КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 червня 2024 року м. Кропивницький Справа №340/4178/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Будмонтаж Ріелті»
до відповідача-1: Головного управління ДПС у Кіровоградській області,
відповідача-2: Державної податкової служби України
про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Будмонтаж Ріелті» звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про:
- визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Кіровоградській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8872957/41622241 від 25.05.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 10.04.2023 р.;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Будмонтаж Ріелті» податкову накладну №14 від 10.04.2023 року, датою первинного подання платником податків на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 15.11.2017 р. між ТОВ «Будмонтаж Ріелті» (Орендар) та ТОВ «Ренесанс Холдинг» (Орендодавець) укладено договір оренди №13-31-33 предметом якого є нежитлова будівля, виробничий корпус №3, загальною площею 18166 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Смоленська, 31-33. У подальшому між позивачем (Орендар) та АТ «Державний Ощадний Банк України» (Суборендар) укладено договір суборенди від 01.12.2020 р. відповідно до якого Орендар передав Суборендарю в тимчасове платне користування частину приміщень виробничого корпусу №3, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Смоленська, 31-33. Розмір орендної плати та займана площа періодично змінювалися з огляду на пандемію та військове вторгнення російської федерації на територію України. На виконання умов договору суборенди у квітні 2023 року позивач отримав від суборендаря платіж у розмірі 549 496,45 грн та в подальшому склав акт надання послуг від 30.04.2023 р. на суму орендної плати. ТОВ «Будмонтаж Ріелті» склало податкову накладну №14 від 10.04.2023 р. та направило її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Підставою для зупинення реєстрації накладної в квитанції зазначено про те, що обсяг постачання товару/послуги 68.20, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. ТОВ «Будмонтаж Ріелті» направлено ГУ ДПС у Кіровоградській області пояснення та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Позивач вказує, що ним були надані усі необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операцій по зазначеній вище податковій накладній. 25.05.2023 р. комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області прийняла рішення №8872957/41622241 про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 10.04.2023 р. Позивач вважає оскаржуване рішення протиправним.
Представником відповідача-1 подано відзив на позовну заяву у якому заперечено щодо задоволення позову (а.с.63-64). Представник відповідача-1 вказав, що ТОВ «Будмонтаж Ріелті» подано
На реєстрацію податкову накладу №14 від 10.04.2023 р., обсяг постачання складає 457 913,71 грн, ПДВ 91 582,74 грн, предмет операції надання в оренду й експлуатацію орендованого нерухомого майна, виписану на Акціонерне товариство «Державний ощадний банк України», Центральний апарат АТ «Ощадбанк». ТОВ «Будмонтаж Ріелті» подано до ДПС в електронній формі повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та додано додатки, зокрема: договір суборенди, додатковий договір, акт наданих послуг, рахунок на оплату, нотаріальний договір оренди приміщення. За результатами розгляду надісланого повідомлення ТОВ «Будмонтаж Ріелті» встановлено відсутність платіжних документів (належним чином завірені платіжні доручення, банківські виписки тощо), що підтверджують оплату за надані послуги. За результатами розгляду надісланого повідомлення ТОВ «Будмонтаж Ріелті» встановлено відсутність платіжних документів (належним чином завірені платіжні доручення, банківські виписки тощо), що підтверджують оплату за надані послуги та направлено додаткове повідомлення від 16.05.2023 р. №8818049/41622241 щодо надання необхідних документів. По результатах розгляду надісланих повідомлень про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, по яким протягом 5 робочих днів не отримано Додаткових повідомлень про подання додаткових пояснень та/або документів, підтримати пропозиції щодо відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі по даному СГ. Враховуючи викладене, комісією 25.05.2023 р. прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №14 від 10.04.2023 р. Представник відповідача-1 вважає, що оскаржуване рішення прийнято на законних підставах, в зв`язку з тим, що позивачем не було надано платіжних документів (належним чином завірені платіжні доручення, банківські виписки тощо), що підтверджують оплату за надані послуги в зв`язку з чим було відмовлено в реєстрації податкової накладної від 10.04.2023 р. №14 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Представником відповідача-2 подано відзив на позовну заяву ідентичний за змістом до відзиву, поданого представником відповідача-1 (а.с.68-69).
Представником позивача подано відповідь на відзив у якій зазначено, що при направленні пояснень щодо спірної податкової накладної бухгалтер підприємства використовував програмне забезпечення ME.DOC модуль 11.02.111, у яке не надходило повідомлення ДПС у Кіровоградській області від 16.05.2023 р. про необхідність додаткових документів для розблокування податкової накладної. Представник позивача, з посиланням на п.42.5 ст.42 ПК України вказує, що позивачем не подавалася заява про бажання отримувати документи через електронний кабінет, а тому відповідач-1 був зобов`язаний надіслати повідомлення про необхідність подання додаткових документів від 16.05.2023 р. на адресу платника податків засобами поштового зв`язку (з повідомленням про вручення) або надати йому під розписку, чого зроблено не було. За таких обставин, на думку представника позивача, податкова служба не має права посилатися на невиконання позивачем повідомлення про необхідність подання додаткових документів від 16.05.2023 р., оскільки таке повідомлення не було отримане. Також представник позивача вказує, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної вказано: «Обсяг постачання товару/послуги 68.20, дорівнює або перевищує величину залишку , визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Тобто у податкової служби виникли питання щодо обсягів отриманої позивачем послуги оренди. Як зазначає представник позивача, для спростування такої підстави позивачем було надано договір оренди, договір суборенди, акт наданих послуг за квітень. Цих документів було цілком достатньо для підтвердження змісту господарської операції та реєстрації зупиненої податкової накладної. Докази оплати послуги суборенди не є єдиною і безумовною підставою для реєстрації податкової накладної, оскільки факт надання послуги підтверджується актом, який було надано і незалежно від оплати послуги орендар повинен зареєструвати на користь суборендаря податкову накладну. Також представник позивача звертає увагу на те, що позивач оскаржив в адміністративному порядку рішення про відмову в реєстрації ПН і до такої скарги вже було додано платіжну інструкцію про сплату послуги суборенди. Не зважаючи на викладене, скарга була залишена без задоволення, а надана платіжна інструкція проігнорована відповідачем-2. Представник позивача звертає увагу на те, що у відзиві на позовну заяву відсутні зауваження щодо змісту та форми первинних документів, які надавалися разом з поясненнями та позовною заявою (а.с.71-73).
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26.06.2023 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.57-58).
26.07.2023 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.79).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.12.2023 р. витребувано докази (а.с.80).
Дослідивши подані позивачем та відповідачами документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
15 листопада 2017 року між ТОВ «Будмонтаж Ріелті» (Орендар) та ТОВ «Ренесанс Холдинг» (Орендодавець) укладено договір оренди №13-31-33, який посвідчено приватним нотаріусом Кропивницького міського нотаріального округу та зареєстровано в реєстрі за №2257 (а.с.22-23). У подальшому до договору вносилися зміни (а.с.24).
Відповідно до акта приймання-передачі об`єкта оренди від 15.11.2017 до договору оренди №13-31-33 від 15.11.2017 р., Орендодавець (ТОВ «Ренесанс Холдинг») передав, а Орендар (ТОВ «Будмонтаж Ріелті») прийняв об`єкт нерухомого майна: нежитлову будівлю виробничий корпус №3, загальною площею 18166,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Смоленська, 31-33 (а.с.25-28).
01 грудня 2020 року між ТОВ «Будмонтаж Ріелті» (Орендар) та Акціонерним товариством «Державний ощадний банк України» укладено договір суборенди №СО/07 (а.с.9-17). За умовами договору Орендар передав Суборендарю в тимчасове платне користування частину приміщень виробничого корпусу №3, площею 1839,99 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Смоленська, 31-33, про що свідчить акт приймання-передачі приміщення (а.с.18).
На виконання умов договору суборенди АТ «Державний ощадний банк України» сплатило на користь ТОВ «Будмонтаж Ріелті» за оренду нежитлового приміщення за квітень 2023 р. у розмірі 549 496,45 грн, у тому числі ПДВ 91 582,74 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №1240287045701 від 10.04.2023 р. (а.с.8).
30 квітня 2023 року ТОВ «Будмонтаж Ріелті» та Акціонерним товариством «Державний ощадний банк України» складено акт надання послуг №23/04 (а.с.19, зі зворотного боку).
ТОВ «Будмонтаж Ріелті» виписано на отримувача (покупця) Акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» податкову накладну №14 від 10.04.2023 р. на суму 549 496,45,00 грн, у тому числі ПДВ 91582,74 грн (а.с.32), яку 27.04.2023 р. подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.31).
Відповідно до квитанції від 27.04.2023 р. №9094502946 податкову накладну №14 від 10.04.2023 р. прийнято, реєстрацію зупинено, оскільки обсяг постачання товару/послуги 68.20, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. При цьому запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.31).
ТОВ «Будмонтаж Ріелті» подано до Головного управління ДПС у Кіровоградській області повідомлення №2 від 12.05.2023 року про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено у якому зазначено, що надано в суборенду нерухоме майно, згідно договору суборенди №СО/07 від 01.12.2020 р. (а.с.39). До пояснень додано договір суборенди №СО/07 від 01.12.2020 р. (а.с.9-17, 33), акт приймання-передачі приміщення до договору суборенди від 01.12.2020 р. (а.с.18, 34), додатковий договір до договору суборенди №3 від 31.01.2023 р. (а.с.20, 35), договір оренди №13-31-33 від 15.11.2017 р. (а.с.22-23, 36), рахунок №23/04 від 01.04.2023 р. (а.с.37), акт наданих послуг №23/04 від 30.04.2023 р. (а.с.19, зі зворотного боку, 38).
Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних направлено ТОВ «Будмонтаж Ріелті» повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 р. №8818049/41622241 у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових розрахунків (а.с.87-88).
Відповідно до протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.05.2023 р. №97 за результатами розгляду надісланих повідомлень про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, по яким протягом 5 робочих днів не отримано додаткових повідомлень про подання додаткових пояснень та/або документів, підтримано пропозиції щодо відмови реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, зокрема щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «Будмонтаж Ріелті» (а.с.65).
Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.05.2023 р. №8872957/41622241 відмовлено у реєстрації податкової накладної №14 від 10.04.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку (а.с.29).
Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.06.2023 р. №50247/41622241/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.30).
Згідно з пп. «а» п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України (далі за текстом ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до п.188.1 ст.188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
З огляду на п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до абз.1, 2, 5, 10, 12, 13, 14 п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначався Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165 (далі за текстом Порядок №1165).
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для їх реєстрації.
Відповідно до п.п.4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з п.6 Порядку №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовдносин, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку №1165 встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Оцінюючи підстави зазначені у квитанції від 27.04.2023 р. №9094502946 про зупинення реєстрації податкової накладної №14 від 10.04.2023 р., суд враховує, що у Додатку 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.
Згідно з п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Таким чином, зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що постачається на постійній основі; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен повідомити платника податків, які саме документи мають бути подані для спростування наявних у податкового органу сумнівів та які аспекти належить висвітлити у поясненнях.
Зі змісту квитанції від 27.04.2023 р. №9094502946 судом встановлено, що зупинення реєстрації податкової накладної №14 від 10.04.2023 р. зумовлено тим, що обсяг постачання товару/послуги 68.20, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. При цьому запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, суд враховує, що відповідачами не надано доказів, що на час проведення моніторингу податкової накладної №14 від 10.04.2023 р., поданої ТОВ «Будмонтаж Ріелті» на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач відповідав п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Так, відповідачами не доведено, що обсяг постачання товару/послуги 68.20, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Також матеріалами справи не підтверджується факт виявлення контролюючим органом під час проведення моніторингу, об`єктивних ознак не можливості здійснення позивачем операцій з суборенди нежитлового приміщення, дані про яку вказані у податковій накладній №14 від 10.04.2023 р., та/або ймовірності уникнення позивачем виконання податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що матеріалами справи не підтверджується наявність підстав для зупинення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №14 від 10.04.2023 р., складеної ТОВ «Будмонтаж Ріелті».
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, передбачений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. №520 (далі за текстом Порядок №520).
Відповідно до п.п.2-4 Порядку №520, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з п.5 Порядку №520, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 встановлено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
З огляду на п.п.9 11 Порядку №520, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до п.п.25, 26 Порядку №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Згідно з п.п.42, 44-46 Порядку №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Суд звертає увагу на те, що Верховний Суд неодноразово, зокрема у постановах від 12.11.2019 р. у справі №816/2183/18, від 18.02.2020 р. у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 р. у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 р. у справі №824/245/19-а, наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Таким чином, контролюючий орган, під час виконання повноважень щодо моніторингу податкових накладних, має аналізувати первинні документи у взаємозв`язку з відомостями податкової накладної та іншими джерелами (державними реєстрами, електронними документами) лише за зовнішніми (формальними, очевидними) критеріями. Натомість податковий орган під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної чи відмову у її реєстрації не має права здійснювати аналіз господарських операцій платника податків на предмет її реальності (нереальності) та не повинен надавати оцінку, серед іншого, наявності основних засобів, складських приміщень, трудових ресурсів тощо у платника податків. Така оцінка може надаватись контролюючим органом виключно у межах проведення відповідної документальної перевірки платника податків.
Викладене узгоджується із правовим висновком Верховного Суду наведеним у постанові від 06.07.2023 р. у справі №140/1986/22.
Суд вважає, що обсяг наданих позивачем разом із повідомленням документів, підтверджує наявність підстав для реєстрації податкової накладної №14 від 10.04.2023 р. і ненадання розрахункових документів не є підставою для відмови у реєстрації такої податкової накладної. Більш того, подання таких документів разом із скаргою не призвело до скасування рішення від 25.05.2023 р. №8872957/41622241 в порядку адміністративного оскарження.
Стосовно змісту п.9 Порядку №520 суд зауважує, що, з одного боку, в абзаці 6 вказаного пункту йдеться про те, що платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Отже, подання додаткових пояснень і документів визначається як право платника податку. З іншого боку, абзац 9 цього ж п.9 Порядку №520 визначає, що якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, комісія приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту. Тобто, абзац 9 визначає негативні наслідки для платника податків у разі ненадання додаткових пояснень та копій документів, безвідносно до того, чи були подані пояснення та документи платником податку у відповідь на зупинення реєстрації податкової накладної.
За викладених обставин, застосовуючи до спірних правовідносин пункт 9 Порядку №520, суд тлумачить наявні у цьому пункту суперечності абзаців 6 та 9, з урахуванням приписів пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 ПК України щодо презумпції правомірності рішень платника податків, на користь платника податків, та робить висновок, що за умови подання пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної (що і було зроблено позивачем), подання до контролюючого органу додаткових пояснень та копій документів є саме правом платника податків, та як наслідок, не може в безумовному порядку тягнути за собою прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем за відсутності правових підстав зупинено реєстрацію податкової накладної №14 від 10.04.2023 р., а надалі безпідставно відмовлено у реєстрації такої накладної, а тому рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 25.05.2023 р. №8872957/41622241 підлягає визнанню протиправним та скасуванню, а позовні вимоги в цій частині задоволенню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну №14 від 10.04.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.
Згідно з п.п.2, 4, 10 ч.2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Із аналізу зазначених норм суд дійшов висновку, що податковий орган реєструє податкову накладну, в тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.
Зважаючи на встановлені обставини, суд вважає, що ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №14 від 10.04.2023 р. на суму 549 496,45 грн, у тому числі ПДВ 91 582,74 грн, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Будмонтаж Ріелті» днем її подання 27 квітня 2023 року.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору у частині заявлених позовних вимог у сумі 2147,20 грн (а.с.54), а тому суд стягує на користь позивача документально підтверджені судові витрати (судовий збір) у сумі 2147,20 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області, яким прийнято рішення, що зумовило звернення позивача до суду з відповідним позовом.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8872957/41622241 від 25 травня 2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №14 від 10 квітня 2023 року на суму 549 496,45 грн, у тому числі ПДВ 91 582,74 грн, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Будмонтаж Ріелті».
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №14 від 10 квітня 2023 року на суму 549 496,45 грн, у тому числі ПДВ 91 582,74 грн, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Будмонтаж Ріелті», в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання 27 квітня 2023 року.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Будмонтаж Ріелті» (код ЄДРПОУ 41622241, м. Кропивницький, вул. Інтернаціональна, 76) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 2 147,00 грн (дві тисячі сто сорок сім грн 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ ВП 43995486, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення.
Дата складання повного рішення суду 28 червня 2024 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. МОМОНТ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.06.2024 |
Оприлюднено | 08.07.2024 |
Номер документу | 120182819 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. МОМОНТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні