ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
26 червня 2024 року м. Дніпросправа № 160/19295/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),
суддів: Чепурнова Д.В., Коршуна А.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.02.2024 в адміністративній справі №160/19295/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ"УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява (з урахуванням уточненої позовної заяви) Товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВОДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ «УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України, в якій позивач просить:
-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в особі Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2023 №9176505/39879418, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 12.06.2023 №3;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 12.06.2023 №3, складену ТОВ «НАУКОВОДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ «УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ» датою її подання на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що засобами електронного зв`язку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні, але її реєстрацію зупинено із посиланням на п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.02.2024 в адміністративній справі №160/19295/23 адміністративний позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду, Державна податкова служба України подала апеляційну скаргу, згідно якої відповідач просить скасувати рішення суду, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що що Товариство з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ «УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 07.07.2015 (реєстраційний номер 12241020000073314), перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
Позивач є платником ПДВ (витяг 1504624500665).
Видом господарської діяльності позивача за КВЕД є: 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (основний); 71.11 Діяльність у сфері архітектури; 71.20 Технічні випробування та дослідження; 33.20 Установлення та монтаж машин і устаткування.
За договором оренди від 01.07.2015 №3/2015-ор (з урахуванням додаткових угод) ТОВ «НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ «УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ» орендує приміщення загальною площею 14,00 кв.м. за адресою: м. Дніпро, бульвар Зоряний, 1.
За договором суборенди нерухомого майна від 07.11.2021 №07/11/2021-1 ТОВ «НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ «УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ» використовує нежитлове приміщення загальною площею 152,5 кв.м., літ.-9, яке розташоване за адресою: м. Запоріжжя, пр.Металургів, буд. 8А.
Також, за договором суборенди від 30.09.2021 №30/09/2021-1 ТОВ «НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ «УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ» використовує нежитлове приміщення загальною площею 127,7 кв.м., яке розташоване за адресою: м. Запоріжжя, пр. Металургів, буд.8А.
Між Товариством з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ІНСТИТУТ «УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ» (Виконавець) та Комунальним підприємством «Водоканал» (Замовник) 12.12.2022 укладено Договір про надання послуг №0857/22, відповідно до якого Замовник доручає, а Виконавець зобов`язується надати наступні послуги: ДК 021:2015 - 71630000-3 Послуги з технічного огляду та випробувань. Детальне (інструментальне) обстеження і паспортизація хлораторних та інших будівель на трьох об`єктах КП «Водоканал» м. Запоріжжя.
Замовник оплачує послуги Виконавця у розмірі та порядку, що визначені у цьому Договорі (п. 1.2. Договору).
Відповідно до п. 4.1. Договору загальна вартість цього Договору становить 173 998,80 грн. в т.ч. ПДВ 28 999,80 грн. Загальна вартість включає в себе вартість послуг, наданих виконавцем протягом дії даного Договору. Вказана вартість послуг зазначена в Протоколі погодження договірної ціни (Додаток №2).
Між сторонами 29.12.2022 укладено Додаткову угоду №1 до Договору, відповідно до якої даний договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до 30.12.2023. Закінчення строку дії договору не звільняє сторони від повного виконання ними своїх зобов`язань, згідно з даним договором. Також сторонами вирішено продовжити строки виконання робіт, зазначені в технічному завданні п.б (додаток №1 до договору Ме 0857/22 від 12.12.2022) на строк дії договору.
Між ТОВ «НДІ УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ» та КП «Водоканал» 12.06.2023 підписано Акт №04/2023 здачі-приймання наданих послуг до договору від 12.12.2022 №0857/22 відповідно до якого Виконавець надав Замовнику послуги: детальне (інструментальне) обстеження і паспортизація хлораторних та інших будівель на трьох об`єктах КП «Водоканал» м. Запоріжжя. ДК 021:2015 - 71630000-3 Послуги з технічного огляду та випробувань. Загальна вартість послуг становить 144 999,90 грн., всього з ПДВ 173 998,80 грн.
За результатом наданих послуг 12.06.2023 позивач склав податкову накладну від 12.06.2023 №3 у ЄРПН та 04.07.2023 направив її на реєстрацію.
КП «Водоканал» 30.06.2023 сплатило ТОВ «НДІ «УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ» 173 998, 80 грн. відповідно до укладеного договору та підписаного акту, що підтверджується банківською випискою.
Також, на підтвердження наданих послуг позивачем було долучено оборотно - сальдова відомість по рахунку 10, оборотно-сальдова відомість по рахунку 11, оборотно-сальдова відомість по рахунку 361, картка рахунку 361, штатний розклад, накази про прийняття на роботу, дипломи працівників, дефектний акт по прибудові хлордозаторної, технічний звіт про стан будівель конструкцій (прибудова хлордозаторної), інструкцію з технічної експлуатації будівлі та інженерних мереж, паспорт об`єкта будівництва прибудови хлордозаторної, дефектний акт по будинку коагуляції та хлорування, технічний звіт про стан будівельних конструкцій по будинку коагуляції та хлорування, інструкція з технічної експлуатації будівлі та інженерних мереж (будинок коагуляції та хлорування), паспорт об`єкта будівництва (будинок коагуляції та хлорування),дефектний акт (прибудова хлордозаторної зі складом хлору), інструкцію з технічної експлуатації будівлі та інженерних мереж (прибудова хлордозаторної зі складом хлору), паспорт об`єкта будівництва (прибудова хлордозаторної зі складом хлору), технічний звіт про стан будівельних конструкцій (прибудова хлордозаторної зі складом хлору), дефектний акт (будівля хлорування зі складом хлору), інструкцію з технічної експлуатації будівлі та інженерних мереж (будівля хлорування зі складом хлору), паспорт об`єкта будівництва (будівля хлорування зі складом хлору), технічний звіт про стан будівельних конструкцій (будівля хлорування зі складом хлору), дефектний акт (будівля виготовлення розчину сульфата амонію), інструкцію з технічної експлуатації будівлі та інженерних мереж (будівля виготовлення розчину сульфата амонію), паспорт об`єкта будівництва (будівля виготовлення розчину сульфата амонію), технічний звіт про стан будівельних конструкцій (будівля виготовлення розчину сульфата та амонію), дефектний акт (будівля котельні), інструкцію з технічної експлуатації будівлі та інженерних мереж (будівля котельні), паспорт об`єкта будівництва (будівля котельні), технічний звіт про стан будівельних конструкцій (будівля котельні), дефектний акт(адміністративно-лабораторна частина будівлі 2-го підйому з машинною залою 2-го підйому), інструкцію з технічної експлуатації і будівлі та інженерних мереж (адміністративно-лабораторна частина будівлі 2-го; підйому з машинною залою 2-го підйому),паспорт об`єкта будівництва (адміністративно-лабораторна частина будівлі 2-ге підойму з машинною залою 2-го підйому) станом на 12.05.2023, паспорт об`єкта будівництва (адміністративно-лабораторна частина будівлі 2-го підйому з машинною залою 2-го підйому) станом на 26.04.2023, технічний звіт про стан будівельних конструкцій (адміністративно-лабораторна частина будівлі 2-го підйому з машинною залою 2-го підйому), дефектний акт (будівля хлораторної), інструкція з технічної експлуатації будівлі та інженерних мереж (будівля хлораторної), паспорт об`єкта будівництва (будівля хлораторної), технічний звіт про стан будівельних конструкцій (будівля хлораторної).
Реєстрація податкової накладної від 12.06.2023 №3 зупинена відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до ПН в ЄРПН від 04.07.2023 та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. В обґрунтування свого рішення про зупинення було вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 12.06.2023 №3 в ЄРПН зупинена. Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Позивач 11.07.2023 надав пояснення щодо здійснення операції за якою зупинено реєстрацію ПН. До пояснень додано копії документів на підтвердження обставин, викладених у поясненнях. Позивач вказував, що основною діяльністю підприємства є виконання робіт з розробки проектно-кошторисної документації для нового будівництва, реконструкції, модернізації та технічного переоснащення об`єктів промислового та цивільного призначення, виконання робіт з авторського нагляду під час здійснення будівництва об`єктів. Для надання послуг підприємство використовує основні засоби до складу яких відносяться комп`ютерна, копіювально-розмножувальна техніка, інструменти, обладнання, легковий транспортний засіб, що використовується з метою перевезення працівників до об`єктів будівництва, інші необоротні матеріальні активи. Основні засоби окрім офісних приміщень, які орендуються (копії договорів оренди додано) є власністю підприємства (оборотно-сальдові відомості по рахунку додано).
Передача замовником результату виконаних робіт у вигляді проектно-кошторисної документації, звітів та іншої звітності здійснюється на електронних носіях, що містять запис проектної документації та за необхідності на паперових носіях, передача яких здійснюється засобами поштового зв`язку, службами кур`єрської доставки, нарочної доставки або засобами електронної пошти, архів документації ведеться в електронному вигляді.
Також пояснення містили інформацію щодо штатної чисельності працівників підприємства відповідно до штатного розпису, який також надавався (облікова штатна чисельність на момент подання інформації становила 34 особи, середньооблікова чисельність - 29 осіб, з яких всі 29 осіб мають інженерну освіту та є кваліфікованими фахівцями у сфері надання інженерних послуг та послуг щодо технічного консультування).
Роботи за Договором виконані штатним інженерним персоналом з використанням власних основних засобів та інших необоротних матеріальних активів та придбаних необхідних матеріальних активів без залучення субпідрядних організацій.
Згідно з рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 13.07.2023 №9176505/39879418 відповідачем відмовлено у реєстрації податкової накладної від 12.06.2023 №3 у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Додаткова інформація - наявність ризикових операцій.
Не погодившись з рішенням Комісії регіонального рівня, позивач звернувся зі скаргою до Комісії центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Комісії центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.07.2023 за №58991/39879418/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії - без змін.
Вважаючи таке рішення протиправними, позивач звернувся за захистом порушеного права до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що відповідачами не було доведено правомірність оскарженого рішення.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Постановою Кабінету Міністрів України № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).
У пункті 3 Порядку, наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.
Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Контролюючий орган після надходження податкової накладної до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
На відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДФС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.
Приписами вказаного Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як було встановлено судом першої інстанції, реєстрація поданої позивачем податкової накладної зупинена з тієї причини, що вона відповідала критеріям оцінки ступеня ризику, визначених пунктом п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Матеріали справи не містять інших доказів виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з поставки товару, дані про який зазначені у податковій накладній, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Отже колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що оскаржене рішення комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області підлягає скасуванню.
Також суд першої інстанції вірно зазначив про необхідність зобов`язати відповідача зареєструвати відповідну податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання, оскільки задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Доводи апеляційної скарги зазначеного не спростовують.
Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.02.2024 в адміністративній справі №160/19295/23 залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили 26 червня 2024 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий - суддяС.В. Сафронова
суддяД.В. Чепурнов
суддяА.О. Коршун
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2024 |
Оприлюднено | 05.07.2024 |
Номер документу | 120155546 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Маковська Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні