ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" липня 2024 р. Справа №926/4021/23
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючий суддяО.В. Зварич
суддіІ.Б. Малех
І.Ю. Панова,
секретар судового засідання Р.А. Пишна,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління освіти Чернівецької міської ради за № 06/01-20/867 від 30.04.2024 року (вх. № 01-05/1331/24 від 07.05.2024 року)
на рішення господарського суду Чернівецької області від 03.04.2024 року (суддя М.І. Ніколаєв; повний текст рішення складено 15.04.2024 року)
у справі № 926/4021/23
за позовом: Акціонерного товариства «Чернівціобленерго» (надалі АТ «Чернівціобленерго»)
до відповідача: Управління освіти Чернівецької міської ради
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради
про стягнення вартості необлікованої електричної енергії в сумі 708378,48 грн.,
за участю:
від позивача (в режимі відеоконференції): Хлапоніна О.Р. (самопредставництво юридичної особи);
від відповідача (в режимі відеоконференції): Остафійчук Я.В. (самопредставництво юридичної особи);
від третьої особи: не з`явився,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
18.09.2023 року АТ «Чернівціобленерго» звернулось до господарського суду Чернівецької області з позовом до Управління освіти Чернівецької міської ради про стягнення 708378,48 грн. заборгованості за необліковану електричну енергію.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що при перевірці електроустановки ЗДО №52 уповноваженим представником АТ «Чернівціобленерго» складено акт про порушення №СV1308 від 04.01.2023, яким зафіксовано порушення відповідачем пп. 7 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ в частині самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів, електропроводки до електричної мережі, що не є власністю позивача з порушенням схеми обліку електричної енергії (прихованим способом), внаслідок чого Управлінню освіти Чернівецької міської ради нараховано вартість спожитої необлікованої електричної енергії в сумі 708378,43 грн.
З підстав, зазначених в ухвалі господарського суду Чернівецької області від 02.11.2023 року, залучено до участі у справі №926/4021/23 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням господарського суду Чернівецької області від 03.04.2024 року у справі №926/4021/23 задоволено позов АТ «Чернівціобленерго». Стягнуто з Управління освіти Чернівецької міської ради на користь АТ «Чернівціобленерго» заборгованість за необліковану електричну енергію в сумі 708378,48 грн. та 8500,54 грн. судового збору.
В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що Актом № СV1308 від 04.01.2023 зафіксовано порушення відповідачем підпункту 7 пункту 8.4.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ) в частині самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів, електропроводки до електричної мережі, що не є власністю позивача в порушення схеми обліку електричної енергії (прихованим способом). Вказаний акт про порушення складено у повній відповідності до вимог Правил роздрібного ринку електричної енергії. За результатами розгляду Акту про порушення №CV1308 від 04.01.2023 комісією вирішено здійснити нарахування вартості необлікової електроенергії за формулою, передбаченою п. 8.4.12 ПРРЕЕ. Нарахування по акту проведено за 312 робочих днів за період порушення з 04.01.2022 по 04.01.2023, тобто згідно з вимогами ПРРЕЕ. Суд встановив, що позивач 20.02.2023 направив на адресу відповідача протокол №116, розрахунок обсягу та вартості необлікованої електроенергії внаслідок порушення ПРРЕЕ, яке зафіксовано Актом про порушення №CV1308 та рахунок №116. У встановлений 30 денний термін відповідач не сплатив вартість необлікованої електричної енергії, нарахованої згідно Акта про порушення № CV1308 від 04.01.2023, що призвело до виникнення боргу в сумі 708378,43 грн. Враховуючи докази, які містяться у матеріалах справи, а також норми чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, суд вирішив позов задовольнити та стягнути з відповідача вартість необлікованої електричної енергії в сумі 708378,48 грн.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
Відповідач в апеляційній скарзі на рішення господарського Чернівецької області від 03.04.2024 року у справі №926/4021/23 просить скасувати його, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову. В обґрунтування вимог апеляційної скарги покликається на те, що суд першої інстанції критично оцінив доводи Управління освіти Чернівецької міської ради стосовно складення акта про порушення № CV1308 від 04.01.2023 без участі представника Управління. Звертає увагу на те, що директор ДНЗ (ясла-садок) №52 «Веселі стежинки» не наділений повноваженнями представляти Управління освіти Чернівецької міської ради та вважає Управління освіти неналежним відповідачем у справі, оскільки перевірка відбулась після переходу ЗДО №52 на фінансову автономію відповідно до рішення Чернівецької міської ради № 866 від 13.10.2022. Згідно п.1.2.15 ПРРЕЕ при переході права власності (користування) на об`єкт до нового власника (користувача) переходять права та обов`язки за договорами, укладеними відповідно до цих Правил. Згідно з рішенням виконавчого комітету Чернівецької міської ради №777/41 від 19.12.2022 року передано основні засоби з балансу Управління освіти Чернівецької міської ради на баланс Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» на праві оперативного управління. На момент складання акта відповідач не був користувачем будівлі, земельної ділянки, основних засобів, у тому числі електричних мереж та електроустановок по вул. Полєтаєва Федора, 3, оскільки зазначене майно ще у 2022 році вилучено з оперативного управління відповідача та закріплено на праві оперативного управління і передано на баланс третій особі. Суд першої інстанції вказав, що оскільки третя особа чи відповідач не повідомили позивача про перехід права користування об`єктом до нового власника, тому станом на момент проведення перевірки діяв договір з розподілу електричної енергії на умовах договору про постачання електричної енергії №669/1 і саме відповідач був споживачем електричної енергії в розумінні ПРРЕЕ. Проте, скаржник вважає, що в Управління не було обов`язку звертатись до позивача з повідомленням про зміну власника (користувача), такий обов`язок покладається на нового власника (споживача), яким є третя особа у справі.
Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника. Покликається на те, що саме Управління освіти Чернівецької міської ради на час проведення перевірки (04.01.2023) було споживачем електричної енергії в розумінні ПРРЕЕ. Звертає увагу, що перехід ЗДО №52 «Веселі стежинки» на фінансову автономію автоматично не здійснює заміну споживача електричної енергії. Зауважує, що суд першої інстанції не взяв до уваги доводи відповідача про те, що Управління є неналежним відповідачем з посиланням на те, що перевірка відбулась після переходу ЗДО №52 на фінансову автономію відповідно до рішення Чернівецької міської ради №886 від 13.10.2022, а згідно п. 1.2.15 ПРРЕЕ (абз. 5) при переході права власності (користування) на об`єкт до нового власника (користувача) переходять права та обов`язки за договорами, укладеними відповідно до цих Правил. Наголошує на тому, що лише 26.01.2023 (тобто після складання Акта про порушення), Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради звернувся до АТ «Чернівціобленерго» із заявою-приєднанням до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, внаслідок чого укладено договір №2419/1 від 26.01.2023. Позаяк, до 26.01.2023 Управління освіти Чернівецької міської ради, як сторона діючого договору, не повідомило про перехід ЗДО №52 на фінансову автономію та споживання електричної енергії продовжувалось, тому відповідачем у даній справі є саме Управління. Стосовно законності та обґрунтованості складеного акта про порушення №СV1308 від 04.01.2023 вказує, що чинним законодавством України не передбачено обов`язок оператора системи розподілу з`ясовувати ким саме являється особа, що допустила представників на об`єкт. Цією особою може бути будь-яка стороння особа, яка має можливість надати доступ оператору системи розподілу до електроустановки споживача без наявності повноважень на представництво споживача. Відтак, з врахуванням п. 8.2.5 ПРРЕЕ акт правомірно складений в присутності особи, яка допустила представників оператора системи розподілу на об`єкт споживача директора ЗДО №52, на території якого відповідачу надавались послуги з розподілу електричної енергії. Просить залишити без змін рішення господарського суду Чернівецької області від 03.04.2024 року у справі №926/4021/23, апеляційну скаргу Управління освіти Чернівецької міської ради без задоволення.
Третя особа не надавала письмового відзиву на апеляційну скаргу.
В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи, наведені в апеляційній скарзі.
Представник позивача просив залишити без змін оскаржене рішення суду першої інстанції, апеляційну скаргу без задоволення.
Третя особа не делегувала свого представника в судове засідання.
З`ясовуючи обставини про ознайомлення третьої особи з датою, часом та місцем розгляду справи №926/4021/23, суд встановив таке.
Згідно з повідомленням про вручення рекомендованого поштового відправлення №0600931280209, третій особі 19.06.2024 вручено ухвалу Західного апеляційного господарського суду від 10.06.2024 про відкладення розгляду справи № 926/4021/23 на 01.07.24 о 12 год. 00 хв.
Суд не визнавав обов`язковою явку в судове засідання учасників справи, участь у судовому засіданні є правом, а не обов`язком учасника справи, тому відповідно до частини 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України справу може бути розглянуто за відсутності третьої особи.
Обставини справи
З наявних у справі копій документів вбачається, що 04 квітня 2006 року між ВАТ ЕК «Чернівціобленерго» (постачальник) та Управлінням освіти Чернівецької міської ради (споживач) укладено договір № 669/1 про постачання електричної енергії, відповідно до якого постачальник електричної енергії здійснює постачання електричної енергії споживачу, а споживач оплачує постачальнику електричної енергії її вартість та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору та додатками до договору, що є його невід`ємними частинами (а.с.6-11, т.1).
Згідно з п.п. 2.2.5 п. 2.2 договору споживач зобов`язується виконувати умови цього договору, забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників постачальника та Держенергонагляду України після пред`явлення службового посвідчення до засобів (систем) обліку електроенергії, вимірювання потужності та контролю показників якості електроенергії.
У відповідності до п.п. 4.2.4 п. 4.2 договору споживач сплачує постачальнику вартість електроенергії, розраховану, виходячи з приєднаної потужності струмоприймачів та кількості годин їх використання (згідно з методикою, затвердженою Національною комісією регулювання електроенергетики України - НКРЕ), у разі таких дій споживача: самовільного внесення змін у схеми обліку електроенергії; пошкодження засобів обліку електроенергії, втручання в їх роботу, зняття пломб з засобів обліку; споживання електроенергії поза засобами обліку; інших умов, визначеними методичними рекомендаціями НКРЕ.
Даний договір вважається чинним з моменту підписання його сторонами і діє до 31.12.2007. Цей договір вважається продовженим на наступний календарний рік, якщо за місяць до закінчення строку не буде заявлено однією із сторін про відмову від цього договору або його перегляд (п. 9.7 договору).
В Додатку № 3 до договору №669/1 від 04.04.2006 визначено перелік місць встановлення електролічильників, за якими проводиться розрахунок за відпущену електроенергію, включаючи субспоживачів, серед яких значиться дошкільний навчальний заклад №52 на вул.Полєтаєва, 3 (а.с.15-16, т.1).
Крім того, відповідно до п.1.1 договору про нестандартне приєднання до електричних мереж №124-12 від 22.05.2015, укладеного між ПАТ ЕК «Чернівціобленерго» та Управлінням освіти Чернівецької міської ради, до електричних мереж Виконавця послуг або іншого власника мереж приєднується: ДНЗ №52 по вул. Полєтаєва, 3 в м.Чернівці (а.с.97-99, т.1).
На підставі заяви-приєднання від 30.11.2018 року відповідач приєднався до умов договору споживача про розподіл електричної енергії з переліком ЕІС-кодів, серед яких значиться об`єкт по вул. Полєтаєва, 3 (а.с.12-13, т.1).
Відповідно до п. 1.1 Типового договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, цей договір є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови розподілу (передачі) електричної енергії споживачам як послуги Оператора системи. Цей договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом приєднання споживача до умов цього договору згідно з заявою-приєднання, що є додатком 1 до цього договору (а.с.234-242, т.1).
Згідно з п. 1.2 Типового договору умови договору розроблені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 року №312 (далі - ІІРРЕЕ) та є однаковими для всіх споживачів.
Оператор системи надає споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії параметри якості якої електричної енергії, параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 309, та Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 310, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в Паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, який є Додатком 2 до цього договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних оператора системи (п. 2.1Ттипового договору).
Відповідно до п. 2.2 Типового договору відомості про засіб (засоби) вимірювання обсягу електричної енергії, що використовується на об`єкті (об`єктах) споживача, зазначаються разом із енергетичними ідентифікаційними кодами (ЕІС кодами) в додатку 3 до цього договору.
В пункті 2.3 Типового договору передбачено, що споживач оплачує за розподіл (передачу) електричної енергії згідно з умовами глави 5 цього договору та інші послуги оператора системи згідно з додатком 4 «Порядок розрахунків».
Згідно з п. 3.2 Типового договору за підсумками розрахункового місяця постачальник послуг комерційного обліку (оператор системи) забезпечує визначення обсягу електричної енергії за точками комерційного обліку споживачу не залежно від того, хто є власником комерційного засобу (засобів) обліку, та в установленому порядку передає ці дані Адміністратору комерційного обліку для можливості їх використання суб`єктами ринку електричної енергії, у тому числі постачальником споживача. Дані комерційного обліку щодо обсягу електричної енергії за розрахунковий місяць зазначаються Оператором системи розподілу в особистому кабінеті споживача (за умови його запровадження) та/або в рахунку про сплату послуги за цим договором, у тому числі якщо оплату за цим договором забезпечує електропостачальник споживача. За необхідності для споживача (його постачальника) забезпечувати визначення обсягу електричної енергії частіше ніж один раз на місяць, споживач (його постачальник) має укласти із Оператором системи розподілу або іншим акредитованим постачальником послуг комерційного обліку окремий платний договір, в якому визначити порядок формування даних комерційного обліку про обсяг електричної енергії за розрахунковий місяць та передачу цих даних до адміністратора комерційного обліку (за необхідності).
Визначений обсяг розподіленої (спожитої) електричної енергії за підсумками розрахункового місяця передається Адміністратору комерційного обліку у встановленому Кодексом комерційного обліку порядку для включення в місячний баланс електричної енергії ОЕС України і є підставою для його використання у взаємовідносинах між суб`єктами ринку електричної енергії, у тому числі для взаєморозрахунків між споживачем та його постачальником. За наявності розбіжностей у частині визначення обсягу розподіленої та спожитої електричної енергії вони підлягають урегулюванню відповідно до Кодексу комерційного обліку або в судовому порядку. До вирішення цього питання величина обсягу розподіленої та спожитої електричної енергії встановлюється відповідно до даних Оператора системи розподілу (п. 3.5 Типового договору).
У відповідності до п. 3.6 Типового договору постачальник послуг комерційного обліку та оператор системи розподілу мають право здійснювати контрольні зняття показів лічильника електричної енергії споживача. Оператор системи розподілу не рідше одного разу на шість місяців здійснює контрольне зняття показів лічильника електричної енергії та формує обсяг розподіленої та спожитої електричної енергії по споживачу за розрахунковий місяць, в якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника електричної енергії, з урахуванням його фактичних показань.
Згідно з п.4.1 Типового договору споживач, якому продаж електричної енергії здійснюється на роздрібному ринку електричної енергії зобов`язаний мати діючий договір з постачальником електричної енергії.
В пункті 5.1 Типового договору передбачено, що ціною цього договору є вартість послуг з розподілу (передачі) електричної енергії на об`єкт (об`єкти) споживача, зазначені у в Паспорті точки (точок) розподілу за об`єктом споживача.
Оплата послуг з розподілу (передачі) електричної енергії за цим договором здійснюється на поточний рахунок оператора (п. 5.2 Типового договору).
Відповідно до п. 5.3 Типового договору тариф (ціна) на послугу з розподілу (передачі) електричної енергії та терміни оплати послуги зазначаються в додатку 4 «Порядок розрахунків».
За змістом п. 5.5 Типового договору оператор системи в особовому рахунку споживача зазначає сторону, яка здійснює оплату наданих споживачу послуг з розподілу (передачі) електричної енергії.
Згідно з п. 6.1 Типового договору оператор системи зобов`язується: 1) виконувати умови цього Договору; 2) відкрити особовий рахунок Споживача; 3) забезпечувати утримання мереж в належному стані для задоволення потреб Споживача в електричній енергії; 4) здійснювати розподіл (передачу) електричної енергії Споживачу, із дотриманням показників якості електричної енергії, визначених державними стандартами; 5 5) надавати Споживачу інформацію про послуги, пов`язані з розподілом (передачею) електричної енергії, та про терміни обмежень і відключень; 6) надавати Споживачу інформацію про зміну тарифу (ціни) на послугу з розподілу (передачі) електричної енергії не пізніше ніж за 20 днів до введення її в дію; 7) ознайомити Споживача з ПРРЕЕ та провести інструктаж щодо безпечної експлуатації вузла вимірювання; 8) проводити не менше як один раз на 6 місяців контрольний огляд засобу комерційного обліку у Споживача відповідно до затверджених графіків; 9) здійснювати технічну перевірку засобу (вузла) обліку (засобу вимірювальної техніки) не рідше одного разу на три роки; 10) розглядати звернення та претензії Споживача щодо надання послуг, пов`язаних з розподілом (передачею) електричної енергії, та приймати з цього приводу рішення у терміни, передбачені законодавством; 11) приймати письмові та усні повідомлення (у тому числі засобами зв`язку) Споживача щодо порушення електропостачання або порушення параметрів якості електричної енергії, а також вживати заходів до відновлення електропостачання та приведення показників якості у відповідність з вимогами нормативних документів; 12) виконувати інші обов`язки передбачені ліцензійними умовами та ПРРЕЕ.
Відповідно до п. 6.2 Типового договору споживач зобов`язується: 1) виконувати умови цього Договору; 2) забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх внутрішніх електромереж, електроустановок та електроприладів; 3) невідкладно повідомляти Оператора системи розподілу про недоліки в роботі вузла вимірювання; 4) узгоджувати з Оператором системи розподілу нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності; 5) забезпечувати доступ представникам Оператора системи розподілу, які пред`явили свої службові посвідчення, до свого об`єкта для обстеження вузла вимірювання, електроустановок та електропроводки; 6) не перешкоджати обрізанню гілок дерев, які ростуть на території, що належить Споживачу, для забезпечення відстані від проводів повітряної лінії електромережі Оператора системи розподілу. Обрізання гілок дерев, які ростуть на території Споживача, для забезпечення відстані від проводів повітряної лінії електромережі Споживача, здійснює Споживач відповідно до пункту 5 Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 1997 року № 209; 7) у разі зміни власника об`єкта (звільнення Споживачем займаного приміщення, реорганізації, ліквідації (у тому числі шляхом банкрутства), відчуження в будь-який спосіб 6 займаного приміщення) не пізніше ніж за 20 робочих днів до припинення користування електричною енергією на об`єкті письмово повідомити Оператора системи розподілу про розірвання цього Договору та не пізніше дня звільнення об`єкту здійснити всі оплати передбачені умовами цього Договору; 8) у разі здійснення оплати за послугу з розподілу (передачу) безпосередньо Оператору системи розподілу здійснювати таку оплату у терміни передбачені Додатком 4 до цього Договору; 9) у разі, якщо Споживач є власником засобу вимірювання, виконувати обґрунтовані вимоги Оператора системи щодо приведення засобу вимірювання в технічний стан відповідно до вимог нормативних документів.
В пункті 8.6 Типового договору передбачено, що у разі порушення розрахункового обліку з вини споживача споживач сплачує оператору системи вартість необлікованої електричної енергії, визначену відповідно до вимог ПРРЕЕ.
У разі виявлення однією із Сторін порушень умов Договору іншою стороною та/або порушень ПРРЕЕ, Кодексу комерційного обліку, Кодексу систем розподілу, Кодексу системи передачі, Закону України «Про ринок електричної енергії» та інших нормативно-правових актів, за які законодавством передбачене застосування санкцій чи які тягнуть за собою збитки, недоотриману продукцію або вигоду тощо, на місці оформлюється двосторонній акт порушень. Акт складається у присутності представників обох Сторін у двох примірниках. Сторона, дії або бездіяльність якої стала причиною складання акта, має право внести до акта свої зауваження. Сторона, яка виявила порушення своїх прав, зобов`язана попередити іншу Сторону про необхідність складення акта. Сторона, яка здійснила таке порушення, не може без поважних причин відмовитись від складення та підписання відповідного акту. (п.8.9 Типового договору).
У відповідності до п. 11.1 Типового договору цей договір набирає чинності з дня приєднання споживача до умов цього договору і діє протягом 1 року, якщо інший термін не зазначено в заяві-приєднання. Договір вважається продовженим на кожен наступний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.
Інші умови можуть бути узгоджені сторонами в додатках до цього Договору, які є його невід`ємними частинами (п.12.1 Типового договору).
Згідно з п.12.4 Типового договору взаємовідносини сторін, не врегульовані цим договором, регламентуються законодавством.
Спори та розбіжності, що можуть виникнути під час користування електричною енергією, якщо вони не будуть узгоджені шляхом переговорів між сторонами, вирішуються в судовому порядку (п.12.5 Типового договору).
Відповідно до обставин справи № 926/4021/23 додатком 1А Перелік ЕІС- кодів до заяви-приєднання, за адресою Полєтаєва, 3 в м. Чернівці передбачено наступні ЕІС-коди: 62Z9663383218035, 62Z5331903979303, 62Z8639443945036, 62Z0009388836248.
13 січня 2022 року між Управлінням освіти Чернівецької міської ради (замовник) та АТ «Чернівціобленерго» укладено договір №18 про закупівлю послуги з розподілу (передачі) електричної енергії (в порядку ст. 40 ЗУ «Про публічні закупівлі»), в п. 1 якого передбачено, що відповідно якого до Єдиного закупівельного словника ДК 021:2015 предметом закупівлі є надання Послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, Код 65310000-9 Розподіл електричної енергії.
Згідно з п. 5 вказаного договору, строк надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії до 31.12.2022 року.
Відповідно пункту 5.2 вказаного договору місцем надання послуг є заклади освіти Чернівецької міської ради, зокрема ДНЗ №52 (вул. Полєтаєва, 3).
Цей договір набирає чинності з дати підписання, поширює свою дію на правовідносин, що виникли між сторонами з 01 січня, відповідно до частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України та діє до 31.12.2022 року (включно), але в будь - якому разі до повного виконання зобов`язань по договору в межах одного календарного року. Даний договір може бути продовжений на строк, достатній для проведення процедури закупівлі послуг з розподілу (передачі) електричної енергії на наступний рік, в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в цьому договорі (пункти 10.1, 10.2 договору).
Згідно з п. 10.3 вказаного договору закінчення терміну дії даного договору не тягне за собою закінчення дії договору.
В матеріалах справи № 926/4021/23 відсутні належні та допустимі докази повідомлення позивача про будь-яке призупинення діяльності ЗДО №52 чи про відмову від послуг з розподілу (передачі) електричної енергії за адресою м.Чернівці, вул.Полєтаєва, 3.
За обставинами цієї справи, відповідно до рішення Чернівецької міської ради №886 від 13.10.2022 вирішено надати фінансову автономію закладам дошкільної освіти комунальної форми власності Чернівецької міської територіальної громади з 01.10.2022 року, зокрема дошкільному навчальному закладу №52 комбінованого типу, що знаходиться в комунальній власності територіальної громади м.Чернівці (п. 2.16 рішення) (а.с.79-82, т.1).
Рішенням Чернівецької міської ради №887 від 13.10.2022 змінено найменування закладу дошкільної освіти «Дошкільний навчальний заклад №52 комбінованого типу, що знаходиться у комунальній власності територіальної громади м. Чернівці» на «Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради» (п. 2.25 рішення) (а.с.83-89, т.1).
Вищевказаним рішенням Чернівецької міської ради затверджено Статут Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради (а.с.114-137, т.1).
Відповідно до пунктів 1.3, 1.4 Статуту Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради, засновником (власником) Закладу є Чернівецька міська рада. Уповноважений орган - управління освіти Чернівецької міської ради.
В пункті 1.8 Статуту Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради передбачено, що заклад є юридичною особою з моменту його державної реєстрації, має гербову печатку, штамп, бланки зі своєю назвою, може мати рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби України, самостійний баланс.
Згідно з п. 1.11 Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради, Заклад несе відповідальність за своїми зобов`язаннями відповідного до чинного законодавства України. Заклад не несе відповідальність за зобов`язаннями Засновника.
Заклад працює за п`ятиденним робочим тижнем впродовж 10,5 годин. Вихідні дні - субота, неділя, святкові (п.п. 3.5.1, 3.5.2 п.3.5 Статуту).
В матеріалах справи наявна копія витягу із рішення Чернівецької міської ради №777/41 від 19.12.2022 року, яким вирішено передати основні засоби з балансу Управління освіти Чернівецької міської ради на баланс на праві оперативного управління Закладу дошкільної освіти (ясла-садочок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради (а.с.162, т.1).
На підставі акта приймання-передачі майна, яке передається з балансу Управління освіти Чернівецької міської ради за №52 від 22.11.2022 ЗДО №52 передано на баланс на праві оперативного управління Закладу дошкільної освіти (ясла-садочок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради основні засоби, у т.ч. електролічильники (а.с.205-214, т.1).
Також у справі міститься копія договору №216/12 від 22.12.2022 про надання послуг, укладеного між АТ «Чернівціоленерго» (виконавець) та ЗДО №52 «Веселі стежинки» (замовник), згідно якого виконавець надає замовнику послуги з перевірки схеми підкл., перетяжці з`єднувальних контактів в елект. до 1000В з 3-ф. прямого вкл. за адресою: м.Чернівці, вул. Полєтаєва, 3, кількість послуг - 3 (а.с.150, т.1).
Відповідно до п.3.1 цього договору вартість послуг становить 2203,56 грн., в т.ч. ПДВ згідно калькуляцій Виконавця.
Права та обовязки сторін визначені в пп.4.1 5.3 договору.
Відповідно до п. 6.1 вказаний договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 11.01.2023, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором.
04.01.2023 року представниками АТ «Чернівціобленерго» в присутності директора ЗДО № 52 «Веселі стежинки» Атаманюк Людмили проведено перевірку на об`єкті за адресою: м.Чернівці, вул. Полєтаєва, буд. 3 (Заклад дошкільної освіти (ясла-садочок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки»), за наслідками якої складено Акт про порушення №CV1308 (а.с.18-19, т.1).
В Акті про порушення №CV1308 від 04.01.2023 зафіксовано виявлене порушення обліку електричної енергії пп.7 п. 8.4.2. ПРРЕЕ в частині самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів, електропроводки до електричної мережі, що не є власністю ОСР АТ «Чернівціобленерго» з порушенням схеми обліку електричної енергії, підключення здійснено прихованим способом. Порушення зафіксовано в графічній схемі, яка відображена в акті.
Згідно з п. 4 Акта про порушення №CV1308 від 04.01.2023 споживачем здійснено самовільне підключення алюмінієвим проводом (кабелем) за перерізом 4*16.
В пункті 5 Акта про порушення вказано, що паспортні дані всіх струмоприймачів не надано, включити всі струмоприймачі на повну електричну потужність можливості не надано. Режим роботи закладу цілодобово, без вихідних.
Для виявлення прихованого самовільного підключення представниками ОСР АТ «Чернівціобленерго» було здійснено демонтаж кожуху розподільного щита з дообліковими колами (п.6 акта про порушення №CV1308 від 04.01.2023).
В п.11 Акта про порушення зазначено, що комісія оператора системи з розгляду складеного акта про порушення буде проводити засідання 15.02.2023 о 12:00 год. за адресою: м. Чернівці, вул. Прутська, 23 а, к. №210.
Акт про порушення №CV1308 від 04.01.2023 підписаний трьома представниками АТ Чернівціобленерго та директором ЗДО №52 "Веселі стежинки" Л. Атаманюк, яка підписала акт із зауваженнями, що самовільне підключення здійснено під час проведення заходів впровадження програми енергоефективності «НЕФКО». Додатком до акта є фотовідефіксація. Примірник акта про порушення отримала Л.Я. Атаманюк.
Листом № 1/12-02/9 від 09.01.2023 АТ «Чернівціобленерго» надіслало Управлінню освіти Чернівецької міської ради запрошення на комісію про розгляду Актів про порушення, яке відбудеться 15.02.2022 року о 12:00 год (а.с.17, т.1).
15.02.2023 відбулося засідання комісії по розгляду Акта про порушення №CV1308 від 04.01.2023 за участю представників споживача Атаманюк Л.Я. та Круглецького Д.В. Комісією запропоновано провести розрахунок вартості не облікової електроенергії згідно п. 8.4.12 ПРРЕЕ, по формулі 8,10 виходячи з наступного: І (сила струму) - з найменшого допустимого тривалого струму, який може протікати через поперечну площу перерізу проводів (кабелів), що використані у схемі та становить 55А; tвик.с.п. - 12 год на добу; Ді - сумарна кількість робочих днів у дванадцяти календарних місяців, що передували дню виявлення порушення та складає 312 днів, U - номінальна фазна напруга 0,22 кВ; Cos f - 0,90.
За результатами розгляду Акта про порушення №CV1308 від 04.01.2023 комісією вирішено здійснити нарахування вартості необлікової електричної енергії згідно п. 8.4.12. ПРРЕЕ в сумі 708378,48 грн., враховуючи пропозиції та аргументи споживача. Рішення комісії оформлене протоколом №116 від 15.02.2023 (а.с.21, т.1).
Присутні на засіданні комісії представники споживача утримались від надання пропозицій, від підпису протоколу відмовились.
Згідно з розрахунком обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ, яке зафіксовано Актом про порушення №CV1308, відповідачу за період з 04.01.2022 по 04.01.2023 нараховано обсяг необлікованої електричної енергії 122316 кВт/год вартістю 708378,48 грн. (а.с.23, т.1).
15.02.2023 позивач виставив відповідачу рахунок №116 на оплату вартості необлікової електричної енергії в сумі 708378,48 грн. (а.с.22, т.1).
Протокол засідання комісії з розгляду акта про порушення, разом з розрахунком величини вартості та рахунком для оплати направлені відповідачу листом № 1/12-02/148 від 20.02.2023, що підтверджується наявним в матеріалах справи фіскальним чеком АТ «Укрпошта».
Відповідач не сплатив нараховану суму вартості необлікованої електричної енергії, у зв`язку з чим позивач звернувся з позовом у даній справі.
Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги
Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України між сторонами у справі виникли цивільні правовідносини на підставі договору про постачання електричної енергії № 19250 від 19.08.2009 року.
За договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Окремим видом договору енергопостачання є договір постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору постачання електричної енергії споживачу встановлюються Законом України "Про ринок електричної енергії" (частина 1 статті 275 Господарського кодексу України).
Відповідно до частин 1, 2, 6, 7 статті 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками, які отримали відповідну ліцензію, за договором постачання електричної енергії споживачу. Договір постачання електричної енергії споживачу укладається між електропостачальником та споживачем та передбачає постачання всього обсягу фактичного споживання електричної енергії споживачем у певний період часу одним електропостачальником. Постачання електричної енергії споживачам здійснюється за вільними цінами. Постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку. Умови постачання електричної енергії, права та обов`язки електропостачальника і споживача визначаються договором постачання електричної енергії споживачу.
У даній справі судом встановлено, що 04 квітня 2006 року між ВАТ «ЕК «Чернівціобленерго» (постачальник) та Управління освіти Чернівецької міської ради (споживач) укладено Договір № 669/1 про постачання електричної енергії, в Додатку № 3 до якого міститься дошкільний навчальний заклад, що розташований за адресою: м.Чернівці, Полєтаєва,3. В подальшому, на підставі заяви-приєднання 30.11.2018 року відповідач приєднався до умов договору споживача про розподіл електричної енергії на умовах договору про постачання електричної енергії №669/1.
Згідно з частиною 1 статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі Правила), які регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.
Відповідно до пункту 5.5.5 ПРРЕЕ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема: користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; не пізніше ніж за 20 робочих днів до припинення користування електричною енергією на об`єкті споживача письмово повідомити електропостачальника, оператора системи та постачальника послуг комерційного обліку про розірвання договорів та розрахуватися за електричну енергію, включаючи день виїзду; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
Акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення на об`єкті споживача цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії (п. 1.1.2 ПРРЕЕ).
З аналізу змісту наявної у цій судовій справі копії Акта про порушення №CV1308 від 04.01.2023 року суд встановив, що згаданим Актом зафіксовано порушення обліку електричної енергії пп.7 п. 8.4.2. ПРРЕЕ в частині самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів, електропроводки до електричної мережі, що не є власністю ОСР АТ «Чернівціобленерго» з порушенням схеми обліку електричної енергії, підключення здійснено прихованим способом. Порушення відображено в графічній схемі. Згідно з п. 4 акта про порушення №CV1308 від 04.01.2023 споживачем здійснено самовільне підключення алюмінієвим проводом (кабелем) за перерізом 4*16. В пункті 5 акта про порушення №CV1308 від 04.01.2023 вказано, що паспортні дані всіх струмоприймачів не надано, включити всі струмоприймачі на повну електричну потужність можливості не надано. Режим роботи закладу цілодобово, без вихідних. Для виявлення прихованого самовільного підключення представниками ОСР АТ «Чернівціобленерго» було здійснено демонтаж кожуху розподільного щита з дообліковими колами (п.6 акта про порушення №CV1308 від 04.01.2023).
Згідно з пунктом 8.2.4 ПРРЕЕ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Відповідно до пункту 8.2.5 ПРРЕЕ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил. Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень. В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення. Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення. В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення. В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень. Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві. Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи). У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в цьому акті. Представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень. Облік бланків актів про порушення ведеться оператором системи у пронумерованому, прошнурованому та скріпленому печаткою журналі. Акти про порушення та документи, що підтверджують факт їх отримання споживачем, повинні зберігатися оператором системи протягом трьох років з дня оформлення акта про порушення.
Пункт 8.2.5 ПРРЕЕ визначає як випадки, за наявності яких оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до ПРРЕЕ, а саме, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень ПРРЕЕ, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, так і місце оформлення акта про порушення, а саме на місці виявлення порушення.
Також цим пунктом визначено коло осіб, у присутності яких оформлюється відповідний акт про порушення, та коло осіб, якими такий акт про порушення підписується.
Такими особами згідно з абзацами першим і восьмим пункту 8.2.5 ПРРЕЕ є представник (представники) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживач (представник споживача) або інша особа, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
В абзаці другому пункту 8.2.5 ПРРЕЕ передбачено, що акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.
Тобто, в зазначеній нормі визначено вимоги, за наявності яких особа вважається представником оператора системи у розумінні ПРРЕЕ, із повноваженнями щодо складення акта про порушення.
Також у пункті 1.1.2 ПРРЕЕ міститься визначення споживача - це фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.
ПРРЕЕ не надають визначення (вимог) щодо представника споживача та іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
В абзаці одинадцятому пункту 8.2.5 ПРРЕЕ передбачено, що представники оператора системи перед складанням акта про порушення зобов`язані повідомити споживача про його право внести пояснення та зауваження до акта, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.
Із зазначеного вбачається те, що представник споживача повинен бути наділений такими ж правами, як і споживач.
Отже, враховуючи приписи абзацу одинадцятого пункту 8.2.5 ПРРЕЕ, представником споживача слід вважати особу, яку споживачем у передбаченому чинним законодавством порядку уповноважено, крім участі в процесі контрольного огляду або технічної перевірки, вносити пояснення та зауваження до акта про порушення, викладати мотиви своєї відмови від підписання акта про порушення, підписувати акт про порушення без зауважень.
У пункті 1.1.2 ПРРЕЕ визначено, що об`єкт це електрифікована споруда (сукупність електрифікованих споруд на одній території) або частина електрифікованої споруди, що належить суб`єкту господарювання або фізичній особі на праві власності або користування.
У юридичній практиці посвідченням особи розуміється вчинення дій щодо встановлення особи.
За змістом частини третьої статті 43 Закону України «Про нотаріат» встановлення особи здійснюється за паспортом громадянина України або за іншими документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо особи.
Отже, за відсутності визначення, зокрема, ПРРЕЕ, поняття «інша особа, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи)», наведеного в абзацах першому і восьмому пункту 8.2.5 ПРРЕЕ, такою особою слід вважати особу, яка: має доступ до електрифікованої споруди, частини електрифікованої споруди, сукупності електрифікованих споруд на одній території (далі - об`єкт), що належить на праві власності або користування споживачу, або має доступ до території, на якій розміщено об`єкт; має можливість допуску представників оператора системи до об`єкта, що належить на праві власності або користування споживачу, або до території, на якій розміщено об`єкт, що належить на праві власності або користування споживачу, для проведення перевірки; таку особу встановлено за документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо цієї особи.
При цьому ПРРЕЕ не передбачено обов`язку зазначати в акті про порушення документ, за яким відбулось встановлення особи.
Колегія суддів враховує, що представники позивача провели перевірку на об`єкті відповідача за участю директора Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Л.Атаманюк, особу якої встановлено на підставі паспорта громадянина України НОМЕР_1 .
Акт про порушення №CV1308 від 04.01.2023 підписаний трьома представниками АТ Чернівціобленерго та директором ЗДО №52 "Веселі стежинки" Л. Атаманюк, яка підписала акт із зауваженнями, що самовільне підключення здійснено під час проведення заходів впровадження програми енергоефективності «НЕФКО». Додатком до акта є фотовідефіксація. Примірник акта про порушення отримала Л.Я. Атаманюк.
За приписами пункту 5.5.5. Правил роздрібного ринку електричної енергії на споживача електричної енергії покладено, зокрема, обов`язки: забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; забезпечити безперешкодний доступ представникам постачальника послуг комерційного обліку, електропостачальника та/або оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживача, для візуального або автоматизованого зняття показів розрахункових засобів комерційного обліку.
Самовільне підключення до електромереж прямо заборонено законодавством. Виявлення самовільного підключення забезпечується саме технічною перевіркою оператора системи, яка проводиться без завчасного попередження споживача.
Відповідно до п. 4.27 ПРРЕЕ у разі звільнення приміщення та/або остаточного припинення користування електричною енергією споживач зобов`язаний повідомити електропостачальника та оператора системи або основного споживача про намір припинити дію відповідних договорів не пізніше ніж за 20 робочих днів до дня звільнення приміщення та/або остаточного припинення користування електричною енергією та надати заяву щодо розірвання договорів і в цей самий термін здійснити сплату всіх видів платежів, передбачених відповідними договорами, до заявленого споживачем дня звільнення приміщення та/або остаточного припинення користування електричною енергією включно. У разі неповідомлення або несвоєчасного повідомлення споживачем електропостачальника та (за наявності відповідного договору) оператора системи або основного споживача про звільнення приміщення та/або остаточне припинення користування електричною енергією споживач зобов`язаний здійснювати оплату спожитої на таких об`єктах електричної енергії та інших платежів, виходячи з умов відповідних договорів.
У цій справі відповідач не надав належних та допустимих доказів про припинення спірних договірних зобов`язань, закриття точки комерційного обліку електричної енергії на об`єкті, повідомлення позивача про зміну споживача.
Під час розгляду справи відповідач не спростував засвідченого Актом №CV1308 від 04.01.2023 правопорушення самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів, електропроводки до електричної мережі, що не є власністю ОСР АТ «Чернівціобленерго» з порушенням схеми обліку електричної енергії, яке здійснено прихованим способом.
Предметом позовних вимог у даній справі є стягнення вартості необлікованої електроенергії, у зв`язку з чим визначальним питанням є саме доведеність факту порушення ПРРЕЕ споживачем. Наявність або відсутність такого порушення має бути встановлена судом з урахуванням усіх обставин, пов`язаних із цим порушенням.
Відповідно до пунктів 8.2.6, 8.2.7 ПРРЕЕ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу. Кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день). У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
З аналізу матеріалів даної справи встановлено, що 15.02.2023 відбулося засідання комісії по розгляду Акта про порушення №CV1308 від 04.01.2023 за участю представників споживача Атаманюк Л.Я. та Круглецького Д.В. Комісією запропоновано провести розрахунок вартості не облікової електроенергії згідно п. 8.4.12 ПРРЕЕ, по формулі 8,10 виходячи з наступного: І (сила струму) - з найменшого допустимого тривалого струму, який може протікати через поперечну площу перерізу проводів (кабелів), що використані у схемі та становить 55А; tвик.с.п. - 12 год на добу; Ді - сумарна кількість робочих днів у дванадцяти календарних місяців, що передували дню виявлення порушення та складає 312 днів, U - номінальна фазна напруга 0,22 кВ; Cos f - 0,90.
За результатами розгляду Акта про порушення №CV1308 від 04.01.2023 комісією вирішено здійснити нарахування вартості необлікової електричної енергії згідно з п. 8.4.12. ПРРЕЕ в сумі 708378,48 грн., враховуючи пропозиції та аргументи споживача. Рішення комісії оформлене протоколом №116 від 15.02.2023 року.
Пунктом 8.4.12 ПРРЕЕ унормовано, що у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 6-8 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (W доб.с.п., кВт·год), розраховується за формулою:
W доб.с.п. = P с.п. · t вик.с.п.,
де P с.п. - потужність самовільного підключення (кВт), що розраховується за формулами:
у разі підключення до однієї фази: P с.п. = І · U ном.фаз. · cos
у разі підключення до трьох фаз: P с.п. = 3 · І · U ном.фаз. · cos
де
І - сила струму, що може протікати по колу самовільного підключення, визначена виходячи:
з найменшого допустимого струму, який може протікати через поперечну площу перерізу проводів (кабелів), що використані у схемі самовільного підключення до електричної мережі, згідно з главою 1.3 ПУЕ (переріз згідно п.4 акта 4*46, що дорівнює згідно табл. 1.3.5 ПУЕ - 55А);
U ном.фаз.- номінальна фазна напруга, кВ (0,22 кВ);
cos - косинус кута між фазною напругою U фаз та струмом навантаження, який протікає тією самою фазою, визначений на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології. У разі відсутності у представників оператора системи відповідних засобів вимірювальної техніки приймається рівним 0,9;
t вик.с.п. - час використання самовільного підключення протягом доби (приймається рівним 12 год/добу).
З аналізу змісту наявного у справі № 926/4021/23 розрахунку випливає, що вартість необлікованої електричної енергії згідно Акта про порушення № CV1308 від 04.01.2023 року становить 708378,48 грн.
Судом встановлено, що нарахування по акту проведено за 312 робочих днів за період порушення з 04.01.2022 по 04.01.2023, тобто згідно з вимогами ПРРЕЕ. Загальна кількість необлікованої електроенергії складає 122 316 кВт.год на суму 708 378,48 грн.
Перевіривши вказаний розрахунок, суд першої інстанції вірно констатував, що він є арифметично правильним та проведеним за належними формулами, з урахуванням правильних значень необхідних параметрів. Доказів у спростування арифметичної правильності та методологічної відповідності розрахунку вартості необлікованої електроенергії чи свого розрахунку відповідач суду не надав.
Суд правомірно не взяв до уваги покликання відповідача на те, що при розрахунку вартості необлікованої електричної енергії не враховано режим роботи ЗДО №52, оскільки згідно з п. 8.4.12 ПРРЕЕ час використання самовільного підключення протягом доби приймається рівним 12 год/добу.
Відповідно пункту 8.4.8 Правил, кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил): 3) якщо споживач здійснив самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку, вчинив інші дії, що призвели до споживання необлікованої електричної енергії, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку не мали можливості, або установив пристрій, що занижує покази лічильника електричної енергії (використання фазозсувного трансформатора, постійних магнітів (у разі невстановлення на/в лічильник індикаторів), пристрою випромінювання електромагнітних полів тощо), - з дня останньої технічної перевірки або допуску електроустановки споживача в експлуатацію, або набуття права власності чи користування на об`єкт (якщо технічну перевірку у період з дати допуску електроустановки споживача в експлуатацію або набуття ним права власності (користування) на об`єкт до дати виявлення порушення не було проведено) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у дванадцяти календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
У даному випадку порушення споживачем обліку електричної енергії пп.7 п.8.4.2. ПРРЕЕ в частині самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів, електропроводки до електричної мережі, що не є власністю ОСР АТ «Чернівціобленерго», з порушенням схеми обліку електричної енергії, було здійснено прихованим способом, виявити які представники оператора системи під час проведення контрольного огляду засобу комерційного обліку не мали можливості. Відтак, позивач правильно розрахував період порушення та кількість робочих днів у дванадцяти календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення, при цьому доказів проведення останньої технічної перевірки суду не було надано.
Також є необгрунтованими твердження відповідача про те, що до розрахунку вартості необлікованої електричної енергії безпідставно включений період простою ЗДО №52, оскільки в матеріалах справи відсутні докази повідомлення позивача про тимчасове призупинення діяльності третьої особи чи про відмову від послуг з розподілу (передачі) електричної енергії в період тимчасового призупинення діяльності.
Відповідачем не подано доказів, що у період простою ЗДО №52 не споживав електричну енергію та не здійснював господарську діяльність.
В ході розгляду справи встановлено, що супровідним листом №1/12-02/148 від 20.02.2023 позивач надіслав на адресу відповідача протокол засідання комісії № 116 від 15.02.2023 р., розрахунок обсягу та вартості електичної енергії, необлікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ та рахунок № 116 від 15.02.2023 року, що підтверджується копією фіскального чека АТ «Укрпошта» від 20.02.2023 №5800805046796.
В матеріалах справи відсутні докази оскарження відповідачем в судовому порядку рішення комісії АТ Чернівціобленерго, оформленого протоколом № 116 від 15.02.2023 про проведення нарахування вартості необлікованої електричної енергії на суму 708378,48 грн., та докази про оплату відповідачем вартості необлікованої електричної у строк, визначений п.8.2.7 ПРРЕЕ.
Скаржник покликається на те, що Управління освіти Чернівецької міської ради є неналежним відповідачем, оскільки перевірка відбулась після переходу ЗДО №52 на фінансову автономію відповідно до рішення 24 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 13.10.2022 N886 «Про фінансову автономію закладів освіти комунальної форми власності Чернівецької міської територіальної громади», а згідно п. 1.2.15 ПРРЕЕ (абзац п`ятий) при переході права власності (користування) на об`єкт до нового власника (користувача) переходять права та обов`язки за договорами, укладеними відповідно до цих Правил.
За змістом наведених норм, при переході права власності (користування) на об`єкт (електрифіковану споруду, її частину) до нового власника (користувача) переходять права та обов`язки за договорами, що були вже укладені відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії; при цьому до договору про приєднання вносяться лише ті зміни, що стосуються зміни замовника (сторони договору), за умови, що він підтвердив незмінність технічних параметрів та вимог до категорії з надійності електропостачання об`єкта забудови, визначених у договорі про приєднання (з усіма додатками, включаючи технічні умови).
З аналізу досліджених судом доказів вбачається, що Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №52 «Веселі стежинки» Чернівецької міської ради звернувся до АТ «Чернівціобленерго» із заявою-приєднанням до договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії 26.01.2023 року (після складання Акта про порушення№CV1308 від 04.01.2023 року), внаслідок чого було укладено договір №2419/1 від 26.01.2023.
До 26.01.2023 року Управління освіти Чернівецької міської ради, як сторона діючого договору, не повідомило енергопостачальну організацію про перехід ЗДО №52 на фінансову автономію.
Враховуючи те, що до 26.01.2023 року ані третя особа, ані відповідач не звертались до позивача із заявами та не повідомили про перехід права на користування об`єктом електропостачання до нового власника, суд першої інстанції правильно виснував, що станом на момент проведення перевірки діяв укладений між позивачем та відповідачем договір про постачання електричної енергії №669/1, і саме відповідач був споживачем електричної енергії в розумінні ПРРЕЕ.
Таким чином, Управління освіти Чернівецької міської ради є належним відповідачем у даній справі.
З огляду на доведення позивачем обставин стосовно порушення відповідачем пп. 7 пункту 8.4.2 ПРРЕЕ в частині самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів, електропроводки до електричної мережі, що не є власністю позивача з порушенням схеми обліку електричної енергії (прихованим способом), колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позову та стягнення з відповідача на користь позивача вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ, у розмірі 708378,48 грн.
За наслідками апеляційного перегляду оскарженого судового рішення колегія суддів констатує, що доводи апелянта не знайшли свого підтвердження та не спростовують висновків, наведених в рішенні господарського суду Чернівецької області від 03.04.2024 року у справі №926/4021/23.
За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до ч.ч. 1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.
Підсумовуючи вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційні скарги без задоволення.
Судові витрати
З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись, ст. ст. 86, 197, 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління освіти Чернівецької міської ради за № 06/01-20/867 від 30.04.2024 року (вх. № 01-05/1331/24 від 07.05.2024 року) залишити без задоволення, рішення господарського суду Чернівецької області від 03.04.2024 року у справі №926/4021/23 без змін.
Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на скаржника.
Справу повернути в господарський суд Чернівецької області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Строки та порядок оскарження постанов (ухвал) апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.
Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.
Головуючий суддя О.В. Зварич
СуддяІ.Б. Малех
СуддяІ.Ю. Панова
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2024 |
Оприлюднено | 12.07.2024 |
Номер документу | 120245804 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Ніколаєв Михайло Ілліч
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Зварич Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні