Рішення
від 08.07.2024 по справі 580/5476/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 липня 2024 року справа № 580/5476/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Л.В.Трофімової розглянув у письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу №580/5476/24 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Сідсвей (ЄДРПОУ 44903447, 18007, вул. Остафія Дашковича 20 офіс 11, м. Черкаси, Черкаська область) до Головного управління ДПС у Черкаській області (ЄДРПОУ ВП 44131663, вул.Хрещатик 235, м.Черкаси, 18001), Державної податкової служби України (ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа 8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування індивідуального акта, ухвалив рішення.

І. ПРОЦЕДУРА /ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ

Позивач у позовній заяві просить: визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.02.2024 №10505855/44903447; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту подання на реєстрацію податкову накладну ТОВ Сідсвей (код ЄДРПОУ 44903447) від 29.12.2023 №2 (реєстраційний номер документа:9362097260) щодо постачання до фермерського господарства Щедрий Лан (код ЄДРПОУ 32741260) товарів: насіння кукурудзи, код товару за УКТЗЕД 100510, в кількості 28 мішків; насіння соняшнику, код товару за УКТЗЕД 120600, в кількості 22 мішків; насіння кукурудзи, код товару за УКТЗЕД 100510, в кількості 23 мішків; насіння соняшнику, код товару за УКТЗЕД 120600, в кількості 2 мішків, - на суму 359070,05 грн, в т.ч. ПДВ 44096,32 грн.

30.05.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Сідсвей (ЄДРПОУ 44903447) до Головного управління ДПС у Черкаській області (ЄДРПОУ ВП 44131663), Державної податкової служби України (ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування індивідуальних актів щодо податкової накладної від 29.12.2023 №2, роз`єднавши у самостійні провадження вимоги, що заявлені у справі №580/4921/24 (ЄДРСР 119401702).

18.06.2024 вх.№29953/24 відповідач у відзиві на позовну заяву, зважаючи на характер спірних правовідносин, значення предмету спору для сторін, просив здійснити розгляд справи за правилами загального провадження, проте суд не задовольняє необгрунтоване клопотання.

Відповідно до ч.2 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті, зміст якої відповідає змісту ч.4 ст.12 КАС України. Суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі (ч.1 ст.258 КАС України). Згідно із частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі під час розгляду справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

В обґрунтуванні позовних вимог зазначається, що є протиправними дії Державної податкової служби України щодо зупинення реєстрації ПН Сідсвей (проте відповідний спосіб захисту згідно ст.5 КАС України не обраний позивачем). Позивач дізнався про порушення прав платинка податку ДПС України (проте не окреслює зміст і характер порушеного права) з 05.01.2024 - з моменту отримання квитанції про зупинення реєстрації ПН. Позивач дізнався про порушення прав платника податку ГУ ДПС у Черкаській області (проте не окреслює зміст і характер порушеного права) з 05.02.2024 - з моменту отримання індивідуального акта -рішення від 05.02.2024 №10505855/44903447. Позивач стверджує, що у порушення п.10 Порядку, затвердженому наказом МФУ від 12.12.2019 №520 індивідуальний акт не містить переліку документів, що не вистачало комісії для прийняття рішення про реєстрацію ПН. Унаслідок відмови в реєстрації ПН у позивача та контрагентів порушуються показники формули у Системі електронного адміністрування ПДВ.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧІВ

Відповідач - Головне управління ДПС у Черкаській області позов не визнає, 18.06.2024 вх. №29953/24 надав до суду відзив на позовну заяву, де зазначається, що відповідно до п.1.6, 2.4 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2010 №1380/5 дискреційні повноваження - сукупність прав та обов`язків органів державної влади, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, що приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом. Оскільки у відповідь на повідомлення 22.01.2024 №10413731/44903447 щодо надання документів за переліком для повторного розгляду питання про реєстрацію ПН №2 платник документів не надав, то ухвалене рішення Комісією про відмову в реєстрації документа.

Відповідач - Державна податкова служба України до суду відзив на позовну заяву не направила.

Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

ТОВ Сідсвей (ЄДРПОУ 44903447 - запис в ЄДР 1011101020000000103) є юридичною особою з 05.10.2022, є платником ПДВ з 01.11.2022 - індивідуальний податковий номер №449034423018. КВЕД використовується для статистичних спостережень, відповідно до ЄДР позивач займається такими видами діяльності: 46.21 - оптова торгівля зерном; 01.11 - вирощування зернових культур; 01.61 - допоміжна діяльність у рослинництві; 01.64 - оброблення насіння; 46.11, 46.19 - діяльність посередників у торгівлі; 46.75 - оптова торгівля хімічними продуктами; 49.41 - вантажний автомобільний транспорт; 52.10 - складське господарство; 52.29 - інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 74.90 - інша професійна, наукова та технічна діяльність.

ДПС України згідно квитанції від 05.01.2024 №9362097260 зупинено реєстрацію податкової накладної в ЄРПН (далі - ПН) - документ не доставлений до ДПС України відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України (Кодекс №2755), Порядку №1165. ПН від 29.12.2023 №2 складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості (додаток 1 до Порядку). Показник D=22.0754%, Рпоточ=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

09.01.2024 позивач подав до контролюючого органу повідомлення №4 з поясненнями та копіями документів щодо ПН від 29.12.2023 №2.

Головне управління ДПС у Черкаській області направило платнику податку повідомлення від 22.01.2024 № 10413731/44903447 щодо надання документів за переліком для повторного розгляду питання про реєстрацію ПН №2.

ТОВ Сідсвей не використало право для подання додаткових пояснень і документів, проте використало право на адміністративне оскарження.

ДПС України згідно квитанції від 05.02.2024 без № щодо ПН від 29.12.2023 №2 - продавець ТОВ Сідсвей, покупець фермерське господарство Щедрий Лан (ЄДРПОУ 32741260) документ доставлено до ДПС України, результат обробки: за результатом розгляду повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо ПН Комісія регіонального рівня прийняте рішення від 05.02.2024 №10505855/44903447 про відмову в реєстрації ПН від 29.12.2023 №2 в ЄРПН; відправник: автоматизована система Єдине вікно подання електронної звітності ДПС України.

Комісією Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте рішення від 05.02.2024 № 10505855/44903447 про відмову у реєстрації ПН від 29.12.2023 №2 (реєстраційний номер документа 9362097260) щодо постачання до фермерського господарства Щедрий Лан (ЄДРПОУ 32741260) товарів: насіння кукурудзи, код товару за УКТЗЕД 100510, в кількості 28 мішків, насіння соняшнику, код товару за УКТЗЕД 120600, в кількості 22 мішків, насіння кукурудзи, код товару за УКТЗЕД 100510, в кількості 23 мішків, насіння соняшнику, код товару за УКТЗЕД 120600, в кількості 2 мішків, - на загальну суму 359070,05 грн., в т.ч. ПДВ 44096,32 грн.

ДПС України згідно квитанції від 15.02.2024 без № - документ доставлено до ДПС України, результат обробки: за результатом розгляду скарги від 08.02.2024 №9020543225 комісією центрального рівня прийняте рішення від 16.02.2024 №9320/44903447/2 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня ПН від 29.12.2023 №2 без змін.

Відповідно до протоколу (витяг) засідання комісії ГУ ДПС у Черкаській області від 05.02.2024 причина відмови: не надання додаткових письмових пояснень та документів.

У рішенні про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в ЄРПН від 05.02.2024 №10505855/44903447 проставлена відмітка про відмову в реєстрації у зв`язку з ненаданням/частковим ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН від 29.12.2023 №2, реєстрацію якої зупинено.

27.12.2023 між ТОВ Сідсвей та фермерським господарством Щедрий Лан (32741260) укладений договір поставки №Д-СІ-24-00092 (перелік продукції визначається у специфікаціях). Відповідно до платіжної інструкції від 29.12.2023 №746 платник фермерське господарство Щедрий Лан (32741260) здійснив переказ коштів ТОВ Сідсвей на суму 359070,05 грн (ПДВ 44096,32 грн) за насіння кукурудзи за договором від 27.12.2023 №Д-СІ-24-00092. За специфікацією №1 до договору передбачена поставка насіння соняшнику та насіння кукурудзи .

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши повідомлені позивачем, представником позивача та відповідачами аргументи/доводи щодо обставин справи, належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів сукупно, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити.

V. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Оскаржуване рішення відповідача про відмову в реєстрації ПН є актом індивідуальної дії. Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Подібний висновок сформований Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17.

Верховний Суд неодноразово вказував, що під час вирішення спорів такої категорії суди з огляду на правове регулювання, характер цих відносин мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу (постанова від 16.12.2020 у справі №340/474/20, постанова від 05.01.2021 у справі №640/10988/20, постанова від 16.02.2021 у справі №280/3235/20 тощо).

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Аналогічна правова позиція висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 ЄДРСР 77361051 (вимоги підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначають, що податкова накладна, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день, серед іншого, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної. Ці норми не містять жодної спеціальної вимоги щодо кола суб`єктів, уповноважених на виконання такого судового рішення).

Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку та розмірах, встановлених законом. Конституцією України передбачено (частина 2 статті 19), що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України, законів України. Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі Кодекс № 2755), що регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу (висновки Верховного Суду від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18 ЄДРСР 81858144, 28 листопада 2019 року у справі № 1640/2650/18 ЄДРСР).

Відповідно до п.187.1 статті 187 Кодексу №2755 датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Кодексу №2755, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, що надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до абзацу першого пункту 201.10 статті 201 Кодексу №2755 на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений Кодексом термін. Згідно з абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Кодексу №2755 під час здійснення операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 Кодексу №2755, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному пунктом 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті. Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу №2755 реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 із змінами (далі Порядок № 1165). Відповідно до п.10 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що є підтвердженням зупинення такої реєстрації. Відповідно до п.44 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).У додатку 1 до Порядку №1165 у п.8 передбачено: у контролюючих органах наявна податкова інформація, що стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. У додатку 3 до Порядку №1165 щодо критеріїв ризиковості здійснення операцій передбачено: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у ЄРПН за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520). Згідно з пунктами 2-7 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях. Відповідно до п.9 наказу №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу розглядає комісія регіонального рівня надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній. Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Згідно з п.10 наказу №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, під час отримання Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до п.12 постанови КМУ від 29 грудня 2010 р. № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування. Відповідно до п.19 постанови КМУ від 29 грудня 2010 р. № 1246 зі змінами Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до висновків Верховного Суду у справі №480/4038/18 (ЄДРСР 82315610) щодо зобов`язання зареєструвати податкові накладні датою направлення та №1640/2650/18 (ЄДРСР 86000198) про зобов`язання зареєструвати податкові накладні в ЄРПН датою їх фактичного надходження необхідно враховувати п.19, п.20 Порядку №1246, та висновується: невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним, задля належного захисту порушеного права позивача, необхідно зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні - зазначене буде гарантією того остаточного вирішення спору між сторонами та належним способом поновлення порушених прав позивача.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

У відзиві (сторінка 2) представник відповідача покликається на п.74.2 ст.74 Кодексу №2755, проте пункт 74.2 статті 74 виключений на підставі Закону № 2245-VIII від 07.12.2017.

Згідно із ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів. Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України у адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Верховний Суд 11 вересня 2023 року у справі №420/14943/21 (адміністративне провадження №К/990/8225/23) сформулював правовий висновок про те, що критеріями обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень є: 1) логічність та структурованість викладення мотивів, що стали підставою для прийняття відповідного рішення; 2) пов`язаність наведених мотивів з конкретно наведеними нормами права, що становлять легітимну основу такого рішення; 3) наявність правової оцінки фактичних обставин справи (поданих заявником документів, інших доказів), врахування яких є обов`язковим у силу вимог закону під час прийняття відповідного рішення суб`єкта владних повноважень; 4) відповідність висновків, викладених у такому рішенні, фактичним обставинам справи; 5) відсутність немотивованих висновків та висновків, що не ґрунтуються на нормах права.

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України від 6 вересня 2012 року № 5203-VI Про адміністративні послуги державна політика у сфері надання адміністративних послуг базується на принципах: 1) верховенства права, у тому числі законності та юридичної визначеності; 2) стабільності; 3) рівності перед законом; 4) відкритості та прозорості; 5) оперативності та своєчасності; 6) доступності інформації про надання адміністративних послуг; 7) захищеності персональних даних; 8) раціональної мінімізації кількості документів та процедурних дій, що вимагаються для отримання адміністративних послуг; 9) неупередженості та справедливості; 10) доступності та зручності для суб`єктів звернень.

Відповідно до Закону України Про адміністративну процедуру від 17 лютого 2022 року № 2073-IX адміністративний орган розглядає і вирішує справи, віднесені до його відання законом (предметна компетенція) (ч.1 ст.21). У науково-практичному коментарі до Закону України Про адміністративну процедуру зазначено: принципи добросовісності та розсудливості корелюються насамперед з п.5 та п.6 частини 2 ст.2 КАС України як критеріями для оцінки правомірності рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень.

Прийняття протиправного рішення про зупинення реєстрації податкової накладної зупинення реєстрації податкової накладної є передумовою прийняття відповідного рішення Комісії (висновки у постановах Верховного Суду у справах № 822/1817/18, №821/1173/17).

Надаючи оцінку доводам та доказам сторін, суд зазначає, що оскаржуване рішення містить загальне суперечливе і нелогічне твердження: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів про підтвердження інформації у податковій накладжній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, проте опису жодного конфлікту між сторонами щодо будь-якого розрахунку коригування матеріали справи не містять. Висновки контролюючого органу щодо ненадання та одночасного часткового надання без конкретизації копій документів платником податку згідно з п. 201.16 статті 201 Кодексу № 2755, Порядку №1165, Порядком № 520 є необґрунтованими, позаяк в оскаржуваному рішенні не наведені чіткі і зрозумілі причини відмови в реєстрації податкової накладної №2, складеної позивачем 29.12.2023 за відсутності пояснення щодо розрахунку показників D=22.0754%, Рпоточ=0. %, а також оціночного твердження контролюючого органу щодо надання документів достатніх для прийняття рішення.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Верховний Суд у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 Критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною 2 статті 77 КАС України.

Загальними вимогами, що висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків, проте комісія не конкретизувала достатність запитуваних документів. Вживання податковим органом загального покликання на пункт восьмий Критеріїв оцінки призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд платника податків, який одночасно має зрозуміти і самостійно визначити їх достатність.

Відповідачем не надано доказів та розрахунків на підтвердження розиковості операції з постачання між ТОВ Сідсвей та фермерським господарством Щедрий Лан (32741260) за ПН від 29.12.2023 №2.

У повідомленні від 22.01.2024 йдеться лише про надання первинних документів щодо придбання товарів, розрахункових документів, документів відповідності продукції, паспорти якості, сертифікати відповідності, інші документи, що підтверджують інформацію в ПН.

Оскільки відповідно до п.10 наказу №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі у разі ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення, то суд зазначає, що повідомлення від 22.01.2024 №10413731/44903447 не містить відмітки про про надання письмових пояснень стосовно підтвердження інформації в ПН, рішення комісії від 05.02.2024 №10505855/44903447 не містить дати повідомлення платником податку, проте у квитанції від 05.02.2024 зазначений результат розгляду повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено та у оскарженому рішенні обгрунтування відмови пов`язане з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів (у протоколі засідання комісії від 05.02.2024 №24 - щодо ПН від 29.12.2023 №2 - причина відмови: ненадання додаткових письмових пояснень та документів).

Суд оцінив докази і перевірив доводи сторін з урахуванням обставин справи та змісту повідомлення від 22.01.2024 №10413731/44903447, яке не містить відмітки про про надання письмових пояснень, дійшов висновку, що немотивований, суперечливий, протиправний індивідуальний акт - рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.02.2024 №10505855/44903447 належить скасувати.

Відповідно до ч.3 с.245 КАС України у разі скасування індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Вимогу позивача зобов`язального характеру до компетентного суб`єкта адміністрування ПДВ належить задовольнити з огляду на повноваження суду відповідно ч.3 ст.245 КАС України та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ Сідсвей (код ЄДРПОУ 44903447) від 29.12.2023 №2 датою подання.

VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, що належать відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до платіжної інструкції від 15.05.2024 №430 сплачений у справі №580/4921/24 судовий збір у сумі 36336 грн (3028х12 вимог немайнового характеру до одного із відповідачів), від 24.05.2024 №467 у сумі 36336 грн (3028х12 вимог немайнового характеру до іншого відповідача).

Керуючись ст. 2, 5-16, 90, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Черкаській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.02.2024 №10505855/44903447.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних з моменту подання на реєстрацію податкову накладну ТОВ Сідсвей (код ЄДРПОУ 44903447) від 29.12.2023 №2.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (код ЄДРПОУ ВП 44131663, вул. Хрещатик 235, м. Черкаси, 18002) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Сідсвей (ЄДРПОУ 44903447, 18007, вул. Остафія Дашковича 20 офіс 11, м. Черкаси, Черкаська область) витрати зі сплати судового збору у сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Сідсвей (ЄДРПОУ 44903447, 18007, вул. Остафія Дашковича 20 офіс 11, м. Черкаси, Черкаська область) витрати зі сплати судового збору у сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, що може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України до Шостого апеляційного адміністративного суду у зв`язку із початком функціонування модулів ЄСІТС з урахуванням підпунктів 15.1, 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно до рішення ВРП від 17.08.2021 №1845/О/15-21 Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Копію рішення направити сторонам справи:

позивач: ТОВ Сідсвей [ЄДРПОУ 44903447, 18007, вул. Остафія Дашковича 20 офіс 11, м. Черкаси, Черкаська область];

відповідачі: Головне управління ДПС у Черкаській області [ЄДРПОУ ВП 44131663, вул. Хрещатик 235, м.Черкаси, 18001], Державна податкова служба України [ЄДРПОУ 43005393, Львівська площа 8, м.Київ, 04053].

Рішення суду складене 08.07.2024.

Суддя Лариса ТРОФІМОВА

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.07.2024
Оприлюднено10.07.2024
Номер документу120237039
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —580/5476/24

Ухвала від 04.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Грибан Інна Олександрівна

Рішення від 08.07.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні