РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2024 року справа № 580/4625/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гайдаш В.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації, Державної екологічної інспекції Центрального округу до Маньківської селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Управління екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації, про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов заступника керівника Уманської окружної прокуратури (далі - позивач) в інтересах держави в особі Черкаської обласної державної адміністрації, Державної екологічної інспекції Центрального округу до Маньківської селищної ради (далі відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Управління екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації, в якому позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність Маньківської селищної ради щодо незабезпечення проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га, який знаходиться в адміністративних межах с.Молодецьке Маньківської територіальної громади Уманського району, зобов`язавши Маньківську селищну раду забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га, який знаходиться в адміністративних межах с. Молодецьке Маньківської територіальної громади Уманського району, та закріпити їх в натурі (на місцевості).
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що через тривалу бездіяльність Маньківської селищної ради щодо виконання вимог чинного законодавства на даний час межі гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів в» загальною площею 8,7 га не визначені, територія об`єкту до даних Державного земельного кадастру не внесена, тим самим створюючи небезпеку використання землі на території ентомологічного заказника не за цільовим призначенням, тому вважає, що наявні підстави для зобов`язання відповідача вжити відповідних заходів по винесенню меж гідрологічного заказника місцевого значення та закріпити його межі в натурі (на місцевості).
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 14.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
До суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, зазначивши при цьому, що відсутня достатня інформація, яка б вказувала на розташування гідрологічного заказника «Мартинів» на землях комунальної власності Маньківської селищної територіальної громади, а Бюджетний кодекс України забороняє спрямовувати залишки коштів місцевих бюджетів та залишки коштів спеціального фонду місцевих бюджетів на цілі, що не передбачені такою нормою, в тому числі й на природоохоронні заходи, тому відповідач вважає, що відсутні підстави для задоволення позову.
Позивачем подано до суду відповідь на відзив на позовну заяву, згідно якої він вважає, що доводи відповідача, які викладені у відзиві є необґрунтованими, а позов таким, що підлягає до повного задоволення.
Відповідачем подано до суду заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву, згідно якої він вважає, що доводи позивача, які викладені у відповіді на відзив є необґрунтованими, а позов таким, що не підлягає до повного задоволення.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що в адмінмежах Маньківської селищної ради, Уманського району Черкаської області знаходиться гідрологічний заказник місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га, який оголошено об`єктом природно-заповідного фонду України відповідно до рішення Черкаської обласної ради від 22.11.2011 №9-9/VІ «Про території та об`єкти природно-заповідного фонду області».
Охоронним зобов`язанням від 23.02.2023 №398 Маньківській територіальній громаді передано під охорону та дотримання режиму територія гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га, який знаходиться в адміністративних межах с. Молодецьке Маньківської територіальної громади Уманського району.
Листом від 17.01.2024 №02-16/133 відповідач повідомив позивача, що межі об`єкту гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га в натурі та закріплення їх на місцевості не встановлювалися.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У даному випадку порушено інтереси держави у сфері охорони об`єктів природно-заповідного фонду. Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання міської ради здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 43 Земельного кодексу України визначено, що землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Згідно з ч. 4 ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Отже, у відповідача наявна необхідність забезпечення організації проведення робіт із винесення меж об`єкту природно-заповідного фонду місцевого значення - гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га, який знаходиться в адміністративних межах с.Молодецьке Маньківської територіальної громади Уманського району.
У відповідності до приписів частин 3, 5 ст. 53 Закону України «Про природно - заповідний фонд України» рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами. Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.
Зі змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України. Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з ч. 2, 3 ст. 60 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають. У разі необхідності їх охорона може покладатися на служби державної охорони розташованих поблизу природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків та регіональних ландшафтних парків.
Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.
Статтею 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, власні: 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.
Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Органи місцевого самоврядування , місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.
Таким чином, незабезпечення проведення робіт з винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га, який знаходиться в адміністративних межах с.Молодецьке Маньківської територіальної громади Уманського району, закріплення їх в натурі (на місцевості) та встановлення інформаційно-охоронних знаків встановленого зразку, що створює небезпеку використання землі на території ентомологічного заказника не за цільовим призначенням, тому наявні підстави для зобов`язання відповідача вжити відповідних заходів по винесенню меж ботанічного заказника та закріпити його межі в натурі (на місцевості).
Посилання відповідача на те, що ніби то відсутня достатня інформація, яка б вказувала на розташування гідрологічного заказника «Мартинів» на землях комунальної власності Маньківської селищної територіальної громади не приймається судом до уваги, оскільки охоронним зобов`язанням від 23.02.2023 №398 Маньківській територіальній громаді передано під охорону та дотримання режиму територія гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га, який знаходиться в адміністративних межах с.Молодецьке Маньківської територіальної громади Уманського району.
Крім того, рішенням Маньківської селищної ради від 26.11.2020 № 1-30/VIIІ «Про реорганізацію Молодецької сільської ради шляхом приєднання до Маньківської селищної ради» розпочато процедуру реорганізації юридичної особи Молодецької сільської ради (ЄДРПОУ 25659846), виконавчого комітету Молодецької сільської ради (ЄДРПОУ 04410092), шляхом приєднання до Маньківської селищної ради (ЄДРПОУ 25659958). Отже Маньківська селищна рада є правонаступником активів та пасивів віх майнових прав та обов`язків Молодецької сільської ради та її виконавчого комітету.
Також не приймається до уваги твердження відповідача про те, що Бюджетний кодекс України забороняє спрямовувати залишки коштів місцевих бюджетів та залишки коштів спеціального фонду місцевих бюджетів на цілі, що не передбачені такою нормою, в тому числі й на природоохоронні заходи, оскільки вищезазначена обставина не може слугувати підставою для відмови у забезпеченні проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га, який знаходиться в адміністративних межах с.Молодецьке Маньківської територіальної громади Уманського району.
За таких обставин суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до повного задоволення.
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Маньківської селищної ради щодо незабезпечення проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га, який знаходиться в адміністративних межах с.Молодецьке Маньківської територіальної громади Уманського району.
Зобов`язати Маньківську селищну раду вчинити дії щодо забезпечення організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення «Мартинів» загальною площею 8,7 га, який знаходиться в адміністративних межах с.Молодецьке Маньківської територіальної громади Уманського району, та закріпити їх в натурі (на місцевості).
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Віталіна ГАЙДАШ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2024 |
Оприлюднено | 08.07.2024 |
Номер документу | 120210106 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо особливої охорони природних територій та об’єктів, визначених законом |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Віталіна ГАЙДАШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні