Рішення
від 04.07.2024 по справі 140/5539/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 липня 2024 року ЛуцькСправа № 140/5539/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Дмитрука В.В.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова група Зернарі» до Головного управління Державної податкової служби у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Торгова група Зернарі» (далі ТзОВ «ТГ Зернарі») звернулося з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.04.2024 №10941741/43432677, від 26.04.2024 №10965972/43432677, від 24.04.2024 №10952032/43432677, від 24.04.2024 №10952031/43432677; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 15.03.2024 №6, від 07.02.2024 №3, від 14.03.2024 №3, від 15.03.2024 №5, датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТзОВ «ТГ Зернарі» складено та подано на реєстрацію в ЄРПН ПН від 15.03.2024 №6, від 07.02.2024 №3, від 14.03.2024 №3, від 15.03.2024 №5.

Однак, позивачем отримано квитанції про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних, які, окрім посилання на відповідність платника податку критеріям ризиковості, не містить жодної конкретизації щодо наявності інших підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, переліку документів, які необхідно надати.

Позивачем на адресу відповідача 1 були направлені засобами електронного зв`язку повідомлення про подання пояснень та копії документів на підтвердження здійснення господарських операцій та підстав для реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Однак за результатами розгляду повідомлень відповідачем 1 були прийняті оскаржувані рішення.

Вказує, що пунктом 198.2 статті 198 ПК України передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Позивач вважає, що у даному випадку податковому органу надано документи на підтвердження настання обох подій, з якими чинне законодавство пов`язує право платника на віднесення сум податку до податкового кредиту.

Зауважує, що форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (додаток 1 до Порядку №520) визначає обов`язок комісії регіонального рівня у графі «додаткова інформація» зазначити конкретні документи, які ненадані платником або складені з порушенням законодавства, однак в оскаржуваному рішенні вказана графа взагалі не заповнена.

Надсилаючи позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, відповідач 1 в графі додаткова інформація зазначив про необхідність надання документів щодо підтвердження відповідності продукції (сертифікати відповідності), а щодо податкової накладної від 07.02.2024 №3 також документи щодо походження товару соя.

Після отримання таких повідомлень позивач додатково подав до контролюючого органу: по податковій накладній від 15.03.2024 №6 - рахунки на оплату товару покупцю та від постачальника, посвідчення якості зерна від 15.03.2024 №1 та від 15.03.2024 №2; по податковій накладній від 07.02.2024 №3 - документи на підтвердження походження товару соя, а саме: договір №О-08/02/24 від 08.02.2024, видаткову накладну від 09.02.2024 №09/02, акт приймання-передачі товару від 09.02.2024, платіжну інструкцію від 09.02.2024 №1019, акт, посвідчення про якість зерна від 09.02.2024 №1, акт здавання-приймання наданих послуг за лютий 2024 року, платіжну інструкцію від 16.04.2024 №83, рахунок від 06.02.2024 №06/02; по податкових накладних від 14.03.2024 №3 та від 15.03.2024 №5 подано: рахунки від 14.03.2024 №3 та від 15.03.2024 №23; ТТН від 14.03.2024 №12, від 15.03.2024 №14; посвідчення про якість зерна від 14.03.2024 №1, від 15.03.2024 №1.

Позивач зазначив, що ним були подані документи на підтвердження здійснення господарських операцій по податкових накладних від 15.03.2024 №6, від 07.02.2024 №3, від 14.03.2024 №3, від 15.03.2024 №5, в тому числі документи, про необхідність надання яких було вказано в повідомленнях про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів.

Вважає, що контролюючим органом належним чином не було надано оцінки вже поданим документам та поясненням, а також не спростовано того, що первинно надані позивачем документи підтверджують інформацію, зазначену в ПН, реєстрацію яких зупинено.

Також, подані документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту та були достатніми для реєстрації податкових накладних від 15.03.2024 №6, від 07.02.2024 №3, від 14.03.2024 №3, від 15.03.2024 №5 в ЄРПН, а тому відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.

Таким чином, на підставі вищенаведеного ТзОВ «ТГ Зернарі» вважає оскаржувані рішення протиправними, які підлягають скасуванню.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 28.05.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.

Відповідачі у поданому суду відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнали, просили відмовити у задоволенні позову, мотивуючи тим, що для підтвердження реєстрації податкових накладних від 15.03.2024 №5 та від 14.03.2024 №3 позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, від 18.04.2024 №1 та наступні документи: пояснення; рахунок №3 від 14.03.2024, ТТН, посвідчення про якість зерна ФОП Шрамко, ФГ «СолоАгроТрейд», рахунок №23 від 15.03.2024.

За результатами розгляду документів було прийнято рішення від 24.04.2024 №10952031/43432677 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Позивачем не надано документи, які передбачені умовами договору.

Також не надано сертифікати відповідності, замість сертифікатів відповідності платником надано посвідчення про якість зерна, видане ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ФГ «СолоАгроТрейд» (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ), однак відомості щодо наявності у вищезазначених СГ лабораторії відсутні.

Між ФОП ОСОБА_2 (Постачальник) та ТОВ «ТГ «Зернарі» (Покупець) укладено Договір О-14/03/24 від 14.03.2024.

Відповідно до п.п. 1.1. п.1 Договору Постачальник зобов`язується поставити (передати) у власність Покупця олійні та зернові культури врожаю 2023 року, а Покупець зобов`язується прийняти цей Товар та своєчасно здійснити його оплату.

П.п. 2.3 п. 3 Договору вказано, що одночасно з Товаром Постачальник передає документи: видаткова накладна, рахунок-фактура, акт прийомки передачі, товарно-транспортна накладна, якісне посвідчення.

Тобто позивач сам передбачив у Договорі такі документи, однак до контролюючого органу згідно даного договору не було надано якісного посвідчення.

Щодо посвідчення про якість зерна, яке видане ФГ «СолоАгроТрейд» та ФОП ОСОБА_2 , представник відповідача зауважив, що таке посвідчення взагалі оформлено в довільному форматі Фермерським господарством та ФОП.

Сертифікат відповідності юридичний документ, який видається Замовнику уповноваженим органом з сертифікації.

Вищезазначеним Договором п.п. 4.1 п. 4 передбачено, що якісні показники Товару, що поставляється Постачальником повинні відповідати ДСТУ на відповідний вид продукції: соя (ДСТУ 4964:2008), якщо інше не зазначено в специфікації. У Специфікації №1 п.1 передбачено 25 тон сої на суму 332 500,00 грн, у видатковій накладній №3 від 14.03.2024 передбачено 21,21 тон сої на загальну суму 282 093,00 грн.

Надано платіжну інструкцію №30 на суму 292600,00 грн Між ФГ «СолоАгроТрейд» (Постачальник) та ТОВ «ТГ «Зернарі» (Покупець) укладено Договір 14/03/24.

Відповідно до п.п. 1.1. п.1 Договору Постачальник зобов`язується поставити (передати) у власність Покупця олійні та зернові культури врожаю 2023 року, а Покупець зобов`язується прийняти цей Товар та своєчасно здійснити його оплату.

У Специфікації №1 п.1 передбачено 25 тон сої на суму 332 500,00 грн, у видатковій накладній передбачено 26,91 тон сої на загальну суму 357 903,00 грн. Надано дві платіжні інструкції на суму 357 903,00 грн.

Між ТОВ «ТГ «Зернарі» (Постачальник) та (Покупець) «Агро Фонд» укладено Договір Т-05/02/24 від 05.02.2024.

Відповідно до п.п. 1.1. п.1 Договору Постачальник зобов`язується поставити (передати) у власність Покупця олійні та зернові культури врожаю 2023 року, а Покупець зобов`язується прийняти цей Товар та своєчасно здійснити його оплату.

У специфікації №6 п. 1 передбачено 50 тон сої на суму 767 500,00 грн, однак вже у рахунку на оплату передбачено 48,12 тон сої на суму 738 641,88 грн.

При цьому, акти-приймання передачі на цілу суму відсутні, а також банківські виписки надані на суму 970 000,00 грн.

Також вбачається, що позивач закупив 50 тон сої, однак продав лише 48,12 тон, не підтверджено зберігання залишків сої.

Представник відповідачів вважає, що наявні розбіжності у документах, зокрема, у специфікаціях, рахунках на оплату та банківських виписках.

ТзОВ «Торгова група Зернарі» складена та направлена на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна від 07.02.2024 №3 на загальну суму 114 903,01 грн, в т.ч. ПДВ 14110,9 грн за поставку сої та пшениці.

Для підтвердження реєстрації податкової накладної від 07.02.2024 №3 позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, від 23.04.2024 №1 та наступні документи: пояснення; видаткова накладна №15 від 09.02.2024, посвідчення якості зерна ФОП ОСОБА_3 ; посвідчення якості зерна ФОП ОСОБА_4 ; акт здачі-приймання робіт з ТОВ «Ветра» та платіжна інструкція; видаткова накладна; акт приймання-передачі; ТТН; рахунок на оплату Матичук; договір; специфікація; акт звірки; рахунок на оплату; платіжна інструкція.

За результатами розгляду документів було прийнято рішення від 26.04.2024 №10965972/43432677 про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем не надано документи, які передбачені умовами договору, не надано сертифікати відповідності. Замість сертифікатів відповідності платником надано посвідчення про якість зерна, видане ФОП ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_3 ) та ФОП ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_4 ), однак відомості щодо наявності у ФОП ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_3 ) та ФОП ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_4 ) лабораторії відсутні.

Між ФОП ОСОБА_4 (Постачальник) та ТзОВ «ТГ «Зернарі» (Покупець) укладено Договір О-08/02/24 від 08.02.2024.

Відповідно до п.п. 1.1. п.1 Договору Постачальник зобов`язується поставити (передати) у власність Покупця олійні та зернові культури врожаю 2023 року, а Покупець зобов`язується прийняти цей Товар та своєчасно здійснити його оплату.

П.п. 2.3 п. 3 Договору вказано, що одночасно з Товаром Постачальник передає документи: видаткова накладна, рахунок-фактура, акт прийомки передачі, товарно-транспортну накладну, якісне посвідчення. Позивач сам передбачив у Договорі такі документи, однак до контролюючого органу згідно даного договору не було надано якісного посвідчення.

Посвідчення про якість зерна, яке видане ФОП ОСОБА_4 , оформлено в довільному форматі ФОП.

Сертифікат відповідності юридичний документ, який видається Замовнику уповноваженим органом з сертифікації. Вищезазначеним Договором п.п. 4.1 п. 4 передбачено, що якісні показники Товару, що поставляється Постачальником повинні відповідати ДСТУ на відповідний вид продукції: соя (ДСТУ 4964:2008), якщо інше не зазначено в специфікації.

У Специфікації №1 п.1 передбачено 50 тон сої на суму 665 000 грн, у видатковій накладній від 09.02.2024 передбачено 50,09 тон сої на загальну суму 656 179,00 грн. Надано платіжну інструкцію №1019 на суму 323963,00 грн. Але при цьому акт звірки наданий на 656179,00 грн, платіжна інструкція на іншу частину суми відсутня.

Між ФОП ОСОБА_3 (Постачальник) та ТОВ «ТГ «Зернарі» (Покупець) укладено Договір О-08/02/24 від 05.02.2024.

Відповідно до п.п. 1.1. п.1 Договору Постачальник зобов`язується поставити (передати) у власність Покупця олійні та зернові культури врожаю 2023 року, а Покупець зобов`язується прийняти цей Товар та своєчасно здійснити його оплату.

П.п. 2.3 п. 3 Договору вказано, що одночасно з Товаром Постачальник передає документи: видаткова накладна, рахунок-фактура, акт прийомки передачі, товарно-транспортна накладна, якісне посвідчення. Позивач передбачив у Договорі такі документи, однак до контролюючого органу згідно даного договору не було надано якісного посвідчення.

У Специфікації №1 п. 1 передбачено 75 тон пшениці на суму 292 500,00 грн та у Специфікації №2 п.1 передбачено 50 тон сої на суму 670 000,00 грн.

У видатковій накладній №1 від 07.02.2024 передбачено 24 тони пшениці на загальну суму 94 341,00 грн, надано платіжну інструкцію №1012 на суму 94 341,00 грн.

Позивачем не обґрунтовано де залишилась частина пшениці і чи була вона оплачена і передана.

Щодо сої, то у Специфікації №2 передбачено 50 тон сої на суму 670 000,00 грн. При цьому, видаткова накладна №15 від 09.02.2024 виписана на суму 791 422,05 грн, а оплата проведена на суму 353 894,00 грн, відтак наявна розбіжність у сумах.

Акт приймання-передачі з ФОП ОСОБА_5 на сою взагалі відсутній. Не можливо встановити яка кількість сої була придбана і куди вона перевозилась. Разом з тим, акт-приймання передачі передбачений в п.п. 2.3. п. 2 Договору, як обов`язковий документ при передачі товару.

Між ТзОВ «ТГ «Зернарі» (Постачальник) та ТОВ «Агро Фонд» (Покупець) укладено Договір Т-05/02/24 від 05.02.2024.

Відповідно до п.п. 1.1. п.1 Договору Постачальник зобов`язується поставити (передати) у власність Покупця олійні та зернові культури врожаю 2023 року, а Покупець зобов`язується прийняти цей Товар та своєчасно здійснити його оплату.

П.п. 2.3 п. 3 Договору вказано, що одночасно з Товаром Постачальник передає документи: видаткова накладна, рахунок-фактура, товарно-транспортна накладна.

У п.п. 4.1. п.4 вказано, що якість товару повинна відповідати якісним показникам, які вказуються у специфікації. При цьому, документів що підтверджуються якість сої і пшениці немає.

У Специфікації №2 передбачена соя 50 тон на суму 790000,00 грн. Видаткова накладна складена на 50,09 тон на суму 791 422, 05. Платіжна інструкція №1940 на суму 790000,00 грн.

У Специфікації №1 передбачена пшениця 24,19 тон на суму 114 902,5 грн. Видаткова накладна 24,19 тон на суму 114 902,5 грн, платіжна інструкція на суму 114 903,00 грн.

При цьому, закуплено пшениці було 75 тон, відсутні документи щодо залишку пшениці, акт приймання-передачі відсутній.

Рахунок на оплату відсутній, хоча передбачений у договорі, як обов`язковий. Разом з тим, у ТТН №3 від 09.02.2024 (від місцезнаходження ФОП ОСОБА_6 ) перевезення сої здійснювалось з АДРЕСА_1 в кількості 24,730 тон, акт прийому-передачі був на 50,09 тон.

У ТТН №2 від 07.02.2024 (від ФОП місцезнаходження ОСОБА_5 ) перевезення пшениці здійснювалось з с. Микитичі в кількості 24.190 тон, ТТН по перевезенню сої з с. Білин на 25,36 тон відсутній.

У своїх поясненнях позивач вказує, що соя транспортувалась з АДРЕСА_2 (від ФОП ОСОБА_5 ), однак по ТТН від 09.02.2024 вбачається, що соя поставлялась з с. Білин.

Не підтверджено де зберігалася соя, яку позивач придбав у ФОП ОСОБА_5 , і частина сої, придбаної у ФОП ОСОБА_6 .

Також у всіх наданих позивачем ТТН відсутній підпис особи, відповідальної за розвантаження.

Зазначає, що згідно довідки 20-ОПП у даних контрагентів у яких ТзОВ «ТГ Зернарі» купувало і продавало культури, відсутні дані про склади або будь-які об`єкти на яких зберігалася б соя чи пшениця, при цьому, такі ФОП та товариства є виробниками с/г продукції.

Разом з тим, представник відповідачів у відзиві просила здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Щодо клопотання про здійснення розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

Відповідно до приписів частин п`ятої та шостої статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін, якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

Частиною шостою статті 12 КАС України визначено перелік справ незначної складності. Відповідно до пункту 10 вказаної норми справами незначної складності є інші справи, у яких суд дійде висновку про їх незначну складність, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.

Частиною четвертою статті 257 КАС України встановлено перелік категорій справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження. Дана адміністративна справа не підпадає під вказаний перелік.

Таким чином, з огляду на характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі, дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому, беручи до уваги, що відповідачами було надано суду та позивачу відзив на адміністративний позов, суд не вбачав підстав для розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

04.07.2024 через електронний суд надійшла відповідь на відзив.

Суд зазначає, що ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 28.05.2024 про відкриття провадження в адміністративній справі встановлено позивачу дводенний строк з дня отримання відзиву для подання до суду відповіді на відзив.

Як вбачається з довідки про доставку електронного листа відзив на позовну заяву був доставлений до електронного кабінету представника позивача 13.06.2024.

Таким чином, відповідь на відзив надіслано представником позивача з порушенням встановленого судом строку, а відтак не взята судом до уваги.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ТзОВ «ТГ Зернарі» складено та подано до реєстрації в ЄРПН ПН від 15.03.2024 №6, від 07.02.2024 №3, від 14.03.2024 №3, від 15.03.2024 №5.

Як вбачається із квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПK України у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуги 1201, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Позивач з метою реєстрації вищезазначених податкових накладних подав податковому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 11.04.2024 №3, від 09.04.2024 №1, від 09.04.2024 №2.

За результатами розгляду вказаних документів ГУ ДПС у Волинській області було надіслано позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів від 16.04.2024 №10908372/43432677, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, сертифікати відповідності. В графі «додаткова інформація» зазначено: надати підтверджуючі документи щодо походження товару «соя». Надати документи щодо підтвердження відповідності продукції (сертифікати відповідності). Надати документи, наявність яких передбачена умовами договору».

Повідомленням від 12.04.2024 №10894661/43432677 запропоновано надати копії наступних документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, сертифікати відповідності. В графі «додаткова інформація» зазначено: Надати документи щодо підтвердження відповідності продукції (сертифікати відповідності). Надати документи, наявність яких передбачена умовами договору».

Повідомленням від 15.04.2024 №10898678/43432677 запропоновано надати копії наступних документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, сертифікати відповідності.

Повідомленням від 15.04.2024 10898681/43432677 запропоновано надати копії наступних документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, сертифікати відповідності. В графі «додаткова інформація» зазначено: «Надати документи щодо підтвердження відповідності продукції (сертифікати відповідності). Надати документи, наявність яких передбачена умовами договору».

Рішеннями від 23.04.2024 №10941741/43432677, від 26.04.2024 №10965972/43432677, від 24.04.2024 №10952032/43432677, від 24.04.2024 №10952031/43432677 відмовлено в реєстрації ПН в ЄРПН з наступної підстави: ненадання/часткове надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладній/розрахунку коригування в ЄРПН. У графі «додаткова інформація» не зазначено конкретних документів, які не надані платником податку.

ТзОВ «ТГ Зернарі» не погоджуючись із рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, звернулося із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI /далі - ПК України (у відповідних редакціях).

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з підпунктами «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та направити її контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання пункту 201.10 статті 201 ПК України ТзОВ «ТГ Зернарі» склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 15.03.2024 №6, від 07.02.2024 №3, від 14.03.2024 №3, від 15.03.2024 №5.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі - Порядок №1165/.

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: 1) відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку; 2) відповідність податкової накладної/ розрахунку коригування Критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку №3 до Порядку №1165.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Так, в отриманій позивачем квитанції контролюючий орган вказав на те, що реєстрацію податкових накладних було зупинено на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуги 1201, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Суд дійшов висновку, що відповідачем обґрунтовано віднесено господарську операцію до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.

Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно пункту 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії державної податкової служби повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Як установлено судом, рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 23.04.2024 №10941741/43432677, від 26.04.2024 №10965972/43432677, від 24.04.2024 №10952032/43432677, від 24.04.2024 №10952031/43432677 відмовлено в реєстрації ПН в ЄРПН з підстав: ненадання/часткове надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладній/розрахунку коригування в ЄРПН. У графі «додаткова інформація» не зазначено конкретних документів, які не надані платником податку.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520).

Пунктами 4 та 5 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Отже, визначений Порядком №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, не є вичерпним та залежить від умов конкретного договору (контракту), що укладений між його сторонами, та вимог законодавства.

З огляду на те, що на реєстрацію платник ПДВ подає лише податкову накладну/розрахунок коригування та не подає документи, на підставі яких складено цю податкову накладну/розрахунок коригування, а також документи щодо придбання або виготовлення товару/послуги позивачем, то в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування міститься лише загальне посилання на документи, які пропонується надати платнику податків для підтвердження інформації, що зазначена в податковій накладній/розрахунку коригування. Відповідно які саме документи надати до пояснень визначає не контролюючий орган, а платник податків, виходячи із вимог законодавства та умов укладених ним договорів (контрактів) та фактично складених на виконання таких договорів (контрактів) первинних документів.

У зв`язку із зупиненням реєстрації податкових накладних від 15.03.2024 №6, від 07.02.2024 №3, від 14.03.2024 №3, від 15.03.2024 №5, ТзОВ «ТГ Зернарі» направило контролюючому органу повідомлення із письмовими поясненнями та додатковими документами на підтвердження вчинення господарських операцій.

Відповідно до пункту 11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Тож підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, та/або ненадання платником податку копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та передбачених пунктом 5 Порядку № 520, та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Хоча обсяг документів, який надається платником податку з метою спростування відповідності платника податку/господарської операції відповідному критерію ризиковості та підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію якої (якого) зупинено в Реєстрі, і є завжди унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також від особливостей законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу, суд вважає, що поданими документами платник повинен довести не тільки наявність події, яка була підставою для складання податкової накладної/розрахунку коригування, а й наявність об`єкту оподаткування ПДВ, тобто фактичне вчинення господарської операції з поставки товару (послуги).

Відтак, підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податків саме таких документів. При цьому, при прийнятті рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування контролюючий орган не може здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності, адже змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Оскаржуване рішення обґрунтовано наступним: ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пунктом 44.1 статті 44 ПК України встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

В ході судового розгляду справи встановлено, що між ТзОВ «ТГ Зернарі» (постачальник) та ФОП ОСОБА_7 (покупець) укладено договір поставки від 13.03.2024 №Т-13/03/24, за умовами якого постачальник зобов`язується поставити (передати) у власність покупця олійні та зернові культури (далі - товар), вказаний в Специфікаціях, що є невід`ємними додатками до цього договору, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та своєчасно здійснити його оплату (пункт 1.1 Договору).

Найменування, асортимент, одиниця виміру, загальна кількість товару, що підлягає поставці за цим договором, ціна за одиницю товару, визначаються специфікацією, що є додатком до цього договору (пункт 1.2 Договору).

Оплата товару здійснюється - 100% вартості товару по факту завантаження товару на складі продавця (пункт 5.4 Договору).

Згідно специфікації №1 від 13.03.2024 ТзОВ «ТГ Зернарі» зобов`язується поставити ФОП ОСОБА_7 товар на загальну суму 800 000,00 грн.

На виконання умов даного договору 15.03.2024 було завантажено на автотранспорт покупця сою на загальну суму 761 600,00 грн, що підтверджується видатковою накладною від 15.03.2024 №24 та товарно-транспортними накладними від 15.03.2024 №1 та №2, а покупцем, у свою чергу, проведено 100% оплату придбаного товару, що підтверджується платіжною інструкцією від 15.03.2024 №425.

За наслідками вище зазначеної господарської операції ТзОВ «ТГ Зернарі» складено та подано до реєстрації в ЄРПН податкову накладну від 15.03.2024 №6 на суму 761 600,01 грн., в тому числі ПДВ 93 529,83 грн.

При цьому, як встановлено судом, відповідно до п. 1 Специфікації виставлена оплата в сумі 800 000,00 грн за 50 т сої, однак у акті звірки, документах про оплату, рахунку на оплату і податкова накладна виписані на 761 600,00 грн за 47,6 т.

Таким чином, позивач продав сою на 47,6 т з 50 т закуплених.

Суд погоджується з висновками відповідачів щодо наявності розбіжностей у документах, зокрема, у специфікаціях, рахунках на оплату та банківських виписках.

Також між ТзОВ «ТГ Зернарі» (постачальник) та ТзОВ «Агро Фонд» (покупець) укладено договір поставки від 05.02.2024 №Т-05/02/24, предметом якого були олійні та зернові культури.

В порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується поставити (передати) у власність Покупця олійні та зернові культури (надалі іменується «Товар»), вказаний в Специфікаціях, що є невід`ємними додатками до цього договору, а Покупець зобов`язується прийняти цей Товар та своєчасно здійснити його оплату (пункт 1.1. Договору).

Найменування, асортимент, одиниця виміру, загальна кількість Товару, що підлягає поставці за дим договором, ціна за одиницю Товару, визначаються специфікацією, що є додатком до цього договору (п. 1.2. Договору).

Згідно специфікації №1 від 05.02.2024 ТзОВ «ТГ Зернарі» зобов`язується поставити ТзОВ «Агро Фонд» пшеницю на загальну суму 356 250,00 грн, а згідно специфікації №2 сою на загальну суму 790 000,00 грн.

07.02.2024 від ТзОВ «Агро Фонд» надійшла передоплата за товар у сумі 114 903,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №1836, а саме за пшеницю в сумі 114 902,50 грн та за сою в сумі 0,50 грн.

За наслідками вище зазначеної господарської операції ТзОВ «ТГ Зернарі» складено та подано до реєстрації в ЄРПН податкову накладну від 07.02.2024 №3 на суму 114 903,01 грн, в тому числі ПДВ 14 110,90 грн.

Судом встановлено, що відповідно до п. 5.4. договору поставки від 05.02.2024 №Т-05/02/24 оплата Товару здійснюється - 100% вартості товару по факту завантаження товару на складі Продавця. У разі не ресстрації Постачальником податкової (-их) накладної (-них) більше ніж на місяць на поставлений товар в Єдиному реєстрі Постачальник зобов`язується відшкодувати Покупцю вартість податкового кредиту загальної вартості поставленого товару.

З наведеного вбачається, що договором від 05.02.2024 №Т-05/02/24 не передбачено передоплати за товар, відтак, у даній господарській операції сторонами не дотримано умов вказаного договору.

Крім того, згідно з специфікацією №6 від 13.03.2024 до договору поставки від 05.02.2024 №Т-05/02/24 ТзОВ «ТГ Зернарі» зобов`язувалося поставити ТзОВ «Агро Фонд» сою на загальну суму 767 500,00 грн.

На виконання умов даного договору 14.03.2024 було передано покупцю сою на суму 413 068,43,00 грн, 15.03.2024 було передано сою на суму 325 573,44 грн, що підтверджується видатковими накладними від 15.03.2024 №26, від 14.03.2024 №23 та ТТН від 15.03.2024 №14, від 14.03.2024 №12, а покупцем, у свою чергу, проведено 100% оплату придбаного товару, що підтверджується платіжними інструкціями від 14.03.2024 №093101 та від 15.03.2024 №2629.

За наслідками вище зазначеної господарської операції ТзОВ «ТГ Зернарі» складено та подано до реєстрації в ЄРПН податкову накладну від 14.03.2024 №3 на суму на суму 413 068,43 грн., в тому числі ПДВ 50 727,70 грн та податкову накладну від 15.03.2024 №5 на суму на суму 325 573,44 грн, в тому числі ПДВ 39 982,70 грн.

При цьому, у специфікації №6 п. 1 передбачено 50 тон сої на суму 767 500,00 грн, однак вже у рахунку на оплату передбачено 48,12 тон сої на суму 738 641,88 грн.

Акти-приймання передачі на цілу суму відсутні, а також банківські виписки надані на загальну суму 970 000,00 грн.

Судом встановлено, що відповідно до договорів поставки ТзОВ «ТГ Зернарі» передає товар у власність покупців на підставі Специфікацій, однак, подані документи щодо здійснення господарських операцій (рахунки на оплату, платіжні інструкції, видаткові накладні) суперечать даним зазначених у Специфікаціях до договорів поставки.

На переконання суду, вказані обставини ставлять під сумнів реальність здійснення господарських операцій.

Водночас, відповідно до пункту 9 Порядку № 520, зі змінами, які набрали чинності 08.03.2023, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу, відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Суд встановив, що 09.04.2024, 11.04.2024 позивач надав відповідачу пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено.

Однак цих документів виявилось недостатньо і Комісія ГУ ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, надіслала позивачу повідомлення, яким запропоновано надати копії наступних документів від 16.04.2024 №10908372/43432677, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, сертифікати відповідності. В графі «додаткова інформація» зазначено: надати підтверджуючі документи щодо походження товару «соя». Надати документи щодо підтвердження відповідності продукції (сертифікати відповідності). Надати документи, наявність яких передбачена умовами договору».

Повідомленням від 12.04.2024 №10894661/43432677 запропоновано надати копії наступних документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, сертифікати відповідності. В графі «додаткова інформація» зазначено: Надати документи щодо підтвердження відповідності продукції (сертифікати відповідності). Надати документи, наявність яких передбачена умовами договору».

Повідомленням від 15.04.2024 №10898678/43432677 запропоновано надати копії наступних документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, сертифікати відповідності.

Повідомленням від 15.04.2024 10898681/43432677 запропоновано надати копії наступних документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, сертифікати відповідності. В графі «додаткова інформація» зазначено: «Надати документи щодо підтвердження відповідності продукції (сертифікати відповідності). Надати документи, наявність яких передбачена умовами договору».

Для підтвердження реєстрації податкової накладної від 15.03.2024 №6 позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, від 18.04.2024 №1 та наступні документи: пояснення; видаткова накладна №1 від 15.03.2024; посвідчення про якість зерна №1 та № 2; рахунок на оплату №15/03 від 15.03.2024.

Позивачем не надано документи, які передбачені умовами договору, не надано сертифікати відповідності. ТзОВ «ТГ Зернарі» надав посвідчення про якість зерна, видане ФОП ОСОБА_8 , однак не подано доказів на підтвердження повноважень на видачу посвідчення про якість ФОП ОСОБА_8 .

Для підтвердження реєстрації податкових накладних від 15.03.2024 №5 та від 14.03.2024 №3 позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено від 18.04.2024 №1 та наступні документи: пояснення; рахунок №3 від 14.03.2024; ТТН; посвідчення про якість зерна ФОП Шрамко; ФГ «СолоАгроТрейд», рахунок №23 від 15.03.2024.

При цьому, не надано документи, які передбачені умовами договору. Не надано сертифікати відповідності. Платником податку надано посвідчення про якість зерна, видане ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ФГ «СолоАгроТрейд» (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ), однак не подано доказів на підтвердження повноважень на видачу таких посвідчень якості.

Для підтвердження реєстрації податкової накладної від 07.02.2024 №3 позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено, від 23.04.2024 №1 та наступні документи: пояснення; видаткова накладна №15 від 09.02.2024, посвідчення якості зерна ФОП ОСОБА_3 ; посвідчення якості зерна ФОП ОСОБА_4 ; акт здачі-приймання робіт з ТОВ «Ветра» та платіжна інструкція; видаткова накладна, акт приймання-передачі, ТТН; рахунок на оплату Матичук; договір, специфікація; акт звірки, рахунок на оплату, платіжна інструкція.

Позивачем не надано документи, які передбачені умовами договору, не надано сертифікати відповідності. Платником податку подано посвідчення про якість зерна, видане ФОП ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_3 ) та ФОП ОСОБА_4 (РНОКПП НОМЕР_4 ), однак не подано доказів на підтвердження повноважень на видачу таких посвідчень якості.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Проаналізувавши подані позивачем документи, суд встановив, що позивач надав документи, які містять розбіжності, зокрема, у специфікаціях, рахунках на оплату та банківських виписках, видаткових накладних, а також частково надав документи, які запитував відповідач відповідно до повідомлень від 16.04.2024 №10908372/43432677, від 12.04.2024 №10894661/43432677, 15.04.2024 №10898678/43432677, від 15.04.2024 10898681/43432677.

Отже, на пропозицію відповідача, надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, позивач не надіслав їх у повному обсязі.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В даному випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, навели обґрунтовані мотиви законності прийняття оскаржуваних рішень, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних від 15.03.2024 №6, від 07.02.2024 №3, від 14.03.2024 №3, від 15.03.2024 №5.

Таким чином, у задоволенні адміністративного позову ТзОВ «ТГ Зернарі» слід відмовити повністю з наведених судом мотивів.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Позивач: товариство з обмеженою відповідальністю «Торгова група Зернарі» (45008, Волинська область, місто Ковель, вулиця Брестська, 111, код ЄДРПОУ 43432677)

Відповідачі:

Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393)

Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ 44106679)

Суддя В.В. Дмитрук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120208166
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/5539/24

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 12.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 04.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Дмитрук Валентин Васильович

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Дмитрук Валентин Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні