Рішення
від 04.07.2024 по справі 160/5531/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 липня 2024 року Справа № 160/5531/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіСидоренко Д.В. за участі секретаря судового засіданняДидочкіна О.А. за участі: представника позивача представника відповідача Талан О.Л. Ферафонтов Ю.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ДДС+" (код ЄДРПОУ 40334224, 49005, ДНІПРОПЕТРОВСЬКА область, місто ДНІПРО, провулок БІОЛОГІЧНИЙ, будинок 2-А) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 43968079, 49600, ДНІПРОПЕТРОВСЬКА область, місто ДНІПРО, проспект ПОЛЯ ОЛЕКСАНДРА, будинок 57), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ДІМ МАРОЧНИХ КОНЬЯКІВ „ТАВРІЯ"» (код ЄДРПОУ 00413475, 74905, Україна, Херсонська обл., місто Нова Каховка, проспект Дніпровський, будинок, 299) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

Обставини справи: 21.03.2023 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ДДС+» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якій позивач просить скасувати податкове повідомлення-рішення №00003450403 від 22.11.2022 року, прийняте Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що керуючись пунктом 32-2 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, товариство правомірно включило до складу податкового кредиту суму податку на додану вартість в розмірі 2116233, 41 грн. за операціями з придбання товарів у ПрАТ «ДМК «Таврія» в лютому 2022 року, сплачену ТОВ «ДДС+» у складі вартості таких товарів, на підставі відповідних первинних документів: видаткових накладних та товарно-транспортних накладних, у зв`язку з неможливістю ПрАТ «ДМК «Таврія» своєчасно виконати свій податковий обов`язок з реєстрації податкових накладних.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 року позов задоволено.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 року апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків задоволено, рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 року у справі №160/5531/23 скасовано та ухвалено нове судове рішення, яким в задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "ДДС+" відмовити.

Постановою Верховного Суду від 28.02.2024 року касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДДС+", задоволено частково. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.06.2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 року скасовано. Справу №160/5531/23 направлено на новий розгляд до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

13.03.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з Верховного Суду надійшла адміністративна справа №160/5531/23.

Ухвалою суду від 15.03.2024 року справу №160/5531/23 за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ДДС+" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, прийнято до свого провадження, та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

29.03.2024 року від відповідача надійшов відзив на позов, згідно якого відповідач просить відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтування правової позиції зазначає, що на момент складання акту від 20.09.2022 №349/32-00-04-03-01-01/40334224 ТОВ «ДДС+» було включено до складу податкового кредиту в декларації за лютий 2022 року суму ПДВ по взаємовідносинах з ПрАТ «ДМК «Таврія» (00413475) в сумі 2116 233,41 грн. 21.11.2022 року ТОВ «ДДС+» відкоригована (зменшена) суму податкового кредиту в декларації за лютий 2022 року по ПрАТ «ДМК «Таврія» (00413475) на суму ПДВ 189819,25грн. (уточнюючий розрахунок у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за лютий 2022 року вх. № 9247382916 від 21.11.2022), тобто сума ПДВ включена до податкового кредиту в декларації за лютий 2022 року склала 1926414,16 грн.

Станом на 22.11.2022 (дата винесення ППР) в ЄРПН відсутня реєстрація в ЄРПН податкових накладних на суму 1926 414,16 грн. по взаємовідносинах з ПрАТ «ДМК «Таврія».

Також відповідач у відзиві зазначає, що ТОВ «ДДС+» не надано документів, які б підтверджували неможливість ПАТ «ДМК «Таврія» виконання своїх податкових обов`язків, як платника податків, внаслідок чого є безпідставним твердження щодо можливості формування податкового кредиту на підставі первинних документів, отриманих від вище зазначеного контрагента за звітний період лютий 2022 року.

16.04.2024р. від ТОВ «ДДС+» надійшли додаткові письмові пояснення.

Ухвалою суду від 19.04.2024 року призначено адміністративну справу №160/5531/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДДС+" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, до розгляду в порядку загального позовного провадження із проведенням підготовчого засідання.

14.05.2024р. від Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшло клопотання про залучення доказів.

29.05.2024 року від позивача надійшли додаткові пояснення та клопотання про залучення третьої особи.

Ухвалою сулу від 14.06.2024р. закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті, та залучено до участі в адміністративній справі №160/5531/23 ПрАТ «ДМК «Таврія» в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача.

Третя особа явку свого представника в судове засідання не забезпечила, викликалась в суд через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України.

В судовому засіданні представники сторін підтримали власні правові позиції в повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

УСТАНОВИВ:

Відповідно до відкритих джерел інформації, ПрАТ «ДМК «Таврія» (код ЄДРПОУ юридичної особи: 00413475) розташовано за адресою: Україна, 74905, Херсонська обл., місто Нова Каховка, проспект Дніпровський, будинок 299.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №75 від 25.04.2022, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за №453/37789, зі змінами та доповненнями, затверджено Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року.

Відповідно до підпункту 9 пункту 3 розділу VII цього Переліку, територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року віднесено, серед інших, й Новокаховську міську територіальну громаду у складі Каховського району Херсонської області.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004, яким визнано таким, що втратив чинність Наказ Мінреінтеграції України №75 від 25.04.2022, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.

Відповідно до пункту 11 розділу II Переліку Новокаховська міська територіальна громада за винятком смт Козацьке та с. Веселе віднесена до тимчасово окупованих російською федерацією територій України з 24.02.2022, й на час розгляду справи.

Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків відповідно до пп.191.1.2 п.191 ст.19, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75 ст.76 на підставі пп.75.1.1 п.75.1 ст.75 розд.ІІ ПК України, у порядку ст.76 розд.II ПК України проведено камеральну перевірку даних, задекларованих ТОВ «ДДС+» в декларації з ПДВ за лютий 2022 року (вх.№9042876767 від 21.03.2022), декларації з ПДВ за березень 2022 року (вх.№9047702647 від 20.04.2022 з урахуванням уточнюючого розрахунку вх.№9104218143 від 30.06.2022), декларації з ПДВ за квітень 2022 року (вх.№9053584253 від 20.05.2022, з урахуванням уточнюючих розрахунків вх.№9092806957 від 23.06.2022, вх.№9096848954 від 27.06.2022), декларації з ПДВ за травень 2022 року (вх.№9088072096 від 20.06.2022, з урахуванням уточнюючого розрахунку вх.№9099897708 від 28.06.2022).

За результатами камеральної перевірки складено акт камеральної перевірки від 20.09.2022 року №349/32-00-04-03-01-01/40334224, згідно висновків якого ТОВ "ДДС+" порушено:

- пп.69.1, п.п.69.11 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, п.185.1 ст.185, п.187.1 ст.187, п.192.1 ст.192 Кодексу ст.198, п.198.6 ст.198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами та доповненнями), що призвело до порушення п.200.1 ст.200 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), чим занижено позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду, яке сплачується до і державного бюджету на загальну суму 3153663 грн., в т.ч. по періодах:

- лютий 2022 року в розмірі 2 428 098 грн.;

- березень 2022 року в розмірі 24 153 грн.;

- квітень 2022 року в розмірі 116 915грн;

- травень 2022 року в розмірі 584 496грн.

- порушення вимог п.201.1, п.201.10 ст.201 Кодексу, п.5, п.6 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету міністрів Україні від 29.12.2010 №1246 на загальну суму ПДВ 6901680 грн.

Листом від 20.09.2022 року голова Наглядової ради ПрАТ «ДМК «Таврія» Ксьондз С.Ю. повідомив ТОВ «ДДС+» про те, що у зв`язку з перебуванням ПрАТ «ДМК «Таврія» з 24.02.2022 на території населеного пункту, що тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації, ПрАТ «ДМК «Таврія» до моменту припинення такої окупації не має можливості реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Листом від 20.09.2022 року голова Наглядової ради ПрАТ «ДМК «Таврія» Ксьондз С.Ю. повідомив Південне міжрегіональне управління ДПС України по роботі з великими платниками податків про неможливість ПрАТ «ДМК «Таврія» своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових та акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, з підстав перебування на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходяться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупованій збройними формуваннями російської федерації.

Також в листі зазначено, що цей лист підписується головою Наглядової Ради ПрАТ «ДМК «Таврія», через відсутність поштового зв`язку з виробництвом, що розміщене в м.Нова Каховка Херсонської області. Доступу до електронного кабінету наразі немає.

Заявою (повідомлення) від 14.10.2022р. голова Наглядової ради ПрАТ «ДМК «Таврія» Ксьондз С.Ю. звернувся до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з проханням не ототожнювати дії, що відбулися в електронному кабінеті платника податків 23.09.2022р. з діями ПрАТ «ДМК «Таврія» та його посадових осіб; прийняти факт (заява від 21.09.2022р.) неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку ПрАТ «ДМК «Таврія»; не приймати будь-які документи подані в електронний кабінет платника податків від імені ПрАТ «ДМК «Таврія» до дати переходу міста Нова Каховка Херсонської області під контроль України.

Листом від 24.10.2022р. вих.№7001/31-00-04-01-03-06 Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків повідомило члену Наглядової ради ПрАТ «ДМК «Таврія» Ксьондзу С.Ю. про те, що згідно з аналізом АІС «Податковий блок», Ксьонз С.Ю. не є посадовою особою та не є працівником ПрАТ «ДМК «Таврія», внаслідок чого лист від 22.09.2022 року не відповідає вимогам наказу Мінфіну від 29.07.2022 №225.

Листом від 02.11.2022 голова Наглядової ради ПрАТ «ДМК «Таврія» Ксьондз С.Ю. надав Центральному міжрегіональному управлінню ДПС по роботі з великими платниками податків доповнення до листа від 22.09.2022 року.

Листом від 11.11.2022р. вих.№7695/31-00-04-01-03-06 Центральне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків повідомило члену Наглядової ради ПрАТ «ДМК «Таврія» Ксьондзу С.Ю. про те, що згідно з аналізом АІС «Податковий блок», Ксьонз С.Ю. не є посадовою особою та не є працівником ПрАТ «ДМК «Таврія», внаслідок чого лист від 07.11.2022 року №7640/6 та №7641/6 не відповідають вимогам наказу Мінфіну від 29.07.2022 №225.

22.11.2022 року Східним МУ ДПС по роботі з ВПП проведено засідання постійної комісії з розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок, на якому розглянуто правомірність висновків акту камеральної перевірки від 20.09.2022 року №349/32-00-04-03-01-01/40334224 щодо ТОВ "ДДС+", з урахуванням часткового усунення виявлених помилок та питання розміру штрафної санкції по акту перевірки 20.09.2022 №349/32-00-04-03-01-01/40334224 по ТОВ "ДДС+" згідно зі ст.123 ПК України.

За наслідком засідання постійної комісії з розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок Східного МУ ДПС по роботі з ВПП, висновки акту камеральної перевірки від 20.09.2022 року №349/32-00-04-03-01-01/40324224 змінено в частині заниження податкових зобов`язань, відсутності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, в частині сум завищення податкового кредиту, неправомірно включеного до податкової звітності з ПДВ за лютий, квітень, травень 2022 року та викладено в такій редакції: «Перевіркою встановлено, що ТОВ "ДДС+" (код ЄДРПОУ 40334224) порушено:

- пп.69.1, п.п. 69.11 п.69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, ст.198, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), що призвело до порушення п. 200.1 ст. 200 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), чим занижено позитивне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного лютого 2022 року, яке сплачується до державного бюджету на суму 1926414 грн».

На підставі акту перевірки від 20.09.2022 року №349/32-00-04-03-01-01/40324224 контролюючим органом винесено податкове повідомлення-рішення №00003450403 про збільшення суми грошового зобов`язання ТОВ «ДДС+» з податку на додану вартість на 1926414 грн. та зі сплати штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) на 481603,50 грн.

Позивачем було направлено скаргу на вказане податкове повідомлення-рішення до Державної податкової служби України.

25.01.2023 року ДПС України за результатами розгляду скарги прийнято рішення №1814/6/99-00-06-01-02-06, яким оскаржене податкове повідомлення рішення залишено без змін, а скаргу ТОВ «ДДС+» без задоволення.

Листом від 26.12.2022р. №143/г-19143 Дніпровське районне управління поліції ГУ НП в Дніпропетровській області повідомило голову Наглядової ради ПрАТ «ДМК «Таврія» Ксьондзу С.Ю. про те, що 22.11.2022р. слідчим відділом, за обставинами викладеними у Вашій заяві про вчинення кримінального правопорушення від 19.12.2022р., внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12022041030002448. Попередня кваліфікація кримінального правопорушення ч.2 ст.361 КК України.

Листом від 12.01.2023р. вих.№1281зкп/мл/17-1-25/23 Територіальне управління ДБР, розташоване у місті Мелітополі повідомило голову Наглядової ради ПрАТ «ДМК «Таврія» Ксьондзу С.Ю. про те, що за результатами розгляду звернення (вх.№1281зкп/мл від 12.12.2022р.) 13.01.2023 внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань №62023080000000002 з ч.3 ст.365 КК України. За первинною інформацією невстановлені особи податкового органу достовірно усвідомлюючи про відсутність стабільного доступу до мережі Інтернет та зв`язку в окупованому військами рф м.Нова Каховка Херсонської області, діючи в інтересах невстановлених осіб, перевищили службові повноваження (зареєстрували) податкові накладні за відсутності підстав та винили інші дії), що призвело до нанесення шкоди інтересам заявника на суму не менше 5 млн.грн.

В подальшому, листом від 29.03.2024р. вих.№733/7/21-22-04-05-16 ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі повідомило Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків про те, що з метою безперебійної роботи територіальних органів ДПС в умовах дії правового режиму воєнного стану видано наказ ДПС України №173 від 28.03.2022, яким функції адміністрування та виконання повноважень ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, закріплено за ГУ ДПС у Полтавській області, функції щодо супроводження судових справ - за ГУ ДПС в Одеській області. Починаючи з 01.07.2023 виконання функцій адміністрування місцевих податків і зборів покладено на ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі.

Функції адміністрування податку на додану вартість підприємства та робота комісії контролюючого органу у ГУ у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі на дату надання інформації відсутні.

Листом від 01.05.2024р. вих.№1286/7/16-31-04-03-03 ГУ ДПС у Полтавській області повідомило Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків про те, що ПрАТ «ДМК «Таврія» заяву про можливість чи неможливість виконання податкових обов`язку відповідно до пп.69.1 п.69 підрзд.10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК України до ГУДПС у Полтавській області не подано.

Не погоджуючись з висновком контролюючого органу щодо заниження позитивного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного лютого 2022 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

У підпункті 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України зазначено, що податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Зі змісту підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України слідує, що об`єктом оподаткування податку на додану вартість, серед іншого, є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташовано на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, незалежно від дати накладення електронного підпису.

Згідно з підпунктом "а" пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг.

Відповідно до пункту 198.2 статті 198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Пункт 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачає, що податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені.

Пунктом 198.6 статті 198 ПК України визначено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.

Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.

Згідно з п.201.10 ст.201 ПК України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Аналіз вищезазначених приписів податкового законодавства свідчить, що за загальним правилом не відносяться до податкового кредиту суми податку на додану вартість (далі - ПДВ), сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних; відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту.

При цьому, у разі якщо податкові накладні були зареєстровані несвоєчасно, то суми податку включаються до податкового кредиту за той звітний період, в якому такі податкові накладні були зареєстровані, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних.

Разом з тим, спірні правовідносини виникли в умовах правового режиму воєнного стану, в якому були встановлені особливості адміністрування податку на додану вартість.

З метою реалізації необхідних заходів у зв`язку із введенням воєнного стану Верховна Рада України прийняла Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" від 03 березня 2022 року № 2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).

Законом № 2118-IX підрозділ 10 розділу XX ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України передбачено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Законом України №2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова "трьох місяців" замінено словами "шести місяців".

Законом України від 15 березня 2022 року №2120-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану", який набрав чинності 17 березня 2022 року, підрозділ 2 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 32-2, згідно з яким тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні". Протягом шести місяців після припинення або скасування дії воєнного стану платники зобов`язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН накладних всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відстрочена на період дії воєнного стану, а податковий кредит, задекларований платниками під час дії воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягає обов`язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих у ЄРПН.

Законом України від 12 травня 2022 року №2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" (далі- Закон № 2260-IX), який набрав чинності 27 травня 2022 року, внесені зміни до розділу XX ПК України, зокрема, пункт 32-2 підрозділу 2 викладено в редакції, згідно із якою тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку: включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні"; отримувачі послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, у разі нарахування таким отримувачем послуг податку на додану вартість у складі податкових зобов`язань, визначених у податковій декларації за відповідний звітний (податковий) період, такі платники податку мають право на віднесення таких сум податку до податкового кредиту відповідного звітного (податкового) періоду, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання послуг, відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".

Також Законом №2260-IX викладені в новій редакції абзац перший підпункту 69 та підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10, згідно із якою тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті" (абзац перший пункту 69).

Підпунктом 69.1 пункту 69 ПУ України визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2 відсотки за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки.

У разі самостійного виправлення платником податків у податкових періодах до 25 липня 2022 року, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, та пені.

Платники податку на додану вартість, тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбаченого пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов`язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Також пункт 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України доповнено підпунктом 69.1-1 наступного змісту: "Платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних".

Отже, покупці (отримувачі) товарів (робіт, послуг) мають обов`язок уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, сформований на підставі первинних документів відповідно до пункту 32-2 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України, у разі відсутності факту реєстрації їх контрагентами податкової накладної у зазначені строки. Норми пункту 32-2 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України не містять жодних додаткових умов чи обмежень щодо можливості формування платником податків податкового кредиту на підставі первинних документів по факту настання першої події.

Таким чином, податковим законодавством регламентовано право платника на формування податкового кредиту з податку на додану вартість на підставі зареєстрований податкових накладених.

Разом з тим, на період дії воєнного стану законодавцем введено спеціальний правовий режим для формування податкового кредиту з податку на додану вартість за лютий 2022 року, що передбачає можливість включення до складу податкового кредиту сум податку на додану вартість на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів за відсутності зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних.

Відтак, враховуючи вищенаведені приписи, позивач набув право на застосування наведеного спеціального режиму, регламентованого пунктом 32-2 підрозділу 2 розділу XX ПК України.

Водночас, контролюючий орган не надав жодних доказів, які б підтверджували протиправність поведінки контрагента позивача за спірними операціями, яка б безумовно свідчила про наявність правових підстав для позбавлення позивача права на податковий кредит за такими операціями, рівно як і відомостей щодо недоліків первинних документів, на підставі яких сформовано позивачем податковий кредит з податку на додану вартість за лютий 2022 року, а наявні в матеріалах справи звернення голови Наглядової ради ПрАТ «ДМК «Таврія» Ксьондза С.Ю. до контролюючих та правоохоронних органів, свідчать про відсутність у ПрАТ «ДМК «Таврія» можливості подання заяви з приводу виконання податкових обов`язків.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.4.1.4 ст.4 ПК України встановлено обов`язкові принципи податкового права, а саме: презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Відповідно до п.56.21 ст.56 ПК України у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Відповідно до ч.2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу

За вказаних обставин, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про задоволення позовної заяви.

На підставі ст.139 КАС України суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 26840,00 грн.

Керуючись ст.ст.243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00003450403 від 22.11.2022р.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ДДС+" (код ЄДРПОУ 40334224, 49005, ДНІПРОПЕТРОВСЬКА область, місто ДНІПРО, провулок БІОЛОГІЧНИЙ, будинок 2-А) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 26840,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 43968079, 49600, ДНІПРОПЕТРОВСЬКА область, місто ДНІПРО, проспект ПОЛЯ ОЛЕКСАНДРА, будинок 57).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 08 липня 2024 року.

Суддя Д.В. Сидоренко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2024
Оприлюднено10.07.2024
Номер документу120234562
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/5531/23

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Рішення від 04.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

Постанова від 28.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні