Рішення
від 05.06.2024 по справі 370/2426/19
МАКАРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

МАКАРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Д.Ростовського, 35, смт. Макарів, Київська область, 08001, тел/факс (04578)5-13-39, e-mail inbox@mk.ko.court.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" червня 2024 р. Справа №370/2426/19

Макарівський районний суд Київської області у складі

головуючого судді Косенко А.В.,

із секретарем судового засідання Некращук Я.А.

за участю

представник позивача Ілюшенко К.В. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду у смт Макарів Київської області справу за позовом

заступника прокурора Київської області в інтересах Держави в особі Київського обласного та по місту Києву управлінню лісового та мисливського господарства, Філія «Макарівське лісове господарство» ДП «Ліси України» до Бучанської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 про визнання недійсним розпорядження та витребування земельних ділянок із незаконного володіння, -

в с т а н о в и в:

Заступник прокурора Київської області звернувся до суду в інтересах держави в особі Київського обласного та по місту Києву управління лісового та мисливського господарства, державного підприємства «Макарівське лісове господарство» до Бучанської районної державної адміністрації, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 про визнання недійсним розпорядження та витребування земельних ділянок із незаконного володіння, посилаючись на те, що розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації від 05.06.2008 №2226 «Про передачу у власність земельних ділянок громадянам України для ведення особистого селянського господарства в межах Ситняківської сільської ради» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для безоплатної передачі у власність 20 громадянам для ведення особистого селянського господарства в межах Ситняківської сільської ради, у тому числі наступним громадянам: ОСОБА_10 - земельну ділянку площею 1,99 га; ОСОБА_11 - земельну ділянку площею 1,99 га; ОСОБА_2 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_8 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_7 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_6 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_5 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_4 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_3 - земельну ділянку площею 1,99 га.

У подальшому, управлінням земельних ресурсів у Макарівському районі на підставі вищевказаного розпорядження Макарівської районної державної адміністрації видано державні акти на право власності на земельні ділянки, які зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, а саме:

ОСОБА_10 - ЯЖ № 237855 від 09.06.2008 на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0038;

ОСОБА_11 - ЯЖ № 237854 від 09.06.2008 на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0039;

ОСОБА_2 - ЯЖ № 237882 від 09.06.2008 на земельну ділянку площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0040;

ОСОБА_3 - ЯЖ № 237881 від 09.06.2008 на земельну ділянку площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0041;

ОСОБА_4 - ЯЖ № 237880 від 09.06.2008 на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0042;

ОСОБА_5 - ЯЖ № від 09.06.2008 на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0043;

ОСОБА_6 - ЯЖ № 237878 від 09.06.2008 на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0044;

ОСОБА_7 - ЯЖ № 237877 від 09.06.2008 на земельну ділянку площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0045;

ОСОБА_8 - ЯЖ № 237876 від 09.06.2008 на земельну ділянку площею 1,8518 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0046, для ведення особистого селянського господарства на території Ситняківської сільської ради Макарівського району.

В подальшому, розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації від 30.09.2008 № 3643 «Про зміну функціонального використання земельних ділянок громадянам України в межах Ситняківської сільської ради» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства для ведення садівництва та змінено функціональне використання земельних ділянок в межах Ситняківської сільської ради, у тому числі наступним громадянам: ОСОБА_10 - земельну ділянку площею 1,8527 га; ОСОБА_11 - земельну ділянку площею 1,8527 га; ОСОБА_2 - земельну ділянку площею 1,8528 га, ОСОБА_8 - земельну ділянку площею 1,8518 га, ОСОБА_7 - земельну ділянку площею 1,8528 га, ОСОБА_6 - земельну ділянку площею 1,8527 га, ОСОБА_5 - земельну ділянку площею 1,8527 га, ОСОБА_4 - земельну ділянку площею 1,8527 га, ОСОБА_3 - земельну ділянку площею 1,8528 га.

На підставі вищевказаного розпорядження Макарівської районної державної адміністрації, управлінням земельних ресурсів у Макарівському районі видано державні акти на право власності на земельні ділянки, які зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, а саме:

ОСОБА_10 - ЯЖ №472709 від 11.01.2010 на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0038;

ОСОБА_11 - ЯЖ №472708 від 11.01.2010 на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0039;

ОСОБА_2 - ЯЖ №472707 від 11.01.2010 на земельну ділянку площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0040;

ОСОБА_3 - ЯЖ №472706 від 11.01.2010 на земельну ділянку площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0041;

ОСОБА_4 - ЯЖ №472705 від 11.01.2010 на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0042;

ОСОБА_5 - ЯЖ №472704 від 11.01.2010 на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0043;

ОСОБА_6 - ЯЖ № 472703 від 11.01.2010 на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0044;

ОСОБА_7 - ЯЖ №472702 від 11.01.2010 на земельну ділянку площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0045;

ОСОБА_8 - ЯЖ №472701 від 11.01.2010 на земельну ділянку площею 1,8518 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0046, для ведення садівництва на території Ситняківської сільської ради Макарівського району.

Установлено, що в подальшому право власності на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0038 набуто ОСОБА_9 на підставі договору купівлі-продажу від 01.04.2010 № 726.

Крім цього, право власності на земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0039 набуто ОСОБА_9 на підставі договору купівлі-продажу від 01.04.2010 № 714.

Встановлено, що вищевказані розпорядження Макарівською районною державною адміністрацією прийнято поза межами компетенції, у зв`язку з чим набуття права власності на вищевказані земельні ділянки зазначеними громадянами для ведення особистого селянського господарства, а також зміна цільового призначення зазначених земельних ділянок відбулись із порушенням вимог земельного та лісового законодавства.

В силу положень ст. ст. 19, 55, 84 Земельного кодексу України та ст. 5 Лісового кодексу України (в редакції станом на момент виникнення правовідносин між сторонами) спірні земельні ділянки відносилися до земель державної власності лісогосподарського призначення та використовувалися для ведення лісового господарства у порядку, визначеному Лісовим кодексом України.

Відповідно до інформації ДП «Макарівське лісове господарство» від 12.11.2018 №04.4-12/552 погоджень на вилучення та зміну цільового призначення земельних ділянок з кадастровими номерами: 3222787400:03:002:0038, 3222787400:03:002:0039, 3222787400:03:002:0040, 3222787400:03:002:0041, 3222787400:03:002:0042, 3222787400:03:002:0043, 3222787400:03:002:0044, 3222787400:03:002:0045, 3222787400:03:002:0046, які розташовані на землях лісогосподарського призначення лісового фонду Макарівського лісництва у виділах 5, 6, 7, 8 кварталу 88 підприємство не надавало. Вказані земельні ділянки є єдиним лісовим масивом та використовуються для ведення лісового господарства.

Так, факт віднесення спірних земельних ділянок до земель лісогосподарського призначення підтверджується проектами організації та розвитку лісового господарства Макарівського державного лісового господарства Державного лісогосподарського об`єднання «Київліс» 2003 року та ДП «Макарівське лісове господарство» Київського обласного та по місту Києву Управління лісового та мисливського господарства 2014 року (Макарівське лісництво).

Окрім того, за інформацією Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання «Укрдержліспроект» від 12.11.2018 №741, земельні ділянки, з кадастровими номерами 3222787400:03:002:0038, 3222787400:03:002:0039, 3222787400:03:002:0040, 3222787400:03:002:0041, 3222787400:03:002:0042, 3222787400:03:002:0043, 3222787400:03:002:0044, 3222787400:03:002:0045, 3222787400:03:002:0046, які надані у власність громадянам розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації від 05.06.2008 №2226, відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2003 року, відносяться до лісів Макарівського лісництва ДП «Макарівське лісове господарство» і накладаються на виділи 8, 9, 10, 11 кварталу 58 вказаного лісництва.

Також, за інформацією Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання «Укрдержліспроект» від 17.09.2018 № 623, вищевказані земельні ділянки відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2014 року, відносяться до лісів Макарівського лісництва ДП «Макарівське лісове господарство» і накладаються на виділи 5, 6, 7, 8, кварталу 88 вказаного лісництва.

Отже, право постійного користування Макарівського лісництва ДП «Макарівське лісове господарство» лісами площею 16,6737 га 88 кварталу підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування 2003, 2014 років відповідно до п.5 «Прикінцевих положень» Лісового кодексу України, згідно з якими спірні лісові ділянки відносилися до земель лісогосподарського призначення.

Вказане переконливо свідчить про те, що Макарівською районною державною адміністрацією всупереч вищезазначених вимог законодавства, передано у приватну власність землі лісового фонду, що вказує про перевищення адміністрацією передбачених законом повноважень.

Разом з тим, розпорядженням голови Макарівської районної державної адміністрації від 05.06.2008 № 2226 передано у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства земельні ділянки загальною площею 16,6737 га, які накладаються на землі лісогосподарського призначення, а саме на виділи 8, 9, 10, 11 кварталу 58 (за матеріалами лісовпорядкування 2003 року) та виділи 5, 6, 7, 8, кварталу 88 (за матеріалами лісовпорядкування 2014 року) Макарівського лісництва ДП «Макарівське лісове господарство» становлять єдиний лісовий масив, знаходяться в одному кварталі, є суміжними та межують між собою та використовуються для ведення лісового господарства. Рішення уповноваженим органом держави на підставі ст. ст. 142, 149 Земельного кодексу не приймались.

Вказане переконливо свідчить про те, що Макарівська районна державна адміністрація фактично вилучила та змінила цільове призначення земель лісового фонду у вигляді єдиного лісового масиву земельну ділянку, яка значно перевищує 1 га, що свідчить про перевищення районною державною адміністрацією передбачених законом повноважень.

Порядок вилучення земельних ділянок врегульовано ст. 149 Земельного кодексу України, відповідно до якої земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

Однак, розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації передано у власність земельну ділянку лісового фонду без згоди землекористувача, всупереч вимогам ч. 5 ст. 116, ч. 1, 2 ст. 149 Земельного кодексу України.

Оскаржуваними розпорядженнями порушено порядок зміни цільового призначення земель, оскільки така зміна проведена не уповноваженим відповідно до вимог Земельного кодексу України органом та за відсутності згоди органу лісового господарства.

Відповідно до інформації Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства від 12.11.2018 № 04-48/2441, погодження на зміну цільового призначення спірних земельних ділянок Управлінням не надавалось.

Враховуюче викладене, земельні ділянки з кадастровими номерами 3222787400:03:002:0038, 3222787400:03:002:0039, 3222787400:03:002:0040, 3222787400:03:002:0041, 3222787400:03:002:0042, 3222787400:03:002:0043, 3222787400:03:002:0044, 3222787400:03:002:0045, 3222787400:03:002:0046 набуто громадянами у приватну власність в порушення порядку зміни їх цільового призначення, визначеному відповідно до ст. 20 Земельного кодексу України та ст. 57 Лісового кодексу України без погодження відповідними органами лісового господарства.

Оскільки розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 05.06.2018 № 2226 прийнято всупереч вимог ст. ст. 20, 55, 56, 57, 84, 116, 122, 142, 149 Земельного кодексу України тому і наступне розпорядження від 30.09.2008 №3643 про зміну цільового призначення вказаних земельних ділянок із земель для ведення особистого селянського господарства на землі для ведення садівництва, як похідне, також є незаконним.

Таким чином, оспорювані розпорядження Макарівської районної державної адміністрації прийняті всупереч ст. ст. 20, 55, 56, 57, 84, 116, 122, 142, 149 Земельного кодексу України, у зв`язку з чим на підставі ст. ст. 21, 152, 155 Земельного кодексу України, ст. ст. 16, 21, 393 Цивільного кодексу України, ст. 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» підлягають визнанню судом недійсними.

Оскільки зазначені розпорядження суперечать вимогам закону, тому отримані у приватну власність земельні ділянки підлягають поверненню належному власнику.

Позивач просить:

-Визнати поважними причини пропуску прокурором строку позовної давності для звернення до суду з даним позовом та поновити його, захистивши право;

-Визнати недійсним розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 05.06.2008 № 2226 «Про передачу у власність земельних ділянок громадянам України для ведення особистого селянського господарства в межах Ситняківської сільської ради» в частині передачі ОСОБА_10 земельної ділянки площею 1,99 га; ОСОБА_11 земельної ділянки площею 1,99 га; ОСОБА_2 земельної ділянки площею 1,99 га; ОСОБА_8 земельної ділянки площею 1,99 га; ОСОБА_7 земельної ділянки площею 1,99 га; ОСОБА_6 земельної ділянки площею 1,99 га; ОСОБА_5 земельної ділянки площею 1,99 га; ОСОБА_4 земельної ділянки площею 1,99 га; ОСОБА_3 земельної ділянки площею 1,99 га;

-Визнати недійсним розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 30.09.2008 № 3643 «Про зміну функціонального використання земельних ділянок громадянам України в межах Ситняківської сільської ради» в частині в частині зміни цільового призначення земельних ділянок: площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0038, яка належить ОСОБА_10 ; площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0039, яка належить ОСОБА_11 ; площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0040, яка належить ОСОБА_2 ; площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0041, яка належить ОСОБА_3 ; площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0042, яка належить ОСОБА_4 ; площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0043, яка належить ОСОБА_5 ; площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0044, яка належить ОСОБА_6 ; площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0045, яка належить ОСОБА_7 ; площею 1,8518 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0046, яка належить ОСОБА_8 , що розташовані в межах Ситняківської сільської ради Макарівського району Київської області;

-Зобов`язати ОСОБА_9 земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0038 та земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0039; ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0040; ОСОБА_3 земельну ділянку площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0041; ОСОБА_4 земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0042; ОСОБА_5 земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0043; ОСОБА_6 земельну ділянку площею 1,8527 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0044; ОСОБА_7 земельну ділянку площею 1,8528 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0045; ОСОБА_8 земельну ділянку площею 1,8518 га з кадастровим номером 3222787400:03:002:0046, які знаходяться на території Ситняківської сільської ради Макарівського району Київської області, повернути у власність держави в особі Державного підприємства «Макарівське лісове господарство».

Ухвалою суду від 19.08.2019 року позовну заяву заступника прокурора Київської області в інтересах Держави в особі Київського обласного та по місту Києву управлінню лісового та мисливського господарства, Філія «Макарівське лісове господарство» ДП «Ліси України», прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі. Розгляд справи ухвалено здійснювати в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 04.10.2019 року, яке неодноразово відкладалось.

Ухвалою суду від 04.11.2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні 20.01.2020 року, яке неодноразово відкладалось.

В судовому засіданні 20.05.2024 року представник позивача - прокурор Макарівського відділу Києво-Святошинської окружної прокуратури Ілюшенко К.В. позовні вимоги підтримала в повному обсязі, просила їх задовольнити.

Інші сторони, будучи належним чином повідомленими про час та місце розгляду справи, до суду не з`явилися, про причини неявки не повідомили, клопотань, заперечень, пояснень, відзивів у запропонований строк не надіслали.

Заслухавши учасників справи, дослідивши письмові її матеріали, судом встановлено наступне.

Згідно листів ВО «Укрдержліспроект», доданих до матеріалів справи та картографічних матеріалів до них, спірні земельні ділянки накладаються на квартал 58 (за матеріалами лісовпорядкування 2003 року) та на квартал 88 (за матеріалами лісовпорядкування 2014 року) Макарівського лісництва ДП «Макарівське лісове господарство».

Відповідно до інформації, наданої Київським обласним та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, управління не надавало погодження на зміну цільового призначення земельних ділянок з кадастровими номерами: 3222787400:03:002:0038; 3222787400:03:002:0039; 3222787400:03:002:0040; 3222787400:03:002:0041; 3222787400:03:002:0042; 3222787400:03:002:0043; 3222787400:03:002:0044; 3222787400:03:002:0045; 3222787400:03:002:0046.

Згідно листа ДП «Макарівське лісове господарство» №04.4-12/552 від 12.11.2018, погоджень на вилучення земельних ділянок лісогосподарського призначення з кадастровими номерами 3222787400:03:002:0038; 3222787400:03:002:0039; 3222787400:03:002:0040; 3222787400:03:002:0041; 3222787400:03:002:0042; 3222787400:03:002:0043; 3222787400:03:002:0044; 3222787400:03:002:0045; 3222787400:03:002:0046, котрі відносяться до кварталу №88 виділи 5, 6, 7, 8 Макарівського лісництва (територія Ситняківської сільської ради Макарівського району Київської області), є єдиним лісовим масивом та використовується для ведення лісового господарства, підприємством не надавалася.

На підтвердження факту віднесення спірних земельних ділянок до земель лісогосподарського призначення позивачем надані викопіювання з планшету №7 (лісовпорядкування 2003 року Макарівського лісництва) та №11 (лісовпорядкування 2014 року Макарівського лісництва), проект організації та розвитку лісового господарства Макарівського лісництва ДП «Макарівське лісове господарство» за 2015 рік з таксаційним описом та проектом організації та розвитку лісового господарства Макарівського лісництва Макарівського ДЛГ за 2004 рік з таксаційним описом.

Розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації від 05.06.2008 № 2226 «Про передачу у власність земельних ділянок громадянам України для ведення особистого селянського господарства в межах Ситняківської сільської ради» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для безоплатної передачі у власність 20 громадянам для ведення особистого селянського господарства в межах Ситняківської сільської ради, у тому числі наступним громадянам: ОСОБА_10 - земельну ділянку площею 1,99 га; ОСОБА_11 - земельну ділянку площею 1,99 га; ОСОБА_2 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_8 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_7 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_6 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_5 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_4 - земельну ділянку площею 1,99 га, ОСОБА_3 - земельну ділянку площею 1,99 га.

Розпорядженням Макарівської районної державної адміністрації від 30.09.2008 № 3643 «Про зміну функціонального використання земельних ділянок громадянам України в межах Ситняківської сільської ради» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо зміни функціонального використання земельних ділянок з ведення особистого селянського господарства для ведення садівництва та змінено функціональне використання земельних ділянок в межах Ситняківської сільської ради, у тому числі наступним громадянам: ОСОБА_10 - земельну ділянку площею 1,8527 га; ОСОБА_11 - земельну ділянку площею 1,8527 га; ОСОБА_2 - земельну ділянку площею 1,8528 га, ОСОБА_8 - земельну ділянку площею 1,8518 га, ОСОБА_7 - земельну ділянку площею 1,8528 га, ОСОБА_6 - земельну ділянку площею 1,8527 га, ОСОБА_5 - земельну ділянку площею 1,8527 га, ОСОБА_4 - земельну ділянку площею 1,8527 га, ОСОБА_3 - земельну ділянку площею 1,8528 га.

До матеріалів справи позивачем додані копії державних актів на право власності на земельні ділянки серії ЯЖ №472709 від 11.01.2010, ЯЖ №472708 від 11.01.2010, ЯЖ №472707 від 11.01.2010, ЯЖ №472706 від 11.01.2010, ЯЖ №472705 від 11.01.2010, ЯЖ №472704 від 11.01.2010, ЯЖ № 472703 від 11.01.2010, ЯЖ №472702 від 11.01.2010, ЯЖ №472701 від 11.01.2010, згідно яких відповідачі є власниками спірних земельних ділянок.

Згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 01.04.2010, посвідченого приватним нотаріусом Макарівського районного нотаріального округу Київської області Корнієвською Н.В., ОСОБА_10 відчужив на користь ОСОБА_9 земельну ділянку площею 1.8527 га, що знаходиться за адресою: Київська область,. Макарівський район, Ситняківська сільська рада, кадастровий номер 3222787400:03:002:0038.

Згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 01.04.2010, посвідченого приватним нотаріусом Макарівського районного нотаріального округу Київської області Корнієвською Н.В., ОСОБА_11 відчужив на користь ОСОБА_9 земельну ділянку площею 1.8527 га, що знаходиться за адресою: Київська область,. Макарівський район, Ситняківська сільська рада, кадастровий номер 3222787400:03:002:0039.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частиною третьою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 06 липня 2021 року у справі № 911/2169/20 дійшла висновку, що заборона на здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, передбачена абзацом третім частини третьої статті 23 Закону, має застосовуватись з урахуванням абзацу першого частини третьої цієї статті, який визначає, що суб`єкт, в особі якого прокурор може звертатись із позовом в інтересах держави, має бути суб`єктом владних повноважень незалежно від наявності статусу юридичної особи.

Велика Палата Верховного Суду звернула увагу на частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У контексті зазначеного відсутність у Законі інших визначених заборон на здійснення представництва прокурором, окрім спеціальної заборони на представництво державних компаній, не слід розуміти як таку, що розширює встановлені в абзаці першому частини третьої статті 23 Закону межі для здійснення представництва прокурором законних інтересів держави.

У постановах Верховного Суду від 25 листопада 2020 року у справі №204/6292/18 та від 17 червня 2020 року у справі № 204/7119/18 викладено правовий висновок, згідно з яким саме наявність державно-владних повноважень відокремлює органи державної влади від інших державних установ, які також утворюються державою для здійснення завдань і функцій держави, але, на відміну від органів державної влади, не наділяються владними повноваженнями. Органи державної влади є складовою частиною державного апарату - системи органів та осіб, які наділяються певними правами та обов`язками щодо реалізації державної влади. Водночас державні організації (установи, заклади), на відміну від державного органу, не мають державно-владних повноважень, не виступають від імені держави та є частиною механізму, а не апарату держави. Державна організація - це створений державою колектив працівників чи службовців, що характеризується організаційною єдністю, а також наявністю нормативно визначених повноважень в одній зі сфер суспільних відносин. При цьому така організація має власний кошторис.

У постанові від 23 листопада 2021 року по справі № 359/3373/16-ц Велика Палата Верховного Суду підтвердила свій висновок про відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі державного підприємства.

Позов у цій справі прокурор подав в інтересах держави, зокрема, в особі ДП «Макарівське лісове господарство», яке не є органом державної влади і не є суб`єктом владних повноважень.

У зв`язку із цим, вимоги прокурора, спрямовані на захист прав або інтересів не держави, а державного підприємства, не підлягають розгляду по суті, оскільки позовну заяву за такими вимогами фактично подано не від імені та в інтересах держави, а від імені та в інтересах державного підприємства, а прокурор не має повноважень на ведення справ в частині таких вимог.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 257 ЦПК України позовну заяву від імені заінтересованої особи подано особою, яка не має повноважень на ведення справи.

Отже, рішення суду в частині розгляду позовних вимог прокурора в інтересах ДП «Макарівське лісове господарство» підлягає залишенням позову без розгляду в цій частині.

Крім того, у цій справі прокурор пред`явив позов в інтересах держави в особі Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства.

В постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц (провадження № 14-2цс21) Верховний Суд зазначив, що «зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до ЗК України…зміна цільового призначення земельних лісових ділянок здійснюється за погодженням з органами виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища. Судами в цій справі встановлено, що відсутні докази на підтвердження того, що Київське обласне управління лісового та мисливського господарства надавало згоду на переведення цієї земельної ділянки з лісових земель на землі для будівництва жилих будинків та ведення особистого селянського господарства». Отже, до компетенції Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, в чиїх інтересах заявлено позов, відноситься лише погодження зміни цільового призначення земельних ділянок (відповідних висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 19 січня 2022 року у справі №369/16419/18 та у справі № 372/2969/18).

Так, з листа Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, доданого до матеріалів справи, вбачається, що управління не надавало погодження на зміну цільового призначення земельних ділянок з кадастровими номерами: 3222787400:03:002:0038; 3222787400:03:002:0039; 3222787400:03:002:0040; 3222787400:03:002:0041; 3222787400:03:002:0042; 3222787400:03:002:0043; 3222787400:03:002:0044; 3222787400:03:002:0045; 3222787400:03:002:0046.

Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства відповідно до Положення про Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства, затвердженого наказом від 22.06.2021 року № 370 підпорядковується Держлісагентству та є його територіальним органом.

Частиною 3 вказаного Положення визначено, що завданням Управління є реалізація повноважень Держлісагентства на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці у сфері лісового та мисливського господарства.

Згідно з ст.1 Положення про Держлісагентство, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2014 р. № 521 державне агентство лісових ресурсів України (Держлісагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.

Враховуючи, що завданням Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства є реалізація повноважень Держлісагентства на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці у сфері лісового та мисливського господарства, слід дійти висновку, що Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства є суб`єктом владних повноважень.

У постанові від 21 вересня 2022 року, справа № 369/8239/19 Верховний Суд зазначив наступне.

Вирішуючи питання щодо наявності чи відсутності у Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства повноважень здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, слід врахувати таке.

Пунктами 1 та 5 частини першої статті 27 ЛК України, пунктом «а» частини першої статті 13, статті 122, частини дев`ятої статті 149 ЗК України, передбачено, що до повноважень Уряду у сфері лісових відносин належить забезпечення реалізації державної політики у сфері лісових відносин, а також передача у власність та надання у постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок, що перебувають у державній власності.

Відповідно до частини першої статті 57 ЛК України зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до ЗК України.

Згідно з частиною сьомою статті 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Урядом.

Звертаючись до суду із позовом прокурор в інтересах Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства просив, зокрема, визнати недійсним розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 05.06.2008 № 2226 «Про передачу у власність земельних ділянок громадянам України для ведення особистого селянського господарства в межах Ситняківської сільської ради» в частині передачі відповідачам спірних земельних ділянок; визнати недійсним розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 30.09.2008 № 3643 «Про зміну функціонального використання земельних ділянок громадянам України в межах Ситняківської сільської ради» в частині в частині зміни цільового призначення спірних земельних ділянок; витребувати на користь держави в особі Державного підприємства «Макарівське лісове господарство» (код ЄДРПОУ 00992160) з незаконного володіння відповідачів спірні земельні ділянки.

Встановлено, що Київське обласне та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства не надавало погодження на вилучення чи зміну цільового призначення спірних земельних ділянок.

Разом із тим, оскільки до повноважень Київського обласного та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства відноситься лише погодження зміна цільового призначення земельних лісових ділянок, та до компетенції вказаного управління не належать повноваження щодо розпорядження спірними земельними ділянками, відтак Київське обласна та по м. Києву управління лісового та мисливського господарства не є належним позивачем у справі.

Враховуючи викладене, заявлені в цій справі заступником прокурора Київської області позовні вимоги про визнання недійсними рішень, державних актів, витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння слід відмовити.

Керуючись статтями 4,5,12,13,76-81,141,206, 257, 259,263-265,268,273 ЦПК України, суд, -

у х в а л и в :

У задоволенні позовних вимог заступника прокурора Київської області в інтересах Держави в особі Київського обласного та по місту Києву управлінню лісового та мисливського господарства, Філія «Макарівське лісове господарство» ДП «Ліси України» до Бучанської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 про визнання недійсним розпорядження та витребування земельних ділянок із незаконного володіння- відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення через Макарівський районний суд.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 273 ЦПК України.

Повний текст рішення складено та підписано 14.06.2024 року.

Реквізити учасників справи:

Перший заступник керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області с. Чередніченко: 08131, Київська обл., Києво-Святошинський р-н, с. Софіївська Борщагівка, вул. Соборна, 67;

Київська обласна державна адміністрація, ЄДРПОУ 00022533, адреса:01196, м. Київ-196, площа Лесі Українки, 1;

Філія «Макарівське лісове господарство» ДП «Ліси України», ЄДРПОУ 451225514, адреса:08001, смт Макарів, Бучанського району Київської області, вул. Ярослава Мудрого, 17/1;

Бучанську районну державну адміністрацію Київської області, ЄДРПОУ 24217537: 08293, м. Буча, вул. Інститутська, 22;

ОСОБА_2 , адреса: АДРЕСА_1 ;

ОСОБА_3 , адреса: АДРЕСА_2 ;

ОСОБА_4 , адреса: АДРЕСА_3 ;

ОСОБА_5 , адреса: АДРЕСА_4 ;

ОСОБА_6 , адреса: АДРЕСА_5 ;

ОСОБА_7 , адреса: АДРЕСА_6 ;

ОСОБА_8 , адреса: АДРЕСА_6 ;

ОСОБА_9 , адреса: АДРЕСА_7 ;

ОСОБА_10 , адреса: АДРЕСА_8 ;

ОСОБА_11 , адреса: АДРЕСА_9 ;

Суддя А.В. Косенко

СудМакарівський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення05.06.2024
Оприлюднено10.07.2024
Номер документу120232234
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —370/2426/19

Рішення від 05.06.2024

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Косенко А. В.

Ухвала від 21.05.2024

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Косенко А. В.

Ухвала від 17.11.2021

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Мазка Н. Б.

Ухвала від 11.02.2021

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Мазка Н. Б.

Ухвала від 04.11.2019

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Мазка Н. Б.

Ухвала від 19.08.2019

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Мазка Н. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні