Рішення
від 19.06.2024 по справі 924/248/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"19" червня 2024 р. Справа № 924/248/24

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заярнюка І.В. за участю секретаря судового засідання Виноградова Б.С., розглянувши матеріали справи

за позовом Підприємства споживчої кооперації "Ринок" Чемеровецького районного споживчого товариства смт. Чемерівці

до Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області смт. Чемерівці

Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький

про визнання незаконним рішення, скасування державної реєстрації та зобов`язання вчинити дії

За участю представників сторін:

від позивача - Зелінська О.О. згідно довіреності

від відповідача 1- Стороженко Ю.В. згідно ордера згідно ордеру ВХ №1065987

від відповідача 2- не з`явився

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні 19.06.2024р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі.

29.02.2024р. на адресу господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Підприємства споживчої кооперації "Ринок" Чемеровецького районного споживчого товариства смт. Чемерівці до Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області смт. Чемерівці та Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький згідно якої просить суд:

- Визнати незаконним та скасувати рішення Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області № 120-41/2023 від 03 листопада 2023 року "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки".

- Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки - площею 0,0005 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0137 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована в смт. Чемерівці, вул. Гусятинське шосе, 3, припинивши право комунальної власності Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) - 52450483.

- Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки - площею 0,0032 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0153 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована в смт. Чемерівці, вул. Гусятинське шосе, 3, припинивши право комунальної власності Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) - 52450546.

- Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки - площею 0,0033 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0154 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована в смт. Чемерівці, вул. Гусятинське шосе, 3, припинивши право комунальної власності Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) - 52450600.

- Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки - площею 0,0064 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0155 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована в смт. Чемерівці, вул. Гусятинське шосе, 3, припинивши право комунальної власності Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) - 52450657.

- Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки - площею 0,0098 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0156 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована в смт. Чемерівці, вул. Гусятинське шосе, 3, припинивши право комунальної власності Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) - 52450720.

- Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки - площею 0,0353 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0157 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована в смт. Чемерівці, вул. Гусятинське шосе, 3, припинивши право комунальної власності Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) - 52450764.

- Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки - площею 0,0412 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0139 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована в смт. Чемерівці, вул. Гусятинське шосе, 3, припинивши право комунальної власності Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) - 52450810.

- Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки - площею 0,0467 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0151 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована в смт. Чемерівці, вул. Гусятинське шосе, 3, припинивши право комунальної власності Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) - 52450862.

- Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки - площею 0,6236 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0152 для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку, що розташована в смт. Чемерівці, вул. Гусятинське шосе, 3, припинивши право комунальної власності Чемеровецької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на вказану земельну ділянку, номер запису про право (в державному реєстрі прав) - 52450923

- Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Хмельницькій області поновити у Державному земельному кадастрі запис про земельну ділянку площею 0,7700 га., яка розташована в смт. Чемерівці, вул. Гусятинське шосе з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури, в межах, координатах та конфігурації земельної ділянки, якій присвоювався кадастровий номер 6825255100:00:003:0699, а саме:

1) точка 1-2 відстань - 8,08 м, Х - 5 422 365,74, Y - 2 288 160,40; точка 2-3, відстань - 3,52 м, Х - 5 422 358,08, Y - 2 288 162,97; точка 3-4 відстань 3,97 м, Х -5 422 359,20, Y - 2 288 166,31; точка 4-5 відстань 78,70 м, Х - 5 422 355,43, Y - 2 288 167,56; точка 5-6 відстань - 0,28 м, Х - 5 422 280,75, Y - 2 288 192,39; точка 6-7 відстань - 5,08 м, Х - 5 422 280,66, Y -2 288 192,12; точка 7-8 відстань - 0,67 м, Х - 5 422 279,05, Y - 2 288 187,30; точка 8-9 відстань - 12,31 м, Х - 5 422 278,38, Y - 2 288 187,24; точка 9-10 відстань - 3,93 м, Х - 5 422 270,13, Y - 2 288 178,11; точка 10- 11 відстань - 2,03 м, Х - 5 422 267,15, Y - 2 288 180,67; точка 11-12, відстань - 0,85 м, Х - 5 422 265,74, Y - 2 288 179,21; точка 12-13 відстань - 4,0 м, Х - 5 422 266,35, Y - 2 288 178,62; точка 13-14 відстань - 4,99м, Х - 5 422 269,24, Y - 2 288 175,85; точка 14- 15 відстань - 4,01 м, Х - 5 422 265,78, Y - 2 288 172,25; точка 15-16 відстань - 0,86 м, Х - 2 422 262,89, Y - 2 288 175,03; точка 16-17 відстань - 10,78 м, Х - 5 422 262,27, Y - 2 288 175,63; точка 17-18 відстань - 11,21 м, Х - 5 422 254,77, Y - 2 288 167,88; точка 18-19 відстань - 5,69 м, Х - 5 422 247,05, Y - 2 288 159,75; точка 19-20 відстань - 6,0 м, Х - 5 422 243,13, Y - 2 288 155,63; точка 20-21 відстань -6,37 м, Х - 5 422 238,89, Y - 2 288 151,38; точка 21-22 - відстань 9,53м, Х - 5 422 234,28, Y - 2 288 146,99; точка 22-23 відстань - 1,93 м, Х - 5 422 240,04, Y - 2 288 139,40; точка 23-24 відстань - 4,13м, Х - 5 422 241,58, Y - 2 288 140,56; точка 24-25 відстань - 0,67м, Х - 5 422 244,16, Y - 2 288 137,34; точка 25-26 відстань - 7,81 м, Х - 5 422 244,72, Y - 2 288 137,70; точка 26-27 відстань -1,78м, Х - 5 422 250,86, Y - 2 288 142,53; точка 27- 28 відстань -15,74 м, Х - 5 422 252,25, Y - 2 288 143,64; точка 28-29 відстань - 1,78м, Х 5 422 261,99, Y - 2 288 131,27; точка 29-30 відстань - 7,68м, Х - 5 422 260,59, Y - 2 288 130,17; точка 30-31 відстань - 0,61м, Х - 5 422 254,56, Y - 2 288 125,41; точка 31-32 відстань - 2,38 м, Х - 5 422 254,08, Y - 2 288 125,03; точка 32-33 відстань - 40,64 м, Х - 5 422 255,54, Y - 2 288 123,15; точка 33-34 відстань 0,56м., Х - 5 422 280,29, Y - 2 288 090,92; точка 34-35 відстань - 5,65м, Х - 5 422 280,72, Y - 2 288 091,28; точка 35-36 відстань - 4,25м, Х - 5 422 285,17, Y - 2 288 094,76; точка 36-37 відстань -4,25 м, Х - 5 422 287,79, Y - 2 288 091,41; точка 37-38 відстань - 5,64 м, Х - 5 422 290,40, Y - 2 288 088,06; точка 38-39 відстань - 0,63 м, Х - 5 422 285,95, Y - 2 288 084,59; точка 39-40 відстань -11,48 м, Х - 5 422 285,46, Y - 2 288 084,20; точка 40-41 відстань - 4,13м, Х - 5 422 292,45, Y - 2 288 075,09; точка 41-42 відстань - 3,98м, Х - 5 422 294,96, Y - 2 288 071,81; точка 42-43 відстань -1,75 м, Х - 5 422 297,39, Y - 2 288 068,66; точка 43-44 відстань - 20,47 м, Х - 5 422 298,78, Y - 2 288 069,72; точка 44-45 відстань - 1,73 м, Х - 5 422 311,05, Y - 2 288 086,11; точка 45-46 відстань - 3,93м, Х - 5 422 311,89, Y - 2 288 087,62; точка 46-47 відстань -6,17 м, Х - 5 422 308,61, Y - 2 288 089,78; точка 47-48 відстань -9,46 м, Х - 5 422 312,00, Y - 2 288 094,93; точка 48-49 відстань - 10,0 м, Х - 5 422 316,76, Y - 2 288 103,11; точка 49-50 відстань - 4,92 м, Х - 5 422 322,66, Y - 2 288 111,19; точка 50-51 відстань - 1,06 м, Х - 5 422 326,63, Y - 2 288 108,28; точка 51-52 відстань -4,83 м, Х - 5 422 327,26, Y - 2 288 109,13; точка 52-53 відстань -13,96 м, Х - 5 422 323,34, Y - 2 288 111,95; точка 53-54 відстань - 0,99 м, Х - 5 422 331,52, Y - 2 288 123,26; точка 54-55 відстань - 4,20 м, Х - 5 422 332,32, Y - 2 288 122,67; точка 55-56 відстань - 6,29 м, Х - 5 422 335,73, Y 2 288 120,21; точка 56-57 відстань - 5,0 м, Х - 5 422 339,29, Y - 2 288 125,40; точка 57-58 відстань 7,99 м, Х - 5 422 335,19, Y - 2 288 128,26; точка 58-59 відстань -4,99 м, Х - 5 422 339,76, Y - 2 288 134,82; точка 59-60 відстань - 6,40 м, Х - 5 422 343,86, Y - 2 288 131,97; точка 60-61 відстань - 5,46 м, Х - 5 422 348,05, Y - 2 288 136,81; точка 61-62 відстань - 0,39м, Х - 5 422 343,61, Y - 2 288 139,98; точка 62-63 відстань -7,15 м, Х - 5 422 343,84, Y - 2 288 140,30; точка 63-64 відстань -12,84м, Х - 5 422 347,99, Y - 2 288 146,12; точка 64-65 відстань - 7,96м, Х - 5 422 355,45, Y - 2 288 156,57; точка 65-1, відстань - 9,27 м, Х - 5 422 361,93, Y - 2 288 151,95.

Відповідно до витягу з протоколу розподілу судової справи здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи та визначено до розгляду судді Заярнюк І.В.

Ухвалою суду від 18.03.2024р. відкрито провадження у справі №924/248/24 в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 11:30 год. 04.04.2024р.

У підготовчому засіданні 04.04.2024р. постановлено ухвалу, занесену до протоколу судового засідання, про оголошення перерви до 11:30 год. 11.04.2024р.

У підготовчому засіданні 11.04.2024р. суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про оголошення перерви до 11:00 год. 14.05.24р.

У підготовчому засіданні 14.05.2024р. суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про продовження строку проведення підготовчого засідання на 30 днів та оголошення перерви до 15:30 год. 22.05.24р.

У підготовчому засіданні 22.05.2024р. суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про прийняття заяви позивача про уточнення позовних вимог в порядку ст.ст. 14,42,46 ГПК України.

Крім цього, у підготовчому засіданні 22.05.2024р. суд постановив ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання про закриття підготовчого засідання та призначення справи до слухання по суті на 12:00 год. 04.06.24р.

Повідомленням про неможливість проведення судового засідання від 04.06.2024р. підтверджено, що у зв`язку із відпусткою судді Заярнюка І.В., засідання призначене на 12 год. 00 хв. 04 червня 2024 р. по справі №924/248/24 не проводилось.

Ухвалою суду від 05.06.2024р. розгляд справи №924/248/24 перепризначено на 12:00 год. "19" червня 2024 р.

Виклад позицій учасників судового процесу.

Позивач звернувся з позовною заявою до суду про визнання незаконним рішення, скасування державної реєстрації та зобов`язання вчинити дії.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що Рішенням вісімнадцятої сесії шостого скликання Чемеровецької селищної ради Хмельницької області від 07.06.2013 року № 25 "Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,6955 га, для обслуговування ринку Чемеровецького районного споживчого товариства в смт. Чемерівці по вул. Гусятинське шосе,2" ПСК "Ринок" Чемеровецького районного споживчого товариства отримав дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,6955 га, для обслуговування ринку Чемеровецького районного споживчого товариства в смт. Чемерівці по вул. Гусятинське шосе,3.

Рішенням тринадцятої сесії сьомого скликання від 22.12.2016 року № 9 "Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії шостого скликання Чемеровецької селищної ради Хмельницької області від 07 червня 2013 року № 25 "Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,6955 га, для обслуговування ринку Чемеровецького районного споживчого товариства в смт. Чемерівці по вул. Гусятинське шосе,3" внесено зміни в частіші зміни виду документації із землеустрою згідно чинного земельного законодавства, а саме: в п.1 змінити в тексті слова "проекту" на "технічної документації", в пункт 2 з "7 червня 2014 року" на "21 грудня 2017 року".

На підставі даних рішень ПСК "Ринок" Чемеровецького районного споживчого товариства, надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), котра була виготовлена ФОП Мошинська О.В. та зареєстрована в Чемеровецькому районному відділі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, дата державної реєстрації земельної ділянки - 11 липня 2018 року.

Відповідно до Витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 11 липня 2018 року, земельна ділянка зареєстрована за адресою: Хмельницька область, Кам`янець-Подільський (Чемеровецький) район, вул. Гусятинське шоссе, буд.3, кадастровий номер земельної ділянки 6825255100:00:003:0699

В грудні 2023 року підприємству споживчої кооперації "Ринок" Чемеровецького районного споживчого товариства стало відомо про те, що Чемеровецька селищна рада Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на сорок першій сесії VIII скликання прийняла рішення № 120-41/2023 03 листопада 2023 року "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки". Відповідно до даного рішення, Чемеровецька селищна рада Кам`янець-Подільського району Хмельницької області вирішила:

Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку (03.10), що розташована в смт. Чемерівці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

Зареєструвати у комунальну власність Чемеровецької селищної ради земельні ділянки: площею 0,0005 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0137; площею 0,0032 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0153; площею 0,0033 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0154; площею 0,0064 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0155; площею 0,0098 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0156; площею 0,0353 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0157; площею 0,0412 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0139; площею 0,0467 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0151; площею 0,6236 га кадастровий номер 6825255100:00:003:015, що розташовані в смт. Чемерівці, Камянець-Подільського району, Хмельницької області.

Враховуючи те, що земельна ділянка площею 0,7700 га, кадастровий номер 6825255100:00:003:06990, яка надана в користування позивачу, поділена на дев`ять земельних ділянок, у зв`язку з чим позивач позбавлений, можливості користуватися земельною ділянкою, необхідною для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури.

Чемеровецька селищна рада направленому суду відзиві від 03.04.2024р. із позовними вимогами не погоджується, посилаючись на те, що державний акт серії ІІ-ХМ № 000694 від 10.12.1999 р., виданий Ринку Чемеровецького районного споживчого товариства (місцезнаходження смт Чемерівці, вул. Гусятинське шосе, 3).

Згідно Витягу з ЄДРПОУ, назвою позивача є "Підприємство споживчої кооперації "Ринок" Чемеровецького районного споживчого товариства», місцезнаходження позивача: смт Чемерівці, вул. Центральна, 45. На думку відповідача державний акт серії ІІ-ХМ № 000694 від 10.12.1999 р. не видавався позивачу.

У вказаному державному акті вказано, що він зареєстрований у відповідній книзі за № 27. Разом з тим, відповіддю ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 02.04.2024р. за вих. № 1396/281-24 на адвокатський запит представника позивача повідомлено, що в архіві Відділу № 2 ГУ Держгеокадастру в Хмельницькій області в Книзі реєстрації державних актів відсутні відомості про реєстрацію вищевказаного акту.

В акті вказано, що він виданий на підставі рішення Чемеровецької селищної ради народних депутатів від 21. 02. 1995 р. № 8, проте відповідно до Витягу з ЄДРПОУ позивач як юридична особа зареєстрований 13.11.1997 р. Відповідач зазначає, що вищевказане рішення не могло стосуватись позивача. Чемеровецька селищна рада у встановленому законом порядку будь-яких земельних ділянок позивачу не передавала, останній права постійного користування земельними ділянками не набував

Також звертає увагу на те, що згідно текстів рішень Чемеровецької селищної ради № 25 від 07.06.2013р. та № 9 від 22.12.2016р., дозвіл позивачу на виготовлення технічної документації щодо відведення земельної ділянки не надавався.

У відповіді на відзив від 10.04.2024р. позивач не погоджується із доводами відповідача у відзиві, просить задовольнити позов у повному обсязі.

Судом враховується, що положеннями пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 04.11.1950, ратифікованої Верховною Радою України (Закон України від 17.07.1997 №475/97-ВР) встановлено право кожного на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

При цьому, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема, "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України" суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження. Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

З огляду на практику Європейського суду з прав людини, критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника.

При цьому, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, третіх осіб, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Застосовуючи відповідно до ст. 3 Господарського процесуального кодексу України, ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" при розгляді справи ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується з обов`язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (п.35 рішення від 07.07.1989 Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії" (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).

В свою чергу, обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини щодо тлумачення положення "розумний строк" вбачається, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ. Критеріями оцінки розумності строку є, зокрема, складність справи та поведінка заявників.

Частинами ч. ч. 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

При цьому, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, викладену у рішенні від 03.04.2008р. у справі "Пономарьов проти України", згідно з якою сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.

Ст. 202 ГПК України передбачає, що суд може розглядати справу за відсутності учасника справи, якщо його було належно повідомлено, проте, він не повідомив про причин неявки або така неявка є повторною.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Враховуючи розумність строків розгляду судового спору, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст.165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Рішенням вісімнадцятої сесії шостого скликання Чемеровецької селищної ради Хмельницької області від 07 червня 2013 року № 25 «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,6955 га, для обслуговування ринку Чемеровецького районного споживчого товариства в смт. Чемерівці по вул. Гусятинське шосе,З» ПСК «Ринок» Чемеровецького районного споживчого товариства отримав дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,6955 га, для обслуговування ринку Чемеровецького районного споживчого товариства в смт. Чемерівці по вул. Гусятинське шосе,3.

22.12.2016р. рішенням тринадцятої сесії сьомого скликання № 9 «Про внесення змін до рішення вісімнадцятої сесії шостого скликання Чемеровецької селищної ради Хмельницької області від 07 червня 2013 року № 25 «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,6955 га, для обслуговування ринку Чемеровецького районного споживчого товариства в смт. Чемерівці по вул. Гусятинське шосе,3» внесено зміни в частіші зміни виду документації із землеустрою згідно чинного земельного законодавства, а саме: в п.1 змінити в тексті слова "проекту" на "технічної документації", в пункт 2 з "7 червня 2014 року" на « 21 грудня 2017 року».

03.11.2023р. Чемеровецька селищна рада Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на сорок першій сесії VIII скликання прийнято рішення № 120-41/2023 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки". Відповідно до даного рішення, Чемеровецька селищна рада Кам`янець-Подільського району Хмельницької області вирішила:

1. Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки для будівництва та обслуговування адміністративних будинків, офісних будівель компаній, які займаються підприємницькою діяльністю, пов`язаною з отриманням прибутку (03.10), що розташована в смт. Чемерівці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

2. Зареєструвати у комунальну власність Чемеровецької селищної ради земельні ділянки: площею 0,0005 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0137; площею 0,0032 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0153; площею 0,0033 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0154; площею 0,0064 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0155; площею 0,0098 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0156; площею 0,0353 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0157; площею 0,0412 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0139; площею 0,0467 га кадастровий номер 6825255100:00:003:0151; площею 0,6236 га кадастровий номер 6825255100:00:003:015, що розташовані в смт. Чемерівці, Камянець-Подільського району, Хмельницької області.

Враховуючи те, що земельна ділянка поділена та позивач позбавлений, можливості користуватися земельною ділянкою звернувся з позовом до суду

Заслухавши пояснення представників учасників спору, дослідивши подані до справи докази та давши їм оцінку в сукупності при аналізі норм чинного законодавства, яке регулює спірні відносини, суд врахував таке.

Відповідно змісту статті 19 Конституції України, частини 3 статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язанні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, актами України, Кабінету Міністрів України.

Згідно пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях, зокрема, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Згідно статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Відповідно до ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Згідно ст. 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Відповідно до абзацу 2 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державний земельний кадастр» державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державний земельний кадастр» державний земельний кадастр ведеться з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, фізичних та юридичних осіб при: регулюванні земельних відносин; управлінні земельними ресурсами; організації раціонального використання та охорони земель; здійсненні землеустрою; проведенні оцінки землі; формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів; справлянні плати за землю.

Державний земельний кадастр є базою відомостей про земельні ділянки на території України. Сам по собі запис в кадастр про права на земельні ділянки не породжує таких прав та не є правовстановлюючим документом.

Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.

Так, ч.1 ст.117 ЗК України передбачено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Згідно правового висновку, викладеного Великою Палатою Верховного Суду в п. 72 постанови від 23.06.2020 у справі №680/214/16, спір про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації речового права на нерухоме майно треба розглядати як спір, пов`язаний із порушенням цивільних прав позивача на нерухоме майно іншою особою, за якою зареєстроване речове право на це майно. Належним відповідачем у такій справі є особа, право на майно якої оспорюється та щодо якої здійснено аналогічний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (аналогічні правові висновки викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 у справі № 823/2042/16 (п. 36), від 16.01.2019 у справі № 755/9555/18 (п. 25), від 21.08.2019 у справі № 805/2857/17-а, від 15.01.2020 у справі № 587/2326/16-ц (п. 24), від 26.02.2020 у справі № 287/167/18-ц (п. 52).

Як вже зазначалось вище, відповідно до частин 2, 3 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Отже, до господарського суду вправі звернутися особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється, при цьому має бути визначено які права позивача порушені відповідачем та якими законодавчими актами передбачено право позивача на звернення із заявленим позовом.

Завданням суду при здійсненні правосуддя є забезпечення, зокрема, захисту прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави, відтак, встановивши наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, суд з`ясовує наявність чи відсутність факту порушення або оспорення і відповідно ухвалює рішення про захист порушеного права або відмовляє позивачу у захисті.

Відповідно до вимог статті 14 Господарського процесуального кодексу України, яка встановлює диспозитивність господарського судочинства, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

При цьому, вказана норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес.

Згідно з положеннями частин першої та другої статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Способами захисту можуть бути в тому числі визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Статтею 393 Цивільного кодексу України визначено, що правовий акт органу державної влади, органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Положення ст. 152 Земельного кодексу України визначають, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням прав володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Згідно з приписами статті 155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Особа, яка звертається до суду з позовом про визнання недійсним договору (чи його окремих положень), повинна довести конкретні факти порушення її майнових прав та інтересів, а саме має довести, що її права та законні інтереси безпосередньо порушені оспорюваним договором і в результаті визнання його (чи його окремих положень) недійсним майнові права заінтересованої особи буде захищено та відновлено. Аналогічний висновок викладено в постанові Верховного Суду від 29.08.2023 у справі № 910/5958/20.

Тобто, підставою для звернення до суду є наявність порушеного права, і таке звернення здійснюється особою (в інтересах особи), котрій це право належить, до особи, яка порушила це право, з метою його захисту.

Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Статтею 2 ГПК України унормовано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 1. ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Верховний Суд неодноразово наголошував щодо необхідності застосування категорій стандартів доказування та зазначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Зазначений принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (подібний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18, від 18.11.2019 у справі №902/761/18, від 04.12.2019 у справі №917/2101/17).

На позивача покладений обов`язок обґрунтувати суду свої вимоги поданими до суду доказами, тобто довести, що його права та інтереси дійсно порушуються, оспорюються чи не визнаються, а тому потребують захисту.

Відсутність порушеного або оспорюваного права позивача є підставою для ухвалення рішення про відмову у задоволенні позову, незалежно від інших встановлених судом обставин (постанова Об`єднаної палати Верховного Суду у складі суддів Касаційного господарського суду від 16.10.2020 у справі №910/12787/17).

Надаючи оцінку доводам учасників судового процесу, судом також враховано, що згідно ч.4 ст.11 Господарського процесуального України суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Положення означеної статті повністю узгоджуються з приписами ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини".

Згідно ст.6 Конвенції з прав людини та основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

У рішенні Європейського суду з прав людини "Серявін та інші проти України" вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п.29).

З урахуванням вищевикладеного, господарський суд доходить висновку, що позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження позовних вимог, а тому позовні вимоги Підприємства споживчої кооперації "Ринок" Чемеровецького районного споживчого товариства не підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.129 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 20, 24, 27, 73, 74, 76-80, 86, 129, 231, 232, 233, 236-238, 240-242, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У позові відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням пп. 17.5 Розділу XI "Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складений та підписаний 01.07.2024р.

Суддя І.В. Заярнюк

Віддруковано 1 примірник:

1 - до справи;

2- позивачу на ел. rayst2009@meta.ua

3- відповідачу на ел. 04403930@mail.gov.ua

4- Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області на ел. khmelnytskyi@land.gov.ua

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення19.06.2024
Оприлюднено09.07.2024
Номер документу120179444
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —924/248/24

Ухвала від 18.09.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Рішення від 19.06.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 05.06.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

Ухвала від 01.03.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заярнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні