Справа №: 343/637/24
Провадження №: 2/343/299/24
Р І Ш Е Н Н Я
I М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 липня 2024 року м.Долина
Долинський районний суд Iвано-Франкiвської областi в складi:
головуючого судді Керніцького І. І.,
секретаря Оленюк Т. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Долина Калуського району Івано-Франківської області справу за позовом Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про повернення коштів в сумі 43 114,04 грн.,
В С Т А Н О В И В:
Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації звернулося в суд з позовом до ОСОБА_1 , в якому просили стягнути з відповідачки на їх користь грошові кошти в сумі 43 114,04 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначили, що11.03.2020 року відповідачка повторно звернулася до Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Разом з заявою ОСОБА_1 подала декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. На підставі вказаних документів рішенням управління відповідачці було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї.
Однак, відповідно до Акту перевірки від 30.04.2021 встановлено, що ОСОБА_2 чоловік відповідачки, який з лютого 2017 року здійснює догляд за жителькою с.Шевченкове ОСОБА_3 , 1937 року народження, згідно даних Держприкордонної служби, здійснив перетин державного кордону з 06.02.2020 по 20.05.2020, і перебував за кордоном більше 60 календарних днів.
Відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Постанови КМУ № 250 від 24.02.2003 року «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям», виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється у разі, якщо подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на отримання державної соціальної допомоги та на визначення її розміру, - з місяця, що настає за місяцем, у якому виявлено порушення.
08.11.2022 за вих. № 685 ОСОБА_1 було надіслано повідомлення про необхідність повернення коштів переплати в сумі 43114,04 грн.
В судовому засіданні представник позивача (довіреність № 25/01-04 від 03.01.2024) ОСОБА_4 позов підтримала, зіславшись на обставини викладені в позовній заяві. Оскільки ОСОБА_2 перебував за межами України, отже він не міг здійснювати догляд за іншою людиною. Станом на сьогоднішній день сума боргу не повернута. Просила задоволити позов.
Відповідачка ОСОБА_1 в судовому засіданні позов не визнала. Вказала, що кошти вона отримувала, а чоловік був за межами України. Не має змоги повернути кошти.
Дослідивши та оцінивши здобуті й перевірені в судовому засiданнi докази в їх сукупності, суд вважає, що даний позов підлягає до задоволення з наступних підстав.
Умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям визначеніЗаконом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженимПостановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24.02.2003 року.
Статтею 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям»визначено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - це щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Відповідно дост.13 вказаного Закону,контроль за правильністю надання державної соціальної допомоги та використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання державної соціальної допомоги, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, безпосередньо та через керівника та уповноважених ним осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
Згідно зіст. 7 цього ж Закону, якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.
Аналогічні положення містяться у п.п. 12,16 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.
Так, пунктом 6 вказаного Порядку передбачено, що для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення такі документи: заяву,декларацію про доходита майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) та довідку про наявність та розмір земельної частки (паю).
Відповідно до п.25 Порядку, виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється: якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення.
У п. 28 даного Порядку передбачено, що якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Згідно ст. 1212 ЦК України,особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
За правиламист.1215 ЦК України,не підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача; 2) інше майно, якщо це встановлено законом.
Як встановлено у судовому засіданні, 11.03.2020 ОСОБА_1 повторно звернулася до Управління праці та соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації із заявою № 24 про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (а.с.5-6).
Також ОСОБА_1 подаладекларацію про доходита майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 11.03.2020 (а.с.7-8), де у розділі ІІ власноруч зазначала, що її чоловік ОСОБА_2 отримує дохід по догляду за перестарілою особою.
До вказаних документів ОСОБА_1 додано довідки № 303 та № 305 від 11.03.2020, видані Шевченківською сільською радою (а.с.9,10), з яких вбачається, що ОСОБА_2 з лютого 2017 року здійснює догляд за жителькою с.Шевченкове ОСОБА_3 , 1937 року народження.
На підставіподаних ОСОБА_1 документів та відповідно доЗакону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям»,її чоловіку ОСОБА_2 було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї в розмірі 6 405,45 за період з 01.03.2020 по 30.06.2020 та з 01.07.2020 по 31.08.2020 в сумі 9016,98 грн., про що свідчить рішення Управління соціального захисту населення Долинської районної державної адміністрації від 04.03.2020 (а.с.11).
При призначенні допомоги відповідачка була попереджена спеціалістами управління про порядок відмови в призначенні або припиненні виплати призначеної соціальної допомоги та про повернення надміру виплачених коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї, змін обставин, які можуть вплинути на отримання допомоги. Вказаний факт підтверджується підписами відповідачки у заяві про призначення усіх видів соціальної допомоги тадекларації про доходита майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
З метою здійснення контролю за правильністю використання коштів державного бюджету, спрямованих на надання соціальних допомог, головним державним соціальним інспектором відділу адміністративного забезпечення № 1 (м.Долина) ОСОБА_5 була здійснена перевірка правильності та повноти інформації, вказаної у заяві та декларації, поданих відповідачкою для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї.
Згідно акту від 30.04.2021 (а.с.12), проведеною перевіркою встановлено, що ОСОБА_2 припинено допомогу по догляду з 06.02.2020, оскільки відповідачка при зверненні за призначенням державної соціальної допомоги надала недостовірну інформацію про майновий стан та доходи своєї сім`ї.
Як вбачається з довідки про отримання (неотримання) допомоги від 21.05.2021 року № 5 (а.с.12), ОСОБА_1 нараховано переплату за період з 01.03.2020 по 31.08.2020 в розмірі 43 114,04 грн.
Відповідно до повідомлення Управління соціального захисту населення Калуської райдержадміністрації № 685 від 08.11.2022 (а.с.13), відповідачку було повідомлено про те, що їй було надмірно виплачені кошти в сумі 43 114,04 грн. та зобов`язано повернути їх.
Таким чином судом встановлено, що ОСОБА_1 , звертаючись до Управління соціального захисту населення Долинської райдержадміністрації Івано-Франківської області із заявою на призначення їй соціальної допомоги, була ознайомлена під підпис з умовами отримання допомоги, тому вона могла і повинна була передбачити ту обставину, що подання недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї, може вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу або на визначення її розміру. Вказане свідчить про недобросовісну поведінку відповідачки, яка проявилася у навмисному поданні недостовірної інформації для отримання соціальної допомоги та наявність у неї обов`язку щодо повернення безпідставно набутих бюджетних коштів на загальну суму 43 114,04 грн.
За таких обставин, враховуючи, що Управління повідомляло відповідачку про необхідність повернення безпідставно отриманих коштів, однак остання в добровільному порядку кошти не повертає, тому суд вважає, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню і з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації слід стягнути грошові кошти в сумі 43 114,04 грн.
Як вбачається з ухвали суду від 02.04.2024 (а.с.17), позивачу відстрочено сплату судового збору до ухвалення судового рішення у справі, тому у відповідності з вимогами ст. 141 ЦПК України, в якій зазначено, що судові витрати, пов`язані з розглядом справи у разі задоволення позову покладаються на відповідача, суму судового збору за подання до суду позовної заяви про повернення коштів в розмірі 3028,00 грн. слід стягнути з відповідачки в дохід держави.
На підставі викладеного, ст.ст.1,7,13 Закону України«Про державнусоціальну допомогумалозабезпеченим сім`ям», ст.ст.1212,1215 ЦК України, керуючись ст.ст. 259,263-265 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В:
Позов задоволити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації грошові кошти в сумі 43 114,04 грн. (сорок три тисячі сто чотирнадцять гривень та 04 копійок).
Стягнути з ОСОБА_1 в дохід держави 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень) судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Івано-Франківського апеляційного суду в 30-денний строк з дня його проголошення.
Позивач: Управління соціального захисту населення Калуської районної державної адміністрації, що знаходиться за адресою: 77300, Івано-Франківська область м.Калуш вул. Чорновола, 12, код ЄДРПОУ: 03193436.
Відповідачка: ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 .
Суддя Долинського районного суду І. І. Керніцький
Суд | Долинський районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2024 |
Оприлюднено | 09.07.2024 |
Номер документу | 120227235 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Долинський районний суд Івано-Франківської області
Керніцький І. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні