ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"02" липня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/1909/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Найфлейша В.Д.
При секретарі судового засідання Дурович А.А.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи № 916/1909/24
до відповідача: Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1, ЄДРПОУ 26302595)
Про стягнення 299192,80грн..
Представники сторін:
Представник відповідача - Вакаренко І.В. (зал 2) - від ДКВ ОМР
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "Вектор Буд-Торг" звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, в якій просить:
-стягнути з Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (ЄДРПОУ 26302595) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» (ЄДРПОУ 41610262) грошові кошти в сумі 299 192,80 грн.;
-стягнути з Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (ЄДРПОУ 26302595) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» (ЄДРПОУ 41610262) судовий збір за подання позовної заяви до суду в сумі 4487,89 грн.
Ухвалою суду від 01.05.2024р. позовну заяву залишено без руху; встановлено позивачу строк у 10 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви, шляхом надання до суду: відомостей про наявність або відсутність електронного кабінету, доказів направлення копії позовної заяви відповідачу; попереджено позивача про наслідки недотримання вимог ухвали про залишення позовної заяви без руху, передбачені ч. 4 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України.
Від ТОВ "Вектор Буд-Торг" надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 29.05.2024р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №916/1909/24 за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін; засідання призначено на "02" липня 2024 р. о 10:15 у приміщенні господарського суду Одеської області за адресою: м. Одеса, пр-т Шевченка, 29, в залі судових засідань № 2 (1 поверх), тел. 0(482)307-990; запропоновано відповідачу підготувати та надати до суду і одночасно надіслати позивачеві відзив на позов, оформлений з урахуванням вимог, встановлених ст.165 ГПК України, протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали суду, тощо.
31.05.2024р. від ТОВ "Вектор Буд-Торг" повторно надійшла заява про усунення недоліків вказаного позову.
Крім того, 04.06.2024р. за вх.№22276/24 від Департаменту комунальної власності Одеської міської ради до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому, не погоджуючись з аргументами та доводами, викладених в позовній заяві, просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
25.06.2024р. ТОВ "Вектор Буд-Торг" надало відповідь на відзив, згідно якої, не погоджуючись з позицією та доводами Відповідача, Позивач просить задовольнити позовну заяву та поновити строк для подання вказаного процесуального документу, який був порушений з поважних причин.
Позивач у судове засідання не з`явився, клопотанням від 25.06.2024р. та 26.06.2024р., поданими до суду, просив розглянути справу № 916/1909/24 без його участі, за наявними в матеріалах справи документами.
У судовому засіданні 02.07.2024р. відповідач заперечив проти позовних вимог, просив відмовити в їх задоволенні у повному обсязі.
02.07.2024р. у судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши думку сторін по справі, дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, суд приходить до наступних висновків.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що за результатами електронного аукціону, оформленого протоколом про результати електронного аукціону № SPD001-UA-20231203-16616, сформованого 22.12.2023 року о 16:45:31 оператором електронного майданчика Товариством з обмеженою відповідальністю "Українська Універсальна Біржа", затвердженим наказом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 29.12.2023 року № 861, Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» було визнано переможцем аукціону з придбання об`єкту малої приватизації окремого майна - нежитлового приміщення № 101 загальною площею 37,1 кв.м, що розташоване за адресою: м. Одеса, бульвар Італійський, 4.
У встановлені законодавством строки ТОВ «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» здійснило оплату за придбаний об`єкт приватизації в розмірі 293 392,80 грн. та вартість незалежної оцінки об?єкта приватизації, що склала 5800,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №1210 від 08.01.2024р. на суму 293 392,80 грн. та платіжною інструкцією №1211 від 08.01.2024р. на суму 5 800,00 грн.
Однак, у зв`язку з відмовою ТОВ «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» в укладанні договору купівлі-продажу об?єкта малої приватизації з органом приватизації - Департаментом комунальної власності Одеської міської ради, останнім було складено та опубліковано в системі Прозоро-Продажі Акт про відмову від укладання договору купівлі-продажу з переможцем за результатами електронного аукціону № SPD001-UA- 20231203-16616 від 26.01.2024 року.
29.01.2024р. ТОВ «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» звернулося до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради із листом №2/01, яким повідомило орган приватизації про його відмову від укладання договору та одночасно з цим попросило повернути кошти, сплачені за придбаний об`єкт приватизації та вартість незалежної оцінки об?єкта приватизації відповідно до платіжних інструкцій від 08.01.2023 за №№1210,1211 на загальну суму 299 192,80 грн.
У відповідь на звернення товариства Департаментом комунальної власності Одеської міської ради листом від 11.03.2024 року № 01-13/539 відмовлено в поверненні коштів.
Не погодившись з відповіддю Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, з метою захисту своїх майнових інтересів, ТОВ «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» вирішило звернутися з відповідним позовом до суду.
Департамент комунальної власності Одеської міської ради, заперечуючи проти позовних вимог, зазначив, що у зв`язку із відсутністю механізму повернення сплаченого переможцем аукціону ціни продажу об`єкта приватизації у разі відмови переможця аукціону від укладання договору купівлі - продажу, а також враховуючи те , що 08.01.2024р. кошти, які надійшли на рахунок Департаменту відТОВ «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» за викуп об`єкта приватизації, перераховані Департаментом до місцевогобюджету в повному обсязі на підставі п .32 рішення ОМР від 29.11.2023р., заявлені позивачем грошові вимоги поверненню НЕ ПІДЛЯГАЮТЬ.
Статтею 15 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" визначено, що об`єкти малої приватизації продаються виключно на електронних аукціонах.
Відповідно до ч. 9 ст. 14 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" Орган приватизації з продажу об`єкта малої приватизації не затверджує протокол електронних торгів, не укладає договір купівлі-продажу за результатами продажу на аукціоні чи застосування процедури викупу із потенційним покупцем, який:
- не відповідає вимогам статті 8 цього Закону;
- не подав документи або відомості, обов`язкове подання яких передбачено цим Законом;
- подав неправдиві відомості про себе;
- відмовився від підписання протоколу про результати електронного аукціону або договору купівлі-продажу щодо того самого об`єкта приватизації, що підтверджується відповідним актом;
- не сплатив ціну продажу об`єкта приватизації у строк, встановлений цим Законом, щодо того самого об`єкта приватизації, що підтверджується відповідним актом.
Не можуть бути підставою для прийняття рішення про відмову в затвердженні протоколу електронних торгів та подальшому укладенні договору купівлі-продажу формальні (несуттєві) помилки в оформленні заяви на участь у приватизації об`єкта малої приватизації або в документах та інформації, що подаються разом із такою заявою, які не впливають на зміст заяви або документів та інформації, зокрема технічні помилки та описки.
Рішення органу приватизації про відмову у затвердженні протоколу електронних торгів або про відмову від укладення договору купівлі-продажу має містити підстави для прийняття такого рішення і ухвалюється після закінчення електронного аукціону на підставі перевірки органом приватизації заяви на участь у приватизації об`єкта малої приватизації і доданих до неї документів та інформації переможця аукціону.
Переможець аукціону може оскаржити це рішення до суду протягом строку, передбаченого статтею 30 цього Закону.
З протоколу про результати електронного аукціону № SPD001-UA-20230714-21422 від 22.12.2023, що опублікований в загальному доступі в системі Прозоро-Продажі, вбачається, що за результатами проведеного аукціону переможцем аукціону визначено позивача ТОВ «ВЕКТОР БУД-ТОРГ».
Відповідно до ч. 4. ст. 24 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» У разі прийняття рішення про відмову в укладенні договору купівлі-продажу відповідно до частини шостої або дев`ятої статті 14 цього Закону або у разі відмови переможця аукціону від укладення договору купівлі-продажу, що підтверджується відповідним актом, сплачена переможцем аукціону ціна продажу об`єкта приватизації, крім гарантійного внеску, повертається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 67 Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 10.05.2018 № 432 передбачено, що у випадках, передбачених частиною дев`ятою статті 14 Закону, орган приватизації завантажує рішення про відмову у затвердженні протоколу про результати електронного аукціону або про відмову від укладення договору купівлі-продажу в електронній торговій системі. Якщо переможець електронного аукціону відмовився від підписання протоколу про результати електронного аукціону або договору купівлі-продажу чи не підписав такий протокол або договір у встановлені строки, не сплатив ціну продажу об`єкта приватизації у встановлений строк, орган приватизації складає та завантажує відповідний акт в електронну торгову систему.
У такому випадку в електронній торговій системі автоматично формується новий протокол про результати електронного аукціону з визначенням переможцем електронного аукціону учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією, а у разі однакових цінових пропозицій - учасника, що подав її раніше, за умови, що ним зроблений щонайменше один крок аукціону.
З протоколу про результати електронного аукціону № SPD001-UA-20231203-16616, затвердженим наказом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 30.01.2024 року № 41, що опублікований в загальному доступі в системі Прозоро-Продажі, вбачається, що за результатами проведеного аукціону переможцем визнано фізичну особу - ОСОБА_1 . Ціна продажу склала 180 000,00грн.
В подальшому, 26.02.2024р. між ОСОБА_1 та територіальною громадою міста Одеси в особі Одеської міської ради, від імені якої діяв Департамент комунальної власності Одеської міської ради, було укладено договір купівлі-продажу об?єкта малої приватизації - нежитлове приміщення № 101 за адресою: АДРЕСА_1 (крім акцій, частки), за результатами електронного аукціону, копія якого додана до матеріалів справи.
Згідно п. 112 цього ж Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об`єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу, у разі невиконання переможцем електронного аукціону однієї з вимог, передбачених пунктами 64, 95 цього Порядку, а також у випадках, передбачених пунктом 67 або 96 цього Порядку, сплачені гарантійний та реєстраційний внески не повертаються такому переможцю та перераховуються оператором електронного майданчика, через якого надано найвищу цінову пропозицію, на казначейський рахунок, зазначений органом приватизації в інформаційному повідомленні, протягом п`яти робочих днів з дня настання подій, визначених пунктом 67 або 96 цього Порядку.
Відповідно до п. 2 Порядку перерахування до бюджетів коштів, одержаних від приватизації майна, затвердженого наказом Міністерством фінансів України, Фондом державного майна України 30.12.2015 №1271/2065, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 року Надходження від приватизації державного майна належать до джерел фінансування державного бюджету. Кошти від відчуження майна, яке знаходиться у комунальній власності, згідно із Бюджетним кодексом України належать до джерел формування бюджету розвитку місцевих бюджетів.
Відповідно до п.5 Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787, повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.
Відповідно до п. 6 Порядку перерахування до бюджетів коштів, одержаних від приватизації майна, затвердженого наказом Міністерством фінансів України, Фондом державного майна України 30.12.2015 №1271/2065, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 року На підставі платіжних доручень, підготовлених Фондом чи органами приватизації і наданих Казначейству або відповідним органам Казначейства протягом трьох робочих днів після отримання виписки з рахунків 3555, кошти, одержані від приватизації державного майна, та інші надходження, безпосередньо пов`язані з процесом приватизації, за вирахуванням податку на додану вартість перераховуються відповідно до закону про Державний бюджет України на відповідний рік на рахунки, відкриті в Казначействі за субрахунком 3134 "Надходження від запозичень, приватизації та активних операцій державного бюджету" (далі - рахунок 3134).
Як вже було встановлено судом, 25.04.2024р. ТОВ «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» на адресу Департаменту комунальної власності Одеської міської ради надіслано лист про повернення сплаченої ціни продажу об`єкта приватизації та вартість незалежної оцінки об?єкта приватизації.
У свою чергу, листом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради № 01-13/539 від 11.03.2024 року повідомлено, що сплачена переможцем аукціону ціна продажу об`єкта приватизації не підлягає поверненню, оскільки, на думку відповідача, механізму повернення таких коштів не передбачено.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Верховний суд України у своїй постанові від 25.07.2018 року у справі № 522/4198/17-ц формуючи правову позицію зазначає, що зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна, б) набуття або збереження за рахунок іншої особи, в) вiдсутнiсть правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адміністративного акта, правочину або інших підстав, передбачених статтею 11 ЦК України).
Під вiдсутнiстю правової підстави розуміється такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовiдношення i його юридичному змісту. Тобто, вiдсутнiсть правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
Набуття чи збереження майна буде безпідставним не тільки за умови відсутності відповідної підстави з самого початку при набутті майна, а й тоді, коли первісно така підстава була, але у подальшому відпала.
Отже, для виникнення зобов`язання, передбаченого ст. 1212 ЦК України, важливим є сам факт безпідставного набуття або збереження, а не конкретна підстава, за якою це відбулося.
Тобто у разі, коли поведінка набувача, потерпілого, інших осіб або подія утворюють правову підставу для набуття (збереження) майна, ст. 1212 ЦК України може бути застосована тільки після того, якщо така правова підстава в установленому порядку скасована, визнана недійсною, змінена, припинена, або була відсутня взагалі.
Позивач вважає, що неповернення коштів, сплачених, як ціна продажу об`єкта приватизації, є порушенням прав ТОВ «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» зі сторони Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, а такі кошти є безпідставно утриманими.
У зв`язку із викладеним, Позивач просить суд cтягнути з Департаменту комунальної власності Одеської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕКТОР БУД-ТОРГ» 299 192,80 грн.
Відповідно до ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог у повному обсязі та їх підтвердження встановленими обставинами справи.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 73,74, 73-80, 86, 123, 124, 129, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд-
УХВАЛИВ:
1. Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Вектор Буд-Торг" (70002, Запорізька обл., Запорізький р-н, м. Вільнянськ, вул. Козацька, 2, офіс 10, ЄДРПОУ 41610262) до відповідача: Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1, ЄДРПОУ 26302595) - задовольнити.
2. Стягнути з Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1, ЄДРПОУ 26302595) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вектор Буд-Торг" (70002, Запорізька обл., Запорізький р-н, м. Вільнянськ, вул. Козацька, 2, офіс 10, ЄДРПОУ 41610262) грошові кошти в сумі 299 192,80 грн.
3. Стягнути з Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1, ЄДРПОУ 26302595) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вектор Буд-Торг" (70002, Запорізька обл., Запорізький р-н, м. Вільнянськ, вул. Козацька, 2, офіс 10, ЄДРПОУ 41610262) судовий збір в сумі 4487,89 грн.
Накази видати.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://od.arbitr.gov.ua
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання його повного тексту і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів.
Рішення складено та підписано 05 липня 2024 р.
Суддя В.Д. Найфлейш
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2024 |
Оприлюднено | 10.07.2024 |
Номер документу | 120231283 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Найфлейш В.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні