КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/9088/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ФРІВЕЙ ІНДАСТРІЗ до Кропивницької митниці Державної митної служби про визнання протиправною та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації, -
В С Т А Н О В И В:
Представник позивача звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА901030/2023/000107 сформованою 04.10.2023, Кропивницькою митницею, відокремлений підрозділ Державної митної служби України.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача посилається на те, що з метою митного оформлення ввезеного товару ТОВ ФРІВЕЙ ІНДАСТРІЗ через митного брокера ТОВ Максер Брок подано до митного органу електронну митну декларацію №23UА901030001563U0 від 03.10.2023 року, в якій у позиції номер 3 графі 31 (вантажні місця та опис товару) зазначений наступний товар, який ввозиться на митну територію України: винний напій на основі вина ароматизований, неігристий, у скляних пляшках місткістю 0,75л; напій винний слабоалкогольний грана ІОТА, 0,75л., кількість 1250 пляшок, запаковані в картонні ящики по 6 пляшок, склад: вино червоне Сапераві, пом`якшена вода, цукор, ароматизатор, концентрований сік, міцністю 6,54%. В декларації, графі №33 (код товару відповідно до УКТЗЕД) декларант зазначив код товару 2206005900, який відповідно до підпункту 215.3.1 пункту 215.3 ст.215 Податкового кодексу України (ПК України) має наступний опис: Звичайні (неігристі) вина, сусло виноградне, зброджені напої, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження. Ставка акцизного податку складає 0,01 гривень за 1 літр. Кропивницька митниця повідомила про відмову у митному оформленні (випуску) вказаної партії та найменуванню товару по позиції №3 зазначеному в електронній декларації шляхом винесення спірної картки відмови. 04.10.2023 року, з метою розмитнення партії товару, позивач подав нову ЕМД за номером 23UА901030001586U7 по позиції товару №3 (напій на основі вина ароматизований, неігристий), де декларантом визначена та заявлена в графі 47 ЕМД ставка акцизного податку у розмірі 8,42 UАН за 1 літр. Код товару згідно УКТЗЕД в графі №33 декларантом знову також було зазначено 2206005900. При цьому, зауважував, що спір стосовно класифікації коду товару в графі №3 відсутній. Позивач заперечує проти висновків відповідача, які стали підставою прийняття картки відмови та просить визнати її протиправною та скасувати.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 року відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (а.с.53).
Заперечуючи проти задоволення позовних вимог представник відповідача у поданому до суду відзиві на адміністративний позов (а.с.35-36), вказав, що за результатами перевірки правильності нарахування митних платежів за ЕМД №23UA901030001563U0 встановлено факт невірного застосування ставки акцизного податку при нарахуванні митних платежів по товару №3 (напій на основі вина, не ігристий, код згідно УКТЗЕД 2206005900). Зазначає, що у відповідності до статті 256 Митного кодексу України 04.10.2023 декларанту надана картка відмови в митному оформленні товарів за ЕМД №23UA901030001563U0 у зв`язку з неправильним заповненням ЕМД відповідно до статті 257 МКУ, ПКМУ від 21.05.2012 р. №450 та наказу Мінфіну від 30.05.2012 №651, а саме: по товару №3 (напій на основі вина, ароматизований, винний напій, не ігристий) невірно визначена та заявлена в графі 47 ЕМД ставка акцизного податку, що призвело до невірного нарахування сум митних платежів за видами 082 (АКЦИЗ), 028 (ПДВ) та зменшення їх розміру. Вказує, що відповідно до Закону України від 30.11.2021 № 1914-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень" на товари за кодом згідно УКТЗЕД 2206005900 встановлено різні ставки акцизного податку в залежності від характеристик та властивостей товару (опису, вмісту, міцності тощо). Проте, по товару №3 (напій на основі вина, ароматизований, винний напій, не ігристий) в графі 47 ЕМД декларантом була заявлена найменша ставка акцизного податку у розмірі 0.01 UAH за 1 л, яка застосовується відповідно до законодавства України на товари з описом: звичайні (неігристі) вина, сусло виноградне, зброджені напої, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження. При цьому, звертав увагу, що декларантом не враховано, що товар №3 - напій на основі вина, не ігристий, код згідно УКТЗЕД 2206005900 в асортименті за своїм складом, що підтверджено документально, являє собою суміш на основі зброджених напоїв, на який законодавством України, а саме на товари з описом: вина та інші зброджені напої (у тому числі суміші із зброджених напоїв та суміші на основі зброджених напоїв), фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 22 відсотки об`ємних одиниць етилового спирту, встановлена ставка акцизного податку на рівні 8,42 UAH за 1 л. Тому, до товару №3, що заявлений за кодом згідно з УКТЗЕД 2206005900 відповідно до Закону України від 30.11.2021 № 1914-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень" не може бути застосовано ставку акцизного податку 0,01 UAH за 1 л. З огляду на вищевказане, на думку відповідача, декларантом неправильно обрано ставку акцизного податку. Враховуючи наведене представник відповідача вважає, що картка відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення винесена правомірно та скасуванню не підлягає.
Ухвалою суду від 04.12.2023 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи з викликом сторін. (а.с.67-68)
Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, пояснення, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю ФРІВЕЙ ІНДАСТРІЗ з 22.07.2022 року зареєстроване як юридична особа, основним видом його економічної діяльності є оптова торгівля напоями (а.с.7-8).
05.04.2019 року між ТОВ ФРІВЕЙ ІНДАСТРІЗ (Україна) (надалі - Позивач, Покупець) та компанією AKHALSHENI-2005 (проспект Цереттелі, г.Тбіліссі, республіка Грузія) (надалі - Продавець) укладений контракт №105284 (надалі Контракт), за умовами якого Продавець зобов`язаний поставити, а Покупець прийняти алкогольну продукцію відповідно до специфікацій та замовлень Покупця.
З метою митного оформлення ввезеного за умовами вказаного контракту товару ТОВ ФРІВЕЙ ІНДАСТРІЗ через митного брокера ТОВ Максер Брок подано до митного органу електронну митну декларацію №23UА901030001563U0 від 03.10.2023 року (а.с.14-16, 56-57), в якій у позиції номер 3 графі 31 зазначений наступний товар, який ввозиться на митну територію України:
- напій на основі вина ароматизований винний напій, неігристий, у скляних пляшках місткістю 0,75л: - напій винний слабоалкогольний гранат ІОТА, 0,75л. Кількість - 1250 пляшок, запаковані в картонні ящики по 6 пляшок. Склад: вино червоне Сапераві, пом`якшена вода, цукор, ароматизатор, концентрований сік. Міцністю 6,54%;
- напій винний слабоалкогольний рожевий ІОТА, 0,75л. Кількість - 1250 пляшок, запаковані в картонні ящики по 6 пляшок. Міцністю 6,95%. Склад: вино біле, вино червоне, пом`якшена вода, цукор, ароматизатор, без ГМО.
В декларації, графі №33 (код товару відповідно до УКТЗЕД) декларант зазначив код товару №3 - 2206005900. Ставка акцизного податку складає 0,01 гривеь за 1 літр (а.с.14).
Кропивницька митниця 04.10.2023 винесла картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення щодо вказаної партії та найменуванню товару по позиції №3 зазначеному в електронній декларації (а.с.9-11, 58).
Стосовно інших позиції товарів їх кодів згідно УКТЗЕД, задекларованих брокером спір з відповідачем відсутній.
Кропивницька митниця в картці відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA901030/2023/000107, повідомила позивача про відмову у митному оформленні (випуску) товарів за електронною митною декларацією №23UА901030001563U0 від 03.10.2023 року (а.с.58). В цій картці зазначено, що у відповідності да статті 256 МКУ надається картка відмови у митному оформленні по причині неправильного заповнення ЕМД відповідно до статті 257 МКУ, ПКУ від 21.05.2012р., №450 та наказу Мінфіну від 30.05.2012року №651, а саме: по товару №3 (напій на основі вина, ароматизований, винний напій, неігристий), декларантом невірно визначена та заявлена в графі 47 ЕМД ставка акцизного податку у розмірі 0,01 UАН за 1 літр, що призвело до невірного нарахування сум митних платежів за видами 082 (АКЦИЗ) та 082 (ПДВ). Відповідно до ЗУ від 30.11.2021 року №1914-ІХ Про внесення змін до податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо збалансованості бюджетних надходжень на товари за кодом згідно УКТЗЕД 2206005900 встановлено різні ставки акцизного податку в залежності від визначених характеристик та властивостей товару (опису, вмісту, міцності, тощо). По товару №3 (напій на основі вина, ароматизований, винний напій, неігристий) в графі 47 ЕМД декларантом була заявлена найменша ставка акцизного податку у розмірі 0,01 UАН за 1 літр, яка застосовується відповідно до законодавства України на товари з описом - звичайні (неігристі) вина, сусло виноградне, зброджені напої, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження. При цьому, декларантом не враховано, що товар №3 (напій винний слабоалкогольний гранат ІОТА, міцністю 6,5% 0,75л, склад: вино червоне Сапераві, пом`якшена вода, цукор, ароматизатор, концентрований сік; та напій винний слабоалкогольний рожевий ІОТА, міцністю 7% 0,75л, склад: вино біле, вино червоне, пом`якшена вода, цукор, ароматизатор) за своїм складом, що підтверджується документально, являє собою суміш на основі зброджених напоїв, на який законодавством визначена ставка акцизного податку на рівні 8,42 UАН за 1 літр (на товари з описом - вина та інші зброджені напої (у тому числі суміші із зброджених напоїв та суміші на основі зброджених напоїв), фактична міцність яких вища за 1,2% об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 22 відсотки об`ємних одиниць етилового спирту). За результатами перевірки правильності нарахування митних платежів встановлено факт невірного застосування ставки акцизного податку при нарахуванні митних платежів в графі 47 ЕМД по товару №3 (напій на основі вина, не ігристий), що призвело до заниження сплати суми митних платежів.
04.10.2023 року, з метою розмитнення партії товару, позивач подав нову ЕМД за №23UА901030001586U7 по позиції товару №3 (винний напій на основі вина ароматизований, неігристий), де декларантом визначена та заявлена в графі 47 ЕМД ставка акцизного податку у розмірі 8,42 UАН за 1 літр. Код товару згідно УКТЗЕД в графі №33 декларантом знову також було зазначено 2206005900 (Звичайні (неігристі) вина, сусло виноградне, зброджені напої, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження) (а.с.17-20).
Спір стосовно класифікації коду товару в графі №3 відсутній.
Вказана ЕМД відповідачем прийнята та партія товару була випущена у вільний обіг.
Позивач вважає протиправною картку відмови з підстав, що ним правильно, відповідно до вимог чинного законодавства та зовнішньоекономічного контракту застосовано ставку акцизного податку 0,01 грн., а тому звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
Спірні правовідносини врегульовані: Конституцією України від 28 червня 1996 року №254к/96-ВР, Митним кодексом України від 13 березня 2012 року №4495-VI, Податковим кодексом України, Порядком виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року №631 (далі - Порядок №631), Міжнародною конвенцією про спрощення та гармонізацію митних процедур, до якої Україна приєдналась згідно із Законом України від 15 лютого 2011 року №3018-VI (далі - Конвенція), Законом України «Про Митний тариф України» від 19 жовтня 2022 року № 2697-IX.
Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади державної митної справи, зокрема, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, умови та порядок справляння митних платежів, визначаються Митним кодексом України №4495-VІ від 13.03.2012 року (надалі - МК України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
За приписами ч.1 ст.246 МК України метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Згідно ч.1 ст.248 МК України митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, на які накладено електронний підпис декларанта або уповноваженої ним особи. (ч.1 ст. 257 МК України).
Відповідно до ч.6 ст.257 МК України умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Статтею 67 МК України визначено, що українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.
Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду.
Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Згідно ст.68 МК України ведення УКТ ЗЕД здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Ведення УКТ ЗЕД передбачає: 1) відстеження та облік змін і доповнень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів, пояснень та інших рішень щодо її тлумачення, що приймаються Всесвітньою митною організацією; 2) підготовку пропозицій щодо внесення змін до УКТ ЗЕД; 3) деталізацію УКТ ЗЕД на національному рівні та введення додаткових одиниць виміру; 4) забезпечення однакового застосування всіма митними органами правил класифікації товарів; 5) прийняття рішень щодо класифікації та кодування товарів в УКТ ЗЕД у складних випадках; 6) розроблення пояснень і рекомендацій до УКТ ЗЕД та забезпечення їх опублікування; 7) своєчасне ознайомлення суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності з рішеннями та інформацією (крім тих, що є конфіденційними) щодо питань класифікації товарів та про застосування УКТ ЗЕД; 8) здійснення інших функцій, необхідних для ведення УКТ ЗЕД.
На підставі частин 1 та 2 статті 69 МК України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
Законом №2697-IX встановлюється Митний тариф України {групи 01-49; групи 50-97}. Митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів. Ставки ввізного мита можуть встановлюватися або змінюватися виключно законами про внесення змін до Митного тарифу України.
Класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за такими правилами:
1. Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:
2. (a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;
(b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.
3. У разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:
(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де подається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;
(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови що цей критерій можна застосувати;
(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatіs mutandіs), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.
Розділ IV Митного тарифу у групі 22 включає алкогольні напої та безалкогольні напої і оцет, зокрема товарні позиції 220600 інші зброджені напої (наприклад, сидр, перрі (грушевий напій), напій медовий, саке); суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, в іншому місці не зазначені: та підкатегорії 2206 00 59 00 інші ставка 0,1 євро за 1 л.
Наказом Державної митної служби від 14.07.2020 №256 на виконання положень статті 68 Митного кодексу України, Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 428 "Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України", затверджено Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до пояснень до товарної позиції 2602, до цієї товарної позиції включаються всі зброджені напої, крім напоїв товарних позицій 22032205. Усі ці напої можуть бути або природно ігристими, або штучно насиченими діоксидом вуглецю. Вони включаються до цієї товарної позиції і в тих випадках, коли зміцнені добавкою спирту або коли вміст спирту в них збільшено шляхом подальшого зброджування, за умови, що такі напої зберігають властивості продуктів даної товарної позиції.
У додаткових поясненнях до товарної підпозиції: 2206 00, щодо класифікації зброджених спиртовмісних напоїв, до яких було додано дистильований спирт, вода та інші речовини (такі як сироп, різні ароматизатори та барвники, а в деяких випадках і кремова основа), див. рішення Суду Європейського Союзу у справі C-150/08. Відповідно до рішення, якщо ці добавки призводять до втрати смаку, запаху та/або зовнішнього вигляду напою, приготованого з певних фруктів або натуральних продуктів, тобто збродженого напою товарної позиції 2206, ці продукти повинні класифікуватися у товарної позиції 2208.
У додаткових поясненнях до товарних категорій: 2206 00 31 - 2206 00 89, ці товарні категорії включають продукцію, описану в Поясненнях до товарної позиції 2206, другий абзац, (1) (10); до товарних категорій 2206 00 51 - 2206 00 89 ці товарні категорії включають, наприклад, напої, які не є продуктами натурального бродіння сусла свіжого винограду, але виробляються з концентрованого виноградного сусла. Це сусло стабільне і може зберігатися для використання за призначенням. Процес зброджування, зазвичай, починається при доданні дріжджів. Цукор також може додаватися до сусла перед або під час бродіння. Продукт, одержуваний цим процесом, може наприкінці бути підсолоджений, зміцнений або купажований.
Судом встановлено, що у графі 31 митної декларацій наявний опис товару 3, а саме: напій на основі вина ароматизований винний напій, неігристий, у скляних пляшках місткістю 0,75л: - напій винний слабоалкогольний гранат ІОТА, 0,75л. Кількість - 1250 пляшок, запаковані в картонні ящики по 6 пляшок. Склад: вино червоне Сапераві, пом`якшена вода, цукор, ароматизатор, концентрований сік. Міцністю 6,54%; та напій винний слабоалкогольний рожевий ІОТА, 0,75л. Кількість - 1250 пляшок, запаковані в картонні ящики по 6 пляшок. Міцністю 6,95%. Склад: вино біле, вино червоне, пом`якшена вода, цукор, ароматизатор, без ГМО.
Спірні відносини стосуються правильного визначення розміру ставки акцизного податку, яка має бути застосована до ввезеного товару.
Як зазначає позивач ставка акцизного податку за товар згідно УКТ ЗЕД 22060059000 становить 0,01 грн. за 1 літр, відповідач застосував ставку податку 8,42 грн. за 1 літр.
Статтею 294 МК України передбачено, що об`єкт та база оподаткування митними платежами під час переміщення товарів через митний кордон України визначаються відповідно до цього Кодексу, Податкового кодексу України та інших законів України.
Відповідно до пп.212.1.2 п.212.1 ст.212 ПК України платниками податку є особа - суб`єкт господарювання, постійне представництво, які ввозять підакцизні товари (продукцію) на митну територію України.
Об`єктами оподаткування є операції з ввезення підакцизних товарів (продукції) на митну територію України (пп.213.1.3 п.213.1 ст.213 ПК України).
Підпунктом 215.2.1 пункту 215.2 статті 215 ПК України передбачено, що ставки податку встановлюються цією статтею і є єдиними на всій території України.
Відповідно до підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України податок справляється з таких товарів та обчислюється за такими ставками: спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво зокрема: код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД 1) 2204 (крім 2204 10, 2204 21 06 00, 2204 21 07 00, 2204 21 08 00, 2204 21 09 00, 2204 22 10 00, 2204 29 10 00), 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00 (опис товару) звичайні (неігристі) вина, сусло виноградне, зброджені напої, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження - ставка податку 0,01 грн. за 1 літер.
2) 2204, 2205, 2206 (вина та інші зброджені напої без додання етилового спирту, в іншому місці не зазначені; вина та інші зброджені напої з доданням етилового спирту) (опис товару) - вина та інші зброджені напої (у тому числі суміші із зброджених напоїв та суміші на основі зброджених напоїв), фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 22 відсотки об`ємних одиниць етилового спирту - ставка податку 8,42 грн за 1 літр.
Норми підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України побудовані таким чином, що для визначення ставки акцизного податку уся алкогольна продукція, яка класифікується в межах товарних позицій 2204, 2205, 2206 за УКТЗЕД ділиться за двома критеріями: (1) продукція, у якій вміст етилового спирту має повністю ферментне (ендогенне) походження, та (2) продукція, під час виготовлення якої етиловий спирт додається. Превалюючим для визначення ставки акцизного податку має бути код товару згідно з УКТ ЗЕД (який вказує на вид товару [напою]) та наведені додаткові характеристики товару (продукції), які впливають на обрання відповідної ставки.
Перші чотири знаки коду УКТ ЗЕД (позиція) охоплює всі товари, десятизначний код яких входить до цієї позиції. У зв`язку із цим більшої деталізації товарів до рівня підкатегорії (10 знаків) необхідності немає, оскільки цифрові значення коду товару рівня підпозиції, категорії або підкатегорії на визначення ставки акцизного податку не впливають.
Для всіх товарів, які виготовлені із доданням спирту, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 22 відсотки об`ємних одиниць етилового спирту, в умовному четвертому рядку таблиці встановлена загальна ставка акцизного податку, яка дорівнює 8,42 грн за 1 літр.
Водночас в цьому ж умовному четвертому рядку встановлена ставка акцизного податку і для товарів товарних позицій 2204, 2205, 2206 за УКТ ЗЕД, міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища, ніж 22 відсотки об`ємних одиниць етилового спирту, проте які виготовлені без додання етилового спирту, але якщо такі в іншому місці цієї таблиці не зазначені.
Таким чином, підпунктом 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України, крім загальної ставки акцизного податку для товарів товарних позицій 2204, 2205, 2206 за УКТ ЗЕД, міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища, ніж 22 відсотки, проте які виготовлені без додання етилового спирту, для окремих підпозицій, категорій та підкатегорій, які наведені в інших рядках таблиці з більш деталізованим кодом УКТ ЗЕД, встановлено спеціальні ставки податку.
Отже, для цих товарів, які входять до товарних позицій 2204, 2205, 2206 за УКТ ЗЕД, міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища, ніж 22 відсотки спирту, проте які виготовлені без додання етилового спирту, загальна ставка податку може бути застосована лише у разі, якщо товар не вказаний окремо (в іншому місці).
УКТ ЗЕД, як складова Закону України «Про Митний тариф України», побудована за принципом докладної товарної класифікації, яка передбачає класифікацію товару за тим кодом, який відповідає найбільш повному опису товару (його характеристик). Тобто, спочатку товар класифікується за товарною позицією, далі поетапно - за більш детальним описом у товарній підпозиції, товарній категорії, товарній підкатегорії. У побудові УКТ ЗЕД товарна позиція, товарна підпозиція, товарна категорія, товарна підкатегорія співвідносяться між собою як загальне (рід) і спеціальне (вид, різновид).
Правило 3 (a) Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, за яким «у разі якщо товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, для його класифікації перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний опис», підлягає застосуванню саме для визначення коду УКТ ЗЕД, а не ставки акцизного податку.
Отже, саме на етапі визначення для товару коду УКТ ЗЕД враховується максимально повно опис, характеристики та властивості товару, які є істотними для певного коду УКТ ЗЕД та ідентифікують його на подальших етапах митних процедур.
Будь-яке покликання на повний код товару згідно з УКТ ЗЕД, який складається з десяти знаків, має перевагу над будь-яким іншим покликанням на код товару, який містить меншу кількість знаків цифрового коду, оскільки він більш точно і детально визначає відповідний вид товару. Виключно у випадку, якщо в окремому рядку таблиці підпунктом 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України товар за своїм десятизначним кодом та за своїми описовими характеристиками не відповідає наведеним в ньому ознакам, до такого товару застосовується загальна ставка акцизного податку, передбачена для товару з кодом, який містить меншу кількість знаків цифрового коду.
Ставка акцизного податку на рівні 8,42 грн за 1 літр у четвертому рядку вищевказаного підпункту є загальною для всіх різновидів зброджених напоїв у товарній позиції 2206, виготовлених без додавання спирту і міцність яких знаходиться у визначеному діапазоні, однак, крім тих, для яких встановлена інша (спеціальна) ставка. На це вказує вживання законодавцем словосполучення «в іншому місці не зазначені».
Товарна позиція 2206 та товарні підкатегорії, які включені до неї, співвідносяться як родове і видове поняття. Згідно з наведеними вище Поясненнями товарні категорії 2206 00 31 - 2206 00 89 (а значить, і товарна підкатегорія 2206 00 59 00, яка заходиться між цими товарними категоріями в Митному тарифі України) включають також суміші безалкогольних напоїв із збродженими напоями та суміші зброджених напоїв. Ані для сумішей зброджених напоїв, ані для сумішей безалкогольних напоїв із збродженими напоями не передбачено окремих товарних підкатегорій.
Іншими словами в позиції 2206 поняття «Інші зброджені напої» включає в себе всі алкогольні зброджені напої, що не відносяться до позицій 2203-2205, тобто і суміші із зброджених напоїв, і суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями, і суміші на основі зброджених напоїв тощо. На рівні підкатегорій в позиції 2206 серед включених до неї алкогольних зброджених напоїв за видом використаної для виробництва сировини окремо визначені лише «пікет», «сидр» і «перрі», а всі інші різновиди охоплені узагальненим терміном «інші».
Отже, норма підпункту 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України щодо встановлення ставки акцизного податку для алкогольних зброджених напоїв з кодом УКТ ЗЕД 2206 00 59 00, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження є спеціальною по відношенню до норми цього ж підпункту щодо встановлення ставки податку для товарної позиції 2206, яка є загальною нормою і підлягає застосуванню до тих товарів цієї товарної позиції, для яких спеціальними нормами не встановлені інші ставки податку.
Таким чином, обов`язковими умовами для застосування спеціальної ставки акцизного податку на рівні 0,01 грн за 1 літр (у сукупності) є: (1) товар відповідає одному з кодів УКТЗЕД 2204 (крім 2204 10, 2204 21 06 00, 2204 21 07 00, 2204 21 08 00, 2204 21 09 00, 2204 22 10 00, 2204 29 10 00), 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 59 00, 2206 00 89 00; товар має такі характеристики: (2) звичайні (неігристі) вина, сусло виноградне, зброджені напої, (3) фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови, що (4) етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження
Обов`язковими умовами для застосування загальної ставки акцизного податку на рівні 8,02 грн за 1 літр (у сукупності) є: (1) відсутність у цій нормі спеціальної ставки акцизного податку для напою; (2) товар належить до одного з кодів УКТЗЕД, які входять до позицій 2204, 2205 або 2206 (вина та інші зброджені напої без додання етилового спирту в іншому місці не зазначені; вина та інші зброджені напої з доданням етилового спирту); товар має такі характеристики: (3) тип напою - вина, вермути та будь-які інші зброджені напої (у тому числі суміші із зброджених напоїв та суміші на основі зброджених напоїв), (4) фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 22 відсотки об`ємних одиниць етилового спирту.
Верховний Суд у постанові від 24.10.2023 по справі №380/10416/21 вказав, що для визначення правильної ставки акцизного податку щодо конкретного товару (напоїв) з таким кодом УКТЗЕД превалюючими є саме його додаткові характеристики, а не деталізація типу напою.
Для застосування ставки на рівні 0,01 грн за 1 літр товар має відповідати сукупно усім умовам, наведеним у таблиці в підпункті 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України. Якщо ж товар не відповідає хоча б одній умові (наприклад, виготовлений із додаванням спирту) - до нього застосовується ставка акцизного податку на рівні 8,42 грн за 1 літр.
Отже, за приписами пiдпункту 215.3.1 пункту 215.1 статтi 215 Податкового кодексу України інші зброджені напої, якi класифiкуються за кодом 2206 00 59 00 згiдно з УКТ ЗЕД та фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, оподатковуються акцизним податком за ставкою 0,01 грн. за 1 лiтр, за умови, що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження.
Декларантом заявлено ставку акцизного збору у розмірі 0,01 гривень за 1 літр, виходячи з наявної у товаросупровідних документах інформації щодо фактичної міцності та ферментного походження етилового спирту, який міститься у напоях.
Слід зазначити, що відповідно до сертифікатів якості та купажних листів - компанії AKHALSHENI-2005 від 12.09.2023 року підтверджено ферментне походження етилового спирту у напоях, що декларувались за митною декларацією від 03.10.2023 року №UA901030001563U0.
Судом встановлено та не заперечувалось сторонами, що ТОВ ФРІВЕЙ ІНДАСТРІЗ імпортувало саме звичайні (неігристі) вина, сусло виноградне, зброджені напої, фактична міцність яких вища за 1,2 відсотка об`ємних одиниць етилового спирту, але не вища за 15 відсотків об`ємних одиниць етилового спирту, за умови що етиловий спирт, який міститься у готовому продукті, має повністю ферментне (ендогенне) походження. Наведене підтверджується описом ввезеного товару у митній декларації.
З урахуванням вищевказаного, суд дійшов висновку про правильність визначення позивачем ставки акцизного податку за імпортований товар відповідно до товарної підкатегорії за кодом 2206 00 59 00.
Крім цього, слід зауважити, що у пункті 78 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01 липня 2020 року у справі № 260/81/19 зроблено правовий висновок про те, що за практикою ЄСПЛ, яка сформувалась з питань імперативності правил про прийняття рішення на користь платника податків, у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справа Сєрков проти України, заява №м 39766/05. Пункт 43).
Існування нечіткого, суперечливого нормативного регулювання зумовлює виникнення у позивача стану правової невизначеності.
Враховуючи вище викладене, суд приходить до висновку про протиправність оскаржуваної картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач, як суб`єкт владних повноважень не надав до суду достатні, беззаперечні докази в обґрунтування прийняття спірного рішення.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на задоволення позову, на користь позивача слід стягнути витрати на сплату судового збору у сумі 2684,00 грн. (а.с.6) за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст.132, 139, 243-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю ФРІВЕЙ ІНДАСТРІЗ (25002, м.Кропивницький, вул.Кавалерійська, буд. 19, код ЄДРПОУ 43709127) до Кропивницької митниці (25030, м. Кропивницький, вул. Лавандова, 27Б, ЄДРПОУ 44005668) про визнання протиправною та скасування картки відмови в прийнятті митної декларації задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UА901030/2023/000107, оформлену 04.10.2023 року Кропивницькою митницею.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ФРІВЕЙ ІНДАСТРІЗ (ЄДРПОУ 43709127) здійснені ним судові витрати на оплату судового збору в сумі 2684,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Кропивницької митниці (ЄДРПОУ 44005668).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено протягом тридцяти днів до Третього апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Т.М. КАРМАЗИНА
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2024 |
Оприлюднено | 08.07.2024 |
Номер документу | 120212817 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Т.М. КАРМАЗИНА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні