Постанова
від 05.07.2024 по справі 480/3151/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2024 р. Справа № 480/3151/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Макаренко Я.М.,

Суддів: Любчич Л.В. , Жигилія С.П. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Сумській області на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 24.07.2023, головуючий суддя І інстанції: С.М. Гелета, м. Суми, по справі № 480/3151/23

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СУМИ-СЕРВІС-БУД"

до Головного управління ДПС у Сумській області , Державної податкової служби України

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Суми-Сервіс-Буд" (далі позивач, ТОВ "Суми-Сервіс-Буд") звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Сумській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Сумській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України №7986320/36234347 від 30.12.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 25.10.2022 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість у розмірі 2529113,84 грн та №8078619/36234347 від 13.01.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 23.11.2022 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість у розмірі 1950181,52 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданої ТОВ «СУМИ-СЕРВІС-БУД»;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені та подані ТОВ «СУМИ-СЕРВІС-БУД» податкові накладні №5 від 25.10.2022 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість у розмірі 2529113,84 грн та податкову накладну №4 від 23.11.2022 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість у розмірі 1950181,52 грн, датою їх фактичного подання на реєстрацію.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 24 липня 2023 року по справі №480/3151/23 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Суми-Сервіс-Буд" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Сумській області яквідокремлений підрозділ Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від №7986320/36234347 від 30.12.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 25.10.2022;

Зобов`язано Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Суми-Сервіс-Буд" (вул. Бортнянського Дмитра, 57,м. Суми, Сумська область, код ЄДРПОУ 36234347) №4 від 23.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подачі.

Визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №8078619/36234347 від 13.01.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 23.11.2022;

Зобов`язано Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Суми-Сервіс-Буд" (вул. Бортнянського Дмитра, 57,м. Суми,Сумська область, код ЄДРПОУ 36234347) №4 від 23.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подачі.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Сумській області (40009, м. Суми, вул. Іллінська, 13 код ЄДРПОУ 43995469) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Суми-Сервіс-Буд" (вул. Бортнянського Дмитра, 57,м. Суми,Сумська область, код ЄДРПОУ 36234347) судовий збір у розмірі 5368,00 грн.

Головного управління ДПС у Сумській області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на те, що висновки суду про задоволення позову не відповідають обставинам справи, а рішення Сумського окружного адміністративного суду від 24 липня 2023 року по справі №480/3151/23 винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Колегія суддів зазначає, що з огляду на ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, вивчивши обставини справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Суми-Сервіс-Буд" зареєстроване як юридична особа та включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Позивачем було складено податкові накладні №4 від 23.11.22 (а.с. 140, 4 т.) та №5 від 25.10.2022 (а.с. 43, 1 том, у рамках договору підряду від 21 вересня 2022 року (а.с. 32-38, 2 т.).

Згідно з квитанцією від 09.11.2022, податкову накладну №5 від 25.10.2022 було прийнято ДПС України, реєстрацію зупинено. Причина зупинення реєстрації: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/PK №5 від 25.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1004, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/PK для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 45, 1 т.).

Комісією ГУ ДПС у Сумській області прийнято рішення №7986320/36234347 від 30.12.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 25.10.2022, підстава "Ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено." У додатковій інформації зазначено "ненадання платником податків копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції (а.с. 41-42, 1 т.).

Згідно з квитанцією від 14.12.2022, податкову накладну №4 від 23.11.2022 було прийнято ДПС України, реєстрацію зупинено. Причина зупинення реєстрації: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/PK №4 від 23.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1004, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/PK для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 142, 4 т.).

Комісією ГУ ДПС у Сумській області прийнято рішення №8078619/36234347 від 13.01.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 13.01.2023, підстава "Ненаданням платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено." У додатковій інформації зазначено "ненадання платником податків копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції (а.с. 138-139, 4 т.).

Позивач не погоджуючись з вищевказаними рішеннями комісії направило пояснення від 20.12.2022 №44 (а.с. 49-51, 1 т.) та від 10.01.2023 №3 (а.с. 145-147, 4 т.), у яких просило скасувати рішення комісії регіонального рівня та реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, у зв`язку із не дослідженням комісією регіонального рівня усіх доданих документів.

За результатами розгляду наданих позивачем письмових пояснень та документів, комісією центрального рівня на рішення комісії регіонального рівня прийнято рішення від 12.01.2023 №3864/36234347/2 (а.с. 232, 1 т.) та рішення від 27.01.2023 №8525/36234347/2 (а.с. 68, 5 т.), якими залишено скарги позивача без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, оскільки не надано платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки накладних.

Товариства з обмеженою відповідальністю "Суми-Сервіс-Буд" вважає, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що при зупиненні реєстрації податкових накладних, податковий орган не навів конкретного переліку документів, які необхідно надати позивачу на підтвердження інформації зазначеної у податкових накладних, не зазначено у зв`язку із чим отримані від підприємства документи свідчать про відсутність необхідної інформації для реєстрації податкових накладних у зв`язку з вказаним спірні рішення комісії Головного управління ДПС у Сумській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від №7986320/36234347 від 30.12.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 25.10.2022 та №8078619/36234347 від 13.01.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 23.11.2022, не відповідають критеріям правомірності, визначеним ч.2 ст.2 КАС України, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно вимог ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осіб і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення, дії та бездіяльність на їх відповідність усім зазначеним вимогам.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з приписами п. 201.10. ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до пункту 14 Порядку №1246, квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Водночас, пунктом 201.16. ст. 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

З 01.02.2020 року діє Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 (далі Порядок № 1165).

Згідно з п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктом 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризикованості платника податку та/або ризикованості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Отже, з аналізу наведених приписів Порядку № 1165 слідує, що реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена з підстав відповідності критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснених операцій.

Наказом Міністерства Фінансів України від 12.12.2019 року № 520 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Відповідно до п. 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п. 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Пунктом 7 Порядку № 520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

Пунктом 10 Порядку №520 встановлено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, рішення про відмову у реєстрації податкової накладної приймається у разі не підтвердження платником податків документально інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено.

З матеріалів справи колегією суддів встановлено, що між Товариством з обмеженою відповідальністю "Суми-Сервіс-Буд" (підрядник) та ДП «Лебединське господарство» (замовник) було укладено Договір підряду №21/09 від 21.09.2022.

Згідно до п.1.1 вказаного Договору замовник доручає, а підрядник приймає на себе зобов?язання по виконанні робіт за предметом: Будівництво комплексу по вирощуванню сіянців лісових порід з закритою кореневою системою шляхом реконструкції базового розсадника посадкового матеріалу по вул. Куданівська, 69 А, с. Бишкінь, Лебединського р-ну, Сумської обл. Коригування (І черга) (код ДК 021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт).

Позивачем на підставі актів приймання виконаних робіт за жовтень 2022 року від 25.10.2022 р. та актів приймання виконаних робіт за листопад 2022 року від 23.11.2022 р. були складені податкові накладні №5 від 25.10.2022, №4 від 23.11.2022 та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

10.11.2022 року контролюючим органом було зупинено реєстрацію податкової накладної №5 від 25.10.2022 складеної ТОВ "Суми-Сервіс-Буд" на користь ДП «Лебединське господарство».

Згідно зі змісту вказаних квитанції підставою для зупинення вказаних податкових накладних став висновок контролюючого органу, відповідно до якого коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00.4, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

14.02.2023 року контролюючим органом було зупинено реєстрацію податкової накладної №4 від 23.11.2022 складеної ТОВ "Суми-Сервіс-Буд" на користь ДП «Лебединське господарство».

Згідно зі змісту вказаних квитанції підставою для зупинення вказаних податкових накладних став висновок контролюючого органу, відповідно до якого коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00.4, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, конкретного переліку документів, які позивач мав надати вказані квитанції не містять.

Так, у Додатку № 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема пункт 1: Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Отже, якщо господарська операція відповідає умовам наведеним у цьому критерію, то така операція відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до п. 11 Порядку № 1165 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Зі змісту залучених до матеріалів справи копій квитанцій слідує, що вони не містить вимог до позивача в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Що стосується посилання у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних №5 від 25.10.2022, №4 від 23.11.2022 на те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00.4 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, колегія суддів зазначає наступне.

Пунктом 12 Порядку № 1165, передбачено право, а не обов`язок платника податку подати до ДПС таблицю даних платника податку, а тому висновок відповідача про те, що Код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00.4 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, є безпідставним.

Крім того, вищевказані квитанції також не містять і розрахунків щодо обсягів постачання товарів/послуг, обсяг яких дорівнює або перевищує величину придбання такого товару/послуги, що саме і стало підставою зупинення податкових накладних №5 від 25.10.2022, №4 від 23.11.2022.

Також, контролюючим органом запропоновано в зазначених квитанціях надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

Разом з тим, у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації.

З врахуванням цієї обставини невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначається конкретно мов залежності, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

З матеріалів справи вбачається, що позивач не міг передбачити, що відсутність саме цих документів стане підставою для відмови в реєстрації відповідної податкової накладної, оскільки конкретного переліку документів, яких не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у квитанції не зазначено.

Крім того, податковий орган, жодним чином не обґрунтовує, яким чином відсутність саме цих документів є підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів звертає увагу на той факт, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Указана позиція викладена у постанові Верховного Суду від 16 вересня 2022 року у справі №380/7736/21, від 07 грудня 2022 року у справі №500/2237/20, від 17.05.2023 року в справі №140/14282/20.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Верховний Суд в постанові від 5 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

Вирішуючи питання щодо законності рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, суд вказує, що зупинення реєстрації за своїм змістом є передумовою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Дійсно, відповідно до чинного законодавства у податкового органу наявні повноваження на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Водночас, суд вказує, що наявність повноважень - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого, у цій справі, є прийняття рішення.

Колегія суддів зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного переліку документів, які позивач має надати, без наведення такого переліку рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкової накладної є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Згідно до матеріалів справи, позивачем на виконання вимог квитанції щодо зупинення податкової накладної №5 від 25.10.2022 до ГУ ДПС в Сумській області пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено разом з додатками, а саме: договір підряду №21/09 від 21.2022р., договірна ціна, календарний графік, додаткова угода №1 від 07.10.22 до договору, додаткова угода №2 від 01.11.22р.до договору; ???Довідка про вартість виконаних робіт за жовтень 2022р. від 25.10.22р., акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2022 від 25.10.22р., акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2022 від 25.10.22р.; рахунок №193 від 05.10.22р., в/н №118 від 05.10.22р., TTH №118 від 05.10.22р.; договір купівлі-продажу №476/01-2018 від 01.01.18. продавець ТОВ «ТИВАН», додаткова угода №1 від 27.12.19р. до договору, рахунок №463 від 07.10.22р., в/н №533 від 17.10.22р., TTH №515 від 17.10.22 ???Договір №П 23525 СМ/21 від 02.12.21 року, постачальник ТОВ «ВАРТІС», рахунок №51545 від 28.09.22, в/н №33797 від 30.09.22 р.; ТОВ «Комерційна фірма Будівельні матеріали» в/н №674 від 05.10.22, рах. Nє682 від 05.10.22, TTH №P674 від 05,10.22, TTH №P674/1 від 05.10.22, ТТН №P674/2 від 05.10.22, ТТН №Р674/3 від 05.10.22, ТТН №Р674/4 від 05.10.22;??? договір про надання послуг №2 від 04.01.22р. виконавець ТОВ «АВТОБЕТОНБУД», акт здачі-приймання робі (надання послуг) №205 від 18.10.22р, рах. №491 від 18.10.22р.; ???договір купівлі-продажу №1 від 04.01.22р. продавець ТОВ «АВТОБЕТОНБУД», в/н №347 від 18.10.22р., рах. №490 від 18.10.22, ТТН №Р347 від 18.10.22, документ якості бетонної суміші №347; договір №1410-01 від 14.10.22р. постачальник ТОВ «ОРНІНЖИНІРИНГ», в/н №320 віл 19.10.22р., ТТН №Р320 від 19.10.22, в/н №321 від 19.10.22р., ТТН №P321 від 19.10.22, в/н №322 від 19.10.22р., ТТН №Р322 від 19.10.22, в/н №323 від 19.10.22р., ТТН №Р323 від 19.10.22, в/н №324 від 19.10.22р., ТТН №Р324 від 19.10.22, в/н №325 від 19.10.22р., ТТН №P325 від 19.10.22, в/н №326 від 19.10.22р., ТТН №Р326 від 19.10.22, в/н №342 від 26.10.22р., ТТН №P342 від 26.10.22; договір купівлі-продажу №1 від 04.01.22р. продавець ТОВ «ВКП «РЕМ-БУД-КОМПЛЕКТ», в/н №1710/09 від 17.10.22р., рах. 1710/09 від 17.10.22, ТТН NєЛєРБК 1710/09-7 від 17.10.22, РБК 1710/09-8 від 17.10.22, РБК 1710/09-9 від 17.10.22,РБК 1710/09-10 від 17.10.22, РБК 1710/09-11 від 17.10.22, РБК 1710/09-12 від 17.10.22, РБК 1710/09-13 від 17.10.22, РБК 1710/09-14 від 17.10.22, РБК 1710/09-15 від 17.10.22,РБК 1710/09-16 від 17.10.22,РБК 1710/09-17 від 17.10.22; РБК 1710/09-18 від 17.10.22, РБК 1710/09-20 від 17.10.22; вн Nє1710/10 від 17.10.22. ТТН NєєРБК 1710/10-1 від 17.10.22, РБК 1710/10-2 від 17.10.22, РБК 1710/10-3 від 17.10.22, РБК 1710/10-4 від 17.10.22, РБК 1710/10-5 від 17.10.22, РБК 1710/10-6 від 17.10.22, РБК 1710/10-7 від 17.10.22, РБК 1710/10-8 від 17.10.22, РБК 1710/10-9 від 17.10.22, РБК 1710/10-10 від 17.10.22, РБК 1710/10-11 від 17.10.22, РБК 1710/10-12 від 17.10.22, РБК 1710/10-13 від 17.10.22, РБК 1710/10-14 від 17.10.22, РБК 1710/10-15 від 17.10.22, РБК 1710/10-16 від 17.10.22, РБК 1710/10-17 від 17.10.22, РБК 1710/10-18 від 17.10.22, РБК 1710/10-19 від 17.10.22, РБК 1710/10-20 від 17.10.22, РБК 1710/10-21 від 17.10.22, РБК 1710/10-22 від 17.10.22, РБК 1710/10-23 від 17.10.22; вн №2110/06 від 21.10.22р., рах. №2110/06 від 21.10.22, ТТН №№РБК 2110/06 від 21.10.22, РБК №2110/06-1 від 21.10.22; договір про надання транспортних послуг №01/21-ТП від 04.01.21 виконавець ТОВ «ВКІ «РЕМ-БУД-КОМПЛЕКТ» з додатками №1 та №2 до договору, додаткова угода №1 від 10.02.22р. з додатком №2 до договору, акт надання послуг №0410/01 від 04.10.22, рах. №180410/01 від 04.10.22р., акт надання послуг №2010/03 від 20.10.22, рах. №2010/03 від 20.10.22, акт надання послуг Nє0111/03 від 01.11.22, рах №0111/03 від 01.11.22; договір про надання послуг №22/08/18-1 від 18.08.22 виконавець ТОВ «РОАД КОНСТРАКШН» акт надання послуг №PK000000245 від 11.10.22, рах. №PK000000256 від 07.10.22р. ????ТОВ «РО-СА» в/н 490 від 27.10.22, рах. №538 від 27.10.22р., ТТН №490 від 27.10.22 ????ТОВ «СПЕЦІАЛІЗОВАНЕ УПРАВЛІННЯ «ХІММОНТАЖ-14» акт надання послуг №126 від 21.10.22р., рах. №99 від 21.10.22 ????ДІІ Лебединський лісгосп картка рах.361 за жовтень 2022, обороти рах.361 за жовтень 2022, оборотно-сальдова відомість по рах.361 за жовтень 2022, виписка банка за жовтень 2022; ????виписка з банку за жовтень 2022р.; ????ТОВ «ОРНІНЖИНІРИНГ» картка рах. 631 за жовтень 2022; ????ПП «УКРПРОМРЕСУРСИ» картка рах. 631 за жовтень 2022; ????ТОВ «ВАРТІС» картка рах. 631 за жовтень 2022; ????ТОВ «РОАД КОНСТРАКШН» картка рах.631 за жовтень 2022; ????ТОВ «РО-СА» картка рах.631 за жовтень 2022 ????ТОВ СППЕЦІАЛІЗОВАНЕ УПРАВЛІННЯ «ХІММОНТАЖ-14» картка рах.631 за жовтень 2022; ТОВ «АВТОБЕТОНБУД» картка рах.631 за жовтень 2022; ТОВ «ВКП «РЕМ-БУД-КОМПЛЕКТ» рах.631 за жовтень 2022 жовтень 2022; оборотно-сальдова відомість по рах.631 за жовтень 2022; оборотно-сальдова відомість по рах.2022 за жовтень 2022; штатний розпис.

Також, позивачем на виконання вимог квитанції щодо зупинення податкової накладної №4 від 23.11.2022до ГУ ДПС в Сумській області пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено разом з додатками, а саме: ????договір підряду №21/09 від 21.2022р. замовник ДП «Лебединське господарство», договірна ціна, календарний графік, додаткова угода №1 від 07.10.22 до договору, додаткова угода №2 від 01.11.22р.до договору; акти приймання-передачі об?єкту (площадки під будівництва) та проектно-кошторисної документації по Договору підряду №21/09 від 21.09.2022р.; повідомлення про початок будівельних робіт, наказ №03/ОД від 21.09.22р. про призначення відповідальної особи за виконання робіт; загальний журнал виконання робіт ТОВ «СУМИ-СЕРВІС-БУД» та декларація про готовність об?єкта; довідка про вартість виконаних робіт за листопад 2022р. від 23.11.22р., акт приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2022р. від 23.11.22р., акт приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2022 від 23.11.2022р; ПКВП «КАСКАД» в/н №356 від 23.11.22р., рах. №445 від 23.11.2022 р., ТТН №335 від 23.11.2022 р.; ТОВ «Комерційна фірма Будівельні матеріали» рах. №770 від 02.11.22, ТТН №P819 від 23.11.22, рах. №771 від 02.11.22, в/н №820 , ТТН №Р820 від 23.11.22; договір купівлі-продажу №1 від 04.01.22р. продавець ТОВ «АВТОБЕТОНБУД» №390 від 10.11.22, рах. №558 від 10.11.22, ТТН №P390, Р390, Р390, Р390, Р390, Р390, Р390 від 10.11.22 ; в/н №338 від 13.10.22р., рах. №476 від 13.10.22, ТТН №єP338 від 13.10.22, TTH №P338 від 13.10.22.; вн №392 від 14.11.22, рах. №562 від 14.11.22, ТТН №Р392 від 14.11.22, документ якості бетонної суміші №392;договір №1410-01 від 14.10.22р. постачальник ТОВ «ОРНІНЖИНІРИНГ», в/н №372 від 04.11.22р., рах. 152 від 28.10.22, ТТН №Р372 від 04.11.22; договір купівлі-продажу №1 від 04.01.22р. продавець ТОВ «ВКП «РЕМ-БУД-КОМПЛЕКТ», в/н 1310/03 від 13.10.22, рах. №1310/03 від 03.10.22, ТТН №РБК1310/03 від 13.10.22; в/н №0811/02 від 08.11.22р., рах. №0811/02 від 08.11.22, ТТН №РБК 0811/02-1, РБК 0811/02-2, РБК 0811/02-3, РБК 0811/02-4, РБК 0811/02-5, РБК 0811/02-6, РБК 0811/02-7, РБК 0811/02-8, РБК 0811/02-9, РБК 0811/02-9, РБК 0811/02-10, РБК 0811/02-11, РБК 0811/02-12, РБК 0811/02-13, РБК 0811/02-14, РБК 0811/02-15, РБК 0811/02-16 від 08.11.22р.; вн №2110/05 від 21.10.22р., рах. №2110/05 від 21.10.22, ТТН №РБК3110 від 21.10.22.; вн №0710/03 від 07.10.22, рах. №0710/03 від 07.10.22, ТТН РБК0710/03 від 07.10.22; вн №2110/04 від 01.11.22, рах. №2110/04 від 21.10.22р. ТТН РБКєNє2110/04-1, РБК2110/04-2, РБК2110/04-3, РБК2110/04-4, РБК2110/04-5, РБК2110/04-6, РБК2110/04-7, РБК2110/04-8, РБК2110/04-9, РБК2110/04-10, РБК21 10/04-11, РБК2110/04-12, РБК2110/04-13, РБК2110/04-14, РБК2110/04-15, РБК2110/04-16, РБК2110/04-17, РБК2110/04-18, РБК2110/04-19, РБК2110/04-20, РБК2110/04-21, РБК2110/04-22, РБК2110/04-23; рах. №2111/09 від 21.11.22, вн №2111/09 від 21.11.22, ТТН РБК№2111/09-1, РБК2111/09-2, РБК2111/09-3. РБК2111/09-4, РБК2111/09-5, РБК2111/09-6, РБК2111/09-7, РБК2111/09-8. РБК2111/09-9; вн. №2311/03 від 23.11.22, рах. №2311/03 від 23.11.22, TTH РБК2311 від 23.11.22; договір про надання транспортних послуг №01/21-ТП від 04.01.21 виконавець ТОВ «ВКП «РЕМ-БУД-КОМПЛЕКТ» з додатками №1 та №2 до договору, додаткова угода №1 від 10.02.22р. з додатком №2 до договору, акт надання послуг №2111/08 від 21.11.22, рах. №2111/08 від 21.11.22, акт надання послуг №3011/05 від 30.11.22, рах №3011/05 від 30.11.22; договір про надання послуг №18/08/22-2 від 18.08.22 виконавець ТОВ «СУМИМОСТОБУД» акт надання послуг №CM000000368 від 10.11.22, рах.№CM000000351 від 10.11.22р.; договір поставки №0111/22 від 01.11.22 постачальник ТОВ «СУМИМОСТОБУД», вн №CM000000364 від 10.11.22. TTH №№CM-364, CM-364/1, CM-364/2, CM-364/3, CM-364/4, CM-364/5, CM-364/6, CM-364/7, CM-364/9, CM-364/10, CM-364/11, CM-364/12, CM-364/13, СМ-364/14, CM-364/15, CM-364/16, CM-364/17, CM-364/17. CM-364/19, CM-364/20, CM-364/21, СМ-364/22, CM-364/23, CM-364/24, CM-364/25, CM-364/26, CM-364/27, CM-364/28, CM-364/29, СМ-364/30, CM-364/31, CM-364/32, CM-364/33, CM-364/34, CM-364/35, CM-364/36. CM-364/37, СМ-364/38, CM-364/39, CM-364/40, CM-364/41. CM-364/42. CM-364/43, CM-364/44: BH NєCM000000365 від 11.11.22, ТТН №CM-365 від 11.11.22р.; ТОВ «Торгівельний дім «Євротрубпласт», вн №ЕТП СУ1111/003 від 11.11.22,рах. ЕТІ СУ1111/005 від 11.11,22, ТТН 1111/03 від 11.11.22; ТОВ «СПЕЦІАЛІЗОВАНЕ УПРАВЛІННЯ «ХІММОНТАЖ-14» акт надання послуг №149 від 21,11.22р.; виписка з банку за листопад 2022р. ????ДП Лебединський лісгосп картка рах.361 та обороти рах.361 за листопад 2022; оборотно-сальдова відомість по рах.201 за листопад 2022.; оборотно-сальдова відомість по рах. 631 за листопад 2022; ПКВП «КАСКАД» картка рах.631 за листопад 2022; ТОВ «Комерційна фірма Будівельні помали» картка рах.631 за листопад 2022; ТОВ «АВТОБЕТОНБУД» картка рах.631 за листопад 2022; ТОВ «АВТОБЕТОНБУД» картка рах.631 за листопад 2022; ТОВ «ОРНІНЖИНІРИНГ» картка рах.631 за листопад 2022; ТОВ «ВКП «РЕМ-БУД-КОМПЛЕКТ» картка рах.631 за жовтень 2022; акти списання товарів №№19,30,31 від 23.11.2022; штатний розпис на 01.10.22р. ТОВ «СУМИ-СЕРВІС-БУД».

Однак, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7986320/36234347 від 30.12.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 25.10.2022 р.; №8078619/36234347 від 13.01.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 23.11.2022 р.

Підставою для прийняття №7986320/36234347 від 30.12.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 25.10.2022 р. відповідачем вказано: ненадання платником податків документів: первинних документів щодо постачання, придбання товарів,послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Додатково відповідач у рішеннях зазначив про відсутність актів списання будівельних матеріалів на 25.10.2022 року; проектної документації щодо об?єкта будівництва та акти прийому - передачі даних документів; документів з питання передачі будівельного майданчика; документів з питання передачі дозвільної документації на початок нового будівництва: календарного графіка виконання робіт; проектної кошторисної документації; журналу робіт та журнал спеціальних робіт що передбачено договором між покупцем послуг; документів про відповідність.

Підставою для прийняття №8078619/36234347 від 13.01.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 23.11.2022 р. відповідачем вказано: ненадання платником податків документів: первинних документів щодо постачання, придбання товарів,послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Додатково відповідач у рішеннях зазначив про відсутність ОСВ по 10 рахунку; документів з питання наявності у платника податків основних засобів необхідних для здійснення господарських операцій; дозволів, ліцензій; документів з питання техніки безпеки та проходження інструктажів з охорони праці працівниками підприємства.

При цьому, щодо посилань відповідачем на вищезазначені недоліки у зв`язку з чим позивачу було відмовлено у реєстрації податкових накладних, колегія суддів зазначає, що зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних взагалі відсутні вимоги щодо надання зазначених документів.

Крім того, вказані рішення №7986320/36234347 від 30.12.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 25.10.2022 р. та №8078619/36234347 від 13.01.2023 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 23.11.2022 р. містить лише загальні посилання.

Між тим, колегія суддів зазначає, що в матеріалах справи містяться акти приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2022 року за Договором №21/09 від 21.09.2022 року, які складені та підписані позивачем та ДП «Лебединське господарство» 25.10.2022 р., вказані акти підтверджують виконання будівельних робіт на загальну суму 2529113,84 грн.

Також, в матеріалах справи містяться акти приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2022 року за Договором №21/09 від 21.09.2022 року, які складені та підписані позивачем та ДП «Лебединське господарство» 23.11.2022 р., вказані акти підтверджують виконання будівельних робіт на загальну суму 1950181,52 грн.

Згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Таким чином, датою виникнення у позивача податкових зобов`язань вважається день настання відповідних подій, тобто 25.10.2022 та 23.11.2022 факт складання актів приймання виконаних будівельних робіт за жовтень та листопад 2022 р., зазначені акти міститься в матеріалах справи та були надані до податкового органу.

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Враховуючи вказане, позивачем виконано встановлені вищезазначеною нормою обов`язки щодо складання податкових накладних №5 від 25.10.2022 р., №4 від 23.11.2022 р. та направлення їх для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, ненадання позивачем контролюючому органу актів списання будівельних матеріалів на 25.10.2022 року; проектної документації щодо об?єкта будівництва та акти прийому - передачі даних документів; документів з питання передачі будівельного майданчика; документів з питання передачі дозвільної документації на початок нового будівництва: календарного графіка виконання робіт; проектної кошторисної документації; журналу робіт та журнал спеціальних робіт що передбачено договором між покупцем послуг; ОСВ по 10 рахунку; документів з питання наявності у платника податків основних засобів необхідних для здійснення господарських операцій; дозволів; ліцензій; документів з питання техніки безпеки та проходження інструктажів з охорони праці працівниками підприємства не може бути підставою для відмови у реєстрації спірних податкових накладних, оскільки податковим органом в квитанціях якими були зупинені оскаржувані податкові накладні не зазначено конкретного переліку документів, які необхідно було надати позивачем.

Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 дійшов висновку, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Крім того, колегія суддів зазначає, що головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен урахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Тобто, рішення податкового органу не відповідає наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжують їх неоднозначне трактування, що, у свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Наведений висновок узгоджуються з висновком Верховного Суду, зробленими в постанові від 17.05.2023 року в справі №140/14282/20.

Таким чином, оскільки квитанції про зупинення реєстрації не містить обґрунтованих причин зупинення реєстрації податкових накладних №5 від 25.10.2022 р., №4 від 23.11.2022 р. відбулося незаконно.

Враховуючи безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних №5 від 25.10.2022 р., №4 від 23.11.2022 р., колегія суддів зазначає, що прийняття протиправних рішень про зупинення реєстрації податкових накладних є передумовою прийняття відповідного рішення комісії про відмову у їх реєстрації, а отже, оскаржувані рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних №5 від 25.10.2022 р., №4 від 23.11.2022 р. є незаконними.

Вказані обставини свідчать про протиправність рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Сумській області №7986320/36234347 від 30.12.2022 та №8078619/36234347 від 13.01.2023 р..

Щодо вимоги позивача зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені та подані ТОВ «СУМИ-СЕРВІС-БУД» податкові накладні №5 від 25.10.2022 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість у розмірі 2529113,84 грн та податкову накладну №4 від 23.11.2022 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість у розмірі 1950181,52 грн, датою їх фактичного подання на реєстрацію, колегія суддів зазначає наступне.

Верховний Суд України у своєму рішенні від 16.09.2015 року у справі № 21-1465а15 вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Надаючи правову оцінку належності обраного заявником способу захисту, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Зокрема, абзацами 5, 6, та 7 вступної частини Рекомендації Rec (2004) 6 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам Щодо вдосконалення національних засобів правового захисту, ухваленої на 114-й сесії 12.05.2004, передбачено, що, відповідно до вимог статті 13 Конвенції, держави-члени зобов`язуються забезпечити будь-якій особі, що звертається з оскарженням порушення її прав і свобод, викладених в Конвенції, ефективний засіб правового захисту в національному органі; крім обов`язку впровадити такі ефективні засоби правового захисту у світлі прецедентної практики Європейського суду з прав людини, на держави покладається загальний обов`язок розв`язувати проблеми, що лежать в основі виявлених порушень; саме держави-члени повинні забезпечити ефективність таких національних засобів як з правової, так і практичної точок зору, і щоб їх застосування могло привести до вирішення скарги по суті та належного відшкодування за будь-яке виявлене порушення.

У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що стаття 13 гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.

Отже, ефективний засіб правового захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.

Згідно зі статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Пунктами 19, 20 Порядку № 1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних №5 від 25.10.2022 р., №4 від 23.11.2022, є недостатність наданих позивачем копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, а обґрунтованість даної підстави не знайшла свого підтвердження у ході розгляду справи, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Суми-Сервіс-Буд" №5 від 25.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подачі та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Суми-Сервіс-Буд" №4 від 23.11.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подачі.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ст. 242 КАС України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги відповідача колегією суддів не встановлено.

Відповідно до ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення-без змін.

Згідно зі ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, рішення або ухвалу-без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, яке є обґрунтованим, прийняте на підставі з`ясованих та встановлених обставинах справи з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому залишає апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Сумській області без задоволення, а судове рішення без змін.

Інші доводи сторін на висновки колегії суддів не впливають.

При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (№ 65518/01; пункт 89), Проніна проти України (№ 63566/00; пункт 23) та Серявін та інші проти України (№ 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Сумській області - залишити без задоволення.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 24.07.2023 по справі № 480/3151/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя (підпис)Я.М. Макаренко Судді(підпис) (підпис) Л.В. Любчич С.П. Жигилій

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2024
Оприлюднено08.07.2024
Номер документу120212955
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —480/3151/23

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 05.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні