ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"27" червня 2024 р. справа № 300/2193/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Чуприни О.В.
за участю:
секретаря судового засідання Воробець В.М.,
представника позивача не з`явився,
представників відповідача Булки Т.В., Багнюка А.О.,
розглянувши у судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Європа-Транс ЛТД" до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №015491/2304 від 19.12.2023, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Європа-Транс ЛТД" (надалі по тексту також - позивач, ТОВ "Європа-Транс ЛТД", Товариство, платник податків) звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (надалі по тексту також відповідач, ГУ ДПС в Івано-Франківській області, податковий орган, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №015491/2304 від 19.12.2023 (надалі по тексту також оскаржуване рішення).
Підставою звернення ТОВ "Європа-Транс ЛТД" із вказаним позовом є протиправна, на думку позивача, кваліфікація Головним управлінням Державної податкової служби в Івано-Франківській області складу податкового правопорушення за наслідками проведення позапланової документальної виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Європа-Транс ЛТД" та прийняття податкового повідомлення-рішення №015491/2304 від 19.12.2023, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 2 308 448,00 гривень, з підстав невірного встановлення фактичних обставин.
В обґрунтування позовних вимог зазначено наступне: Державною податковою службою України (надалі по тексту також ДПС України) направлено Товариству запит за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 про надання документації з трансфертного ціноутворення по контрольованим операціям, здійснених з компаніями-нерезидентами Licard euro services Gmbh (Австрійська республіка) за 2015 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та ULF Trade AG (Швейцарська Конфедерація) за 2016 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та DUMAHA Limited (Республіка Кіпр) за 2017 рік, а також Avonex Limited (Республіка Кіпр) за 2018 рік.
Як вказує позивач, за відомостями електронного журналу вхідної кореспонденції ТОВ "Європа-Транс ЛТД", коментований запит був прийнятий та зареєстрований 01.05.2023. В подальшому, Товариством надано ДПС України відповідь разом з витребуваною документацією 24.05.2024, що, на думку позивача, свідчить про виконання вимог запиту за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 у передбачений підпунктом 39.4.4 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України (надалі по тексту також ПК України) строк у 30 календарних днів з дня його отримання.
Натомість відповідачем за наслідком проведення документальної позапланової виїзної перевірки складено акт за №14052/09-19-23-04-32605152 від 29.11.2023, яким встановлено невиконання Товариством вимог коментованих вище положень ПК України, та винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення №015491/2304 від 19.12.2023, чим, на думку позивача, неправомірно застосовано штраф у розмірі 1 191 600,00 гривень за несвоєчасне подання документації з трансферного ціноутворення.
Крім того, ДПС України опісля проведення аналізу поданої Товариством документації з трансфертного ціноутворення, направлено запит за №24888/6/99-00-23-02-01-06 від 25.08.2023 з вимогою подання додаткової інформації до документації з трансфертного ціноутворення по контрольованим операціям, здійснених з компаніями-нерезидентами Licard euro services Gmbh (Австрійська республіка) за 2015 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та ULF Trade AG (Швейцарська Конфедерація) за 2016 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та DUMAHA Limited Республіка Кіпр) за 2017 рік, а також Avonex Limited (Кіпр) за 2018 рік.
ТОВ "Європа-Транс ЛТД" відповідь на коментований запит разом з витребуваною додатковою інформацією не надано, що, як пізніше встановлено в акті за №14052/09-19-23-04-32605152 від 29.11.2023, для податкового органу слугувало підставою для висновку про невиконання вимог підпункту 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 ПК України з подальшим винесенням податкового повідомлення-рішення №015491/2304 від 19.12.2023 та застосуванням до позивача штрафу у розмірі 1 116 848,00 гривень.
З цього приводу позивач посилається на пункт 120.3 статті 120 ПК України, яким не передбачено підстави для притягнення платника податків до відповідальності за неподання додаткової інформації до документації з трансфертного ціноутворення, що вказує на неправомірне застосування штрафних санкцій з даного приводу.
Окрім цього, за доводами Товариства, в період направлення податковим органом запиту за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 та встановленим податковим органом в акті за №14052/09-19-23-04-32605152 від 29.11.2023 крайнім терміном надання відповіді з дня отримання запиту до 31.01.2023, згідно постанови Кабінету Міністрів України "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" за №211 від 11.03.2020 на території України установлено карантин, котрий діяв з 12.03.2020 по 30.06.2023.
З цього приводу здійснено посилання на пункт 521 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, за змістом якого зроблено висновок про незастосування штрафних санкцій за неподання та несвоєчасне подання документації з трансфертного ціноутворення у період з 01.03.2020 і по останній календарний місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Додатково позивач стверджує, що оскільки Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 за №2260-ІХ (надалі по тексту також Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" за №64/2022 від 24.02.2022, затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2024 за №2102-ІХ, установлено особливості для справляння податків і зборів, то починаючи з 27.05.2022 існує суперечність з приводу притягнення до відповідальності за неподання та несвоєчасне подання документації з трансфертного ціноутворення між вищевказаною нормою та пунктом 511 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.
Відтак, ТОВ "Європа-Транс ЛТД" вказує на порушення контролюючим органом принципу правової визначеності та захисту законних очікувань платника податків на звільнення від відповідальності, оскільки Законом №2260-ІХ не встановлено перехідного періоду, достатнього на вчинення таких дій, як подання документації з трансфертного ціноутворення, котрі не були своєчасно вчинені у зв`язку з дією на території України карантину, та за не здійснення яких, за умови наявності у них складу податкового правопорушення, з 27.05.2022 до податкового органу повернуто повноваження з накладення санкцій за вчинення останніх.
З наведених підстав просили позов задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29.03.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Одночасно судом витребувано у сторін письмові докази, необхідні для розгляду даної адміністративної справи. Підготовче судове засідання призначено на 25.03.2024 о 10:30 год. (а.с.142-143 том І).
Головне управління ДПС у Івано-Франківській області скористалося правом подання відзиву від 23.04.2024 за №5561/5/09/19-05-01, який разом з письмовими доказами надійшов на адресу суду 23.04.2024 (а.с.160-176 том І). З доводами позивача, викладеними у позовній заяві, відповідач не погоджується й відтак просить суд відмовити у його задоволенні, виходячи з наступного.
З приводу посилання позивача на невизначеність правового регулювання питання застосування санкцій до такого податкового правопорушення, як неподання та\або несвоєчасне подання документації з трансфертного ціноутворення, податковий орган звертає увагу, що пунктом 528 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України зупиняється перебіг строків встановлених, зокрема статтями 73, 78 ПК України, щодо надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів, тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. При цьому, як вказує відповідач, дія коментованої норми не розповсюджується на строки надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів щодо подання документації з трансфертного ціноутворення, оскільки такі строки встановлені статтею 39, а не статтями 73, 78 ПК України.
Водночас, ГУ ДПС в Івано-Франківській області вказує, що підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України передбачено звільнення від відповідальності за невиконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі, передбачених статтями 39, 392, пунктом 46.2 статті 46 ПК України, лише у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати такий податковий обов`язок. Більше того, тягар доведення факту існування таких обставин, котрі перешкоджали платнику податків реалізувати свій податковий обов`язок лежить виключно на останньому і повинен бути підтверджений у спосіб, передбачений "Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 за №225.
Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області 24.04.2024 до канцелярії суду подано клопотання за №5667/5/09-19-05-01 від 24.04.2024, яким до матеріалів справи долучено витребувані письмові докази (а.с.177-190 том І).
ТОВ "Європа-Транс ЛТД" скористалося правом подання додатковим письмових пояснень, котрі на адресу суду надійшли з поміткою "Документ сформований в системі "Електронний суд 24.04.2024", зареєстровані в канцелярії суду 24.04.2024, якими до матеріалів справи додано письмові докази на підтвердження внутрішньої реєстрації запиту ДПС України за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 (а.с.191-197 том І).
На електронну адресу суду через підсистему "Електронний суд" Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи позивачем направлено клопотання про відкладення підготовчого судового засідання та продовження строку проведення підготовчого провадження з підстави не отримання копії відзиву станом на дату проведення підготовчого судового засідання (а.с.198-201 том І).
Судом 07.05.2024 проведено підготовче судове засідання.
В межах підготовчого судового засідання судом, за відсутності заперечень у представника відповідача, ухвалено відкласти підготовче судове засідання до 28.05.2024 о 10 год. 30 хв. (а.с.202 том І).
ТОВ "Європа-Транс ЛТД" 03.05.2024, через підсистему "Електронний суд" Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, подано відповідь на відзив, зареєстрований в канцелярії суду 03.05.2024 (а.с.209-213 том І).
Заперечуючи проти доводів ГУ ДПС в Івано-Франківській області, позивач вказує, що рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення не є належним доказом фактичного отримання Товариством запиту ДПС України за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 не 01.05.2023, а 02.01.2023, оскільки у такому поштовому відправленні відсутній опис вкладення до листа.
Головне управління ДПС в Івано-Франківській області подало додаткові письмові пояснення за №6851/5/09-19-05-01 від 21.05.2024, зареєстровані в канцелярії суду 22.05.2024 (а.с.217-220 том І), зі змісту яких слідує, що за відомостями рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, направлений позивачу запит за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 про надання документації з трансфертного ціноутворення, вручений останньому 02.01.2023.
При цьому, податковий орган звертає увагу на наступне: реєстрація вхідної кореспонденції Товариством є односторонньою дією останнього й не може свідчити про отримання коментованого запиту саме 01.05.2023.
Відповідачем клопотанням за №7108/5/09-19-05-01 від 27.05.2024, зареєстрованим в канцелярії суду 27.05.2024, долучено до матеріалів справи документацію з трансферного ціноутворення надану на запит ДПС України за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022, що міститься на оптичному диску для збереження інформації (даних) у цифровому вигляді (а.с.221-224 том І).
Головним спеціалістом сектору інформаційних технологій та захисту інформації Івано-Франківського окружного адміністративного суду ОСОБА_1 складено довідку від 27.05.2024 про неможливість відтворення такого оптичного диску для лазерних систем зчитування й подальшого дослідження його змісту судом з огляду на внутрішню несправність такого носія (а.с.225 том І).
Судом 28.05.2024 продовжено розгляд підготовчого судового засідання.
Секретарем судового засідання зафіксовано в протоколі судового засідання неявку представника позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Європа-Транс ЛТД", хоча останній належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання (а.с.208,228-229 том І)
Судом постановлено протокольну ухвалу про витребування доказів, зобов`язано Головне управління ДПС в Івано-Франківській області подати відповідні письмові докази в термін до наступного судового засідання.
Представником відповідача надано суду усну згоду на початок розгляду справи по суті у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання у відповідності до частини 7 статті 181 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі по тексту також КАС України (а.с.228-229 том І).
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28.05.2024 закрито підготовче провадження в адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду по суті (а.с.231 том І).
В підготовчих судових засіданнях представник відповідача заперечив щодо задоволення позовних вимог, виходячи із змісту правової позиції податкового органу, визначеної у відзиві на позов та додаткових письмових пояснень, наявних у матеріалах справи.
Судове засідання з розгляду даної адміністративної справи по суті призначено на 12.06.2024 о 10 год. 30 хв. (а.с.231 том І).
Судом розпочато розгляд даної адміністративної справи по суті 12.05.2024.
Секретарем судового засідання зафіксовано в протоколі судового засідання повторну неявку представника позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Європа-Транс ЛТД", хоча останній належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання (а.с.238, 240-241 том І).
В межах судового засідання судом задоволено усне клопотання представника відповідача про продовження терміну виконання протокольної ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28.05.2024 до наступного судового засідання, ухвалено відкласти судове засідання до 27.06.2024 о 10 год. 30 хв. (а.с.238, 240-241 том І).
Головним управління ДПС в Івано-Франківській області подано клопотання за №8074/5/09-19-05-01 від 17.06.2024, зареєстрованим в канцелярії суду 17.06.2024, яким до матеріалів справи долучено документацію з трансферного ціноутворення, надану на запит ДПС України за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022, що міститься на оптичному диску для збереження інформації (даних) у цифровому вигляді (а.с.247-248 том І).
Окрім цього, відповідачем до канцелярії суду подано клопотання за №8426/5/09-19-05-01 від 25.06.2024, зареєстроване в день надходження, про долучення до матеріалів справи доказів направлення ДПС України запиту за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 про надання документації з трансфертного ціноутворення ТОВ "Європа-Транс ЛТД" (а.с.1-14 том ІІ).
Представником позивача, адвокатом Нечіпайло Русланом Сергійовичем, 27.06.2024 на адресу суду подано клопотання про відкладення розгляду справи (а.с.15-17 том ІІ).
У судовому засіданні (27.06.2024) представник відповідача заперечив щодо задоволення клопотання адвоката позивача, мотивуючи тим, що це є повторна неявка учасника справи в судовому розгляді справи по суті. У відповідності до частини 5 статті 205 КАС України представник відповідача наполіг на розгляді справи по суті, та поставив питання про розгляд справи на підставі наявних у ній доказів.
Зважаючи на належне повідомлені представника позивачам про судове засідання, керуючись пунктом 2 частини 3 статті 205 коментованого Кодексу (повторна неявка в судове засідання учасника справи (його представника), незалежно від причин неявки), суд 27.06.2024 продовжив розгляд справу за відсутності такого учасника справи.
27.06.2024 в цьому ж засіданні судом ухвалено рішення по суті спору, проголосивши вступну та резолютивну частину рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, вивчивши зміст позовної заяви та відзиву на позов, відповіді на відзив, клопотань та додаткових пояснень, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення проти них, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Європа-Транс ЛТД" зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 03.10.2003, взяте на податковий облік у відповідача (а.с.138 том І).
Державна податкова служба України листом звернулася до Товариства із запитом за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 про надання документації з трансфертного ціноутворення по контрольованим операціям (надалі по тексту також документація з ТЦ по КО), здійснених з компаніями-нерезидентами Licard euro services Gmbh (Австрійська республіка) за 2015 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та ULF Trade AG (Швейцарська Конфедерація) за 2016 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та DUMAHA Limited (Республіка Кіпр) за 2017 рік, а також Avonex Limited (Республіка Кіпр) за 2018 рік (а.с.179-183 том І), шляхом надсилання засобами поштового зв`язку через національного державного поштового оператора АТ "Укрпошта" (надалі по тексту також - "Укрпошта").
У відповідь позивачем листом надано запитувану документацію з трансфертного ціноутворення про контрольовані операції з зазначеними вище по тексту судового рішення контрагентами-нерезидентами за 2015-2018 звітні роки листом за №ПЕР/ВИХ/2023/00005 від 24.05.2023, зареєстроване ГУ ДПС в Івано-Франківській області за №18452/6 від 29.05.2023, обставина чого слідує зі змісту матеріалів справи та не заперечується сторонами.
За результатами проведеного аналізу наданої документації ДПС України листом направлено запит за №24888/6/99-00-23-02-01-06 від 25.08.2023 з вимогою подання додаткової інформації до документації з ТЦ по КО, здійснених з компаніями-нерезидентами Licard euro services Gmbh (Австрійська республіка) за 2015 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та ULF Trade AG (Швейцарська Конфедерація) за 2016 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та DUMAHA Limited (Республіка Кіпр) за 2017 рік, а також Avonex Limited (Кіпр) за 2018 рік.
ТОВ "Європа-Транс ЛТД" відповідь на коментований запит разом з витребуваною додатковою інформацією не надано, обставина чого позивачем не заперечується.
На підставі наказу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області за №1928-п від 16.11.2023 (а.с.171 том І) та направлень за №3229 від 17.11.2023 (а.с.172 том І), за №2330 від 17.11.2023 (а.с.173 том І), проведена позапланова виїзна документальна перевірка ТОВ "Європа-Транс ЛТД" з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині несвоєчасності подання документації з ТЦ по КО за 2015-2018 роки та не подання додаткової інформації по документації з ТЦ згідно з поданим звітом про КО за 2015-2018 роки.
За результатами коментованої перевірки посадовими особами ГУ ДПС в Івано-Франківській області складено акт за №14052/09-19-23-04/32605152 від 29.11.2023 (а.с.9-13 том І), яким встановлено наступні порушення:
підпункту 39.4.4 пункту 39.4 статті 39 ПК України в частині несвоєчасного подання на запит ДПС України (лист за №17401/6/99-00-23-02-01-06 від 23.12.2022), документації з трансфертного ціноутворення, згідно поданими звітами про контрольовані операції, здійснені ТОВ "Європа-Транс ЛТД" з компаніями-нерезидентами Licard euro services Gmbh (Австрійська республіка) за 2015 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та ULF Trade AG (Швейцарська Конфедерація) за 2016 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та DUMAHA Limited (Республіка Кіпр) за 2017 рік, а також Avonex Limited (Кіпр) за 2018 рік, зокрема встановлено порушення термінів подання документації з ТЦ за 2015-2018 роки на 118 днів;
підпунктів 39.4.4, 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 ПК України в частині не надання на запит ДПС України (лист за №24888/6/99-00-23-0201-06 від 25.08.2023), додаткової інформації до документації з трансфертного ціноутворення, згідно з поданими звітами про контрольовані операції, які здійснені ТОВ "Європа-Транс ЛТД" з компаніями-нерезидентами Licard euro services Gmbh (Австрійська республіка) за 2015 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та ULF Trade AG (Швейцарська Конфедерація) за 2016 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та DUMAHA Limited (Республіка Кіпр) за 2017 рік, а також Avonex Limited (Кіпр) за 2018 рік.
На підставі коментованого акту ГУ ДПС в Івано-Франківській області винесено податкове повідомлення-рішення за №015491/2304 від 19.12.2023, яким до позивача застосовано штрафні санкції у загальному розмірі 2 308 448,00 гривень (а.с.15 том І).
ТОВ "Європа-Транс ЛТД" подало скаргу за №ПЕР/ВИХ/2024/00001 від 03.01.2024 до ДПС України, зареєстровану за №510/6 від 05.01.2024, на зазначене вище по тексту судового рішення податкове повідомлення-рішення, якою просило останнє скасувати з підстав протиправного прийняття такого.
ДПС України, у свою чергу, ухвалила рішення за №5077/6/99-00-06-03-01-06 від 26.02.2024, яким скаргу залишив без задоволення, а податкове повідомлення-рішення за №015491/2304 від 19.12.2023 без змін.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Товариство звернулося з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.
Суд звертає увагу, що на виконання частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (надалі по тексту також ПК України, Кодекс), зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Статтею 16 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) установлено, що платник податків, крім іншого зобов`язаний: вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Основні вимоги щодо складання та подання звітності для податкового контролю за трансфертним ціноутворенням визначено статтею 39 ПК України.
Зокрема, підпунктом 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України, до контрольованих операцій віднесено господарські операції платника податків, що можуть впливати на об`єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків (для резидентів Дія Сіті - платників податку на особливих умовах - на фінансовий результат до оподаткування, визначений у фінансовій звітності згідно з національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку або міжнародними стандартами фінансової звітності), а саме:
а) господарські операції, що здійснюються з пов`язаними особами - нерезидентами, в тому числі у випадках, визначених підпунктом 39.2.1.5 цього підпункту;
б) зовнішньоекономічні господарські операції з продажу та/або придбання товарів та/або послуг через комісіонерів-нерезидентів;
в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 цього підпункту, або які є резидентами цих держав;
г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України;
ґ) господарські операції (у тому числі внутрішньогосподарські розрахунки), що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні.
Як випливає зі змісту підпункту 39.1.1 пункту 39.1. статті 39 ПК України, до обов`язків платника податків, який бере участь у контрольованій операції, віднесено визначення обсягу його оподатковуваного прибутку відповідно до принципу "витягнутої руки" (об`єкта оподаткування у випадках, якщо застосування принципу "витягнутої руки" передбачено цим Кодексом або міжнародними договорами).
Платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції. Звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній подаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" (підпункт 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України).
Для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням звітним періодом є календарний рік (підпункт 39.4.1 пункту 39.4 статті 39 Кодексу).
Відповідно до підпунктів 39.4.2.1 підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України, у звіті про контрольовані операції зазначається інформація про всі контрольовані операції, здійснені платником податків у звітному періоді. Форма та порядок складання звіту про контрольовані операції встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Окремо встановлено обов`язок платників податків, що здійснюють контрольовані операції, складати та зберігати документацію з трансфертного ціноутворення за кожний звітний період (підпункт 39.4.3 пункту 39.4 статті 39 Кодексу).
Згідно з підпунктами 39.4.4 та 39.4.5 пункту 39.4 статті 39 ПК України, на запит центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, платники податків протягом 30 календарних днів з дня отримання запиту подають документацію з трансфертного ціноутворення щодо контрольованих операцій, зазначених у запиті. Документація з трансфертного ціноутворення подається платником податків до контролюючого органу, зазначеного у запиті.
Запит надсилається не раніше 1 жовтня року, що настає за календарним роком, в якому таку контрольовану операцію (операції) було здійснено.
Зміст інформації, котра повинна бути відображена у документації з трансфертного ціноутворення, що може становити сукупність документів або єдиний документ, складений у довільній формі, передбачений положеннями підпункту 39.4.6 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України.
У свою чергу, на виконання приписів підпункту 39.4.8 пункту 39.4 статті 39 ПК України, документація з трансфертного ціноутворення подається платником податків державною мовою в паперовому вигляді або в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
При цьому, як встановлено пунктом 120.6 статті 120 Кодексу, несвоєчасне подання платником податків звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, та/або повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, у тому числі несвоєчасне подання уточненого звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній на вимогу контролюючого органу, або несвоєчасне декларування контрольованих операцій у поданому звіті відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі:
одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного декларування контрольованих операцій в поданому звіті про контрольовані операції в разі подання уточнюючого звіту, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
двох розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання документації з трансфертного ціноутворення, визначеної підпунктами 39.4.6 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, але не більше 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
трьох розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання глобальної документації з трансфертного ціноутворення, визначеної підпунктами 39.4.7 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
десяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній (у тому числі несвоєчасне подання уточненого звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній на вимогу контролюючого органу), але не більше 1000 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, але не більше 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Повертаючись до фактичних обставин справи, судом з матеріалів, поданих сторонами на засвідчення своєї позиції у спорі, і представлених письмових доказів, встановлено наступне.
Так, Державна податкова служба України шляхом надсилання засобами поштового зв`язку "Укрпошта" (а.с.179-183 том І) листом звернулася до Товариства із письмовим запитом за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 про надання документації з трансфертного ціноутворення по контрольованим операціям, здійснених з компаніями-нерезидентами Licard euro services Gmbh (Австрійська республіка) за 2015 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та ULF Trade AG (Швейцарська Конфедерація) за 2016 рік, Avonex Limited (Республіка Кіпр), Chavarria Trading Limited (Республіка Кіпр) та DUMAHA Limited (Республіка Кіпр) за 2017 рік, а також Avonex Limited (Республіка Кіпр) за 2018 рік,
У відповідь позивачем листом надано запитувану документацію з трансфертного ціноутворення про контрольовані операції з зазначеними вище по тексту судового рішення контрагентами-нерезидентами за 2015-2018 звітні роки листом за №ПЕР/ВИХ/2023/00005 від 24.05.2023, зареєстрованим ГУ ДПС в Івано-Франківській області за №18452/6 від 29.05.2023.
Як встановлено посадовими особами ГУ ДПС в Івано-Франківській області й відображено у акті "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Європа-Транс ЛТД" з питань несвоєчасного подання документації з трансфертного ціноутворення за 2015-2018 роки та не надання у законодавчо визначені строки додаткової інформації до документації з трансфертного ціноутворення за 2015-2018 роки" за №14052/09-19-23-04-32605152 від 29.11.2023 (надалі по тексту також акт за №14052/09-19-23-04-32605152 від 29.11.2023, акт), датою вручення ТОВ "Європа-Транс ЛТД" запиту за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022, згідно з повідомлення про вручення поштового відправлення, є 02.01.2023 (а.с.11 том І).
Матеріали адміністративної справи також містять коментоване рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення 04053 5265940 1, відомості якого підтверджують сформований ГУ ДПС в Івано-Франківській області у акті висновок (а.с.184 том І).
Додатково обставина надсилання позивачу запиту за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 засвідчується списком згрупованих поштових відправлень "Рекомендований лист" Державної податкової служби України форми 103 за №1063 від 26.12.2022 (надалі по тексту також список за №1063), серед якого за порядковим номером 7 зазначений адресат "ТОВ "Європа-Транс ЛТД", поштова адреса "вулиця Промислова, буд. 29, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська обл., 76018", а також у графі 2 вказаний внутрішній номер вкладення, що надсилається разом з листом, а саме "№17401/6/99-00-23-01-06" (а.с.2 том ІІ).
Окрім цього, на підтвердження здійсненої ДПС України оплати за пересилання листа з коментованим запитом суду надано належним чином засвідчені копії фіскальних чеків АТ "Укрпошта" (а.с.6-8 том ІІ), сума яких при додаванні співпадає із сумою плати за пересилання всієї поштової кореспонденції, зазначеної у списку за №1063 (а.с.5 том ІІ).
З приводу порядку дотриманого ДПС України порядку надсилання запиту за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022, суд зауважує, що згідно пункту 42.4 статті 42 ПК України, документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
При цьому, за приписами підпункту 42.3 статті 42 Кодексу, якщо платник податків у порядку та у строки, визначені статтею 66 цього Кодексу, повідомив контролюючий орган про зміну податкової адреси, він на період з дня державної реєстрації зміни податкової адреси до дня внесення змін до облікових даних такого платника податків звільняється від виконання вимог документів, надісланих йому контролюючим органом за попередньою податковою адресою та в подальшому повернених як таких, що не знайшли адресата.
Суд звертає увагу, що ТОВ "Європа-Транс ЛТД" не заперечуються обставини фактичного отримання коментованого запиту, так само як і відсутні доводи з приводу порушення ДПС України порядку належного вручення документів, передбаченого податковим законодавством, чинним на момент виникнення спірних правовідносин.
З приводу доводів позивача про неналежність такого доказу, як повідомлення про вручення поштового відправлення до тих, котрі підтверджують отримання Товариством запиту за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 саме 02.01.2022, оскільки відсутній опис вкладення до листа, яким такий запит було надіслано, що не дозволяє ідентифікувати зміст останнього, суд зазначає наступне.
Аналіз податкового законодавства свідчить про те, що документи, в тому числі і запит про надання документації із трансфертного ціноутворення, котрий надсилається за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення, не містять додаткових вимог до надсилання, зокрема, зазначення в рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення реквізитів документа, що надсилається.
Здійснюючи аналіз "Правил надання послуг поштового зв`язку", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 за №270 (надалі по тексту також Правила №270), судом встановлено, що приписи даного нормативно-правового акту також не встановлюють вимог до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення в частині зазначення реквізитів документа, що надсилається.
При цьому, як зазначено у пункті 8 Правил №270, оператори поштового зв`язку надають послуги з пересилання внутрішніх та міжнародних поштових відправлень, поштових переказів, зокрема, до внутрішніх поштових відправлень належать: листи прості, рекомендовані, реєстровані з оголошеною цінністю. Поштові відправлення залежно від технології приймання, обробки, перевезення, доставки/вручення поділяються на прості та реєстровані. Реєстровані поштові відправлення поділяються на відправлення без оголошеної цінності (рекомендовані) та відправлення з оголошеною цінністю.
Згідно з пунктом 17 Правил №270, внутрішні поштові відправлення з оголошеною цінністю можуть прийматися для пересилання з описом вкладення та/або з післяплатою, згідно з тарифами оператора поштового зв`язку.
Послуга опису вкладення до поштового відправлення полягає в підтвердженні у визначеному оператором поштового зв`язку порядку відповідно до технологічного процесу здійснення такої операції вмісту вкладення до поштового відправлення із зазначенням індивідуальних ознак відповідного вкладення (конкретний вид, кількість тощо), що відрізняє його від інших речей.
Із системного аналізу зазначених норм, слідує, що Правилами №270 визначено окремі категорії поштових відправлень: рекомендовані листи та листи з оголошеною цінністю; з описом вкладення можуть бути лише листи з оголошеною цінністю; до інших видів листів опис вкладення не передбачений.
Повідомлення про вручення поштового відправлення, поштового переказу повідомлення, яким оператор поштового зв`язку доводить до відома відправника чи уповноваженої ним особи інформацію про дату вручення реєстрованого поштового відправлення, виплату коштів за поштовим переказом та прізвище одержувача (абзац 9 пункту 2 Правил №270).
Відповідно до пункту 49 Правил у разі подання для пересилання реєстрованого поштового відправлення з повідомленням про його вручення відправник заповнює бланк (форму) повідомлення на свою поштову адресу або адресу особи, якій за його дорученням належить надіслати повідомлення після вручення поштового відправлення, поштового переказу.
Суд доходить висновку, що Податковий кодекс України, як і Порядок №270, направлення документів, до яких віднесено і запити про надання документації із трансфертного ціноутворення, контролюючими органами платникам податків чітко визначив категорію поштового відправлення (рекомендований лист), якою контролюючий орган має підтвердити надіслання платнику податків таких документів.
З відомостей списку за №1063, дослідженого судом у ході розгляду даної справи вище по тексту судового рішення, серед якого за порядковим номером 7 зазначений адресат "ТОВ "Європа-Транс ЛТД", у графі 7 "оголошена цінність відправлення (грн.)" не містить жодних зазначень, а графа, котра визначає вид та категорію поштових відправлень, пересилання яких здійснюється за даним списком, зазначає "листів рекомендованих" (а.с.2 том ІІ).
Крім того, суд звертає увагу, що ДПС України було ідентифіковано внутрішній зміст поштового відправлення, зокрема у графі 2 вказаний номер документа, котрий надсилається разом з листом, а саме "№17401/6/99-00-23-01-06", відтак співпадіння номеру відправлення, зазначеного у списку №1063 із номером відправлення, що міститься у рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення (04053 5265940 1), за яким такий рекомендований лист було отримано позивачем 02.01.2023, є достатнім доказом на засвідчення факту одержання ТОВ "Європа-Транс ЛТД" запиту ДПС України про надання документації з трансфертного ціноутворення за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 саме 02.01.2022.
Суд відхиляє доводи позивача про отримання коментованого запиту 01.05.2023, котрі він обґрунтовує наявністю відповідного запису у журналі вхідної кореспонденції, яка ведеться на Товаристві (а.с.193 том І), з підстав відсутності у податковому законодавстві норм, котрі б передбачали альтернативне підтвердження вручення платнику податків документів, надісланих за його адресою місцезнаходженням та/або податковою адресою, окрім як рекомендованим з повідомленням про вручення або особистого вручення платнику податків чи його представнику.
Позивачем не надано до суду належних доказів, котрі б свідчили про порушення передбаченого законодавством порядку надсилання поштових відправлень оператором поштового зв`язку "Укрпошта" чи податковим органом, котрі б об`єктивно вказували на неотримання ТОВ "Європа-Транс ЛТД" запиту за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 у дату, зазначену у відповідному рекомендованому повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.2 том ІІ).
Суд також враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 24.09.2019 у справі №825/1109/16, за якими добросовісний платник податків зобов`язаний забезпечити отримання ним кореспонденції за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. У разі невиконання цього обов`язку платник не вправі посилатись на неотримання ним документів як на обставину, що звільняє його від настання у зв`язку з цим негативних для такого платника наслідків.
В контексті аргументів позивача, що запит ДПС України від 23.12.2022 зареєстрований в електронному журналі вхідної кореспонденції 01.05.2023.
По перше, позивач не надав жодного доказу на засвідчення того звідки, коли і за яких обставин отримав письмовий запит №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022, який 01.05.2023 зареєстрований в електронному журналі вхідної кореспонденції, та отримання якого саме 02.01.2023 засвідчує рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (04053 5265940 1).
По друге, в матеріалах справи відсутні докази, що запити за №17401/6/99-00-23-01-06 від 23.12.2022 скеровувався ДПС України більше ніж один раз, на підтвердження чого надано рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (04053 5265940 1).
По третє, із урахуванням представленого відповідачем рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (04053 5265940 1), позивач не надав жодного пояснення про обставини не реєстрації запиту з 02.01.2022 по 01.05.2023.
По четверте, згідно висновків, сформованих Верховним Судом в постанові від 19.01.2024 у справі №500/2604/22, реєстрація вхідної кореспонденції є односторонньою дією і не може бути самостійним доказом її отримання у певну дату.
Аналізуючи твердження позивача стосовно відсутності у податковому законодавстві підстав для притягнення платника податків до відповідальності за неподання додаткової інформації до документації з трансфертного ціноутворення, зокрема незастосовності до нього пункту 120.3 статті 120 ПК України, суд виходить з наступного.
Приписами підпункту 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України визначено, що центральний орган виконавчої влади, котрий реалізує державну податкову політику, має право надіслати платнику податків запит з вимогою додатково подати протягом 30 календарних днів з дати його отримання інформацію відповідно до підпунктів 39.4.6 і 39.4.7 пункту 39.4 цієї статті та/або обґрунтування відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" у разі встановлення однієї з таких обставин:
подана платником податків документація з трансфертного ціноутворення не містить інформації в обсязі, зазначеному в підпункті 39.4.6 пункту 39.4 цієї статті, та/або не містить належного обґрунтування відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки";
подана платником податків глобальна документація з трансфертного ціноутворення (майстер-файл) не містить інформації в обсязі, зазначеному в підпункті 39.4.7 пункту 39.4 цієї статті.
Зазначена додаткова інформація є невід`ємною частиною документації з трансфертного ціноутворення та/або глобальної документації (майстер-файла).
Водночас, пунктом 120.3 статті 120 ПК України встановлено наступний склад податкового правопорушення: неподання платником податків звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, та/або повідомлення про участь у міжнародній групі компаній відповідно до вимог статті 39 цього Кодексу тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі:
300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, - у разі неподання звіту про контрольовані операції;
3 відсотків суми контрольованих операцій, щодо яких не була подана документація, визначена підпунктами 39.4.6 та 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, але не більше 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року;
300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, - у разі неподання глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), визначеної підпунктами 39.4.7 та 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу;
1000 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, - у разі неподання звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній;
50 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, - у разі неподання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній.
Виходячи з системного аналізу зазначених вище норм, суд доходить наступного висновку: передбачений положеннями підпункту 39.4.6 пункту 39.4 статті 39 ПК України вичерпний перелік (зміст) інформації, котра повинна бути відображена у документації з трансфертного ціноутворення, і подана на виконання вимог запиту податкового органу, не розширено підпунктом 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 Кодексу, що дає змогу ідентифікувати документацію з ТЦ та додану до неї додаткову інформацію, як неподільну та таку, що становить єдиний зміст.
Відтак, застосування до ТОВ "Європа-Транс ЛТД" штрафних санкцій, передбачених підпунктом 120.3 статті 120 ПК України, за неподання додаткової інформації до документації з трансфертного ціноутворення на виконання вимог запиту ДПС України за №24888/6/99-00-23-02-01-06 від 25.08.2023, є правомірною та такою, що відповідає податковому законодавству, чинному на момент виникнення спірних правовідносин.
Стосовно посилань Товариства на пункт 521 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, як на підставу незастосування до позивача штрафних санкцій за неподання та несвоєчасне подання документації з трансфертного ціноутворення, а також доводи щодо існування суперечності з приводу притягнення до відповідальності за такі податкові правопорушення між вищезгаданою нормою та пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, до якого внесено зміни Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12.05.2022 за №2260-ІХ (надалі по тексту також Закон №2260-ІХ), суд керується наступним.
Відповідно до пункту 521 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, за винятком переліку, встановленого даним пунктом Кодексу.
Поряд із цим, Законом №2260-IX, який набрав чинності 27.05.2022, були внесені зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, які діяли станом і на дату виникнення у позивача обов`язку з подання документації з трансфертного ціноутворення на запит ДПС України.
Внесеними змінами установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 року за №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Президентом України 24.02.2022 прийнято Указ №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX (зі змінами, внесеними Указом від 14 березня 2022 року №133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року №2119-IX, Указом від 18 квітня 2022 року №259/2022, затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року №2212-IX, Указом від 17 травня 2022 року №341/2022, затвердженим Законом України від 22 травня 2022 року №2263-IX, Указом від 12 серпня 2022 року №573/2022, затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року №2500-IX, Указом від 7 листопада 2022 року №757/2022, затвердженим Законом України від 16 листопада 2022 року №2738-IX, Указом від 6 лютого 2023 року №58/2023, затвердженим Законом України від 7 лютого 2023 року №2915-IX, Указом від 1 травня 2023 року №254/2023, затвердженим Законом України від 2 травня 2023 року №3057-IX, Указом від 26 липня 2023 року №451/2023, затвердженим Законом України від 27 липня 2023 року №3275-IX), Указом від 6 листопада 2023 року №734/2023, затвердженим Законом України від 8 листопада 2023 року №3429-IX, Указом від 5 лютого 2024 року №49/2024, затвердженим Законом України від 6 лютого 2024 року №3564-ІX) та Указом від 6 травня 2024 року №271/2024, затвердженим Законом України від 8 травня 2024 року №3684-ІX, яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 травня 2024 року строком на 90 діб.
Відтак, станом на момент невиконання позивачем своїх податкових зобов`язань, як платника податків, в тому числі шляхом неподання та несвоєчасного подання документації з трансфертного ціноутворення, а також застосування до ТОВ "Європа-Транс ЛТД" штрафних санкцій податковим повідомленням-рішенням за №015491/2304 від 19.12.2023, на території України було введено воєнний стан.
До звітності, згідно статті 39 Кодексу, віднесено: звіт про контрольовані операції, повідомлення про участь в міжнародній групі компаній, документація з трансфертного ціноутворення, глобальна документація з трансфертного ціноутворення (майстер-файл) та звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній.
Підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, в редакції Закону за №2260-IX, установлено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Водночас, порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, затверджений наказом Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених підпунктом 69,1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України та перелік документів на підтвердження" від 29.07.2022 за №225 (надалі по тексту також Порядок №225).
Суд констатує, що станом на дату винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, як і на момент розгляду даної справи, позивачем не надано жодного доказу, котрий би підтверджував обставину подання до ГУ ДПС у Івано-Франківській області заяви щодо неможливості виконання платником податків свого податкового обов`язку та/або повідомлення про неможливість вивезення первинних документів із територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та з територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації відповідно до підпункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України.
У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються (підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України).
Таким чином, з 27.05.2022 року, тобто з дати набрання чинності Закону України №2260-IX, поновлено, зокрема, перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством для, у тому числі, подання звітності, до якої віднесено документацію з трансфертного ціноутворення.
Вказане свідчить про виникнення з 27.05.2022 у ТОВ "Європа-Транс ЛТД", як у платника податку, котрий на момент вручення запитів ДПС України про надання документації з ТЦ та додаткової інформації до документації з ТЦ, мав можливість своєчасно виконувати податкові зобов`язання, обов`язку дотримуватись визначених Податковим кодексом України строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів.
Додатково суд звертає увагу на наступне: відповідно до пункту 528 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, тимчасово, на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків, встановлених, зокрема, статтями 73 і 78 цього Кодексу щодо надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів (крім запитів контролюючих органів щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від`ємного значення з податку на додану вартість; з питань оподаткування юридичними особами або іншими нерезидентами, які проводять господарську діяльність через постійне представництво на території України, доходів, отриманих нерезидентами із джерелом їх походження з України; податкового контролю за трансфертним ціноутворенням; податкового контролю за нерезидентами (представництвами нерезидентів); валютного контролю в частині дотримання встановлених граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів), що надійшли (надійдуть) платникам податків по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Пунктом 73.3 статті 73 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб`єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про надання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.
До підстав надсилання письмового запиту про надання інформації платнику податків або іншому суб`єкту інформаційних відносин, передбачених абзацом 2 підпункту 73.3.1 пункту 73.3 статті 73 ПК України, зокрема віднесено таку: для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених цим Кодексом.
У свою чергу, згідно з підпунктами 39.4.4 та 39.4.5 пункту 39.4 статті 39 ПК України, на запит центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, платники податків протягом 30 календарних днів з дня отримання запиту подають документацію з трансфертного ціноутворення щодо контрольованих операцій, зазначених у запиті.
Відтак, суд доходить висновку, що дія пункту 528 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу щодо тимчасового зупинення перебігу строків, встановлених, зокрема статтями 73 і 78 ПК України, не розповсюджується на строки надання платниками податків відповідей на запити контролюючих органів щодо подання документації з трансфертного ціноутворення, оскільки такі строки є спеціальними та встановленими статтею 39 ПК України.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (частини 1, 2 статті 77 КАС України).
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд за правилами статті 90 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у спірному випадку відповідач діяв на підставі закону, у зв`язку із чим позовні вимоги ТОВ "Європа-Транс ЛТД" не підлягають до задоволення.
Розподіляючи між сторонами судові витрати суд відзначає, що відповідно до частини 1 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивачем сплачено судовий збір за подання до суду адміністративного позову немайнового характеру в розмірі 30 280,00 гривень, підтвердженням чого є наявна в матеріалах справи платіжна інструкція від 19.03.2024 за №51 (а.с.8 том І).
Зважаючи на висновок суду про необґрунтованість адміністративного позову в силу вимог статті 139 КАС України не підлягає стягненню із відповідача суб`єкта владних повноважень судового збору.
Сторонами не подано до суду будь-яких доказів про понесені ними судові витрати при розгляду даної справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо розподілу таких витрат.
На підставі статті 1291 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Європа-Транс ЛТД" (ідентифікаційний код юридичної особи, код ЄДРПОУ 32605152), вул. Промислова, 29, офіс(кв) 20, м. Івано-Франківськ, 76018;
відповідач - Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код відокремленого структурного підрозділу юридичної особи, код ЄДРПОУ 439680854), вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018.
Суддя Чуприна О.В.
Рішення суду в повному обсязі складено 08.07.2024.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.06.2024 |
Оприлюднено | 10.07.2024 |
Номер документу | 120235608 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Чуприна О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні