Рішення
від 04.07.2024 по справі 925/578/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 липня 2024 року м.Черкаси Справа № 925/578/24

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Г.М.Скиби, за правилами письмового провадження розглянув справу

за позовом Черкаської міської ради, м.Черкаси, вул.Байди Вишневецького,36

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті", Донецька область, м.Донецьк, вул.Челюскінців,151

про стягнення безпідставно утримуваних коштів у сумі 4942,11 грн

без виклику та участі представників сторін.

ВСТАНОВИВ:

Черкаська міська рада звернулась в Господарський суд Черкаської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" із вимогами про стягнення безпідставно утримуваних коштів у сумі 4942,11 грн за період з 23.05.2019 до 25.09.2024 за фактичне користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022, розташованою за адресою: м.Черкаси, вул.Вернигори,4 (частка землекористування - 19,49 кв.м із розрахунку площі адміністративного приміщення 38,3 кв.м, що перебуває у власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" на підставі договору купівлі-продажу від 30.11.2017 №3915) - без правовстановлюючих документів, а також про відшкодування судових витрат.

Позовну заяву було подано з порушенням вимог ст.174 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з чим останню ухвалою суду від 08.05.2024 залишено без руху з наданням заявнику строку на виправлення недоліків (направлення позовної заяви з доданими до неї документами на адресу відповідача та подання суду доказів).

20.05.2024 за вх.№8190/24 до суду надійшла заява позивача про усунення недоліків поданої позовної заяви.

Ухвалою суду від 24.05.2024 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.

Так, відповідно до господарського процесуального кодексу України:

ч.5 ст.6. Суд направляє судові рішення та інші процесуальні документи учасникам судового процесу до їхніх електронних кабінетів, вчиняє інші процесуальні дії в електронній формі із застосуванням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами, в порядку, визначеному цим Кодексом, Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів);

ч.6 ст.6. Адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, зареєстровані за законодавством України як юридичні особи, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, зареєстровані за законодавством України, реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку;

абз.1 ч.7 ст.6. Особі, яка зареєструвала електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, суд вручає будь-які документи у справах, в яких така особа бере участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення до електронного кабінету такої особи, що не позбавляє її права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.

Згідно з відповідями, сформованими засобами підсистеми ЄСІТС "Електронний суд" за запитами судді Скиби Г.М.:

від 24.05.2024 №10749127 (а.с.60) Товариство з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" (код ЄДРПОУ 35395396) не має зареєстрованого електронного кабінету в підсистемі ЄСІТС "Електронний суд";

від 13.05.2024 №587337 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.48) в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, Товариство з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті": місцезнаходження місцезнаходження: Україна, 83001, Донецька область, м.Донецьк, вул.Челюскінців,151; актуальний стан на фактичну дату та час формування зареєстровано; кінцевий бенефіціарний власник Товариство з обмеженою відповідальністю "Прогрес РЛ", м.Київ, бул.Шевченка,27Б, кв.38;

від 24.05.2024 №1079201 (а.с.59) Товариство з обмеженою відповідальністю "Прогрес РЛ" (код ЄДРПОУ 36559000) не має зареєстрованого електронного кабінету в підсистемі ЄСІТС "Електронний суд".

Ухвала суду, направлена відповідачу (з огляду на припинення АТ "Укрпошта" роботи своїх відділень на не підконтрольних Україні територіях) за адресами місцезнаходження належного йому об`єкту житлової нерухомості (реєстраційний номер 1361577171101) м.Черкаси, вул.Вернигори,4, а також за адресою кінцевого бенефіціарного власника, Товариства з обмеженою відповідальністю "Прогрес РЛ" м.Київ, бул.Шевченка,27Б, кв.38, повернуті поштою з відмітками "адресат відсутній за вказаною адресою".

Крім того, враховуючи що відповідач у справі знаходиться на непідконтрольній території України, оголошення про розгляд справи було розміщено на офіційному веб-сайті судової влади України.

Відповідно до ст.93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку. Відповідно до п.10 ч.2 ст.9 та ч.3 ст.10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб: місцезнаходження юридичної особи; якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості. Відповідно до ст.27 ГПК України для цілей визначення підсудності відповідно до цього Кодексу місцезнаходження юридичної особи та фізичної особи - підприємця визначається згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

Відповідно до ч.4 ст.122 ГПК України відповідач, третя особа, свідок, зареєстроване місце проживання (перебування), місцезнаходження чи місце роботи якого невідоме, викликається в суд через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання. З опублікуванням оголошення про виклик відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

Відповідно до ч.7 ст.120 ГПК України у разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу (…), за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Відповідно до п.5 ч.6 ст.242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки (…) про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Отже відповідач був належним чином повідомлений про розгляд справи у письмовому провадженні, однак відзиву на позов чи й заперечень проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження до суду не надіслав.

Розгляд справи здійснено судом в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами без проведення судового засідання.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд встановив такі взаємовідносини сторін та обставини:

Згідно з довідкою Комунального підприємства "Черкаське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації" від 23.06.2020 №218/13 (а.с.18) станом на 01.01.2013 нежитлова будівля по вул.Вернигори,4 в м.Черкаси, зокрема: приміщення першого поверху №1-28 площею 28,2 кв.м, частина площі спільного використання сходових маршів з площею 3,1 кв.м, частина приміщень спільного використання (перший поверх) №№1, 1-1, 1-24, 1-21, 1-22, 1-23 з площею 4,3 кв.м, разом загальною площею 35,6 кв.м, зареєстровані за ОСОБА_1 ; частини адміністративної будівлі, а саме приміщення першого поверху №1-28 площею 28,2 кв.м, частина площі спільного використання сходових маршів площею 3,1 кв.м, частина приміщень спільного використання (перший поверх) №№1, 1-1, 1-24, 1-21, 1-22, 1-23, площею 4,3 кв.м, загальною площею 35,6 кв.м за ОСОБА_2 .

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 09.01.2024 №361223772 (а.с.17) право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022 площею 0,1058 га, з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 з 22.05.2017 зареєстровано за Черкаською міською радою (номер відомостей про речове право: 20614440).

30.11.2017 між ОСОБА_1 (яка діяла від свого імені та від імені ОСОБА_3 та неповнолітнього ОСОБА_4 ) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна (а.с.15) за умовами якого останнім оплачено та прийнято у власність нерухоме майно, а саме: частину адміністративної будівлі: приміщення першого поверху №4-1, 4-2, 5-1, 5-2, 5-3 загальною площею 30,9 кв.м; частину спільного користування сходових маршів з площею 3,1 кв.м; частину приміщень спільного використання (перший поверх) №№1-21, 1-23 площею 4,3 кв.м, разом загальною площею 38,3 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішенням Черкаської міської ради від 23.05.2019 №2-4612 (а.с.29) зокрема припинено Асоціації підприємств і організацій побутового обслуговування населення "Облпобутсоюз" право користування земельною ділянкою по АДРЕСА_1 площею 0,1508 га з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022.

Відповідно до:

витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 12.01.2024 №НВ-0000057172024 (а.с.21) земельна ділянка з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022, площею 0,1058 га, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , за цільовим призначенням відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови, вид цільового призначення 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;

інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 25.03.2024 (а.с.27) - земельна ділянка з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022, площею 0,1058 га, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , з 22.05.2017 на праві комунальної власності зареєстрована за Черкаською міською радою.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022 згідно з Витягами із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок: від 19.09.2022 №15243/42-22 становить 1861360,56 грн; від 30.10.2023 №6978/42-23 2140651,40 грн; від 29.01.2024 №730/42-24 2249805,26 грн (а.с.30-31).

Рішеннями Черкаської міської ради:

від 13.05.2010 №5-656 (а.с.32) затверджено базову вартість одного квадратного метра земельної ділянки земель міста Черкаси станом на 01.01.2011 у розмірі 127,48 грн (п.1), а також рекомендовано проводити щорічну індексацію грошової оцінки земель в порядку, встановленому чинним законодавством України (п.6);

від 27.06.2017 №2-2219 (а.с.33-34) затверджено Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси, згідно з яким з 01.01.2018 розмір відсотків від грошової оцінки землі, що застосовується для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м.Черкаси, зокрема за функціональним використанням орендованої земельної ділянки "Інші землі" (п.п.9 п.8.4 Положення) - становить 3%;

від 27.06.2019 №2-4690 (а.с.35-36) затверджено Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси, згідно з яким з 01.01.2020 розмір відсотків від грошової оцінки землі, що застосовується для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м.Черкаси, зокрема за функціональним використанням орендованої земельної ділянки "Інші землі" (п.п.10 п.8.4 Положення) - становить 3%.

Згідно з інформацією Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2024 №6-28-0222-600/2-24 (а.с.37) коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель у розрізі років становить: /.../ 2015 рік 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) і 1,2 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); 2016 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,06 (для земель несільськогосподарського призначення); 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік - 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги)) та 1,1 (для земель несільськогосподарського призначення); 2022 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,15 (для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь); індексація нормативної грошової оцінки земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не здійснювалася.

Черкаська міська рада стверджує, що:

з моменту набуття Товариством з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" права власності на нерухоме майно (частину адміністративної будівлі: приміщення першого поверху №4-1, 4-2, 5-1, 5-2, 5-3 загальною площею 30,9 кв.м; частину спільного користування сходових маршів з площею 3,1 кв.м; частину приміщень спільного використання (перший поверх) №№1-21, 1-23 площею 4,3 кв.м, разом загальною площею 38,3 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ), останнім здійснювалось фактичне користування спірною земельною ділянкою під об`єктом нерухомого майна, без правовстановлюючих документів на земельну ділянку та без здійснення плати за таке фактичне користування;

частка землекористування Товариства з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" (площа для нарахування плати за землю) відповідно до площі нежитлових приміщень, що перебувають у власності останнього, становить 19,49 кв.м (38,3 кв.м : 2079,40 кв.м = 0,01841877; 0,01841877 х 1058,0 = 19,49 кв.м);

за період з 23.05.2019 до 25.03.2024 розмір заборгованості за фактичне користування земельною ділянкою комунальної власності без правовстановлюючих документів становить 4942,11 грн (із розрахунку: площа земельної ділянки для нарахування плати 19,49 кв.м; очікувана плата в рік: 2019 935,16 грн, 2020 рік 935,16 грн, 2021 рік 935,16 грн, 2022 рік 1028,67 грн, 2023 рік 1183,02 грн, 2024 рік 1243,35 грн), який Товариством з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" не сплачено.

Вказані обставини стали підставою звернення Черкаської міської ради в Господарський суд Черкаської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" із вимогою щодо захисту порушеного права та стягнення з останнього суми заборгованості (4942,11 грн) у примусовому порядку.

Відповідач відзиву на позов до суду не надіслав, вимоги не заперечив.

В позасудовому порядку сторонами спір не вирішено.

Інших доказів сторонами не надано.

Оцінюючи докази у справі в їх сукупності та за внутрішнім переконанням, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення.

Згідно з постановою Пленуму Верховного суду України від 18.12.2009 №14 "Про судове рішення у цивільній справі", рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, а також правильно витлумачив ці норми. Обґрунтованим визнається рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність та допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставинам, які мають значення для вирішення справи.

Згідно положень Пленуму ВГСУ від 23.03.2012 №6 "Про судове рішення" при прийнятті рішення суд має врахувати майнові інтереси сторін, не надаючи переваги одному учаснику над іншим. Рішення має ґрунтуватися на повній та всебічній оцінці доказів у конкретній справі.

Відповідно до статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Позивач є органом місцевого самоврядування в Україні та самостійною юридичною особою за Законом, з присвоєнням ідентифікаційного коду та внесенням даних в ЄДРПОУ. Діяльність позивача регламентована Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні". Орган місцевого самоврядування може діяти лише в спосіб, визначений Законом, і не інакше приписи ст.19 Конституції України. Позивач у спірних відносинах виступає як орендодавець.

Відповідач є суб`єктом господарювання на ринку послуг України, юридичною особою, що підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У спірних відносинах відповідач виступає як користувач земельною ділянкою комунальної власності (з правами орендаря).

Місце проведення господарської діяльності сторін відповідає місцю їх реєстрації згідно даних ЄДРПОУ положення ст.93 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ст.4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Між сторонами відсутній двосторонній оплатний письмовий договір на користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022 (частка землекористування Товариства з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" /площа для нарахування плати за землю/ - 19,49 кв.м), загальною площею 0,1058 га під нежитловою будівлею, розташованою за адресою: м.Черкаси, вул.Вернигори,4 у формі єдиного документу. Сторони перебувають в абсолютних правовідносинах на підставі Закону з використання земельної ділянки під об`єктом нерухомості.

Відповідач, який є власником нежитлових приміщень (частини адміністративної будівлі: приміщення першого поверху №4-1, 4-2, 5-1, 5-2, 5-3 загальною площею 30,9 кв.м; частину спільного користування сходових маршів з площею 3,1 кв.м; частину приміщень спільного використання (перший поверх) №№1-21, 1-23 площею 4,3 кв.м, разом загальною площею 38,3 кв.м) розташованих в адміністративній будівлі за адресою: м.Черкаси, вул.Вернигори,4, документів користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022, розташованою під нежитловим приміщенням за вказаною адресою, із Черкаською міською радою не оформив, грошові кошти за час фактичного її використання у період з 23.05.2019 до 25.03.2024 до міського бюджету не сплатив.

Застосування судом норм права до спірних правовідносин:

Згідно із нормами прямої дії Конституції України:

ст.13. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. /.../ Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом;

ст.14. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до положень Закону України "Про місцеве самоврядування":

ст.1. Основні терміни, використані в цьому Законі, мають таке значення: територіальна громада жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними

одиницями /.../;

ч.2 ст.2. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст;

п.34 ч.1 ст.26. Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин;

п.п.10 п."б" ч.1 ст.33. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: делеговані повноваження: здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом.

Відповідно до положень Земельного кодексу України:

ст.80. Суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності;

ч.2 ст.83. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування;

ч.1, 2 ст.120. У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача;

ч.1 ст.122. Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб;

ч.1 ст.124. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки;

ст.125. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав;

ст.206. 1. Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. 2. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до положень Цивільного кодексу України:

п.1 ч.2, ч.4 ст.11. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування;

ч.1 ст.377. До особи, яка набула право власності на об`єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, право власності на який зареєстровано у визначеному законом порядку, або частку у праві спільної власності на такий об`єкт, одночасно переходить право власності (частка у праві спільної власності) або право користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об`єкт, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта, у порядку та на умовах, визначених Земельним кодексом України. /.../;

ст.1212. 1. Особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. 2. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. 3. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Відповідно до положень Закону України "Про оцінку земель":

абз.5 ст.5. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель;

ст.18. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7-10 років;

абз.2 ст.20. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель;

ст.23. /.../ Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Статтею 14 Податкового кодексу України передбачено, що плата за землю це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Оскільки відповідач не є власником і постійним землекористувачем земельної ділянки, то і не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку. Проте, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього як землекористувача орендна плата (статті 14.1.72, 14.1.73 Податкового кодексу України).

Відповідно до положень Податкового кодексу України (в частині справляння плати за землю як обов`язковий платіж):

ст.289.1. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок;

289.2. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Предметом позову в цій справі є стягнення безпідставно збережених коштів за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності площею 0,1699 га, кадастровий номер: 7110136700:03:026:0058, розташованою за адресою: м.Черкаси, вул.Хрещатик, 225, на якій (на третьому поверсі адміністративної будівлі А-3) розміщується нерухоме майно відповідача офіси №3-14 та №3-15, загальною площею 28,1 кв.м (реєстраційні номери об`єктів нерухомого майна 65159371101 та 65154771101).

Відповідач документів на право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022, розташованою під нежитловим приміщенням за адресою м.Черкаси, вул.Вернигори,4, із Черкаською міською радою не оформив, грошові кошти за час фактичного її використання у період з 23.05.2019 до 25.03.2024 до міського бюджету не сплатив, що є порушенням права територіальної громади в особі Черкаської міської ради на отримання плати за користування землею та потребує судового захисту.

Суд вважає, що відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондиційними та охоплюються положеннями та приписами гл.83 Цивільного кодексу України "Набуття, збереження, майна без достатньої правової підстави". Фактичний користувач земельної ділянки (відповідач у справі), який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки (позивач у справі) зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч.1 ст.1212 Цивільного кодексу України. При цьому суд враховує правовий висновок Великої Палати Верховного Суду, викладений у постанові від 20.11.2018 у справі №922/3412/17.

Згідно з витягом Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с.21) від 12.01.2024 №НВ-0000057172024 земельна ділянка площею 0,1058 га, кадастровий номер 7110136700:06:001:0022, зареєстрована з цільовим призначенням: 03.07 "Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі".

Рішеннями Черкаської міської ради:

від 13.05.2010 №5-656 (а.с.32) затверджено базову вартість одного квадратного метра земельної ділянки земель міста Черкаси станом на 01.01.2011 у розмірі 127,48 грн (п.1), а також рекомендовано проводити щорічну індексацію грошової оцінки земель в порядку, встановленому чинним законодавством України (п.6);

від 27.06.2017 №2-2219 (а.с.33-34) затверджено Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси, згідно з яким з 01.01.2018 розмір відсотків від грошової оцінки землі, що застосовується для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м.Черкаси, зокрема за функціональним використанням орендованої земельної ділянки "Інші землі" (п.п.9 п.8.4 Положення) - становить 3%;

від 27.06.2019 №2-4690 (а.с.35-36) затверджено Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси, згідно з яким з 01.01.2020 розмір відсотків від грошової оцінки землі, що застосовується для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м.Черкаси, зокрема за функціональним використанням орендованої земельної ділянки "Інші землі" (п.п.10 п.8.4 Положення) - становить 3%.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022 згідно з Витягами із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок: від 19.09.2022 №15243/42-22 становить 1861360,56 грн; від 30.10.2023 №6978/42-23 2140651,40 грн; від 29.01.2024 №730/42-24 2249805,26 грн (а.с.30-31).

Згідно з інформацією Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2024 №6-28-0222-600/2-24 (а.с.37) коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель у розрізі років становить: /.../ 2015 рік 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) і 1,2 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); 2016 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,06 (для земель несільськогосподарського призначення); 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік - 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги)) та 1,1 (для земель несільськогосподарського призначення); 2022 рік 1,0 (для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) та 1,15 (для земель і земельних ділянок (крім сільськогосподарських угідь); індексація нормативної грошової оцінки земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не здійснювалася.

В поданому розрахунку (а.с.39) позивач вказує, що розмір заборгованості відповідача за час фактичного користування земельною ділянкою комунальної власності без правовстановлюючих документів у період з 23.05.2019 до 25.03.2024 становить 4942,11 грн (із розрахунку: площа земельної ділянки для нарахування плати 19,49 кв.м; очікувана плата в рік: 2019 935,16 грн, 2020 935,16 грн, 2021 935,16 грн, 2022 1028,67 грн, 2023 1183,02 грн, 2024 1243,35 грн; до сплати підлягає за періоди: 23.05.2019 до 31.12.2019 571,34 грн, з 01.01.2020 до 31.12.2020 935,16 грн, з 01.01.2021 до 31.12.2021 935,16 грн, з 01.01.2022 до 31.12.2022 1028,67 грн, з 01.01.2023 до 31.12.2023 1183,02 грн, з 01.01.2024 до 25.03.2024 288,76 грн).

Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Відповідачем всупереч ч.1 ст.74, ст.76, 77 ГПК України під час розгляду справи факту належного оформлення права користування спірною земельною ділянкою комунальної власності, на якій розташовані його об`єкти нерухомості, не доведено; доказів на підтвердження сплати коштів за користування землею у вказаному розмірі не надано; розрахунок позивача не спростовано; доказів об`єктивної неможливості заперечення вимог чи погашення заборгованості не надано.

Вказані обставини є підставою для задоволення вимог позивача про стягнення з відповідача безпідставно утримуваних коштів у сумі 4942,11 грн за фактичне користування земельною ділянкою комунальної власності площею 0,1058 га з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022, що розташована за адресою: м.Черкаси, вул.Вернигори,4, у період з 23.05.2019 до 25.03.2024.

Відповідно до ст.ст.74, 76-79 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Обов`язок доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права.

Суд зазначає, що сплата заборгованості відповідачем під час розгляду справи та неподання ним доказів у справу про оплату має враховуватись виконавчою службою при виконанні рішення суду в ході виконавчого провадження. Суд вважає, що відповідач мав достатньо часу для надання суду та позивачеві доказів про погашення заборгованості перед позивачем.

За вказаних обставин суд вважає, що позивачем використано належний спосіб захисту свого порушеного права, передбачений приписами ст.ст.15-16 Цивільного кодексу України, тому позов підлягає до повного задоволення. Належить стягнути з відповідача на користь позивача 4942,11 грн безпідставно утримуваних коштів за фактичне користування (без правовстановлюючих документів) земельною ділянкою комунальної власності площею 0,1058 га з кадастровим номером 7110136700:06:001:0022, розташованою за адресою: м.Черкаси, вул.Вернигори,4, у період з 23.05.2019 до 25.03.2024.

Законом України №475/97 від 17.07.1997 ратифіковано Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 (далі - Конвенція) та Перший протокол до Конвенції, а відтак в силу статті 9 Конституції України вони є частиною національного законодавства України.

Згідно зі ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерело права, згоду на застосування якого надано Верховною Радою України (п.4 ст.11 ГПК України):

- принцип правової певності та юридичної визначеності, в тому числі недопустимість ревізування рішень судів, які набрали законної сили з підстав бажання зацікавленої особи в переоцінці доказів (рішення "Агрокомплекс проти України" №23465/03 від 08.03.2012);

- принцип загальної оцінки судом відносин сторін та відсутності обов`язку суду давати оцінку кожній вимозі сторін (рішення "Серявін проти України" №4909/04 від 10.02.2010, рішення "Трофімчук проти України" №4241/03 від 28.10.2010);

- принцип повноти та межі обґрунтування рішення судом в залежності від характеру рішення (рішення "Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994, серія А, №303-А, п.29);

- принцип поваги до права на володіння своїм майном (рішення "Желтяков проти України" №4994/04 від 09.09.2011).

Відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову на відповідача. За вказаних обставин з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 3028,00 грн.

Керуючись ст.ст.129, 233, 236-240, 255, 256 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

1.1. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" (м.Донецьк, вул.Челюскінців,151; код ЄДРПОУ 35398396) на користь міського бюджету м.Черкаси (рахунок №UA608999980314000611000023759, банк: Казначейство України (ЕАП), одержувач платежу: ГУК у Черк.обл./тг м.Черкаси, код ЄДРПОУ 37930566, код бюджетної класифікації: 24062200) 4942,11 грн безпідставно збережених грошових коштів.

1.2. Стягнути Товариства з обмеженою відповідальністю "Беріг Ріелті" (м.Донецьк, вул.Челюскінців,151; код ЄДРПОУ 35398396) на користь платника Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради (м.Черкаси, вул.Байди Вишневецького,36, код ЄДРПОУ 38715770) 3028,00 грн судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Північного апеляційного господарського суду в порядку та у строки, встановлені статтями 256-258 та п.17.5 розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України.

Повне судове рішення складено і підписано 04.07.2024.

Суддя Г.М.Скиба

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення04.07.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120204632
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —925/578/24

Судовий наказ від 25.07.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Судовий наказ від 25.07.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Рішення від 04.07.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Ухвала від 24.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

Ухвала від 08.05.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Скиба Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні