Рішення
від 05.07.2024 по справі 380/8783/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 липня 2024 рокусправа № 380/8783/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сподарик Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Дочірнього підприємства «Львівенергоком» Приватного акціонерного товариства «Львівобленерго» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення,-

в с т а н о в и в:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Дочірнього підприємства «Львівенергоком» Приватного акціонерного товариства «Львівобленерго» (81092, Львівська область, Яворівський район, с. Бірки, вул. Б. Хмельницького, 33В; код ЄДРПОУ 30909805) до Головного управління ДПС у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 35; код ЄДРПОУ 43968090) з вимогою:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №0300110410 від 07.12.2023 в частині нарахування штрафних санкцій в розмірі 44925 гривень 47 копійок, складене щодо Дочірнього підприємства «Львівенергоком» Приватного акціонерного товариства «Львівобленерго».

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що контролюючим органом прийнято спірне ППР, яким застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафні санкції визначені пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України за порушення граничного строку для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак, ДП «Львівенергоком» частково з отриманим ППР не погоджується, оскільки розрахунки коригування за номерами (№1220 від 06.07.2022; №2 від 29.07.2022; №2 від 23.06.2022; №1 від 29.07.2022; №2 від 31.01.2022; №9 від 11.01.2023; №41 від 05.04.2023; №2 від 19.07.2023; №610136 від 04.07.2023) подано на реєстрацію покупцем (ДП «Львівенергоком») в ЄРПН вчасно, тобто, в строк передбачений п. 201.10 ст. 201 ПК України (15 к.д. з дня отримання РК отримувачем (покупцем). Вважає, що фактичні чи юридичні (правові) підстави в Головного управління ДПС у Львівській області застосовувати до ДП «Львівенергоком» заходи притягнення до відповідальності передбачені абз. 1 п. 120.1 ст. 120 Розділу II, п. 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України в частині вищенаведених РК були відсутні.

Крім того, зазначив, що в додатку до ППР та примірнику Акта наданого контролюючим органом в переліку РК термін реєстрації яких порушено зазначається Розрахунок коригування №31 від 22.11.2022 щодо якого в графі «кількість днів порушення» вписано 34 дні. Однак, такі обрахунки та висновки контролюючого органу є хибними (помилковими), оскільки 22.11.2022 ТОВ "Львівська ізоляція" (Код за ЄДРПОУ: 22360905) складено Розрахунок коригування №31. 20.12.2022 такий РК надіслано покупцю та отримано ним (ДП «Львівенергоком») того ж дня. 18.01.2023 р. ДП «Львівенергоком» подано РК на реєстрацію та зареєстровано в ЄРПН. Таким чином, строк подання для реєстрації РК №31 ДП «Львівенергоком» в ЄРПН пропущено на 13 днів, а не 34 (як зазначається в Додатку до ППР та Акті). Така ж ситуація склалась і щодо розрахунків коригування №26 від 21.11.2022, №39 від 24.11.2022.

Також зазначив, що 18.03.2020 законодавцем внесено зміни в підрозділ 10 розділу XX Податкового кодексу України шляхом його доповнення новим пунктом 52-1, який звільняв від відповідальності за порушення податкового законодавства (в тому числі, реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН з порушенням граничних строків), вчинені протягом періоду з 01.03.2020 по 30.06.2023. При цьому вищевказана норма ПК України в подальшому змін не зазнавала (скасована повністю або частково - не була) та досі є чинною. Розрахунки коригування ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» за номерами: №1220 від 06.07.2022; №2 від 29.07.2022; №2 від 23.06.2022; №1 від 29.07.2022; №2 від 31.01.2022; №9 від 11.01.2023; №31 від 22.11.2022 р.; №26 від 21.11.2022 р.; №39 від 24.11.2022 р., які визначені додатком до ППР, складені та зареєстровані в ЄРПН в період з 11.07.2022 р. по 24.02.2023 р. тобто, в межах періоду визначеного пунктом 52-1, який звільняє від застосування штрафних санкцій передбачених пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України. Відтак, в силу положень пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (який чинний і досі) підстав в Головного управління ДПС у Львівській області нараховувати та застосовувати до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафні санкції за ППР в розмірі 44 925 грн 47 коп не було та немає.

З огляду на наведене, просить суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою суду від 26.04.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач позов не визнав, 14.05.2024 за вх.№36816 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву. Зазначив, що пунктом 201.10 статті 201 Кодексу визначено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). 02.11.2023 відповідно до п. п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, ст. 75, ст. 76, ст. 86 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями) ГУ ДПС У Львівській області проведено камеральну перевірку ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» з питання дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проведеною камеральної перевіркою порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено, що ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго», несвоєчасно зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме до спірних розрахунків коригування: №1220 складений 06.07.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 09.08.2022 15:52 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 9 на суму податку на додану вартість 274,5 грн; №2 складений 29.07.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 16.08.2022 08:06 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 1 на суму податку на додану вартість -114,28; №2 складений 23.06.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.07.2022 08:04 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 3 на суму податку на додану вартість -166667; №1 складений 29.07.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 17.08.2022 11:00 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 2 на суму податку на додану вартість -10615; №2 складений 31.01.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 11.07.2022 11:11 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 45 на суму податку на додану вартість - 24279; №9 складений 11.01.2023 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 24.02.2023 10:07 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 24 на суму податку на додану вартість - 9037,8; №41 складений 05.04.2023 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 17.07.2023 16:53 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 73 на суму податку на додану вартість -118890; №2, складений 19.07.2023 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 21.08.2023 09:05 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 3 на суму податку на додану вартість -16,89; №610136 складений 04.07.2023 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 17.08.2023 08:47 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 12 на суму податку на додану вартість -1313,8; №31 складений від 22.11.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.01.2023 11:14 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 34 на суму податку на додану вартість -378; №26 складений від 21.11.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.01.2023 11:17 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 34 на суму податку на додану вартість -192; №39 складений від 24.11.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.01.2023 11:30 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 34 на суму податку на додану вартість -120.

Відповідач зазначає, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у відповідних квитанціях абз. 9 п. 201.10 ст.201 ПК України та п. 4 Постанови КМУ «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» № 1246. Відповідно до правового висновку, сформованим Верховним Судом у постановах від 10.06.2019 у справі № 802/1825/16-а, від 12.07.2019 у справі № 0940/1600/18 відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладання штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею. Вказує, що при наведені даних щодо фактичної дати отримання ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» не представлено інформацію щодо дати тримання таких ПК в «Електронному кабінеті платника податку», а у випадку отримання через системи роботи з податковою звітністю, що здійснено платником податку, дата отримання розрахунків коригування до податкових накладних збігається з датою підключення до серверу ДПС та перевіркою поштової скриньки, через яку проводиться електронний документообіг. Зазначені особливості фактично дозволяють платнику податку маніпулювати датами отримання розрахунків коригування до податкових накладних. Також зауважує, що несвоєчасне отримання позивачем розрахунків коригування від контрагентів, не можуть бути підставою для звільнення від відповідальності. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків визначених пунктом 201.10 статті 201 та пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

17.05.2024 за вх.№37930 від представника позивача надійшла відповідь на відзив. Зазначив, що ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго», як покупець, отримавши РК від постачальників на виконання положення статті 201 ПК України в межах 15-денного строку подав на реєстрацію такі РК в ЄРПН, чим повністю виконав вимоги положень податкового законодавства, що ставляться до покупця в частині подання на реєстрацію РК в ЄРПН. Позивачем (покупцем) на підтвердження дат отримання оспорюваних РК надано суду Квитанцію щодо підтвердження отримання кожного спірного РК (з зазначенням способу прийому: Документ отримано через ДПС). Вважає, що попри відсутність в Податковому кодексі України механізму фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування, учасники таких правовідносин не позбавлені можливості здійснювати доказування відповідних обставин всіма можливими (належними) доказами. Позивач, в свою чергу, здійснює доказування відповідних обставин (дати отримання РК від постачальників) у встановленому КАС України порядку належними, допустимими та достовірними доказами. Вважає, що розрахунки коригування за номерами (№1220 від 06.07.2022; №2 від 29.07.2022; №2 від 23.06.2022; №1 від 29.07.2022; №2 від 31.01.2022; №9 від 11.01.2023; №41 від 05.04.2023; №2 від 19.07.2023; №610136 від 04.07.2023) подано на реєстрацію покупцем (ДП «Львівенергоком») в ЄРПН вчасно, тобто, в строк передбачений п. 201.10 ст. 201 ПК України (15 к.д. з дня отримання РК отримувачем (покупцем). Просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

27.06.2024 за вх.№49049 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення. Наголошує, що датою та часом надання ПН та/або РК в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції, що скеровується ДПС України платнику податків.

Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін в порядку частини сьомої статті 262 КАС України від учасників справи не надходило. З огляду на ці обставини суд на підставі частини п`ятої статті 262 КАС України розглянув справу в порядку письмового провадження (без проведення судового засідання, за наявними матеріалами) в межах строку, визначеного статтею 258 КАС України.

Суд з`ясував зміст позовних вимог, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:

Дочірнє підприємства «Львівенергоком» Приватного акціонерного товариства «Львівобленерго» зареєстроване як юридична особа, за адресою: 81092, Львівська область, Яворівський район, с. Бірки, вул. Б. Хмельницького, 33В; код ЄДРПОУ 35879880.

Видами діяльності приватного підприємства: Основний: 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій.

02.11.2023 відповідно до п. п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, ст. 75, ст. 76, ст. 86 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами та доповненнями) ГУ ДПС У Львівській області проведено камеральну перевірку ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» (ЄДРПОУ 30909805) з питання дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої складено акт перевірки від 02.11.2023 №27488/13-01-04-10/30909805.

Проведеною камеральної перевіркою порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено, що ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго», несвоєчасно зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме до спірних розрахунків коригування:

- №1220, складений 06.07.2022 р, дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 09.08.2022 15:52 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 9 на суму податку на додану вартість -274,5 грн. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 10% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 27,45 грн;

- №2, складений 29.07.2022 р, дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 16.08.2022 08:06 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 1 на суму податку на додану вартість - 114,28 грн. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 10% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 11,47 грн;

- №2, складений 23.06.2022 р, дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.07.2022 08:04 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 3 на суму податку на додану вартість -166667. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 10% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 16666,67 грн;

- №1, складений 29.07.2022 р, дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 17.08.2022 11:00 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 2 на суму податку на додану вартість -10615. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 10% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 1061,46 грн;

- №2, складений 31.01.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 11.07.2022 11:11 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 45 на суму податку на додану вартість -24279. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 30% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 7283,75 грн;

- №9, складений 11.01.2023 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 24.02.2023 10:07 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 24 на суму податку на додану вартість -9037,8. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 20% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 1807,55 грн;

- №41, складений 05.04.2023 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 17.07.2023 16:53 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 73 на суму податку на додану вартість -118890. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 15% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 17833,54 грн;

- №2, складений 19.07.2023 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 21.08.2023 09:05 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 3 на суму податку на додану вартість -16,89. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 2% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 0,34 грн;

- №610136, складений 04.07.2023 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 17.08.2023 08:47 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 12 на суму податку на додану вартість -1313,8. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 2% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 26,28 грн;

- №31, складений від 22.11.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.01.2023 11:14 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 34 на суму податку на додану вартість -378. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 30% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 113,4 грн;

- №26, складений від 21.11.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.01.2023 11:17 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 34 на суму податку на додану вартість -192. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 30% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 57,6 грн;

- №39, складений від 24.11.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.01.2023 11:30 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 34 на суму податку на додану вартість -120. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» штрафну санкцію у розмірі 30% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 36,00 грн.

Відповідно висновку зазначеного в акті від 02.11.2023 № 27488/13-01-04-10/30909805 за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого , для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної передбачено відповідальність відповідно абзацу 1 пункту 1201.1 статті 1201 розділу II , п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України.

13.11.2023 позивачем подано письмові заперечення до акту камеральної перевірки №27488/13-01-04-10/30909805 від 02.11.2023, в яких заперечив порушення термінів подання на реєстрацію ПН та РК в ЄРПН.

Листом від 06.12.2023 №34302/6/13-01-04-10-12 «Про результати розгляду заперечення», ГУ ДПС у Львівській області повідомило позивача, що відповідно до протоколу, складеного за підсумками засідання постійно діючої комісії по розгляду спірних питань від 05.12.2023, за результатами розгляду заперечення, постійно діюча комісія з розгляду спірних питань ГУ ДПС у Львівській області вирішила висновки акта перевірки залишити без змін, оскільки аргументи, наведені платником в запереченні та в ході засідання постійно діючої комісії по розгляду спірних питань не спростовують фактів порушень, вказаних в акті перевірки від 02.11.2023 №27488/13-01-04-10/30909805.

На підставі висновків акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0300110410 від 07.12.2023, яким до позивача за порушення вимог п. 201.10. ст. 201 ПК України, на підставі п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України застосовано штрафні (фінансові) санкції у загальному розмірі 55154,38 грн.

10.01.2024 позивачем подано до ДПС України скаргу на податкове повідомлення-рішення №0300110410 від 07.12.2023, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0300110410 від 07.12.2023. Зазначив, що контролюючим органом було допущено помилку в ствердженні про наявність факту порушення строків реєстрації розрахунків коригування за номерами: №1220 від 06.07.2022, №2 від 29.07.2022; №2 від 34.06.2022; №1 від 29.07.2022; №2 від 31.01.2022; №9 від 11.01.2023; №41 від 05.04.2023; №2 від 19.07.2023; №610136 від 04.07.2023, а також помилку в обрахунках кількості пропущених днів реєстрації розрахунків коригування за номерами: №31 від 22.11.2022; №26 від 21.11.2022, №39 від 24.11.2022 та розміру нарахування штрафу за таке порушення, що в свою чергу дає підстави для визнання оскаржуваного рішення протиправним та його скасування.

12.03.2024 ДПС України прийнято рішення про результати розгляду скарги №6808/6/99-00-06-03-01-06, яким ППР ГУ ДПС у Львівській області від 07.12.2023 №0300110410 залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Вважаючи податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до вимог статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - ПК України).

Відповідно до підп.16.1.3 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до підп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків.

Згідно п.75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО (абзац перший підп.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України).

Абзацом другим цієї норми передбачено, що предметом камеральної перевірки також може бути, зокрема, своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних.

Як передбачено абзацом першим п.76.3 ст.76 ПК України, камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу (абзац другий цього ж пункту.

Відповідно до п.86.2 ст.86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Згідно із абзацом третім п.102.1 ст.102 ПК України у разі виявлення за результатами перевірки порушень інших вимог податкового законодавства, безпосередньо не пов`язаних з декларуванням податкових зобов`язань платником податків, а також порушень вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків не пізніше 1095 дня з дня вчинення відповідного правопорушення.

За приписами п.201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

При цьому, згідно з абзацом 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України, податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до абзацу 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, враховуючи наведені вище положення, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної та розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунків коригування у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Разом із тим, Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) (далі Закон № 2876-IX) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

- 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Так, зміст спірних правовідносин полягає у тому, що позивач не визнає факт того, що ним порушено граничні терміни реєстрації розрахунків коригування за номерами: №1220 від 06.07.2022, №2 від 29.07.2022; №2 від 34.06.2022; №1 від 29.07.2022; №2 від 31.01.2022; №9 від 11.01.2023; №41 від 05.04.2023; №2 від 19.07.2023; №610136 від 04.07.2023, а також помилку в обрахунках кількості пропущених днів реєстрації розрахунків коригування за номерами: №31 від 22.11.2022; №26 від 21.11.2022, №39 від 24.11.2022 та розміру нарахування штрафу за таке порушення.

З цього приводу, суд зазначає таке.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН визначено у Порядку ведення Єдиного державного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (надалі - Порядок № 1246), який є та був чинним на час спірних правовідносин.

Відповідно до пунктів 12 та 13 Порядку №1246, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, визначені пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (зі змінами), за результатами яких формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Відповідно до пункту 14 Порядку № 1246, квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Відповідно до ст.192 Податкового кодексу України, у разі складання розрахунків коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкових накладних, виписаних на покупця - платника ПДВ, тоді такий РК має зареєструвати покупець.

Позивач зазначає, що контролюючий орган при визначенні граничних термінів реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних не враховував дат їх отримання від постачальників (продавців) товарів/послуг, а керувався виключно датами складення відповідних розрахунків коригування, що суперечить вимогам чинного законодавства.

Загальні строки реєстрації ПН/РК встановлено у п.201.10 ст.201 ПКУ, в якому визначено спеціальні граничні строки реєстрації. Водночас під час дії воєнного стану в Україні та 6 місяців після місяця, в якому його припинять чи скасують, тимчасово застосовуються граничні строки зазначені у п.89 підрозділу 2 розділу XX для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Суд зазначає, що Податковий кодекс України не передбачає механізму фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування. Тому, з метою недопущення помилок при складанні податкової звітності та уникнення непорозумінь при обрахунку у системі електронного адміністрування ПДВ суми перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, доцільно здійснювати реєстрацію розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг з урахуванням термінів, визначених п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України.

Суд наголошує, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абз.9 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України та п.4 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» №1246 від 29.12.2010). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Враховуючи наведене, суд вважає, що скріншоти витягів з програмного забезпечення про отримання розрахунків коригування від контрагента, в контексті спірних правовідносин не можуть слугувати обставинами, що звільняють платника податків від відповідальності за порушення податкового законодавства.

Крім цього, суд зауважує, що при наведені даних щодо фактичної дати отримання ДП «Львівенергоком» ПАТ «Львівобленерго» не представлено інформацію щодо дати тримання таких РК в «Електронному кабінеті платника податку», а у випадку отримання через системи роботи з податковою звітності, що здійснено платником податку, дата отримання розрахунків коригування до податкових накладних збігається з датою підключення до серверу ДПС та перевіркою поштової скриньки, через яку проводиться електронний документообіг.

Щодо посилань позивача про те, що помилку в обрахунках кількості пропущених днів реєстрації розрахунків коригування за номерами: №31 від 22.11.2022; №26 від 21.11.2022, №39 від 24.11.2022 та розміру нарахування штрафу за таке порушення, суд зазначає, що відповідно до акту перевірки від 02.11.2023 №27488/13-01-04-10/30909805, контролюючим органом встановлено, що позивачем, несвоєчасно зареєстровано розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:

- №31, складений від 22.11.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.01.2023 11:14 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 34 на суму податку на додану вартість -378. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» штрафну санкцію у розмірі 30% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 113,4 грн;

- №26, складений від 21.11.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.01.2023 11:17 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 34 на суму податку на додану вартість -192. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» штрафну санкцію у розмірі 30% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 57,6 грн;

- №39, складений від 24.11.2022 р., дата реєстрації ПН/РК в ЄРПН 18.01.2023 11:30 кількість днів порушення реєстрації ПН/РК в ЄРПН 34 на суму податку на додану вартість -120. З огляду на це контролюючим органом застосовано до ДП «Львівенергоком» штрафну санкцію у розмірі 30% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній та нараховано штрафну санкцію у розмірі 36,00 грн.

З огляду на те, що розрахунки коригування №31, що складений від 22.11.2022, зареєстрований в ЄРПН 18.01.2023, №26, що складений від 21.11.2022 зареєстрований в ЄРПН 18.01.2023 та №39, що складений від 24.11.2022 зареєстрований в ЄРПН 18.01.2023, то суд погоджується з висновком контролюючого органу щодо обрахунку кількості днів порушення реєстрації таких розрахунків коригування в ЄРПН, а тому доводи позивача в цій частині є необґрунтованими.

Наведене в сукупності дає підстави для висновку, що відповідач діяв у відповідності до ч.2 ст.19 Конституції України та жодних порушень прав позивача при винесенні спірного податкового повідомлення-рішення не допустив.

Крім цього, суд зауважує, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533-IX (надалі за текстом - Закон № 533- IX).

У зв`язку із набранням чинності Законом №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту: «За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.

Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.

Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».

В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (надалі за текстом - Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції: «У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1. Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року; реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23.

Відтак, як судом встановлено, у межах спірних правовідносин є правомірним висновок контролюючого органу щодо несвоєчасної реєстрації позивачем податкових накладних.

Щодо застосування розміру штрафних санкцій, передбачених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, Верховний Суд у постанові від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23 зазначив таке.

Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

До суду не надано доказів неправильного застосування відповідачем розміру штрафних санкцій.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України та висновків Верховного Суду суд дійшов висновку про те, що позивача правомірно притягнуто до відповідальності за пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України та розрахунок суми штрафу здійснено вірно, у зв`язку із чим у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування вказаного податкового повідомлення-рішення належить відмовити.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку що позовні вимоги є необґрунтованими та у задоволенні позову необхідно відмовити.

Судові витрати відповідно до ст.139 КАС України стягненню зі сторін не підлягають.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з для складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України.

СуддяСподарик Наталія Іванівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120209228
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/8783/24

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 05.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 26.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні