Постанова
від 03.07.2024 по справі 904/5289/23
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03.07.2024 року м.Дніпро Справа № 904/5289/23

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Кощеєва І.М. ( доповідач )

суддів: Чус О.В., Дарміна М.О.

секретар судового засідання: Менець О.В.

представники сторін:

від позивача: Гергель К.О.- посвідчення адвоката № 2465 від 23.01.2020 р.,

ордер АЕ 1272223 від 21.03.2024 р.

від відповідача: Сідєдьнікова О.Л.- адвокат, ордер АР 1104263 від 21.11.2022 р.

від третьої особи -1: не з`явився

від третьої особи -2: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні

в режимі відеоконференції апеляційну скаргу

Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО"

на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 26.02.2024 р.

( суддя Мельниченко І.Ф., м. Дніпро, повний текст рішення складено 07.03.2024 р.)

у справі

за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО",

м. Дніпро

до

Марганецької міської ради,

м. Марганець, Дніпропетровська область

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору

на стороні Позивача:

ОСОБА_1

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору

на стороні Позивача:

ОСОБА_2

про визнання дій протиправними,

скасування рішення,

зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю "АІО" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Марганецької міської ради, в якому просить:

- визнати протиправними дії Марганецької міської ради щодо дискваліфікації Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" як учасника електронного аукціону № LRE001-UA-20230718-72120 щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,0370 га, кадастровий номер: 1211300000:01:026:0190, яка розташована за адресою: 53400, Україна, Дніпропетровська область, Марганець, Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, та формування протоколу про результати земельних торгів № LRE001-UA-20230718-72120 від 05.09.2023 в частині визначення того, що земельні торги не відбулись через подання пропозиції від одного учасника;

- скасувати рішення (акт) Марганецької міської ради щодо дискваліфікації Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" як учасника електронного аукціону № LRE001-UA-20230718-72120 щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,0370 га, кадастровий номер: 1211300000:01:026:0190, яка розташована за адресою: 53400, Україна, Дніпропетровська область, Марганець, Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, та протокол про результати земельних торгів № LRE001-UA-20230718-72120 від 05.09.2023 в частині визначення того, що земельні торги не відбулись через подання пропозиції від одного учасника;

- зобов`язати Марганецьку міську раду вирішити питання щодо підписання протоколу електронного аукціону № LRE001-UA-20230718-72120 щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності площею 0,0370 га, кадастровий номер: 1211300000:01:026:0190, яка розташована за адресою: 53400, Україна, Дніпропетровська область, Марганець, Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, з Товариством з обмеженою відповідальністю "АІО" та укладення з ним договору купівлі-продажу за вказаним лотом.

Позовні вимоги обґрунтовані складенням Відповідачем Акту про дискваліфікацію переможця аукціону всупереч чинному законодавству.

Відповідач у відзиві на позовну заяву з вимогами, викладеними позивачем, не погодився, вказуючи на те, що вони не підлягають задоволенню. Щодо відсутності правових підстав для скасування рішення (акту) про дискваліфікацію, Марганецька міська рада зазначила про те, що Позивачем не дотримано положень ст. 137 Земельного кодексу України щодо подання належних документів для участі в торгах, а саме, на доданих для участі у торгах документах відсутній кваліфікований електронний підпис, відсутні відомості про кінцевих бенефіціарних власників (адреса ОСОБА_3 як кінцевого бенефіціарного власника та засновника не збігається), не надано структуру власності, а також відсутні документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів. Зазначене вище стало підставою для прийняття уповноваженою особою Марганецької міської ради рішення про дискваліфікацію Позивача в порядку частини 19 ст. 137 Земельного кодексу України.

2. Короткий зміст оскаржуваного судового рішення у справі.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 26.02.2024 р. відмовлено у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" до Марганецької міської ради у повному обсязі.

3. Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погодившись із зазначеним рішенням суду, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "АІО", в якій просить рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 26.02.2024 р. у справі № 904/5289/23 скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовну заяву ТОВ АЮ.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, Скаржник вказує на те, що висновок суду першої інстанції щодо невідповідності документів ст. 137 Земельного кодексу України та п. 29 Вимог щодо проведення земельних торгів не підтверджується жодним доказом, наявним в матеріалах справи та ґрунтується лише на припущенням судді, що суперечить процесуальним нормам права.

Водночас, на думку Скаржника, судом першої інстанції без врахування приписів Закону України «Про захист персональних даних» було зроблено помилковий висновок, що інформація про бенефіціарних власників, надана Апелянтом для участі в аукціоні не відповідає вимогам ст. 137 ЗК України, оскільки на думку суду в такій інформації мали бути викладені персональні дані фізичних осіб без дотримання зі сторони Відповідача порядку збирання, зберігання, використання та поширення персональних даних фізичних осіб.

При цьому Скаржник зазначає, що наданий Апелянтом доказ до суду першої інстанції містить відомості про наявність КЕП на завантажених Апелянтом документах. Також, Апелянтом було надано інформацію про кінцевих бенефіціарних власників, яка відповідає даним, включеним до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, що є у відкритому доступі. Дані, які суд першої інстанції вважає належними до інформації про бенефіціарних власників в розумінні ст. 137 ЗК України, можуть збиратись, зберігатись та використовуватись лише у встановленому законом порядку, що не було враховано судом першої інстанції.

Скаржник наголошує на тому, що невідповідність адреси засновника адресі бенефіціарного власника не має наслідком неправдивості наданої інформації, а є лише помилкою реєстратора, яка буде виправлена за зверненням Апелянта.

Скаржник вважає, що суд першої інстанції вдався до надмірного формалізму та не врахував фактичних обставин справи, а також порушив положення ст. ст. 13, 73 - 86, 91 ГПК України щодо належності доказів, що призвело до порушення принципу змагальності.

Відтак, на думку Скаржника, Відповідачем незаконно було дискваліфіковано Апелянта, чим було позбавлено Апелянта права на укладення договору оренди земельної ділянки, а судом першої інстанції було з порушенням норм процесуального права ( ст. ст. 79, 86, 236 ГПК України ), невірним застосуванням норм матеріального права ( ст. 137 ЗК України ) та з проявом надмірного формалізму ухвалено незаконне рішення, яке підлягає скасувнню в повному обсязі.

5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

Від Марганецької міської ради надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому Товариство не погоджується з доводами апеляційної скарги, вважає її безпідставною і необґрунтованою.

Зокрема, міська рада посилається на те, що чинним законодавством встановлена вимога щодо підписання документів під час їх подання кваліфікованим електронним підписом, і така вимога є імперативною. Аналогічний висновок викладено в постанові Верховного Суду у справі № 904/2391/22 від 29.08.2023 р..

Крім того, у відзиві міська рада посилається на те, що з системного аналізу положень чинного законодавства вбачається, що інформація про кінцевих бенефіціарних власників подається у вигляді структури власності. Натомість Позивачем структура власності подана не була, а в поданому документі відсутня обов`язкова інформація ( рік народження, країна громадянства, РНОКПП ), що свідчить про невідповідність поданих документів вимогам ст. 137 ЗК та правомірність дискваліфікації. Крім того, в поданих документах адреса ОСОБА_3 як кінцевого бенефіціарного власника та засновника не збігається. Документи подані для участі в електронних торгах підписані від імені директора ТОВ «АІО» Деменіної Анастасії, однак, учасником не надано документів, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів.

Міська рада також вказує на те, що дискваліфікація Позивача ґрунтується на вимогах діючого законодавства, оскільки згідно з ч. 19 ст. 137 ЗК, організатор земельних торгів не підписує протокол торгів, не укладає договір за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою цієї статті, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості.

Крім того, міська рада зазначає про те, що Позивачем невірно визначено коло відповідачів по справі. Так, Марганецька міська рада жодним чином не може впливати на формування протоколу про результати електронних торгів з огляду на наступне. При цьому, Марганецька міська рада виступала Замовником торгів, та не є адміністратором системи чи системою щоб мати можливість формувати протоколи про результати торгів. При цьому, ставлячи позовну вимогу про зобов`язання Марганецької міської ради вирішити питання щодо підписання протоколу електронного аукціону щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної форми власності та укладення з ТОВ «АІО» договору купівлі-продажу за вказаним лотом, Позивач фактично підміняє судом орган місцевого самоврядування, позбавляючи цей орган виконувати надані йому дискреційні повноваження.

Треті особи не скористалися своїм правом згідно ч.1 ст. 263 ГПК України та не надали суду відзивів на апеляційну скаргу, що згідно ч. 3 ст. 263 ГПК України не перешкоджає перегляду оскаржуваного рішення суду першої інстанції.

6. Рух справи в суді апеляційної інстанції.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.03.2024 р. для розгляду справи визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Кощеєв І.М. (доповідач), судді Чус О.В., Дармін М.О..

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 01.04.2024 р. витребувано у Господарського суду Дніпропетровської області матеріали справи/копії матеріалів справи № 904/5289/23. Розгляд питання про залишення апеляційної скарги без руху, про повернення апеляційної скарги, відмову у відкритті апеляційного провадження або про відкриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 26.02.2024 р. у справі № 904/5289/23 відкладено до надходження матеріалів оскарження до суду апеляційної інстанції.

05.04.2024 р. справа надійшла на адресу Центрального апеляційного господарського суду.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 08.04.2024 р. відкрито апеляційне провадження у справі та призначено апеляційну скаргу до розгляду в судове засідання на 03.07.2024 р..

Від представника Марганецької міської ради, через систему "Електронний суд", надійшла заява про його участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 03.05.2024 р. судове засідання у справі № 904/5289/23 з представником Марганецької міської ради, призначено провести в режимі відеоконференції 03.07.2024 р..

Треті особи не скористалися своїм правом участі в судовому засіданні та не забезпечили явку уповноважених представників, хоча про час та місце судового засідання були повідомлені належним чином.

Беручи до уваги, що неявка вказаних учасників провадження у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, матеріали справи є достатніми для розгляду апеляційної скарги, апеляційний господарський суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності представників Третіх осіб.

У судовому засіданні 03.07.2024 р. була оголошена вступна та резолютивна частини постанови Центрального апеляційного господарського суду.

7. Встановлені судом обставини справи.

22.12.2022 р. Марганецькою міською радою прийнято рішення № 1010-46/VIII "Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки комунальної власності площею 0,0370 га, кадастровий номер 1211300000:01:026:0190, за адресою: м. Марганець, вул. Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8", в якому вирішено, зокрема: 1. Провести земельні торги у формі електронного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки комунальної власності площею 0,0370 га, кадастровий номер 1211300000:01:026:0190, за адресою: м. Марганець, вул. Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, код цільового призначення земель згідно КВЦПЗ - секція В розділ 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. 2. Затвердити умови продажу права оренди на земельну ділянку, згідно з додатком, встановивши наступне: стартова ціна лоту з продажу права оренди на земельну ділянку дорівнює розміру річної орендної плати; гарантійний внесок становить 30% від стартового розміру річної плати за користування земельною ділянкою (оренди); мінімальний крок торгів становить 1% від стартової ціни лоту. 3. Марганецькій міській раді Дніпропетровської області, в особі відділу землекористування та екології: забезпечити організацію земельних торгів у формі електронного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки комунальної власності плошею 0,0370 га, кадастровий номер: 1211300000:01:026:0190, яка розташована за адресою: м. Марганець, вул. Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8; забезпечити оформлення договору оренди земельної ділянки з переможцем аукціону за ціною та на умовах, визначених цим рішенням та за результатами проведених земельних торгів (аукціону). 4. Переможцю земельних торгів здійснити реєстрацію права оренди земельної ділянки відповідно до вимог чинного законодавства. 5. Визначити електронний майданчик SmartTender.biz платформою, на якій буде проведено земельні торги у формі аукціону. 6. Координацію роботи по виконанню рішення покласти на відділ землекористування та екології. 7. Контроль за виконанням рішення покласти на заступника міського голови Лук?яненка Р.М. та комісію з питань екології, регулювання земельних відносин, будівництва, благоустрою та архітектури (Корогодський І.П.).

Відповідно до заяви оператору електронного майданчика ТОВ "ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА" № 1 від 23.08.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю "АІО" висловило своє бажання взяти участь в електронному аукціоні № LRE001-UA-20230718-72120 щодо земельної ділянки за адресою: м. Марганець, вул. Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, площею 0,0370 га, кадастровий номер 1211300000:01:026:0190.

Відповідно до протоколу про результати земельних торгів від 04.09.2023 р. № LRE001-UA-20230718-72120 щодо продажу права оренди земельної ділянки комунальної власності площею 0,0370 га, кадастровий номер 1211300000:01:026:0190, за адресою: м. Марганець, вул. Лермонтова, біля нежитлової будівлі № 8, у ньому приймали участь 3 учасника, а саме: Товариство з обмеженою відповідальністю "АІО" з ціновою пропозицією 151 001,00 грн., ОСОБА_1 з ціновою пропозицією 151 000,00 грн. та ОСОБА_2 з ціновою пропозицією 95 00,00 грн. У вказаному протоколі зазначено про те, що земельні торги не відбулись.

Так, протокол електронних торгів містить Розділ "Рішення щодо кваліфікації учасника", в якому вказано, зокрема, про дискваліфікацію учасника аукціону - Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" з причини невідповідності встановленим Кодексом вимогам.

Звертаючись з даним позовом до суду, Позивач зазначає про те, що ним було подано до участі в аукціоні всі необхідні документи, передбачені частиною 7 ст. 137 Земельного кодексу України, проте, Відповідачем протиправно, без наведення обґрунтованих підстав відмовлено його підприємству у підписанні протоколу та прийнято рішення про дискваліфікацію. Дії Марганецької міської ради щодо дискваліфікації, на думку позивача, є протиправними, порушують його права та інтереси, що і стало причиною звернення з даним позовом до суду.

За наслідками розгляду позову господарським судом прийнято оскаржуване рішення у даній справі.

Судове рішення про відмову у задоволені позовних вимог, мотивоване наявністю підстав для прийняття організатором земельних торгів рішення про дискваліфікацію ТОВ "АІО", з огляду на невідповідність поданих позивачем до участі в електронному аукціоні документів вимогам ст. 137 ЗК України, недотримання останнім приписів ст. 137 ЗК України та пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів стосовно підписання заяви про участь у земельних торгах та засвідчення інших документів, обов`язковість подання яких визначена частиною сьомою статті 137 Земельного кодексу України.

8. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції

Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч. 1). Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї (ч. 2). Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього (ч. 3). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 4).

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши доводи, наведені в апеляційній скарзі, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а рішення господарського суду залишити без змін, виходячи з наступного.

Як вірно зазначено судом першої інстанції - правовідносини сторін у даній справі виникли у сфері продажу прав на земельну ділянку на конкурентних засадах, порядок здійснення якого врегульований главою 21 Земельного кодексу України та положеннями Вимог щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1013 від 22.09.2021 про "Деякі питання підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису)".

Частиною першою ст. 134 ЗК України встановлено обов`язковість передачі земельних ділянок державної чи комунальної власності у користування на конкурентних засадах (на земельних торгах), земельні ділянки державної чи комунальної власності передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

У ст. 135 ЗК України визначені загальні положення щодо проведення земельних торгів. Так, в силу припису частини першої вказаної статті порядок проведення земельних торгів, визначений цим Кодексом, є обов`язковим у разі, якщо на земельних торгах здійснюється, зокрема, продаж земельних ділянок державної та комунальної власності, передача їх у користування за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування.

Відповідно до частини другої ст. 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу ціну за придбання прав емфітевзису, суперфіцію, або найвищий розмір орендної плати, зафіксовані під час проведення земельних торгів (далі - цінова пропозиція).

Земельні торги проводяться в електронній торговій системі, адміністратором якої є визначений Кабінетом Міністрів України суб`єкт господарювання державного сектору економіки.

Порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи затверджує Кабінет Міністрів України.

Для цілей цього Кодексу терміни "адміністратор електронної торгової системи", "електронний майданчик", "електронна торгова система", "оператор електронного майданчика", "центральна база даних" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про приватизацію державного і комунального майна" з урахуванням особливостей, визначених цим Кодексом.

Протокол про результати земельних торгів та договір, що укладається за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки), підписуються за допомогою кваліфікованого електронного підпису з урахуванням вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".

Учасник земельних торгів - це фізична або юридична особа, яка розмістила в електронній торговій системі документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зробила закриту цінову пропозицію і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, виставленою на земельних торгах.

Переможець земельних торгів - це учасник, який подав найвищу цінову пропозицію за лот, у разі якщо ним зроблено щонайменше один крок торгів (крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу), у випадках, встановлених частиною сімнадцятою статті 137 цього Кодексу, - учасник з наступною за величиною ціновою пропозицією за умови, що ним зроблено щонайменше один крок торгів, а в разі однакових цінових пропозицій - учасник, який подав раніше цінову пропозицію, за умови відсутності його відмови від очікування.

Закрита цінова пропозиція - це сума коштів, про намір та можливість сплати якої учасник земельних торгів повідомляє у своєму особистому кабінеті через оператора електронного майданчика в електронній торговій системі до закінчення кінцевого строку прийняття заяв про участь у земельних торгах. Закрита цінова пропозиція не може бути меншою, ніж розмір стартової ціни продажу лота.

Організатором земельних торгів є, зокрема: у разі продажу земельної ділянки - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу; у разі укладення договору оренди земельної ділянки - особа, яка відповідно до закону може виступати орендодавцем такої земельної ділянки.

Для проведення земельних торгів організатор земельних торгів укладає з оператором електронного майданчика, підключеного до електронної торгової системи, договір про організацію та проведення земельних торгів.

Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та оператором електронного майданчика. Розмір, порядок сплати та повернення винагороди, що сплачується переможцем земельних торгів оператору електронного майданчика, встановлюються Кабінетом Міністрів України ( частина 6 ст. 135 ЗК України).

Частинами 7, 8 ст. 135 ЗК України передбачено, що реєстраційний внесок за лотом встановлюється у розмірі 0,1 мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на 1 січня року, в якому оприлюднюється оголошення про проведення земельних торгів. Гарантійний внесок становить 30 відсотків стартової ціни продажу земельної ділянки чи прав емфітевзису, суперфіцію або 30 відсотків стартового розміру річної орендної (суборендної) плати, але не може бути більше 2 500 прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб законом про Державний бюджет України на 1 січня року, в якому проводяться земельні торги. Реєстраційний та гарантійний внески сплачуються особою, яка бажає взяти участь у земельних торгах, на відкриті у банку окремі рахунки оператора електронного майданчика, з якого така особа бажає взяти участь в земельних торгах.

Ст. 136 ЗК України визначає процедури підготовки лотів для продажу на земельних торгах, яка за змістом частини першої цієї статті включає: а) виготовлення та затвердження у встановленому законодавством порядку документації із землеустрою (у разі формування земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та в разі, якщо відомості про земельну ділянку не внесені до Державного земельного кадастру); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків проведення земельних торгів щодо набуття права оренди земельної ділянки; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим, ніж розмір орендної плати, визначений Податковим кодексом України, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь - не може бути меншим 7 відсотків їх нормативної грошової оцінки; е-1) встановлення стартового розміру плати за користування земельною ділянкою на умовах суборенди, що не може бути меншим за розмір орендної плати, визначений договором оренди земельної ділянки; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення дати проведення земельних торгів. Фінансування підготовки лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.

Один лот складається виключно з однієї земельної ділянки або прав на неї (частина 2 ст. 136 ЗК України). Ціною лота на земельних торгах є ціна продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію та розмір орендної плати за користування земельною ділянкою ( частина 3 ст. 136 ЗК України ).

Згідно з частиною 4 ст. 136 ЗК України проведення земельних торгів щодо земельних ділянок або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них (із зазначенням кадастрових номерів, площі та їх цільового призначення), які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк, інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування нею на земельних торгах, обмеження у використанні земельної ділянки; г) відомості про особу, уповноважену організатором земельних торгів на укладення (підписання) договору купівлі-продажу, оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги; ґ) проект договору купівлі-продажу, оренди, суборенди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки.

Частиною 1 ст. 137 ЗК України унормовано, що технічні вимоги до підготовки до проведення та проведення земельних торгів, встановлення та оприлюднення їх результатів, визначення розміру, порядку сплати, повернення реєстраційних, гарантійних внесків учасників та винагороди, що сплачується переможцем аукціону оператору електронного майданчика, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Організатор земельних торгів через особистий кабінет публікує в електронній торговій системі оголошення про проведення земельних торгів, до якого додаються документи та матеріали на лот (документація), що підтверджують виконання вимог, визначених частиною третьою статті 135 і частиною першою статті 136 цього Кодексу.

Відповідно до частини четвертої ст. 137 ЗК України в оголошенні про проведення земельних торгів щодо кожного лота зазначаються: а) найменування організатора земельних торгів; б) місце розташування, площа земельної ділянки та її кадастровий номер; в) цільове призначення земельної ділянки; г) умови договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договору оренди, суборенди землі, суперфіцію, емфітевзису, що укладається на земельних торгах; ґ) стартова ціна продажу земельної ділянки або стартовий розмір ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію, або стартовий розмір плати за користування земельною ділянкою; д) містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою; е) час проведення земельних торгів з урахуванням вимог, встановлених Кабінетом Міністрів України; є) розмір реєстраційного та гарантійного внесків, що сплачують учасники, порядок їх сплати; ж) найменування, веб-сайти та номери рахунків операторів електронних майданчиків, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків, що зазначаються шляхом посилання на веб-сайт адміністратора електронної торгової системи; з) прізвище, власне ім`я та по батькові, посада, номер телефону особи, в якої можна ознайомитися з документами та матеріалами щодо лота; и) проект договору, що пропонується укласти на торгах, без визначення ціни та зазначення особи покупця (орендаря (суборендаря), емфітевта, суперфіціарія), а в разі продажу на земельних торгах прав емфітевзису, суперфіцію за рішенням емфітевта, суперфіціарія - також копія договору емфітевзису, суперфіцію; і) сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, що підлягає відшкодуванню переможцем земельних торгів; ї) фотографічні зображення земельної ділянки, копії документів та матеріалів на лот; й) особа, яка має переважне право на купівлю земельної ділянки (у разі проведення аукціону з продажу такої земельної ділянки); к) номери банківських рахунків для внесення плати за придбаний лот; л) інші відомості про лот, які організатор торгів вважає за потрібне розмістити в оголошенні про проведення земельних торгів.

Земельні торги проводяться не раніше 30 днів та не пізніше 45 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення земельних торгів (частина 6 статті 137 Земельного кодексу України).

Частиною сьомою ст. 137 ЗК України передбачено, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі: а) заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом; б) для юридичної особи - копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або копію документа про реєстрацію у державі її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського або судового реєстру тощо), засвідчену згідно із законодавством держави його видачі, перекладену українською мовою (для юридичної особи - нерезидента), інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу, інформацію про кінцевого бенефіціарного власника. Якщо особа не має кінцевого бенефіціарного власника, зазначається інформація про відсутність кінцевого бенефіціарного власника і про причину його відсутності; для громадянина України, фізичної особи - підприємця - копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); для іноземних громадян та осіб без громадянства - інформацію про прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в державі, громадянином (підданим) якої є особа, копію документа, що посвідчує особу. Копії зазначених документів засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах; в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків), а в разі проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення - документи, що підтверджують сплату таких платежів з рахунку особи, яка бажає взяти участь у торгах, відкритого в українському або іноземному банку (крім банків держав, внесених FATF до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом). Представник фізичної чи юридичної особи також розміщує документи, що підтверджують його право діяти від імені учасника торгів.

Представник фізичної чи юридичної особи також розміщує документи, що підтверджують його право діяти від імені учасника торгів.

Заява про участь у земельних торгах та додані до неї документи учасника можуть бути подані до закінчення кінцевого строку подання заяв про участь у земельних торгах, встановленого електронною торговою системою автоматично упродовж дня, що передує дню проведення земельних торгів, з урахуванням вимог, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до положень частин 10-13 ст. 137 ЗК України Земельні торги проводяться в електронній торговій системі в режимі реального часу в мережі Інтернет. Будь-який користувач мережі Інтернет має можливість спостерігати за ходом земельних торгів у режимі реального часу. Відомості про учасників торгів не підлягають розголошенню до завершення торгів. Земельні торги проводяться за наявності не менше двох зареєстрованих учасників, крім випадків, встановлених абзацом третім частини п`ятої статті 138 цього Кодексу.

Частиною 15 ст. 137 ЗК України встановлено, що протокол про результати земельних торгів формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення торгів в електронній формі. У протоколі про результати земельних торгів обов`язково зазначаються: а) відомості про земельну ділянку; б) кількість та відомості про учасників земельних торгів; в) стартова ціна продажу земельної ділянки, права емфітевзису, суперфіцію або стартовий розмір орендної (суборендної) плати за користування земельною ділянкою; г) ціна за земельну ділянку, прав емфітевзису, суперфіцію або розмір орендної (суборендної) плати за користування земельною ділянкою, запропоновані переможцем земельних торгів та іншими учасниками, або інформація про те, що земельні торги закінчилися без визначення переможця; ґ) найменування (для юридичної особи), прізвище, власне ім`я, по батькові (для фізичної особи) переможця земельних торгів; д) інформація про авторизований електронний майданчик, через який переможцем земельних торгів придбано земельну ділянку або право на неї.

Протокол про результати земельних торгів та договір за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки) підписуються організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини другої ст. 138 ЗК України земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути визнані судом недійсними.

Земельні торги визнаються такими, що не відбулися, у разі, зокрема, відсутності учасників або наявності тільки одного учасника (крім випадку, встановленого абзацом третім частини п`ятої цієї статті, за умови, що такий учасник у встановлений строк підписав протокол про проведення земельних торгів, договір за результатами проведення земельних торгів, сплатив належну суму за придбаний лот та суму витрат на підготовку лота до продажу).

Положення аналогічного змісту містяться у Постанові Кабінету Міністрів України № 1013 від 22.09.2021 р. про "Деякі питання підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису)" (далі - Вимоги щодо проведення земельних торгів), згідно з пунктом 1 яких останні визначають: порядок функціонування та адміністрування електронної торгової системи; технічні вимоги до реалізації переважного права купівлі земельної ділянки у власність у разі продажу її через електронний аукціон; порядок відшкодування переможцем земельних торгів витрат (видатків), здійснених на підготовку лота для продажу на земельних торгах; розміру, порядку сплати та повернення винагороди, що сплачується переможцем земельних торгів оператору електронного майданчика; строк повернення оператором електронного майданчика всім учасникам земельних торгів, які не визнані переможцями, сплачених сум гарантійних внесків; технічні вимоги щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів, встановлення та оприлюднення їх результатів, визначення розміру, порядку сплати, повернення реєстраційних, гарантійних внесків учасників та винагороди, що сплачується переможцем аукціону оператору електронного майданчика; форми документації щодо лота земельних торгів для розміщення в електронній торговій системі; перелік документів, що підтверджують відповідність особи, яка бажає взяти участь у земельних торгах щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення, вимогам статті 130 Земельного кодексу України (далі - Кодекс); вимоги до заяви про участь у земельних торгах; порядок визначення статусу учасника земельних торгів; порядок реєстрації учасників для участі в земельних торгах; порядок підписання організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів протоколу про результати земельних торгів та договору за результатами проведення земельних торгів; строк перерахування суми гарантійного внеску оператором електронного майданчика, сплаченого на його рахунок переможцем, на відповідні бюджетні рахунки у разі продажу земельної ділянки державної чи комунальної власності, прав суперфіцію, емфітевзису на неї, проведення земельних торгів з набуття права оренди такої земельної ділянки; порядок та строк сплати переможцем земельних торгів ціни продажу земельної ділянки, плати за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на земельних торгах, а також суми витрат на підготовку лота до продажу відповідно до положень Кодексу.

Позивачем оскаржується рішення Марганецької міської ради щодо дискваліфікації учасника земельних торгів - ТОВ "АІО", який запропонував найвищу цінову пропозицію, з підстав невідповідності поданих підприємством останнього документів встановленим Земельним кодексом України вимогам.

Так, уповноваженою особою Марганецької міської ради Павленко Н., за результатами перевірки заяв учасників земельних торгів та доданих до них документів, прийнято рішення про дискваліфікацію позивача з огляду на те, що у документах ТОВ "АІО" виявлено недоліки, а саме: на документах, доданих для участі в торгах, відсутній електронний підпис; відсутні відомості про кінцевих бенефіціарних власників, не зазначено РНОКПП, дату народження і країну громадянства; відсутні відомості про кінцевих бенефіціарних власників, не надано структуру власності; адреса ОСОБА_3 як кінцевого бенефіціарного власника та засновника не збігається; відсутні документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів.

Пункт а частини сьомої ст. 137 ЗК України передбачає, що особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, подає через особистий кабінет в електронній торговій системі заяву про участь у земельних торгах, підписану кваліфікованим електронним підписом.

Відповідно до пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів під час реєстрації для участі в земельних торгах потенційний покупець через свій особистий кабінет заповнює електронну форму, подає в довільній формі заяву про участь у земельних торгах, на яку накладається електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, і завантажує електронні копії документів, передбачені частиною сьомою статті 137 Кодексу.

Отже, до осіб, які бажають взяти участь у земельних торгах, чинним законодавством встановлена вимога щодо підписання документів під час їх подання кваліфікованим електронним підписом, і така вимога є імперативною.

Правові й організаційні засади надання електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації визначені Законом України від 05.10.2017 №2155-VIII "Про електронні довірчі послуги", згідно зі статтею 1 якого кваліфікованим електронним підписом є удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису (п. 27); кваліфікованим сертифікатом електронного підпису є сертифікат електронного підпису, що видається кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг і відповідає вимогам, встановленим частиною другою статті 23 цього Закону (п. 30); удосконаленим електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, є удосконалений електронний підпис, що створюється з використанням кваліфікованого сертифіката електронного підпису, виданого кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг та не містить відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису (п. 59); засобом електронного підпису чи печатки є апаратно-програмний пристрій чи програмне забезпечення, що використовуються для створення електронного підпису чи печатки (п. 18); засобом кваліфікованого електронного підпису чи печатки є засіб електронного підпису чи печатки, що відповідає вимогам, встановленим частинами першою - четвертою статті 19 цього Закону (п. 20).

Пунктом 2 частини другої ст. 23 Закону України "Про електронні довірчі послуги" встановлено, що кваліфіковані сертифікати відкритих ключів обов`язково повинні містити: 1) позначку (у формі, придатній для автоматизованої обробки) про те, що сертифікат відкритого ключа виданий як кваліфікований сертифікат відкритого ключа; 2) позначку, що сертифікат відкритого ключа виданий в Україні; 3) ідентифікаційні дані, які однозначно визначають кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, засвідчувальний центр або центральний засвідчувальний орган, який видав кваліфікований сертифікат відкритого ключа (далі - суб`єкт, який видав сертифікат), у тому числі обов`язково для юридичної особи - найменування та код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України; 4) ідентифікаційні дані, які однозначно визначають користувача електронних довірчих послуг, у тому числі обов`язково: - прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) чи псевдонім (із зазначенням про використання особою псевдоніма) підписувача та унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку або інформацію в паспорті громадянина України про право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта), або номер паспортного документа іноземця чи особи без громадянства; - найменування або прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) створювача електронної печатки та код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (код/номер з торговельного, банківського чи судового реєстру, що ведеться країною резидентства іноземної юридичної особи, код/номер з реєстраційного посвідчення місцевого органу влади іноземної держави про реєстрацію юридичної особи), крім міжнародних організацій, відомості про яких не внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або торговельного, банківського чи судового реєстру, що ведеться іноземною державою, за місцезнаходженням штаб-квартири міжнародної організації, або унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі, або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку або інформацію в паспорті громадянина України про право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта); - прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності) чи псевдонім (із зазначенням про використання особою псевдоніма) фізичної особи чи найменування юридичної особи, якій видано кваліфікований сертифікат автентифікації веб-сайту, та унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку або інформацію в паспорті громадянина України про право здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта), або номер паспортного документа іноземця чи особи без громадянства та найменування уповноваженого органу іноземної держави або статутної організації ООН, яка видала такий паспортний документ, або код згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України (код/номер з торговельного, банківського чи судового реєстру, що ведеться країною резидентства іноземної юридичної особи, код/номер з реєстраційного посвідчення місцевого органу влади іноземної держави про реєстрацію юридичної особи), крім міжнародних організацій, відомості про яких не внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань або торговельного, банківського чи судового реєстру, що ведеться іноземною державою, за місцезнаходженням штаб-квартири міжнародної організації; 5) назву держави та населеного пункту, інформація про які міститься у відомостях про місце проживання (перебування) фізичної особи, якій видано кваліфікований сертифікат автентифікації веб-сайту, або у відомостях про місцезнаходження юридичної особи, якій видано кваліфікований сертифікат автентифікації веб-сайту; 6) значення відкритого ключа, який відповідає особистому ключу; 7) відомості про початок та закінчення строку дії кваліфікованого сертифіката відкритого ключа; 8) серійний номер кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, унікальний для суб`єкта, який видав сертифікат; 9) кваліфікований електронний підпис або кваліфіковану електронну печатку, створені суб`єктом, який видав сертифікат; 10) відомості про місце розміщення в безоплатному доступі кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи електронної печатки, з використанням якого перевіряється удосконалений електронний підпис чи печатка, передбачені пунктом 9 цієї частини; 11) відомості про місце надання послуги перевірки статусу відповідного кваліфікованого сертифіката відкритого ключа; 12) зазначення про те, що особистий ключ, пов`язаний з відкритим ключем, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, - у формі, придатній для автоматизованої обробки; 13) ім`я (імена) домену, що належить фізичній або юридичній особі, якій видано кваліфікований сертифікат автентифікації веб-сайту.

Перелік обов`язкових вимог до кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів, визначений частиною другою цієї статті, є вичерпним (частина 3).

Відповідно до частини 4 ст. 23 Закону України "Про електронні довірчі послуги" кваліфіковані сертифікати електронного підпису чи печатки можуть містити відомості про обмеження використання кваліфікованого електронного підпису чи печатки.

Як вірно встановлено судом першої інстанції - доказів, які б свідчили про те, що подана до участі у земельних торгах № LRE001-UА-20230718-72120 заява ТОВ "АІО" та додані до неї документи підписані кваліфікованим електронним підписом в порядку частини 7 ст. 137 ЗКкраїни Позивачем суду не надано. При цьому, лист ТОВ "ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА" № 1 від 31.10.2023 р. таким доказом бути не може з огляду на те, що останній не містить відомостей щодо кваліфікованого електронного підпису ТОВ "АІО", зокрема, кваліфікованого сертифікату електронного підпису із зазначенням встановлених статтею 23 Закону України "Про електронні довірчі послуги" даних.

До того ж, як слушно зауважив місцеіий господарський суд - у вказаному листі Оператор електронного майданчика вказує на те, що останній не здійснює перевірку завантажених учасниками документів, допускає учасників автоматично за умови здійснення оплати реєстраційних та гарантійних внесків, тому відповідальність за відповідність завантажених документів лежить на учасниках.

Наведене свідчить про невиконання Позивачем приписів ст. 137 ЗК України та пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів стосовно подання заяви про участь у земельних торгах та інших документів, обов`язковість подання яких визначена частиною сьомою ст. 137 Земельного кодексу України, із накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Окрім наведеного, господарським судом було встановлено, що подана до участі в електронному аукціоні ТОВ "АІО" інформація ( лист № 2 від 23.08.2023 р.) не містить даних ( рік народження, країна громадянства, реєстраційний номер облікової картки платника податків ) щодо ідентифікації кінцевих бенефіціарних власників підприємства позивача - ОСОБА_4 , ОСОБА_3 та ОСОБА_5 . Також, залучений до матеріалів справи Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" ( код ЄДРПОУ 43110380 ) містить неточності щодо відомостей про кінцевого бенефіціарного власника, а саме, адреса ОСОБА_3 як кінцевого бенефіціарного власника ( АДРЕСА_1 ) та засновника юридичної особи ( АДРЕСА_2 ) не збігаються.

Вказані недоліки, за обгрунтованим висновком місцевого господарського суду - також свідчать про невідповідність поданих до участі Позивачем в електронному аукціоні документів вимогам ст. 137 ЗК України.

За приписами частини 19 ст. 137 Земельного кодексу України організатор земельних торгів не підписує протокол торгів, не укладає договір за результатами проведення земельних торгів з переможцем торгів, який: а) не відповідає встановленим цим Кодексом вимогам до особи, яка може набувати земельну ділянку або права на неї; б) не подав документи або відомості, обов`язковість подання яких встановлена частиною сьомою цієї статті, та/або в зазначених документах наявні неправдиві відомості; в) не отримав погодження Верховної Ради України або Кабінету Міністрів України, встановленого частиною двадцять третьою цієї статті.

З огляду на викладене, колегія суддів апеляційного суду погоджується з судом першої інстанції, про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі, оскільки наявні підстав для прийняття організатором земельних торгів рішення про дискваліфікацію ТОВ "АІО", з огляду на невідповідність поданих Позивачем до участі в електронному аукціоні документів вимогам ст. 137 ЗК України, недотримання останнім приписів ст. 137 ЗК України та пункту 29 Вимог щодо проведення земельних торгів стосовно підписання заяви про участь у земельних торгах та засвідчення інших документів, обов`язковість подання яких визначена частиною сьомою ст. 137 ЗК України.

Підсумовуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що викладені у апеляційній скарзі аргументи не можуть бути підставами для скасування рішення місцевого господарського суду, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи та ґрунтуються на неправильному тлумаченні Скаржником норм матеріального та процесуального права, що в сукупності виключає можливість задоволення апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю АІО.

9. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.

У справі "Руїз Торіха проти Іспанії", ЄСПЛ вказав, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися у світлі обставин кожної справи.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів Скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" ( Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006 р. ).

Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

У даній справі суд дійшов висновку, що Скаржникові було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах.

З огляду на приписи ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 р." Конвенція застосовується судами України як частина національного законодавства, а практика ЄСПЛ, через рішення якого відбувається практичне застосування Конвенції, застосовується судами як джерело права.

Отже, доводи заявника апеляційної скарги про порушення норм матеріального та процесуального права судом попередньої інстанцій під час прийняття оскаржуваного процесуального документу не знайшли свого підтвердження.

За змістом ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Згідно із ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин та з урахуванням меж розгляду апеляційної скарги в порядку ст. 269 ГПК України, апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а оскаржуване рішення підлягає залишенню без змін.

10. Судові витрати.

У зв`язку з відмовою в задоволенні апеляційної скарги, згідно вимог ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору за її подання і розгляд покладаються на Скаржника.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 269, 270, 273, 275 - 285, 287 ГПК України, Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АІО" залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 26.02.2024 р. у справі № 904/5289/23 залишити без змін.

Витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Скаржника.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право касаційного оскарження, строк на касаційне оскарження та порядок подання касаційної скарги передбачено ст. ст. 286-289 ГПК України.

Повний текст постанови складено 05.07.2024 р.

ГоловуючийсуддяІ.М. Кощеєв

СуддяО.В. Чус

Суддя М.О. Дармін

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.07.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120203452
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —904/5289/23

Постанова від 18.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Ухвала від 03.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Ухвала від 30.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Ухвала від 02.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Рогач Л.І.

Постанова від 03.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 03.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 08.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 01.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні