ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
04 липня 2024 року м. Дніпросправа № 160/1017/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року (суддя Ільков В.В.) у справі №160/1017/24 за позовом Комунального некомерційного підприємства "Марганецький центр первинної медико-санітарної допомоги" до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання вимоги протиправною, стягнення коштів на відшкодування шкоди,-
в с т а н о в и В :
Позивач звернувся з позовом до суду, в якому просив:
- визнати протиправною та скасувати вимогу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області №Ю-9 від 02.11.2023 про компенсацію суми страхової виплати в частині компенсації страхових виплат, сплачених ОСОБА_1 в 2022 році на підставі необґрунтованих медичних висновків про тимчасову непрацездатність, зазначених у додатку до вимоги №Ю-9 від 02.11.2023р., за №4976624-2009568995-1 у сумі 6456,38 грн., №5457645-2010442051-1 у сумі 821,47 грн., №5636294-2010846584-1 у сумі 9556,56 грн., №5636294- 2011068545-1 у сумі 4778,28 грн., №5636294-2011169394-1 у сумі 5574,66 грн., №5922152-2011314956-1 у сумі 5830,64 грн., №5922152-2011538984-1 у сумі 12390,11грн., а всього на суму 45408 грн. 10 коп.;
- стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427, місцезнаходження: вул. Набережна Перемоги, 26, м.Дніпро, 49094) на користь Комунального некомерційного підприємства Марганецький центр первинної медико-санітарної допомоги (53403, Дніпропетровська область, Нікопольський район, м. Марганець, вул. Паркова, 15, код ЄДРПОУ 37643585) кошти на відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок протиправного рішення, а саме вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області №Ю-9 від 02.11.2023, у сумі 45408 грн. 10 коп..
В обгрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що 09.11.2023 року до КНП Марганецький ЦПМСД надійшла вимога Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області №Ю-9 від 02.11.2023р. у розмірі 217887 грн. 95коп про компенсації страхових виплат, сформованих на підставі необґрунтованих медичних висновків про тимчасову непрацездатність (згідно додатку), видані ОСОБА_1 , з порушенням пункту 2 та п. 3 розділу ІІ, пункту 4 розділу ІІІ наказу МОЗУ №1066, з порушенням пункту 3 розділу ІІ наказу МОЗУ №1234, по яких сплачено кошти.
Позивач не погоджувався з вимогою, в частині компенсації страхових виплат, які були виплачені на підставі необгрунтованих медичних висновків, що були сформовані до 01.01.2023. Неправомірність оскаржуваної вимоги пов`язував з тим, що до 01.01.2023 положення Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» не передбачали можливості компенсації медичними закладами страхових виплат, які були виплачені на підставі необґрунтованих медичних висновків про тимчасову непрацездатність.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року позов було задоволено.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідна редакція статті 28 Закону №1105-XIV, якою передбачена відповідальність за створення необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, відповідно до розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 21 вересня 2022 року № 2620-IX Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" набрала чинності з 1 січня 2023 року.
До 1 січня 2023 року лікувальна установа (заклади охорони здоров`я), яка видає листок непрацездатності, взагалі не була суб`єктом правовідносин по виплаті коштів Фондом соціального страхування України (органу, який здійснював керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадив акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечував фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснював інші функції згідно із затвердженим статутом відповідно до ст. 4 Закону №1105-XIV в редакції на час спірних відносин) у порядку надання допомоги по тимчасовій непрацездатності. У останнього були відсутні владні управлінські функції над закладами охорони здоров`я для зобов`язання останніх компенсувати відповідну суми страхової виплати за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність.
З цих підстав, пославшись на незворотність дії закону в часі, суд першої інстанції дійшов висновку про неправомірність оскаржуваної вимоги, в частині компенсації страхових виплат, які були виплачені на підставі необгрунтованих медичних висновків, що були сформовані до 01.01.2023.
Не погодившись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позову. Обгрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, відповідач фактично посилається на положення Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», в частині визначених повноважень пенсійних органів щодо контролю за правильності використання страхових коштів, а також на положення ст.28 Закону №1105-XIV, якою передбачена відповідальність за створення необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність на підставі якого здійснено страхові виплати.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить рішення суду першої інстанції залишити без змін з огляду на його законність та обгрунтованість.
Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Встановлені судом першої інстанції обставини справи свідчать про те, що 07.11.2023 року до Комунального некомерційного підприємства Марганецький центр первинної медико-санітарної допомоги надійшла довідка Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про перевірку обґрунтованості видачі та продовження листів непрацездатності в КНП Марганецький ЦПМСД № 0400-011007-04/93 від 27.10.2023, в якій зазначено, що електроні листи непрацездатності №4976624-2009568995-1 з 30.08.2022р. по 10.09.2022р, №5457645-2010442051-1 з 12.10.2022р. по 17.10.2022р, №5457645-2010573215-1 з 18.10.2022р. по 24.10.2022р., №5457645- 2010709596-1 з 25.10.2022р. по 31.10.2022р., №5636294-2010786849-1 з 01.11.2022 по 04.11.2022р, № 5636294-2010846584-1 з 05.11.2022 по 17.11.2022р, № 5636294-2011068545-1 з 18.11.2022 по 23.11.2022р, №5636294-2011169394-1 з 24.11.2022р. по 30.11.2022р., № 5922152-2011314956-1 з 01.12.2022 р. по 13.12.2022р., №5922152- 2011538984-1 з 14.12.2022 р. по 30.12.2022р , № 6269631-2011899167-1 з 31.12.2022 р. по 03.01.2023р. №6269631-2011980542-1 з 04.01.2023 р. по 30.01.2023р., №6636846-2012563749-1 з 31.01.2023 р. по 01.03.2023р., № 7037307-2013294995-1 з 02.03.2023 р. по 31.03.2023р., №7412423-2013996952-1 з 01.04.2023 р. по 07.04.2023р., №7412423-2014145659-1 з 08.04.2023 р. по16.04.2023р., №7412423-2014318077-1 з 17.04.2023 р. по 25.04.2023р., №7412423-2014486933-1 з 26.04.2023. по 30.04.2023., №7726025-2014579401-1 з 01.05.2023р. по 30.05.2023., № 8036179- 2015155371-1 з 31.05.2023р. по 29.06.2023р ,№ 8275545-2015617750-1 з 30.06.2023р. по 29.07.2023., №8507245-2016063315-1 з 30.07.2023р. по 28.08.2023., № 8752815- 2016523556-1 з 29.08.2023р. по 27.09.2023., №9074355-2017098751-1 з 28.09.2023р. по 09.10.2023., № 9074355-2017376756-1 з 10.10.2023р. по 18.10.2023 були видані необґрунтовано.
09.11.2023 року до КНП Марганецький ЦПМСД надійшла вимога Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області №Ю-9 від 02.11.2023р. у розмірі 217887 грн. 95коп про компенсації страхових виплат, сформованих на підставі необґрунтованих медичних висновків про тимчасову непрацездатність (згідно додатку), видані ОСОБА_1 , з порушенням пункту 2 та п. 3 розділу ІІ, пункту 4 розділу ІІІ наказу МОЗУ №1066, з порушенням пункту 3 розділу ІІ наказу МОЗУ №1234, по яких сплачено кошти.
З метою уникнення накладення додаткових штрафних санкцій, враховуючи те, що вимога Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області №Ю-9 від 02.11.2023р. є виконавчим документом, КНП Марганецький ЦПМСД згідно з платіжною інструкцією №646 від 17.11.2023 компенсували суми страхової виплати за листками непрацездатності, сформованими на підставі необґрунтованих медичних висновків про тимчасову непрацездатність, на підставі вимоги Головного управління пенсійного фонду України в Дніпропетровській області №Ю-9 від 02.11.2023р. у розмірі 217887,95 гривень.
Позивач, вважаючи, що рішення Пенсійного органу, вимога Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області №Ю-9 від 02.11.2023р. про компенсації страхових виплат, сформованих на підставі необґрунтованих медичних висновків про тимчасову непрацездатність, є протиправною та підлягає скасуванню в частині компенсації страхових виплат, сформованих на підставі необґрунтованих медичних висновків про тимчасову непрацездатність, зазначених у додатку до вимоги за №4976624-2009568995-1, №5457645-2010442051-1, №5636294-2010846584-1, №5636294-2011068545-1, №5636294-2011169394-1, №5922152-2011314956-1, №5922152-2011538984-1, які видані в 2022 році та на підставі яких виплачені страхові виплати на суму 45408 грн. 10 коп., звернувся з позовом до суду.
За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.
Так, встановлені обставини справи свідчать про те, що вимога про компенсації необгрунтовано виплачених страхових коштів сформована відповідачем на підставі положень ст.28 Закону №1105-XIV.
Відповідно статті 28 Закону №1105-XIV за створення необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, на підставі якого сформовано листок непрацездатності, відповідальними є лікарі, які працюють у закладах охорони здоров`я, фізичні особи - підприємці, які провадять господарську діяльність з медичної практики, та лікарі, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи - підприємці (далі - лікарі), які несуть відповідальність згідно із законодавством.
У разі встановлення необґрунтованості створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність керівник територіального органу уповноваженого органу управління звертається в електронній формі через електронні кабінети на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, або у формі паперового документа до закладу охорони здоров`я або до фізичної особи - підприємця, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікар якого допустив необґрунтоване створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність, з повідомленням про виявлені порушення. Повідомлення про виявлені порушення є підставою для їх усунення, зупинення фінансування страхових виплат, компенсації відповідної суми страхових виплат у порядку, визначеному частинами третьою - четвертою цієї статті.
У разі призначення та здійснення страхової виплати за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, керівник територіального органу уповноваженого органу управління протягом п`яти календарних днів з дня встановлення необґрунтованості медичного висновку про тимчасову непрацездатність звертається в електронній формі через електронні кабінети на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, або у формі паперового документа до закладу охорони здоров`я або до фізичної особи - підприємця, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікар якого допустив необґрунтоване створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність, з вимогою про компенсацію відповідної суми страхової виплати.
Заклади охорони здоров`я або фізичні особи - підприємці, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, лікарі яких допустили необґрунтоване створення медичних висновків про тимчасову непрацездатність, зобов`язані компенсувати суми страхової виплати протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про компенсацію сум страхової виплати.
Суми компенсації страхової виплати за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, не повернені у строк, визначений частиною третьою цієї статті, підлягають стягненню на підставі вимоги про їх сплату, винесеної на підставі рішення керівника територіального органу уповноваженого органу управління, з нарахуванням пені в розмірі 0,1 відсотка суми коштів, що підлягає компенсації, розрахованої за кожний день прострочення платежу, починаючи з дня, що припадає на закінчення строку, визначеного частиною третьою цієї статті, до дня сплати включно.
Спори щодо необґрунтованості медичного висновку про тимчасову непрацездатність та/або компенсації сум страхової виплати вирішуються в судовому порядку.
Отже, вказаною нормою права передбачено обов`язок закладів охорони здоров`я компенсувати Фонду суми страхових виплат, що були виплачені за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність.
В той же час, вказана норма набрала чинності з 01.01.2023 на підставі Закону України від 21 вересня 2022 року № 2620-IX Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Встановивши підстави для формування відповідачем вимоги про компенсацію необгрунтовано виплачених страхових сум, суд першої інстанції обгрунтовано зазначив, що до 1 січня 2023 року лікувальна установа (заклади охорони здоров`я), яка видає листок непрацездатності, взагалі не була суб`єктом правовідносин по виплаті коштів Фондом соціального страхування України (органу, який здійснював керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадив акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечував фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснював інші функції згідно із затвердженим статутом відповідно до ст. 4 Закону №1105-XIV в редакції на час спірних відносин) у порядку надання допомоги по тимчасовій непрацездатності. При цьому, у останнього були відсутні владні управлінські функції над закладами охорони здоров`я для зобов`язання останніх компенсувати відповідну суми страхової виплати за листком непрацездатності, сформованим на підставі необґрунтованого медичного висновку про тимчасову непрацездатність.
З цих підстав, пославшись на положення ст.58 Конституції України, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що положення ст.28 Закону №1105-XIV не можуть бути застосовані до правовідносин, які виникли до часу набрання чинності цією нормою права.
Обгрунтованість вказаного висновку суду першої інстанції, який фактично і став підставою для задоволення позову, доводами апеляційної скарги не спростовується. В апеляційній скарзі відповідач фактично посилається на положення Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», в частині визначених повноважень пенсійних органів щодо контролю за правильності використання страхових коштів, але вказане не є спірним у цій справі.
З цих підстав суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції.
На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст.316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року у справі №160/1017/24 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття, може бути оскаржена в касаційному поряду у випадках та строки, передбачені ст.328, 329 КАС України.
Повний текст постанови складено 04.07.2024
Головуючий - суддяЯ.В. Семененко
суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2024 |
Оприлюднено | 08.07.2024 |
Номер документу | 120210605 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ільков Василь Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні