П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 липня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/30523/23
Головуючий в І інстанції: Лебедєва Г.В.
Дата та місце ухвалення рішення: 27.02.2024 р. м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді доповідача Шеметенко Л.П.
судді Градовського Ю.М.
судді Турецької І.О.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року по справі за адміністративним позовом Фермерського господарства «АГРОКОРА» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У листопаді 2023 року Фермерське господарство «АГРОКОРА» (далі позивач) звернулось з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, а саме: рішення від 18.07.2023 року за №92086691/39265760 про відмову в реєстрації податкової накладної № 9 від 16.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих фермерським господарством «АГРОКОРА»; рішення від 18.07.2023 року за №92086693/39265760 про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 22.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих фермерським господарством «АГРОКОРА»; рішення від 18.07.2023 року за №92086692/39265760 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 від 26.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих фермерським господарством «АГРОКОРА»;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні фермерського господарства «АГРОКОРА» за номерами: № 9 від 16.06.2023 року, № 10 від 22.06.2023 року, № 11 від 26.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 18.07.2023 року за № 92086691/39265760 про відмову в реєстрації податкової накладної № 9 від 16.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих фермерським господарством «АГРОКОРА».
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 18.07.2023 року за № 92086693/39265760 про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 22.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих фермерським господарством «АГРОКОРА»;
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 18.07.2023 року за № 92086692/39265760 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 від 26.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих фермерським господарством «АГРОКОРА».
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні фермерського господарства «АГРОКОРА» за номерами: № 9 від 16.06.2023 року, № 10 від 22.06.2023 року, № 11 від 26.06.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання.
Стягнуто з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь фермерського господарства «АГРОКОРД» судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 8052 грн.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є правомірними, оскільки позивач, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних.
Апелянт зазначає, що на розгляд комісії регіонального рівня позивачем не надано фінансові документи, які підтверджують перерахування коштів за товар на рахунок позивача, зокрема платіжних доручень. Також, скаржник звертає увагу, що товаро-транспортні накладні, надані позивачем на розгляд комісії регіонального рівня, не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 року №363 (в редакції від 12.07.2019 року), а саме пп.11.1 п.11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у товаро-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо часу навантаження та розвантаження товару.
Разом з тим, апелянт вважає, що позовні вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасними, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.
Позивач надав до відзив, в якому просив апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року залишити без змін.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Фермерське господарство «АГРОКОРА» 20.06.2014 року зареєстровано як юридична особа за номером 15521020000003159. Основними напрямками господарської діяльності підприємства є: 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів (основний); 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, 01.30 Відтворення рослин, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами (додаткові).
Позивач має статус платника податку на додану вартість з 01.08.2014 року. Ідентифікаційний номер платника податку на додану вартість: 392657615124.
15.06.2023 року між ФГ «АГРОКОРА» (Продавець) та ТОВ «АГРО СІТІ» (Покупець) було укладено Договір № 15/06-2023-1 на поставку сільськогосподарських товарів, згідно умов якого Постачальник зобов`язаний передати у власність Покупцю майно, а Покупець зобов`язаний прийняти Товар і оплатити його на умовах та у порядку, зазначених у цьому договору.
На виконання умов вказаного договору, 16.06.2023 року ФГ «АГРОКОРА» здійснило поставку товару ТОВ «АГРО СІТІ», а саме: цибуля ріпчаста, 21 042 кг. на загальну суму 675 448,20 грн. в тому числі ПДВ 112 574,70 грн., що підтверджується видатковою накладною №9/23 від 16.06.2023 року.
06.07.2023 року, ФГ «АГРОКОРА» за правилом першої події, складено податкову накладну № 9 з номенклатурою товару «цибуля ріпчаста 0703» на загальну суму 675 448,20 грн. в тому числі ПДВ 112 574,70 грн.
Позивачем через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» отримано в електронному вигляді квитанцію від 06.07.2023 року відповідно до якої, документ збережено, реєстрація зупинена.
Підставою зупинення зазначено: Обсяг постачання товару/послуги 0703, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=5.9945%, «Р»=22128. Також, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
13.07.2023 року ФГ «АГРОКОРА» подано повідомлення №4 про надання пояснень та копій документів з 9 додатками.
Однак, за результатами розгляду пояснень та доданих до нього документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Одеській області 18.07.2023 року прийнято рішення №9208691/39265760 про відмову в реєстрації податкової накладної № 9 від 16.06.2023 року.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної вказано: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
18.07.2023 року позивач подав скаргу на рішення комісії регіонального рівня, яка рішенням від 02.08.2023 року №61552/39265760/2 залишена без задоволення з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Також, 01.06.2023 року між ФГ «АГРОКОРА» (Продавець) та ТОВ «ОВОЧ-ФРУТ» (Покупець) було укладено Договір № 6/2021/2 на поставку сільськогосподарських товарів, згідно умов якого Постачальник зобов`язаний протягом терміну дії цього Договору передавати Покупцю у власність партії товару, необхідні покупцю, а Покупець зобов`язується приймати Товар і оплачувати його в порядку, визначеному цим Договором.
Згідно п.1.2 Договору Товар за даним Договором постачається партіями, розмір яких визначається в кожної видаткової накладної відповідно до Замовлення Покупця.
На виконання умов вказаного договору, 22.06.2023 року ФГ «АГРОКОРА» здійснило поставку товару ТОВ «ОВОЧ-ФРУТ», а саме: цибуля ріпчаста, 10 010 кг. на загальну суму 270 270 грн., в тому числі ПДВ 45 045 грн., що підтверджується видатковою накладною №10/23 від 22.06.2023 року.
26.06.2023 року ФГ «АГРОКОРА» здійснило поставку товару ТОВ «ОВОЧ-ФРУТ», а саме: цибуля ріпчаста, 10 140 кг. на загальну суму 258 570 грн., в тому числі ПДВ 43 095 грн., що підтверджується видатковою накладною №11/23 від 26.06.2023 року.
06.07.2023 року, ФГ «АГРОКОРА» за правилом першої події, складено податкові накладні:
- № 10 від 22.06.2023 року на суму 270 270 грн., в тому числі ПДВ 45 045 грн., з номенклатурою «цибуля ріпчаста, Код УКТ ЗЕД 0703»;
- № 11 від 26.06.2023 року на суму 258 570 грн., в тому числі ПДВ 43 095 грн., з номенклатурою «цибуля ріпчаста, Код УКТ ЗЕД 0703».
Позивачем через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» отримано в електронному вигляді квитанції від 14.07.2023 року, відповідно до яких документ збережено, реєстрація зупинена.
Підставою зупинення реєстрації податкової накладної № 10 від 22.06.2023 року зазначено: Обсяг постачання товару/послуги 0703 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=5.9945%, «Р»=22128».
Підставою зупинення реєстрації податкової накладної № 11 від 26.06.2023 року зазначено: Обсяг постачання товару/послуги 0703 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=5.9945%, «Р»=22128.
Також, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач скористався своїм правом та 14.07.2023 року подано повідомлення №5 надав контролюючому органу пояснення та копії документів із 10 додатками.
Однак, за результатами розгляду пояснень та доданих до нього документів, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Одеській області 18.07.2023 року прийняті рішення №92086693/39265760, № 92086692/39265760 про відмову в реєстрації податкових накладних №10 від 22.06.2023 року та № 11 від 26.06.2023 року.
Підставами для відмови у реєстрації податкових накладних вказано: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
18.07.2023 року позивач подав скарги на рішення комісії регіонального рівня, які рішеннями від 02.08.2023 року № 61503/39265760/2, № 61586/39265760/2 залишені без задоволення з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись із рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позов вказав, що при зупиненні реєстрації податкової накладної контролюючий орган повинен не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі. Крім того, суд першої інстанції вказав, що відсутність в оскаржуваних рішеннях мотивів його прийняття позбавляє можливості позивача навести аргументи щодо їх неправомірності. Акт індивідуальної дії не відповідає вимогам обґрунтованості та вмотивованості. Проте, саме невідповідність акту індивідуальної дії вимогам обґрунтованості та вмотивованості призводить до його протиправності.
На підставі наведеного, суд першої інстанції дійшов висновку, що його позовні вимоги є обґрунтованими, оскільки позивачем були надані всі документи, які підтверджують факт здійснення господарських операцій.
Також, суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення вимоги позивача щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на викладене.
Відповідно до норм п. п. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість, є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
При цьому, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1. статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
За змістом пункту 188.1. статті 188 Податкового кодексу України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
У відповідності до пункту 201.10. статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно із пунктом 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно із пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1. статті 192 та пунктом 201.10. статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1. статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3. і 200-1.9. статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).
За пунктом 4 Порядку № 1165, у разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Відповідно до змісту пункту 5 Порядку № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Згідно пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 10, 11 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку № 3 до Порядку № 1165. Згідно з вимогами пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Як вбачається з матеріалів справи, у направлених позивачу квитанціях підставою зупинення реєстрації податкових накладних вказано, що обсяг постачання товару/послуги 0703, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Також, запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, колегія суддів звертає увагу, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять інформації, які саме документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішень про реєстрацію поданих податкових накладних.
Колегія суддів зазначає, що позивач скористався своїм правом та після зупинення реєстрації спірних податкових накладних на адресу контролюючого органу направив пояснення та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Стосовно податкової накладної № 9 від 16.06.2023 року, позивач зазначив, що між ФГ «АГРОКОРА» та ТОВ «АГРО СІТІ» було укладено Договір №15/06-2023-1 від 15.06.2023 року на поставку сільськогосподарських товарів. 16.06.2023 року відбулась поставка цибулі ріпчастої, що відображено у видатковій накладній №9/23 від 16.06.2023 року, на загальну суму 675 448,20 грн., у тому числі ПДВ 112 574,70 грн. доставка товару здійснювалась за рахунок покупця, що підтверджується ТТН №9/23-1 від 16.06.2023 року. ТОВ «Арго СІТІ» здійснило перерахування коштів на розрахунковий рахунок ФГ «АГРОКОРА» у сумі 675 448,20 грн. згідно платіжного доручення №439 від 20.06.2023 року, що підтверджується випискою з рахунку банку.
Стосовно податкової накладної № 10 від 22.06.2023 року позивач вказав, що ФГ «АГРОКОРА» було укладено Договір №6/2021/2 від 01.06.2021 року з ТОВ «ОВОЧ-ФРУТ» на поставку сільськогосподарських товарів. 22.06.2023 року відбулась поставка цибулі ріпчастої, що відображено у видатковій накладній №10/23 від 22.06.2023 року на загальну суму 270 270 грн., у тому числі ПДВ 45 045 грн. Доставка товару здійснювалась за рахунок покупця, що підтверджується ТТН №ОФ-0000593 від 22.06.2023 року. ТОВ «ОВОЧ-ФРУТ» здійснило перерахування коштів на розрахунковий рахунок ФГ «АГРОКОРА» у сумі 528 840 грн. (в яку входить сума 270 270 грн. за дану поставку) згідно платіжному дорученню №30/06/20232648 від 30.06.2023 року, що підтверджується випискою з банку.
Стосовно податкової накладної № 11 від 26.06.2023 року позивач зазначив, що ФГ «АГРОКОРА» було укладено Договір №6/2021/2 від 01.06.2021 року з ТОВ «ОВОЧ-ФРУТ» на поставку сільськогосподарських товарів. 26.06.2023 року відбулась поставка цибулі ріпчастої, що відображено у видатковій накладній №11/23 від 26.06.2023 року на загальну суму 258 570 грн., у тому числі ПДВ 49 095 грн. Доставка товару здійснювалась за рахунок покупця, що підтверджується ТТН №ОФ-0000604 від 26.06.2023 року. ТОВ «ОВОЧ-ФРУТ» здійснило перерахування коштів на розрахунковий рахунок ФГ «АГРОКОРА» у сумі 528 840 грн. (в яку входить сума 258 570 грн. за дану поставку) згідно платіжному дорученню №30/06/20232648 від 30.06.2023 року, що підтверджується випискою з банку.
До вказаних пояснень позивачем також додано пакет документів на підтвердження здійснення господарських операцій.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що ФГ «АГРОКОРА» має матеріальну, технічну базу та трудові ресурси для здійснення своєї господарської діяльності, а додані до пояснень позивача копії документів щодо податкових накладних підтверджують факт здійснення реальності господарської операції щодо якої складено спірні податкові накладні.
Колегія суддів спростовує доводи апелянта, що на розгляд комісії регіонального рівня позивачем не надано фінансові документи, які підтверджують перерахування коштів за товар на рахунок позивача, зокрема платіжних доручень, з огляду на те, що як в додатках до повідомлення, так і в додатках до скарги щодо оскарження рішень про відмову у реєстрації податкових накладних позивачем надано виписка з рахунку, яка в повній мірі підтверджує надходження коштів за договорами як оплату за товар.
Що стосується посилань скаржника на те, що товаро-транспортні накладні, надані позивачем на розгляд комісії регіонального рівня, не відповідають вимогам наказу Міністерства транспорту України «Про затвердження правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 14.10.1997 року №363 (в редакції від 12.07.2019 року), а саме пп.11.1 п.11 Правил оформлення документів на перевезення Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, зокрема у товаро-транспортних накладних не заповнено обов`язкових граф щодо часу навантаження та розвантаження товару, колегія суддів зазначає наступне.
Пунктом 11.1 Правил № 363 визначено, що товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що всі графи товарно-транспортних накладних, які надавались ФГ «АГРОКОРА» до податкового органу, заповнені та містять зазначені повні відомості про замовника перевезення, перевізника, вантажовідправника, вантажоотримувача, транспортний засіб, відомості про вантаж, підписані відповідальними посадовими особами з зазначенням їх ПІБ та посад, інформацію щодо маси товару.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що деякі неточності у оформленні товаро-транспортних накладних, не є підставою для висновків про відсутність господарських операцій, щодо яких було складено спірні податкові накладні.
Згідно пунктів 2, 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За п. 5 Порядку № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 10 Порядку № 520, передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних вказано: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Однак, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних процитовано положення п.5 Порядку № 520, тобто, викладена загальна норма без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Оскаржувані рішення прийняті з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства без конкретного зазначення обставин яких саме документів та з якими порушеннями вони складені (хоча форма рішення надає таку можливість).
Крім того, колегія суддів зазначає, що після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, в рамках їх розгляду, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення не надав.
Також, колегія суддів зазначає, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
На підставі наведеного, враховуючи, що відповідачем-1 не доведено підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, не витребувано конкретного переліку документів для реєстрації податкових накладних, відхилено без будь-яких обґрунтувань первинно-бухгалтерську документацію щодо господарських операцій згідно податкових накладних, колегія суддів приходить до висновку, що доводи апеляційної скарги не підтверджують правомірності прийнятного рішення та є безпідставними.
Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В свою чергу, не виконання відповідачем-1 обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності вимог, визначених Порядками №№ 1165, 520), є підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень.
На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів приходить до висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних та протиправності рішень податкового органу про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Що стосується доводів апеляційної скарги відповідача-1 щодо відсутності підстав для задоволення позову в частині зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні датою їх подання, колегія суддів зазначає наступне.
Так, згідно п.п. 19, 20 вказаного Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, п. 20 Порядку № 1246 прямо передбачено, що реєстрація податкової накладної на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, вимоги позивача щодо зобов`язання зареєструвати спірні податкові накладні датою їх подання на реєстрацію відповідають наведеним вимогам Порядку № 1246, що повністю спростовує доводи апеляційної скарги відповідача-1.
Таким чином, доводи апеляційної скарги відповідача-1 спростовуються наведеними висновками суду апеляційної інстанції та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.
Судове рішення складено у повному обсязі 04.07.2024 р.
Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Ю.М. Градовський
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2024 |
Оприлюднено | 08.07.2024 |
Номер документу | 120185163 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні