Рішення
від 27.06.2024 по справі 926/813/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

58601, м. Чернівці, вул. О.Кобилянської, 14, тел. 52-47-40, inbox@cv.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 червня 2024 року Справа № 926/813/24Господарський суд Чернівецької області у складі судді Ніколаєва Михайла Ілліча

секретар судового засідання Голіней Я.І.

за участю представників:

позивача Бурма С.В.

відповідача-1 Сьоміна І.В.

відповідача-2 Швачій С.І.

розглянувши матеріали справи

за позовом Обслуговуючого кооперативу "Житлово-Будівельний комплекс "Ваш дім"

до відповідачів: 1) Чернівецької міської ради

2) Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області

про визнання незаконним рішення Чернівецької міської ради та скасування державної реєстрації земельної ділянки

І. Стислий виклад позицій сторін по суті позовних вимог

Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний комплекс «Ваш дім» звернувся до Господарського суду Чернівецької області із позовною заявою до Чернівецької міської ради та Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, в якій просить:

- визнати незаконним та скасувати пункт 7 рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 №735 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу у власність на конкурентних засадах за адресою вул. Шухевича Романа, буд. 19-А, м. Чернівці, площею 0,1739 га з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури;

- скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082 за адресою вул. Шухевича Романа, буд. 19-А, м. Чернівці, площею 0,1739 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури;

- скасувати державну реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно прав та їх обтяжень права власності Чернівецької міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082, площею 0,1739 га по вул. Шухевича Романа, буд. 19-А, м. Чернівці (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2600201573060).

Позов обґрунтований тим, що на підставі рішення Чернівецької міської ради від 27.07.2023 року №1369 та на замовлення позивача сертифікований інженер-землевпорядник Хащук П.М. у другій половині 2023 року виготовив проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул.Шухевича Романа,17,19,21, площею 0,5033 га в оренду терміном на 5 (п`ять) років для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10) та подав його через електронний кабінет на Порталі електронних сервісів Державного земельного кадастру для внесення відомостей про новоутворену земельну ділянку в Державний земельний кадастр.

Рішенням кадастрового реєстратора Держгеокадастру №РВ-5300268612023 від 14.11.2023 позивачу було відмовлено у внесенні відомостей про земельну ділянку за адресою вул.Шухевича Романа,17,19,21, площею 0,5033 га до Державного земельного кадастру у зв`язку із розташуванням в межах земельної ділянки, яку подано на реєстрацію, іншої земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082.

З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 370085936 від 15.03.2024 позивач дізнався, що право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082 площею 0.1739 га по вул.Шухевича,19-А в м.Чернівці, яка має реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2600201573060, рішенням державного реєстратора Чернівецької міської ради Товарницької Л.А. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень з індексним номером 63896575 зареєстровано за Чернівецькою міською радою на підставі рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 року №735.

В подальшому позивач з`ясував, що пунктом 7 рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 №735 був затверджений виготовлений на замовлення відповідача-1 24.11.2021 ФОП Дубленичем А.М. проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу у власність на конкурентних засадах (земельних торгах у формі електронного аукціону) за адресою вул. Шухевича Романа,19-А, площею 0,1739 га (кадастровий номер 7310136300:18:001:0082), для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10).

Позивач зазначає, що розташування на земельній ділянці по вул.Шухевича, 17, 19 та 21 в м.Чернівці, в межах якої розташована інша земельна ділянка з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082, належних позивачу на праві власності житлових будинків виключає можливість продажу або передачі в користування такої земельної ділянки або її частини на конкурентних засадах (з аукціону) іншим фізичним чи юридичним особам.

Зазначений у пункті 7 рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 №735 проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 24.11.2021 аналогічно був замовлений відповідачем-1 та виготовлений ФОП Дубленич А.М. на підставі пункту 1.3. рішення Чернівецької міської ради VІІІ скликання від 30.06.2021 №313, що скасований рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.02.2022 у справі № 600/6850/21-а, яке залишено в цій частині без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023.

Проведена на підставі п. 7 рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 №735 державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082 площею 0.1739 га по вул.Шухевича,19-А в м.Чернівці в Державному земельному кадастрі, а також реєстрація права власності на неї за відповідачем-1 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, які і сама реєстрації даної земельної ділянки і прав на неї, перешкоджає у внесенні відомостей про сформовану на виконання постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023 у справі № 600/6850/21-а та на підставі рішення Чернівецької міської ради від 27.07.2023 №1369 земельної ділянки під належними позивачу будівлями по АДРЕСА_1 .

За таких обставин позивач вважає, що пункт 7 рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 №735 порушує його права на отримання земельної ділянки по вул.Шухевича, 17, 19 та 21 в м.Чернівці в оренду.

У відзиві на позов представник відповідача-1 проти позовних вимог заперечив посилаючись на те, що загальна площа займаного нерухомого майна позивача складає 213,5 кв.м (0,213 га). У свою чергу позивач просить надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки орієнтованою площею 0,60 га, що в 30 разів перевищує площу майна, яке належить позивачу. В позовній заяві та матеріалах справи не міститься обґрунтування необхідності отримання в оренду земельної ділянки, саме такого великого розміру.

Рішення Чернівецької міської ради, яке оскаржується, права та інтереси позивача не порушує, оскільки на спірній земельній ділянці не знаходиться нерухоме майно яке належить позивачу на праві власності, а тому для отримання її в оренду потрібно пройти процедуру передбачену статтею 124 Земельного кодексу України.

Крім того, сама по собі констатація того, що рішення міської ради, яке оскаржується порушує права і інтереси позивача та унеможливлює сформувати позивачу земельну ділянку необхідної площі з наявної площі, без урахування належними та допустимими доказами, не може вважатись належним обґрунтуванням позову та не дає підстав для його задоволення.

Представник позивача у відповіді на відзив посилається на те, що не зважаючи на достовірну проінформованість Чернівецької міської ради щодо незаконності формування нової земельної ділянки по вул.Шухевича,19-А на підставі визнаного протиправним і скасованого рішенням суду підпункту 1.3. рішення Чернівецької міської ради № 313 від 30.06.2021 року, Чернівецька міська рада продовжила її формування, наслідком чого стали дії відповідача-1 щодо державної реєстрації цієї незаконної земельної ділянки з метою створення перешкод позивачу у належному оформленні його прав на землекористування, у зв`язку з чим виник даний спір.

Проєкт землеустрою щодо спірної земельної ділянки було розроблено на замовлення Чернівецької міської ради без відома позивача, як власника будівель, розташованих на даному земельному масиві, а також під час розгляду Чернівецьким окружним адміністративним судом справи № 600/6850/21-а, в межах якої, за участю відповідача-1, був оскаржений підпункт 1.3. його ж рішення № 313 від 30.06.2021 про включення частини земельної ділянки орієнтовною площею 0,18 га, яка розташована між належними позивачу будинками №19 та АДРЕСА_2 (з присвоєнням адреси вул.Шухевича19-А), до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, які виставлятимуться на земельні торги у формі аукціону.

При цьому, саме оскаржуваний в судовому порядку в межах справи № 600/6850/21 підпункт 1.3. рішення Чернівецької міської ради № 313 від 30.06.2021 став підставою для виготовлення проєкту землеустрою щодо спірної земельної ділянки і його подальшого затвердження спірним пунктом 7 рішення відповідача-1 від 19.05.2022 №735 з наступною реєстрацію утвореної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі та прав на неї в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Прийняття спірного рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 №735 про затвердження даного проекту землеустрою та державна реєстрація спірної земельної ділянки і прав на неї відбулися вже після ухвалення Чернівецьким окружним адміністративним судом 03.02.2022 рішення у справі № 600/6850/21-а, яким було визнано протиправним і скасовано підпункт 1.3. рішення Чернівецької міської ради № 313 від 30.06.2021, на підставі якого такий проект було виготовлено і затверджено.

Права власності позивача не обмежуються площею кожної з двох квартир, які розташовані в кожному з даних будинків, а включають в себе й площі загального користування, господарські будівлі і споруди та прибудинкову територію. Відтак, виготовляючи спочатку графічні матеріали до заяви про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, а потім при виготовленні такого проекту, сертифікований інженер-землевпорядник із дотриманням існуючих будівельних, протипожежних правил, санітарних норм та норм земельного законодавства враховував як безпосередню площу квартир в будинку, так і площу приміщень загального користування, господарських будівель і споруд, огорожу, віднесену до будинку та прибудинкову територію.

Подати позов до суду про захист свого законного інтересу може будь яка особа, яка звернулася до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки в оренду, залежно від істотних ознак кожної конкретної правової ситуації (зокрема, від добросовісності поведінки усіх зацікавлених осіб, обізнаності їх про інтереси інших осіб щодо цієї земельної ділянки тощо), що відповідає висновкам, які викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20).

Відповідач-2 в поясненнях по справі зазначив, що визнання Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області відповідачем є безпідставним, а позовні вимоги необґрунтованими, у зв`язку із чим у задоволенні позову просить відмовити.

Оскільки квартирою вважають частину житлового будинку, яка вміщує певну кількість кімнат, позивач не може отримати земельну ділянку в оренду для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.

Частиною десятою статті 24 Закону доповнено абзацом четвертим згідно із Законом України від 05.12.2019 №340-IX: «Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності)».

Відповідно до вищевказаного, Головне управління не може скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі, якщо суд не скасує усі речові права та обтяження, зареєстровані щодо такої земельної ділянки.

Представник відповідача-1 в поясненнях по справі зазначив, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність або користування, що фактично вказує про відсутність обтяжень земельної ділянки у такому випадку.

Крім того, позивачем не надано суду доказів, які б свідчили, що у зв`язку з прийняттям відповідачем оскаржуваного індивідуального акту права, свободи та інтереси позивача потребують захисту з огляду також і на те, що позивач спірним рішенням не позбавляється права сформувати бажану земельну ділянку площею та конфігурацією, що потрібна для отримання її в оренду.

ІІ. Рух справи у суді

Протоколом автоматичного розподілу судової справи між суддями від 19.03.2024 позовну заяву передано судді Ніколаєву М.І.

Ухвалою суду від 25.03.2024 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 23.04.2024.

У судовому засіданні 23.04.2024 оголошено перерву до 15.05.2024.

До початку судового засідання 15.05.2024 від представника позивача надійшло клопотання про приєднання до матеріалів справи архівного витягу з копією рішення Чернівецької міської ради №294 від 24.06.2021 з заявою від 31.03.2021 про надання дозволу на складання проекту землеустрою з доданим до неї графічними матеріалами та копії рішення Чернівецької міської ради №1369 від 27.07.2023 з заявою від 24.03.2023 про надання дозволу на складання проекту землеустрою з доданими до неї документами.

Ухвалою суду від 15.05.2024 продовжено строк підготовчого засідання на 30 днів та оголошено перерву до 03.06.2024.

Ухвалою суду від 03.06.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 20.06.2024.

У судовому засіданні 20.06.2024 оголошено перерву до 27.06.2024.

Присутній в судовому засіданні 27.06.2024 представник позивача підтримав позовні вимоги.

Представник відповідача 1 заперечував проти задоволення позовних вимог, а представник відповідача 2 послався на те, що Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області є неналежним відповідачем у справі.

Після виходу з нарадчої кімнати відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України (надалі ГПК України) у судовому засіданні 27.06.2024 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

III. Фактичні обставини справи, встановлені судом

Згідно Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, сформованих 20.12.2020 № №235091754, 234876523, 234879863, 234882994, 234887019248889630 та 281381636 обслуговуючому кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Житловий комплекс «Ваш дім» на праві власності належать квартири в багатоквартирних житлових будинках, які розташовані за адресою м. Чернівці, вул. Шухевича Романа, будинки №17, 19 та 21.

Обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельний кооператив «Житловий комплекс «Ваш дім» 02.04.2021 через Центр надання адміністративних послуг м. Чернівці, звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради з заявою про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,6 га за адресою: м. Чернівці вул. Шухевича Романа , будинки №17,19 та 21 в оренду терміном на 10 років для будівництва та обслуговування багатоквартирних житлових будинків (код призначення 02.10).

Рішенням 6 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 24.06.2021 №294 відмовлено обслуговуючому кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Житловий комплекс «Ваш дім» у наданні дозволу на складання проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Шухевича Романа, 17, 19, 21, площею 0,6000 га в оренду для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об?єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10), у зв`язку із тим, що частина земельної ділянки не входила в інвентаризаційну справу на вказані будинковолодіння та не раціональним використанням землі (підстава: стаття 12 Закону України «Про охорону земель», стаття 5 Земельного кодексу України).

Пунктом 1.3 рішення 7 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 30.06.2021 №313 включено до переліку земельних ділянок несільськогосподарського призначення земельну ділянку за адресою вул. Шухевича Романа , 19 А, орієнтовною площею 0,1800 га для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (02.10), яка продаватиметься у власність на земельних торгах у формі аукціону окремим лотом.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.02.2022 у справі № 600/6850/21-а, яке частково змінено постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023, задоволено позов обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Житловий комплекс «Ваш дім», визнано протиправними і скасовано пункт 4 рішення Чернівецької міської ради № 294 від 24.06.2021, підпункт 1.3. рішення Чернівецької міської ради № 313 від 30.06.2021, а Чернівецьку міську раду зобов`язано надати дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Романа Шухевича, 17, 19, 21 м. Чернівці орієнтовною площею 0,60 га в оренду.

Пунктом 7 рішення 18 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 19.05.2022 №735 вирішено затвердити проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу у власність на конкурентних засадах (земельних торгах у формі електронного аукціону) за адресою вул. Шухевича Романа,19-А, площею 0,1/39га (кадастровий номер 7310136300:18:001:0082), для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10) (підстава: рішення міської ради VIII скликання від 30.06.2021р. №313 (пункт 1.3).

28.03.2023 через Центр надання адміністративних послуг Чернівецької міської ради, обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельний кооператив «Житловий комплекс «Ваш дім» звернувся з заявою до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради в якій на виконання рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.02.2022 та постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023 просив надати дозвіл для складання проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,6000 га в оренду терміном на п`ять років для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10) за адресою м. Чернівці, вул. Романа Шухевича, 17, 19, 21.

Рішенням 35 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 27.07.2023 №1369 вирішено надати обслуговуючому кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Житловий комплекс «Ваш дім» дозвіл на складання проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Шухевича Романа,17,19,21, орієнтовною площею 0,6000 га в оренду терміном на 5 (п?ять) років для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10) (підстава: заява ОК «ЖБК «Житловий комплекс «Ваш дім», зареєстрована 29.03.2023 за № 24/01-08/1-1237 (ДНАП), Постанова Сьомого апеляційного адміністративного суду м .Вінниця від 31.01.2023 справа №600/6850/21-a).

В матеріалах справи наявний виготовлений 30.10.2023, сертифікованим інженером-землевпорядником фізичною особою-підприємцем Хрищуком Петром Михайловичем, проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду обслуговуючому кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Житловий комплекс «Ваш дім» для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10) за адресою вул. Шухевича Романа,17,19,21.

14.11.2023 рішенням №РВ-5300268612023 Державним кадастровим реєстратором Відділу № 5 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області розглянуто заяву ОСОБА_1 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 10.11.2023 (реєстраційний номер 3В-9706935802023) разом з доданими до неї документами та відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав:

електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа;

розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини;

невідповідність поданих документів законодавству, а саме п.6 статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр", п.111 постанови Кабінета Міністрів України від 17 жовтня 2012 року 31051 Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру.

Згідно наявного в матеріалах Висновку щодо перевірки електронного документа площа перетину земельної ділянки, яка реєструється із земельною ділянкою 7310136300:18:001:0082 співпадає на 34,485%.

Відповідно до сформованого 15.03.2024 Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, здійснено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082 площею 0,1739 га, яка розташована за адресою Чернівецька область, Чернівецький район, м. Чернівці, вул. Шухевича Романа, 19 А; категорія земель землі - житлової та громадської забудови; вид цільового призначення - 02.10 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури; підстава реєстрації Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 24.11.2021; ФОП Дубленеч Артем Максимович.

Як вбачається з Інформаційної довідки Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 15.03.2024 №370085936 - 15.06.2022 державним реєстратором Товарницькою Алісою Аурелівною зареєстровано за Чернівецькою міською радою право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082 площею 0,1739 га. Підстава внесення запису рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (зт відкриттям розділу) індексний номер:63896575 від 17.06.2022 10:55:32, Товарницька Аліса Аурелівна, Чернівецька міська рада, Чернівецька область; документи подані для державної реєстрації рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 735, виданий 19.05.2022, видавник: Чернівецька міська рада; відомості з ДЗК, серія та номер:55762253, виданий 15.065.2022, видавник: Державний земельний кадастр.

Згідно Інформаційної довідки Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №370087308 від 15.03.2024 обслуговуючий кооператив «Житлово-будівельний кооператив «Житловий комплекс «Ваш дім» є власником нерухомого майна у складі 6 квартир, які розташовані за адресами місто Чернівці, вул. Романа Шухевича, будинки № 17, 19, 21.

IV. Позиція суду по суті спору

Відповідно ст. 321 Цивільного Кодексу України (надалі ЦК України) право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Згідно із статтею 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на будівлю або споруду, переходить право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Відповідно до частини 11 статті 120 Земельного кодексу України (надалі ЗК України) якщо об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), інша будівля або споруда), об`єкт незавершеного будівництва розміщений на земельній ділянці державної або комунальної власності, що не перебуває у користуванні, набувач такого об`єкта нерухомого майна зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу. Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язаний передати земельну ділянку у власність або користування набувачу в порядку, встановленому цим Кодексом. Пропущення строку подання клопотання, зазначеного в абзаці першому цієї частини, не може бути підставою для відмови набувачу (власнику) такого об`єкта у передачі йому у власність або користування земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт.

За змістом глави 15 ЗК України право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується через право постійного користування або право оренди.

Частиною 1 статті 93 ЗК України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до частини 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Згідно зі статтею 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

У такому разі розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються, зокрема, графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно з частиною 1 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 03.02.2022 у справі № 600/6850/21-а, яке в цій частині залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023 року, були визнані протиправними і скасовані підпункт 1.3. рішення Чернівецької міської ради № 313 від 30.06.2021, а також пункт 4 рішення Чернівецької міської ради № 294 від 24.06.2021 року, яким позивачу було відмовлено в наданні дозволу на складання проекту землеустрою про відведення в оренду земельної ділянки по вул.Шухевича,17, 19 та 21 в м.Чернівці, що включає в себе також утворену спірним пунктом 7 рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 №735 земельну ділянку. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2023 Чернівецьку міську раду було зобов`язано надати позивачу дозвіл на складання проекту землеустрою про відведення в оренду земельної ділянки по вул.Шухевича,17, 19 та 21 в м.Чернівці орієнтовною площею 0,60 га в оренду.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України (надалі ГПК України) обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Рішенням Чернівецької міської ради від 27.07.2023 року №1369 надано обслуговуючому кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Житловий комплекс «Ваш дім» дозвіл на складання проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Шухевича Романа,17,19,21, орієнтовною площею 0,6000га в оренду терміном на 5 (п`ять) років для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10).

На підставі вищевказаного рішення Чернівецької міської ради до складу сформованої зазначеним проектом земельної ділянки по вул.Шухевича,17, 19 та 21 м.Чернівці фактично увійшла сформована на підставі скасованого в судовому порядку рішення органу місцевого самоврядування земельна ділянка з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082, щодо якої в Державному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним кадастровим реєстратором та державним реєстратором речових прав та їх обтяжень здійснено державну реєстрацію на підставі пункту 7 рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 №735 та затвердженого таким рішенням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу у власність на конкурентних засадах (земельних торгах у формі електронного аукціону) за адресою вул. Шухевича Романа,19-А, площею 0,1739га (кадастровий номер 7310136300:18:001:0082).

Частиною 2 статті 124 ЗК України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 134 ЗК України передбачено, що не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Зазначені вище норми законодавства закріплюють загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований. За цими нормами визначення правового режиму земельної ділянки перебуває у прямій залежності від права власності на будівлю і споруду.

У позивача виникли право і відповідний йому обов`язок приведення земельних відносин, що пов`язані із фактичним використанням земель під належними йому на праві власності об`єктами нерухомості по вул. Романа Шухевича, 17, 19, 21 м. Чернівці у відповідність до вимог земельного законодавства шляхом формування і юридичного оформлення набуття в оренду розташованої земельної ділянки за цими адресами.

Відтак, розташування на земельній ділянці по вул. Шухевича, 17, 19 та 21 в м. Чернівці, в межах якої розташована інша земельна ділянка з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082, належних позивачу на праві власності житлових будинків виключає можливість продажу або передачі в користування такої земельної ділянки або її частини на конкурентних засадах (з аукціону) іншим фізичним чи юридичним особам.

Суд враховує, що спірне рішення відповідача-1 прийнято на підставі скасованого судом рішення Чернівецької міської ради від 30.06.2021 №313, а в подальшому Чернівецька міська рада своїм рішенням від 27.07.2023 №1369 надала позивачу дозвіл на складання проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Шухевича, 17,19,21 орієнтовною площею 0,6000 га в оренду.

За таких обставин пункт 7 рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 №735 порушує визнане судом право позивача на отримання земельної ділянки по вул. Шухевича, 17, 19 та 21 в м. Чернівці в оренду, тож є незаконним і підлягає скасуванню.

Суд звертає увагу, що право комунальної власності на спірну земельну ділянку визнається та не оспорюється позивачем.

Положеннями статті 79-1 ЗК України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності.

Відповідно до частини 3 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельних ділянок здійснюється, зокрема, за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Згідно з статтею 24 Закону України «Про землеустрій» землеустрій здійснюється на підставі, зокрема, рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою (у тому числі при розробленні містобудівної документації).

Відповідно до п. 6 ч.3 ст. 186 ЗК України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051 (далі - Порядок) державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

- поділу чи об`єднання земельних ділянок;

- якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;

- ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Враховуючи, що державна реєстрація спірної земельної ділянки перешкоджає реалізації визнаного судом права позивача на оренду земельної ділянки під належними йому на праві власності об`єктами нерухомості, позовні вимоги в частині скасування державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082 за адресою вул. Шухевича Романа 19-А, площею 0, 1739 га та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно прав та їх обтяжень права власності Чернівецької міської ради на вищевказану земельну ділянку підлягають задоволенню.

Суд погоджується з позицією позивача, що звернення обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний комплекс «Ваш дім» з відповідною заявою до відповідача-1, скасування судом рішення відповідача-1 про відмову у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою та скасування його рішення про початок формування нової земельної ділянки між будинками позивача в судовому порядку, повторне звернення позивача із аналогічною заявою та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, а також сам процес виготовлення і погодження такого проекту є етапом підготовки до укладення договору оренди земельної ділянки, як завершальної стадії належного оформлення і реєстрації належних позивачу прав на користування земельною ділянкою під нерухомим майном, що йому належить.

Дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу в подальшому точно визначити предмет оренди. Цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати з земель власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати в оренду в майбутньому. Така правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц (провадження № 14- 301цс18) та від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14- 28цс20).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20) звертає увагу на те, що відсутність договірних відносин між сторонами до моменту укладення договору не означає, що на переддоговірній стадії сторони не несуть жодних обов`язків по відношенню одна до одної. Добросовісність та розумність належать до фундаментальних засад цивільного права (пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України). Отже, і на переддоговірній стадії сторони повинні діяти правомірно, зокрема, поводитися добросовісно, розумно враховувати інтереси одна одної, утримуватися від недобросовісних дій чи бездіяльності. Прояви таких обов`язків та недобросовісної чи нерозумної поведінки є численними і не можуть бути визначені у вичерпний спосіб. Зокрема, недобросовісну поведінку може становити необґрунтоване припинення переговорів, пропозиція нерозумних умов, які завідомо є неприйнятними для контрагента, вступ у переговори без серйозних намірів (зокрема з метою зірвати укладення договору з третьою особою, наприклад з конкурентом недобросовісної сторони переговорів), нерозкриття необхідної контрагенту інформації тощо.

Велика Палата Верховного Суду у вищевказаній постанові зазначила що, поведінка власника земельної ділянки (в особі органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування) може кваліфікуватися як недобросовісна, коли він необґрунтовано зволікає з наданням дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не повідомляє чи несвоєчасно повідомляє про відмову у наданні дозволу або не наводить вичерпні мотиви такої відмови, надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки в оренду, необґрунтовано зволікає з розглядом проєкту землеустрою щодо відведення, безпідставно відмовляє у його затвердженні і у той же час надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою та затверджує цей проєкт щодо іншої особи.

Не зважаючи на обізнаність Чернівецької міської ради про незаконність формування нової земельної ділянки по вул.Шухевича,19-А на підставі визнаного протиправним і скасованого рішенням суду підпункту 1.3. рішення Чернівецької міської ради № 313 від 30.06.2021, Чернівецька міська рада продовжила її формування, наслідком чого стала державна реєстрація даної земельної ділянки, що перешкоджає позивачу у належному оформленні його прав на землекористування.

Суд виснує, що саме такі дії відповідавча-1 призвели до виникнення даного спору.

Позивач є власником всіх наявних квартир в кожному з житлових будинків по вул.Шухевича,17, 19 та 21 в м.Чернівці, відтак, згідно з положеннями частини другої статті 382 Цивільного кодексу України (надалі ЦК України), є власником приміщень загального користування (у тому числі допоміжних), несучих, огороджувальних та несуче-огороджувальних конструкцій будинку, а також будівель і споруд, які розташовані на прибудинковій території, як і права на отримання в користування чи у власність земельної ділянки, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія.

Таким чином, права власності позивача не обмежуються площею кожної з двох квартир, які розташовані в кожному з даних будинків, а включають в себе й площі загального користування, господарські будівлі і споруди та прибудинкову територію. Відтак, виготовляючи спочатку графічні матеріали до заяви про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, а потім при виготовленні такого проекту, сертифікований інженер-землевпорядник із дотриманням існуючих будівельних, протипожежних правил, санітарних норм та норм земельного законодавства враховував як безпосередню площу квартир в будинку, так і площу приміщень загального користування, господарських будівель і споруд, огорожу, віднесену до будинку та прибудинкову територію.

Стосовно твердженню відповідача-1 про безпідставність пред`явлення даного позову внаслідок відсутності порушених прав позивача суд зазначає, що звернення особи до органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки в оренду зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод.

Відповідно до частини першої статті 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Таким чином, позов обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний комплекс «Ваш дім» спрямований на захист його законного інтересу щодо оформлення права оренди на спірну земельну ділянку, яке залежить від правомірної поведінки органу місцевого самоврядування. Тому, подати позов до суду про захист свого законного інтересу може будь яка особа, яка звернулася до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки в оренду, залежно від істотних ознак кожної конкретної правової ситуації (зокрема, від добросовісності поведінки усіх зацікавлених осіб, обізнаності їх про інтереси інших осіб щодо цієї земельної ділянки тощо), що відповідає висновкам, які викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (провадження № 14-28цс20).

В частині обраного позивачем способу захисту щодо визнання незаконним та скасування рішення Чернівецької міської ради суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 5 ГПК України здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Кожна особа має право на захист її особистого немайнового або майнового права чи інтересу в суді (статті 15-16 ЦК України). Шляхом вчинення провадження у справах суд здійснює захист осіб, права й охоронювані законом інтереси яких порушені або оспорюються. Розпорядження своїм правом на захист є приписом цивільного законодавства і полягає в наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.

Способи захисту цивільного права чи інтересу - це закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника (постанова Великої Палати Верховного Суду від 22 серпня 2018 року у справі № 925/1265/16, пункт 5.5). Тобто, це дії, спрямовані на запобігання порушенню або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу. Такі способи мають бути доступними й ефективними (постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 310/11024/15-ц (пункт 14) та від 01.04.2020 у справі № 610/1030/18 (пункт 40)).

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорювання. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорювання та спричиненим цими діяннями наслідкам (постанови Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17 (пункт 57) та від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 (пункт 40)).

Серед способів захисту порушених прав та інтересів законодавець у пункті 10 частини другої статті 16 ЦК України розрізняє визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади.

Згідно зі статтею 152 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають у результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку. Відповідно до частин другої, третьої цієї ж статті землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до частини першої статті 155 ЗК України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним. Статтею 21 ЦК України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Відповідно до частини першої статті 393 цього Кодексу правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Аналіз наведених правових норм підтверджує, що особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, який прямо передбачено нормою цивільного права.

При зверненні до суду з цим позовом позивач посилався на те, що спірне рішення відповідача-1 суперечить вимогам земельного законодавства та порушує його право на отримання земельної ділянки в оренду.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що власник земельної ділянки може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку (див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц (пункт 143), від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц (пункт 99), від 07.04.2020 року у справі № 372/1684/14-ц (пункт 46)).

У пункті 64 постанови від 30.05.2018 у справі № 923/466/17 Велика Палата Верховного Суду сформулювала такий правовий висновок: «Відновленням становища, яке існувало до порушення, є також визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування. На підставі оскаржуваного рішення селищної ради було здійснено державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку, отже, вимоги про визнання оспорюваного рішення недійсним як окремий спосіб захисту поновлення порушених прав можуть бути предметом розгляду в господарських судах».

Суд вважає, що наведений висновок є застосовним і до спірних правовідносин, у яких новостворена земельна ділянка перешкоджає реалізації визнаного судом права позивача на її оренду, враховуючи, що подальше відчуження даної землі не відбулось.

Обраний позивачем спосіб захисту шляхом визнання незаконним та скасування пункту рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 року №735 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу у власність безпосередньо передбачений у пункті 10 частини другої статті 16 ЦК України та, за встановлених судами конкретних обставин справи, є достатнім і ефективним у спірних правовідносинах, відповідає правовій природі відносин учасників спору.

З урахуванням встановлених судом обставин, з якими позивач пов`язував порушення його прав та інтересів (наявність у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень запису про реєстрацію права комунальної власності на спірну земельну ділянку), скасування рішення відповідача-1, яке продовжує діяти як підстава виникнення та існування права комунальної власності і внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, приведе до відновлення визнаного судом права позивача на оренду земельної ділянки.

За таких обставин справи позов слід задовольнити.

V. Розподіл судових витрат

Позивачем сплачений судовий збір в сумі 7267,20 грн, що підтверджується квитанцією про сплату №6658-9326-3057-5053 від 19.09.2024.

Частиною дев`ятою статті 129 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Враховуючи, що спір виник з вини Чернівецької міської ради, судовий збір слід покласти на відповідача-1.

Керуючись статтями 2, 4, 12, 13, 73, 74, 86, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Визнати незаконним та скасувати пункт 7 рішення Чернівецької міської ради від 19.05.2022 року №735 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу у власність на конкурентних засадах (земельних торгах у формі електронного аукціону) за адресою вул. Шухевича Романа, 19-А, площею 0, 1739, кадастровий номер 7310136300:18:001:0082 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (код 02.10).

3.Скасувати державну реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082 за адресою АДРЕСА_3 , площею 0,1739 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури;

4.Скасувати державну реєстрацію в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно прав та їх обтяжень права власності Чернівецької міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 7310136300:18:001:0082, площею 0,1739 га по АДРЕСА_3 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2600201573060).

5.Стягнути з Чернівецької міської ради (58002, площа Центральна, 1, м. Чернівці, код 36068147) на користь Обслуговуючого кооперативу "Житлово-Будівельний комплекс "Ваш дім" (58029, вул. Шухевича Романа, буд. 17, м. Чернівці, код 43977900) 7 267, 20 грн судового.

Повний текст рішення складено та підписано 05.07.2024.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/

СуддяМ.І. Ніколаєв

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення27.06.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120204685
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —926/813/24

Рішення від 27.06.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Рішення від 27.06.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 03.06.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 15.05.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Ніколаєв Михайло Ілліч

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні