ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 липня 2024 року Справа № 160/11583/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Юркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Каскад" до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання рішень протиправними їх скасування та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
03 травня 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Каскад" в особі представника Баранника Олега Євгеновича, через систему "Електронний Суд" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України з вимогами:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ ВП 43968079, адреса: Україна, 49600, Дніпропетровська область, місто Дніпро, проспект Поля Олександра, будинок 57): №10508852/23934596 від 06.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16.11.2023 №484, в Єдиному реєстрі податкових накладних. №10508853/23934596 від 06.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16.11.2023 №485, в Єдиному реєстрі податкових накладних.
- зобов`язати Державну податкову службу України (Код ЄДРПОУ 43005393, адреса: 04053, м. Київ, Львівська пл., 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 16.11.2023 №484 та від 16.11.2023 №485 подані Товариством з обмеженою відповідальністю ФІРМА "КАСКАД", датою її фактичного надходження..
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем було подано на реєстрацію до податкового органу податкові накладні: № 484 № 485 від 16.11.2023 р., однак згідно квитанцій про реєстрацію податкові накладні зупинено та запропоновано платнику податків подати додаткові документи та пояснення, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. Позивач вважає, що спірні рішення прийнято відповідачем з порушенням норм чинного законодавства. Посилається на вимоги Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року та Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Вказує, що на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкових накладних платником податків були надані усі належні документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК за наведеними податковими накладними з поясненнями, вичерпний перелік яких встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Проте надані пояснення та документи не були взяті контролюючим органом до уваги. Натомість податковий орган, як на підставу для відмови у реєстрації податкових накладних, вказав про надання платником податків копій документів, складених з порушенням законодавства. При цьому, в рішеннях про відмову в реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників не було підкреслено які документи складені з порушенням законодавства. Отже, позивач вважає, що такі рішення відповідача суперечать приписам чинного законодавства та підлягають скасуванню.
07.05.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
27.05.2024 на адресу суду від Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків надійшов відзив на позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що Комісією Східного міжрегіонального управління ДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з урахуванням положень Постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), у відношенні ТОВ ФІРМА «КАСКАД» прийнято рішення № 18744 від 06.11.2023 та № 13220 від 06.02.2024 про відповідність платника податків критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Тобто, на момент направлення податкової накладної Позивач відповідав п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. У подальшому ТОВ «ФІРМА КАСКАД» погодилося з позицією контролюючого органу, та здійснило надання 21.03.2024 уточнюючих розрахунків. Проте Комісією було прийнято Рішення про невідповідність ТОВ «ФІРМА КАСКАД» критеріям ризиковості від 22.03.2024 №14354.
28.05.2024 на адресу суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіональною, рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасним.
30.05.2024 на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій підтримано позицію, викладену в позовній заяві, та зазначено, що відзив є законодавчо необґрунтованим та таким, що не спростовує доводи, викладені в позовній заяві, як підстави для задоволення позову.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» (код ЄДРПОУ 23934596) є юридичною особою, зареєстровано 24.11.1995 року, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
Видами економічної діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» є: 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами (Основний); 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 25.99 Виробництво інших готових металевих виробів, н.в.і.у.; 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 38.31 Демонтаж (розбирання) машин і устаткування; 38.32 Відновлення відсортованих відходів; 24.20 Виробництво труб, порожнистих профілів і фітингів зі сталі; 25.62 Механічне оброблення металевих виробів; 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах.
Судом встановлено, що згідно контракту OMM.21.092. від 17.12.2021 року Товариством з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» було придбано у У EREGLI DEMIR VE CELIK FABRIKALARI T.A.S (м. Стамбул, Туреччина) - Рулон х/к 1,45х1250 ст.DC01; Рулон х/к 1,50х1250 ст.DC01.
З рулону х/к 1,45х1250 ст.DC01 на виробництві ТОВ фірма «Каскад» було виготовлено: Трубу електрозварну Х/К 25х1,5 ст.08ПС/DC01 /5,2 м/.
29.01.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «МеталКрафт» (Покупець) укладено Договір купівлі-продажу №КГ-1342 (далі Договір).
Згідно п.1.1 Договору продавець зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити відповідно до умов цього договору металопродукцію, іменовану надалі товар. Кількість, сортамент, номенклатура товару і його ціна наведені в рахунках, видаткових накладних або специфікаціях, кожна з яких з моменту підписання є невід`ємною частиною цього договору.
ТОВ фірма «Каскад» виставило рахунок-фактуру на поставку товару, (Труба електрозварна Х/К 25х1,5 ст.08ПС/DC01/5,2 м/): № КИ-1926 від 06.11.2023 року; № КИ-1964 від 14.11.2023 року.
09.11.2023 року на р/р ТОВ фірма «Каскад» були зараховані грошові кошти, як оплата за товар згідно рахунку-фактури КИ-1926 від 06.11.2023 року на загальну суму 40 000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №6137 від 09.11.2023 року.
09.11.2023 року ТОВ фірма «Каскад» (податковий номер платника податку 23934596) виписало податкову накладну № 482 на ТОВ «МеталКрафт» (податковий номер платника податку - 3830905), (Труба електрозварна Х/К 25х1,5 ст.08ПС/DC01/5,2 м/) на загальну суму 40 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 6 666,67 грн.
14.11.2023 року на р/р ТОВ фірма «Каскад» були зараховані грошові кошти, як оплата за товар згідно рахунку-фактури КИ-1926 від 06.11.2023 року на загальну суму 726 000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №6145 від 14.11.2023 року.
14.11.2023 ТОВ «МеталКрафт» надіслало до позивача листа №114 від 14.11.2023 року на перезарахування коштів з рахунку-фактури КИ-1926 від 06.11.2023 року на рахунок КИ-1964 від 14.11.2023 року.
14.11.2023 року ТОВ фірма «Каскад» (податковий номер платника податку 23934596) виписало податкову накладну № 483 на ТОВ «МеталКрафт» (податковий номер платника податку - 3830905), (Труба електрозварна Х/К 25х1,5 ст.08ПС/DC01/5,2 м/) на загальну суму 726 000,00 грн., в т.ч. ПДВ 121 000,00 грн.
Позивачем було проведено реалізацію металопрокату в асортименті за видатковою накладною РН-0011590 від 16.11.2023 року на загальну суму 747 568,49 в т.ч. ПДВ 124 594,75 грн., що є більшою за суму оплати по рахунку-фактурі КИ-1964 від 14.11.2023 року.
Після реалізації у ТОВ «МеталКрафт» виникає борг і ТОВ фірма «Каскад» виписує податкову накладну №484 від 16.11.2023 року, (Труба електрозварна Х/К 25х1,5 ст.08ПС/DC01/5,2 м/) на загальну суму 21 568,50 грн. в т.ч. ПДВ 3 594,75 грн.
Далі позивачем було проведено реалізацію металопрокату в асортименті за видатковою накладною РН-0011591 від 16.11.2023 року на загальну суму 42 990,00 в т.ч. ПДВ 7 165,00 грн., що є більшою за суму оплати рахунку КИ-1926 від 06.11.2023 року.
Після реалізації у ТОВ «МеталКрафт» виникає борг і ТОВ фірма «Каскад» виписує податкову накладну №485 від 16.11.2023 року, (Труба електрозварна Х/К 25х1,5 ст.08ПС/DC01/5,2 м/) на загальну суму 2 990,00 грн. в т.ч. ПДВ 498,33 грн.
16.11.2023 року на р/р ТОВ фірма «Каскад» були зараховані грошові кошти, як оплата за товар згідно акту звіряння на 16.11.2023 року на загальну суму 24 558 ,49 грн., що підтверджується платіжним дорученням №5157 від 16.11.2023 року.
Товар, який зазначено в податкових накладних №482 від 09.11.2023 року, №483 ВІД 14.11.2023 року, №484 від 16.11.2023 року та №485 від 16.11.2023 року було відвантажено, що підтверджується: видатковою накладною №РН-0011590 від 16.11.2023 року; довіреністю №34 від 11.09.2023 року; ТТН №Т-10474 від 16.11.2023 року; видатковою накладною №РН-0011591 від 16.11.2023 року.
Вищевказані податкові накладні було відправило до ЄРПН на реєстрацію.
15.12.2023 року Позивач отримав і квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №484, 485 від 16.11.2023 року. У квитанціях зазначено: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 16.11.2023 №484, 485 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.8408%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
31.01.2024 року Позивач надав Відповідачу-1 Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 71 разом із поясненнями та всіма необхідними документами.
Проте, 06.02.2024 року Позивачем отримано від Відповідача-1 Рішення №10508852/23934596 від 06.02.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 484 від 16.11.2023 року та Рішення № 10508853/23934596 від 06.02.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 485 від 16.11.2023року , в яких Відповідач-1 зазначив, що причиною відмови є надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, а саме: «надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. Також зазначено, що податкові накладні складені з порушенням вимог п.187.1 ст.187 ПКУ.
Непогоджуючись з вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом201.10 статті 201 Податкового кодексу Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165).
Згідно з пунктом 3 Порядку №1165 податкові накладні/ розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:, зокрема:
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Під час розгляду справи судом встановлено, що реєстрацію податкової накладної позивача зупинено з тієї підстави, що позивач відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Однак, суд зазначає, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Як встановлювалося судом, позивачем на виконання квитанцій про зупинення реєстрації була надано пояснення та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
При цьому, суд зазначає, що недотримання вимог контролюючого органу щодо змісту та обґрунтованості квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних обумовило неоднозначне трактування позивачем вимоги податкового органу щодо переліку документів, необхідних для реєстрації податкових накладних, що в свою чергу, обумовило прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, з підстав ненадання тих документів, які контролюючим органом не витребовувались.
Відповідно п.2, п.3, п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в єдиному реєстрі податкових накладних №520 від 12.12.2019 року (далі - Порядок №520) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, а саме:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно п.11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
2) та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
3) та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку №1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
З урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже, контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю його діяльності, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку і обґрунтовану підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому судом встановлено, що позивач після зупинення реєстрації податкових накладних звертався до контролюючого органу з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації податкових накладних.
Отже, суд зазначає, що позивачем надано письмові пояснення, додані документи, на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, до яких застосована процедура зупинення реєстрації згідно з п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України.
При цьому, суд зауважує щодо необґрунтованості тверджень контролюючого органу про відповідність платника податків п.8 Критерії ризиковості платника податку, оскільки з рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платника податків №14354 від 22.03.2024 року вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» не відповідає критеріям ризиковості платника податку.
Отже, в даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загальних висновків призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Таким чином суд доходить висновку, що спірні рішення контролюючого органу не містять конкретної інформації, які саме документи складені позивачем із порушенням законодавства, або документів, які мав надати позивач на пропозицію контролюючого органу, але не надав, що свідчить про не надання комісією належної оцінки, які ж саме документи платником податку подано не було, і яким чином це унеможливило реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Більш того, з огляду на відсутність конкретизації вимог контролюючого органу щодо надання документів (чіткий їх перелік), рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості, а тому є протиправними.
Отже, позиція відповідача-1 зафіксована у спірних рішеннях «Надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, а також, що податкові накладні складені з порушенням вимог п.187.1 ст.187 ПКУ», згідно з пунктом201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено належного мотивування причин відмови у реєстрації податкових накладних, складених позивачем.
При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 15.02.2023 року у справі №2240/3117/18.
Про дотримання податковим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкових накладних, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень "суб`єктивізує" акт державного органу і не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Оскільки відповідач у спірних рішеннях зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкових накладних, він прийняв невмотивовані рішення, тому що їх зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення… Прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 01.02.2023 року у справі №2240/2900/18.
Таким чином, суд доходить висновку про протиправність спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, податковому органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» податкового органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 16.11.2023 №484 та №485 Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За сукупності викладених обставин позов Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Каскад" підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 4844,80 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією № 9364 від 03.05.2024 року.
За результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, а тому судовий збір у сумі 4844,80 грн. підлягає стягненню на користь позивача з Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Каскад" (вул. Гаванська, буд. 4, м. Дніпро, Дніпровський р-н, Дніпропетровська обл.,49127; ІК в ЄДРПОУ 23934596) до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків(просп. Олександра Поля, буд. 57, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н, 49031; ІК в ЄДРПОУ 43968079), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053; ІК в ЄДРПОУ 43005393) про визнання рішень протиправними їх скасування та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ ВП 43968079, адреса: Україна, 49600, Дніпропетровська область, місто Дніпро, проспект Поля Олександра, будинок 57): №10508852/23934596 від 06.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16.11.2023 №484, в Єдиному реєстрі податкових накладних та №10508853/23934596 від 06.02.2024 про відмову у реєстрації податкової накладної від 16.11.2023 №485, в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Код ЄДРПОУ 43005393, адреса: 04053, м. Київ, Львівська пл., 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 16.11.2023 №484 та від 16.11.2023 №485 подані Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Каскад", датою її фактичного надходження.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платника податків (49600, м. Дніпро, пр. Олександра Поля, 57, код ЄДРПОУ 439680798) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» (49000, м. Дніпро, вул. Гаванська, 4, код ЄДРПОУ 23934596) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 4844,80 грн. (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 08 липня 2024 року.
Суддя Е.О. Юрков
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2024 |
Оприлюднено | 10.07.2024 |
Номер документу | 120234684 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні