибійний двигун Ш 203 мм, ставка оренди в режимі роботи за 1 годину з ПДВ - 4 266,00 грн; гвинтовий вибійний двигун Ш 203 мм з вузлом регулювання кута перекосу, ставка оренди в режимі роботи за 1 годину з ПДВ 4 740,00 грн, гвинтовий вибійний двигун Ш 172 мм, ставка оренди в режимі роботи за 1 годину з ПДВ 3 792,00 грн; гвинтовий вибійний двигун з вузлом регулювання кута перекосу Ш 172 мм, ставка оренди в режимі роботи за 1 годину з ПДВ 4026,00 грн, гвинтовий вибійний двигун Ш 120 мм, ставка оренди в режимі роботи за 1 годину з ПДВ 3510,00 грн; гвинтовий вибійний двигун Ш 120 мм з вузлом регулювання кута перекосу, ставка оренди в режимі роботи за 1 годину з ПДВ 3 606,00 грн. Добова ставка оренди в режимі чергування з ПДВ/шт- 12 грн.

Відповідно до акту приймання передачі обладнання в оренду від 04.10.2023 представник ТОВ "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" передав, а представник ТОВ "ДЕНІМЕКС ЮКРЕЙН" прийняв наступне обладнання : гвинтовий вибійний двигун діаметром 203 мм 7LZ203K-4 № 0223045-83 (з паспортом), гвинтовий вибійний двигун діаметром 172 мм 7LZ172K-5 № 0123012-2 (з паспортом).

За змістом акту приймання передачі обладнання в оренду від 01.11.2023 представник ТОВ "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" передав, а представник ТОВ "ДЕНІМЕКС ЮКРЕЙН" прийняв наступне обладнання : гвинтовий вибійний двигун діаметром 203 мм 7LZ203K-4 № 0223045-83 (з паспортом).

Згідно з актом надання послуг № 2 від 31.10.2023 було надано послуги на загальну суму 417 372,00 грн, в тому числі ПДВ в розмірі 69 562,00 грн, з оренди:

гвинтового вибійного двигуну 203 мм з вузлом регулювання кута перекосу/Режим роботи (ГВД № № 0223045-83), 88 годин, ціна з ПДВ - 4 740,00 грн, сума з ПДВ - 417 120,00 грн;

гвинтового вибійного двигуну 203 мм з вузлом регулювання кута перекосу/Режим чергування 05.10.2023 19.10.2023 та 26.10.2023-31.10.2023 включно (ГВД № № 0223045-83), 21 доба, ціна з ПДВ 12,00 грн, сума с ПДВ 252,00 грн.

З метою поставки товару, придбаного на підставі договору купівлі продажу № 2/10-2023 від 02.10.2023, специфікації від 02.10.2023 позивачем (замовник) та ФОП ОСОБА_2 (перевізник) укладено договору №03/10/2023 від 03.10.2023 про надання послуг перевезення вантажу. На виконання умов договору №03/10/2023 від 03.10.2023 складено акт приймання передачі виконаних робіт № 315, товарно транспортну накладну від 04.10.2023 № 1.

За фактом поставки 31.10.2023 позивачем складено та подано на реєстрацію податкову накладну № 2 на загальну суму 417 372,00 грн, в тому числі ПДВ 69562,00 грн.

Автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів ДПС України направлено платнику квитанцію від 14.11.2023, у якій, серед іншого, зазначено: «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого поставною Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація ПН/РК від 31.10.2023 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 77.39 перевищує величину залишку, визначеного як різницю обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»= .0000 %, «Р»= 7280». Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Позивачем надіслано повідомлення від 16.11.2023 № 1 разом із письмовими поясненнями та документами, копії яких містяться у матеріалах справи.

За змістом поданих позивачем письмових пояснень товар позивача гвинтові двигуни придбало 04.10.2023 у ФОП ОСОБА_1 , оплата за який відповідно до договору купівлі продажу № 2/10-2023 від 02.10.2023 здійснюється протягом 60 днів після отримання товару, та доставлено ТОВ "ДЕНІМЕКС ЮКРЕЙН". Зазначав, що означені двигуни було відображено у Повідомленні про об`єкти оподаткування Форма 20-ОПП (реєстраційний номер № 9280866794 від 24.10.2023). До пояснень позивачем додано копії договору оренди бурового обладнання № 021023 від 02.10.2023, договору купівлі продажу 210-2023 від 02.10.2023, укладений з ФОП ОСОБА_1 , акт надання послуг від 31.10.2023, рахунок на оплату від 31.10.2023, платіжна інструкція 30 від 14.11.2023 про сплату ПДВ, видаткова накладна 0410 від 04.10.2023 (ФОП ОСОБА_3 ), договір перевезення, укладений з ФОП ОСОБА_2 , акт перевезення № 315 від 04.10.2023, ТТН, платіжна інструкція № 18 від 23.10.2023, акт приймання передачі з оренди.

За змістом повідомлення від 21.11.2023 № 9976078/45216344 комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області позивачу запропоновано надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування: розрахункових документів та/або банківських виписок. В розділі Додаткова інформація зазначено: «Не надано первинні документи, що підтверджують факт здійснення оплати з ФОП ОСОБА_1 (платіжну інструкцію/виписку банку, завірену належним чином установою банку) та акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом покупцем з моменту дії договору на поточну дату. Крім того, згідно з податковою декларацією з податку на додану вартість за жовтень 2023 року платником не відображено придбання (виготовлення, будівництво, спорудження, створення) товарів/послуг та необоротних активів на митній території України з нульовою ставкою та/або без податку на додану вартість».

Позивачем подано повідомлення від 22.11.2023 про надання додаткових пояснень та документи, копії яких містяться у матеріалах справи.

24.11.2023 комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №10009027/45216344 про відмову у реєстрації податкової накладної від 31.10.2023 № 2.

За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкових накладних є ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Не погодившись з зазначеним рішенням, позивач подав скаргу до ДПС України.

За змістом пояснень позивача, викладених у позовній заяві, 27.11.2023 разом із скаргою подано копії акту звірки взаємних розрахунків з ТОВ "ДЕНІМЕКС ЮКРЕЙН" станом на 27.11.2023, акту звірки взаємних розрахунків з ФОП ОСОБА_1 станом на 27.11.2023, уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку із виправленням самостійно виявлених помилок від 27.11.2023.

За результатами розгляду скарги рішенням ДПС України від 04.12.2023 № 83543/45216344/2 залишено скаргу позивача без задоволення, а спірне рішення ГУ ДПС у Полтавській області - без змін. Підставою для відмови вказано: ненадання платником податку копій розрахункових документі, банківських виписок з особових рахунків

Не погоджуючись із рішенням Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, позивач оскаржив його до суду.

Надаючи правову оцінку спірному рішенню суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У силу положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 (тут та надалі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

У силу абзацу першого пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Відповідно до абзацу першого пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 яких: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 12.01.2023 №19; зміни набули чинності з 08.03.2023) перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктом 9 Порядку №520 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 12.01.2023 №19, чинній з 08.03.2023) передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно з пунктом 10 Порядку №520 (у редакції, чинній з 08.03.2023) комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації у Реєстрі податкової накладної від 31.10.23 № 2, складеної ТОВ "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ".

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).

Послідовний аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації у Реєстрі, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156).

У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у Реєстрі.

Зі змісту залученої до матеріалів справи квитанції суд встановив, що контролюючий орган сформував висновок «Обсяг постачання товару/послуги 77.39 перевищує величину залишку, визначеного як різницю обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»= .0000 %, «Р»= 7280». Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Суд зазначає, що платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» (пункт 9 Порядку № 520).

При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації спірної податкової накладної суд враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, позивач надав документи, які вважав достатніми для підтвердження спірної господарської операції.

З явних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських операцій, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт виконання позивачем та його контрагентом зобов`язань згідно умов договору.

У свою чергу, згідно з витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.11.2023 № 234 встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення слугувало те, що платником не надано первинні документи, що підтверджують факт здійснення оплати з ФОП ОСОБА_1 (платіжну інструкцію / виписку з банку, завірену належним чином установою банку) та акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом покупцем з моменту дії договору на поточну дату. Згідно з податковою декларацією з ПДВ за жовтень 2023 року платником не відображено придбання (виготовлення, будівництво, спорудження, створення) товарів/ послуг та необоротних активів на митній території України з нульовою ставкою та/або без податку на додану вартість.

Далі згідно з витягом з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.11.2023 № 237 встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення слугувало те, що платником не надано первинні документи, які підтверджують оплату чи заборгованість за придбаний та реалізований товар, не відображено придбання товару від неплатників ПДВ у податковій звітності, а саме у рядку 10.4 податкової декларації з податку на додану вартість за жовтень 2023 року.

З вищевикладеного випливає, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 2 від 31.10.2023 слугувала відсутність платіжних документів по взаєморозрахунках з ФОП ОСОБА_1 , акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ "ДЕНІМЕКС ЮКРЕЙН", не відображення у податковій декларації з ПДВ за жовтень 2023 року платником придбання (виготовлення, будівництво, спорудження, створення) товарів/ послуг та необоротних активів на митній території України з нульовою ставкою та/або без податку на додану вартість.

При цьому, як встановлено судом у поданих поясненнях від 16.11.2023, 22.11.2023 до повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів позивач зазначив, зокрема, що оплати за договорами, укладеними з ФОП ОСОБА_1 (оплата протягом 60 днів після поставки товару), з ТОВ "ДЕНІМЕКС ЮКРЕЙН" (оплата до 30.11.2023) не були проведені через ненастання строку оплати.

Суд бере до уваги, що подією, за якою позивачем складено спірну податкову накладну є факт постачання послуг. Так, на виконання умов договору оренди бурового обладнання № 021023 від 02.10.2023, укладеного між ТОВ "ДЕНІМЕКС ЮКРЕЙН" (орендар) та ТОВ "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" (орендодавець), складено акт приймання передачі обладнання в оренду від 04.10.2023, акт надання послуг № 2 від 31.10.2023, рахунок на оплату № 2 від 31.10.2023. При цьому відповідно до пункту 4.2. договору, оренди бурового обладнання № 021023 від 02.10.2023 плата сплачується орендарем в безготівкову порядку на розрахунковий рахунок орендодавця не пізніше 30 банківських днів з моменту підписання акту приймання передачі наданих послуг.

Щодо відсутності платіжних документів по взаєморозрахунках з ФОП ОСОБА_1 , то суд зазначає, що відповідно до специфікації до договору купівлі продажу № 2/10-2023 від 02.10.2023 оплата здійснюється протягом 60 днів після отримання товару.

Таким чином, при складенні та направленні на реєстрацію спірної податкової накладної строки для виконання обов`язку зі сплати за вищевказаними договорами не настали.

Згідно пункту 11 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

Скориставшись таким правом, позивач, зокрема, подав до комісії центрального рівня акт звірки взаємних розрахунків із ТОВ "ДЕНІМЕКС ЮКРЕЙН" за період з 01.10.2023-27.11.2023 за договором № 02103 оренди бурового обладнання від 02.10.2023, акт звірки взаємних розрахунків із ФОП ОСОБА_1 за договором купівлі продажу № 2/10-2023, уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку із виправленням самостійно виявлених помилок.

Проте, рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/ Розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.12.2023 № 83543/45216344/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав ненадання платником податку розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Суд зазначає, що згідно з чинним законодавством у платника податку на додану вартість виникають податкові зобов`язання з податку на додану вартість, а відтак і обов`язок зареєструвати податкові накладні, за першою із подій: або дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок, або дата відвантаження товарів/надання послуг.

При вирішенні цієї справи суд враховує правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 01.02.2023 у справі №140/506/22, у якій суд касаційної інстанції вказав про обґрунтованість висновку суду першої інстанції про настання першої із передбачених пунктом187.1 статті 187 ПК України подій, яка зумовлює виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, - а саме надання послуг, а також виникнення у позивача, як надавача послуг, обов`язку щодо складення податкової, які підлягають реєстрації в ЄРПН.

Враховуючи, що договором, укладеним з ТОВ "ДЕНІМЕКС ЮКРЕЙН, визначені строки сплати за договірними зобов`язаннями, тому суд у цій справі дійшов висновку про настання першої із передбачених пунктом України подій, яка зумовлює виникнення податкових зобов`язань з постачання послуги, а відтак виникнення у позивача, як постачальника послуги, обов`язку щодо складення спірної податкової накладної, яка підлягає реєстрації в ЄРПН. Не спростовують цих висновків суду посилання відповідачів на відсутність платіжних документів, оскільки ці обставини не виключають настання першої із визначених пунктом187.1 статті 187 ПК України події - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

При цьому, суд звертає увагу, що дослідження факту здійснення господарської операції, на виконання якої складено податкову накладну, є предметом документальної перевірки.

З урахуванням вищезазначеного, доводи відповідача щодо наявності підстав для відмови у реєстрації податкової накладної від 31.10.2023 №2 є помилковими.

За таких обставин, зважаючи на викладене, суд дійшов висновку, що рішення комісії ГУ ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 24.11.2023 № 10009027/45216344 є безпідставним, а відтак підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Обираючи спосіб захисту прав позивача відповідно до наведених норм та встановлених у цій справі обставин, суд вважає за можливе зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.10.2023 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію.

Таким чином, адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Зважаючи на те, що передумовою для виникнення цього спору є прийняття комісією Головного управління ДПС у Полтавській області протиправного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у Реєстрі, суд дійшов висновку, що понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області повністю.

Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 134, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" (вул. Героїв АТО, б. 71-а,м. Полтава, Полтавська область,36023, код ЄДРПОУ 45216344) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.11.2023 № 10009027/45216344.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" податкову накладну від 31.10.2023 №2 датою її подання на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ДРІЛЛІНГ СТАНДАРТ" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів після складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Бойко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2024
Оприлюднено05.07.2024
Номер документу120154173
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/434/24

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 11.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 03.07.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні