ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901, UA368999980313151206083020649
У Х В А Л А
03.07.2024 Справа № 905/2896/13
Господарський суд Донецької області у складі^
судді Фурсової С.М.,
при секретарі судового засідання Риндіч О.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву ліквідатора Кирика Віктора Кириловича про визнання противоправною бездіяльності Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях
у справі за заявою кредитора (заявника) Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгівельна компанія «Урожай» (21022, місто Вінниця, вулиця Тарногродського, будинок №46; код ЄДРПОУ 34940079)
до боржника Відкритого акціонерного товариства «Маріупольський хлібокомбінат» (87515, Донецька область, місто Маріуполь, вулиця Кафайська, будинок №69; код ЄДРПОУ 20390753)
ліквідатор - Кирик В.К.
учасники справи не з`явились
В С Т А Н О В И В
Ухвалою господарського суду Донецької області від 13.05.2013 порушено справа про банкрутство Відкритого акціонерного товариства «Маріупольський хлібокомбінат» внаслідок його фінансової неспроможності; введений мораторій на задоволення вимог кредиторів; введена процедура розпорядження майном боржника та розпорядником майна призначений арбітражний керуючий Патерилов В.В.
В газеті Голос України №97 (5597) від 28.05.2013 опубліковано оголошення про порушення справи №905/2896/13 про банкрутство Відкритого акціонерного товариства Маріупольський хлібокомбінат (код ЄДРПОУ 20390753).
Ухвалою суду від 22.10.2013 за результатами попереднього засідання затверджений реєстр вимог кредиторів.
Постановою Господарського суду від 05.11.2013 боржник визнаний банкрутом, відкрита ліквідаційна процедура строком на 12 місяців до 05.11.2014 та ліквідатором призначений арбітражний керуючий Патерилов В.В.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 05.02.2014 визнані та включені до реєстру вимог кредиторів поточні грошові вимоги Відділення виконавчої дирекції ФСС від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Першотравневому районі Донецької області в сумі 185 535,93 гривень.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 05.02.2014 визнані та включені до реєстру вимог кредиторів поточні грошові вимоги Відділення виконавчої дирекції ФСС від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м.Маріуполі Донецької області в сумі 1 826 627,01 гривень.
Дана справа перебувала в стадії ліквідаційної процедури і розгляд її не завершено.
При цьому, у зв`язку з проведенням антитерористичної операції на території Донецької області, справа №905/2896/13 за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Торгівельна компанія Урожай про банкрутство Відкритого акціонерного товариства Маріупольський хлібокомбінат (код ЄДРПОУ 20390753) була втрачена.
Дана справа перебувала у провадженні судді Лейби М.О.
14.06.2016 до Господарського суду Донецької області надійшло клопотання ліквідатора Патерилова В.В. про відновлення втраченої справи №905/2896/13 про банкрутство Відкритого акціонерного товариства Маріупольський хлібокомбінат, м.Маріуполь.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу справи між суддями, справа №905/2896/13 про банкрутство Відкритого акціонерного товариства Маріупольський хлібокомбінат (код ЄДРПОУ 20390753), передана до провадження судді Чорненькій І.К.
Ухвалою Господарського суду від 16.06.2016 прийнято до розгляду клопотання ліквідатора Патерилова В.В. про відновлення втраченої справи у судовому засіданні на 29.06.2016.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 29.06.2016 відновлено втрачену господарську справу №905/2896/13 за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Торгівельна компанія Урожай про банкрутство Відкритого акціонерного товариства Маріупольський хлібокомбінат на стадії ліквідаційної процедури, частково, за наявними документами.
Ухвалою господарського суду від 13.08.2018, у зв`язку з припиненням дії свідоцтва ліквідатора Патерілова В.В. на здійснення діяльності арбітражного керуючого, призначено розгляд справи у судовому засіданні на 29.08.2018.
Ухвалою господарського суду від 29.08.2018 усунуто арбітражного керуючого Патерилова Віталія Вікторовича (свідоцтво №606 від 02.04.2013) від виконання повноважень ліквідатора у справі №905/2896/13 про банкрутство Відкритого акціонерного товариства Маріупольський хлібокомбінат (ЄДРПОУ 20390753); призначено ліквідатором у справі №905/2896/13 про банкрутство Відкритого акціонерного товариства Маріупольський хлібокомбінат арбітражного керуючого Мензаренко Юрія Миколайовича (свідоцтво №1095 від 25.06.2013).
Ухвалою господарського суду від 26.05.2021 задоволено клопотання ліквідатора Мензаренко Ю.М. б/н від 26.04.2021 частково; відмовлено у задоволенні клопотання ліквідатора Мензаренко Ю.М. б/н від 26.04.2021 в частині продовження процедури ліквідації під час провадження у справі №905/2896/13 про банкрутство ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» на 6 місяців до 19.10.2021; відсторонено арбітражного керуючого Мензаренко Юрія Миколайовича (свідоцтво №1095 від 25.06.2013) від виконання повноважень ліквідатора у справі №905/2896/13; призначено ліквідатором у справі арбітражного керуючого Кирика Віктора Кириловича (свідоцтво №774 від 18.04.2013).
До господарського суду надійшла заява ліквідатора Кирика В.К. б/н від 18.12.2021 про визнання противоправною бездіяльності Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях та зобов`язання вчинити певні дії.
Як вказує ліквідатор, під час проведення інвентаризації в ліквідаційній процедурі банкрута встановлено, що за ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» обліковується об`єкт державного майна захисна споруда (сховище), що знаходиться за адресою: м. Маріуполь, вул. Кафайська, 69, яке не увійшло до статутного капіталу господарського товариства у процесі приватизації (корпоратизації) та перебуває на балансі банкрута.
До Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областям ліквідатором банкрута направлено чергові листи № 905/2896/13 від 18.06.2021 та від 06.08.2021 відносно виконання вимог ст. 59; 62 Кодексу України з процедур банкрутства та про:
1. Прийняття рішення про подальше використання цього майна.
2. Визначення балансоутримувача вищезазначеного державного майна та передачу вищезазначеного державного майна новому балансоутримувачу за актом прийому передачі.
Від Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях на направлений ліквідатором банкрута лист № 905/2896/13 від 18.06.2021 надійшла відповідь, згідно якої даний суб`єкт управління державним майном наводить цитати із постанов Кабінету Міністрів України, зокрема щодо можливості створення комісій з обстеження будівель; визначення критеріїв можливості їх використання; прийняття рішень щодо можливості та доцільності їх подальшого використання.
Аналогічні відповіді-відмови також надходили і на звернення попередніх ліквідаторів банкрута. Тривалі перемови ліквідатора ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» із представниками Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях не привели до бажаного результату.
З огляду на вище викладене, Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях порушує та не виконує зазначені вище вимоги ст. ст. 59; 62 Кодексу з процедур банкрутства.
Банкрут ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» не має майна (активів) для продажу та не має коштів для проведення ліквідаційної процедури.
Наведене у свою чергу унеможливлює належне збереження державного майна.
На підставі викладеного ліквідатор просить:
- визнати протиправною бездіяльність Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях щодо прийняття рішення про подальше використання об`єкту державного майна - захисна споруда (сховище), що знаходиться за адресою: м. Маріуполь, вул. Кафайська, 69.
- зобов`язати Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях забезпечити прийняття рішення про подальше використання об`єкту державного майна - захисна споруда (сховище), що знаходиться за адресою: м. Маріуполь, вул. Кафайська, 69.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 17.01.2022 заяву ліквідатора призначено до розгляду в судовому засіданні на 22.02.2022. Даною ухвалою зобов`язано ліквідатора надати суду докази направлення цієї заяви Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях.
Аналогічна за змістом заява надійшла на електронну адресу суду 21.02.2022. Із супровідного листа слідує, що заяву одночасно направлено до Фонду державного майна України по Харківській області, доказів направлення заяви про визнання противоправною бездіяльності на поштову або електронну адресу Фонду державного майна України по Донецькій та Луганській областях суду не надано.
Відомості щодо результатів проведеного судового засідання 22.02.2022 у програмі «Діловодство спеціалізованого суду» відсутні, процесуальні документи відсутні.
У зв`язку із військовим вторгненням Росії в Україну, а також запровадженням Верховною Радою в державі воєнного стану тривалий час судове засідання з розгляду поданої заяви не призначався.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу справи між суддями, справа №905/2896/13 про банкрутство Відкритого акціонерного товариства «Маріупольський хлібокомбінат» (код ЄДРПОУ 20390753) передано до провадження судді Фурсової С.М.
Суддею Фурсовою С.М. справи прийнято до свого провадження.
З огляду на викладене, з метою виконання завдань судочинства з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави, суд вважає за можливе призначити заяву ліквідатора Кирика В.К. до розгляду в судовому засіданні.
Ухвалою суду від 06.06.2024 призначено розгляд заяви ліквідатора про визнання противоправною бездіяльності Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях та зобов`язання вчинити певні дії у судовому засіданні на 03.07.2024.
Від Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях отримано пояснення із запереченнями проти задоволення заяви ліквідатора.
У зв`язку з проведенням антитерористичної операції на території Донецької області, враховуючи Розпорядження Голови Донецької обласної державної адміністрації від 29.07.2014 № 590, для забезпечення безперервного виконання функціональних обов`язків Регіональним відділенням було тимчасово організовано роботу у м. Маріуполь за адресою: м. Маріуполь, пр. Машинобудівників, 1 (наказ Регіонального відділення від 13.08.2014 № 01550).
Доступ до будівлі, яка розташована за адресою: м. Донець, вул. Артема, 97, де знаходились документи Регіонального відділення, а сааме документи щодо державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу при приватизації, але залишилось на балансі ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат», об`єкта цивільної оборони №18057. інв. №2016, що розташований за адресою: м. Маріуполь, вул. Кафайська, буд. 69 ( далі - сховище), неможливий.
Наказом Регіонального відділення від 13.05.2014 №01062 визначено спосіб управління державним майном - передача на відповідальне зберігання об`єкта цивільної оборони, шляхом укладання договору про безоплатне зберігання.
Листами від 26.05.2014 №05-17-06554, від 26.05.2014 №17-17-06555 та від 26.05.2014 №11-17-06556 Регіональне відділення повідомило Маріупольську міську раду, Арбітражного керуючого ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» та директора ТОВ «Торговий дім «Золотий урожай» про прийняте управлінське рішення щодо захисної споруди.
Слід зазначити, що Регіональне відділення неодноразово зверталося до Маріупольської міської ради з пропозицією передати з держаної до комунальної власності сховище.
Рішенням Маріупольської міської ради від 30.12.2014 №6/43-5009 «О принятии в городскую комунальную собственость убежищия по ул. Кафайская, 69, находящегося на балансе открытого акционерного общества «Мариупольський хлебокомбинат» було прийнято рішення про прийняття до комунальної власності сховища.
Проте, при складанні актів приймання-передачі, що підтверджується актом перевірки від 20.01.2016, встановлено стовідсотковий демонтаж обладнання сховища, а саме воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання, проти вибухових пристроїв, систем вентиляції, водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання, засобів пожежогасіння, тощо. Тобто, фактично за час передачі сховище було розкрадено та не придатне до використання за цільовим призначенням.
В подальшому тривало листування щодо передачі сховища до комунальної власності або списання у зв`язку з непридатністю його використання за цільовим призначенням.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017р. №138 «Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту» встановлено, що утримання фонду захисної споруди у готовності до використання за призначенням, забезпечення утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд, здійснюється балансоутримувачами.
Регіональне відділення неодноразово зверталося до арбітражних керуючих ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» з листами про необхідність приведення сховища до нормативних показників з метою передачі сховища до комунальної власності.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України наказом № 309 від 22.12.2022, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004,
затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Згідно з вказаним Переліком з урахуванням наступних змін, внесених відповідними наказами, вся територія Маріупольського району за винятком с. Заїченко, с. Пікузи входить до переліку тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України (з 05.03.2022 по теперішній час).
Слід зазначити, сховище розташоване за адресою: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Кафайська, буд. 69, що близько 2 кілометрів від Маріупольського металургійного комбінату «Азовсталь», де понад 3 місяці українські військові знаходились в оточені під постійними обстрілами, територія Азовсталі повністю зруйнована через ракетно- бомбові обстріли, в якому стані територія навколо Азовсталі невідомо.
Вказані обставини є загальновідомими і не потребують доказування.
У зв`язку з наведеним, в якому стані сховище, та чи не знищено воно невідомо.
Після деокупації Маріупольського району Донецької області, Регіональне відділення планує здійснити перевірку наявності сховища та звернутися до суду з вимогою зобов`язати Маріупольську міську раду Маріупольського району Донецької області прийняти до комунальної власності ЗС ЦЗ №18057 (інв.2016), яке перебуває на балансі ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» як таке, що не увійшло до статутного капіталу товариства у процесі приватизації, та розташоване за адресою: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Кафайська, буд. 69.
На підставі вищенаведеного, Регіональне відділення вжило вичерпних заходів щодо передачі ЗС ЦЗ №18057 (інв.2016), яке перебуває на балансі ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» як такого, що не увійшло до статутного капіталу товариства у процесі приватизації, та розташоване за адресою: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Кафайська, буд. 69, а тому відсутні підстави для задоволення заяви ліквідатора.
У судове засідання 03.07.2024 учасники справи не з`явились.
Відповідно до ст..202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Розглянувши подану заяву, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про наступне.
Постановою Господарського суду Донецької області від 05.11.2013 по справі №905/2896/13 про банкрутство ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» (87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Кафайська, 69, код ЄДРПОУ 20390753) визнано банкрутом.
Під час проведення інвентаризації в ліквідаційній процедурі банкрута встановлено, що за ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» обліковується об`єкт державного майна захисна споруда (сховище), що знаходиться за адресою: м. Маріуполь, вул. Кафайська, 69, яке не увійшло до статутного капіталу господарського товариства у процесі приватизації (корпоратизації) та перебуває на балансі банкрута.
Наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області №00961 від 28.04.2014 було створено комісію щодо обрання способів управління державним майном.
Відповідно до протоколу №16/2014 від 06.05.2014 комісією прийнято рішення про укладання договору про безоплатне зберігання сховища.
Наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області №01062 від 13.05.2014 визначено спосіб управління державним майном - передача на відповідальне зберігання об`єкта цивільної оборони, шляхом укладання договору про безоплатне зберігання з ТОВ «Торговий дім «Золотий Урожай». Контроль за виконанням цього наказу покладено на керівництво Регіонального відділення відповідно наказу Регіонального відділення від 01.04.2014 №115-к «Про тимчасове підпорядкування підрозділів Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області та розподіл функціональних обов`язків між заступниками начальника відділення».
Листами №05-17-06554, №17-17-06555 та №11-17-06556 від 26.05.2014 Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області повідомило Маріупольську міську раду, арбітражного керуючого ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» та директора ТОВ «Торговий дім «Золотий урожай» про прийняте управлінське рішення щодо захисної споруди.
Рішенням Маріупольської міської ради №6/43-5009 від 30.12.2014 «О принятии в городскую комунальную собственость убежищия по ул. Кафайская, 69, находящегося на балансе открытого акционерного общества «Мариупольський хлебокомбинат» було прийнято рішення про прийняття до комунальної власності сховища та передання його на баланс ЖКП «Житло-Центр» Контроль за виконанням даного рішення покладено на постійну комісію з питань реформування житлово-комунального господарства , контролю за комунальною власністю та приватизації (Хотлубей) та заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Клименко В.С. Даним рішенням (додатком) затверджено склад комісії.
Департамент міського майна Маріупольської міської ради листом №06-4/3653 від 02.11.2015 Регіональному відділенню Фонду Державного майна України по Донецькій області на його запит від 26.10.2015 повідомило, що станом на 03.11.2015 процедура складання акту приймання-передачі захисної споруди цивільної оборони №18057, що розташована за адресою: м. Маріуполь, вул. Кафайська, буд. 69 триває.
Листом №273 від 12.02.2016 ЖКП «Житло-Центр» повідомило ліквідатору ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» на його запит від 05.02.2016, що вони звертались до Департаменту міського майна за внесенням змін до Рішення Маріупольської міської ради №6/43-5009 від 30.12.2014. У вересні 2015 року отриманий акт приймання-передачі досліджено та виявлено в ньому помилки, крім того знов мали невідповідність визначені посади у приймальній комісій фактично займаним, у зв`язку з чим у січні 2016 року було повторна направлено звернення до Департаменту міського майна за внесенням змін до Рішення Маріупольської міської ради №6/43-5009 від 30.12.2014.
Аналогічну за змістом відповідь надано Департаментом міського майна Маріупольської міської ради ліквідатору листом №06-4/518 від 18.02.2016.
Департамент міського майна Маріупольської міської ради листом №06-4/3301 від 15.08.2016 ліквідатору ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» на його запит від 02.08.2016, повідомило, що з метою дотримання вимог законодавства направлено запит Державної служби з надзвичайних ситуацій України щодо узгодження передачі об`єкта державної власності (захисної споруди) до комунальної власності, проте станом на 16.08.2016 відповіді не отримано. Процедура передачі захисної споруди на баланс ЖКП «Житло «Центр».
Проте, при складанні актів приймання-передачі, що підтверджується актом перевірки від 20.01.2016, встановлено стовідсотковий демонтаж обладнання сховища, а саме воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання, проти вибухових пристроїв, систем вентиляції, водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання, засобів пожежогасіння, тощо. Тобто, фактично за час проведення процедури передачі сховище було розкрадено та не придатне до використання за цільовим призначенням.
Арбітражний керуючий ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» листом №905/2896/13 від 25.02.2016 повідомив Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області, що процедура узгодження, складання та підписання акта приймання-передачі сховища затримується з боку Маріупольської міської ради, коштів на утримання захисної споруди процедурою банкрутства не передбачено.
Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області звернулося до ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» з листом №11-11-05628 від 24.10.2016 щодо підписання договору про безоплатне зберігання захисної споруди та надіслало на підписання 4 примірники зазначеного Договору.
Відповідно до протоколу №32/2016 від 28.12.2016 комісією прийнято рішення про проведення перевірки стану ефективності використання та збереження державного майна у 2017 році.
Наказом Регіонального відділення №00329 від 14.04.2017 створено робочу групу з проведення перевірки стану ефективності використання та збереження державного майна.
Відповідно до акта перевірки стану ефективного використання та збереження державного майна від 22.05.2017 сховище має незадовільний стан.
Арбітражний керуючий листами №905/2896/13 від 14.08.2017 звернувся до Управління захисту економіки в Донецькій області та Головного управлінням ДСНС України в Донецькій області з проханням посприяти у вирішенні питання щодо передачі захисної споруди на баланс ЖКП «Житло «Центр» або зняття захисної споруди з обліку фонду захисних споруд та зняття цієї захисної споруди з електронного обліку захисних споруд.
Листом №36-20310-36.1 від 27.09.2017 Виконавчий комітет Маріупольської міської ради на запит арбітражного керуючого №905/2896/13 від 14.08.2017 повідомив останньому, що виходячи з технічного стану захисної споруди станом на 16.06.2017 необхідно виконати роботи по стовідсотковому відновленню матеріально-технічної бази, що потребує фінансових витрат. На підставі викладеного Рішення Маріупольської міської ради №6/43-5009 від 30.12.2014 слід вважати таким, що втратило свою актуальність. Після приведення захисної споруди у відповідність з її технічним призначенням, Виконавчий комітет Маріупольської міської ради зможе розглянути питання щодо прийняття об`єкту нерухомості до комунальної власності.
Аналогічний за змістом лист №36-56613-36.1 від 29.09.2017 отримано ліквідатором від Департаменту міського майна Маріупольської міської ради.
Головним управлінням ДСНС України в Донецькій області листом №12/10/4181 від 28.09.2017 повідомлено ліквідатору про відсутність діючого порядку списання непридатних до використання захисних споруд.
Листом №905/2896/13 від 14.10.2017 на запит Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області №17-11-05346 від 03.10.2017 ліквідатор повідомив останньому про хід процедури передачі захисної споруди до комунальної власності, відмову у прийнятті такої споруди у зв`язку з її неналежним станом, а також вжиті ним заходи, задля зняття захисної споруди з обліку.
Арбітражний керуючий заявою №905/2896/13 від 31.10.2017 звернувся до Маріупольської міської ради та Головного управління ДСНС України в Донецькій області про зняття захисної споруди, що розташована за адресою: м. Маріуполь, вул. Кафайська, буд. 69 з обліку фонду захисних споруд та зняття цієї захисної споруди з електронного обліку захисних споруд.
12.12.2017 Арбітражний керуючий повторно звернувся із заявою до Маріупольської міської ради та Головного управління ДСНС України в Донецькій області про зняття захисної споруди з обліку.
Листом №05-11-06183 від 16.11.2017 Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області звернулось до Маріупольської міської ради з проханням посприяти у виканні Рішення №6/43-5009 від 30.12.2014.
Маріупольською міською радою листом №36-32479-36.1 від 19.01.2018 на звернення арбітражного керуючого від 12.12.2017 повторно зазначено, що рішення Маріупольської міської ради №6/43-5009 від 30.12.2014 слід вважати таким, що втратило свою актуальність з огляду на стан технічний стан сховища, та не підлягає виконанню.
Листом від 30.01.2018 №905/2896/13 Арбітражний керуючий повторно повідомив Регіональне відділення про відмову Маріупольської міської ради у прийнятті сховища до комунальної власності у зв`язку з її технічним станом, звернення до Маріупольської міської ради та Головного управління ДСНС України в Донецькій області про зняття захисної споруди з обліку.
Листом від 14.02.2018 №11-11-00753 Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області звернулось до Управління ДСНС в м. Маріуполі ГУ ДСНС України у Донецькій області щодо результатів розгляду звернень ліквідатора про зняття захисної споруди з обліку.
Головним управлінням ДСНС України в Донецькій області листом №12/10/1371 від 23.03.2018 повідомлено ліквідатору про відсутність діючого порядку списання непридатних до використання захисних споруд.
01.03.2018 Маріупольською міською радою була проведена комплексна перевірка захисної споруди цивільної оборони сховища №18057 відповідно до Акта від 01.03.2018 сховище не готове до прийняття осіб, що укриваються.
19.04.2018 Арбітражний керуючий повторно звернувся із заявою до Маріупольської міської ради та Головного управління ДСНС України в Донецькій області про зняття захисної споруди з обліку.
Та Головним управлінням ДСНС України в Донецькій області листом №12/10/2479 від 24.05.2018 також повідомлено ліквідатору про відсутність діючого порядку списання непридатних до використання захисних споруд.
Листом №905/2896/13від 19.06.2018 ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» звернувся до Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області з проханням сприяти у вирішені питання щодо зняття з обліку сховища, повторно зауважено про відсутність коштів на утримання чи відновлення захисної споруди, також повідомлено про звернення до правоохоронних органів щодо бездіяльності представників Маріупольської міської ради, на що відповіддю від 29.09.2017Управлінням захисту економіки ГУ НПУ в Донецькій області повідомлено, що в ході перевірки ознак складу кримінального правопорушення не встановлено.
Листом №05-11-03251 від 16.07.2018 Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області повторно звернулось до Маріупольської міської ради з проханням посприяти у виканні Рішення №6/43-5009 від 30.12.2014.
Листом №36-21005-26.1 від 17.08.2018 Маріупольська міська рада повідомила Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області, що рада готова прийняти до комунальної власності сховище після приведення сховища до нормативних показників.
Листом №17-11-04634 від 04.10.2018 Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області звернулося до Арбітражного керуючого щодо необхідності проведення робіт щодо приведення сховища у відповідність з вимогами діючого законодавства.
Арбітражний керуючий 09.09.2018 звернувся до Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області з проханням надати інформацію що перебування на балансі боржника державного майна.
Регіональним відділенням Фонду Державного майна України по Донецькій області, у відповідь на запит арбітражного керуючого від 24.09.2018, направлено вимогу надати інформацію щодо проведеної роботи, вжити заходів з передачі сховища до комунальної власності.
14.02.2019 Регіональним відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області була проведена перевірка стану ефективного використання та збереження державного майна. Відповідно до Акта від 14.02.2019 стан сховища незадовільний.
Листом №26-4107-03 від 06.03.2019 Маріупольська міська рада повідомила Регіональне відділення Державного майна України по Донецькій області, що сховище не готове до використання за призначенням.
Листом №17-11-01215 від 15.03.2019 Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області звернулось до арбітражного керуючого ВАТ «Маріупольській хлібокомбінат» щодо проведення роботи відносно сховища у відповідність з вимогами чинного законодавства, а також просило надати інформацію стосовно реалізації заходів щодо подальшого утримання сховища.
Листом №10-11-01203 від 14.03.2019 Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області звернулося до Головного управління Національної поліції в Донецькій області з проханням здійснити перевірки порушення, зазначеного в акті перевірки від 14.02.2019 та вижити заходи реагування відповідно до вимог чинного законодавства.
У відповідь на звернення Головне управління Національної поліції в Донецькій області листом №2913/су/101/7-2019 від 16.04.2019 повідомило Регіональне відділення про відсутність ознак кримінального правопорушення.
Як вказує Фонду Державного майна України по Донецькій області і Луганській областях листом №05-08-01-04973 від 29.05.2020 Регіональне відділення звернулося до Маріупольської міської ради з пропозицією передати до комунальної власності сховище.
Маріупольська міська рада листом №26.73-15737-09 від 27.07.2020 відповіла Регіональному відділенню, що сховище розграбоване та не готове до використання за призначенням у зв`язку з чим не доцільно розглядати питання прийняття у комунальну власність зазначеного сховища.
Відповідні листи за 2020 рік до пояснень не додані.
До Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Харківській, Луганській та Донецькій областям ліквідатором банкрута направлено чергові листи №905/2896/13 від 18.06.2021 та від 06.08.2021 відносно виконання вимог ст. 59; 62 Кодексу України з процедур банкрутства та про:
1.Прийняття рішення про подальше використання цього майна.
2.Визначення балансоутримувача вищезазначеного державного майна та передачу вищезазначеного державного майна новому балансоутримувачу за актом прийому передачі.
Регіональним відділенням Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях на направлений ліквідатором банкрута лист № 905/2896/13 від 06.08.2021 надано відповідь №17/08-06452 від 02.09.2021, згідно якої зазначено порядок створення комісій з обстеження будівель; визначення критеріїв можливості їх використання; прийняття рішень щодо можливості та доцільності їх подальшого використання.
Відповідно до ч.1 ст. 2 Кодексу України з процедур банкрутства провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Фонд державного майна України» Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про Фонд державного майна України» до основних завдань Фонду державного майна України належать:
реалізація державної політики у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності;
управління об`єктами державної власності, зокрема корпоративними правами держави у статутних капіталах господарських товариств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію та затверджено план розміщення акцій; товариств, утворених у процесі перетворення (у тому числі шляхом корпоратизації) державних підприємств, що належать до сфери його управління, а також товариств, утворених за участю Фонду державного майна У країни.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про Фонд державного майна України» Фонд державного майна України представляє відповідно до законодавства інтереси України з питань визнання прав і регулювання відносин власності та використання державного майна, визначає право власності держави на розташоване на території України майно, майнові права та інші активи підприємств, установ та організацій колишнього союзного підпорядкування, які під час утворення господарських товариств передаються до їх статутного капіталу; Фонд державного майна України здійснює свої повноваження безпосередньо і через регіональні відділення.
Відповідно до Положення про регіональне відділення Фонду державного майна України (затвердженого наказом ФДМ України №678 від 15.05.2012) регіональне відділення Фонду державного майна України (далі - регіональне відділення) утворюється в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі і є територіальним органом Фонду державного майна України (далі - Фонд), що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, оцінки, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління.
Завданням регіонального відділення є реалізація повноважень Фонду, зокрема державної політики у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності (п. 3 положення).
Відповідно до п. 5.1 положення про регіональне відділення Фонду державного майна у сфері приватизації державного майна регіональні відділення наділені наступними повноваженнями:
- здійснює вибір та забезпечення способу та умов подальшого використання державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації, в межах чинного законодавства;
- організовує та здійснює контроль за утриманням, зберіганням і використанням державного майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації.
При управлінні державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але залишилося у них на балансі, також слід зважати на норми Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, яке затверджено п. 1 наказу Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.99 № 908/68 (далі Положення), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 .06.99 за №414/3707.
Відповідно до п. 1.3 Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі (затвердженого наказом Фонду державного майна України та Міністерством економіки України від 19.05.1999 №908/68) управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, полягає у виборі та забезпеченні уповноваженим органом (державні органи приватизації) способу та умов подальшого використання майна у межах чинного законодавства відповідно до таких принципів:
забезпечення ефективності використання та збереження державного майна, здійснення заходів контролю;
сприяння підвищенню ефективності діяльності підприємств, зокрема - покращення фінансового стану господарських товариств, на балансі яких перебуває державне майно, яке не увійшло до статутних капіталів;
наявність альтернативних (залежно від груп майна у межах чинного законодавства) способів забезпечення управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі;
пріоритетність вибору способів управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, дотримання якого забезпечує надходження коштів до Державного бюджету України.
За змістом п.1.4 Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, способи управління державним майном, яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі є такими:
1) здійснення приватизації відповідно до Законів України «Про приватизацію державного майна»;
2) передача майна в оренду відповідно до Закону України «Про оренду державного та комунального майна»;
3) передача майна у комунальну власність у порядку, передбаченому Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності»;
4) передача майна до сфери управління органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій у порядку (затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.98 № 1482);
5) передача майна господарським товариствам, у тому числі у разі ліквідації балансоутримувача, на умовах відповідного договору безоплатного зберігання (далі - договору зберігання) відповідно до вимог законодавства;
6) списання об`єктів державної власності у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 № 1314;
7) передача в оренду, використання захисних споруд цивільного захисту для задоволення господарських, культурних та побутових потреб із збереженням функціонального призначення таких споруд або їх списання у порядку, передбаченому законодавством у сфері цивільного захисту.
Отже, до повноважень Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області (наразі Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях) належало вирішення питання щодо подальшого використання об`єкту державної власності, яке не увійшло до статутного капіталу боржника в ході приватизації, перебуває на його балансі останнього.
Як зазначено вище Постановою Господарського суду Донецької області від 05.11.2013 по справі №905/2896/13 про банкрутство ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» (87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Кафайська, 69, код ЄДРПОУ 20390753) визнано банкрутом.
Законодавством України, а ні тим, що діяло на момент ухвалення постанови, а ні чинним на момент розгляду клопотання ліквідатора, не передбачено виділення коштів у ліквідаційній процедурі на утримання будь-якого майна.
За ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» обліковується об`єкт державного майна - захисна споруда (сховище), що знаходиться за адресою: м. Маріуполь, вул. Кафайська, 69, яке не увійшло до статутного капіталу господарського товариства у процесі приватизації (корпоратизації) та перебуває на балансі банкрута.
Саме у зв`язку з викладеним наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області №00961 від 28.04.2014 було створено комісію щодо обрання способів управління державним майном, якою відповідно до протоколу №16/2014 від 06.05.2014 комісією прийнято рішення про укладання договору про безоплатне зберігання сховища.
Наказом Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області №01062 від 13.05.2014 визначено спосіб управління державним майном - передача на відповідальне зберігання об`єкта цивільної оборони, шляхом укладання договору про безоплатне зберігання з ТОВ «Торговий дім «Золотий Урожай». Контроль за виконанням цього наказу покладено на керівництво Регіонального відділення відповідно наказу Регіонального відділення від 01.04.2014 №115-к «Про тимчасове підпорядкування підрозділів Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області та розподіл функціональних обов`язків між заступниками начальника відділення».
Відтак, Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області фактично було прийнято рішення щодо визначення способу та умов подальшого використання майна у межах чинного законодавства відповідно з метою дотримання принципу збереження державного майна
Листами №05-17-06554, №17-17-06555 та №11-17-06556 від 26.05.2014 Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області повідомило Маріупольську міську раду, арбітражного керуючого ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» та директора ТОВ «Торговий дім «Золотий урожай» про прийняте управлінське рішення щодо захисної споруди.
Отже з прийнятого самим Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області рішенням відповідальне зберігання захисної споруди покладено на третю особу - ТОВ «Торговий дім «Золотий урожай», тим самим, зокрема, знято й відповідальність з такого утримання з боржника.
Рішенням Маріупольської міської ради №6/43-5009 від 30.12.2014 «О принятии в городскую комунальную собственость убежищия по ул. Кафайская, 69, находящегося на балансе открытого акционерного общества «Мариупольський хлебокомбинат» було прийнято рішення про прийняття до комунальної власності сховища та передання його на баланс ЖКП «Житло-Центр».
Проте, при складанні актів приймання-передачі, що підтверджується актом перевірки від 20.01.2016, встановлено стовідсотковий демонтаж обладнання сховища, а саме воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання, проти вибухових пристроїв, систем вентиляції, водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання, засобів пожежогасіння, тощо. Тобто, фактично за час проведення процедури передачі сховище було розкрадено та не придатне до використання за цільовим призначенням.
З огляду на встановлені обставини, відповідальне зберігання захисної споруди та збереження її у належному стані до моменту передачі до комунальної власності мало забезпечити ТОВ «Торговий дім «Золотий урожай»
Як слідує з поданих матеріалів, договір про безоплатне зберігання з ТОВ «Торговий дім «Золотий Урожай» укладено не було.
Натомість, Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області до суду з позовом щодо визнання укладеним договору безоплатного зберігання захисної споруди не зверталось, іншого рішення щодо способу управління державним майном задля його збереження прийнято не було.
Саме через нездійснення контролю за виконанням власного наказу №01062 від 13.05.2014 Регіональним відділенням Фонду Державного майна України по Донецькій області, за період 2014-2016 років сховище стало не придатне до використання за цільовим призначенням, адже станом на 03.12.2013 об`єкт ЦЗ мав задовільний стан утримання.
Судом також враховано наявність спеціального законодавства.
Статтею 61 Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та визначає початкову вартість майна банкрута; аналізує фінансовий стан банкрута, складає висновок про наявність або відсутність ознак доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неспроможності, незаконних дій під час провадження у справі про банкрутство за результатом його проведення; формує ліквідаційну масу, тощо.
Відповідно до ч. ч. 7, 8 ст. 62 КУзПБ майно, щодо якого боржник є користувачем, балансоутримувачем або зберігачем, повертається його власнику відповідно до закону або договору. Державне майно, яке не увійшло до статутного капіталу господарського товариства у процесі приватизації (корпоратизації) та перебуває на балансі банкрута, не включається до складу ліквідаційної маси. Суб`єкт управління таким майном з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури у встановлений частиною другою статті 59 цього Кодексу строк приймає рішення про подальше використання цього майна.
Виходячи із системного аналізу положень Кодексу України з процедур банкрутства в частині регулювання повноважень арбітражного керуючого як ліквідатора у ліквідаційній процедурі, зокрема, щодо здійснення всієї повноти дій, спрямованих на виявлення та повернення активів боржника, саме на ліквідатора покладається обов`язок щодо формування ліквідаційної маси, реалізацію об`єктів ліквідаційної маси та проведення розрахунків з кредиторами. При цьому, об`єкти, які не підлягають в силу своїх характеристик та призначенню включенню до ліквідаційної маси з подальшим їх продажем, мають бути повернуті власнику або передані до державної чи комунальної власності територіальної громади. Так, зокрема, відповідно до ч. 7 ст. 61 КУзПБ у разі ліквідації підприємства-банкрута, зобов`язаного згідно із законодавством передати територіальній громаді об`єкти житлового фонду, в тому числі гуртожитки, дитячі дошкільні заклади та об`єкти комунальної інфраструктури, ліквідатор передає, а орган місцевого самоврядування приймає такі об`єкти без додаткових умов у порядку, встановленому законом.
Положеннями ч. 1, 8, 11, 12 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до захисних споруд цивільного захисту належить сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів. Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів. З моменту виключення захисної споруди із фонду споруд цивільного захисту вона втрачає статус захисної споруди цивільного захисту, а володіння, користування та розпорядження такою спорудою здійснюється відповідно до закону. Захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).
У відповідності до ч. 2 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить, зокрема: організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; визначення за погодженням з місцевими державними адміністраціями потреби фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності у разі банкрутства (ліквідації) суб`єкта господарювання, на балансі якого вона перебуває, та безхазяйних захисних споруд; організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту.
Пунктом 3 частини 1 статті 36 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено таке делеговане повноваження як організація та участь у здійсненні заходів, пов`язаних з мобілізаційною підготовкою та цивільним захистом на відповідній території.
Згідно з Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 138, утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами (п. 9).
Пунктом 13 Порядку №138 вказано, що у разі приватизації (корпоратизації) державного (комунального) підприємства, на балансі якого перебувають захисні споруди, уповноважений орган управління захисної споруди проводить заходи, спрямовані на визначення їх балансоутримувачів та укладення з ними договорів про утримання (зберігання) захисних споруд.
Відповідно до п.14 Порядку №138 у разі банкрутства (ліквідації) балансоутримувача захисних споруд державної та комунальної форми власності, а також виявлення безхазяйних захисних споруд, органи місцевого самоврядування за погодженням з місцевими держадміністраціями, а також центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають захисні споруди державної форми власності, приймають про їх подальше використання.
Отже, законодавець визначив систему органів (як державної виконавчої влади, так і місцевого самоврядування), що здійснюють реалізацію державної політики у сфері цивільного захисту, з розмежуванням їх повноважень в залежності від статусу відповідного органу в структурі органів влади в Україні та виходячи із форми власності (державної, комунальної чи приватної) на захисну споруду, а також визначив органи місцевого самоврядування як такі, що відповідальні за прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту населення як державної, так комунальної власності у разі банкрутства (ліквідації) балансоутримувача такої споруди.
Судом перевірена інформація щодо належності захисної споруди, балансоутримувачем якої є ВАТ «Маріупольській хлібокомбінат», до державної власності.
Рішенням Маріупольської міської ради №6/43-5009 від 30.12.2014 «О принятии в городскую комунальную собственость убежищия по ул. Кафайская, 69, находящегося на балансе открытого акционерного общества «Мариупольський хлебокомбинат» було прийнято рішення про прийняття до комунальної власності сховища та передання його на баланс ЖКП «Житло-Центр».
Рішення Маріупольської міської ради №6/43-5009 від 30.12.2014 не оскаржено та не скасовано та є таким, що підлягає виконанню.
Виходячи з викладеного, Маріупольська міська рада зобов`язана прийняти зазначену захисну споруду до комунальної власності територіальної громади міста Маріуполя.
Також суд зауважує, що таке прийняття об`єктів цивільного захисту до комунальної власності має відбуватися без додаткових умов (приміром, щодо оформлення документів, технічних паспортів, здійснення ремонтних робіт тощо) виходячи з наступного. Ліквідаційна процедура, під час якої ліквідатором вчиняються дії щодо розпорядження належним боржнику майном, обмежена у часі 12 місяців; всі кошти, що отримує ліквідатор у ліквідаційній процедурі, використовуються ним для погашення вимог кредиторів відповідно черговості і можливості використання таких коштів на інші потреби Кодексом з процедур банкрутства не передбачена; у ліквідатора відсутні повноваження щодо оформлення технічних та реєстраційних документів на майно боржника, проведення ремонтних робіт такого майна тощо.
Слід також зазначити, що відповідно до п. 29 Порядку № 138 питання виключення захисних споруд із фонду таких споруд у разі встановлення неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд врегульовано наступник чином: у разі банкрутства (ліквідації) суб`єктів господарювання, на балансі яких перебувають захисні споруди державної та комунальної власності, а також відсутності балансоутримувачів безхазяйних захисних споруд, визначення потреби в таких захисних спорудах та вирішення питання щодо їх подальшого використання належить до повноважень відповідних органів місцевого самоврядування.
З огляду на наявність відповідного рішення Маріупольської міської ради про прийняття до комунальної власності сховища прийняття додатково рішення органом управління (Регіональне відділення Фонду Державного майна України) не доцільне.
Суд зауважує, що арбітражний керуючий ВАТ «Маріупольський хлібокомбінат» листом №905/2896/13 від 25.02.2016 повідомив Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області, що процедура узгодження, складання та підписання акта приймання-передачі сховища затримується з боку Маріупольської міської ради, коштів на утримання захисної споруди процедурою банкрутства не передбачено.
Листом №905/2896/13 від 14.10.2017 на запит Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області №17-11-05346 від 03.10.2017 ліквідатор повідомив останньому про хід процедури передачі захисної споруди до комунальної власності, відмову у прийнятті такої споруди у зв`язку з її неналежним станом, а також вжиті ним заходи, задля зняття захисної споруди з обліку.
Не дивлячись на наявність повноважень, наділених законодавцем, а також враховуючи обізнаність про порушення законодавства з боку Маріупольської міської ради, Регіональним відділенням Фонду Державного майна України по Донецькій області (наразі Регіональним відділенням Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях) з 2016 року не вжито жодних дієвих заходів про спонукання Маріупольської міської ради прийняти об`єкт цивільного захисту до комунальної власності, як то звернення до суду з відповідним позовом тощо.
Проте, ліквідатор в силу положень Кодексу України з процедур банкрутства також не позбавлений можливості звернутись до суду із відповідною заявою чи позовом про зобов`язання Маріупольську міську раду прийняти захисну споруду (сховище), що знаходиться за адресою: м. Маріуполь, вул. Кафайська, 69, яке не увійшло до статутного капіталу господарського товариства у процесі приватизації (корпоратизації) та перебуває на балансі банкрута, до комунальної власності.
Натомість, заява ліквідатора Кирика В.К. б/н від 18.12.2021 про визнання противоправною бездіяльності Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях та зобов`язання вчинити певні дії стосується не прийняття рішення останнім про подальше використання об`єкту державного майна - захисної споруди (сховища) та зобов`язання прийняти таке рішення.
Як встановлено судом вище відповідальним органом - Маріупольською міською радою прийнято відповідне управлінське рішення (Рішення №6/43-5009 від 30.12.2014).
У зв`язку з викладеним, заява ліквідатора Кирика В.К. б/н від 18.12.2021 про визнання противоправною бездіяльності Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях та зобов`язання вчинити певні дії задоволенню не підлягає.
Керуючись ст. ст. 61, 62 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. ст. 233-234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В
У задоволенні заяви ліквідатора Кирика В.К. б/н від 18.12.2021 про визнання противоправною бездіяльності Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Донецькій та Луганській областях та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
У судовому засіданні 03.07.2024 підписано вступну та резолютивну частини ухвали.
Повний текст ухвали складено та підписано 08.07.2024.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом десяти днів з дня її підписання.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Донецького апеляційного господарського суду.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://dn.arbitr.gov.ua.
Суддя С.М. Фурсова
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2024 |
Оприлюднено | 10.07.2024 |
Номер документу | 120229617 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Фурсова Світлана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні