Рішення
від 05.07.2024 по справі 240/35297/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2024 року м. Житомир справа № 240/35297/23

категорія 111000000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Капинос О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Синтез-Універсал" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та скасування наказу,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить

Визнати протиправними дії Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області щодо включення Товариства з обмеженою відповідальністю "Синтез Універсал" до плану-графіка документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік.

Визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо затвердження Плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік в частині, що стосується включення Товариства з обмеженою відповідальністю "Синтез Універсал" до такого Плану-графіка.

Визнати протиправним і скасувати наказ Головного управління ДПС у Житомирській області "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Синтез Універсал" від 07 грудня 2023 року №28з5-п.

Протиправність дій контролюючого органу щодо включення до плану-графіка документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік та винесення наказу про проведення документальної планової виїзної перевірки позивач обґрунтовує тим, що план-графік проведення перевірок на відповідний рік повинен складатися територіальними органами ДПС не пізніше 01 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки, оприлюднюватися на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки, та включати платників податків, які мають найбільші критерії ризику. Разом з тим, включення ТОВ до план-графіку проведення планових документальних перевірок на 2023 рік відбулось в серпні 2023 року, що є порушенням приписів ст. 77 ПК України, а відповідно і протиправною поведінкою контролюючого органу. Публікація план-графіка здійснена в серпні 2023 року на сайті Державної податкової служби України.

Провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Головне управління ДПС у Житомирській області у відзиві просить задоволенні позову відмовити. Зазначає, що за даними Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним встановлено, що у ТОВ "Синтез Універсал" 18.12.2023 анульовано ліцензію на оптову торгівлю пальним, за відсутності місць оптової торгівлі за адресою: 10002. Житомирська область. м. Житомир, м-н. Путятинський, буд. 2. кв.131.132 (№990614202100312). З урахуванням наведеного вище, у відповідності до вимог Закону України від 30 червня 2023 року №3219-ІХ було включено до плану - графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 рік . Наказ на проведення перевірки містив всі необхідні посилання та підстави для призначення та проведення перевірки, оскільки така перевірка призначена на виконання Плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників на 2023 рік та у відповідності до вимог пунктів 69.2, 69.35 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20. п.75.1 ст.75, п.77.4 ст.77 та п.82.1 ст.82 ПКУ, а отже відсутність в ньому посилань на підпункт 69.35-2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, про який наголошує позивач є цілком правомірною і жодним чином не свідчить про відсутність підстав для проведення перевірки.

ДПС України у відзиві на позов просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що за своєю правовою природою план-графік не є рішенням суб`єкта владних повноважень, яке порушує права чи інтереси платника податків, а лише є проміжним рішенням, формування та опублікування якого є обов`язковою умовою для призначення та проведення планової документальної перевірки. Така перевірка може бути призначена наказом територіального органу ДПС за місцем податкового обліку позивача. Тобто, план-графік, є лише інформацією/попередженням для платників податків про проведення документальної перевірки, але не тягне за собою жодних правових наслідків, які впливають на права та інтереси позивача.

Позивач у відповідях на відзив зазначає, що податковим органом не надано суду доказів, які слугували підставою про прийняття висновку про ризикові операцій, за якими підприємство відібрано до плану-графіку. Отже, податковим органом не було доведено та підтверджено документально, що позивач є платником з високим та середнім ступенем ризику несплати до бюджету податків та зборів, що у розумінні Порядку № 524 є підставою для включення підприємств до плану-графіка документальних перевірок.

З 1 грудня 2023 року по 31 грудня 2024 року включно до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 та 2024 роки може бути включене Товариство з обмеженою відповідальністю "Синтез Універсал", як платник податків, який здійснює діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, в порядку, визначеному приписами підпункту 69.35-2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України. Натомість, в наказі в.о. начальника ГУ ДПС у Житомирській області від 07 грудня 2023року за №2835-п відсутні обґрунтування, що планова виїзна документальна перевірка відносно Товариства з обмеженою відповідальністю призначається у відповідності до вимог підпункту 69.35-2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України. Податковий кодекс України з 01.08.2023 містить спеціальні положення щодо проведення планових перевірок виключного кола платників податків, які передбачають спеціальну процедуру формування плану-графіку, внесення змін до нього, повідомлення про перевірку платників податків. Тому, на підприємство не можуть розповсюджуватись положення пункту 69.35 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, і зазначена у спірному наказі підстава для проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Синтез Універсал", є протиправною.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

ТОВ "Синтез Універсал" (код згідно ЄДРПОУ 44099929) перебуває на обліку в ГУ ДПС у Житомирській області (далі - ГУ ДПС) як платник податків за основним місцем обліку (обліковий стан платника - 0), основний вид діяльності: 47.30-роздрібна торгівля пальним.

За даними Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним встановлено, що у ТОВ "Синтез Універсал" (код згідно ЄДРПОУ 44099929) 18.12.2023 анульовано ліцензію на оптову торгівлю пальним, за відсутності місць оптової торгівлі за адресою: 10002. Житомирська область. м. Житомир, м-н. Путятинський., буд. 2. кв.131.132 (№990614202100312).

Головним управлінням Державної податкової служби у Житомирській області в серпні 2023 року включено ТОВ "Синтез універсал" до плану- графіка документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік (грудень місяць).

Листом ДПС України від 08.08.2023 року №19209/7/99-00-07-03-02-07 (вх. ГУ ДПС від 08.08.2023 №2595/8 повідомлено, що оновлений згідно з 69.35 ст. 69 підрозділу 10 "Інші перехідні положення" розділу ХХ "Перехідні положення" ПКУ план - графік проведення документальних планових перевірок на 2023 рік затверджено в.о. Голови Державної податкової служби Кірієнко Т.П. та оприлюднено на офіційному веб-сайті ДПС.

З метою виконання плану - графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 рік, Головне управління ДПС у Житомирській області видано наказ "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ "Синтез Універсал" від 07 грудня 2023 року №2835-п, яким, враховуючи вимоги пунктів 69.269.35 підрозділу 10 "Інші перехідні положення" розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами та доповненнями) , на підставі пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 75.1 ст. 75, п.77.1, п.77.4 ст. 77, п. 82.1 ст. 82 ПКУ та на виконання Плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік, наказано:

Провести документальну планову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Синтез-Універсал" за адресою: 10002, Житомирська область, м.Житомир, м-н. Путятинський, буд. 2, кв. 131,132 з 28 грудня 2023 року тривалістю 20 робочих днів.

Перевірку провести з метою контролю за дотриманням вимог податкового, валютного, іншого законодавства та законодавства по єдиному соціальному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період діяльності з 05.03.2021 по 30.09.2023.

У відповідності до вимог ст..42 ПКУ, ТОВ "Синтез-Універсал" направлено письмове повідомлення від 07.12.2023 №323/06-30-07-09 із зазначенням дати початку проведення такої перевірки та копію наказу від 07.12.2023 №2835-п стосовно проведення документальної планової перевірки з метою контролю за дотриманням вимог податкового, валютного, іншого законодавства та законодавства по єдиному соціальному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період діяльності з 05.03.2021 по 30.09.2023 тривалістю 20 робочих днів, який направлено на електронний кабінет платника податків.

Позивач вважає протиправними дії головного управління Державної податкової служби у Житомирській області щодо включення до плану-графіка документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік та Державної податкової служби України щодо затвердження Плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік в частині, що стосується включення ТОВ "Синтез Універсал" до такого Плану-графіка, а також наказу про проведення документальної планової виїзної перевірки , тому звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним обставинам, суд врахував ч.2 ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року №2755-VI (далі- ПК України).

Відповідно до п.61.1 ст.61 ПК України податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з підп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи, визначені підп.41.1.1 п.41.1 ст.41 ПК України, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім НБУ), у тому числі після проведення процедури митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до п.75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з п.77.1 ст.77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.

План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.

Пунктом 77.2 ст.77 ПК України визначено, що до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.

Порядок формування, затвердження плану-графіка та внесення змін до нього, а також перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Внесення змін до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік допускається не частіше одного разу в першому та одного разу в другому кварталі такого року, крім випадків коли зміни пов`язані із змінами найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок.

Документальна перевірка платника податків, який був включений до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік внаслідок внесення змін у такому році (інших ніж зміни найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок), може бути розпочата не раніше 1 липня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у першому кварталі такого року і не раніше 1 жовтня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у другому кварталі такого року.

Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 30 числа останнього місяця кварталу (у випадках змін найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок - до 30 числа місяця, що передує місяцю, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки).

Платники податків - юридичні особи, що відповідають критеріям, визначеним пунктом 44 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу, та у яких сума сплаченого до бюджету податку на додану вартість становить не менше п`яти відсотків від задекларованого доходу за звітний податковий період, а також самозайняті особи, сума сплачених податків яких становить не менше п`яти відсотків від задекларованого доходу за звітний податковий період, включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки. Зазначена норма не поширюється на таких платників податків у разі порушення ними статей 45, 49, 50, 51, 57 цього Кодексу.

Відповідно до п.77.3 ст.77 ПК України забороняється проведення документальної планової перевірки за окремими видами зобов`язань перед бюджетами, крім правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати митних платежів, податків, зборів та єдиного внеску при виплаті (нарахуванні) доходів фізичним особам, податку з доходів фізичних осіб та зобов`язань за бюджетними позиками і кредитами, що гарантовані бюджетними коштами.

Згідно з п.77.4 ст.77 ПК України про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Пунктом 77.6 ст.77 ПК України визначено, що допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. Документальна планова невиїзна перевірка здійснюється у порядку, передбаченому статтею 79 цього Кодексу.

Згідно з п.п.77.7-77.9 ст.77 ПК України строки проведення документальної планової перевірки встановлені статтею 82 цього Кодексу. Перелік матеріалів, які можуть бути підставою для висновків під час проведення документальної планової перевірки, та порядок надання платниками податків документів для такої перевірки встановлено статтями 83, 85 цього Кодексу. Порядок оформлення результатів документальної планової перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.

Водночас відповідно до підп. 69.35 п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, до плану-графіка проведення документальних планових перевірок можуть бути включені виключно:

1) платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;

2) платники податків, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);

3) платники податків, які надають фінансові, платіжні послуги.

При цьому формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок та внесення змін до нього здійснюються без урахування вимог, передбачених пунктом 77.2 статті 77 цього Кодексу.

Внесення змін до плану-графіка може здійснюватися щомісячно з урахуванням форс-мажорних обставин, обставин непереборної сили, наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок, які визначені підпунктом 69.2-1 цього пункту, та з урахуванням вимог, встановлених цим підпунктом.

Оновлений план-графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік.

Документальні планові перевірки платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), та платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги, можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка, за умови надіслання (вручення) таким платникам (їх представникам) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної планової перевірки та письмового повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.

Про намір законодавця надати можливість проведення з 1 серпня 2023 року документальних планових перевірок платників, які саме "здійснюють" діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції свідчить і та обставина, що Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок" № 3453-IX від 09.11.2023, пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Інші перехідні положення" ПК України доповнено підпунктом 69.35-2, яким установлено, що з 1 грудня 2023 року по 31 грудня 2024 року включно до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 та 2024 роки можуть бути включені виключно: 1) платники податків, які здійснюють/здійснювали діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції.

Станом на 01.08.2023 позивач мав ліцензію на оптову торгівлю пальним, тому на підставі підп.69.35. п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України його включено до плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік. Оновлений план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік оприлюднено у серпні 2023 на офіційному веб-сайті ДПС України.

На підтвердження здійснення позивачем діяльності у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції за перевіряємий період з 05.03.2021 по 30.09.2023 відповідачем до матеріалів справи долучено ідентифікаційні та реєстраційні дані, зареєстровані види діяльності позивача, а також податкові декларації з податку на прибуток підприємства.

Отже, відповідачі дотрималися вказаних вище вимог законодавства та правомірно включили позивача до плану-графіка документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік. Відповідач - ДПС затверджуючи вказаний вище план-графік також дотримався зазначених вище вимог законодавства.

Протилежні доводи позивача про застосування до спірних правовідносин п.77.2 статті 77 ПК України, зважаючи на вказану вище норму, не обгрунтовані та не враховані судом. У відповідачів відсутній законодавчий обов`язок щодо документального підтвердження віднесення позивача до платників з високим та середнім ступенем ризику несплати до бюджету податків та зборів, що є підставою для включення підприємств до плану-графіка документальних перевірок. Тому відповідні доводи позивача не обгрунтовані та не враховані судом.

Суд вважає безпідставними доводи позивача про помилковість віднесення позивача до високого ступеня ризиків, оскільки визначення ступеня ризиків є компетенцією ДПС.

Крім того, план-графік є лише інформацією/попередженням для платників податків про проведення документальної перевірки, але не тягне за собою жодних правових наслідків, які впливають на права та інтереси позивача, тоді як лише наказ надає контролюючому органу право на проведення документальної планової перевірки позивача та є юридично значущим, оскільки породжує для позивача певні обов`язки та наслідки.

Відтак, доводи позивача про неправомірність включення його до плану-графіку проведення документальної перевірки зважаючи на вищевикладене є безпідставними, а тому відхиляються судом.

Щодо доводів позивача про неправомірність наказу.

У спірному наказі відповідач доручив провести документальну планову виїзну перевірку позивача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства посилаючись на виконання підп.20.1.4, п.20.1 ст.20, п.75-1 ст.75, п.77-1, 77.4 ст.77, ст.82, враховуючи п.69.2, підп.69.35 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України та на виконання плану-графіка на 2023 рік.

Наказано перевірку провести з метою контролю за дотриманням вимог податкового, валютного, іншого законодавства та законодавства по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Згідно з підп. 20.1.4 п.20.1. ст.20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Порядок проведення податкових перевірок врегульований нормами глави 8 ПК України.

Так, згідно з підп. 75.1.2. п.75.1 ст.75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Під час здійснення планових перевірок платників податків, які є фінансовими агентами, предметом перевірки також є дотримання фінансовими агентами вимог статті 39-3 цього Кодексу.

Не може бути предметом планової документальної перевірки питання дотримання платником податків принципу "витягнутої руки", крім випадків перевірки дотримання платником податків вимог підпунктів 140.5.4, 140.5.5-1, 140.5.6 пункту 140.5 статті 140 цього Кодексу.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Відповідно до п.82.1 ст.82 ПК України тривалість перевірок, визначених у статті 77 цього Кодексу, не повинна перевищувати 30 робочих днів для великих платників податків, щодо суб`єктів малого підприємництва - 10 робочих днів, інших платників податків - 20 робочих днів.

Продовження строків проведення перевірок, визначених у статті 77 цього Кодексу, можливе за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу не більш як на 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб`єктів малого підприємництва - не більш як на 5 робочих днів, інших платників податків - не більш як на 10 робочих днів.

Статтею 13 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" встановлено, що податкові органи мають право:

1) отримувати безоплатно від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання і від осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, фізичних осіб - підприємців відомості про нарахування, обчислення і сплату єдиного внеску, а також інші відомості, необхідні для виконання податковими органами функцій, передбачених цим Законом;

2) проводити перевірки на підприємствах, в установах і організаціях, у осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, фізичних осіб - підприємців бухгалтерських книг, звітів, кошторисів та інших документів про нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску, достовірності відомостей, поданих до Державного реєстру, отримувати необхідні пояснення, довідки і відомості (зокрема письмові) з питань, що виникають під час такої перевірки.

Документальні та камеральні перевірки проводяться у порядку, встановленому Податковим кодексом України;

3) вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, а також від фізичних осіб - підприємців усунення виявлених порушень законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску;

4) вилучати в установленому законодавством порядку у підприємств, установ і організацій, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, фізичних осіб - підприємців копії документів, що підтверджують заниження розміру заробітної плати (доходу) та інших виплат, на які нараховується єдиний внесок;

5) ініціювати застосування до платників єдиного внеску судових процедур банкрутства;

6) застосовувати фінансові санкції, передбачені цим Законом;

7) стягувати з платників несплачені суми єдиного внеску;

8) порушувати в установленому законом порядку питання про притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску;

9) у разі виявлення фактів порушення порядку нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску звертатися в установленому законом порядку до відповідних правоохоронних органів;

10) здійснювати інші функції, передбачені законодавством.

Вказані вище норми законодавства не встановлюють обов`язку отримання контролюючим органом документального підтвердження та інформації від правоохоронних органів, структурних підрозділів органів ДПС про ухилення від оподаткування та/або щодо взаємовідносин з "ризиковими" контрагентами платниками податків.

У спірному наказі підставою для проведення фактичної перевірки відповідач визначив вказані вище норми ПК України, Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік.

Також суд вважає за необхідне зазначити про чинність положень п. 69.35 п. 69 підроз. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПК України та вищу юридичну силу відносно підзаконних нормативно-правових актів, зокрема актів Кабінету Міністрів України.

За вказаними обставинами суд дійшов вірного висновку, що спірний наказ відповідає вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України та є таким, що прийнятий з підстав, визначених Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Висновки Верховного Суду у постановах на які посилався позивач у позові та відповіді на відзив не підлягають врахуванню до спірних правовідносин, оскільки прийняті за іншого нормативно-правового регулювання.

Підсумовуючи вказане, надаючи правову оцінку аргументи сторін, суд приходить до висновку, що включення Товариства до плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік та винесення оскаржуваного здійснено контролюючим органом з дотриманням законодавчо встановленого порядку, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а тому у задоволенні позовних вимог слід відмови.

Під час розгляду спорів щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень суд перевіряє відповідність спірного рішення вимогам, зазначеним у частині другій статті 2 КАС України. Цей обов`язок виникає із завдань адміністративного судочинства, до яких належить справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Решта доводів сторін не спростовують висновків суду у даній справі.

Отже, позовні вимоги не обґрунтовані та задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Синтез-Універсал" (майдан Путятинський, 2, К.131,132,м. Житомир,Житомирська обл., Житомирський р-н,10002. ЄДРПОУ 44099929) до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України(вул. Юрка Тютюнника, 7,м. Житомир,Житомирська обл., Житомирський р-н,10003. ЄДРПОУ 44096781), Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8,м. Київ,04053. ЄДРПОУ 43005393), про визнання протиправними дій та скасування наказу, відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Капинос

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120208698
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —240/35297/23

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 05.07.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Капинос Оксана Валентинівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні