Рішення
від 27.06.2024 по справі 906/1528/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" червня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/1528/23

Господарський суд Житомирської області у складі: судді Кравець С.Г.

секретаря судового засідання: Круглецької А.І.

за участю представників сторін:

від позивача: Власюк М.В. - довіреність №8350 від 09.02.2023,

від відповідача: Кучер Л.Г. - довіреність від 20.05.2024,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Житомирської філії АТ

"Укртелеком"

до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Малинської

міської ради Житомирської області

про стягнення 7 251,83 грн.

Процесуальні дії по справі.

Акціонерне товариство "Укртелеком" в особі Житомирської філії АТ "Укртелеком" звернулося до Господарського суду Житомирської області з позовом до Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради про стягнення 7 251,83 грн заборгованості за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям осіб.

Ухвалою суду від 12.12.2023 позовну заяву №45/20 від 04.12.2023 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 15.01.2024.

Ухвалою суду від 15.01.2024 підготовче засідання відкладено на 07.02.2024.

Ухвалою суду від 07.02.2024 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 05.03.2024.

Ухвалою суду від 05.03.2024 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 04.04.2024.

Ухвалою суду від 04.04.2024 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 18.04.2024.

Ухвалою суду від 18.04.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/1528/23 до судового розгляду по суті на 23.05.2024.

Ухвалою суду від 23.05.2024 відкладено розгляд справи по суті на 27.06.2024.

Представник позивача в судовому засіданні 27.06.2024 позовні вимоги підтримала з підстав, викладених в позовній заяві №45/20 від 07.11.2023 з урахуванням уточненої позовної заяви №45/20 від 04.12.2023, запереченнях на відзив №11/20 від 25.01.2024 та просила позовні вимоги задовольнити, стягнувши з відповідача 7 251,83 грн в рахунок відшкодування вартості телекомунікаційних послуг наданих пільговій категорії населення (а.с.1-5, 83-87, 104-105).

Представник відповідача в судовому засіданні 27.06.2024 проти позову заперечила, з підстав зазначених у відзиві на позовну заяву №2102/02 від 27.12.2023 та відзиві на позовну заяву №469/02 від 19.03.2024 (а.с.91-93, 134-136).

У судовому засіданні суд закінчив з`ясування обставин та перевірку їх доказами, заслухав заключне слово представника позивача та відповідача, і проголосив вступну та резолютивну частини рішення, відповідно до ст.240 ГПК України.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що у період з липня 2022 року по липень 2023 року АТ "Укртелеком" в особі Житомирської філії було надано послуги зв`язку на пільгових умовах частині населення міста Малина та Малинської територіальної громади Житомирської області, які включені до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги і підпадають під дію законодавства, що передбачає пільги певним категоріям населення. Зазначає, що борг по відшкодуванню вартості телекомунікаційних послуг, наданих пільговій категорії населення за період з липня 2022 року по червень 2023 року (включно) складає 7 251,83грн.

У відзивах на позовну заяву №2102/02 від 27.12.2023 та №469/02 від 19.03.2024 представник відповідача зазначає, що Управління ініціювало перед Малинською міською радою питання щодо виділення коштів на відшкодування вартості телекомунікаційних послуг наданих пільговим категоріям громадян, однак сесіями Малинської міської ради кошти на відшкодування вартості телекомунікаційних послуг наданих пільговим категоріям громадян не виділялися. Зазначає, що Малинським управлінням державної казначейської служби України Житомирської області арештовано рахунки управління і не проводяться платежі за платіжними дорученнями боржника за всіма кодами програмної класифікації та кредитування державного бюджету та економічної класифікації видатків бюджету, крім захищених видатків, визначених пунктом 2 статті 55 Бюджетного кодексу України, у зв`язку з невиконанням попередніх судових рішень. Доводить, що Управління стало заручником у даній ситуації. У зв`язку із заблокуванням рахунків склалася критична ситуація в частині матеріально-технічного забезпечення та умов роботи управління по виконанню функціональних обов`язків та поставлених завдань з питань соціального захисту населення міста. Зазначає, що видатки на зазначені цілі взагалі не затверджувались і не виділялись, що стало перешкодою для укладення відповідачем з позивачем договорів на відшкодування витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям населення, як наслідок, у відповідача не виникла заборгованість по таким платежам.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Акціонерне товариство "Укртелеком", відокремленим підрозділом якого є Житомирська філії ПАТ "Укртелеком" (позивач) є оператором телекомунікацій, який надає телекомунікаційні послуги споживачам відповідно до вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України "Про телекомунікації", Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 №295, інших законодавчих актів України.

У період з липня 2022 року по червень 2023 року АТ "Укртелеком" в особі Житомирської філії було надано послуги зв`язку на пільгових умовах частині населення міста Малина та Малинської територіальної громади Житомирської області, яке включено до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, що має право на пільги і підпадає під дію Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального статусу", "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про охорону дитинства", "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", тощо, проте, відповідач всупереч положенням чинного законодавства України не компенсував позивачу витрати за вказаний період в сумі 7 251,83грн.

Факт надання послуг та фактичне споживання їх споживачами, які користуються такими пільгами, підтверджується розрахунками видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг громадянам міста Малина та Малинської територіальної громади Житомирської області за період з липня 2022 року по червень 2023 року, а саме: за липень 2022 - 892,36грн, за серпень 2022 - 794,89грн, за вересень 2022 - 711,88грн, за жовтень 2022 - 688,91грн, за листопад 2022 - 795,68грн, за грудень 2022 - 837,75грн, січень 2023 - 767,75грн, лютий 2023 - -1964,06грн, березень 2023 - 420,00грн, квітень 2023 -415,33грн, травень 2023 - 420,00грн, червень 2023 - 506,94грн (а.с.37-50).

Позивач помісячно направляв відповідачу для здійснення розрахунку за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям споживачів, відповідні розрахунки та акти звіряння, про що свідчать супровідні листи та описи вкладення, а також формував реєстри населення (пільгова категорія) (а.с.21-50,112-124, докази надіслання а.с. 51-58).

Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Малинської міської ради Житомирської області листом за №2853/09 від 02.01.2023 зверталось до АТ "Укртелеком", в якому просило провести перерахунок розрахунків видатків на відшкодування витрат, пов`язаних з наданням пільг окремим категоріям громадян, у зв`язку з тим, що пільговики яким надана пільга на послуги зв`язку померли (а.с.131-132).

Представник позивача вказала, що відповідні перерахунки щодо пільговиків, які померли позивачем були перераховані і в суму позову вони не включались.

Не відшкодування відповідачем сум витрат, понесених АТ "Укртелеком" в особі Житомирської філії АТ "Укртелеком" за надані телекомунікаційні послуги, стало підставою для звернення позивача з позовом у даній справі.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно до частини 3 статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) підставами виникнення цивільних прав та обов`язків можуть бути безпосередньо акти цивільного законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Частиною 1 статті 144 Господарського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що майнові права та майнові обов`язки суб`єкта господарювання можуть виникати з актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у випадках, передбачених законом.

За приписами частини 1 статті 174 ГК України, господарські зобов`язання можуть виникати, в тому числі, безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акту, що регулює господарську діяльність.

Частина 1 статті 193 ГК України встановлює, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться і до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Пунктами 1, 6 ст. 92 Конституції України встановлено, що виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".

Статтею 19 вказаного Закону встановлено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.

Соціальні пільги на отримання телекомунікаційних послуг для ряду категорій громадян встановлено такими Законами України: Закону України "Про жертви нацистських переслідувань", Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист", Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", Законом України "Про охорону дитинства".

Відповідно до частини 3 статті 63 Закону України "Про телекомунікації" та пункту 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №295 від 11 квітня 2012 року, споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, телекомунікаційні послуги надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України. Установлені законами пільги з оплати послуг надаються споживачеві відповідно до законодавства за місцем його проживання з дня пред`явлення ним документа, що підтверджує право на пільги.

Вказані норми законів закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовний обов`язок Акціонерного товариства "Укртелеком" надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 №117 (в редакції, дія якої поширюється на спірні правовідносини), запроваджено Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги. Зобов`язано Міністерство соціальної політики забезпечити внесення до Реєстру інформації про: осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні", "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", "Про відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою", Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про освіту", "Про прокуратуру", "Про Службу безпеки України", "Про бібліотеки і бібліотечну справу", "Про захист рослин", "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", "Про жертви нацистських переслідувань", "Про Державну кримінально-виконавчу службу України", "Про Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України", "Про охорону дитинства", "Про соціальний захист дітей війни", "Про культуру", Основ законодавства України про охорону здоров`я і пенсіонерів за віком.

Відповідно до абз.2 п.1 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, реєстр складається з баз даних Мінсоцполітики, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.

Згідно з п.3 Реєстру, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - уповноважені органи): організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для розрахунку розміру пільг та їх виплати і проведення виплати соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей; ведуть облік пільговиків шляхом формування на кожного пільговика персональної облікової картки згідно з формою "1 - пільга", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків. Форма "1 - пільга" затверджується Мінсоцполітики; ведуть облік отримувачів соціальних стипендій та державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей шляхом формування на кожну особу персональної облікової картки згідно з формою "1 - допомога", в якій використовується реєстраційний номер облікової картки платника податків або реквізити паспорта громадянина України, документа, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства, а також особу, яку визнано в Україні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту; вносять до Реєстру відповідні уточнення в разі визнання такими, що втратили чинність, чи зупинення дії окремих норм законодавчих актів, на підставі яких пільговики отримують пільги; надають консультації пільговикам, постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей, підприємствам та організаціям, що надають послуги.

Відповідно до абз.1 п.4 Реєстру, уповноважені органи з дотриманням вимог Законів України "Про інформацію" і "Про захист персональних даних" мають право: отримувати від пільговиків документи, що підтверджують їх право на пільги; проводити перевірку достовірності поданих документів; отримувати відомості від пільговиків, а також від державних органів, де перебувають на обліку пільговики, підприємств та організацій, що надають послуги, житлово-експлуатаційних організацій; використовувати під час наповнення Реєстру інформацію з інших баз даних щодо персоніфікованого обліку осіб, які мають право на пільги; надавати інформацію, яка міститься в Реєстрі, підприємствам та організаціям, що надають послуги, на запити та в межах їх компетенції, а також органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування з метою надання пільг, передбачених законодавчими актами, пільговикам, Пенсійному фонду України (посадовим особам) та його органам для здійснення ними своїх повноважень.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 року №1101 затверджено "Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення".

Пунктами 2, 3 Порядку визначено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики.

Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є: Нацсоцслужба (в частині виплати грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка"); структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення); структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, центри з нарахування та здійснення соціальних виплат, які відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Відповідно до п.5 Порядку, розподіл бюджетних коштів за напрямами, зазначеними у пункті 4 цього Порядку, здійснюється головним розпорядником бюджетних коштів за пропозиціями регіональних органів соціального захисту населення на підставі поданих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення за встановленими формою та строками Мінсоцполітики даних, сформованих виходячи з прогнозної кількості отримувачів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг, установлених розмірів відповідних виплат, а також з урахуванням необхідності виконання бюджетних зобов`язань минулих років, узятих на облік в органах Казначейства, у разі їх відповідності паспорту бюджетної програми.

Пунктами 7-9 Порядку визначено, що структурні підрозділи з питань соціального захисту населення подають щомісяця: до 25 числа регіональним органам соціального захисту населення заявки щодо потреби в бюджетних коштах для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення на наступний місяць; до 8 числа заявки щодо потреби в бюджетних коштах для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення на поточний місяць.

Регіональні органи соціального захисту населення узагальнюють отримані від структурних підрозділів з питань соціального захисту населення заявки щодо потреби в бюджетних коштах для виплати деяких видів допомог, компенсацій, грошового забезпечення та оплати послуг окремим категоріям населення та не пізніше ніж протягом двох робочих днів подають Мінсоцполітики узагальнену заявку за встановленою ним формою в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.

Позивач - Акціонерне товариство "Укртелеком" є оператором телекомунікацій і включений до Реєстру операторів, провайдерів телекомунікацій Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації. Товариство здійснює свою діяльність відповідно до чинного законодавства України, зокрема - Закону України "Про телекомунікації", Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.04.2012 № 295, Статуту та внутрішніх актів товариства. Згідно з п. 2.2.1. Статуту товариства, одним із його видів діяльності є надання телекомунікаційних послуги споживачам.

Житомирська філія акціонерного товариства "Укртелеком" є відокремленим підрозділом публічного акціонерного товариства, не має статусу юридичної особи і здійснює від імені товариства публічного акціонерного товариства частину його господарської та іншої діяльності, а також функції представництва.

Відповідно до Положення про Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Малинської міської ради Житомирської області, затвердженого рішенням Малинської міської ради (45 сесії 7 скликання) від 25.10.2017 №183 (далі - Положення) Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради (далі - управління) є структурним підрозділом виконкому Малинської міської ради, утворюється Малинською міською радою і на території міста забезпечує виконання покладених на управління завдань (а.с.162-184).

Згідно з підпунктом 26 пункту 5 вказаного Положення управління відповідно до визначених повноважень з питань реалізації заходів соціальної підтримки населення:

- організовує в межах компетенції роботу щодо надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, пільг з оплати житлово-комунальних послуг, послуг зв`язку, пільг на придбання твердого палива і скрапленого газу, пільг на проїзд окремим категоріям громадян, інших пільг, передбачених законодавством України;

- проводить розрахунки з організаціями - надавачами послуг за надані пільги окремим категоріям громадян і призначені житлові субсидії населенню.

У сфері реалізації державних соціальних гарантій окремим категоріям громадян організовує в межах компетенції роботу з надання пільг пенсіонерам, особам з інвалідністю, ветеранам війни та праці, одиноким непрацездатним громадянам та іншим категоріям осіб, які мають право на пільги відповідно до законодавства України (підпункт 26 пункту 5 Положення).

Судом також встановлено, що рішенням Малинської міської ради (1 сесії 8 скликання) від 23.12.2020 №91 затверджено Програму надання пільг окремим категоріям населення Малинської територіальної громади на 2021-2023 роки (далі - Програма) та додатки до неї. Вирішено визначити необхідну суму видатків на фінансування видатків щодо надання пільг в оплаті послуг зв`язку, компенсації за пільговий проїзд окремим категорій громадян міським автомобільним та залізничним транспортом, інших пільг населенню в 2021-2023 роках в межах фінансових можливостей міського бюджету та інших надходжень, не заборонених чинним законодавством України (а.с.190-197).

Згідно з паспортом Програми відповідальним виконавцем програми та головним розпорядником бюджетних коштів по наданню пільг окремим категоріям громадян з оплати послуг зв`язку є Управління праці та соціального захисту населення виконкому Малинської міської ради.

У пункті 4 Програми визначено, що її фінансування здійснюється за рахунок коштів міського територіальної громади та інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством України. При цьому обсяг коштів визначається під час формування бюджету міської територіальної громади на відповідні роки з урахуванням його фінансових можливостей та може змінюватись в процесі виконання бюджету та при внесенні змін до нього.

Відповідно до пункту 7.1 Програми фінансування пільг на оплату послуг зв`язку (встановлення на пільгових умовах квартирних телефонів та пільги на абонентську плату за користування телефоном) окремим категоріям громадян буде здійснюватися згідно з законодавством України та Порядку відшкодування вартості встановлення телефону та знижки на абонентську плату за користування телефоном окремим категоріям громадян (додаток №1).

Організаційна робота щодо виконання визначених програмою заходів та контроль за ходом їх виконання покладається на Управління праці та соціального захисту виконкому Малинської міської ради (п. 8 Програми).

З урахування вищевикладеного господарським судом встановлено, що саме Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Малинської міської ради Житомирської області зобов`язане проводити розрахунки з організаціями - надавачами послуг за надані пільги окремим категоріям громадян, до яких також відноситься Акціонерне товариство "Укртелеком" в особі Житомирської філії АТ "Укртелеком", як надавач телекомунікаційних послуг.

Таким чином виконанню позивачем обов`язку з надання телекомунікаційних послуг усім пільговим категоріям громадян кореспондує обов`язок відповідача компенсувати всі витрати, понесені позивачем у зв`язку з наданням таких послуг.

Відповідно до ст.ст.525, 526 ЦК України зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною 2 статті 193 ГК України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що протягом липня 2022 року - червня 2023 року позивач надавав послуги зв`язку пільговим категоріям населення міста Малина та Малинської територіальної громади Житомирської області, а саме: липень 2022 - 892,36грн, за серпень 2022 - 794,89грн, за вересень 2022 - 711,88грн, за жовтень 2022 - 688,91грн, за листопад 2022 - 795,68грн, за грудень 2022 - 837,75грн, січень 2023 - 767,75грн, лютий 2023 - (-1964,06грн), березень 2023 - 420,00грн, квітень 2023 - 415,33грн, травень 2023 - 420,00грн, червень 2023 - 506,94грн, що разом становить 7 251,49грн (а.с.37-50).

Позивачем за вказаний період заявлено до стягнення 7 251,83 грн.

Представник позивача в судовому засіданні зазначила, що при підрахунку заявленої до стягнення суми допущено помилку.

Таким чином, наявними в матеріалах справи доказами підтверджуються факт надання послуг зв`язку пільговим категоріям населення за період з липня 2022 року по червень 2023 в сумі 7 251,49грн. Вимоги позивача в частині стягнення з відповідача заборгованості в сумі 0,34грн (7 251,83 грн - 7 251,49грн = 0,34грн) заявлені безпідставно.

Відповідач нараховану позивачем суму послуги зв`язку пільговим категоріям населення не оспорює. Проте зазначає про відсутність фінансування на її погашення.

При цьому суд враховує, що пунктом 14 Закону України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України" від 20.12.2016 року № 1789-VIII, ч.1 ст.91 Бюджетного кодексу України було доповнено пунктом 20-4, зокрема: до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на пільги з послуг зв`язку, інші передбачені законодавством пільги, що надаються ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; постраждалим учасникам Революції Гідності; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; ветеранам праці; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам Національної поліції; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України; особам, звільненим з військової служби, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби; особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю та особам, які супроводжують осіб з інвалідністю I групи або дітей з інвалідністю (не більше одного супроводжуючого); реабілітованим громадянам, які стали особами з інвалідністю внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської ката гарантії".

Таким чином, питання забезпечення пільгами з оплати послуг зв`язку громадян окремих категорій за рахунок коштів місцевих бюджетів має розглядатися відповідними органами місцевого самоврядування.

Доказів того, що в місцевому бюджеті по Програмі надання пільг окремим категоріям населення Малинської міської територіальної громади на 2021-2023 роки (надання пільг окремим категоріям громадян з оплати послуг зв`язку) не закладено відповідачем до матеріалів справи не надано.

Іншого органу, створеного для виконання зазначених функцій, судом не встановлено.

Таким чином, враховуючи наведене, суд дійшов висновку про те, що відповідач має обов`язок по відшкодуванню або фінансуванню пільг з послуг зв`язку, наданих у спірному періоді.

Водночас суд зазначає, що саме структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації, а також мають право, зокрема, отримувати відомості від пільговиків, а також від державних органів, де перебувають на обліку пільговики, підприємств та організацій, що надають послуги.

При вирішенні даного спору, судом також враховується, що ні Законом України "Про телекомунікації", ні Правилами надання та отримання телекомунікаційних послуг не передбачено жодного обмеження щодо надання послуг у разі відсутності коштів на зазначені цілі (Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 26 червня 2018 року по справі №924/781/17).

Частина 2 статті 218 ГК України та стаття 617 ЦК України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення від відповідальності.

При цьому чинне законодавство України не передбачає обов`язковості укладення договору про розрахунки з постачальниками послуг, наданих особам, які згідно з чинним законодавством мають право на пільги, оскільки зобов`язання сторін у таких відносинах виникають безпосередньо із законів України і не залежать від їх бажання.

Телекомунікаційні послуги на пільгових умовах позивачем надавались не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього.

З огляду на наведене, у позивача виникло цивільне право на відшкодування вартості послуг зв`язку, наданих особам, які згідно чинного законодавства мають право на соціальні пільги, а у відповідача як органу, через який діє держава у цивільних відносинах, - цивільний обов`язок здійснити з позивачем розрахунок за надані цим особам послуги, оскільки: по-перше, держава діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасника цивільних відносин (ч.1 ст.167 ЦК України): по-друге, держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їх компетенції, встановленої законом (ст.170 ЦК України).

Відповідно до ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Станом на час розгляду справи, внаслідок неналежного виконання відповідачем зобов`язань по відшкодуванню пільгової вартості послуг зв`язку за липень 2022 року -червень 2023 року, перед відповідачем наявна заборгованість у розмірі 7 251,49грн.

Однак відповідач відповідних відрахувань по відшкодуванню пільгової вартості послуг зв`язку за період липень 2022 року - червень 2023 року не здійснював, доводів позивача не спростував.

Враховуючи викладене, вимоги позивача про стягнення з відповідача 7 251,49грн відшкодування вартості телекомунікаційних послуг, наданих пільговій категорії населення є обґрунтованими, заявленими відповідно до чинного законодавства та такими, що підлягають задоволенню. В частині стягнення 0,34грн заборгованості суд відмовляє.

Щодо розподілу судових витрат.

Згідно з ч. 1, 2, ст.123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до ст.129 ГПК України, покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

УХВАЛИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Малинської міської ради Житомирської області (11602, Житомирська область, Коростенський район, м.Малин, площа Соборна, 6А; ідентифікаційний код 33281305) на користь Акціонерного товариства "Укртелеком" (01601, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, буд.18, ідентифікаційний код 21560766) в особі Житомирської філії Акціонерного товариства "Укртелеком" (10014, м.Житомир, вул.Київська, буд.20, ідентифікаційний код 01184114):

- 7 251,49грн боргу,

- 2 683,87грн витрат по сплаті судового збору.

3. В іншій частині позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено: 08.07.24

Суддя Кравець С.Г.

Друк:

1 - у справу

2 - АТ "Укртелеком" - Електронний суд,

3 - Житомирській філії на ел. пошту: marudenko@ukrtelecom.ua,

4 - відповідачу (11601, Житомирська область, Коростенський район, м. Малин, площа Соборна, буд. 6а; код ЄДРПОУ 33281305) (рек.).

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення27.06.2024
Оприлюднено10.07.2024
Номер документу120229654
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань інші договори

Судовий реєстр по справі —906/1528/23

Ухвала від 06.08.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О. М.

Рішення від 27.06.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 18.04.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 05.03.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 07.02.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 27.11.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні