Рішення
від 28.06.2024 по справі 320/13055/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 червня 2024 року м. Київ № 320/13055/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Панової Г.В., при секретарі судового засідання Любенко Д.І.,

за участю представників сторін:

від позивача Федченко В.В.,

від відповідача Клапчук Ф.П.,

розглянув у порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна фірма «ТЕМП»

до Богуславської міської ради

про визнання протиправними дій, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна фірма «Темп» з позовом до Богуславської міської ради, в якому з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просить суд:

- визнати протиправними дії Богуславської міської ради, щодо не розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-Комерційна фірма «ТЕМП» від 09 серпня 2022 року про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га на 49 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення;

- зобов`язати Богуславську міську раду розглянути на найближчому засіданні сесії клопотання позивача від 09 серпня 2022 року про передачу в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Виробничо-Комерційна фірма «ТЕМП» земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га на 49 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення;

- визнати протиправним та скасувати рішення Богуславської міської ради від 30.11.2022 року № 2909-37-VIII «Про зміну цільового призначення земельної ділянки по вул. Ланок, 47, в межах с. Дибинці».

В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що 04.08.2022 позивач звернувся до Богуславської міської ради з клопотанням про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Дибинецької сільської ради, Богуславської ТГ Обухівського району Київської області, кадастровий номер: 3220681400:03:003:0014 розроблену на замовлення ТОВ ВКФ «ТЕМП» згідно договору № 1 від 01.08.2022. Також, 09.08.2022 позивач звернувся до міського голови з клопотанням про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га на 49 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення. До клопотання додано копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, викопіювання та копію виписки з ЄДР. З урахуванням цього, 22.08.2022 Комісія з питань земельних відносин, архітектури, містобудування та агропромислового розвитку розглянула дані клопотання та вирішила рекомендувати сесії затвердити технічну документацію з нормативно грошової оцінки земельної ділянки (п. 4 Протоколу № 4 від 22.08.2022), а також, вирішила рекомендувати сесії передати в оренду ТОВ ВКФ «ТЕМП» земельну ділянку загальною площею 6,3235 га на території Дибинецького старостинського округу терміном на 10 років (п. 6 Протоколу № 4 від 22.08.2022). Водночас, позивач вказує на те, що відповідного рішення відповідачем прийнято не було, хоча відповідач зобов`язаний був протягом двох тижнів затвердити нормативну грошову оцінку землі та передати земельну ділянку в оренду. В зв`язку з тим, шо відповідач не розглянув на сесії питання про затвердження НГО та передачу в оренду земельної ділянки, про що йому було рекомендовано у Протоколі № 4 від 22.08.2022, позивач не зміг оформити орендні відносини, що є протиправним.

Також, позивач вказує на те, що 30.11.2022 Тридцять сьомою сесією восьмого скликання Богуславської міської ради було прийнято рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га по АДРЕСА_1 в межах с. Дибинці з «Для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення» на «Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води)», проте, 16.01.2023 позивач надіслав лист щодо цільового призначення ділянки в якому зазначив про свої заперечення. З прийнятим рішенням, позивач не погоджується, та вважає його протиправним, незаконним, та таким, що порушує права власника нерухомого майна яке розташоване на даній земельній ділянці, адже з така земельна ділянка, якій оскаржуваним рішенням змінено цільове призначення, перебуває у користуванні (оренді) у позивача, і договір між сторонами не припинено. Позивач також наголошує на тому, що при зміні цільового призначення земельної ділянки, відповідачем не отримано погодження із користувачем земельної ділянки, чим порушено права позивача.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.07.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, розпочато підготовку справи до судового розгляду, призначено підготовче засідання на 25.09.2023.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25.09.2023 продовжено строк проведення підготовчого засідання.

Протокольною ухвалою від 15.02.2024 відмовлено у задоволенні клопотання про надання додаткового строку на подання відзиву та залишено без розгляду відзив на позовну заяву відповідача.

Протокольною ухвалою від 11.04.2024 судом закрито підготовче провадження та признечено розгляд справи по суті заявлених позовних вимог.

У судовому засіданні 28.06.2024 представник позивача вимоги позовної заяви підтримав у повному обсязі, просив їх задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні у повному обсязі заперечував проти задоволення позову.

Представник відповідача, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, вказує на те, що власником земельних ділянок є Богуславська територіальна громада, від імені та в інтересах якої розпорядження зазначеними земельними ділянками здійснює Богуславська міська рада. 30.11.2022 Тридцять сьомою сесією восьмого скликання Богуславської міської ради було прийнято рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га по АДРЕСА_1 в межах с. Дибинці з 07.01 «Для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення» на 03.17 «Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води» та повідомлено позивача про необхідність приведення будівель відповідно до цільового призначення земельної ділянки. Відповідач наголошує на тому, що є спеціально уповноваженим органом на вирішення земельних питань в межах Богуславської територіальної громади, діє від її імені і в її інтересах та має право приймати рішення щодо зміни цільового призначення відповідних земельних ділянок комунальної власності. Таким чином, відповідач вважає, що зміна цільового призначення земельної ділянки є невід`ємним правом власника земельної ділянки та таке право щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 від імені територіальної громади здійснює відповідач.

Посилання позивача на те, що рішення відповідача про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 суперечить детальному плану с. Дибинці, затвердженому рішенням сесії Дибинецької сільської ради № 388-52-VІІ від 16.09.2020, є помилковим, а відповідачем було дотримано усі стадії зміни цільового призначення земельної ділянки, що свідчить про законність прийнятого рішення. Відповідач стверджує, що у позовній заяві зазначено, що земельна ділянка, якій оскаржуваним рішенням змінено цільове призначення земельної ділянки, перебуває у користуванні (оренді) позивача, і договір між сторонами не припинено, однак, це не відповідає дійсності, оскільки позивач не є орендарем зазначеної земельної ділянки, між сторонами не було укладено договору оренди земельної ділянки та таке право не було зареєстроване у встановленому законом порядку, а тому, в силу положень законодавства, позивач не є орендарем зазначеної земельної ділянки.

Крім того, відповідач не відмовляв позивачу в затвердженні нормативної грошової оцінки земельної ділянки та не заперечує проти укладення договору оренди зазначеної земельної ділянки, а лише звернув увагу позивача на необхідність приведення наданої ним документації у відповідність до цільового призначення земельної ділянки, після чого, така документація буде затверджена радою та укладено договір оренди. Висновок позивача про те, що оскаржуваним рішенням його фактично позбавили права користування земельною ділянкою не відповідає дійсності, оскільки єдиним наслідком прийнятого рішення, є необхідність повторно виготовити нормативно грошову оцінку земельної ділянки та надати її на затвердження відповідачу з подальшим укладенням між сторонами договору оренди, але ж ніяк не неможливість реалізації позивачем своїх правомочностей власника.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-Комерційна фірма «ТЕМП» є власником нерухомого майна відповідно до договору купівлі-продажу нерухомого майна, який був укладений 20.05.2017 між Публічним акціонерним товариством «Київський Радіозавод» (продавець) та ТОВ ВКФ «ТЕМП» (покупець), відповідно до якого, продавець зобов`язується передати у власність об`єкт нерухомого майна - нежитлові будівлі - Базу відпочинку, що знаходяться за адресою: Київська область, Богуславський район, село Дибинці, вул. Ланок, буд. 47, а покупець зобов`язується прийняти у власність вищезазначений об`єкт нерухомого майна, і оплатити його вартість в порядку, встановленому цим договором.

Відповідно до п. 1.3 договору, майно розташоване на земельних ділянках кадастрові номери: 3220683600:03:002:0007, 3220681400:03:003:0014, 3220681400:03:003:0015, 3220681400:03:007:0040. Земельна ділянка з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 площею 6,3235 га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, перебуває у продавця на праві постійного користування на підставі державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 143371, виданого 22.05.2009 Богуславською райдержадміністрацією на підставі розпорядження Богуславської районної державної адміністрації № 563 від 10.09.2008, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 030990300003.

15.04.2019 Богуславська районна державна адміністрація Київської області прийняла розпорядження про затвердження «Детального плану території для будівництва, реконструкції та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (бази відпочинку) за межами населених пунктів с. Дибинці та с. Мисайлівка».

Так, Дибинецькою сільською радою було розроблено та затверджено рішенням сесії № 388-52-VII від 16.09.2020 новий детальний план с. Дибинці, за яким, земельна ділянка з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 площею 6,3235 га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, на якій розташоване нерухоме майно, що належить позивачу і входить в межі с. Дибинці.

04.08.2022 позивач звернувся до Богуславської міської ради з клопотанням про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на території Дибинецької сільської ради, Богуславської ТГ Обухівського району Київської області, кадастровий номер: 3220681400:03:003:0014 розроблену на замовлення ТОВ ВКФ «ТЕМП» згідно договору № 1 від 01.08.2022.

Також, 09.08.2022 позивач звернувся до міського голови з клопотанням про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га на 49 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення. До клопотання додано копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, викопіювання та копію виписки з ЄДР.

22.08.2022 Комісія з питань земельних відносин, архітектури, містобудування та агропромислового розвитку розглянула дані клопотання та вирішила рекомендувати сесії затвердити технічну документацію з нормативно грошової оцінки земельної ділянки (п. 4 протоколу № 4 від 22.08.2022), а також, вирішила рекомендувати сесії передати в оренду ТОВ ВКФ «ТЕМП» земельну ділянку загальною площею 6,3235 га на території Дибинецького старостинського округу терміном на 10 років (п. 6 протоколу № 4 від 22.08.2022).

Проте, як стверджує позивач, відповідне рішення відповідачем прийнято не було.

У зв`язку з тим, що відповідач не розглянув на сесії питання про затвердження нормативної грошової оцінки та передачу в оренду земельної ділянки, про що йому було рекомендовано у протоколі № 4 від 22.08.2022, позивач наголошує на тому, що не зміг оформити орендні відносини.

Незважаючи на попереднє рішення (протокол № 4 від 22.08.2022) 26.09.2022 Комісія з питань земельних відносин, архітектури, містобудування та агропромислового розвитку провела засідання, яке оформлено протоколом № 5 в якому зазначено, що розгляд питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,3235 га на території Дибинецького старостинського округу, що складає 5624778,54 грн (88,95 грн за м2) та питання про передачу в оренду даної земельної ділянки переноситься на наступне засідання комісії для детального вивчення додаткових даних по справі.

04.01.2023 відповідач звернувся до позивача з листом № 03-05/22 з вимогою оформити орендні відносини та повторно рекомендував замовити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які використовуються позивачем та подати її на затвердження до Богуславської міської ради та укласти договори оренди.

У відповідь, позивач надіслав лист № 8 від 16.01.2023, в якому зазначив, що звертався неодноразово про затвердження нормативної грошвої оцінки, проте рішення не прийнято.

Також, 21.10.2022 на засіданні постійної депутатської комісії з питань земельних відносин, архітектури, містобудування та агропромислового розвитку розглядалось питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,3235 га на території Дибинецького старостинського округу що складає 5624778,54 грн (88,95 грн за м2) та вирішено рекомендувати сесії звернутися до керівництва ТОВ ВКФ «ТЕМП» з пропозицією змінити цільове призначення земельної ділянки.

27.10.2022 Тридцять п`ятою сесією восьмого скликання Богуславської міської ради прийнято рішення про надання дозволу виконавчому комітету Богуславської міської ради на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки цільове призначення якої змінюється із земель «Для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення» на «Для розміщення та експлуатації закладів з обслуговування відвідувачів об`єктів рекреаційного призначення (код КВЦПЗ 03.17) за адресою: вул. Ланок. 47 с. Дибинці, Обухівського району».

Також, 27.10.2022 Тридцять п`ятою сесією восьмого скликання Богуславської міської ради прийнято ріщення про звернення до директора ТОВ ВКФ «ТЕМП» щодо необхідності приведення у відповідність цільового призначення земельної ділянки до її цільового використання.

30.11.2022 Тридцять сьомою сесією восьмого скликання Богуславської міської ради було прийнято рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га по АДРЕСА_1 в межах с. Дибинці з «Для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення» на «Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води)».

16.01.2023 позивач надав лист № 6 до відповідача про заперечення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки.

З прийнятим рішенням позивач не погоджується, та вважає його протиправним, незаконним, та таким, що порушує права власника нерухомого майна яке розташоване на даній земельній ділянці. Позивач вважає, що відповідач, не вирішивши питання про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6.3235 га на 49 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, було порущено право позивача на оформлення договору оренди і чим порушено порядок і строки розгляду даного клопотання від 09.08.2022. Також, при зміні цільового призначення не було отримано погодження із користувачем земельної ділянки, чим порушено право позивача.

Наведене і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

При вирішенні спору, суд виходить з наступного.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України (надалі - ЗК України), а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно приписів ч. ч. 1 та 2 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

За змістом ч. 1 ст. 120 ЗК України, у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці (крім земель державної, комунальної власності), право власності на таку земельну ділянку одночасно переходить від відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта до набувача такого об`єкта без зміни її цільового призначення. У разі якщо відчужувачу (попередньому власнику) такого об`єкта належала частка у праві спільної власності на земельну ділянку, до набувача цього об`єкта переходить право власності на таку частку. При вчиненні правочину, що передбачає перехід права власності на зазначений об`єкт, мають дотримуватися вимоги частини шістнадцятої цієї статті.

Відповідно до ч. 1 ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Інвестор із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", та який заінтересований в одержанні у користування земельної ділянки державної або комунальної власності, визначеної спеціальним інвестиційним договором як необхідна для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями, має право замовити розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) без надання дозволу органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, що передає земельну ділянку у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, про що він зобов`язаний письмово повідомити відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування протягом п`яти робочих днів. До письмового повідомлення додається копія договору про виконання робіт із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) та копія укладеного спеціального інвестиційного договору.

Нормами ч. ч. 1-4 ст. 124 ЗК України, передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. (ч. 1 ст. 122 ЗК України)

За змістом ч. 6 ст. 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядуъання в Україні» від 21.05.1997 року № 280/97-ВР, передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до норм п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин здійснюється виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Згідно з ч. 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

З огляду на п. п. а, в ч. 1 ст. 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Таким чином, до повноважень відповідача належить розпорядження землями комунальної власності, у тому числі передача таких земельних ділянок у власність або користування.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування врегульований статтею 123 Земельного кодексу України. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч. 3 ст. 124 ЗК України).

Судом досліджено, 09.08.2022 позивач звертався до міського голови з клопотанням про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га на 49 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення.

Проте, як стверджує позивач, та не спростовано відповідачем, будь-якого рішення відповідачем прийнято не було.

Тож, позивач у встановленому законом порядку звернувся до відповідача із відповідними клопотаннями, однак звернення позивача відповідачем не розглянуте, жодне з рішень, в порядку встановленому приписами Земельного кодексу України не прийнято.

При цьому, позивач у позові зазначає про протиправні дії відповідача щодо нерозгляду заяви від 09.08.2022, водночас у даному випадку відповідачем не вчинялись дії (активна поведінка), а наявна бездіяльнсіть (пасивна поведінка) щодо нерозгляду заяви від 09.08.2022 позивача.

За таких обставин, суд дійшов висновку про необхідність виходу за межі позовних вимог відповідно до вимог частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки бездіяльність відповідача щодо нерозгляду звернення позивача носить протиправний характер, з огляду на що, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині, шляхом визнання протиправною бездіяльність Богуславської міської ради щодо не розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-Комерційна фірма «ТЕМП» від 09.08.2022 про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га на 49 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення.

У свою чергу, належним та ефективним захистом прав позивача, є саме зобов`язання Богуславську міську раду розглянути на найближчому засіданні сесії клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-Комерційна фірма «ТЕМП» від 09.08.2022 про передачу в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Виробничо-Комерційна фірма «ТЕМП» земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га на 49 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення та прийняти рішення у відповідності до Земельного кодексу України.

Отже, позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.

У частині позовних вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Богуславської міської ради від 30.11.2022 № 2909-37-VIII «Про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , в межах с. Дибинці», суд звертає увагу на наступне.

Так, 30.11.2022 Тридцять сьомою сесією восьмого скликання Богуславської міської ради було прийнято рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га по АДРЕСА_1 в межах с. Дибинці з «Для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення» на «Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води)».

У відповідності до норм ч. 5 ст. 20 ЗК України, види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподареького призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Відповідно до змісту ст. 19 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Статтею 20 ЗК України, передбачено, що при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення. Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо: земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, - за рішенням відповідного органу; земельних ділянок приватної власності - їх власниками.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної та комунальної власності, віднесених до категорій земель житлової та громадської забудови, земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення, а також земельних ділянок (крім земельних ділянок, розташованих на територіях, об`єктах природно-заповідного фонду, та земельних ділянок лісогосподарського призначення), на яких розташовані будівлі, споруди, що є у приватній власності землекористувача, який використовує земельні ділянки на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, може здійснюватися землекористувачем. У такому разі зміна цільового призначення земельної ділянки не потребує прийняття рішень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування, який здійснює розпорядження відповідною земельною ділянкою.

Зміна землекористувачем цільового призначення земельної ділянки державної, комунальної власності, наданої йому в користування (крім постійного користування) без проведення земельних торгів для провадження певної діяльності, не повинна призводити до провадження ним на такій земельній ділянці іншої діяльності (крім випадків розташування на земельній ділянці будівель, споруд, що перебувають у власності землекористувача).

Отже, відповідач наділений повноваженнями щодо розпорядження землями в межах с. Дибинці, в тому числі зміни цільового призначення, крім земель, переданих у приватну власність.

У ст. 1 Закону України «Про землеустрій», зазначено, що цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Отже, основою для визначення цільового призначення земельної ділянки належність до відповідної категорії земель і відповідного способу використання.

За цільовим призначенням землі України поділяються на категорії. У межах кожної категорії земель виділяються види використання земельної ділянки, які визначаються її власником або користувачем самостійно, крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони.

Користувачі земельних ділянок повинні використовувати земельні ділянки відповідно до того виду використання, який був встановлений їхнім власником.

Слід звернути увагу на те, що зміна цільового призначення земельних ділянок комунальної власності здійснюється відповідними радами з додержанням встановленої процедури за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельної ділянки є стадійною процедурою, яка включає: (1) розробку проекту землеустрою; (2) його погодження та (3) затвердження. Перші дві стадії є підготовчими. Юридичні наслідки у вигляді зміни цільового призначення настають на підставі рішення ради, прийнятого в межах її повноважень.

У даному випадку, відповідач є органом місцевого самоврядування, спеціально уповноваженим на вирішення земельних питань в межах Богуславської територіальної громади, діє від її імені і в її інтересах та має право самостійно приймати рішення щодо зміни цільового призначення відповідних земельних ділянок комунальної власності.

Суд вважає, що зміна цільового призначення земельної ділянки, є невід`ємним правом власника земельної ділянки та таке право щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 від імені територіальної громади здійснює відповідач. Реалізовуючи зазначене право, відповідачем в межах повноважень було прийнято рішення про зміну цільового призначення зазначеної земельної ділянки.

Позивач стверджує, що відповідачем було порушено порядок зміни цільового призначення земельної ділянки та, зокрема, зазначає, що Дибинецькою сільською радою було розроблено та затверджено рішенням сесії № 388-52-VII від 16.09.2020 новий детальний план с. Дибинці, за яким земельна ділянка з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 площею 0,3235 га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, на якій розташоване нерухоме майно, що належить позивачу і входить в межі с. Дибинці.

На думку позивача, зміна цільового призначення земельної ділянки не відповідає детальному плану населеного пункту, а тому, є такою, що відбулася з порушенням встановленої процедури.

Водночас, згідно ст. 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції

На підставі та з урахуванням положень затвердженого детального плану території може розроблятися проект землеустрою щодо впорядкування цієї території для містобудівних потреб, який після його затвердження стає невід`ємною чаєтиною детального плану території.

Детальний план території визначає: 1) принципи планувально-проєторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними єтандартами і правилами; 4) мієтобудівні умови та обмеження (у разі відєутності плану зонування території) або уточнення мієтобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємєтвах і закладах обєлуговування наєелення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відєутноєті плану зонування території).

Детальний план території єкладаєтьєя із графічних і текстових матеріалів.

Отже, зміна цільового призначення земельної ділянки має відповідати містобудівній документації, зокрема і детальному плану.

Разом з тим, згідно з детальним планом с. Дибинці, на який посилається позивач, земельна ділянка з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 перебуває в зоні житлової забудови, що дозволяє змінити її цільове призначення із земель «Для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення» на «Для розміщення та експлуатації закладів з обслуговування відвідувачів об`єктів рекреаційного призначення (код КВЦІЗ 03.17).

Відтак, посилання позивача на те, що рішення відповідача про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 суперечить детальному плану с. Дибинці, затвердженому рішенням сесії Дибинецької сільської ради від 16.09.2020 року, є помилковим та не знайшли свого підтвердження під час розгляду даного спору.

До того ж, суд враховує, що відповідачем було дотримано процедури зміни цільового призначення земельної ділянки, зокрема, висловлено відповідну ініціативу, розроблено, погоджено та затверджено проект землеустрою та, як результат, прийнято рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014, що оскаржується позивачем.

Відповідно до ч. 7 ст. 20 ЗК України, зміна цільового призначення земельних ділянок погоджується у разі, якщо земельна ділянка перебуває у користуванні на правах постійного користування, оренди, емфітевзису, суперфіцію, у заставі - із землекористувачем, заставодержателем (підпис якого на погодженні посвідчується нотаріально).

Суд враховує, що у позовній заяві зазначено, що земельна ділянка, якій оскаржуваним рішенням було змінено цільове призначення земельної ділянки, перебуває у користуванні (оренді) позивача, і договір між сторонами не припинено. Надання оскаржуваним рішенням зазначеній земельній ділянці іншого цільового призначення, на думку позивача, фактично унеможливлює використання ним земельної ділянки за цільовим призначенням визначеним у договорі купівлі-продажу нерухомого майна від 19.05.2017.

На противагу чому, сторона відповідача наголошує на тому, що вказані доводи позивача не відповідають дійсності, оскільки позивач не є орендарем зазначеної земельної ділянки.

Суд наголошує на тому, що набуття особою прав щодо нерухомого майна вимагає дотримання встановленої процедури та, зокрема, внесення запису про державну реєстрацію відповідного права на нерухоме майно за цією особою.

Зігідно з ч. 4 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

При цьому, в ст. 125 ЗК України, визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини є Закон України «Про оренду землі».

Відповідно до ст. 13 вказаного Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з приписами ст. 14 Закону України «Про оренду землі», договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Особа, яка відповідно до закону може бути орендодавцем земельної ділянки, може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору оренди землі та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

За визначенням, наведеним у п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державній реєстрації прав підлягають: право власності на нерухоме майно, право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки (ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

У силу вимог ч. 2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Отже, чинним законодавством імперативно передбачено, що право оренди виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Проте, як вбачається з матеріалів справи та не спростовано позивачем, між сторонами не було укладено договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га та таке право не було зареєстроване у встановленому законом порядку, а тому, в силу положень законодавства, позивач не є орендарем зазначеної земельної ділянки.

Також, приписами ЗК України визначено види землекористування. Главою 15 Кодексу, до видів землекористування відноситься постійне землекористування та тимчасове (строкове) землекористування, до якого належить право оренди. Крім того, ЗК виділяє сервітутне землекористування, емфітевзис та суперфіцій.

При цьому, позивачу не належить жоден із зазначених вище видів речових прав, що свідчить про ненабуття ним права користування землею відповідно до ЗК України.

Проте, право оренди не виникає автоматично, в силу положень ст. 120 ЗК України, вимагає від землекористувача здійснення ряду дій, зокрема, укладення договору оренди та реєстрації речового права у порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Отже, ст. 120 ЗК України, передбачено право нового землекористувача на отримання у користування земельної ділянки на тих самих умовах, що існували для попереднього землекористувача. Тобто, це право на укладення договору оренди, яке не виникає саме по собі, а вимагає вчинення ряду юридично значущих дій.

Оскільки позивачем таких дій здійснено не було, а відповідачем не було погоджено передачу земельної ділянки в оренду позивачу, то останній наразі не є орендарем спірної земельної ашянки, а тому відповідач не був зобов`язаний погоджувати з позивачем зміну її цільового призначення.

Відповідач стверджує, що метою зміни цільового призначення земельної ділянки в даному випадку, є приведення у відповідність визначеного цільового призначення зі способом використання земельної ділянки позивачем та отримання відповідачем доходу від передачі земельної ділянки у користування позивачу, про що відповідач повідомляв позивача. Відповідач також звертає увагу на те, що договір купівлі-продажу нерухомого майна, укладений між ПАТ «Київський Радіозавод» та позивачем, відповідно до якого останній набув у власність об`єкт нерухомого майна - нежитлові будівлі. Базу відпочинку, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , був укладений 20.05.2017, у той час, як позивач звернувся з клопотанням до Богуславської міської громади про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель лише 04.08.2022.

До того ж, твердження сторони позивача про те, що оскаржуваним рішенням його фактично позбавили права користування земельною ділянкою, є необґрунтованим, позаяк, наслідком прийнятого рішення, є необхідність повторно виготовлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та надання її на затвердження відповідачу з подальшим укладенням між сторонами договору оренди.

Під час розгляду даного спору, відповідач вказував на те, що не заперечує проти укладення договору оренди з позивачем, не вчиняє незаконних та необгрунтованих перешкод у цьому, а незгода позивача зі прийнятим рішенням та його небажання повторно здійснювати нормативно грошову оцінку земельної ділянки та подавати її на затвердження раді, не може вважатися достатньою підставою для скасування прийнятого рішення.

З урахуванням наведеного, а також приймаючи до уваги фактичні обставини справи та їх нормативне регулювання, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову в цій частині та визнання протиправним та скасування рішення Богуславської міської ради від 30.11.2022 року № 2909-37-VIII «Про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , в межах с. Дибинці».

Інші доводи сторін не впливають на висновки суду за наслідком розгляду спору.

Згідно з приписами ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України, передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Отже, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до вимог частини третьої ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Таким чингом, судовий збір підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача, пропорційно до обсягу задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 2, 5-11, 19, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Богуславської міської ради щодо не розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма «ТЕМП» від 09.08.2022 про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га на 49 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення.

3. Зобов`язати Богуславську міську раду розглянути на найближчому засіданні сесії клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма «ТЕМП» від 09.08.2022 про передачу в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Виробничо-Комерційна фірма «ТЕМП» земельної ділянки з кадастровим номером 3220681400:03:003:0014 загальною площею 6,3235 га на 49 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення та прийняти рішення у відповідності до Земельного кодексу України.

4. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Богуславської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма «ТЕМП» судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Панова Г. В.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 04.07.2024.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.06.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120209000
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —320/13055/23

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Рішення від 28.06.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Рішення від 28.06.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні